Справа № 560/508/23
РІШЕННЯ
іменем України
03 березня 2023 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Хмельницькій області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Шепетівська міська рада про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся в Хмельницький окружний адміністративний суд з позовною заявою до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, в якій просить суд визнати протиправною відповідь Головного управління ДПС у Хмельницькій області на звернення №7779/6/22-01-24-06 від 05.07.2022 та скасувати помилково подані ОСОБА_1 декларації з плати за землю, а саме №9008390608 від 19.02.2014 сума зобов`язання 29337,76 грн, №9016877915 від 17.02.2015 сума зобов`язання 29337,76 грн, №9019357288 від 18.02.2016 сума зобов`язання 29338,41 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що він є власником комплексу нежитлових будівель загальною площею 1695,3 кв.м., що знаходяться по АДРЕСА_1 . За цією ж адресою знаходиться сформована земельна ділянка з кадастровим номером 6810700000:01:010:0145 загальною площею 4236 кв.м., яка перебувала в користуванні позивача на умовах оренди відповідно до договору оренди землі від 02.02.2009 строком на три роки, - до 02.02.2022 з правом пролонгації. Строк дії договору закінчився 02.02.2012.
Позивач вказує, що постановою Хмельницького апеляційного суду від 16.03.2022 у справі №688/1816/19 стягнуто з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Шепетівської міської ради Хмельницької області (вул. Островського, 4, м. Шепетівка, Хмельницька обл., 30400, ЄДРПОУ 34175421) 512556 (п`ятсот дванадцять тисяч п`ятсот п`ятдесят шість) грн. 96 коп. безпідставно збережених коштів та судовий збір у розмірі 19179 (дев`ятнадцять тисяч сто сімдесят дев`ять) грн. 51 коп.
Даною постановою встановлено факт відсутності договірних відносин між власником земельної ділянки з кадастровим номером 6810700000:01:010:0145 Шепетівською міською радою та гр. ОСОБА_1 в період з 02.02.2012 по 2019. При цьому позивачем було сплачено орендну плату за земельну ділянку 6810700000:01:010:0145 в період з 21.01.2015 по 27.02.2017 в сумі 63566,10 грн.
Позивач зазначає, що станом на 17.03.2022 згідно інформаційних облікових систем органів ГУ ДПС у Хмельницькій області, сплачена сума коштів по "орендній платі з фізичних осіб" (18010900) за період з 01.01.2015 по 17.03.2022 по ФОП ОСОБА_1 становить 63566,10 грн. Вказує, що ним подані податкові декларації №9008390608 від 19.02.2014, №9016877915 від 17.02.2015, №9019357288 від 18.02.2016 та сплачені податкові зобов`язання з орендної плати.
Позивач стверджує, що оскільки на момент сплати коштів був відсутній укладений договір оренди між власником земельної ділянки з кадастровим номером 6810700000:01:010:0145 Шепетівською міською радою та позивачем, вказані кошти Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області не були зараховані на відповідні рахунки Шепетівської міської ради.
ОСОБА_1 зазначає, що 08.06.2022 звернувся до відповідача з проханням скасувати помилково подані декларації з плати за землю та зарахувати зазначені кошти на відповідний рахунок Шепетівської міської ради. Однак, листом Головного управління ДПС у Хмельницькій області №7779/6/22-01-24-06 від 05.07.2022 у задоволенні його звернення відмовлено.
Позивач вважає відповідь Головного управління ДПС у Хмельницькій області на його звернення №7779/6/22-01-24-06 від 05.07.2022 протиправною, а тому просить її скасувати. Також позивач просить скасувати помилково подані ним декларації з плати за землю, а саме №9008390608 від 19.02.2014 сума зобов`язання 29337,76 грн, №9016877915 від 17.02.2015 сума зобов`язання 29337,76 грн, №9019357288 від 18.02.2016 сума зобов`язання 29338,41 грн.
Ухвалою суду від 10.01.2023 позовну заяву ОСОБА_1 , залишено без руху. Надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви - 5 днів з дня вручення йому ухвали про залишення позовної заяви без руху.
Ухвалою суду від 20.01.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін та залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Шепетівську міську раду.
Відповідач 09.02.2023 подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить у задоволенні позову відмовити. З посиланням на ст. ст. 50, 102, 286, 288 Податкового кодексу України зазначає, що відсутні правові підстави щодо скасування податкових декларацій з плати за землю, поданих ОСОБА_1 самостійно за період з 2014 - 2016 роки.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Шепетівська міська рада правом на подання пояснення або відзиву на підтримку або заперечення проти позову не скористалася.
Суд встановив такі обставини справи.
Шепетівська міська рада Хмельницької області 13.05.2019 звернулася до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення коштів в розмірі 512 556 грн. 96 к., які останній зберіг без достатньої правової підстави за рахунок Шепетівської міської ради, як власника земельної ділянки, що знаходиться по АДРЕСА_1 площею 4236,00 кв.м з кадастровим номером 6810700000:01:010:0145.
Рішенням Шепетівського міськрайонного суду Хмельницької області від 11.12.2019 у справі №688/1816/19 у задоволенні позову Шепетівської міської ради Хмельницької області до ОСОБА_1 про стягнення коштів, збережених без достатньої правової підстави відмовлено повністю.
Постановою Хмельницького апеляційного суду від 16.03.2022 у справі №688/1816/19 апеляційну скаргу Шепетівської міської ради Хмельницької області задоволено. Рішення Шепетівського міськрайонного суду Хмельницької області від 11 грудня 2019 року скасовано та постановлено нове судове рішення.
Стягнуто з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Шепетівської міської ради Хмельницької області (вул. Островського, 4, м. Шепетівка, Хмельницька обл., 30400, ЄДРПОУ 34175421) 512556 (п`ятсот дванадцять тисяч п`ятсот п`ятдесят шість) грн. 96 коп. безпідставно збережених коштів та судовий збір у розмірі 19179 (дев`ятнадцять тисяч сто сімдесят дев`ять) грн. 51коп.
Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Як встановлено Постановою Хмельницького апеляційного суду від 16.03.2022 у справі №688/1816/19, 02.02.2009 між Шепетівською міською радою Хмельницької області та ОСОБА_1 було укладено договір оренди землі, відповідно до п. п. 1, 2, 8, 15 якого міська рада передала відповідачу в строкове платне користування земельну ділянку, що знаходиться по АДРЕСА_1 загальною площею 4236 кв.м. з метою використання її для здійснення комерційної діяльності строком на 5 років.
Після закінчення дії договору оренди землі від 02.02.2009 року, ОСОБА_1 , будучи власником комплексу нежитлових будівель з 03 лютого 2014 року продовжував користуватися земельною ділянкою площею 4236 кв.м. кадастровий номер 6810700000:01:010:0145, однак не вживав будь-яких дій на оформлення та реєстрацію свого речового права щодо зазначеної земельної ділянки, хоча такий обов`язок відповідача виник на підставі вищезазначених норм матеріального права.
Сторонами стверджується, що позивачем самостійно за період 2014 по 2017 роки подавалися податкові декларації з плати за землю, а саме:
- за 2014 рік №9008390608 від 19.02.2014 сума зобов`язання 29337,76 грн;
- за 2015 рік №9016877915 від 17.02.2015 сума зобов`язання 29337,76 грн;
- за 2016 рік №9019357288 від 18.02.2016 сума зобов`язання 29338,41 грн.
Як встановлено з листа Головного управління ДПС у Хмельницькій області №2915/6/22-01-24-06 від 25.03.2022, станом на 17.03.2022 згідно інформаційних облікових систем органів ГУ ДПС у Хмельницькій області, сплачена сума коштів по "орендній платі з фізичних осіб" (18010900) за період з 01.01.2015 по 17.03.2022 по ФОП ОСОБА_1 становить 63566,10 грн.
Оскільки на момент сплати коштів був відсутній укладений договір оренди між власником земельної ділянки з кадастровим номером 6810700000:01:010:0145 Шепетівською міською радою та позивачем, вказані кошти Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області не були зараховані на відповідні рахунки Шепетівської міської ради.
Позивач 08.06.2022 звернувся до відповідача з проханням скасувати помилково подані декларації з плати за землю та зарахувати зазначені кошти на відповідний рахунок Шепетівської міської ради.
Листом Головного управління ДПС у Хмельницькій області №7779/6/22-01-24-06 від 05.07.2022 у задоволенні його звернення №17633/6 від 08.06.2022 відмовлено.
Позивач вважаючи вказану відмову протиправною, звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства врегульовані Податковим кодексом України (надалі - ПК України).
За змістом пп. 10.1.1 п. 10.1 ст. 10 та пп. 165.1.3 п. 265.1 ст. 265 ПК України, плата за землю у складі податку на майно та належить до місцевих податків.
Відповідно до пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України, плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Пунктом 286.2 ст. 286 ПК України визначено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Платник плати за землю має право подавати щомісяця звітну податкову декларацію, що звільняє його від обов`язку подання податкової декларації не пізніше 20 лютого поточного року, протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним (п. 286.3 ст. 286 ПК України).
Згідно з п. 287.3 ст. 287 ПК України податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Судом встановлено, що позивачем самостійно за період 2014 по 2017 роки подані податкові декларації з плати за землю, а саме:
- за 2014 рік №9008390608 від 19.02.2014 сума зобов`язання 29337,76 грн;
- за 2015 рік №9016877915 від 17.02.2015 сума зобов`язання 29337,76 грн;
- за 2016 рік №9019357288 від 18.02.2016 сума зобов`язання 29338,41 грн.
Задекларовані податкові зобов`язання з орендної плати за земельні ділянки позивачем сплачено.
Відповідно до п. 50.1 ст. 50 ПК України у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов`язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.
Згідно з п. 102.1 ПК України з місцевих податків та/або зборів, за якими передбачено подання річної податкової декларації, контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право за результатами перевірки самостійно визначити суму грошових зобов`язань, у разі виявлення ним за результатами перевірки заниження суми визначеного платником податків податкового зобов`язання з цих податків, не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку сплати цих податків, визначених відповідними розділами цього Кодексу.
Відповідно до п. 43.1 ст. 43 ПК України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені (п. 43.3 ст. 43 ПК України).
Пунктом 1 розд. ІІ Порядку інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення (перерахування) платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затвердженого Наказ Міністерства фінансів України 11 лютого 2019 року №60 (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що платник податків має право на повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені з єдиного рахунка, відкритого на ім`я ДПС у Казначействі.
Заява подається платником податків до територіального органу ДПС за основним місцем обліку такого платника виключно в електронній формі через сервіс "Електронний кабінет", що функціонує відповідно до статті 421 розділу II Податкового кодексу України, з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.
У разі повернення з єдиного рахунка помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені платник податків у заяві зазначає суму, дату сплати і реквізити з розрахункового документа, за якими кошти перераховано на єдиний рахунок, та поточний рахунок платника податку в установі банку, на який необхідно повернути такі кошти.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що у відповідача були відсутні правові підстави для скасування податкових декларацій з плати за землю, поданих ОСОБА_1 самостійно за період з 2014 - 2016 роки. Відтак, оскаржуване рішення є правомірним, а позовні вимоги ОСОБА_1 необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
З врахуванням положень ст. 139 КАС України, судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м.Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 44070171) Третя особа:Шепетівська міська рада (вул. Островського, 4, м. Шепетівка, Хмельницька область, 30405 , код ЄДРПОУ - 04060789)
Головуючий суддя О.О. Михайлов
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.03.2023 |
Оприлюднено | 06.03.2023 |
Номер документу | 109339620 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Михайлов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні