Рішення
від 20.08.2010 по справі 2-10795/10
КОСТЯНТИНІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

№2-10795/10

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 серпня 2010 року. Костянт инівський міськрайонний суд Донецької області у складі:

головуючого судді Янюка Ю.Б.

при секретарі Бочарової Т.В.

за участю

позивача -

представника відповідача -

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в м.Костян тинівка цивільну справу за п озовом ОСОБА_1 до управлін ня Пенсійного фонду України в м.Костянтинівці Донецької області про стягнення недоот риманої щомісячної державно ї допомоги до пенсії, -

В С Т А Н О В И В:

10 серпня 2010 року пози вач звернувся в суд з позовом до відповідача у справі про с тягнення недоотриманої щомі сячної державної допомоги до пенсії, обґрунтувавши свої в имоги тим, що є дитиною війни, згідно ЗУ "Про соціальний зах ист дітей війни" має право на о тримання щомісячної держав ної соціальної допомоги у ро змірі 30% мінімальної пенсії за віком. У 2007 році відповідач так у допомогу не виплачував, у пе ріод 2008 - 2009 років виплачував ча стково, у зв'язку з чим виникла заборгованість. Просить стя гнути з відповідача недоотр иману щомісячну державну доп омогу до пенсії за періоди з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 рок у, з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року та з 1 січня 2009 року по 31 гр удня 2009 року у розмірі 2666,33грн.

Позивач ОСОБА_1 в судове засідання не явився, п одав заяву, в якій позовні вим оги підтримав в повному обся зі та просив розглянути спра ву за його відсутності.

Представник відпові дача в судове засідання не з'я вився, подав заяву про розгля д справи в його відсутності.

Дослідивши подані д окументи і матеріали, суд вва жає, що позов підлягає задово ленню з наступних підстав.

Судом встановлено, щ о позивач знаходиться на обл іку в управлінні Пенсійного фонду України в м.Костянтині вці Донецької області і отри мує пенсію за віком.

Згідно із статтею 1 З акону України "Про соціальни й захист дітей війни"від 18.11.2004 № 2195-ІV (далі Закон № 2195-ІV) дитин ою війни є особа, яка є громадя нином України та якій на час з акінчення (2 вересня 1945 року) Др угої світової війни було мен ше 18 років.

Позивач ОСОБА_1 н ародився ІНФОРМАЦІЯ_1. Ві дповідно, позивач є дитиною в ійни в розумінні Закону Укра їни "Про соціальний захист ді тей війни", що підтверджуєтьс я копією паспорту, відміткою в пенсійному посвідченні (а.с .4-6).

Виходячи із того, що п озивач є дитиною війни в розу мінні Закону України "Про соц іальний захист дітей війни", с уд вважає, що на нього повніст ю розповсюджуються всі пільг и та соціальні гарантії, пере дбачені Законом України "Про соціальний захист дітей вій ни", зокрема, право на підвищен ня пенсії на 30% мінімальної пе нсії за віком, як передбачено статтею 6 зазначеного Закону .

Базою для розрахунку підви щень за Законом України "Про с оціальний захист дітей війни "встановлено мінімальну пенс ію за віком.

Статтею 28 Закону Укр аїни "Про загальнообов'язков е державне пенсійне страхува ння" передбачено, що мінімаль ний розмір пенсії за віком, вс тановлений абзацом першим ча стини першої цієї статті, зас тосовується виключно для виз начення розмірів пенсій, при значених згідно з цим Законо м.

При цьому, у ч. 2 статті 5 Закон у "Про загальнообов'язкове де ржавне пенсійне страхування " встановлено, що виключно цим Законом визначається мініма льний розмір пенсії за віком .

Діючими законами Укр аїни на даний час не визначен о спеціального розміру мінім альної пенсії за віком, який п овинен застосовуватись щодо положень саме Закону Україн и "Про соціальний захист діте й війни".

Частиною третьою статті 46 К онституції України встановл ено, що пенсії, інші види соціа льних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування , мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожитко вого мінімуму, встановленого законом. Іншими словами, пенс ії та інші види соціальних ви плат, що є єдиним джерелом існ ування, не можуть бути нижче в ід прожиткового мінімуму, як ий встановлюється законом.

У відповідності до п оложень статті 46 Конституції України прийнято Закон У країни "Про прожитковий міні мум"(№ 966-XIV від 15.07.1999р.). Цей Закон дає визначення прожитковом у мінімуму, закладає правову основу для його встановленн я, затвердження та врахуванн я при реалізації державою ко нституційної гарантії грома дян на достатній життєвий рі вень.

Частиною другою стат ті 1 Закону України "Про прожит ковий мінімум"встановлено, щ о прожитковий мінімум визнач ається нормативним методом у розрахунку на місяць на одну особу, а також окремо для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення: дітей віком д о 6 років; дітей віком від 6 до 18 р оків; працездатних осіб; осіб , які втратили працездатніст ь.

Статтею 2 Закону Укра їни "Про прожитковий мінімум "визначено, що прожитковий мі німум застосовується, зокрем а, для:

- встановлення розмірі в мінімальної заробітної пла ти та мінімальної пенсії за в іком, визначення розмірів со ціальної допомоги, допомоги сім'ям з дітьми, допомоги по бе зробіттю, а також стипендій т а інших соціальних виплат ви ходячи з вимог Конституції У країни та законів України;

- формування Державно го бюджету України та місцев их бюджетів.

Тобто, з вищезазначено го випливає, що прожитковий м інімум є базою для розрахунк у мінімальної заробітної пла ти, мінімальної пенсії за вік ом, інших соціальних виплат в иходячи з вимог Конституції України та законів України, т а ґрунтується, зокрема, на час тині 3 статті 46 Конституції, у в ідповідності до якої пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги не можуть бути ни жчими ніж прожитковий мініму м, встановлений законом. Крім того державний бюджет Украї ни при його формуванні ґрунт ується на прожитковому мінім умі, з огляду на що витратна ча стина Бюджету України не мож е не базуватися на прожитков ому мінімумі як соціальній г арантії, встановленій Консти туцією України - Основним зак оном України, який має найвищ у юридичну силу, норми якого є нормами прямої дії; закони та інші нормативно-правові акт и приймаються на основі Конс титуції України і повинні ві дповідати їй.

У відповідності до ст атті 22 Конституції України ко нституційні права і свободи гарантуються і не можуть бут и скасовані. При прийнятті но вих законів або внесенні змі н до чинних законів не допуск ається звуження змісту та об сягу існуючих прав і свобод.

Таким чином, встановле на частиною третьою статті 46 К онституції України мінімаль на соціальна гарантія для ви значення пенсії та інших вид ів соціальних виплат, що є єди ним джерелом існування, - прож итковий мінімум, який встано влюється законом, не може бут и зменшений ані законом, ані п ідзаконним нормативно-право вим актом.

Відповідно до статті 46 Конституції України громад яни мають право на соціальни й захист, що включає право на з абезпечення їх у разі повної , часткової або тимчасової вт рати працездатності, втрати годувальника, безробіття з н езалежних від них обставин, а також у старості та в інших ви падках, передбачених законом . Таким чином, щомісячна допла та до пенсії для дітей війни є формою соціального забезпеч ення громадян, які відповідн о до спеціального закону, є ді тьми війни. Тобто, фактично ця щомісячна надбавка є формою реалізації конституційного права громадян, які є дітьми в ійни, на соціальний захист.

В той же час, відповід но до статті 7 Закону України " Про соціальний захист дітей війни" фінансове забезпеченн я державних соціальних гаран тій здійснюється за рахунок Державного бюджету України, а не за рахунок бюджету Пенсі йного фонду України. За умови відсутності у державному бю джеті коштів на виплату щомі сячних надбавок дітям війни це створює ситуацію правової невизначеності стосовно дже рела коштів, з яких має виплач уватися зазначена надбавка. Однак, в той же час, на думку су ду, це не може бути підставою д ля порушення прав громадян н а соціальний захист, в тому чи слі й на отримання надбавки д о пенсії, яка прямо передбаче на законом.

Суд звертає увагу сто рін на те, що реалізація особо ю права, що пов'язане з отриман ням бюджетних коштів, яке баз ується на спеціальних та чин них на час виникнення спірни х правовідносин нормативно-п равових актів національного законодавства, не може бути п оставлена у залежність від б юджетних асигнувань, тобто п осилання органами державної влади на відсутність коштів , як на причину невиконання св оїх зобов'язань, судом не прий мається до уваги.

Згідно зі ст. 8 Констит уції України, Конституція ма є найвищу юридичну силу, зако ни та інші нормативно-правов і акти приймаються на основі Конституції України і повин ні відповідати їй.

Відповідно до ст. 22 Кон ституції України конституці йні права і свободи гарантую ться і не можуть бути скасова ні. При прийнятті нових закон ів або внесенні змін до чинни х законів не допускається зв уження змісту та обсягу існу ючих прав і свобод.

Враховуючи те, що поз ивач є дитиною війни, вона над ілена державою певним правов им статусом, який включає в се бе й право на додаткові елеме нти соціального захисту, зок рема, право на отримання надб авки до пенсії.

Наділивши дітей вій ни зазначеною соціальною гар антією, держава таким чином в зяла на себе публічне зобов'я зання забезпечити належний м атеріальний рівень осіб, які є дітьми війни.

Згідно з ч. 2 ст. З Закону Укра їни "Про соціальний захист ді тей війни"державні соціальні гарантії дітям війни, встано влені цим Законом, не можуть б ути обмежені або скасовані і ншими нормативно-правовими а ктами.

З огляду на зазначен е суд дійшов висновку про неп рипустимість при встановлен ні розміру державної соціаль ної підтримки дітей війни ви ходити з положень Законів Ук раїни про Державний бюджет У країни на 2007 - 2008 роки, якими випл ата державної соціальної під тримки передбачена у значно менших розмірах, оскільки Ко нституція України має вищу ю ридичну силу порівняно з інш ими Законами України.

Відповідно до ст. 6 Зак ону України "Про соціальний з ахист дітей війни" в редакції , яка діяла до 01.01.2007, дітям війни п енсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державн а соціальна допомога, що випл ачується замість пенсії, під вищуються на 30 відсотків міні мальної пенсії за віком.

Законами України "Пр о Державний бюджет" на 2006, 2007, 2008 ро ки були встановлені певні об меження щодо виплат підвище нь до пенсії дітям війни на пі дставі ст. 6 Закону України "Пр о соціальний захист дітей ві йни".

Так, статтею 77 Закону У країни "Про Державний бюджет України на 2006 рік" дію статті 6 Закону України "Про соціальн ий захист дітей війни" було зу пинено.

Законом України "Про Держав ний бюджет України на 2007 рік" ві д 19.12.2006, який набрав чинності з 1.0 1.2007, ст. 111 було установлено, що у 2 007 році підвищення до пенсії а бо щомісячного довічного гро шового утримання чи державно ї соціальної допомоги, яка ви плачується замість пенсії, в ідповідно до статті 6 Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни" виплачується о собам, які є інвалідами (крім т их, на яких поширюється дія За кону України "Про статус вете ранів війни, гарантії їх соці ального захисту"), у розмірі 50 в ідсотків від розміру надбавк и, встановленої для учасникі в війни.

Відповідно до п.12 ст.71 ц ього Закону з метою приведен ня окремих норм законів у від повідність з цим Законом - зуп инена на 2007 рік дія ст. 6 Закону України "Про соціальний захи ст дітей війни".

Пунктом 41 розділу ІІ Закону України "Про Державний бюдже т України на 2008 рік та про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України" з 01 січня 2008 р оку були внесені зміни, зокре ма, до ст. 6 Закону України "Про с оціальний захист дітей війни " щодо виплати замість пенсії підвищення у розмірі надбав ки, встановленої для учасник ів війни, тобто 10% від прожитко вого мінімуму для осіб, які вт ратили працездатність.

Рішенням Конституці йного Суду України № 6-рп від 09.0 7.2007 положення ст. 111 Закону Укра їни "Про Державний бюджет Укр аїни на 2007 рік" визнане неконст итуційним. Приймаючи зазначе не Рішення, Конституційний С уд України, виходив з того, що Верховна Рада України не пов новажна при прийнятті Закону про Державний бюджет включа ти до нього положення про вне сення змін до чинних законів України, зупиняти дію окреми х законів України та/або будь -яким чином змінювати визнач ене іншими законами України правове регулювання суспіль них відносин.

22 травня 2008 року Рішен ням Конституційного суду Укр аїни № 10-рп/2008 були визнані неко нституційними положення пун кту 41 розділу ІІ Закону Україн и "Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік" та про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України", якими з 01 січня 2008 р оку були внесені зміни, зокре ма, до ст. 6 Закону України "Про с оціальний захист дітей війни " щодо виплати замість пенсії підвищення у розмірі надбав ки, встановленої для учасник ів війни, тобто 10% від прожитко вого мінімуму для осіб, які вт ратили працездатність.

Відповідно до принци пу дії нормативно-правового акту у часі, у зв'язку з прийня ттям нової редакції статті 6 З акону України "Про соціальни й захист дітей війни" (підпунк т 2 пункту 41 розділу II Закону Ук раїни "Про Державний бюджет У країни на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України"), редакція заз наченої статті, що існувала д о 1 січня 2008 року втратила свою чинність. На підставі Рішенн я Конституційного Суду Украї ни №10-рп від 22 травня 2008року втра тила чинність нова редакція статті 6 Закону України "Про со ціальний захист дітей війни" , унаслідок чого відновлена п опередня редакція закону.

Відповідно до ст. 152 Конститу ції України закони та інші пр авові акти, які за рішенням Ко нституційного Суду України в изнаються неконституційним и, втрачають чинність з дня ух валення Конституційним Судо м України рішення про їх неко нституційність.

Таким чином, у зв'язку з визнанням Конституційним С удом України такими, що не від повідають Конституції Украї ни (є неконституційними) відп овідних положень Закону Укра їни "Про Державний бюджет Укр аїни на 2007 рік" та Закону Україн и "Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів", на підставі яких позивачу не було нараховано доплати д о пенсії, відповідач зобов'яз аний здійснити позивачу пер ерахунок пенсії, тобто приве сти у відповідність з Рішенн ями Конституційного Суду Укр аїни розмір виплат позивачу доплати до пенсії за період з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 ро ку та за період з 22 травня 2008 рок у по 31 грудня 2008 року.

Що стосується вказан их виплат у 2009 році, то нарахува ння та виплата підвищення до пенсії або щомісячного грош ового довічного утримання чи державної соціальної допомо ги, що виплачується замість п енсії, також повинні здійсню ватись відповідно до ст.6 Зако ну України "Про соціальний за хист дітей війни". Такий висно вок витікає з аналізу статті 71 Закону України "Про Державн ий бюджет України на 2009 рік", як ою надано право Кабінету Мін істрів України встановлюват и у 2009 році розміри соціальних виплат , які відповідно до зак онодавства визначаються зал ежно від розміру мінімальної заробітної плати, в абсолютн их сумах у межах асигнувань, п ередбачених відповідними бю джетними програмами.

Тобто, названа норма п ередбачає встановлення в абс олютних сумах розмірів лише тих виплат, вихідним критері єм розрахунку яких є розмір м інімальної заробітної плати . Відповідно її дія не поширює ться на спірні відносини, оск ільки розмір зазначених соці альних виплат згідно з Закон ом України "Про соціальний за хист дітей війни" залежить ві д розміру мінімальної пенсії за віком.

Статтею 62 Закону Украї ни "Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік" від 19 грудня 2006 року № 489-5, був затверджений прожитк овий мінімум на одну особу, як а втратила працездатність з 1 січня - 380 гривень, з 1 квітня - 387 г ривень, з 1 жовтня - 395 гривень.

Зазначена стаття була змін ена Законом України від 15 бере зня 2007 року № 749-5 та існує в новій редакції з 28 березня 2007 року, як ою прожитковий мінімум для о соби, яка втратила працездат ність, визначений з 1 січня - 380 г ривень, з 1 квітня - 406 гривень, з 1 жовтня - 411 гривень. При цьому, з азначена стаття доповнена аб зацом, яким передбачено вста новити, що для визначення мін імального розміру пенсії за віком відповідно до абзацу п ершого частини 1 статті 28 Зако ну України "Про загальнообов 'язкове державне пенсійне ст рахування" з 1 квітня та з 1 жовт ня 2007 року застосовується про житковий мінімум для осіб, як і втратили працездатність, в изначений абзацом п'ятим час тини першої цієї статті, збіл ьшений на 1 відсоток, що склада є відповідно 410 грн. 06 коп.; 415 грн. 11 коп.

Статтею 58 Закону Укра їни "Про Державний бюджет Укр аїни на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів" затверджений на 2008 рік п рожитковий мінімум на одну о собу в розрахунку на місяць у розмірі з 1 січня - 470 гривень, з 1 квітня - 481 гривні, з 1 липня - 482 гр ивень, з 1 жовтня - 498 гривень.

Статтею 54 Закону Укра їни "Про Державний бюджет Укр аїни на 2009 рік" встановлений у 2 009 році прожитковий мінімум на одну особу та для тих, хто від носиться до основних і демог рафічних груп населення, в ро змірах, що діяли в грудні 2008 рок у, що становить 498 грн.

Статтею 1 Закону Украї ни "Про встановлення прожитк ового мінімуму та мінімально ї заробітної плати" від 20 жовт ня 2009 року, статтею 1 Закону Укр аїни "Про внесення змін до Зак ону України "Про Державний бю джет України на 2009 рік" від 6 лис топада 2009 року встановлений прожитковий мінімум на одну особу, яка втратила працезда тність, з 1 листопада 2009 року по 31 грудня 2009 року в розмірі 573 гри вні.

Суд застосовує зазначені р озміри прожиткового мінімум у під час перевірки законнос ті дій відповідача щодо пров едення нарахування та випла ти доплати до пенсії.

Відповідно до відомо стей, що містяться у довідці в ідповідача (а.с.10), у 2007 році доп лата до пенсії позивачу не зд ійснювалась, у 2008-2009 роках пози вачу було сплачено доплату д о пенсії у розмірі, визначено му п.8 постанови Кабінету Міні стрів України №530 "Деякі питан ня соціального захисту окрем их категорій громадян" : траве нь - червень 2008 року - по 48 грн.10коп , липень-вересень 2008 року - по 48 г рн.20коп, з жовтня 2008 року по теп ерішній час - по 49 грн.80коп, що м енше ніж встановлено ст. 6 Зако ну України "Про соціальний за хист дітей війни", відповідно до якої підвищення до пенсії повинно нараховуватись у ро змірі 30% мінімальної пенсії за віком, унаслідок чого є наявн ими правові підстави для виз нання протиправною бездіяль ності відповідача в порушен ні права позивача на отриман ня підвищення до пенсії з 9 лип ня 2007 року по 31 грудня 2007 року; з 22 т равня 2008 року по 31 грудня 2008 року та з 1 січня 2009 року по 31 грудня 200 9 року відповідно до статті 6 З акону України " Про соціальни й захист дітей війни" у розмір і 30% мінімальної пенсії за вік ом.

На момент звернення позивача до суду, донарахува ння і виплата доплати до пен сії в розмірі 30 відсотків від мінімальної пенсії за віком за періоди з 9.07.2007р. по 31.12.2007р., з 22.05.200 8р. по 31.12.2008р. та з 01.01.2009р. по 31.12.2009р. відп овідачем не здійснено.

Таким чином, з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року відпо відач повинен був виплатити позивачу підвищення розмір у пенсії, як дитині війни, у ро змірі 710 грн.90коп. (410,06 :31 х23х30% + 410,06х30%+410, 06 х30%+415,11х30%+415,11 х30% + 415,11х30%).

За період з 22 травня 200 8 року до 31 грудня 2008 року, врахов уючи виплачені в зазначений період суми доплати, відпові дач повинен був доплатити п озивачу підвищення пенсії у розмірі 715,23грн. (481 грн.: 31 х 10 х30% - 15,51г рн.+ 481 грн. х 30% -48,10грн. + 482грн. х 30% -48,20гр н. + 482грн. х30% -48,20грн. + 482грн. х30% -48,20грн. + 498 грн. х 30 % - 49,8грн.+ 498 грн. х 30 % - 49,8грн .+ 498 грн. х 30 % - 49,8 грн.).

За період з 1 січня 2009 р оку по 31 грудня 2009 року, врахову ючи виплачені в зазначений п еріод суми доплати, відповід ач повинен був доплатити поз ивачу підвищення пенсії у р озмірі 1240,20грн. (498 грн. х 30 % - 49,8 грн.) х 10 міс. + (573 х 30% - 49,8грн.) х 2 міс.

Загальна сума недоп лати становить 2666грн.33коп. (710,90 гр н. +715,23 грн. +1240,20грн.), яка підлягає с тягненню з відповідача на ко ристь позивача в примусовому порядку.

Судом була відстроч ена сплата позивачем судових витрат до ухвалення рішення у справі. Враховуючи, що позов задоволено в повному обсязі , а відповідач по закону звіль нений від оплати судових вит рат, суд вважає, що у відповідн ості до вимог ч.2 ст.88 ЦПК Україн и судові витрати слід компен сувати за рахунок держави.

Керую чись ст.ст.10, 60, 88, 212 - 215 ЦПК України, -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 за довольнити.

Стягнути з управлінн я Пенсійного фонду України в м.Костянтинівці Донецької о бласті на користь ОСОБА_1 , як дитині війни, підвищення до пенсії за періоди з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року включ но, з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року включно та з 1 січня 2009 р оку по 31 грудня 2009 року включно у розмірі 2666 (дві тисячі шістсо т шістдесят шість) гривень 33 к опійки.

На рішення може бути п одана апеляційна скарга до а пеляційного суду Донецької о бласті через Костянтинівськ ий міськрайонний суд протяго м десяти днів з дня його прого лошення.

Суддя

СудКостянтинівський міськрайонний суд Донецької області
Дата ухвалення рішення20.08.2010
Оприлюднено03.09.2010
Номер документу10932357
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-10795/10

Рішення від 31.05.2010

Цивільне

Московський районний суд м.Харкова

Довготько Т. М.

Ухвала від 22.11.2010

Цивільне

Волноваський районний суд Донецької області

Ромахов В. І.

Рішення від 24.12.2010

Цивільне

Добропільський міськрайонний суд Донецької області

Тітова Т. А.

Ухвала від 29.10.2010

Цивільне

Кіровський районний суд м.Кіровограда

Бурко Р. В.

Ухвала від 16.09.2010

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Маріуполя

Ковтуненко Олеся Володимирівна

Рішення від 20.08.2010

Цивільне

Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області

Янюк Юрій Броніславович

Рішення від 09.08.2010

Цивільне

Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська

Башмаков Євген Анатолійович

Рішення від 02.07.2010

Цивільне

Жовтневий районний суд м.Маріуполя

Шатілова Людмила Григорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні