Рішення
від 14.02.2023 по справі 906/606/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ



майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"14" лютого 2023 р. м. Житомир Справа № 906/606/21

Господарський суд Житомирської області у складі: судді Машевської О.П.

за участю секретаря судового засідання: Риданової Є.С.

за участю представників сторін:

від позивача: Букрєєв Г. І., керівник, витяг із ЄДР від 16.05.2016 за № 21935271

від відповідача: Вандяєв О.О., витяг з ЄДР від 10.03.21 № 384353571268

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Комунального підприємства "Управління житлом експлуатація інфраструктури забезпечення " ( с. Висока Піч)

до Тетерівської сільської ради ( с. Тетерівка)

про стягнення 477 517, 00 грн збитків

Процесуальні дії по справі.

Господарським судом Житомирської області ухвалою суду від 03.06.2021 року за правилами загального позовного провадження відкрито провадження у справі за позовом КП "Управління житлом експлуатація інфраструктури забезпечення " до відповідача Тетерівської сільської ради про стягнення 477 517,00 грн збитків, заподіяних внаслідок незатвердження скоригованих тарифів на комунальні послуги у поточному 2021 році (надалі у тексті - Комунальне підприємство та Сільська рада).

Ухвалою суду від 01.10.21р. у справі №906/606/21 призначено судову економічну експертизу, проведення якої доручено судовому експерту Тетяні Блажинській.

Ухвалою суду від 15.08.22р. постановлено сторонам справи ознайомитися з Висновком експерта №169 від 06.07.2022 та підготувати у письмовій формі заперечення до його змісту.

Правом подати заперечення на Висновок експерта №169 від 06.07.2022 08.09.22р. скористалось Комунальне підприємство. Сільська рада через представника повідомила про відсутність заперечень щодо Висновку експерта №169 від 06.07.2022 немає, а викладені висновки співпадають з позицією органу місцевого самоврядування.

Ухвалами суду від 27.09.22р. та від 27.10.22р. відкладались підготовчі засідання та оголошувалась перерва до 17.11.22р., викликалась судовий експерт Тетяна Блажинська для роз`яснення Висновку №169 від 06.07.2022р., розглядалось питання щодо призначення додаткової судової економічної експертизи, вчинялись інші процесуальні дії.

Ухвалою суду від 17.11.22р. закрито підготовче провадження, призначено розгляд справи по суті на 06.12.22р. о 14:30год.

В судовому засіданні 06.12.22р. заслухано вступне слово представників сторін та розпочато стадію безпосереднього дослідження доказів, на якій оголошено перерву до 15:00год. 14.12.22р.

Після перерви судове засідання з розгляду справи по суті продовжено 14.12.22р. на стадії безпосереднього дослідження доказів. Суд встановив необхідність витребування у сторін спору нових доказів , які відсутні у матеріалах справи, однак без яких неможливо об`єктивно встановити всі обставини спору.

Після перерви судове засідання 09.01.23р. на стадії безпосереднього дослідження продовжено.

Однак суд знову встановив необхідність витребування у сторін спору нових доказів, які відсутні у матеріалах справи, однак без яких неможливо об`єктивно встановити всі обставини спору.

Після перерви 26.01.23р. судове засідання на стадії безпосереднього дослідження доказів продовжено. Представник позивача на виконання вимог ухвали суду від 09.01.23р. подав заяву про приєднання до матеріалів справи доказів та пояснень до їх змісту.

Після перерви 14.02.23р. судове засідання на стадії безпосереднього дослідження доказів продовжено. Представник відповідача на виконання вимог ухвали суду від 09.01.23р. подав заяву про приєднання до матеріалів справи доказів та пояснень до їх змісту.

У судовому засіданні 14.02.23 р. завершено стадію безпосереднього дослідження доказів, заслухано виступ представників в судових дебатах та після виходу суду з нарадчої кімнати оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду про відмову у позові.

Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.

У червні 2021 року до суду з позовом звернулось Комунальне підприємство «Управління житлом експлуатація інфраструктури забезпечення» до Тетерівської сільської ради про стягнення 477 517,00грн збитків, заподіяних внаслідок незатвердження скоригованих тарифів на комунальні послуги у поточному 2021 році (надалі у тексті - Комунальне підприємство та Сільська рада).

Комунальне товариство доводило, що Сільська рада 17.12.2020 отримала розрахунок на затвердження коригованих тарифів на комунальні послуги , які надає підприємство і які мали бути введені в дію з 01.01.2021р. Підставою для коригування діючих тарифів стали обставини збільшення розміру мінімальної заробітної плати , вартості електричної енергії , відрахувань на сплату єдиного соціального внеску та платежів до бюджету. Станом на 01.06.2021 скориговані тарифи Сільською радою не затверджені , що зумовило завдання підприємству збитків у стягуваній сумі.

Комунальне підприємство звертає увагу, що згідно п. 4.7 Статуту підприємства, затвердженого на 6 сесії Сільської ради рішенням №65 від 17.02.2021, збитки завдані підприємству порушенням його майнових прав юридичними чи фізичними особами, а також органами державної влади чи органами місцевого самоврядування відшкодовуються йому відповідно до чинного законодавства України . Оскільки Сільська рада як власник підприємства та орган місцевого самоврядування , не затвердивши скориговані тарифи на підставі п. 2 ст. 28

Закону України «Про місцеве самоврядування» , порушила майнові права підприємства, які підлягають відновленню у спосіб стягнення збитків в сумі 477517,00грн.

У відзиві на позовну заяву Сільська рада позов не визнала з наступних підстав. Управителем Комунального підприємства листом № 69 від 17.12.2020 було винесено питання про зміну та затвердження тарифів на послуги, які ним надаються у селі Висока Піч. Вперше питання тарифів розглянуто на черговому засіданні виконавчого комітету 21.01.2021, за результатами якого визнано їх завищеними та запропоновано створити групу щодо вивчення існуючих тарифів та запропонованих. На наступному засіданні виконавчого комітету 18.02.2021 продовжено розгляд питання про встановлення тарифів, за результатами якого вирішено: Управителю розробити та подати на затвердження штатний розпис та граничну чисельність працівників підприємства, вивести з розрахунку тарифів вільні вакансії тощо. На засіданні виконавчого комітету 18 березня 2021 про продовжено розгляд питання про встановлення тарифів, за результатами якого прийнятті ті ж самі рішення , що і на попередньому. На засіданні виконавчого комітету 15 квітня 2021 продовжено розгляд питання про встановлення тарифів, на якому вирішено: Управителю відзвітувати про роботу Комунального підприємства на виконавчому комітеті та сесії сільської ради та привести штатний розпис та граничну чисельність до відповідності, переглянути тарифи. Листом від 23.04.2021 № 226 Сільська рада звернулася до Комунального підприємства щодо витребування фінансової звітності за 2020, І квартал 2021 відповідно до яких збитки складають 71100 грн. Крім того, відповідно до вимог постанови КМУ від 01.06.2011 № 869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги" та вимог постанови НКРЕ України від 25.06.2019 № 1174 "Про затвердження Порядку формування тарифів на теплову енергію , її виробництво , транспортування та постачання", проведено аналіз наданих розрахунків, щодо економічно обґрунтованого рівня планових витрат теплової енергії, та встановлено невідповідності, оскільки не подані необхідні підтверджуючі документи. Загалом, враховуючи практичні аспекти реалізації нормативно-правових актів з питань формування тарифів на теплову енергію , у підприємства виникає необхідність у кваліфікованому та професійному підході , щодо здійснення розрахунків планових витрат на послуги для забезпечення нормального функціонування суб`єкта господарювання.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

Рішенням Тетерівської сільської ради 6 сесії ІІ скликання від 17.02.2021 №65 затверджено нову редакцію Статуту Комунального підприємства «Управління житлом експлуатація інфраструктури забезпечення» ( надалі - Статут та Комунальне підприємство)(а. с. 15, т.1).

Відповідно до п.п. 2.2 Статуту Комунальне підприємство надає послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, послуги з водопостачання та водовідведення, теплопостачання та вивезення побутових відходів.

Джерелом формування майна Комунального підприємства є, серед іншого, доходи, одержані від наданих послуг ( п.4.4 Статуту).

Відповідно до п.4.7 Статуту збитки завдані підприємству порушенням його майнових прав юридичними чи фізичними особами, а також органами державної влади чи органами місцевого самоврядування відшкодовуються йому відповідно до чинного законодавства України.

Комунальне підприємство має право надавати послуги за тарифами, що визначаються у порядку, передбаченому законодавством України ( п.5.1 Статуту). Має також право самостійно встановлювати штатний розпис підприємства в межах граничної чисельності працівників, затвердженої уповноваженою Власником посадовою особою - Тетерівським сільським головою або особою, що відповідно до законодавства виконує його повноваження ( п.п.5.1, 6.1 та 6.3 Статуту).

Як встановлено судом, Комунальне підприємство супровідним листом № 67 від 17.11.2020 подало до Сільської ради розрахунки тарифів на централізоване опалення, водопостачання та водовідведення, послугу поводження з твердими побутовими відходами , послугу з управління багатоквартирними будинками окремо по кожній категорії споживачів ( населення, бюджетні установи, інші споживачі ) та окремо по кожному будинку ( а.с. 29, т.1).

Станом на дату звернення до органу місцевого самоврядування з питання затвердження коригованих тарифів господарська діяльність Комунального підприємства здійснювалась за попередньою редакцією установчого документу, про що в ході розгляду справи в усній формі підтверджував його керівник. Однак установчий документ юридичної особи в редакції, чинній станом на 17.11.2020 , до позову не подано.

Також Комунальне підприємство протягом 2020 року надавало житлово-комунальні послуги на території с. Висока Піч за тарифами, затвердженими рішенням виконавчого комітету від 27.12.2019 «Про корегування тарифів на комунальні послуги з 01.01.2020 рік КП «УЖУІЗ» ( а. с. 89,т.1).

Комунальне підприємство вперше звернулося із заявою №3 від 22.01.2021 до Сільської ради з питання компенсації збитків у сумі 92550,00 грн, які виникли у січні 2021 у зв`язку із не затвердженням виконавчим комітетом сільської ради тарифів на комунальні послуги з 01.01.2021. Складовими збитків є : витрати на заробітну плату в сумі 35000,00грн ( 35 працівників х 1000грн ( збільшення мінімальної заробітної плати до 6000,00грн), витрати на водопостачання в сумі 10200,00грн ( 3505 (кількість поданої води у куб.м ) х 2,91грн (різниця між діючим тарифом та скоригованим) , витрати на водовідведення -9700,00грн ( 3501 (кількість прийнятих стічних вод у куб.м) х 2,77 грн (різниця між діючим тарифом та скоригованим), витрати на утримання будинків в сумі 33800,00грн ( загальна площа житлових будинків 33800 м.кв х 1,00 грн ( різниця між діючим тарифом та скоригованим) та щодо поводження з ТПВ в сумі 3850,00грн ( 1750 ( загальна кількість мешканців) х 2,20 грн ( різниця між діючим тарифом та скоригованим) ( а.с. 11, т.1).

Наступну заяву Комунального підприємства № 22 від 23.03.2021 з питання компенсації збитків у сумі 106106,00 грн, які виникли у лютому 2021 у зв`язку із не затвердженням тарифів на комунальні послуги з 01.01.2021 Сільська рада отримала 25.03.21р. Складовими збитків є : витрати на заробітну плату в сумі 35000,00грн ( 35 працівників х 1000грн ( збільшення мінімальної заробітної плати до 6000,00грн), витрати на водопостачання в сумі 8792,00грн ( 3021 (кількість поданої води у куб.м ) х 2,91грн (різниця між діючим тарифом та скоригованим), витрати на водовідведення -8024,00грн ( 2896 (кількість прийнятих стічних вод у куб.м) х 2,77 грн (різниця між діючим тарифом та скоригованим), витрати на утримання будинків в сумі 33800,00грн

( загальна площа житлових будинків 33800 м.кв х 1,00 грн ( різниця між діючим тарифом та скоригованим) та щодо поводження з ТПВ в сумі 3850,00грн ( 1750 ( загальна кількість мешканців) х 2,20 грн ( різниця між діючим тарифом та скоригованим) , витрати на опалення: кількість відпущених Гкал (січень) - 64,0х128,00=8192,00грн та 66,0х128,00=8448,00грн (лютий) ( а.с. 14, т.1).

У заяві №28 від 15.04.2021 Комунальне підприємство просить компенсувати збитки у сумі 97583,00 грн, які виникли у березні 2021 у зв`язку із не затвердженням тарифів на комунальні послуги з 01.01.2021. Складовими збитків є : витрати на заробітну плату в сумі 35000,00грн ( 35 працівників х 1000грн ( збільшення мінімальної заробітної плати до 6000,00грн), витрати на водопостачання в сумі 9672,00грн ( 3323 (кількість поданої води у куб.м ) х 2,91грн (різниця між діючим тарифом та скоригованим), витрати на водовідведення -8656,00грн ( 3124 (кількість прийнятих стічних вод у куб.м) х 2,77 грн (різниця між діючим тарифом та скоригованим), витрати на утримання будинків в сумі 33800,00грн

( загальна площа житлових будинків 33800 м.кв х 1,00 грн ( різниця між діючим тарифом та скоригованим) та щодо поводження з ТПВ в сумі 3575,00грн ( 1625 ( загальна кількість мешканців) х 2,20 грн ( різниця між діючим тарифом та скоригованим), витрати на опалення: кількість відпущених Гкал (березень) - 60,0х128,00=7680,00грн ( а.с. 16, т.1).

07.05.2021 Сільська рада отримала заяву Комунального підприємства №33 від 05.05.2021 про компенсацію збитків у сумі 89903грн, які виникли у квітні 2021 у зв`язку із не затвердженням тарифів на комунальні послуги з 01.01.2021. Складовими збитків є : витрати на заробітну плату в сумі 35000,00грн ( 35 працівників х 1000грн (збільшення мінімальної заробітної плати до 6000,00грн), витрати на водопостачання в сумі 9762,00грн ( 3354 (кількість поданої води у куб.м ) х 2,91грн (різниця між діючим тарифом та скоригованим), витрати на водовідведення -8656,00грн ( 3124 (кількість прийнятих стічних вод у куб.м) х 2,77 грн (різниця між діючим тарифом та скоригованим), витрати на утримання будинків в сумі 33800,00грн

( загальна площа житлових будинків 33800 м.кв х 1,00 грн ( різниця між діючим тарифом та скоригованим) та щодо поводження з ТПВ в сумі 3575,00грн ( 1625 ( загальна кількість мешканців) х 2,20 грн ( різниця між діючим тарифом та скоригованим) ( а.с. 18, т.1).

У заяві №40 від 31.05.2021 Комунальне підприємство просить компенсувати збитки у сумі 91178,00 грн, які виникли у травні 2021 у зв`язку із не затвердженням тарифів на комунальні послуги з 01.01.2021. Складовими збитків є : витрати на заробітну плату в сумі 35000,00грн ( 35 працівників х 1000грн (збільшення мінімальної заробітної плати до 6000,00грн), витрати на водопостачання в сумі 9897,00грн ( 3401 (кількість поданої води у куб.м ) х 2,91грн (різниця між діючим тарифом та скоригованим), витрати на водовідведення -9706,00грн ( 3504 (кількість прийнятих стічних вод у куб.м) х 2,77 грн (різниця між діючим тарифом та скоригованим), витрати на утримання будинків в сумі 33800,00грн

( загальна площа житлових будинків 33800 м.кв х 1,00 грн ( різниця між діючим тарифом та скоригованим) та щодо поводження з ТПВ в сумі 3575,00грн ( 1625 ( загальна кількість мешканців) х 2,20 грн ( різниця між діючим тарифом та скоригованим) ( а.с. 20, т.1).

Таким чином, за розрахунками Комунального підприємства , сума збитків за січень, лютий, березень , квітень та травень склала 477517,00грн.

Як встановлено судом, вперше питання про затвердження тарифів на послуги з централізованого водопостачання, водовідведення , опалення , з управління багатоквартирними будинками (надалі - питання затвердження тарифів) розглядалось на засіданні виконавчого комітету Сільської ради 21.01.21р., за результати якого прийнято рішення, оформлене протоколом № 1, створити робочу групу для перевірки відповідності тарифів Комунального підприємства та винести на затвердження сесії Сільської ради Статут комунального підприємства ( а.с. 51-52, т.1).

Як вже встановив суд, розгляд питання про затвердження тарифів розпочався до затвердження нової редакції Статуту Комунального підприємства 17.02.2021 рішенням Сільської ради №65.

18 лютого 2021 відбулось засідання виконавчого комітету Сільської ради з питання затвердження тарифів за результати якого прийнято рішення, оформлене протоколом №2, Управителю Комунального підприємства розробити та подати на затвердження штатний розпис та граничну чисельність працівників підприємства, переглянути тарифи на надання комунальних послуг, привівши їх до відповідності та вивести з розрахунку тарифів вільні вакансії (а. с. 53-54, т.1).

18 березня 2021 відбулось чергове засідання виконавчого комітету Сільської ради з питання затвердження тарифів за результати якого прийнято рішення, оформлене протоколом №3, Управителю Комунального підприємства переглянути штатний розпис та привести його до відповідності та переглянути тарифи на надання комунальних послуг, привівши їх до відповідності ( а.с. 55-56, т.1).

15 квітня 2021 відбулось чергове засідання виконавчого комітету Сільської ради з питання затвердження тарифів за результати якого прийнято рішення, оформлене протоколом №4, Управителю Комунального підприємства відзвітувати про роботу підприємства на виконавчому комітеті та сесії сільської ради , привести штатний розпис та граничну чисельність працівників до відповідності, переглянути тарифи (а.с. 57-58).

Як встановив суд, Комунальним підприємством не подавались Сільській раді змінені розрахунки тарифів та змінений штатний розпис на виконання рішення виконавчого комітету Сільської ради від 18 лютого 2021 (протокол №2), від 18 березня 2021 (протокол № 3) та від 15 квітня 2021 (протокол №4).

Так, за розрахунками Комунального підприємства на 2021 рік скориговані тарифи на водопостачання мали складати : для населення в розмірі 23,26грн з ПДВ проти діючого в розмірі 20,35грн , різниця - 2,91; для бюджетних установ в розмірі 23,21грн з ПДВ проти діючого в розмірі 20,34грн , різниця - 2,87; для інших споживачів в розмірі 27,08грн з ПДВ проти діючого в розмірі 24,50грн , різниця - 2,58; для виробничих потреб в розмірі 18,38грн з ПДВ проти діючого в розмірі 15,91грн , різниця - 2,47. Розрахунок річного фонду основної заробітної плати здійснено згідно штатного розпису, введеного з 01.01.2021 ( а.с. 125, т.1).

За розрахунками Комунального підприємства на 2021 рік скориговані тарифи на водовідведення мали складати : для населення в розмірі 21,41грн з ПДВ проти діючого в розмірі 18,64грн , різниця - 2,77; для бюджетних установ в розмірі 21,67грн з ПДВ проти діючого в розмірі 18,90грн, різниця - 2,77; для інших споживачів в розмірі 28,72грн з ПДВ проти діючого в розмірі 25,90грн , різниця - 2,82; для виробничих потреб в розмірі 16,53грн з ПДВ проти діючого в розмірі 14,21грн, різниця - 2,32. Розрахунок річного фонду основної заробітної плати здійснено згідно штатного розпису, введеного з 01.01.2021 (а.с. 132, т.1).

За розрахунками Комунального підприємства на 2021 рік скориговані тарифи на централізоване опалення мали складати : для бюджетних установ 3082,86грн з ПДВ проти діючого в розмірі 2954,17грн , різниця -128,69; для інших споживачів 3092,35грн з ПДВ проти діючого в розмірі 2963,57грн, різниця -128,78. Розрахунок річного фонду основної заробітної плати здійснено згідно штатного розпису, введеного з 01.01.2021 ( а.с. 138, т.1).

За розрахунками Комунального підприємства на 2021 рік тарифи на послугу з поводження з твердими побутовими відходами мали складати: для населення 15,05грн з ПДВ з людини в місяць або 215,26грн у куб.м; для бюджетних установ 231,18грн з ПДВ; для приватних підприємств 243,42грн з ПДВ. Розрахунок річного фонду основної заробітної плати здійснено згідно штатного розпису, введеного з 01.01.2021 ( а.с. 155, т.1).

Судом встановлено, що розрахунки тарифів на житлово-комунальні послуги включають показники річного фонду основної заробітної плати, які станом на 17.11.2020 були визначені Комунальним підприємством на підставі проекту штатного розпису, який в подальшому був затверджений наказом Управителя № 72 від 30.12.2020 та введений в дію з 01.01.2021 ( а с. 154-160, т.2).

Після затвердження Статуту Комунального підприємства рішенням 6 сесії ІІ скликання від 17.02.2021 № 65 було надано підприємству право самостійно встановлювати штатний розпис в межах граничної чисельності працівників, затвердженої уповноваженим Власником посадовою особою - Тетерівським сільським головою або особою, що відповідно до законодавства виконує його повноваження.

З метою перевірки розрахунку суми матеріальних втрат у розмірі різниці між застосуванням затверджених рішенням виконавчого комітету Високопічської сільської ради Житомирської області від 27 грудня 2019 року тарифів і економічно обґрунтованих планових витрат, наданих Комунальним підприємством, у справі призначалась судово-економічна експертиза.

Ухвалою суду від 01.10.2021 на вирішення судової економічної експертизи поставлено наступні питання:

- чи є економічно обґрунтовані тарифи позивача - Комунального підприємства « Управління житлом експлуатація інфраструктури забезпечення( с. Висока Піч, код ЄДРПОУ 40467989 ) на виробництво та надання житлово-комунальних послуг на території його ліцензованої діяльності у поточному 2021році з централізованого водопостачання та водовідведення, з централізованого опалення, з управління багатоквартирними будинками та з поводження з твердими побутовими відходами - економічно обґрунтованими плановими витратами у розумінні Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, Порядку формування тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011р. №869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги" ( з наступними змінами та доповненнями) та Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 липня 2006 р. № 1010 ( з наступними змінами та доповненнями);

- чи є обґрунтованим розрахунок суми матеріальних втрат (збитків) Комунального підприємства « Управління житлом експлуатація інфраструктури забезпечення ( с. Висока Піч, код ЄДРПОУ 40467989 ) у загальному розмірі 447517,00грн станом на 01 червня 2021, що складає різницю між застосуванням затверджених рішенням виконавчого комітету Високопічської сільської ради Житомирської області від 27 грудня 2019 року «Про корегування тарифів на комунальні послуги з 01.01.2020 рік КП «УЖЕІЗ» тарифів, не скоригованих на зміну вартості окремих економічно обґрунтованих витрат на виробництво на надання житлово-комунальних послуг з урахуванням збільшення складових тарифів на підставі законів України та підзаконних актів, що підлягали до застосування у період з 01 січня 2021року по 31 травня 2021року включно.

У Висновку експерта №169 від 06.07.2022 зазначено, що розрахунок суми матеріальних втрат (збитків) Комунального підприємства у загальному розмірі 447517,00грн станом на 01.06.2021, що складає різницю між застосуванням затверджених рішенням виконавчого комітету Високопічської сільської ради Житомирської області від 27 грудня 2019 «Про корегування тарифів на комунальні послуги з 01.01.2020 рік КП «УЖЕІЗ» тарифів, не скоригованих на зміну вартості окремих економічно обґрунтованих витрат на виробництво на надання житлово-комунальних послуг з урахуванням збільшення складових тарифів на підставі законів України та підзаконних актів, що підлягали до застосування у період з 01 січня 2021 по 31 травня 2021 включно документально не підтверджується ( а.с. 3-60 , т.2).

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Завдання майнової (матеріальної) шкоди є підставою виникнення цивільних прав та обов`язків (п. 3 ч. 2 ст. 11 ЦК України).

Відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди є способом захисту цивільних прав та інтересів (п. 8 ч. 2 ст. 16 ЦК України).

Шкода, завдана майну юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала (ч. 1 ст. 1166 ЦК України).

Стаття 56 Конституції України закріплює право кожного на відшкодування за рахунок органів місцевого самоврядування матеріальної шкоди, завданої їх незаконною бездіяльністю при здійсненні ними своїх повноважень.

Згідно із ч. 1 ст. 1173 ЦК України шкода, завдана юридичній особі незаконною бездіяльністю органу місцевого самоврядування при здійсненні ним своїх повноважень, відшкодовується органом місцевого самоврядування незалежно від вини цього органу.

За висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у пункті 32 постанови від 03.09.2019 у справі № 916/1423/17 , застосовуючи положення статей 1173, 1174 ЦК України, суд має встановити: по-перше, невідповідність рішення, дії чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування чи відповідно їх посадової або службової особи вимогам закону чи іншого нормативного акта; по-друге, факт заподіяння цим рішенням, дією чи бездіяльністю шкоди фізичній або юридичній особі. За наявності цих умов є підстави покласти цивільну відповідальність за завдану шкоду саме на державу, Автономну Республіку Крим або орган місцевого самоврядування.

Частиною 2 ст. 22 ЦК України визначено, що збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Збитками є об`єктивне зменшення будь-яких майнових благ сторони, що обмежує її інтереси як учасника певних господарських відносин і проявляється у витратах, зроблених кредитором, утраті або пошкодженні майна, а також неодержанні кредитором доходів, які б він одержав, якби зобов`язання було виконано боржником. Обов`язок доведення наявності таких збитків та їх розмір, а також причинно-наслідковий зв`язок між правопорушенням і збитками покладено на позивача (п.9.3 постанови ВПВС від 16 листопада 2022 року у справі № 910/6355/20).

Реальні збитки - це втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також втрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права. Упущена вигода - це доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене.

Неодержаний дохід (упущена вигода) - це рахункова величина втрат очікуваного приросту в майні, що ґрунтується на документах, які підтверджують реальну можливість отримання потерпілим суб`єктом господарювання грошових сум (чи інших цінностей), якби учасник відносин у сфері господарювання не допустив правопорушення. Якщо ж кредитор не вжив достатніх заходів, щоб запобігти виникненню збитків чи зменшити їх, шкода з боржника не стягується.

Причинний зв`язок між протиправним діянням заподіювача шкоди та шкодою, заподіяною потерпілому, є обов`язковою умовою настання відповідальності, і він полягає в тому, що шкода є наслідком саме протиправного діяння особи, а не якихось інших обставин. Проста послідовність подій не повинна братися до уваги. Об`єктивний причинний зв`язок як умова відповідальності виконує функцію визначення об`єктивної правової межі відповідальності за шкідливі наслідки протиправного діяння. Заподіювач шкоди відповідає не за будь-яку заподіяну шкоду, а тільки за ту шкоду, яка заподіяна його діями/бездіяльністю. Відсутність причинного зв`язку означає, що шкода заподіяна не діями заподіювача, а викликана якимись іншими обставинами.

Верховний Суд України у постанові від 13 червня 2017 року у справі № п/800/490/15 зазначив, що протиправна бездіяльність суб`єкта владних повноважень - це зовнішня форма поведінки (діяння) цього органу, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені. Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов`язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Значення мають юридичний зміст, значимість, тривалість та межі бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи.

У розрізі положень ч.1 ст.77 ГПК України суд зауважує, що законодавство не містить обмежень у засобах доказування обставин, які можуть свідчити про незаконність (протиправність) бездіяльності органу місцевого самоврядування, зокрема закон не передбачає попереднього ухвалення судового рішення про визнання протиправними відповідної бездіяльності органу місцевого самоврядування при здійснені його повноважень як єдиного допустимого доказу на підтвердження існування підстав для відшкодування завданих такою бездіяльністю збитків.

Оцінюючи доводи Комунального підприємства про заподіяння йому збитків в розмірі 477517,00грн внаслідок не затвердження Сільською радою в особі її виконавчого комітету скоригованих тарифів на комунальні послуги у поточному 2021 році за встановлених обставин розгляду цього питання на засіданнях виконавчого комітету Сільської ради 21 січня 2021 (протокол №1), 18 лютого 2021 (протокол №2), 18 березня 2021 (протокол № 3) та 15 квітня 2021 (протокол №4) та ухвалених на них рішень для Комунального підприємства, які ним не були виконані до звернення з цим позовом до суду, суд дійшов висновку про відсутність підстав для його задоволення.

Так, відповідно до підпункту 2 пункту "а" статті 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських рад належить встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію (у тому числі її виробництво, транспортування та постачання), тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, на інші комунальні послуги (крім тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), побутові, транспортні та інші послуги.

Відповідно до п. 4 ч.1 ст. 4 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" до повноважень Кабінету Міністрів України належать затвердження порядків формування тарифів на комунальні послуги, що встановлюються органами місцевого самоврядування.

У ч. 1 статті 10 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону.

Згідно з ч. 4 цієї статті Закону інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності здійснюється виконавцями відповідних послуг в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства.

На вимогу органу місцевого самоврядування надається інформація про кількісні та якісні показники наданих комунальних послуг, їхню вартість, а також галузева звітність.

У ч. 5 цієї статті Закону також передбачено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну цін/тарифів на комунальні послуги виконавець у строк, що не перевищує 15 днів з дати введення їх у дію, повідомляє про це споживачам з посиланням на рішення відповідних органів.

Для суб`єктів господарювання, діяльність яких регулюється на місцевому рівні, механізм формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення визначено Порядками формування таких тарифів, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги» (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 № 291, що діє з 01.05.2019) та постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.2006 № 1010 «Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами».

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.06. 2011 року № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги», наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12.09.2018 року № 239 затверджено Порядок розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення ( надалі - Порядок № 239).

Закон України «Про ціни і ціноутворення» у ст. 15 передбачає, що органи місцевого самоврядування зобов`язані встановлювати тарифи на комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво.

Таким чином, оскільки рішення про встановлення тарифів на комунальні послуги може прийматися лише уповноваженими органами, в даному випадку, органом місцевого самоврядування, перед прийняттям цього рішення має відбутись інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів з обґрунтуванням такої необхідності.

Відповідна процедура визначена Порядком, затвердженим наказом Мінрегіону від 05.06.2018 №130 «Про затвердження Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності» ( надалі - Порядок № 130).

Так, згідно з п.1 Порядку № 130 виконавці комунальних послуг здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг і подають їх для встановлення тарифів органам, уповноваженим встановлювати тарифи.

Згідно з п. 2 Порядку № 130 протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, виконавці комунальних послуг інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи) у спосіб, визначений цим Порядком, та доводять до відома споживачів інформацію, передбачену цим Порядком.

Інформація, яку повинен довести до відома споживачів виконавець комунальних послуг, що надає послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення наведена у п.3 Порядку № 130.

Інформація, яку повинен довести до відома споживачів виконавець комунальних послуг, що надає послуги з поводження з побутовими відходами, до відома споживачів доводиться така інформація наведена у п. 4 Порядку № 130.

У п. 12 Порядку № 130 передбачено, що процедура доведення до відома споживачів інформації вважається такою, що відбулася, незалежно від надходження до виконавця комунальних послуг/органу, уповноваженого встановлювати тарифи, протягом встановленого строку зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань.

Згідно з п. 13 Порядку № 130 контроль за дотриманням виконавцями комунальних послуг порядку доведення до відома споживачів інформації, передбаченої цим Порядком, здійснюється органами, уповноваженими встановлювати тарифи, відповідно до їх повноважень, визначених законом.

Як встановлено судом, Комунальне підприємство після подання 17.11.2020 супровідним листом № 67 до Сільської ради розрахунків тарифів на централізоване опалення, водопостачання та водовідведення, послугу поводження з твердими побутовими відходами , послугу з управління багатоквартирними будинками окремо по кожній категорії споживачів ( населення, бюджетні установи, інші споживачі ) та окремо по кожному будинку, вимоги Порядку № 130 не виконало. Судом також встановлено, що і Сільською радою не здійснено контроль за дотриманням Комунальним підприємством вимог Порядку № 130 до початку розгляду питання затвердження тарифів вперше на засіданні виконавчого комітету 21.01.2021.

Окрім того, Порядок № 239 застосовується органами місцевого самоврядування під час розгляду розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги (послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами) і поширюється на суб`єктів господарювання, зазначених у пункті 1 цього Порядку.

Так, коригування тарифів - перерахунок тарифів у зв`язку із зміною протягом строку їх дії обсягу окремих складових, вартість яких змінилася з причин, не залежних від суб`єкта господарювання (абз. 4 п. 3 Порядку № 239).

Згідно з п. 4 Порядку № 239 суб`єкт господарювання (заявник) подає до органу місцевого самоврядування у друкованому та електронному вигляді розрахунки тарифів разом із заявою, підтвердними матеріалами і документами, що використовувалися під час проведення розрахунків тарифів.

Комплект документів, поданий суб`єктом господарювання (заявником) до органу місцевого самоврядування, підлягає реєстрації службою діловодства.

За результатами розгляду поданих суб`єктом господарювання (заявником) згідно з вимогами цього Порядку розрахунків тарифів органом місцевого самоврядування здійснюється встановлення відповідних тарифів.

До рішення про встановлення тарифів додається структура тарифів.

Встановлення тарифів здійснюється як при повному перегляді (перерахунку) тарифів і їх структури, так і за результатами коригування тарифів ( п. 6 Порядку № 239).

Згідно з п. 1 розділу V Порядку № 239 зміна тарифів на теплову енергії, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги здійснюється шляхом перегляду тарифу і його структури або шляхом коригування тарифів.

Коригування тарифів здійснюється протягом строку їх дії винятково у випадках зміни вартості окремих складових чинних тарифів із причин, не залежних від суб`єкта господарювання (збільшення або зменшення мінімальної заробітної плати, податків, зборів, обов`язкових платежів, орендної плати та амортизаційних відрахувань, підвищення або зниження цін на паливно-енергетичні ресурси та інші матеріальні ресурси, а також інших складових, щодо зміни вартості яких прийнято рішення уповноваженим державним органом). В усіх інших випадках здійснюється повний перегляд тарифу (тарифів) і його (їх) структури.

Згідно з п. 1 розділу V Порядку № 239 зміна тарифів ініціюється суб`єктом господарювання шляхом подання до органу місцевого самоврядування відповідної заяви про встановлення тарифів та доданих до неї документів, а саме:

- всього комплекту документів, зазначених у розділі ІІ цього Порядку - у разі повного перегляду тарифів;

- документів, які підтверджують зміну вартості окремих складових тарифів - у разі коригування тарифів.

Підставою для звернення суб`єкта господарювання щодо зміни тарифів можуть бути обставини, що впливають або можуть вплинути на результати його діяльності, а саме:

1) зміна обсягів виробництва і споживання теплової енергії, надання комунальних послуг, урахованих під час встановлення чинних тарифів;

2) зростання/зниження вартості складових тарифів та зміна структури цих тарифів;

3) зміна в установленому порядку інвестиційної програми суб`єкта господарювання, якщо це призводить до зміни рівня тарифів;

4) зміна протягом строку дії тарифів обсягу окремих витрат, пов`язаних із виробництвом, транспортуванням та постачанням теплової енергії, наданням комунальних послуг, із причин, які не залежать від суб`єкта господарювання (збільшення або зменшення мінімальної заробітної плати, податків, зборів, обов`язкових платежів, орендної плати та амортизаційних відрахувань, підвищення або зниження цін на паливно-енергетичні ресурси та інші матеріальні ресурси, а також інших складових, щодо зміни вартості яких прийнято рішення уповноваженим державним органом).

У п. 4 розділу V Порядку № 239 передбачено, що у разі виявлення органом місцевого самоврядування фактів, що безпосередньо впливають на рівень тарифів та їх структуру, орган місцевого самоврядування має врахувати їх під час розгляду заяви та забезпечити перегляд (перерахування) суб`єктом господарювання тарифу (тарифів) та його (їх) структури.

До таких фактів належать:

1) невиконання суб`єктом господарювання інвестиційної програми, яка була врахована в чинних тарифах;

2) установлення факту наявності перехресного субсидіювання між видами господарської діяльності, за якими встановлюються тарифи, та іншими видами господарської діяльності суб`єкта господарювання;

3) установлення факту надання суб`єктом господарювання до органу місцевого самоврядування недостовірної інформації щодо здійснення ліцензованої діяльності та діяльності з надання комунальних послуг та/або недостовірної інформації під час обґрунтування і розрахунків тарифів.

Як встановив суд, Комунальним підприємством не подавались Сільській раді змінені розрахунки тарифів та змінений штатний розпис на виконання рішення виконавчого комітету Сільської ради від 18 лютого 2021 (протокол №2), від 18 березня 2021 (протокол № 3) та від 15 квітня 2021 (протокол №4).

Окрім того, у п. 2 розділу V Порядку № 239 також передбачено, що після завершення процедури доведення до відома споживачів інформації про намір зміни тарифів (на наступний робочий день після останнього дня приймання пропозицій/зауважень від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань) суб`єкт господарювання письмово повідомляє орган місцевого самоврядування про її результати (надходження/ненадходження пропозицій та зауважень, врахування їх або вмотивоване відхилення).

Вимоги розділу V Порядку № 239 так як і вимоги Порядку № 130 Комунальним підприємством не були виконані. Окрім того, розрахунок суми матеріальних втрат (збитків) Комунального підприємства у загальному розмірі 447517,00грн станом на 01.06.2021 документально не підтверджується , про що зазначено у Висновку експерта №169 від 06.07.2022.

Положення статей 1173, 1174 ЦК України є спеціальними і передбачають певні особливості, характерні для розгляду справ про деліктну відповідальність органу місцевого самоврядування, які відмінні від загальних правил деліктної відповідальності. Цими правовими нормами передбачено, що для застосування відповідальності органу місцевого самоврядування наявність його вини не є обов`язковою.

Відтак, необхідною підставою для притягнення органу місцевого самоврядування до відповідальності у вигляді стягнення шкоди є наявність трьох умов: неправомірні дії цього органу, наявність шкоди та причинний зв`язок між неправомірними діями і заподіяною шкодою. Обов`язок щодо доведення наявності зазначених умов покладено на позивача, який звернувся з позовом про стягнення шкоди на підставі статті 1173 ЦК України. У разі відсутності хоча б одного із цих елементів відповідальність у вигляді відшкодування збитків не наступає.

Наведене узгоджується з правовою позицією, викладеною у постановах Великої Палати Верховного Суду від 12.03.2019 у справі № 920/715/17, від 14.04.2020 у справі №925/1196/18, від 25.05.2021 у справі №910/11027/18, постановах Верховного Суду від 19.05.2020 у справі № 910/22630/17, від 04.12.2020 у справі № 910/8124/19.

За приписами частини першої статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень, а суд в силу приписів частини першої статті 86 цього Кодексу оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Установлені судом фактичні обставини дають підстави суду дійти висновку про недоведеність Комунальним підприємством обставин неправомірної бездіяльності Сільської ради в особі її виконавчого комітету під час розгляду питання про затвердження скоригованих тарифів на житлово-комунальні послуги у період січня-травня 2021, а відтак існування підстав для відшкодування завданих такою бездіяльністю збитків у стягуваній сумі 477517,00грн, розмір яких також не доведено.

Щодо розподілу судових витрат

При зверненні до суду із позовом ціною 477517,00грн Комунальне підприємство "Управління житлом експлуатація інфраструктури забезпечення" сплатило судовий збір в розмірі 7162,80грн, що підтверджується квитанцією №3 від 14.06.2021.

У зв`язку з відмовою у позові судовий збір покладається на позивача ( п.2 ч.1 ст. 129 ГПК України).

Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

У позові Комунального підприємства "Управління житлом експлуатація інфраструктури забезпечення" до Тетерівської сільської ради про стягнення 477 517,00грн збитків відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 03.03.23

Суддя Машевська О.П.

Віддрукувати: 1 - в справу , 2,3 - сторонам (рек.) та на ел. пошти: ІНФОРМАЦІЯ_1 та ІНФОРМАЦІЯ_2

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення14.02.2023
Оприлюднено06.03.2023
Номер документу109343620
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань

Судовий реєстр по справі —906/606/21

Рішення від 14.02.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 26.01.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 09.01.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 14.12.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 17.11.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 27.10.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 27.09.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 14.09.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 14.08.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 24.01.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні