Справа № 420/18349/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 березня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Катаєвої Е.В., розглянувши у письмовому провадженні в місті Одеса справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» (комплекс будівель та споруд №1, 20, с. Нерубайське, Біляївський район, Одеська область, 67661) до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська,5, м. Одеса, 65044), Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська,5, м. Одеса, 65044) про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов (а.с.1-12) Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» до Головного управління ДПС в Одеській області (далі ГУ ДПС) про визнання протиправним та скасування рішення.
Ухвалою від 21.12.2022 року позов залишений без руху, наданий строк на усунення недоліків позову (а.с.54).
Позивач подав позов (а.с.60-69) до Комісії ГУ ДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, ГУ ДПС, в якому позивач просить: визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість №7654403/43342018 від 17.11.2022 року. Також позивач просить суд стягнути з відповідача суму сплаченого судового збору.
Ухвалою суду від 03.01.2023 року позовна заява прийнята до розгляду, відкрите провадження по справі, вирішено розгляд справи здійснити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. Витребувані докази у відповідача (а.с.71-73).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ТОВ «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» зареєстровано 11.11.2019 року, є платником ПДВ. Підприємство надає послуги, зокрема, з транспортного оброблення вантажів, оптової торгівлї зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, послуги з виробництва готових кормів для тварин, що утримуються на фермах, після урожайної діяльності, оброблення насіння для відтворення, допоміжної діяльності у рослинництві та інше.
З метою здійснення підприємницької діяльності підприємство користується нерухомим майном, забезпечено основними засобами, машинами та механізмами, а також має кваліфікованих співробітників для виконання вищевказаних робіт. Крім того, для здійснення господарської діяльності закуповує нафтопродукти та скраплений вуглеводний газ, металопродукцію/металопрокат.
Позивач вказує, що ТОВ «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» здійснюється оброблення насіння для відтворення за кодом 01.64 на підставі договорів про надання послуг. Так, 27.01.2022 року для здійснення господарської діяльності позивачем укладено договір з ТОВ «УКРЗЕРНО ТРЕЙД» з сушіння кукурудзи.
Крім того, позивачем придбаваються транспортні послуги по перевезенню вантажів для реалізації господарської діяльності.
Позивач зазначив, що враховуючи положення Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» направлено Таблицю даних платника ПДВ з необхідними документами, яка була зареєстрована 10.08.2022 року за №9154848840.
10.08.2022 Комісією ГУ ДПС винесено Рішення про врахування таблиці даних платника податку на додану вартість №7189466/43342018, проте вже 12.08.2022 року Комісією ГУ ДПС прийнято рішення про неврахування таблиці даних платника ПДВ від №7189466/43342018 з підстави наявності в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій.
У позові зазначено, що для з`ясування того, які саме господарські операції ТОВ «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» та із якими контрагентами контролюючий орган вважає ризиковими та яка податкова інформація стала підставою для прийняття рішення №7201775/43342018 від 12.08.2022 року, до Державної податкової служби України було направлено адвокатський запит №22/08-22 від 22.08.2022 року, у відповідь на якій від ДПС отримано лист №9822/6/99-00-18-02-02-06 від 26.08.2022 року, в якому зазначено, що за результатами аналізу даних Єдиного реєстру податкових накладних комісією центрального рівня встановлено, що ТОВ «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» здійснювало придбання транспортних послуг по перевезенню вантажів у суб`єктів господарювання, стосовно яких контролюючим органом прийнято рішення щодо відповідності критеріям ризиковості.
З урахуванням відповіді на адвокатський запит ТОВ «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» подано 22.09.2022 року повторно до Комісії ГУ ДПС Таблицю даних платника ПДВ, але Комісією ГУ ДПС 27.09.2022 прийнято рішення про неврахування таблиці даних платника ПДВ №7389810/43342018 без зазначення будь-яких підстав.
Оскільки рішення Комісії ГУ ДПС №7389810/43342018 від 27.09.2022 року не містило підстав його прийняття, ТОВ «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» 14.11.2022 року ще раз подано таблицю даних платника ПДВ.
17.11.2022 року Комісія ГУ ДПС прийняла Рішення про неврахування таблиці платника ПДВ №7654403/43342018 з підстав виявлення невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.
Позивач вважає дане рішення Комісії ГУ ДПС №7654403/43342018 від 17.11.2022 року протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки підстава в оскаржуваному рішенні є формальною (прямо зазначена в Порядку), а з самого рішення про неврахування таблиці неможливо встановити, які саме невідповідності виявлені податковим органом.
Позивач посилається на правові висновки Верховного Суду, який неодноразово звертав увагу на дотримання правової процедури як складової принципу законності та принципу верховенства права, дотримання при прийнятті рішення відповідно до дискреційних повноважень встановлених законодавством процедур, що унеможливлює зловживання ними.
Крім того, позивач вказує, що не може слугувати підставою прийняття оскаржуваного рішення щодо неврахування Таблиці даних платника ПДВ ТОВ «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» придбання ним транспортних послуг по перевезенню вантажів у суб`єктів господарювання, стосовно яких контролюючим органом прийнято рішення щодо відповідності критеріям ризиковості, оскільки позивач не може нести відповідальність за невиконання його контрагентами своїх податкових зобов`язань.
Оскаржуване рішення носить для платника ПДВ ТОВ «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» негативний характер, у зв`язку з чим позивач просить задовольнити позовні вимоги.
Представником відповідача наданий відзив на позов (а.с.79-82), в якому він просив відмовити у задоволенні позову, зазначивши зміст пунктів 12-14,16-17,19 Порядок №1165 стверджує, що оскаржуване рішення прийнято у відповідності до вимог Порядку із зазначенням причини його прийняття, а саме виявлення невідповідності визначних платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.
Також представник зазначив, що згідно зі ст. 16 Закону України "Про інформацію" податкова інформація - сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб`єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому ПКУ.
Відповідно до п.74.1, 74.3 ст.74 ПКУ податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно- телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань.
Представник стверджує, що дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання комісії, яка вирішує питання реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН), мають характер службової діяльності відповідних службових осіб по інформаційно-аналітичному забезпеченню діяльності цього органу. Відповідно на думку представника відповідача оскаржуване рішення з посиланням на підставу «виявлення невідповідності визначних платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам, що свідчить про здійснення платником податків ризикових операцій» - є повністю обґрунтованими.
Справа розглянута у письмовому провадженні.
Дослідивши надані учасниками справи докази у їх сукупності, суд встановив, що спірні правовідносини виникли між суб`єктом господарювання ТОВ «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ», який є платником ПДВ, та Комісією ГУ ДПС, якою прийнято оскаржуване рішення, та яка є суб`єктом владних повноважень, оскільки відповідно до п.7 ст.4 КАС України суб`єкт владних повноважень орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Спірні правовідносини регламентовані ПКУ та постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі Порядок №1165).
Порядок визначає, зокрема, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Вказаним Порядком регламентовано не тільки питання складу комісії, а питання порядку прийняття нею рішень та їх оформлення.
Згідно з п.25, п.26, п.27 Порядку №1165 в редакції від 14.10.2022, чинній на час виникнення спірних правовідносин, комісії регіонального рівня приймають рішення, зокрема, про врахування або неврахування таблиці даних платника податку.
Комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, ПКУ та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.
Відповідно до п.4 Порядку №1165 розгляду скарг щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних - не підлягають адміністративному оскарженню рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, оскаржені платником податку в судовому порядку.
Таким чином, Комісія є спеціальним суб`єктом, уповноваженим на прийняття відповідних рішень (таке рішення не уповноважено приймати ГУ ДПС як суб`єкт владних повноважень та його керівники як посадові особи) і такі рішення оскаржуються в судовому порядку.
Позивачем ТОВ «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» оскаржено до суду по даній справі рішення вказаного суб`єкта владних повноважень - рішення Комісії ГУ ДПС про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість №7654403/43342018 від 17.11.2022 року.
ТОВ «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» є юридичною особою, зареєстрованою 11.11.2019 року, суб`єктом господарювання, знаходиться на податковому обліку та є платником ПДВ з 01.11.2021.
Підприємство здійснює господарську діяльність за кодами УКТЗЕД: 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, 10.91 Виробництво готових кормів для тварин, що утримуються на фермах, 01.63 Післяурожайна діяльність, 01.64 Оброблення насіння для відтворення, 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві, 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів, 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення, 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, 49.42 Надання послуг перевезення речей (переїзду), 52.10 Складське господарство, 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів, що не заперечується відповідачем.
Для здійснення господарської діяльності ТОВ «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» користується нерухомим майном, має основні засоби, машини та механізми, а також кваліфікованих співробітників для виконання відповідних робіт. Крім того, для здійснення господарської діяльності закуповує нафтопродукти та скраплений вуглеводний газ, металопродукцію/металопрокат. ТОВ «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» здійснює оброблення насіння для відтворення за кодом 01.64 на підставі договорів про надання послуг. 27.01.2022 року для здійснення господарської діяльності позивачем укладено договір з ТОВ «УКРЗЕРНО ТРЕЙД» з сушіння кукурудзи.
Відповідно до пп.4 п.3 Порядку №1165 ознакою безумовної реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування є відображення у податковій накладній /розрахунку коригування операції з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Пунктом 2 Порядку №1165 визначено, що таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Враховуючи вказані положення Порядку №1165 позивач подав Таблицю даних платника ПДВ з необхідними документами, яка була зареєстрована 10.08.2022 року за №9154848840 (а.с.87).
Комісією ГУ ДПС 10.08.2022 року прийнято рішення про врахування таблиці даних платника податку на додану вартість №7189466/43342018 (а.с.88).
Проте через два дні рішенням Комісії ГУ ДПС від 12.08.2022 року №7189466/43342018 вказана таблиця не була врахована з підстави наявності в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій (а.с.89).
З метою з`ясування яка саме податкова інформація стала підставою для прийняття вказаного рішення та переліку документів, необхідних для прийняття таблиці, представник позивача 22.08.2022 року звернувся до Державної податкової служби України з адвокатським запитом №22/08-22 (а.с.19-20).
Державна податкова служба України 26.08.2022 року на адвокатський запит листом №9822/6/99-00-18-02-02-06 повідомила заявника, що Комісією ГУ ДПС прийнято рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 12.08.2022 року №7189466/43342018 за результатами аналізу даних Єдиного реєстру податкових накладних комісією центрального рівня встановлено, що ТОВ «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» здійснювало придбання транспортних послуг по перевезенню вантажів у суб`єктів господарювання, стосовно яких контролюючим органом прийнято рішення щодо відповідності критеріям ризиковості (а.с.21-22).
З урахуванням відповіді на адвокатський запит ТОВ «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» 22.09.2022 року повторно подано до Комісії ГУ ДПС Таблицю даних платника ПДВ, зареєстрована у контролюючому органі за №9190215029, до якої додано пояснення та копії документів, зокрема: договори оренди/суборенди, повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, договір-дозвіл на розміщення обладнання, договори оренди обладнання, договори поставки, рахунки на оплату, видаткові накладні платіжні доручення, товаро-транспортні накладні, акти надання послуг (а.с.26-32).
27.09.2022 Комісією ГУ ДПС прийнято рішення про неврахування таблиці даних платника ПДВ №7389810/43342018, у якому взагалі не зазначено підстави його прийняття (а.с.25).
Оскільки рішення Комісії ГУ ДПС №7389810/43342018 від 27.09.2022 року не містило жодних підстав його прийняття, ТОВ «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» 14.11.2022 року ще раз подано таблицю даних платника ПДВ, яку зареєстровано за номером 9242423771 (а.с.83-85).
17.11.2022 року Комісія ГУ ДПС прийняла Рішення про неврахування таблиці платника ПДВ №7654403/43342018 з підстави виявлення невідповідності визначення платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам (а.с.86).
Отримавши вказане рішення та вважаючи його необґрунтованим, не вмотивованим, таким, що порушує його права, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий Кодекс України (далі ПК України).
Пунктом 61.1 ст.61 ПК України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (пп.62.1.2 п.62.1 ст.62 ПК України).
Порядок збору податкової інформації та отримання податкової інформації контролюючими органами встановлений статями 72,73 ПК України. Відповідно до ст.74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Розділ V ПК України регулює порядок нарахування та сплати податку на додану вартість, визначає платників податку, встановлює порядок реєстрації в якості платників ПДВ, визначає об`єкти оподаткування та розміри ставок податку, операції, які звільнені від оподаткування, а також, правила віднесення сум до складу податкового кредиту.
Порядок №1165 визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Пунктом 12 Порядку №1165 встановлено право платника податку подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5). Пунктом 13 визначені відомості, які повинні бути зазначені у таблиці даних платника податку.
Згідно з п.14 Порядку №1165 таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
Відповідно до пунктів 15,16 Порядку №1165 таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання. Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому ст.42 Кодексу (додаток 6).
Пунктом 17 Порядку №1165 визначено, що у рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування.
Згідно з додатком 6, яким встановлена форма рішення про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість та зазначено, що рішення про врахування/неврахування таблиці даних платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Відповідно до п.19 Порядку №1165 комісії контролюючих органів приймають рішення про неврахування таблиці даних платника податку (Додаток 7), яку враховано, зокрема, в автоматичному режимі, що надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу якщо, зокрема, до контролюючого органу надійшла податкова інформація щодо невідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодам послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, яка свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку.
Комісією у рішенні №7654403/43342018 від 17.11.2022 року вказано про прийняття комісією ГУ ДПС рішення про неврахування таблиці даних платника податку з підстав виявлення невідповідності визначення платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.
Згідно з ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Дослідивши рішення від 17.11.2022 року №7654403/43342018, суд дійшов висновку про його протиправність у зв`язку з невмотивованістю, не відображення яка саме виявлена невідповідність визначення платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.
Частиною 5 ст.242 КАС України визначено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Верховний Суд у постанові від 02.04.2019 року (справа №822/1878/18, адміністративне провадження №К/9901/4668/19) зазначив, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Виходячи із системного тлумачення норм права, наведених вище, суд доходить висновку, що наявність повноважень - це одна з обставин, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії, але не єдина. Надання податковому органу відповідних повноважень - це лише передумова подальшої реалізації його управлінських функцій, результатом реалізації чого є прийняття рішення, законність якого підлягає перевірці судом при розгляді справи.
Невиконання податковим органом встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності, оскільки взагалі позбавляє можливості платника податків навести будь-які аргументи та мотиви, надати докази в спростування правомірності прийнятого суб`єктом владних повноважень рішення. Саме з цих підстав за сталою судовою практикою рішення суб`єктів владних повноважень підлягають скасуванню з підстав їх необґрунтованості та невмотивованості.
Логічно-послідовним є прийняття постановою Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» №1428 від 23.12.2022, яка набрала чинності 11.01.2023 року, доповнено пункт 17 Порядку №1165 абзацом 2 наступного змісту: у разі прийняття рішення про неврахування таблиці даних платника у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платник податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Також затверджено нову форму рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість (Додаток 7 Порядку №1165), яка передбачає обов`язкове заповнення контролюючим органом вищезазначеної інформації, у разі його прийняття.
Вказана постанова КМУ набрала чинності після прийняття Комісією ГУ ДПС оскаржуваного позивачем рішення, проте додатково свідчить про необхідність прийняття суб`єктом владних повноважень лише вмотивованого рішення.
Крім того, по даній справі №420/18349/22 ДПС України повідомлено представника позивача, що за результатами аналізу даних Єдиного реєстру податкових накладних комісією центрального рівня встановлено, що ТОВ «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» здійснювало придбання транспортних послуг по перевезенню вантажів у суб`єктів господарювання, стосовно яких контролюючим органом прийнято рішення щодо відповідності критеріям ризиковості. Зважаючи на викладене Комісією ГУ ДПС прийнято рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 12.08.2022 року №7189466/43342018 (а.с.21-22).
Однак, вказані обставини не зазначені в оскаржуваному рішенні, а також не підтримані відповідачем у відзиві на позовну заяву. Проте у відзиві представник відповідача також посилається на наявність базах контролюючого органу податкової інформації.
Суд не приймає до уваги таки твердження представника відповідача, оскільки збір податкової інформації відповідно до ст.72 ПКУ є різноманітним та сама інформація є великою, зазначення в рішенні Комісії як підстави його прийняття невідповідність визначення платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам, така інформація повинна бути чітко зазначена в прийнятому рішення.
Відсутність такої інформації ставить платника податків у правову невизначеність, позбавляє права навести більш аргументів правомірності своїх дій та спростувати висновки рішення контролюючого органу, що є очевидним по даній справі з огляду на те, що відповідач тричі приймає негативне для платника податків рішення без зазначення конкретних та чітких мотивів його прийняття.
Крім того, ч.2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У відзиві не наведено жодного конкретного доказу правомірності прийнятого рішення та доказів наявності підстави, яка зазначена у вказаному рішенні.
Статтею 21 ПК України встановлені обов`язки і відповідальність посадових та службових осіб контролюючих органів. Посадові та службові особи контролюючих органів зобов`язані, зокрема, дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами; забезпечувати сумлінне виконання покладених на контролюючі органи функцій; забезпечувати ефективну роботу та виконання завдань контролюючих органів відповідно до їх повноважень; не допускати порушень прав та охоронюваних законом інтересів громадян, підприємств, установ, організацій.
Прийняте Комісією ГУ ДПС рішення суттєво порушує права позивача, оскільки встановлене Порядком №1165 право суб`єкта господарювання подати таблицю даних платника податку на додану вартість та її врахування забезпечує такому суб`єкту господарювання безумовну реєстрацію поданої ним податкової накладної.
Суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог позивача про визнання протиправним та скасування рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість №7654403/43342018 від 17.11.2022 року.
Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з п.22 Порядку №1165 таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.
Таким чином, при набранні законної сили рішення суду про визнання протиправним та скасування рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість №7654403/43342018 від 17.11.2022 року, контролюючий орган зобов`язаний врахувати таблицю даних платника податків позивача, зареєстровану у контролюючому органі 14.11.2022 року за №9242423771, тобто вона вважається врахованою в силу приписів п.22 Порядку №1165 з дня надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивач при зверненні до суду по даній справі сплатив судовий збір у сумі 2481,00грн. Суд вважає, що по даній справі з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань підлягають стягненню на користь позивача судові витрати у сумі 2481,00 грн.
Керуючись ст.ст. 2, 9, 12, 139, 242-246 КАС України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» (комплекс будівель та споруд №1, 20, с. Нерубайське, Біляївський район, Одеська область, 67661, код ЄДРПОУ 43342018) до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044), Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість №7654403/43342018 від 17.11.2022 року.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО СЕРВІС НЕРУБАЙСЬКЕ» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області судові витрати зі сплати судового збору розмірі 2481,00 грн.
Рішення набирає законної сили у порядку ст.255 КАС України.
Рішення може бути оскаржене у порядку та строки встановлені ст.ст.295-297 КАС України.
Суддя Е.В. Катаєва
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.03.2023 |
Оприлюднено | 06.03.2023 |
Номер документу | 109338590 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Катаєва Е.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні