Рішення
від 02.03.2023 по справі 580/6471/22
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 березня 2023 року справа № 580/6471/22

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кульчицького С. О., розглянувши у письмовому провадженні в спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом заступника керівника Уманської окружної прокуратури до Жашківської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся заступник керівник Уманської окружної прокуратури (далі позивач) з позовом до Жашківської міської ради (далі відповідач), в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення, будівлі та земельну ділянку закладу дошкільної освіти (ясла-садочок) "Веселка" с. Острожани Жашківської міської ради Черкаської області за адресою: вул. Центральна, 8, с. Острожани, Уманський район, Черкаська область 19250;

- зобов`язати відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення та будівлі під закладом дошкільної освіти (ясла-садочок) "Веселка" с. Острожани Жашківської міської ради Черкаської області за адресою: вул. Центральна, 8, с. Острожани, Уманський район, Черкаська область 19241;

- зобов`язати відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під закладом дошкільної освіти (ясла-садочок) Веселка с. Острожани Жашківської міської ради Черкаської області за адресою: вул. Центральна, 8, с. Острожани, Уманський район, Черкаська область 19250.

Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що засновником та вищим органом управління закладу дошкільної освіти (ясла-садочок) "Веселка" с. Острожани є Жашківська міська рада. Речові права на земельну ділянку орієнтовною площею 0,2 га та майновий комплекс - одноповерхова будівля площею 800 кв.м. по вул. Центральна, 8, с. Острожани, Уманського району, Черкаської області, якими користується ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Острожани, не оформлені. Відсутність правовстановлюючих документів на будівлі та приміщення ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Острожани та на земельну ділянку, яка знаходиться у користуванні вказаного закладу дошкільної освіти, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеними об`єктами нерухомості та земельною ділянкою і ризики для нормального функціонування закладу та здійснення покладених на нього функцій, що може призвести до негативних наслідків. Відтак, стверджує позивач, відповідачем із часу прийняття в комунальну власність закладу дошкільної освіти не вжито жодних дій, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та приміщення закладу і на земельну ділянку, яка знаходиться у користуванні вказаного закладу дошкільної освіти. Відсутність правовстановлюючих документів на приміщення, будівлі і земельну ділянку закладу дошкільної освіти створює передумови зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, будівлею та спорудами закладу, ризики нормального функціонування закладу та освітнього процесу, що можуть призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 02.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, заклад дошкільної освіти (ясла-садочок) Веселка.

Відповідач проти позову заперечив. У відзиві на позовну заяву, який надійшов до суду 30.01.2023, відповідач вказав, що Жашківською міською радою вживаються заходи щодо виготовлення правовстановлюючих документів на нерухоме майно закладів освіти та реєстрації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, та в подальшому прийняття рішень про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості). За попередніми підрахунками Комунального підприємства Черкаське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації станом на липень 2021 року вартість робіт по виготовленню правовстановлюючих документів на нерухоме майно на 24 заклади освіти, становила близько 396 000 грн. В бюджеті Жашківської міської територіальної громади на 2021 рік не були передбачені видатки на виготовлення правовстановлюючих документів на заклади, що приєдналися до територіальної громади, тому міською радою прийнято рішення про виготовлення правовстановлюючих документів на нерухоме майно та реєстрацію його в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, яке задіяне в договірних відносинах, тобто на ті будівлі закладів загальної середньої освіти, нежитлові приміщення яких надані в оренду, з метою надання послуг опалення закладів освіти тощо. Жашківська міська рада вживає заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення закладів освіти та на земельні ділянки, на яких вони розташовані, а завершити процедуру оформлення не можливо не з вини Жашківської міської ради, а з об`єктивних підстав, що виникли у період воєнного стану, тому позовні вимоги відповідач вважає не обґрунтованими. У зв`язку з чим просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

09.02.2023 позивач подав до суду відповідь на відзив, в якому зазначив, що саме Жашківською міською радою із часу прийняття в комунальну власність закладу дошкільної освіти, а саме з 24.11.2020 по даний час, не вжито жодних дій, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та приміщення закладу і на земельну ділянку, яка знаходиться у користуванні вказаного закладу дошкільної освіти. Посилання у відзиві на укладення з Комунальним підприємством Черкаське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації п`яти договорів на виконання робіт по технічній інвентаризації окремих об`єктів нерухомого майна, до яких не включено заклад дошкільної освіти (ясла-садочок) Веселка с. Острожани, позивач вважає безпідставним.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає таке.

Під час вивчення Уманською окружною прокуратурою стану додержання вимог законодавства органами державної влади та місцевого самоврядування в частині оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та земельні ділянки закладів освіти та культури встановлено, що за адресою: вул. Центральна, 8, с. Острожани Уманського району Черкаської області функціонує заклад дошкільної освіти (ясла-садочок) Веселка с. Острожани Жашківської міської ради Черкаської області (код ЄДРПОУ 36213531) (далі - ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Острожани), будівлі, споруди та земельна ділянка якого використовуються без оформлення та реєстрації права власності.

Рішенням сесії Жашківської міської ради №2-45/ІХ від 24.11.2020 прийнято безоплатно у комунальну власність Жашківської територіальної громади в особі Жашківської міської ради із спільної власності Соколівської сільської ради бюджетні установи та майно, зокрема, закладу дошкільної освіти (ясла-садочок) Веселка с. Острожани Жашківського району Черкаської області.

Відповідно до Статуту закладу дошкільної освіти (ясла-садочок) Веселка с. Острожани, затвердженого наказом начальника відділу освіти Жашківської міської ради № 1 від 04.01.2021, ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Острожани перейменований з закладу дошкільної освіти (ясла-садочок) Веселка с. Острожани Соколівської сільської ради та є правонаступником усіх прав та обов`язків цього навчального закладу, головною метою закладу дошкільної освіти є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді, догляді та оздоровленні дітей, створення умов для їх фізичного, розумового і духовного розвитку.

ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Острожани є самостійним закладом освіти, що належить до комунальної власності Жашківської міської ради, оперативне управління здійснюється через відділ освіти Жашківської міської ради (п. 8.2. Статуту).

Юридична адреса закладу: вул. Центральна, 8, с. Отрожани, Уманського району, Черкаської області, 19250.

Відповідно до п. 1.3. Статуту ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Острожани є юридичною особою, має печатку, штамп, бланк встановленого зразка. ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Острожани є неприбутковою організацією, фінансово-господарську діяльність здійснює на основі кошторису, джерелами формування кошторису є кошти місцевого бюджету, благодійні внески фізичних, юридичних осіб, інші джерела не заборонені законодавством.

Відповідно до п. 1.8. Статуту ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Острожани керується у своїй діяльності, зокрема, Законами України Про освіту, Про дошкільну освіту.

Засновником ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Острожани є Жашківська міська рада.

Вищим органом управління ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Острожани є Жашківська міська рада.

Так, у відповідності до п. 1.6. Статуту ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Острожани створений з метою забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді, догляді та оздоровленні дітей, створення умов для їх фізичного, розумового і духовного розвитку.

Згідно із п. 1.7. Статуту основними завданнями ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Отрожани, зокрема, є: збереження та зміцнення фізичного, психічного, духовного здоров`я дитини; здійснення заходів, спрямованих на забезпечення корекційно-розвивальної та лікувально-оздоровчої роботи з дітьми; формування особистості дитини, розвиток її творчих здібностей, набуття нею соціального досвіду, виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти; забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту.

Пунктом 9.2. Статуту передбачено, що матеріально-технічна база ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Острожани включає будівлі, споруди, земельну ділянку, комунікації, інвентар, обладнання, інші матеріальні цінності, вартість яких відображена у балансі.

Майно, передане Жашківською міською радою ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Острожани, належить йому на правах оперативного управління (п. 9.1. Статуту).

Відповідно до листів Жашківської міської ради № 01-11/826 від 08.08.2022 та відділу освіти Жашківської міської ради № 675 від 29.09.2022 ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Острожани використовує будівлю комунальної власності Жашківської міської ради. Речові права на земельну ділянку орієнтовною площею 0,2 га та майновий комплекс - одноповерхова будівля площею 800 кв.м. по вул. Центральна, 8, с. Острожани Уманського району Черкаської області, якими користується ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Острожани, не оформлені.

Згідно з Інформацією із Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за адресою: вул. Центральна, 8, с. Острожани Уманського району Черкаської області відсутні відомості щодо державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомості за вказаною адресою.

Відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 10-23-0.21-2605/2-22 від 19.08.2022 у Книзі реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди, дані щодо реєстрації правовстановлюючих документів на ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Острожани Жашківської міської ради відсутні.

Вважаючи, що Жашківською міською радою із часу прийняття в комунальну власність закладу дошкільної освіти, не вжито жодних дій, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та приміщення закладу і на земельну ділянку, яка знаходиться у користуванні вказаного закладу дошкільної освіти, прокурор звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає, що відповідно до ст. 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Пунктом 3 частини першої статті 131-1 Конституції України передбачено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює: представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з частинами першою, третьою статті 23 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 №1697-VII (далі - Закон №1697-VII) представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Як передбачено пунктом 1 частини шостої статті 23 Закону №1697-VII під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження: звертатися до суду з позовом (заявою, поданням).

За приписами частин третьої - п`ятої статті 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

На думку суду, звертаючись до суду в інтересах держави, у позовній заяві позивач обґрунтував, в чому полягає порушення інтересів держави та необхідність їх захисту. Зокрема, звернення до суду з позовом у цьому випадку здійснено з метою захисту інтересів держави в сфері охорони дитинства щодо забезпечення прав дітей на безпечні умови здобуття освіти, як складової гарантованого ст. 53 Конституції України права на освіту, та відновлення законності під час здійснення навчального процесу в навчальних закладах. При цьому, у зв`язку із відсутністю органу, уповноваженого державою звертатися до суду з позовом з цього питання, прокурор у цій справі набув статусу позивача.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України Про освіту від 05.09.2017 № 2145-VIII (далі Закон № 2145-VIIІ) освіта є державним пріоритетом, що забезпечує інноваційний, соціально-економічний і культурний розвиток суспільства. Фінансування освіти є інвестицією в людський потенціал, сталий розвиток суспільства і держави.

Статтею 10 Закону № 2145-VIII визначено, що невід`ємним складником системи освіти, зокрема, є дошкільна освіта.

Згідно з ч. 6 ст. 25 Закону № 2145-VIIІ засновник закладу освіти зобов`язаний, зокрема, забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.

Відповідно до ч. 1 ст. 80 Закону № 2145-VIIІ до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Частина друга статті 80 Закону № 2145-VIII передбачає, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Згідно з ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-III (далі ЗК України) право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Відповідно до п. а ч. 2 ст. 92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно із пунктом 1 частини першої статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 № 1952-IV (далі - Закон № 1952-IV) у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні: державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Пунктом 2 частини першої статті 3 Закону № 1952-IV передбачено, що загальними засадами державної реєстрації прав є: обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону № 1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

Отже, право власності та право користування земельною ділянкою підлягають державній реєстрації відповідно до закону.

6 вересня 2012 року був прийнятий Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності №5245-VI, який набрав чинності з 1 січня 2013 року.

Пунктом 3 розділу 11 Прикінцевих та перехідних положень вказаного Закону передбачено, що з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються, зокрема, земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади.

Також згідно з пунктом 13 розділу 11 Прикінцевих та перехідних положень вказаного Закону органи місцевого самоврядування протягом року з дня опублікування цього Закону зобов`язані були забезпечити оформлення комунальними підприємствами, установами, організаціями права постійного користування земельними ділянками, які використовують земельні ділянки комунальної власності без документів, що посвідчують право користування ними; забезпечити визначення будівель, споруд, інших об`єктів нерухомого майна комунальної власності, право власності на які не зареєстровано, та забезпечити здійснення державної реєстрації такого права.

Статтею 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч. 1 ст. 122 ЗК України.

Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно із частиною п`ятою статті 16 Закону №280/97-ВР від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

За змістом частини першої статті 10 вказаного Закону визначено статус міських рад як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.

Управління закладами освіти, які належать територіальним громадам відповідно до підп.1 п. а ч. 1 ст. 32 Закону №280/97-ВР належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

За приписами частин першої, другої, п`ятої статті 60 Закону №280/97-ВР територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Згідно із частиною першою статті 328 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.

Відповідно до статті 329 ЦК України юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом.

За приписами частини четвертої статті 334 ЦК України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Статтею 327 ЦК України передбачено, що у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Аналіз вказаних нормативно-правових актів дає підстави дійти висновку про те, що відповідач, як орган, уповноважений управляти комунальним майном, яке знаходиться на території Жашківської територіальної громади, зобов`язана вжити заходів для оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права власності на приміщення, будівлі та земельну ділянку ЗДО (ясла-садочок) "Веселка" с. Острожани за адресою: вул. Центральна, 8, с. Острожани, Уманський район, Черкаська область 19250.

Як встановив суд, ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Острожани є самостійним закладом освіти, що належить до комунальної власності Жашківської міської ради, та користується земельною ділянкою орієнтовною площею 0,2 га та майновим комплексом -одноповерхова будівля площею 800 кв.м. по АДРЕСА_1 .

Відповідно до листів Жашківської міської ради № 01-11/826 від 08.08.2022 та відділу освіти Жашківської міської ради № 675 від 29.09.2022 ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Острожани використовує будівлю комунальної власності Жашківської міської ради. Речові права на земельну ділянку орієнтовною площею 0,2 га та майновий комплекс - одноповерхова будівля площею 800 кв.м. по вул. Центральна, 8, с. Острожани Уманського району Черкаської області, якими користується ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Острожани, не оформлені.

Згідно з Інформацією із Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за адресою: вул. Центральна, 8, с. Острожани Уманського району Черкаської області відсутні відомості щодо державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомості за вказаною адресою.

Відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 10-23-0.21-2605/2-22 від 19.08.2022 у Книзі реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди, дані щодо реєстрації правовстановлюючих документів на ЗДО (ясла-садочок) Веселка с. Острожани Жашківської міської ради відсутні.

Отже, відповідач не виконав обов`язок, передбачений пунктом 13 розділу 11 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012 №5245-VI та допустив бездіяльність щодо забезпечення оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, приміщення та будівлі закладу дошкільної освіти (ясла-садочок) "Веселка" с. Острожани Жашківської міської ради Черкаської області, чим допустив протиправну бездіяльність.

Відтак, суд погоджується із доводами прокурора, що всупереч вимогам законодавства, відповідачем упродовж тривалого проміжку часу не вжито належних заходів, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права власності на вказану земельну ділянку та майновий комплекс закладу дошкільної освіти.

Посилання відповідача на те, що Жашківською міською радою вживаються заходи щодо виготовлення правовстановлюючих документів на нерухоме майно комунального закладу дошкільної освіти та земельну ділянку під вказаним закладом, суд вважає необґрунтованим з огляду на таке.

Так, відділом освіти Жашківської міської ради, як балансоутримувачем майна закладів освіти, укладено з Комунальним підприємством Черкаське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації договори на виконання робіт.

Однак, до укладених договорів на виконання робіт по технічній інвентаризації окремих об`єктів нерухомого майна не включено заклад дошкільної освіти (ясла-садочок) «Веселка» с. Острожани.

При цьому, відповідачем не надано доказів, що підтверджує вжиття ним заходів щодо належного оформлення права комунальної власності на нерухоме майно комунального закладу дошкільної освіти та земельної ділянки під вказаним закладом і здійснення державної реєстрації вказаних прав.

З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підтверджені належними і допустимими доказами, та враховуючи також, що у позовній заяві позивач обґрунтував, в чому полягає порушення інтересів держави та необхідність їх судового захисту, тому поданий в інтересах держави позов заступника керівника Уманської окружної прокуратури належить задовольнити.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатись на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних причин.

Відповідно до ч. 2, ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Підстави для стягнення з відповідача суми судового збору, сплаченого позивачем при подачі позову відсутні.

Керуючись статтями 6, 9, 14, 189, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Жашківської міської ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення, будівлі та земельну ділянку закладу дошкільної освіти (ясла-садочок) "Веселка" с. Острожани Жашківської міської ради Черкаської області за адресою: вул. Центральна, 8, с. Острожани, Уманський район, Черкаська область, 19250;

Зобов`язати Жашківську міську раду (вул. Захисників України, буд. 17, м. Жашків, Уманський р-н, Черкаська обл., 19201, код ЄДРПОУ 36000377) вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення та будівлі під закладом дошкільної освіти (ясла-садочок) "Веселка" с. Острожани Жашківської міської ради Черкаської області за адресою: вул. Центральна, 8, с. Острожани, Уманський район, Черкаська область 19241 (код ЄДРПОУ 36213531).

Зобов`язати Жашківську міську раду (вул. Захисників України, буд. 17, м. Жашків, Уманський р-н, Черкаська обл., 19201, код ЄДРПОУ 36000377) вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під закладом дошкільної освіти (ясла-садочок) Веселка с. Острожани Жашківської міської ради Черкаської області за адресою: вул. Центральна, 8, с. Острожани, Уманський район, Черкаська область 19250 (код ЄДРПОУ 36213531).

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання рішення.

Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.03.2023
Оприлюднено06.03.2023
Номер документу109339641
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —580/6471/22

Рішення від 02.03.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

Ухвала від 02.01.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні