Рішення
від 27.02.2023 по справі 260/4479/22
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

27 лютого 2023 рокум. Ужгород№ 260/4479/22

Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Ващиліна Р.О.

при секретарі Костелей І.Ф.

за участю:

прокурора - Романюк Д.В.,

позивача: представник - не з`явився,

відповідача: представник - Матіко Р.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Керівника Тячівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області до Рахівської районної ради про зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

Керівник Тячівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Рахівської районної ради, в якому просить: 1) визнати протиправною бездіяльність Рахівської районної ради щодо невиконання вимог законодавства України в частині приведення до стану готовності захисної споруди - протирадіаційного укриття №26602, яке розташоване за адресою: вул. Миру, 1, м. Рахів Рахівського району Закарпатської області; 2) зобов`язати Рахівську районну раду привести у стан готовності захисну споруду - протирадіаційне укриття №26602, яке розташоване за адресою: вул. Миру, 1, м. Рахів Рахівського району Закарпатської області, з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579.

Заявлені позовні вимоги обґрунтовує тим, що Тячівською окружною прокуратурою в ході вивчення стану додержання вимог законодавства в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту на території Рахівського району Закарпатської області виявлено порушення, що призвело до надання укриттю пристосованому під протирадіаційне №26602 статусу «обмежено готового до використання за призначенням». Вважає, що неналежне утримання захисної споруди в умовах перебування країни у воєнному стані створює реальну загрозу життю та здоров`ю людей.

12 січня 2023 року відповідач надіслав до суду заяву, в якій повідомив, що після звернення прокурора з даним позовом Рахівською районною радою було вжито заходів щодо приведення у стан готовності захисної споруди з метою використання її за призначенням та на 90% усунуто виявлені порушення.

Прокурор у судовому засіданні 27 лютого 2023 року позовні вимоги підтримала в повному обсязі з мотивів, наведених в позовній заяві, та просила суд їх задовольнити.

Представник позивача у засідання суду 27 лютого 2023 року не з`явився, про причини неявки не повідомив, про відкладення розгляду справи не клопотав, хоча був належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду.

Представник відповідача в судовому засіданні 27 лютого 2023 року позовні вимоги в частині зобов`язання Рахівську районну раду привести у стан готовності захисну споруду - протирадіаційне укриття визнав. Зазначив, що районною радою вчиняються всі можливі дії для усунення виявлених порушень, в тому числі готуються матеріали для звернення до суду з позовом щодо примусового виселення з підвального приміщення Трудового архіву. У зв`язку з чим наголосив на відсутності в даному випадку протиправної бездіяльності Рахівської районної ради. Окрім того, долучив до матеріалів справи докази на підтвердження усунення виявлених органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій порушень.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представника відповідача, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що Тячівською окружною прокуратурою здійснено вивчення стану додержання вимог законодавства в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) на території Рахівського району Закарпатської області, за результатами чого виявлено, що захисна споруда - протирадіаційне укриття №26602, яке розташоване за адресою: вул. Миру, 1, м. Рахів Рахівського району Закарпатської області, балансоутримувачем якого є Рахівська районна рада, «обмежено готове до використання за призначенням».

Згідно з листом Комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації» Рахівської районної ради від 23.09.2022 №96 та додатків до нього, адміністративна будівля з підвальними приміщеннями, що розташована за адресою: вул. Миру, 1, м. Рахів Рахівського району Закарпатської області є цілісним майновим комплексом та перебуває у спільній власності територіальних громад району в особі Рахівської районної ради.

Відповідно до плану приміщень вищевказаної будівлі та експлікацій до нього встановлено, що укриття пристосоване під протирадіаційне (обліковий номер №26602) розташоване в підвальному приміщенні даної будівлі.

Обмежена готовність укриття, пристосованого під протирадіаційне №26602, що розташоване за адресою: вул. Миру, 1, м. Рахів, Рахівський район, Закарпатська область, підтверджується актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 08.10.2020, 27.08.2021 та 25.01.2022, складеними спільно головою Рахівської районної ради, працівниками Рахівського РВ ГУ ДСНС України в Закарпатській області та Рахівської райдержадміністрації.

Так, за результатами проведеної оцінки стану готовності захисної споруди встановлено наступні порушення: відсутність противибухових пристроїв, системи опалення, водопостачання, зв`язку та оповіщення, пожежних кранів, труб системи пожежогасіння, схеми евакуації, документації захисної споруди, незадовільний стан системи вентиляції. Окрім того, укриття не обладнано дизельною електростанцією.

З огляду на виявлені порушення таку захисну споруду рекомендовано дообладнати згідно з нормативними документами.

Поряд з цим, станом на день звернення прокурора до суду з даним позовом Рахівська районна рада виявлені порушення не усунула, що підтверджується листами Рахівського РУ ГУ ДСНС України в Закарпатській області.

Вважаючи протиправною бездіяльність Рахівської районної ради, що полягає у невжитті заходів щодо усунення виявлених порушень та не приведенні захисної споруди у стан, придатний до готовності, та такою, що створює реальну загрозу життю та здоров`ю людей в умовах воєнного стану, прокурор звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

Після початку військової агресії російської федерації Рахівською районною радою було вжито заходи щодо приведення у стан готовності спірної захисної споруди, що підтверджується актом оцінки стану готовності захисної споруди від 15.11.2022.

Так, як вбачається із загального висновку про стан готовності захисної споруди, наведений у акті від 15.11.2022, такий оцінюється як "обмежено готове 90% до використання за призначенням".

Обмежену готовність спірної захисної споруди станом на день розгляду даної адміністративної справи в суді сторони обґрунтували розташуванням в підвальному приміщенні Рахівської районної ради архівних матеріалів Комунальної установи «Рахівський трудовий архів» на підставі договору оренди нерухомого майна спільної власності територіальних громад №164 від 23.02.2022.

Незважаючи на те, що зазначений вище договір оренди між Рахівською районною радою та Комунальною установою «Рахівський трудовий архів» закінчився 31 грудня 2022 року та в подальшому не пролонгований, остання звільнити займане нею підвальне приміщення відмовляється.

Так, як вбачається з долучених до матеріалів справи копій листів Рахівська районна рада, починаючи з березня 2022 року, неодноразово зверталася до Комунальної установи «Рахівський трудовий архів», органів державної влади та місцевого самоврядування району з приводу звільнення зайнятого підвального приміщення спірної захисної споруди, однак такі звернення залишилися без задоволення.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Цивільний захист, в розумінні ч. 1 ст. 4 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VI (далі КЦЗ України), - це комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 КЦЗ України, громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного, та індивідуального захисту, а також їх використання.

Одним із способів захисту населення від надзвичайних ситуацій є укриття населення у фонді захисних споруд цивільного захисту.

Так, згідно пп. 2 ч. 1 ст. 32 КЦЗ України до захисних споруд цивільного захисту належать протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд (ч. 4 ст. 32 КЦЗ України).

Відповідно до ч. 5 ст. 32 КЦЗ України, порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядок), визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Згідно ч. 8 ст. 32 КЦЗ України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Вказане кореспондується також з положеннями п. 9 Порядку та обов`язками, встановленими ч. 1 ст. 20 КЦЗ України.

Згідно п. 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Відповідно до п. 11 Порядку, вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Так, наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 затверджено Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (далі Вимоги).

П. 1 розділу І Вимог встановлено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).

Відповідно пп. 1 п. 2 розділу VI Вимоги, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (пп. 2 п. 2 розділу VI Вимоги)

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (пп. 4 п. 2 Розділу VI Вимоги).

Відповідно до пп. 8 п. 2 Розділу VI Вимоги, під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, гідроізоляції, гіовітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері, механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання; температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведениху додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (пп. 8 п. 2 Розділу VI Вимоги).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням є обов`язком суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають.

Судом встановлено, що стан готовності захисної споруди протирадіаційного укриття №226602, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , балансоутримувачем якої є Рахівська районна рада, станом на день розгляду даної адміністративної справи оцінюється як обмежено готове.

Таким чином, суд вважає, що Рахівська районна рада не забезпечила виконання своїх обов`язків щодо утримання у належному стані захисної споруди, а тому, враховуючи вищезазначені законодавчі вимоги, зобов`язана привести таку у стан готовності з метою використання її за призначенням, відповідно до Вимог.

Більше того, представник відповідача заявлені позовні вимоги в частині зобов`язання Рахівську районну раду привести захисну споруду у стан готовності визнав.

З огляду на що позов в цій частині підлягає задоволенню.

Поряд з цим не підлягає задоволенню позовна вимога про визнання протиправною бездіяльності Рахівської районної ради щодо невиконання вимог законодавства України в частині приведення до стану готовності захисної споруди, з огляду на наступне.

Під бездіяльністю розуміється пасивна поведінка суб`єкта владних повноважень, яка може мати вплив на права, свободи чи інтереси фізичних або юридичних осіб, в тому числі не прийняття рішення у випадках, коли таке рішення повинно бути прийнято відповідно до вимог закону. Сама по собі бездіяльність це триваюча пасивна поведінка суб`єкта, яка виражається у формі невчинення дії (дій), яку він зобов`язаний був і міг вчинити.

Разом з тим, наявними в матеріалах справи доказами підтверджено факт вчинення Рахівською районною радою активних дій, спрямованих на забезпечення виконання своїх обов`язків щодо утримання у належному стані захисної споруди, а обставини, що зумовили її неготовність, виникли з незалежних від відповідача причин. З огляду на що суд вважає, що протиправна бездіяльність в даному випадку відсутня.

Отже, дослідивши вищенаведені обставини справи крізь призму законодавчих актів, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню частково.

Згідно ч. 2 ст. 139 КАС України та в зв`язку з відсутністю витрат позивача, пов`язаних із залученням свідків чи проведенням експертиз, судові витрати з відповідача не стягуються.

Керуючись ст. 241, 243, 255, 257, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов Керівника Тячівської окружної прокуратури (місцезнаходження: вул. Незалежності, буд. 27, м. Тячів, Закарпатська область, 90500) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області (місцезнаходження: вул. Болгарська, буд. 2, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000, код ЄДРПОУ - 38629032) до Рахівської районної ради (місцезнаходження: вул. Миру, буд. 1, м. Рахів, Закарпатська область, 90600, код ЄДРПОУ - 04053818) про зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

2. Зобов`язати Рахівську районну раду привести у стан готовності захисну споруду - протирадіаційне укриття №26602, яке розташоване за адресою: вул. Миру, 1, м. Рахів Рахівського району Закарпатської області, з метою використання її за призначенням, відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579.

3. В решті позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст рішення виготовлено 03 березня 2023 року.

СуддяР.О. Ващилін

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.02.2023
Оприлюднено08.03.2023
Номер документу109371034
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —260/4479/22

Рішення від 27.02.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р.О.

Ухвала від 02.02.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р.О.

Ухвала від 04.11.2022

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні