Рішення
від 03.03.2023 по справі 500/4587/22
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа №500/4587/22

03 березня 2023 рокум. ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Мартиць О.І. розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ГО "Громадська Люстраційна Рада Тернопільщини" до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕР ІНВЕСТ КОРПОРЕЙШН" про визнання протиправним та скасування рішення

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулася ГО "Громадська Люстраційна Рада Тернопільщини" з позовною заявою до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕР ІНВЕСТ КОРПОРЕЙШН" про визнання протиправним та скасування рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради №1296 від 16.11.2022 "Про затвердження протоколу засідання комісії з вибору інвестора", яким затверджено протокол засідання комісії з вибору інвестора від 07.11.2022 №59, згідно якого переможцем конкурсу з вибору інвестора щодо реконструкції існуючої нежитлової будівлі під центр тимчасового проживання, реабілітації та відновлення фізичного і психологічного здоров`я внутрішньо переміщених та соціально незахищених осіб з вбудованими приміщеннями громадського призначення, надбудовою житлових квартир та влаштуванням підземного паркінгу - укриття у м. Тернопіль, по вул. І. Франка, 3, проголошено Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕР ІНВЕСТ КОРПОРЕЙШН".

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що згідно із інформацією, яка розміщена на сайті Тернопільської міської ради, у відповідності до рішення виконавчого комітету ТМР від 07.10.2022 №1082 "Про доповнення переліку інвестиційно привабливих об`єктів" виконавчий комітет ТМР оголосив конкурс з пошуку інвестора на проект: "Реконструкція існуючої нежитлової будівлі під центр тимчасового перебування, реабілітації та відновлення фізичного і психологічного здоров`я внутрішньо переміщених та соціально незахищених осіб" із місцем розташуванням: м. Тернопіль, вул. І. Франка, 3; загальна площа будівлі: 3151.8 м2: площа земельної ділянки: 0,3558 га із наступними умовами участі:

- готовність та здатність учасника конкурсу профінансувати усі витрати, пов`язані з проектуванням, реконструкцією та введенням в експлуатацію будівлі та благоустроєм прилеглої території;

- за результатами здійснення інвестиційної діяльності приміщення площею не меншою 3151,8 м кв становитимуть комунальну власність в особі Тернопільської міської ради;

- готовність учасника у разі визнання його переможцем конкурсу та укладення з ним інвестиційного договору за необхідності компенсувати витрати, пов`язані з оплатою за користування земельною ділянкою;

- за наявності додаткові пропозиції, спрямовані на створення соціально-економічного ефекту та інженерно-транспортної інфраструктури міста, вирішення майново-правових питань щодо об`єкта інвестування тощо.

Відповідні умови й обмеження щодо використання земельних ділянок та проведення будівельних робіт додаються до конкурсної документації.

Реєстраційний внесок за участь в інвестиційному конкурсі не стягується.

Орієнтовний термін здійснення інвестиційної діяльності складає 36 місяців з моменту підписання інвестиційного договору.

16.11.2022 рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №1296 "Про затвердження протоколу засідання комісії з вибору інвестора", затверджено протокол засідання комісії з вибору інвестора від 07.11.2022 №59, яким проголошено Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕР ІНВЕСТ КОРПОРЕЙШН" переможцем конкурсу з вибору інвестора щодо реконструкції існуючої нежитлової будівлі під центр тимчасового проживання, реабілітації та відновлення фізичного і психологічного здоров`я внутрішньо переміщених та соціально незахищених осіб з вбудованими приміщеннями громадського призначення, надбудовою житлових квартир та влаштуванням підземного паркінгу - укриття у м. Тернопіль, по вул. І. Франка, 3.

Позивач вважає вказаний протокол незаконним, таким, що порушує права та охоронювані законом інтереси людей; прийнятим всупереч вимог Закону України "Про інвестиційну діяльність", Закону України "Про охорону культурної спадщини" та Положення про порядок проведення інвестиційних конкурсів для будівництва, реконструкції, реставрації тощо об`єктів житлового та нежитлового призначення, незавершеного будівництва, інженерно - транспортної інфраструктури міста (рішення виконавчого комітету ТМР від 03.10.2012 №1586), що стало підставою для звернення до суду з цим позовом.

Ухвалою суду від 26.12.2022 позовну заяву залишено без руху на надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви шляхом подання нової редакції позовної заяви (уточненої) з обґрунтуванням відповідно до статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України порушення прав, свобод та інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин оскаржуваним рішенням відповідача - Виконавчого комітету Тернопільської міської ради, сплати судового збору у розмірі 2481,00 грн та подання до суду належних доказів такої сплати.

03.01.2023 через відділ документального забезпечення Тернопільського окружного адміністративного суду від позивача надійшла уточнена позовна заява разом з квитанцією про сплату судового збору у вказаному розмірі.

Ухвалою суду від 16.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи визначено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Відповідно до статей 162-164 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву. Запропоновано третій особі у цей же строк надати суду пояснення щодо позову.

26.01.2023 через відділ документального забезпечення суду від відповідача надійшов відзив, де вказує, що заявлені вимоги є безпідставними та не заслуговують до задоволення.

Так рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №1296 від 16.11.2022 "Про затвердження протоколу засідання комісії з вибору інвестора" затверджено результати конкурсу з вибору інвестора, згідно протоколу №59 від 07.11.2022.

За результатами конкурсу, комісія з вибору інвестора вирішила проголосити Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕР ІНВЕСТ КОРПОРЕЙШН" переможцем конкурсу на реконструкцію існуючої нежитлової будівлі під центр тимчасового проживання, реабілітації та відновлення фізичного і психологічного здоров`я внутрішньо переміщених та соціально незахищених осіб з вбудованими приміщеннями громадського призначення, надбудовою житлових квартир та влаштуванням підземного паркінгу -укриття, м. Тернопіль, вул. Івана Франка, 3.

Твердження позивача про те, що наслідком виконання сторонами правочину є отримання Товариством з обмеженою відповідальністю "ТЕР ІНВЕСТ КОРПОРЕЙШН" у власність об`єкт реконструкції та в подальшому перехід права на землю, яка є комунальною власністю територіальної громади міста Тернополя і на праві користування належить Управлінню обліку і контролю за використанням комунального майна, приймаючи рішення про проведення реконструкції існуючої нежитлової будівлі під центр тимчасового проживання, реабілітації та відновлення фізичного і психологічного здоров`я внутрішньо переміщених та соціально незахищених осіб з вбудованими приміщеннями громадського призначення, надбудовою житлових квартир та влаштування підземного паркінгу - укриття у м. Тернополі по вул. І.Франка, 3 відповідачем не погоджено з уповноваженим органом культурної спадщини реконструкції об`єкту культурної спадщини та існують обґрунтовані підстави вважати про незаконний спосіб вибуття із комунальної власності нерухомого майна, є надуманими, дії громадської організації спрямовуються на захист ймовірного порушення права або таке порушення, яке може статися в майбутньому.

30.01.2023 голова ГО "Громадська Люстраційна Рада Тернопільщини" подав до суду заяву про слухання справи без участі позивача, на підставі наявних у матеріалах справи доказів, позовні вимоги підтримують у повному обсязі.

08.02.2023 від третьої особи поступили письмові пояснення, в яких стверджує, що ТОВ "ТЕР ІНВЕСТ КОРПОРЕЙШН", як учасник конкурсу, дотрималось усіх вимог чинного законодавства України та просить суд відмовити у задоволенні позову.

Вказує, що на підставі оголошення про проведення конкурсу, розміщеного на сайті Тернопільської міської ради ТОВ "ТЕР ІНВЕСТ КОРПОРЕЙШН" подало заяву на участь у конкурсі із документами, які передбачалась умовами конкурсу, та додатково надали свої пропозиції щодо поліпшення соціальної інфраструктури міста, та підготували ілюстраційні матеріали проекту у двох конвертах.

Згідно із інформацією, яка була розміщена па сайті Тернопільської міської ради, згідно рішення виконавчого комітету від 07.10.2022 №1082 "Про доповнення переліку інвестиційно привабливих об`єктів" виконавчий комітет ТМР оголосив конкурс з пошуку інвестора на проект: "Реконструкція існуючої нежитлової будівлі під центр тимчасового перебування, реабілітації та відновлення фізичного і психологічного здоров`я внутрішньо переміщених та соціально незахищених осіб"; місцерозташування: м. Тернопіль, вул. І. Франка, 3; загальна площа будівлі: 3151,8 м2: площа земельної ділянки: 0,3558 га.

Ознайомившись із конкурсною документацією ТОВ "ТЕР ІНВЕСТ КОРПОРЕЙШН" запропонувало задля досягнення мети та основних цілей інвестиційного проекту, в тому числі його соціально-побутової складової розробити та впровадити в життя найсучасніший проект, що забезпечить житлом внутрішньо переміщених осіб, а також надасть можливість створити приміщення нежитлового та житлового фонду (покращення комерційного клімату у місті).

Конкурсна пропозиція нашого товариства полягала у створенні об`єктів житлового фонду для переселенців, які втратили житло внаслідок війни; відновлення надання медичних послуг в центральній громадсько-діловій частині міста (створення центру тимчасового перебування, реабілітації та відновлення фізичного і психологічного здоров`я внутрішньо переміщених осіб); створенні об`єктів комерційного сектору; будівництво паркінгів та автостоянок; влаштування укриттів як місць, які послужать захистом людей та їх майна; виконання робіт із благоустрою прилеглої території (укладання бруківки, системи дощового зливу, освітлення, велопарковки, озеленення територій та створення інших умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля в межах земельної ділянки на якій розташований об`єкт).

За результатами поданої заяви та конкурсної пропозиції, враховуючи пакет документів, що подані ТОВ "ТЕР ІНВЕСТ КОРПОРЕЙШН" рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №1296 від 16.11.2022 "Про затвердження протоколу засідання комісії з вибору інвестора", затверджено протокол засідання комісії з вибору інвестора від 07.11.2022 №59, згідно якого переможцем конкурсу з вибору інвестора щодо реконструкції існуючої нежитлової будівлі під центр тимчасового проживання, реабілітації та відновлення фізичного і психологічного здоров`я внутрішньо переміщених та соціально незахищених осіб з вбудованими приміщеннями громадського призначення, надбудовою житлових квартир та влаштування підземного паркінгу - укриття у м. Тернополі по вул. І. Франка. 3 проголошено Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕР ІНВЕСТ КОРПОРЕЙШН".

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №1082 від 07.10.2022 "Про доповнення переліку інвестиційно привабливих об`єктів" внесено зміни до рішення виконавчого комітету від 03.04.2013 №359 "Про затвердження переліку інвестиційно привабливих об`єктів", яким доповнено перелік об`єктом "Реконструкція існуючої нежитлової будівлі під центр тимчасового перебування, реабілітації та відновлення фізичного і психологічного здоров`я внутрішньо переміщених та соціально незахищених осіб" із місцем розташуванням: м. Тернопіль, вул. Івана Франка, 3; загальна площа будівлі: 3151.8 м. кв.; площа земельної ділянки: 0,3558 га.

Виконавчий комітет ТМР оголосив конкурс з пошуку інвестора на проект: "Реконструкція існуючої нежитлової будівлі під центр тимчасового перебування, реабілітації та відновлення фізичного і психологічного здоров`я внутрішньо переміщених та соціально незахищених осіб" із місцем розташуванням: м. Тернопіль, вул. І. Франка, 3.

За результатами поданої заяви та конкурсної пропозиції, враховуючи пакет документів, поданих претендентом, комісія з вибору інвестора 10.11.2022 вирішила проголосити переможцем конкурсу з вибору інвестора щодо реконструкції існуючої нежитлової будівлі під центр тимчасового проживання, реабілітації та відновлення фізичного і психологічного здоров`я внутрішньо переміщених та соціально незахищених осіб з вбудованими приміщеннями громадського призначення, надбудовою житлових квартир та влаштування підземного паркінгу - укриття у м. Тернополі по вул. І.Франка, 3 Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕР ІНВЕСТ КОРПОРЕЙШН".

Рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №1296 від 16.11.2022 "Про затвердження протоколу засідання комісії з вибору інвестора" затверджено протокол засідання комісії з вибору інвестора від 07.11.2022 №59, згідно якого переможцем конкурсу з вибору інвестора щодо реконструкції існуючої нежитлової будівлі під центр тимчасового проживання, реабілітації та відновлення фізичного і психологічного здоров`я внутрішньо переміщених та соціально незахищених осіб з вбудованими приміщеннями громадського призначення, надбудовою житлових квартир та влаштування підземного паркінгу - укриття у м. Тернополі по вул. І.Франка, 3 проголошено Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕР ІНВЕСТ КОРПОРЕЙШН".

В подальшому 06.12.2022 між Виконавчим комітетом Тернопільської міської ради (Сторона 1 Договору) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ТЕР ІНВЕСТ КОРПОРЕЙШН" (Сторона 2 Договору), Управлінням обліку і контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради (Сторона 3 Договору), на підставі протоколу засідання комісії з вибору інвестора №59 від 07.11.2022, затвердженого рішенням Виконавчого комітету Тернопільської міської ради №1296 від 16.11.2022, укладено інвестиційний договір №56 щодо реконструкції існуючої нежитлової будівлі під центр тимчасового проживання, реабілітації та відновлення фізичного і психологічного здоров`я внутрішньо переміщених та соціально незахищених осіб з вбудованими приміщеннями громадського призначення, надбудовою житлових квартир та влаштуванням підземного паркінгу - укриття. вул. Івана Франка,3.

Предметом спору в даній адміністративній справі є рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради №1296 від 16.11.2022 "Про затвердження протоколу засідання комісії з вибору інвестора".

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Згідно статті 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.

За положеннями частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При цьому "на підставі" означає, що суб`єкт владних повноважень повинен бути утворений в порядку, визначеному Конституцією та законами України, та зобов`язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним.

"У межах повноважень" означає, що суб`єкт владних повноважень повинен вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, встановлених відповідним законом.

"У спосіб" означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний дотримуватися встановленої законом процедури вчинення дій, і повинен обирати лише встановлені законом способи правомірної поведінки при реалізації своїх владних повноважень.

Надаючи правову оцінку правомірності чи протиправності рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради №1296 від 16.11.2022 "Про затвердження протоколу засідання комісії з вибору інвестора" судом враховано наступне.

Загальні правові, економічні та соціальні умови інвестиційної діяльності на території України визначає Закон України "Про інвестиційну діяльність" від 18.09.1991 №1560-XII, який спрямований на забезпечення рівного захисту прав, інтересів і майна суб`єктів інвестиційної діяльності незалежно від форм власності, а також на ефективне інвестування економіки України, розвитку міжнародного економічного співробітництва та інтеграції.

Інвестиціями є всі види майнових та інтелектуальних цінностей, що вкладаються в об`єкти підприємницької та інших видів діяльності, в результаті якої створюється прибуток (доход) та/або досягається соціальний та екологічний ефект. (частина перша статті 1 Закону України "Про інвестиційну діяльність")

В свою чергу інвестиційною діяльністю є сукупність практичних дій громадян, юридичних осіб і держави щодо реалізації інвестицій. (частина перша статті 2 Закону України "Про інвестиційну діяльність")

Статтею 6 Закону України "Про інвестиційну діяльність" встановлено, що відносини, що виникають при здійсненні інвестиційної діяльності на Україні, регулюються цим Законом, іншими законодавчими актами України.

Так, рішенням від 03.10.2012 №1586 виконавчий комітет Тернопільської міської ради затвердив Положення про порядок проведення інвестиційних конкурсів для будівництва, реконструкції, реставрації тощо об`єктів житлового та нежитлового призначення, незавершеного будівництва, інженерно-транспортної інфраструктури міста. (далі за текстом - Положення №1586).

Це Положення розроблено відповідно до положень Цивільного та Земельного кодексів України, Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про інвестиційну діяльність" , "Про оренду землі", "Про державно-приватне партнерство", "Про регулювання містобудівної діяльності" та визначає порядок підготовки, проведення інвестиційного конкурсу, укладення інвестиційних договорів на залучення інвесторів до фінансування будівництва, реконструкції, реставрації тощо об`єктів житлового та нежитлового призначення, у тому числі соціальної інфраструктури міста, об`єктів незавершеного будівництва, площ та інших об`єктів, на умовах проведення інвестиційного конкурсу.

Згідно пункту 1.2. Положення №1586 інвестиційний конкурс проводиться з метою створення сприятливих умов для провадження інвестиційної діяльності та забезпечення збалансованого економічного та соціального розвитку міста та поповнення бюджету міста.

Відповідно до пункту 1.3 Положення №1586 завданням інвестиційного конкурсу є визначення на конкурсних засадах юридичної чи фізичної особи, яка забезпечить найкращі умови здійснення інвестиційної діяльності по будівництву, реконструкції, реставрації тощо об`єктів житлового та нежитлового призначення, у тому числі соціальної інфраструктури міста, об`єктів незавершеного будівництва, підземних переходів, автошляхів, площ та інших об`єктів, на умовах проведення інвестиційного конкурсу.

Рішення про проведення конкурсу та про затвердження переможця конкурсу приймає виконавчий комітет за поданням організатора конкурсу, яке підготовлене на основі рішення Комісії. (пункт 1.5. Положення №1586)

В позовній заяві позивач вказує на проведення інвестиційного конкурсу всупереч вимог пункту 1.6. та пункту 6.2.5. Положення №1586.

Так, зі змісту пункту 1.6. Положення №1586 видно, що він містить загальний опис об`єктів, які можуть виступати об`єктами інвестиційного конкурсу, а саме, об`єктом конкурсу можуть бути:

- Комплексна забудова функціональних територій (зон) м. Тернополя, зокрема територій (зон) житлової і громадської забудови, виробничих, рекреаційних, комунальних територій (зон), територій(зон) охорони нерухомої культурної та природної спадщини та ін., з подальшою передачею новостворених об`єктів, їх частин та земельних ділянок, на яких вони розташовані, у власність (користування) відповідно до умов конкурсу;

- Забудова окремих земельних ділянок з подальшою передачею новостворюваних об`єктів, їх частин у власність (користування) відповідно до умов конкурсу;

- Реконструкція будівель і споруд, їх комплексів та забудова земельних ділянок, на яких вони розташовані, з подальшим вирішенням майново-правових питань та передачею новостворених об`єктів у власність (користування) відповідно до умов конкурсу;

- Реставрація будівель і споруд, їх комплексів та забудова земельних ділянок, на яких вони розташовані, з подальшим вирішенням майново-правових питань та передачею новостворених об`єктів, їх частин у власність (користування) відповідно до умов конкурсу;

- Завершення будівництва об`єктів незавершеного будівництва, що належать до комунальної власності територіальної громади м. Тернополя, та забудова земельних ділянок, на яких вони розташованій подальшим вирішенням майново-правових питань та передачею новостворених об`єктів, їх частин у власність (користування) відповідно до умов конкурсу;

- Спорудження комунікацій та споруд інженерної і транспортної інфраструктури та забудова земельних ділянок, на яких вони розташовані, з подальшим вирішенням майново- правових питань та передачею новостворених об`єктів, їх частин у власність (користування) відповідно до умов конкурсу;

- Будівництво об`єктів, які включені до Програми економічного та соціального розвитку м. Тернополя, по яких передбачені бюджетні асигнування на фінансування капітальних вкладень в частині інвестиційно привабливих складових проекту з подальшою передачею новостворених інвестиційних об`єктів, їх частин у власність (користування) відповідно до умов конкурсу;

- Інші інвестиційно привабливі об`єкти, у тому числі земельні ділянки, об`єкти архітектурної та містобудівної діяльності, з подальшим вирішенням майново-правових питань та передачею новостворених об`єктів, їх частин у власність (користування) відповідно до умов конкурсу.

Пунктом 6.2.5. Положення №1586 визначено, що Комісія, відповідно до покладених на неї завдань, має право:

- забезпечувати виконання рішення про проведення конкурсу;

- залучати до роботи на договірних засадах вітчизняних та іноземних експертів та консультантів в якості радників (з правом дорадчого голосу);

- одержувати в установленому порядку від структурних підрозділів, інших юридичних осіб всю необхідну інформацію щодо проведення конкурсу;

- визначати розмір та порядок сплати реєстраційного внеску;

- визначати розмір внеску на створення соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Тернополя, який сплачується переможцем інвестиційного конкурсу. У разі, якщо сплачений внесок на момент введення об`єкта в експлуатацію за своїм розміром є меншим за розмір внесків, встановлених рішенням Тернопільської міської ради, переможець інвестиційного конкурсу до введення об`єкта в експлуатацію зобов`язаний здійснити доплату відповідно до розрахунків, наданих організатором конкурсу;

- здійснювати контроль за виконанням робіт щодо організації та проведення конкурсу;

- встановлювати строки проведення конкурсу та, у разі необхідності, за наявності обґрунтованого клопотання організатора конкурсу приймати рішення про зміну строків проведення конкурсу;

- за поданням організатора конкурсу на підставі відповідного рішення визначати та затверджувати на підставі техніко-економічних показників об`єкту умови конкурсу, склад і зміст конкурсної документації; форму заявки на участь у конкурсі, текст інформаційного оголошення про проведення конкурсу;

- на підставі відповідного рішення про затвердження переліку нежилих будинків комунальної власності територіальної громади міста Тернополя, які підлягають реконструкції або реставрації за залучені кошти, визначати та затверджувати умови конкурсу, приймати рішення про передачу до комунальної власності територіальної громади м. Тернополя майно (будинки, споруди, приміщення, горища тощо) або його частину, яке не обов`язково може бути територіально розташоване у межах інвестиційного проекту, або запропонувати переможцю конкурсу здійснити грошову компенсацію та викупити об`єкт відповідно до грошової оцінки вартості майна;

- забезпечувати публікацію інформаційного оголошення про проведення конкурсу за дорученням організатора конкурсу;

- визначати порядок забезпечення учасників конкурсу конкурсною документацією та надання їм роз`яснень з питань проведення конкурсу;

- організовувати реєстрацію конкурсних пропозицій за дорученням організатора конкурсу;

- розглядати пропозиції учасників конкурсу та встановлювати їх відповідність умовам конкурсу;

- приймати рішення про недопущення до участі в конкурсі осіб у разі встановлення фактів, визначених пунктом 1.8. цього Положення, та інших;

- вносити пропозиції учасникам конкурсу щодо надання ними додаткової інформації з метою остаточного з`ясування їх спроможності виконувати передбачені конкурсною документацією умови;

- підводити підсумки конкурсу та визначати переможця конкурсу;

- подавати проект рішення про затвердження результатів конкурсу організатору конкурсу;

- повідомляти переможця, інших учасників про результати конкурсу за дорученням організатора конкурсу;

- розглядати та остаточно узгоджувати з переможцем конкурсу умови інвестиційного договору;

- при обчисленні внеску на створення соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Тернополя та, виключно з цією метою, уточнювати (встановлювати) порядок та строки оплати внеску, в тому числі по укладених договорах, зменшувати орієнтовну вартість будівництва об`єкта інвестицій на орієнтовну вартість будівництва об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури м. Тернополя, які будуть збудовані за кошти інвестора у складі об`єкта інвестицій відповідно до нормативів визначення розмірів пайової участі (внесків) інвесторів у створенні соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Тернополя, затверджених рішенням сесії Тернопільської міської ради;

- вносити на розгляд міської ради питання про передачу до комунальної власності територіальної громади м. Тернополя частини об`єкта інвестування площею не меншою за існуючу на початок передінвестиційної роботи або здійснення грошової компенсації цієї частки відповідно до грошової оцінки її вартості;

- передавати рішення Комісії організатору конкурсу для підготовки проектів відповідних рішень міської ради, виконавчого комітету, які необхідні для організації, проведення та виконання умов конкурсу.

При цьому позивачем не вказано яких саме порушень вказаних пунктів 1.6. та 6.2.5. Положення №1586 допустив відповідач.

Проте звертає увагу суду, (як в первинній позовній заяві так і в уточненій позовній заяві), що у відповідності до статті 120 Земельного кодексу України та статті 377 Цивільного кодексу України подальше внесення інвестицій переможцем конкурсу зумовлює виникнення спільної власності на об`єкт нерухомого майна (цілісний майновий комплекс ДЗ "Відділкова клінічна лікарня станції Тернопіль ДТГО "Львівська залізниця") і наголошує що об`єкт інвестування відноситься до об`єктів культурної спадщини, та є пам`яткою культури місцевого значення (рішення Тернопільського облвиконкому від 29.01.1988 №32).

З цього приводу суд зазначає, що відповідно до статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Частиною першою статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, зокрема на нерухоме майно визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності.

Відповідно до пункту 5 статті 16 Закону України "Про місцеве самоврядування" від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Згідно частини першої статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до частини першої статті 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфігевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Частиною першою статті 3 Закону України "Про охорону культурної спадщини" передбачено, що державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини.

До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини (далі - органи охорони культурної спадщини) належать: центральні органи виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони культурної спадщини; орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим; обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації; виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.

Таким чином, Департамент культури та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації належить до спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини.

Стаття 5 Закону України "Про охорону культурної спадщини" визначає повноваження центральних органів виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини.

Відповідно до статті 6 Закону України "Про охорону культурної спадщини" до повноважень органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно до їхньої компетенції, серед іншого, належить: здійснення контролю за виконанням цього Закону, інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини; встановлення режиму використання пам`яток місцевого значення, їхніх територій, зон охорони; забезпечення захисту об`єктів культурної спадщини від загрози знищення, руйнування або пошкодження; призначення відповідних охоронних заходів щодо пам`яток місцевого значення та їхніх територій у разі виникнення загрози їх руйнування або пошкодження внаслідок дії природних факторів або проведення будь-яких робіт; видання розпоряджень та приписів щодо охорони пам`яток місцевого значення, припинення робіт на пам`ятках, їхніх територіях та в зонах охорони, якщо ці роботи проводяться за відсутності затверджених або погоджених з відповідним органом охорони культурної спадщини програм та проектів, передбачених цим Законом дозволів або з відхиленням від них; укладення охоронних договорів на пам`ятки; здійснення інших повноважень відповідно до закону.

Таким чином, відповідно до положень статті 6 Закону України "Про охорону культурної спадщини" та з урахуванням положення про Департамент культури та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації саме до повноважень даного органу серед іншого, належить: здійснення контролю за виконанням цього Закону, інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини; встановлення режиму використання пам`яток місцевого значення, їхніх територій, зон охорони; забезпечення захисту об`єктів культурної спадщини від загрози знищення, руйнування або пошкодження; укладення охоронних договорів на пам`ятки; видання розпорядження та приписів щодо охорони пам`яток культурної спадщини місцевого значення, припинення робіт на пам`ятках культурної спадщини, їх територіях та в зонах охорони, якщо ці роботи проводяться за відсутності затверджених або погоджених з відповідним органом охорони культурної спадщини програм та проектів, передбачених Законом України "Про охорону культурної спадщини", дозволів або з відхиленням від них здійснення інших повноважень відповідно до закону.

Стаття 18 Закону України "Про охорону культурної спадщини" передбачає, що об`єкти культурної спадщини, що є пам`ятками (за винятком пам`яток, відчуження або передача яких обмежується законодавчими актами України) можуть бути відчужені, а також передані власником або уповноваженим ним органом у володіння, користування чи управління іншій юридичній або фізичній особі за наявності погодження відповідного органу охорони культурної спадщини.

Пам`ятка може бути приватизована лише за умови укладення майбутнім власником з відповідним органом охорони культурної спадщини попереднього договору про укладення в майбутньому охоронного договору на пам`ятку (її частину) з викладенням його істотних умов, у тому числі щодо цільового використання пам`ятки, робіт, які майбутній власник зобов`язується провести на пам`ятці з метою утримання її в належному стані.

Перелік пам`яток, які не підлягають приватизації, затверджується Верховною Радою України.

Пам`ятка національного значення, що перебуває у державній чи комунальній власності і потребує спеціального режиму охорони, може надаватися у користування за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини.

Особі, яка набула права володіння, користування чи управління пам`яткою, за винятком наймача державної або комунальної квартири (будинку), забороняється передавати цю пам`ятку у володіння, користування чи управління іншій особі без погодження відповідного органу охорони культурної спадщини.

Згідно частини першої статті 24 Закону України "Про охорону культурної спадщини" власник або уповноважений ним орган, користувач зобов`язані утримувати пам`ятку в належному стані, своєчасно провадити ремонт, захищати від пошкодження, руйнування або знищення відповідно до цього Закону та охоронного договору.

Статтею 26 Закону України "Про охорону культурної спадщини" визначено, що усі роботи щодо консервації, реставрації, реабілітації, музеєфікації, ремонту, пристосування пам`яток місцевого значення здійснюються за наявності письмового дозволу органу Департаменту культури та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації відповідно до їхньої компетенції, на підставі погодженої з ним науково-проектної документації. У разі проведення на об`єкті культурної спадщини реставраційних або ремонтно-будівельних робіт власнику такого об`єкта необхідно попередньо звернутись до органу охорони культурної спадщини та повідомити про наміри проведення таких робіт.

Науково-проектна документація розробляється спеціалізованою організацією, що має відповідну ліцензію на виконання зазначеного виду робіт.

Після розробки науково-проектної документації на проведення робіт на пам`ятках вона підлягає погодженню органом охорони культурної спадщини. Відповідно до Державних будівельних норм України А.2.2-14:2016 визначений склад та зміст науково-проектної документації на реставрацію пам`яток культурної спадщини, яка погоджується місцевим органом охорони культурної спадщини.

Станом на момент звернення позивача до суду, відповідно до відомостей з Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів інформація щодо реєстрації документу, що дає право на виконання будівельних робіт за вказаною адресою відсутня.

Інформація з приводу наявності приписів Департаменту культури та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації чи Відділу архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради про проведення робіт без дозвільних документів відсутня.

Інформація з приводу проведення будь-яких робіт на об`єкті по вул. І.Франка, 3 в м. Тернополі відсутня.

З огляду на наведене, твердження позивача про порушення відповідачем виконавчим комітетом Тернопільської міської ради вимог Закону України "Про охорону культурної спадщини" прийняттям рішення від 16.11.2022 № 1296 не знайшло свого підтвердження в ході розгляду справи.

Також мотиви позивача, наведені у позовній заяві про те, що існують обґрунтовані підстави вважати провибуття із комунальної власності нерухомого майна незаконним способом внаслідок недотримання вимог чинного законодавства під час проведення інвестиційного конкурсу не знайшли свого підтвердження за матеріалами справи.

Таким чином рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради №1296 від 16.11.2022 прийнято на підставі та у відповідності до Положення про порядок проведення інвестиційних конкурсів для будівництва, реконструкції, реставрації тощо об`єктів житлового та нежитлового призначення, незавершеного будівництва, інженерно-транспортної інфраструктури міста, яке затверджено виконавчим комітетом Тернопільської міської ради рішенням №1586 від 03.10.2012, відповідно до Закону України "Про інвестиційну діяльність", Закону України "Про місцеве самоврядування" є законним та до скасування не підлягає.

Згідно із частиною першою статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист у спосіб, визначений в цій статті.

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 01 грудня 2004 року №18-рп/2004 щодо "порушеного права", за захистом якого особа може звертатися до суду, то це поняття, яке вживається у низці законів України, має той самий зміст, що й поняття "охоронюваний законом інтерес". Щодо останнього, то в тому ж Рішенні Конституційний Суд України зазначив, що "поняття "охоронюваний законом інтерес" означає правовий феномен, який: а) виходить за межі змісту суб`єктивного права; б) є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони; в) має на меті задоволення усвідомлених індивідуальних і колективних потреб; г) не може суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, загальновизнаним принципам права; д) означає прагнення (не юридичну можливість) до користування у межах правового регулювання конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом; є) розглядається як простий легітимний дозвіл, тобто такий, що не заборонений законом. Охоронюваний законом інтерес регулює ту сферу відносин, заглиблення в яку для суб`єктивного права законодавець вважає неможливим або недоцільним".

Отже, гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджує позивач, було обґрунтованим. Таке порушення прав має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 06.06.2018 у справі №800/489/17, яка в силу частини п`ятої статті 242 КАС України враховується судом під час вибору і застосування норми права до спірних правовідносин.

Також суд погоджується з твердженням представника відповідача, що результат такого правочину (інвестиційного договору) надасть можливість Товариству, після набуття ним права власності на реконструйований об`єкт, отримати безкоштовно у власність чи користування земельну ділянку (на якій даний об`єкт знаходитиметься), яка є комунальною власністю територіальної громади міста Тернополя, в обхід конкурсних торгів (аукціону) та порушення вимог статті 377 Цивільного кодексу України та статті 120 Земельного кодексу України є безпідставними.

Аналізуючи вищевикладене та надані докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для визнання протиправним та скасування рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради №1296 від 16.11.2022 "Про затвердження протоколу засідання комісії з вибору інвестора", яким затверджено протокол засідання комісії з вибору інвестора від 07.11.2022 №59, згідно якого переможцем конкурсу з вибору інвестора щодо реконструкції існуючої нежитлової будівлі під центр тимчасового проживання, реабілітації та відновлення фізичного і психологічного здоров`я внутрішньо переміщених та соціально незахищених осіб з вбудованими приміщеннями громадського призначення, надбудовою житлових квартир та влаштуванням підземного паркінгу - укриття у м. Тернопіль, по вул. І. Франка, 3, проголошено Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕР ІНВЕСТ КОРПОРЕЙШН".

Відповідно до частини першої статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно із нормами частини другої статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Одночасно суд враховує позицію Європейського суду з прав людини, сформовану у справі "Серявін та інші проти України" (№4909/04), згідно з якою у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav. Spain) №303-A, пункт 29).

Окрім того, відповідно до пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Залишаючи без оцінки окремі аргументи учасників справи, суд виходить з того, що такі обставини лише опосередковано стосуються суті і природи спору, а їх оцінка не має вирішального значення для його правильного вирішення.

Відповідно до положень статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною першою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому, в силу положень частини другої статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно частини першої статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

На думку суду відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, покладений на нього обов`язок доказування з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 КАС України, виконано та доведено правомірність та законність його рішення, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Підстави для відшкодування судових витрат згідно положень статті 139 КАС України відсутні.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову ГО "Громадська Люстраційна Рада Тернопільщини" до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕР ІНВЕСТ КОРПОРЕЙШН" про визнання протиправним та скасування рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради №1296 від 16.11.2022 "Про затвердження протоколу засідання комісії з вибору інвестора" відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено і підписано 03 березня 2023 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- ГО "Громадська Люстраційна Рада Тернопільщини" (місцезнаходження: вул. Текстильна, 14/71, м. Тернопіль, 46007, код ЄДРПОУ: 40044792);

відповідач:

- Виконавчий комітет Тернопільської міської ради (місцезнаходження: вул. Листопадова, 5, м. Тернопіль, 46001, код ЄДРПОУ: 04058344);

третя особа:

- Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕР ІНВЕСТ КОРПОРЕЙШН" (місцезнаходження: вул. Медова, 3/173, м. Тернопіль, 46008, код ЄДРПОУ: 44859807) .

Головуючий суддяМартиць О.І.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.03.2023
Оприлюднено06.03.2023
Номер документу109339381
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —500/4587/22

Рішення від 03.03.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 16.01.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 26.12.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні