Рішення
від 07.12.2022 по справі 911/755/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"07" грудня 2022 р. Справа № 911/755/22

Господарський суд Київської області у складі судді Бацуци В. М.

при секретарі судового засідання Михайлішині В. В.

за участю представників учасників справи:

від позивача: не з`явились;

від відповідача: Лещенко І. А. (адвокат - довіреність № 374/2022 від 18.08.2022 р.);

розглянувши матеріали справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Алатан ЛТД», с. Петропавлівська Борщагівка, Києво-Святошинський район, Київська область

до Приватного акціонерного товариства «ДТЕК Київські регіональні електромережі», м. Вишневе, Київська область

про визнання незаконним та скасування рішення про порушення правил користування електричною енергією

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

ТОВ «Алатан ЛТД» звернулось в Господарський суд Київської області із позовом до ПрАТ «ДТЕК Київські регіональні електромережі» про скасування рішення комісії ПрАТ «ДТЕК Київські регіональні електромережі», оформленого протоколом № 200 від 07.10.2020 р., по розгляду акту № К 042511 від 19.08.2020 р. про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії.

Позовні вимоги обґрунтовані позивачем тим, що акт № К 042511 від 19.08.2020 р. про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії та рішення комісії ПрАТ «ДТЕК Київські регіональні електромережі» по його розгляду, оформлене протоколом № 200 від 07.10.2020 р., були складені та прийняті всупереч положенням Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою № 312 від 14.03.2018 р. Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, інших нормативно-правових актів за відсутності відповідних підстав.

У відповідності до ст. 6, 32 Господарського процесуального кодексу України справу № 911/755/22 було передано для розгляду судді Конюх О. В.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 31.05.2022 р. (суддя Конюх О. В.) заяву судді Конюх О. В. про самовідвід від розгляду справи № 911/755/22 задоволено.

У відповідності до ст. 6, 32, 40 Господарського процесуального кодексу України справу № 911/755/22 передано для розгляду судді Бацуці В. М.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 03.06.2022 р. відкрито провадження у справі № 911/755/22 за позовом ТОВ «Алатан ЛТД» до ПрАТ «ДТЕК Київські регіональні електромережі» про визнання незаконним та скасування рішення про порушення правил користування електричною енергією, визначено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження і призначено її розгляд у підготовчому засіданні із викликом та за участю представників учасників справи на 22.06.2022 р.

20.06.2022 р. на електронну пошту суду від відповідача надійшло клопотання б/н від 20.06.2022 р. про зупинення провадження у справі, у якій він просив суд зупинити провадження у справі № 911/755/22 до набрання законної сили судового рішення у справі № 911/3749/21 за позовом ПрАТ «ДТЕК Київські регіональні електромережі» до ТОВ «Алатан ЛТД» про стягнення вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення правил роздрібного ринку електричної енергії на суму 348 516, 78 грн.

22.06.2022 р. у підготовчому засіданні за наслідками розгляду клопотання відповідача б/н від 20.06.2022 р. про зупинення провадження у справі судом було відмовлено в його задоволенні за безпідставністю і необґрунтованістю, оскільки не набрання рішенням Господарського суду Київської області від 30.05.2022 р. у справі № 911/3749/21 законної сили не унеможливлює розгляд справи № 911/755/22 і суд на підставі зібраних та поданих доказів може встановити і оцінити обставини, які є предметом судового розгляду.

22.06.2022 р. у підготовчому засіданні судом оголошено перерву до 06.07.2022 р. 01.07.2022 р. до канцелярії суду від відповідача надійшов відзив № б/н від 01.07.2022 р. на позовну заяву, у якому він просить суд відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

06.07.2022 р. перед підготовчим засіданням до канцелярії суду від позивача надійшло клопотання б/н від 06.07.2022 р. про витребування доказів, у якому він просить суд витребувати у відповідача, - Приватного акціонерного товариства «ДТЕК Київські регіональні електромережі» копії фото та відеофіксації (у електронному вигляді), яка була виготовлена під час фіксації порушення та складання акту про порушення № К 042511 від 19.08.2020 р., а також договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії в редакції станом на 19.08.2020 р.

07.07.2022 р. за наслідками підготовчого засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено його проведення на 27.07.2022 р. Також даною ухвалою суду витребувано у відповідача - Приватного акціонерного товариства «ДТЕК Київські регіональні електромережі» копії фото та відеофіксації (у електронному вигляді), яка була виготовлена під час фіксації порушення та складання Акту про порушення № К 042511 від 19.08.2020 р., а також договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії в редакції станом на 19.08.2020 р.

19.07.2022 р. на електронну пошту суду від відповідача надійшла заява б/н від 19.07.2022 р. з додатками, що долучені судом до матеріалів справи.

27.07.2022 р. за наслідками підготовчого засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено його проведення на 07.09.2022 р.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 07.09.2022 р. закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті із викликом та за участю представників учасників справи на 05.10.2022 р.

05.10.2022 р. у судовому засіданні судом оголошено перерву до 19.10.2022 р.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 20.10.2022 р. постановлено, що 19.10.2022 р. судове засідання у призначений судом час відповідно до протоколу судового засідання від 05.10.2022 р. не відбулось у зв`язку із тим, що 19.10.2022 р. з 12 год. 49 хв. до 16 год. 20 хв. було оголошено сигнал повітряної тривоги, і призначено проведення судового засідання із викликом та за участю представників учасників справи на 09.11.2022 р.

09.11.2022 р. за наслідками судового засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено розгляд справи на 16.11.2022 р.

16.11.2022 р. у судовому засіданні судом оголошено перерву до 07.12.2022 р.

07.12.2022 р. у судовому засіданні представник відповідача надав усні пояснення щодо своїх заперечень проти позову, просив суд відмовити в задоволенні позову повністю з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву.

Представник позивача у судове засідання не з`явився, про судове засідання був повідомлений належним чином.

За наслідками судового засідання судом оголошено вступну і резолютивну частини рішення у даній справі.

Заслухавши пояснення представників учасників справи, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд -

ВСТАНОВИВ:

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 312 від 14.03.2018 р. затверджено Правила роздрібного ринку електричної енергії (надалі - ПРРЕЕ).

Пунктом 2 ПРРЕЕ визначено, що укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.

Положеннями п. 4 ПРРЕЕ передбачено, зокрема, що договір вважається укладеним з дати підписання споживачем заяви-приєднання до договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, яка повертається споживачем на адресу ОСР, та/або сплати за рахунком (квитанцією), який надсилається (надається) одночасно з договором споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, та/або з дати, указаної у заяві-приєднанні, якщо споживач протягом указаного в заяві-приєднанні терміну не звернувся до ОСР із запереченнями щодо укладення договору в цілому або щодо окремих умов договору та спожив будь-який обсяг електричної енергії.

Відповідно до п. 6 ПРРЕЕ до укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, який укладається зі споживачем, договірні відносини між споживачем та суб`єктом господарювання, що провадить діяльність з розподілу електричної енергії на підставі ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами (або ОСР як правонаступником за договорами про користування електричною енергією та договорами про постачання електричної енергії), урегульовуються окремими положеннями діючих договорів про користування електричною енергією або договорів про постачання електричної енергії (у частині взаємовідносин споживача і електророзподільної організації), які не суперечать вимогам чинного законодавства у сфері електроенергетики. Зокрема сторони керуються вимогами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) з питань потужності, якості електроенергії, окремих процедурних питань тощо. У разі виникнення суперечності між нормами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) та нормами законодавства про електроенергетику сторони керуються вимогами чинного законодавства.

Після укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії договори про користування електричною енергією та договори про постачання електричної енергії продовжують свою дію в частині регулювання відносин щодо заборгованості/переплати за цими договорами з відповідними правами та обов`язками, пов`язаними з такою заборгованістю/переплатою, а також щодо нарахування пені, неустойки, обмеження та припинення постачання електричної енергії тощо.

До укладення договору про надання послуг із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії відповідно до Правил відносини між ОСР/ОСП та споживачем щодо розрахунків за перетікання реактивної електричної енергії регулюються договорами про постачання електричної енергії та договорами про технічне забезпечення електропостачання споживача між основним споживачем та субспоживачем.

Згідно з п. 1.2.1. ПРРЕЕ на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.

Пунктом 1.2.15. ПРРЕЕ передбачено, що Укладення, внесення змін, продовження строку дії чи розірвання будь-якого із договорів, передбаченого цими Правилами, здійснюється відповідно до вимог законодавства та цих Правил.

Для договорів, які укладаються шляхом приєднання до умов договору, укладення договору можливе шляхом підписання заяв-приєднань, оплати виставленого рахунку, споживання будь-якого обсягу електричної енергії (за умови відсутності направлених заперечень щодо договірних умов в цілому чи частково) через особистий кабінет в електронній формі (в установленому законодавством порядку).

На роздрібному ринку не допускається споживання (використання) електричної енергії споживачем без укладення відповідно до цих Правил договору з електропостачальником та інших договорів, передбачених цими Правилами.

Електропостачальники зобов`язані повідомляти оператора системи розподілу (передачі) про укладення та припинення договору із споживачем в установленому цими Правилами порядку.

При переході права власності (користування) на об`єкт до нового власника (користувача) переходять права та обов`язки за договорами, укладеними відповідно до цих Правил.

Як вбачається з матеріалів справи, на момент виникнення спірних правовідносин електропостачання об`єктів відповідача (надалі - Споживач) здійснювалось на підставі Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (надалі - Договір), до якого споживач приєднався відповідно до Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 312 від 14.03.2018 р., який за своєю природою є публічним договором приєднання та розміщений на сайті позивача (надалі - Оператор системи розподілу).

Пунктом 1.1. Договору визначено, що цей договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є публічним договором приєднання, який встановлює порядок та умови розподілу електричної енергії споживачам як послуги Оператора системи.

Відповідно до п. 1.2. Договору умови Договору розроблені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року № 312 (далі - ПРРЕЕ), та є однаковими для всіх споживачів.

Пунктом 2.1. Договору визначено, що оператор системи надає споживачу послуги з розподілу електричної енергії параметри якості якої відповідають показникам, визначеним Кодексом системи передачі, затвердженим постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року №3 09, та Кодексом системи розподілу затвердженим постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року №3 10, за об`єктом, технічні параметри якого фіксуються в Паспорті точки розподілу за об`єктом споживача, який є Додатком 2 до цього договору, та в особовому рахунку споживача, облікових базах даних Оператора системи розподілу.

Згідно з п. 2.3. Договору споживач оплачує за розподіл електричної енергії згідно з умовами глави 5 цього Договору та інші послуги Оператора системи згідно з Додатком 4 «Порядок розрахунків».

Споживач зобов`язується забезпечувати доступ представникам Оператора системи, які пред`явили свої службові посвідчення, до свого об`єкта для обстеження вузла вимірювання, електроустановок та електропроводки. (п. 6.2. Договору)

Відповідно до п. 7.1. Договору Оператор системи має право, зокрема, на безперешкодний доступ (за пред`явленням службового посвідчення) до електричних установок споживача для проведення технічної перевірки та контрольного огляду вузла вимірювання, контролю за рівнем споживання електричної енергії, а також для виконання відключення та обмеження споживання відповідно до встановленого ПРРЕЕ порядку та умов договору; встановлювати технічні засоби, які обмежують постачання електричної енергії споживачу у межах, передбачених договором; обмежувати або припиняти постачання електричної енергії споживачу у випадках та в порядку, передбачених ПРРЕЕ; вимагати від споживача відшкодування збитків, завданих порушеннями, допущеними споживачем під час користування електричною енергією; контролювати додержання Споживачем вимог ПРРЕЕ; складати акти про невідповідність дій (бездіяльності) споживача умовам договору про розподіл електричної енергії та порушення вимог законодавства України в електроенергетиці; надавати споживачу, який є власником засобу вимірювання, обґрунтовані вимоги щодо приведення розрахункового обліку в технічний стан відповідно до вимог нормативних документів.

Пунктом 8.6. Договору встановлено, що у разі порушення розрахункового обліку з вини споживача споживач сплачує оператору системи розподілу вартість необлікованої електричної енергії, визначену відповідно до ПРРЕЕ.

У разі виявлення однією із сторін порушень умов Договору іншою стороною, за які законодавством передбачене застосування санкцій чи які тягнуть за собою збитки, недоотриману продукцію або вигоду тощо, на місці оформлюється двосторонній акт порушень. Акт складається у присутності представників обох сторін у двох примірниках. Сторона, дії або бездіяльність якої стала причиною складання акта, має право внести до акта свої зауваження. Сторона, яка виявила порушення своїх прав, зобов`язана попередити іншу Сторону про необхідність складення акта. Сторона, яка здійснила таке порушення, не може без поважних причин відмовитись від складення та підписання відповідного акту. (п. 8.9 Договору)

Згідно з п. 11.1. Договору цей Договір набирає чинності з дня приєднання споживача до умов цього договору і діє протягом 1 року, якщо інший термін не зазначено в заяві-приєднання. Договір вважається продовженим на кожен наступний календарний рік, якщо за місяць до закінчення терміну дії Договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов.

19.08.2020 р. комісією у складі уповноважених представників ПрАТ «ДТЕК Київські електромережі» (інженери Миколаєнко А.В., Черненко М.В. та Товстенко А.Ф.), за участю особи, яка допустила працівників відповідача на територію підприємства до засобу обліку - ОСОБА_2 та свідка - ОСОБА_1 було проведено перевірку користування споживачем електричною енергією, за результатами якої складено акт про порушення № К 042511 від 19.08.2020 р., яким встановлено порушення відповідачем ПРРЕЕ - порушення схеми обліку (безоблікове підключення) електроустановок споживача шляхом від`єднання проводів вихідних клем лічильника від розподільчих шин, та з`єднання останніх кількома ізольованими проводами з вихідними клемами вхідного автоматичного вимикача, в результаті чого електроенергія, що споживалася, засобом обліку не враховувалась у повному обсязі.

Зміст зазначеного порушення зафіксовано у графічній схемі та кваліфіковано за п.п. 7 п. 8.4.2 ПРРЕЕ, як самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку, а також вжито заходів шляхом демонтажу без облікового з`єднання, відновлення схему обліку.

Вищезазначений акт про порушення був підписаний трьома представниками відповідача, свідком (особа встановлена за паспортом та посвідченням водія) та особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача - ОСОБА_2 (особа встановлена на підставі паспорту).

При цьому, ОСОБА_2 під підпис був ознайомлений з актом про порушення, зауважень до складеного акту не надав.

Також, відповідальними працівниками відповідача було складено акт № 191492 від 19.08.2020 р. технічної перевірки збереження пломб вузла обліку.

У пункті 11 акту про порушення № К 042511 від 19.08.2020 р. відповідач повідомив позивача про те, що комісія оператора системи з розгляду складеного акту про порушення буде проводити засідання 02.09.2020 р. о 14:00 год. за адресою: м. Київ, вул. Стеценка, 1А.

02.09.2020 р. комісією ПрАТ «ДТЕК Київські електромережі» було проведено засідання по розгляду акту № К 042511 від 19.08.2020 р. про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, на який уповноважений представник позивача не з`явився, та за наслідками якого було вирішено перенести засідання комісії на іншу дату та час для з`ясування додаткових обставин, що підтверджується протоколом № 151 засідання по розгляду акту № К 042511 від 19.08.2020 р. про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, наявним у матеріалах справи.

Листом вих. № 03/400/100/6659 від 03.09.2020 р. було повідомлено та запрошено уповноваженого представника позивача на повторне засідання комісії по розгляду акту № К 042511 від 19.08.2020 р. про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, що відбудеться 07.10.2020 р. о 11:30 год. за адресою: м. Київ, вул. Стеценка. Факт направлення вказаного листа на адресу позивача підтверджується фіскальним чеком № 0132601 0123902 від 04.09.2020 р. та списком № 88 поштових відправлень рекомендованих листів від 04.09.2020 р., наявними у матеріалах справи.

07.10.2020 р. комісією ПрАТ «ДТЕК Київські електромережі» було проведено засідання по розгляду акту № К 042511 від 19.08.2020 р. про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, на якому не був присутній уповноважений представник позивача, і на якому було вирішено, крім іншого, провести розрахунок по п. 8.4.12. Правил роздрібного ринку електричної енергії (формула 8) за період з 19.02.2020 р. по 19.08.2020 р.; порушення кваліфіковано як з вини споживача, вчинене відкритим способом, про що за наслідками проведення вказаного засідання комісії ПрАТ «ДТЕК Київські регіональні електромережі» було складено протокол № 200 від 07.10.2020 р. засідання комісії по розгляду акту № К 042511 від 19.08.2020 р. про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії.

У жовтні 2020 р. ПрАТ «ДТЕК Київські регіональні електромережі» на підставі рішення комісії ПрАТ «ДТЕК Київські регіональні електромережі» по розгляду акту № К 042511 від 19.08.2020 р. про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, оформленого протоколом № 200 від 07.10.2020 р., проведено відповідний розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, спожитої позивачем, на загальну суму 330 300, 46 грн.

Листом №04/330/8679 від 26.10.2020 р. вищезазначені протокол № 200 від 07.10.2020 р. засідання комісії по розгляду акту № К 042511 від 19.08.2020 р. про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, розрахунок до акту про порушення № К 042511 від 19.08.2020 р., рахунок на оплату до акту про порушення № К 042511 від 19.08.2020 р. були надіслані на адресу позивача, що підтверджується рекомендованим листом з штрих-кодовим ідентифікатором № 0413606132169, який не був отриманий відповідачем під час доставки та 20.01.2021 р. був повернутий відправнику із складенням підприємством зв`язку довідки про повернення за закінченням терміну зберігання.

Як було зазначено вище, позивач у своїй позовній заяві просить суд скасувати рішення комісії ПрАТ «ДТЕК Київські регіональні електромережі», оформлене протоколом № 200 від 07.10.2020 р., по розгляду акту № К 042511 від 19.08.2020 р. про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії.

З приводу вказаної позовної вимоги позивача суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Регулювання відносин, що виникають у зв`язку із купівлею-продажем електричної енергії здійснюється Господарським кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України «Про ринок електричної енергії», Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 312 від 14.03.2018 р. «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії», іншими нормативно-правовими актами і безпосередньо договором.

Статтею 193 Господарського кодексу України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Статтею 526 Цивільного кодексу України визначено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно з ст. 714 Цивільного кодексу України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.

До договору постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, положення про договір поставки, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин сторін.

Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору постачання енергетичними та іншими ресурсами.

Частиною 1 ст. 692 цього ж кодексу передбачено, що покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема: 2) недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії; 4) крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку.

Підпунктом 20 п. 5.5.5 ПРРЕЕ передбачено, що споживач електричної енергії зобов`язаний не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача.

За визначеннями наведеними у пункті 1.1.2. ПРРЕЕ: акт про порушення - документ установленої форми, який складається для фіксації факту порушення на об`єкті споживача цих Правил та який є підставою для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії.

Пунктом 8.2.5. ПРРЕЕ (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил.

Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень.

В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням:

меж балансової належності;

перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення;

номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення;

фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.

Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення.

В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення.

В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.

Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.

Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).

У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою.

До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті.

Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.

Облік бланків актів про порушення ведеться оператором системи у пронумерованому, прошнурованому та скріпленому печаткою журналі.

Акти про порушення та документи, що підтверджують факт їх отримання споживачем, повинні зберігатися оператором системи протягом трьох років з дня оформлення акта про порушення.

Згідно з п. 8.2.6. ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.

Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи.

Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.

Оператор системи повинен вести журнал реєстрації засідань комісії з розгляду актів про порушення, в якому зазначаються дата проведення засідання; номер протоколу; склад комісії; склад запрошених на засідання комісії (представники Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів); відмітка про присутність або відсутність споживача; перелік питань, які розглядалися на засіданні комісії; час розгляду кожного з питань, зміст окремої думки учасників комісії (у разі її наявності) та стислий зміст рішення.

Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання.

У разі відмови споживача або представника споживача від отримання акта про порушення, у якому визначено місце, час та дату проведення засідання комісії, або окремого повідомлення про місце, час і дату засідання комісії оператор системи направляє споживачу таке повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення на адресу, визначену в даних щодо споживача, наявних в оператора системи. У такому разі оператор системи має право розглянути акт про порушення на засіданні комісії, яке має відбутися по закінченню 30 календарних днів від дати направлення споживачу такого повідомлення. За зверненням споживача оператор системи може розглянути акт про порушення на засіданні комісії раніше указаного терміну.

Акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню (крім випадків необхідності проведення експертизи пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення). Якщо для розгляду акта про порушення необхідні результати експертного дослідження, зазначений термін розгляду відраховується з дати їх отримання оператором системи від експертної установи.

Комісія з розгляду актів про порушення може повторно розглянути акт про порушення в порядку, встановленому цими Правилами, на підставі звернення споживача, на вимогу Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, або за рішенням суду. За рішенням оператора системи у зв`язку з отриманням результатів експертизи чи інших даних, які не були відомі на момент ухвалення рішення комісією, але мають суттєве значення, рішення комісії може бути переглянуте у порядку, встановленому цими Правилами, протягом 1 року, починаючи з дня, наступного за днем його прийняття.

Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.

У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.

Відповідно до п. 8.4.2. ПРРЕЕ визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень:

1) порушення цілісності пломб, цілісності пломбувального матеріалу, на якому встановлені пломби (дріт, кордова нитка тощо), порушення цілісності гвинтів, на яких закріплено пломбувальний матеріал (далі - пошкодження пломб), або відсутність на засобах вимірювальної техніки пломб з відбитками тавр про їх повірку чи пломб з відбитками тавр оператора системи або інших заінтересованих сторін, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, установленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки, установлених пломб, та за умови втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки);

2) пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії);

3) пошкодження (розбите скло, пошкодження цілісності корпусу лічильника тощо) або відсутність засобів вимірювальної техніки (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, установленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує передачу на збереження засобів вимірювальної техніки, та у разі пошкодження засобів вимірювальної техніки за умови втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки), інші дії споживача, які призвели до зміни показів засобів вимірювальної техніки (використання фазозсувного трансформатора, постійних магнітів (у разі невстановлення на/в лічильник індикаторів), пристрою випромінювання електромагнітних полів тощо);

4) фіксація індикаторами впливу на лічильник електричної енергії постійного (змінного) магнітного або електричного полів (далі - фіксація індикаторами впливу фізичних полів), пошкодження або відсутність індикаторів (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує факт встановлення та передачі на збереження індикаторів);

5) самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі без порушення схеми обліку;

6) самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі оператора системи з порушенням схеми обліку;

7) самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку;

8) використання «штучного нуля», що призвело до споживання необлікованої електричної енергії;

9) пошкодження або відсутність пломб на засобах вимірювальної техніки, що вимірюють обсяг електричної енергії, розподіленої мережами споживача (основного споживача), пошкодження (розбите скло, пошкодження цілісності корпусу лічильника тощо) зазначених засобів вимірювальної техніки (за наявності акта про пломбування, складеного в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб), інші дії споживача, які призвели до зміни показів цих засобів вимірювальної техніки.

Пунктом 8.4.6. ПРРЕ визначено, що у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 6 - 8 пункту 8.4.2 цієї глави, положення цієї глави застосовуються за умови виявлення місця підключення до відповідних мереж, про що зазначається в акті про порушення та позначається на схемі (крім випадків, передбачених цим пунктом).

В акті про порушення зазначаються відомості про дії представників оператора системи, вжиті для виявлення місця підключення (наприклад, використання спеціальних технічних засобів (із зазначенням їх типу та способу застосування), здійснення часткового демонтажу будівельних конструкцій, оздоблювальних матеріалів та/або демонтажу приладів чи їх захисних панелей тощо).

У разі визнання споживачем факту здійснення самовільного підключення та ненадання оператору системи доступу до приміщень об`єкта споживача та/або дозволу здійснювати на його об`єкті демонтаж будівельних конструкцій та/або оздоблювальних матеріалів для виявлення місця підключення, про що зазначається в акті про порушення, положення цієї глави застосовуються без виявлення місця підключення. У цьому разі в акті про порушення зазначається ділянка електричної мережі, до якої здійснено самовільне підключення.

У разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 5 - 8 пункту 8.4.2 цієї глави, зразки кабелів (проводів), через які було здійснено самовільне підключення, можуть вилучатися, про що робиться відповідний запис в акті про порушення. Місця вилучення зразків позначаються на схемі.

Згідно з підпунктом 2 п. 8.4.8 ПРРЕЕ кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил): якщо споживач здійснив самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі з порушенням схеми обліку, вчинив інші дії, що призвели до споживання необлікованої електричної енергії, виявити які представники оператора системи під час проведення контрольного огляду засобу комерційного обліку мали можливість, - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.

Як було зазначено вище, 19.08.2020 р. комісією у складі уповноважених представників ПрАТ «ДТЕК Київські електромережі», за участю особи, яка допустила працівників відповідача на територію підприємства до засобу обліку - ОСОБА_2 та свідка - ОСОБА_1 було проведено перевірку користування споживачем електричною енергією, за результатами якої складено акт про порушення № К 042511 від 19.08.2020 р.

Як стверджує позивач, ОСОБА_2 не є працівником або представником споживача - ТОВ «Алатан ЛТД» чи особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача, а тому акт про порушення № К 042511 від 19.08.2020 р., який містить його підпис, є таким, що оформлений з порушенням законодавства

У пункті 1.1.2 ПРРЕЕ визначено, що об`єкт - це електрифікована споруда (сукупність електрифікованих споруд на одній території) або частина електрифікованої споруди, що належить суб`єкту господарювання або фізичній особі на праві власності або користування.

У юридичній практиці посвідченням особи розуміється вчинення дій щодо встановлення особи.

За змістом частини третьої статті 43 Закону України «Про нотаріат» встановлення особи здійснюється за паспортом громадянина України або за іншими документами, які унеможливлюють виникнення будь-яких сумнівів щодо особи.

Отже, за відсутності визначення, зокрема, ПРРЕЕ, поняття «інша особа, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи)», наведеного в абзацах першому і восьмому пункту 8.2.5 ПРРЕЕ, такою особою слід вважати особу, яка: має доступ до електрифікованої споруди, частини електрифікованої споруди, сукупності електрифікованих споруд на одній території (далі - об`єкт), що належить на праві власності або користування споживачу, або має доступ до території, на якій розміщено об`єкт; має можливість допуску представників оператора системи до об`єкта, що належить на праві власності або користування споживачу, або до території, на якій розміщено об`єкт, що належить на праві власності або користування споживачу, для проведення перевірки; таку особу встановлено за документами, які унеможливлюють виникнення будь-яких сумнівів щодо цієї особи.

При цьому ПРРЕЕ не передбачено обов`язку зазначати в акті про порушення документ, за яким відбулось встановлення особи.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 17.05.2022 р. у справі № 910/18902/20.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що акт № К 042511 від 19.08.2020 р. про порушення міг бути підписаний особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки, а саме громадянином ОСОБА_2 , особу якого було встановлено на підставі паспорту громадянина України, уповноваженими представниками відповідача, а тому зазначений акт є таким, що складений та оформлений з дотриманням вимог законодавства в цій частині.

Також, позивач зазначає, що при проведенні перевірки користування споживачем електричною енергією та виявленні порушення відповідачем здійснювалась фото та відео фіксація, про що зазначено в акті № К 042511 від 19.08.2020 р. про порушення, однак такі докази не були надані відповідачем, в тому числі на адвокатський запит вих. № 11/02/22-к/036, у зв`язку з чим акт № К 042511 від 19.08.2020 р. про порушення є неналежним.

Водночас, положеннями п. 8.2.5. Правил передбачено саме право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення.

При цьому, фотофіксація та відеозапис, які ведуться при здійсненні перевірки точки обліку електричної енергії споживача можуть оцінюватись, як додаткові докази, а отже не можуть безпосередньо свідчити про недотримання вимог щодо належного оформлення уповноваженими працівниками відповідача акту № К 042511 від 19.08.2020 р. про порушення чи спростовувати виявлене у споживача порушення в даному випадку.

Посилання позивача на неповідомлення відповідачем про проведення уповноваженими представниками оператора системи перевірки точок обліку електроенергії позивача та, зокрема, про складання акту про порушення за його наслідками, проведення засідань комісії з розгляду актів про порушення, здійснення розрахунку обсягу та вартості необлікованої електричної енергії є безпідставними і необґрунтованими, оскільки відповідні документи (акт про порушення, рішення комісії оформлене протоколом, розрахунок) були надіслані на адресу відповідача листами вих. № 03/400/100/6659 від 03.09.2020 р., № 04/330/8679 від 26.10.2020 р., докази направлення яких наявні у матеріалах справи.

Відповідно до приписів ч. 3 ст. 13 та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно з ст. 86 цього ж кодексу суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Таким чином, у процесі розгляду справи судом встановлено, що оспорюване рішення по розгляду акту № К 042511 від 19.08.2020 р. про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, оформлене протоколом № 200 від 07.10.2020 р., було прийнято комісією ПрАТ «ДТЕК Київські регіональні електромережі» із дотриманням положень Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою № 312 від 14.03.2018 р. Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, та інших нормативно-правових актів України, так як встановлені у акті про порушення № К 042511 від 19.08.2020 р. та у спірному рішенні порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії не були спростовані позивачем та підтверджуються матеріалами справи.

Отже, враховуючи вищевикладене та те, що, як було встановлено судом у процесі розгляду справи, рішення комісії ПрАТ «ДТЕК Київські регіональні електромережі» по розгляду акту № К 042511 від 19.08.2020 р., оформлене проколом № 200 від 07.10.2020 р., не суперечить положенням Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою № 312 від 14.03.2018 р. Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, та інших нормативно-правових актів України, а тому позовна вимога позивача до відповідача про його скасування, є такою, що не ґрунтується на нормах законодавства України, а тому суд не вбачає підстав для задоволення позову.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, обставини, викладені у позовній заяві позивача, не знайшли свого підтвердження в ході розгляду справи, його позовні вимоги є такими, що не ґрунтуються на нормах законодавства України, а тому суд не вбачає підстав для задоволення позову.

Судові витрати відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 233, 236 - 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Відмовити у задоволенні позову повністю.

2. Судові витрати покласти на позивача.

3. Рішення набирає законної сили після закінчення строку на його апеляційне оскарження, а у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання апеляційної скарги до Північного апеляційного господарського суду.

Суддя В.М.Бацуца

Повний текст рішення складено і підписано

17 лютого 2023 р.

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення07.12.2022
Оприлюднено06.03.2023
Номер документу109343984
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —911/755/22

Рішення від 07.12.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 09.11.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 20.10.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 06.09.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 27.07.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 05.07.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 02.06.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 30.05.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Конюх О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні