ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03.03.2023 Справа № 914/90/23
Господарський суд Львівської області у складі судді Горецької З.В., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання справу
за позовом: Державної служби України з безпеки на транспорті,
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «АРРІВЕР ГРУП»,
про: стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом,
ІСТОРІЯ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ
На розгляд Господарського суду Львівської області надійшла позовна заява Державної служби України з безпеки на транспорті до Товариства з обмеженою відповідальністю «АРРІВЕР ГРУП» про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом.
Ухвалою від 09.01.2023 відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Враховуючи вищевикладене, беручи до уваги те, що сторони належним чином повідомлені про розгляд справи судом і від них не надходило жодних заперечень проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження чи клопотань про її розгляд у судовому засіданні з повідомленням сторін, дослідивши наявні у справі докази та викладені в позовній заяві пояснення, суд дійшов висновку про необхідність прийняття рішення у справі.
СУТЬ СПОРУ ТА ПРАВОВА ПОЗИЦІЯ СТОРІН
Позовні вимоги позивача обґрунтовані тим, що 10.09.2021 посадовою особою Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, на підставі направлення на рейдову перевірку № 014429 від 03.09.2021 на а/д Н-08 428 км + 746 м проведена рейдова перевірка додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, у результаті якої було виявлено перевищення нормативних вагових параметрів, а саме фактичне перевищення габаритно-вагових норм понад 20 % при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, що підтверджується талоном зважування № 1419 від 10.09.2021.
Товариству з обмеженою відповідальністю «АРРІВЕР ГРУП» нараховано плату за проїзд великовагового транспортного засобу у розмірі 1 298,70 євро, що еквівалентно 41 070 грн. 09 коп. (курс НБУ станом на 10.09.2021 за 1 євро = 31,624 грн.), про що складено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 0016517 від 10.09.2021.
Відповідач вимог ухвали суду не виконав, проти позову в установленому порядку не заперечив, тому суд розглянув справу за наявними у ній матеріалами.
ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
10.09.2021 посадовою особою Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, головним спеціалістом Абраменко В.О. на підставі направлення на рейдову перевірку № 014429 від 03.09.2021 на а/д Н-08 428 км + 746 м проведена рейдова перевірка додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, у результаті якої було виявлено перевищення нормативних вагових параметрів, а саме фактичне перевищення встановлених законодавстовом габаритно-вагових норм понад 20 % при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, що підтверджується талоном зважування № 1419 від 10.09.2021.
Під час перевірки був зупинений транспортний засіб марки DAF, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 з напівпричепом марки ZASLAW, реєстраційний номер НОМЕР_2 під керуванням водія ОСОБА_1 .
Згідно договору оренди автотранспорту №29/01-1 від 02.01.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю «АРРІВЕР ГРУП» є орендарем транспортного засобу марки DAF, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 з напівпричепом марки ZASLAW, реєстраційний номер НОМЕР_2 .
Посадовою особою Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Абраменко В.О. проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки DAF, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 з напівпричепом марки ZASLAW, реєстраційний номер НОМЕР_2 . За результатами перевірки складено:
- акт № 0016517 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових
параметрів від 10.09.2021;
- довідка №025136 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від
10.09.2021;
- акт №308020 від 10.09.2021 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, яким зафіксоване порушення абз. 16, ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», перевищення встановлених законодавстовом габаритно-вагових норм понад 20 % при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, передбачені пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306 чинні на момент складання. З даним актом водій ОСОБА_1 був ознайомлений.
Товариству з обмеженою відповідальністю «АРРІВЕР ГРУП» нараховано плату за проїзд великовагового транспортного засобу у розмірі 1 298,70 євро, що еквівалентно 41 070 грн. 09 коп. (курс НБУ станом на 10.09.2021 за 1 євро = 31,624 грн.), про що складено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 0016517 від 10.09.2021.
ОЦІНКА СУДУ
Відповідно до частини другої статті 29 Закону України «Про дорожній рух» з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Статтею 33 Закону України «Про автомобільні дороги» передбачено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно зі статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт покладено на перевізників.
Отже, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру плату за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу
має вносити саме перевізник.
Крім того, відповідно до частини четвертої статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 затверджено Порядок здійснення габаритно - вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - Порядок № 879).
У той же час, відповідно до пункту 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30, транспортний засіб з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Крім того, відповідно до пункту 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь -11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
Крім того, відповідно до пункту 16 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 №198, перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об`єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначаються окремими актами законодавства.
Згідно з пунктом 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 30 від 18.01.2001, рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
Суд звертає увагу, що відповідно до положень пункту 28 Порядку № 879, плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.
Водночас, пунктом 21 Порядку № 879 врегульовано, що плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.
При цьому, пунктом 31 Порядку № 879 врегульовано, що при визначенні розміру плати за проїзд транспортних засобів з осьовим сполученням більше трьох береться до рахунку схема, що спричиняє більші руйнування доріг з комбінацій одно -, двох - та трьохосьових сполучень, а найбільша сума навантаження на суміжні осі припадає на максимальну колісну формулу. Для строєних осей з одиночними шинами плата за перевищення допустимих навантажень на вісь (осі) збільшується у два рази.
Відповідно до пункту 311 Порядку № 879 (чинної на момент виникнення спірних
правовідносин), якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру:
- до 10 відсотків - у подвійному розмірі;
- на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі;
- більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі.
На підставі викладеного, Управлінням Укртрансбезпеки у Дніпропетровській області нараховано Відповідачу Товариству з обмеженою відповідальністю «АРРІВЕР ГРУП» плату за проїзд великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування відповідно до формули:
П= (Рзм + Рнв + Рг) х В х К, де
Рзм - 0 євро/км (перевищення загальної маси).
Рнв - 1,17 євро/км.
Фактичне перевищення осьових навантажень на строєну вісь складає - 49,8 %, де від 10% до 20% включно - 0,27 євро/км, а понад 20 % за кожні наступні 5 % - 0,15 євро/км, отже 6 * 0,15 = 0,9 євро/км, де 6 - це кожні наступні 5%.
0,27 + 0,9 = 1,17 євро/км.
Рг - 0 євро/км (перевищення габаритних параметрів).
В - пройдена відстань 111 км.
П. 31 при визначенні розміру плати за проїзд транспортних засобів з осьовим сполученням більше трьох береться до рахунку схема, що спричиняє більші руйнування доріг з комбінацій одно -, двох - та трьохосьових сполучень, а найбільша сума навантаження на суміжні осі припадає на максимальну колісну формулу.
Для строєних осей з одиночними шинами плата за перевищення допустимих навантажень на вісь (осі) збільшується у два рази.
К - понад 40% у п`ятикратному розмірі (коефіцієнт 5).
П = (0 + 1,17 * 2 + 0) х 111 (відстань) х 5 (коефіцієнт) = 1 298,70 євро.
Варто також зазначити, що положеннями пунктів 26, 27 Порядку № 879 передбачено, що плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку; кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до Державного бюджету.
Станом на 10.09.2021 сума 1 298,70 євро за офіційним курсом гривні, встановленим
Національним банком України, складала 41 070 грн 09 коп (курс НБУ станом на 10.09.2021 за 1 євро = 31,624 грн).
Дії працівників Управління Укртрансбезпеки у Дніпропетровській області щодо проведення габаритно-вагового контролю та складання розрахункової плати за проїзд Товариством з обмеженою відповідальністю «АРРІВЕР ГРУП» не оскаржувались.
Відповідно до пункту 311 Порядку № 879 (чинної на момент виникнення спірних
правовідносин), перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
Матеріали справи не містять добровільної сплати коштів Товариством з обмеженою відповідальністю «АРРІВЕР ГРУП».
Окрім того, Управлінням Укртрансбезпеки у Дніпропетровській області скеровувався лист - повідомлення № 77574/3.1/24-21 від 20.09.2021 про необхідність внесення плати за проїзд великовагового транспортного засобу автомобільними дорогами загального користування у розмірі 1 298,70 євро.
Перевірка додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом проводилась в присутності водія ОСОБА_1 .
Крім того, Правилами перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 20.02.1998 за № 128/2568 (далі - Правила №363), врегульовано, що товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно - матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити, передбачені цими Правилами.
Відповідно до пункту 11.1 Правил № 363 основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил. Товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.
Враховуючи позицію Верховного Суду, викладену у постановах від 10.11.2021 у справі №747/45/20 та від 03.07.2019 у справі №819/1381/16, власник великогабаритного транспортного засобу має сплатити визначену позивачем суму плати за проїзд автомобільними дорогами транспортного засобу, вагові параметри якого перевищують нормативні, оскільки саме його транспортний засіб завдав шкоди автомобільним дорогам внаслідок такого перевищення.
Частиною 1 статті 74 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Зазначені вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію статті 13 ГПК України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Зважаючи на викладене вище, суд доходить висновку, що позовна вимога про стягнення 41 070,09 грн є законною, обґрунтованою та підлягає до задоволення у повному обсязі.
При цьому, суд зауважує, що за своєю правовою природою плата за проїзд великоваговим транспортним засобом є не штрафною санкцією, а сумою відшкодування матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування. Спірні відносини виникли між сторонами у справі з приводу відшкодування шкоди (стягнення збитків, в тому числі й на користь держави).
Такі висновки суду відповідають правовій позиції Великої Палати Верховного Суду, викладеній у постанові від 06.06.2018 у справі №820/1203/17.
СУДОВІ ВИТРАТИ
Відповідно до ст. 123 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати:
1) на професійну правничу допомогу;
2) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертизи;
3) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів;
4) пов`язані з вчиненням інших процесуальних дій, необхідних для розгляду справи або підготовки до її розгляду.
Позивачем при поданні позову до суду сплачено судовий збір в сумі 2 481,00грн.
Відповідно до п.2 ч.1 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи, що позовні вимоги задоволено у повному обсязі, судовий збір покладається на відповідача у розмірі 2 481,00 грн.
Керуючись статтями 10, 12, 20, 73, 76 - 79, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240 ГПК України, суд -
УХВАЛИВ:
1. Позов задоволити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «АРРІВЕР ГРУП» (вул. Лукаша М., будинок 5, місто Львів, Львівська обл., Україна, 79012, код ЄДРПОУ 41579977) на користь Державного бюджету України плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні у сумі 41 070 грн 09 коп за реквізитами: ГУК у Дніпропетровській області/Дніпровський р-н., код отримувача 37988155, UА308999980313121216000004079, Казначейство України, код класифікації доходів бюджету 22160100, призначення платежу: плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «АРРІВЕР ГРУП» (вул. Лукаша М., будинок 5, місто Львів, Львівська обл., Україна, 79012, код ЄДРПОУ 41579977) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті понесені судові витрати в розмірі 2 481,00 грн на розрахунковий рахунок UА 138201720343160001000092021, Державна казначейства служба України у місті Києві.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду в порядку, встановленому розділом IV ГПК України.
Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається - http://court.gov.ua/fair/sud5015, а також у Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою - http://reyestr.court.gov.ua.
Суддя Горецька З.В.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 03.03.2023 |
Оприлюднено | 06.03.2023 |
Номер документу | 109344071 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Горецька З.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні