ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
06 березня 2023 рокум. ДніпроСправа № 360/3663/21
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Петросян К.Є., розглянувши в порядку загального позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Фермерського господарства «Крот» про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),
ВСТАНОВИВ:
До Луганського окружного адміністративного суду 14 липня 2021 року надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (далі - позивач, ГУ ДСНС у Луганській області) до Фермерського господарства «Крот» (далі - відповідач, ФГ «Крот»), у якому позивач просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Фермерського господарства «Крот» у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 92733, Луганська область, Старобільський район, с.Петрівське, вул.Слобожанська, буд. 23, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в акті перевірки від 23.06.2021 № 27.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у період з 21.06.2021 по 23.61.2021 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», доручення Прем`єр-міністра України від 11.03.2021 № 10033/1/1-21, наказу Головного управління №162-НС від 26.05.2021 «Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю)», на підставі посвідчення на проведення перевірки № 384 від 28.05.2021, здійснено позапланову перевірку відповідача, за адресою: 92733, Луганська область, Старобільський район, с.Петрівське, вул.Слобожанська, буд. 23, з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки. За результатами перевірки складено акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 27 від 23.06.2021.
Актом перевірки виявлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VІ (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України №1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 (далі - ППБУ) та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Подальша експлуатація будівель та приміщень Фермерського господарства «Крот», розташованих за адресою: 92733, Луганська область, Старобільський район, с.Петрівське, вул.Слобожанська, буд. 23, з виявленими порушеннями створює peaльну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей, їх невиконання та не усунення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки при використанні та експлуатації будівель та приміщень ФГ «Крот», відвідувачів, співробітників у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі чи аварії; на ліквідацію пожежі, аварії, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, аварії, надзвичайної ситуації, на забезпечення всіх осіб, що знаходяться в будівлі індивідуальними засобами захисту органів дихання і шкіри, тощо. Відвідувачі та співробітники ФГ «Крот» постійно перебувають під реальною загрозою втрати життя та отримання травм чи шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки.
Відповідачем 08.09.2021 через канцелярію суду подано відзив на позовну заяву, відповідно до якого останній заперечує проти позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області, з огляду на таке.
Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області з 21.06.2021 по 23.06.2021 було проведено перевірку Фермерського господарства «Крот» щодо виконання вимог законодаства у сфері пожежної та техногенної безпеки, під час проведення якої не був присутнім голова господарства. За результатами перевірки було складено акт № 27 від 23.06.2021 про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю), який отримано Фермерським господарством «Крот» 29.07.2021.
Вимоги законодавства, на які було вказано перевіркою, прийняті відповідачем до уваги та в теперішній час здійснюються заходи для їх усунення.
Водночас, Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області, після перевірки проведеної 23.06.2021, більше не перевірялось, які саме заходи Фермерським господарством «Крот» здійснюються для усунення порушень законодавства про пожежну безпеку, що вже зроблено для усунення порушень. Незважаючи на той факт, що Фермерським господарством «Крот» здійснюється усунення вказаних у акті порушень, Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області було направлено до Луганського окружного адміністративного суду позовну заяву до ФГ «Крот» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: Луганська область, Старобільський район, с. Петрівське, вул. Слобожанська, буд. 23.
Зауважив, що у позові не коректно зазначено адресу перевіряємого об`єкта як Луганська область, Старобільськи район, с. Петрівське, вул. Слобожанська, буд. 23 (що є місцем реєстрації голови фермерського господарства «Крот» ОСОБА_1 , адреса будинку). Не відповідає фактичним обставинам також прохальна частина позову щодо усунення порушень, зазначених у акті перевірки від 24.06.2021 №12, оскільки перевірка здійснювалась у період з 21.06.2021 по 23.06.2021, відповідно акт перевірки ФГ «Крот» датовано 23.06.2021 за № 27.
Зазначив, що законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню. Станом на 06.09.2021 Фермерським господарством «Крот» сплачено штраф за протоколом про адміністративне правопорушення.
На усунення виявлених порушень, зазаначених в акті перевірки, відповідачем здійснено таке:
щодо пункту 1 акта перевірки - оброблено засобами вогнезахисту дерев`яні елементи горищних покриття (корівників, майстерні, адмінбудівлі);
пункту 3 акта перевірки - забезпечено персонал засобами індивідуального органу дихання (распіратори);
пункту 4 - створено матеріальний резерв для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій з визначенням місця зберігання таких засобів (зокрема вогнегасники, розміщення відповідних щитів з лопатами, розміщення піску, наявність автомобіля «Краз» з ємністю для води в 20 тон, помпа, пожежні «рукави»);
для виконання пунктів 5, 6 акта заплановано проходження електриком та інженером механіком курсів цивільного захисту;
пункту 8 - розроблено накази та інструкції стосовно визначення у будівлях та приміщеннях господарства місць для куріння, порядку застосування відкритого вогню, використання побутових нагрівальних приладів, порядку прибирання горючого пилу та відходів, зберігання спецодягу, порядку відключення від мережі електроживлення обладнання, огляду та зачинення приміщень після закінчення роботи;
пункту 11 - в приміщеннях ферми, майстерні та адмінбудівлі було розміщено таблички з контактами пожежно-рятувальних підрозділів;
пункту 13 - для працівників охорони було розроблено інструкції з визначенням їх обов`язків щодо контролю за дотриманням протипожежного режиму, про що робляться відмітки у відповідному журналі;
пункту 14 - при прийнятті на роботу запроваджено проходження інструктажу з приводу протипожежної безпеки, відповідно до постанови КМУ від 26.06.2013 №444 «Про порядок здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях»;
пункту 16 - в господарстві призначено місця для паління, які обладнано металевими урнами, місця відзначені відповідними написами;
пунктів 18, 19 - в господарстві на фасадах приміщень розміщені адресні вказники та встановлено ліхтарі для освітлення у нічний час доби входів та виходів;
пункту 20 - придбані додаткові вогнегасники, та направлено вже наявні у господарстві для технічного обслуговування відповідно до пункту 23 акта перевірки;
пункту 24 - в приміщенні керівника електрощит з напругою 380 в, було встановлено на негорючі основи, поміщено у відповідний металевий ящик;
щодо порушення, вказаного у пункті 25 акта стосовно прокладення кабелю з оболонками з горючих матеріалів відповідачем надано сетрифікат кабелю, який застосований у даному приміщенні та відповідає правилам пожежної безпеки;
пункту 26 - щоденно здійснюється прибирання горючого сміття та відходів виробництва;
пунктів 29, 30, 32 - не допускається користування саморобними електричними приладами, відремонтовано пошкоджені електричні розетки, світильники обладнані плафонами;
пункту 35 відповідачем надано копії документів про освіту осіб, що допускаються до вигневих та сварочних робіт;
виконати пункт 36 акта щодо встановлення дверей, воріт, вікон, клапанів у приміщенні майстерні, можливість відсутня, оскільки це старі будови часів СРСР, де не допускається демонтаж та перебудова стін приміщення;
пункту 37 - на території господарства встановлено спеціальні пожежні щіти, де розміщено первинні засоби пожежогасіння у виробничих та складських приміщеннях;
пункту 39 - в господарстві є автомобіль «Краз» з ємністю 20 тон, помпа, пожежні рукава. Група співробітників господарства з викоританням вказаного автомобіля вже здійснювали у 2000 та 2021 році гасіння пожеж, що виникали внаслідок займання сухої трави та стерні на території Веселівської сільської ради Старобільського району Луганської області;
пункту 39 - розроблено та розміщено схему руху транспорту, розміщення будівль, резервуарів з водою;
пунктів 44, 45 - забезпечено вільний проїзд автомобіля «Краз», який може бути застосований для гасіння пожеж;
стосовно пункту 49 акта зазначив, що приміщення коровників не мають системи опалення, тому інструктаж щодо опалення котлів у свівробітників проходити немає потреби;
пунктів 56, 57, 58 - скирти сіна та соломи оборані відповідними смугами 4 метри завширшки, розміщені на відстані, яку передбачено правилами протипожежної безпеки;
пунктів 61, 62 - приміщення, де розміщенні тварини, не мають всередині дерев`яних елементів, електропроводи та кабелі, які застосовані в цих приміщеннях, відповідають ГОСТам.
Відповідач зауважив, що станом 06.09.2021 з 62 пунктів, зазначених у акті перевірки як порушення вимог законодавства про дотримання пожежної безпеки, по 38 пунктах порушення усунені, вжиті необхідні заходи. Ще по 24-м пунктам акта перевірки будуть здійснені всі необхідні заходи, зокрема це пункти, для реалізації та запровадження яких у господарстві необхідно більше часу та коштів, заключення договорів для встановлення системи оповіщення про пожежу, встановлення приладів, що запобігають попаданню блискавки, проходження персоналом відповідного навчяння, тощо, але такі заходи будуть впроваджені.
На підставі викладеного, просить суд врахувати наявність/чи відсутність реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню вказаними у акті перевірки від 23.06.2021 №27, врахувати, що господарством вжито заходів по 38 пунктах згідно акта перевірки, що є 61%, також здійснюються заходи для виконання інших пунктів, вказаних в акті та усунення виявлених порушень.
Крім того зазначив, що Фермерське господарство «Крот» є єдиним господарством у Старобільському районі, яке має 500 голів крупної рогатої худоби, є виробником молока, тому зупинення експлуатації будівель та приміщень дуже негативно вплине на господарський цикл, який є безперервним та фактично унеможливить утримання поголів`я.
Позивачем через канцелярію суду 27.09.2021 подано заперечення на відзив відповідача, в кому зазначено, що для підтвердження усунення порушень, зазначених в акті перевірки від 23.06.2021 № 27, Головному управлінню необхідно провести перевірку Фермерського господарства «Крот».
У статті 6 Закону наведено підстави для здійснення заходів державного нагляду (контролю). Зокрема такою підставою є подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням.
Щодо наявності порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, Головне управління зазначає, що визначення таких порушень відповідно до Кодексу цивільного захисту України покладається саме на органи ДСНС.
Ухвалою суду від 19.07.2021 відкрито провадження у справі, визначено розгляд справи здійснювати в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання.
Ухвалою суду від 13.09.2021 продовжено строк підготовчого провадження в по справі на тридцять днів.
Ухвалою суду від 27.09.2021 задоволено клопотання сторін щодо зупинення провадження по справі; зупинено провадження у справі до 30.11.2021; призначено наступне підготовче засідання на 30.11.2021.
Ухвалою суду від 30.11.2021 поновлено провадження по справі та ухвалою суду від 30.11.2021 зупинено провадження по справі до 01.03.2022.
Підготовче засідання, призначене на 01.03.2022 не відбулося через військову агресію російської федерації проти України. На підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який продовжено у подальшому до теперішнього часу.
Наказом голови Луганського окружного адміністративного суду від 24 лютого 2022 року № 8/С-од, з метою збереження життя та здоров`я працівників Луганського окружного адміністративного суду, зупинено роботу Луганського окружного адміністративного суду з 24 лютого 2022 року до минування реальної загрози життя та здоров`я працівників суду.
З 02 травня 2022 року Луганський окружний адміністративний суд на період воєнного стану здійснює свою роботу в дистанційному режимі.
Ухвалою суду від 09.02.2023 поновлено провадження у справі за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Фермерського господарства «Крот», призначено підготовче засідання на 27.02.2023.
Ухвалою суду від 27.02.2023 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 06.03.2023.
Зареєстрованим місцем знаходженням відповідача є адреса: 92733, Луганська область, Старобільський район, с.Веселе.
Наразі у суду відсутня можливість здійснити поштове відправлення на територію Луганської області через ведення на цій території бойових дій та тимчасову окупацію.
Оскільки адресою місця знаходження відповідача є тимчасово окупована територія України, повідомлення відповідача про виклик у судове засідання на 06.03.2023 відповідно до підпункту 20 пункту 1 «Перехідних положень» Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) здійснено з особливостями, визначеними законами України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» та «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції».
Оголошення про виклик відповідача у судове засідання, яке відбудеться 06.03.2023, опубліковано на офіційному веб-сайті Луганського окружного адміністративного суду 02 березня 2023 року, що підтверджується повідомленням уповноваженої особи суду.
Таким чином, судом вжито всіх встановлених законом заходів щодо належного повідомлення відповідача про виклик у судове засідання на 06.03.2023.
У судове засідання сторони не прибули, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Представник позивача до початку розгляду справи надав заяву про розгляд справи на підставі наявних матеріалів по справі. Крім того, згідно додаткових пояснень зауважив, що під час оформлення акта перевірки та позовної заяви виникла технічна помилка, у зв`язку із чим просить вважати пункт 2 позовних вимог ГУ ДСНС України у Луганській області, викладеним у наступній редакції: "Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Фермерського господарства "Крот" у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 92733, Луганська область, Старобільський район, с. Петрівське, вул. Слобожанська, 23 до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки у зазначеній будівлі, вказаних в акті перевірки від 23.06.2021 № 27".
Відповідно до частини дев`ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи положення статті 205 КАС України суд вважає за можливе розглянути дану справу в порядку письмового провадження за наявними матеріалами у справі.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 КАС України, судом встановлено таке.
Фермерське господарство «Крот» (код ЄДРПОУ 32280363, юридична адреса: 92733, Луганська область, Старобільський район, с.Веселе; у встановленому законом порядку зареєстровано в якості юридичної особи, що не заперечується сторонами по справі.
У період з 21.06.2021 по 23.06.2021 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», доручення Прем`єр-міністра України від 11.03.2021 № 10033/1/1-23, наказу Головного управління № 162-НС від 26.05.2021 «Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю)», на підставі посвідчення на проведення перевірки № 384 від 28.51.2021, здійснено позапланову перевірку Фермерського господарства «Крот», за адресою: 92733, Луганська область, Старобільський район, с.Петрівське, вул.Слобожанська, буд. 23, з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
За результатами перевірки складено акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 23.06.2021 № 27.
Актом перевірки виявлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VІ (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України №1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 (далі - ППБУ) та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки, а саме порушення:
1) пункту 2.5 розділу ІІІ ППБУ - дерев`яні елементи горишних покриттів (кровки, лати) корівників, майстерні, адмінбудівлі не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності;
2) розділу 5 пункту1.2 ДБН В.2.5-56:2014, додаток Б пункт 5.1 будівлю адмінбудівлі, корівників, майстерні не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до ДБН 2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», а саме системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей 1-го типу) та системою пожежної сигналізації, яку необхідно вивести на пульт центрального спостереження та укласти договір па постійне обслуговування з організацією, яка мас ліцензію па проведення таких робіт;
3) пункту 2 частини 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України - персонал не забезпечено відповідними засобами індивідуального захисту органів дихання;
4) пункту 18 частини 1 КЦЗУ - не створено об`єктовий матеріальний резерв для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій. Не визначено місце його зберігання;
5) пункту 4.5.2 Правил техногенної безпеки у сфері ЦЗ на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях - керівник не пройшов навчання на обласних курсах цивільного захисту;
6) пункт 16 розділу IІ ППБУ - електрик, інженер-механік, голова не пройшов навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою КМУ від 26.06.2013 № 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у НС»;
7) наказу МНС України від 23.02.2006 № 98 - не проведено ідентифікацію майстерні та складів об`єкту на визначеність потенційної небезпеки;
8) пункту 3 розділу II ППБУ - на об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлений протипожежний режим, який включає: порядок утримання шляхів евакуації; визначення спеціальних місць для куріння; порядок застосування відкритого вогню; порядок використання побутових нагрівальних приладів; порядок проведення тимчасових пожежонебезпечних робіт; правила проїзду та стоянки транспортних засобів; місця для зберігання і допустиму кількість сировини, напівфабрикатів та готової продукції, що можуть одночасно знаходитися у приміщеннях і на території; порядок прибирання горючого пилу й відходів, зберігання промасленого спецодягу та ганчір`я, очищення елементів вентиляційних систем від горючих відкладень; порядок відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі; порядок огляду й зачинення приміщень після закінчення роботи; порядок проходження посадовими особами навчання й перевірки знань з питань пожежної безпеки, а також проведення з працівниками протипожежних інструктажів та занять з пожежно-технічного мінімуму з призначенням відповідальних за їх проведення; порядок організації експлуатації і обслуговування наявних засобів протипожежного захисту; порядок проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок, опалювального, вентиляційного, технологічного та іншого інженерного обладнання; порядок збирання членів пожежно-рятувального підрозділу добровільної пожежної охорони та посадових осіб, відповідальних за пожежну безпеку, у разі виникнення пожежі, виклику вночі, у вихідні й святкові дні; порядок дій у разі виникнення пожежі; порядок і способи оповіщення людей, виклику пожежно-рятувальних підрозділів, зупинки технологічного устаткування, вимкнення ліфтів, підйомників, вентиляційних установок, електроспоживачів, застосування засобів пожежогасіння; послідовність евакуації людей та матеріальних цінностей з урахуванням дотримання техніки безпеки. При розробленні інструкцій дій у разі виникнення (виявлення) пожежі необхідно використовувати розді
9) пункту 4 розділу II ППБУ - для кожного приміщення об`єкта мають бути розроблені та затверджені керівником об`єкта або уповноваженою ним посадовою особою інструкції про заходи пожежної безпеки. У цих інструкціях повинні вказуватися: категорія приміщення з вибухопожежної та пожежної небезпеки (для виробничих, складських приміщень та лабораторій); вимоги щодо утримання евакуаційних шляхів та виходів; спеціальні місця для куріння та вимоги до них; порядок утримання приміщень, робочих місць; порядок зберігання та застосування легкозаймистих рідин, горючих рідин (далі ЛГР, ГР) пожежо-вибухонебезпечних речовин і матеріалів; порядок прибирання робочих місць, збирання, зберігання та видалення горючих відходів, промасленого ганчір`я; порядок утримання та зберігання спецодягу; місця, порядок та норми одночасного зберігання в приміщенні сировини, напівфабрикатів та готової продукції; порядок проведення зварювальних та інших вогневих робіт; порядок огляду, вимкнення електроустановок, приведення в пожежобезпечний стан приміщень та робочих місць, закриття приміщень після закінчення роботи; заходи пожежної безпеки при роботі на технологічних установках та апаратах, які мають підвищену пожежну небезпеку; граничні показання контрольно-вимірювальних приладів, відхилення від яких можуть викликати пожежу або вибух; обов`язки та дії працівників у разі виникнення пожежі;
10) пункту 5 розділу ІІ ППБУ- на об`єкті не розроблено та не вивішено на видному місці план (схеми) евакуації людей на випадок пожежі. На доповнення до схематичного плану евакуації не розроблена та не затверджена керівником інструкція, що визначає дії персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей, за якою не рідше одного разу на півроку мають проводитися практичні тренування всіх задіяних працівників. Для об`єктів, у яких передбачається перебування людей уночі, інструкції повинні передбачати також дії у нічний час;
11) пункту 7 розділу II ППБУ - приміщенні на видимому місці біля телефонів не вивішено таблички із зазначенням номера телефону для виклику ножежно-рятувальних підрозділів;
12) пункту 8 розділу II ППБУ - територія об`єкта, а також будинки, приміщення мають бути забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ІSO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» (ІSO 6309:1987, ІDТ) та ГОСТ 12.4.026-76 «ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности»;
13) пункту 10 розділу ІІ ППБУ - для працівників охорони (сторожів, вахтерів, вартових) не розроблено інструкцію, в якій необхідно визначити їхні обов`язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі, спрацювання систем протипожежного захисту, а також указати, хто з посадових осіб об`єкта мас бути викликаний у нічний час у разі пожежі. Працівники охорони повинні мати список посадових осіб об`єкта із зазначенням їх місць проживання, службових, домашніх (мобільних) телефонів;
14) пункту 15 розділу ІІ ППБУ - працівники при прийнятті на роботу на робочому місці не проходять інструктажі з питань пожежної безпеки (далі - протипожежні інструктажі). Види протипожежних інструктажів, а також порядок організації та проведення протипожежних інструктажів, навчання і перевірки знань з пожежно-технічного мінімуму встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях»;
15) пункту 1.19 розділу ІІІ ППБУ - допущено паління в майстерні;
16) пункту 1.19 розділу ІІІ ППБУ - місця для куріння необхідно позначити відповідним знаком або написом, і місця, де встановлюють урну або попільницю з негорючих матеріалів;
17) пункту 2.12 розділу III ППБУ - на дверях горищних приміщень приміщення корівників слід утримувати зачиненими та вказати місце зберігання ключів;
18) пункту 2.22 розділу IІІ ППБУ - будівлю не забезпечено адресними вказівниками (назва вулиці, номер будинку), встановленими на фасадах будівель або інших видних місцях і освітлюваними у темний час доби;
19) пункту 1.10 розділу ІІІ ППБУ - територію об`єкта не забезпечено освітленням протипожежного обладнання та входів до будинків та споруд;
20) пункту 3.8 розділу V ППБУ - приміщення та територія не забезпечені необхідною кількістю первинних засобів пожежогасіння (вогнегасниками);
21) пункту 1.8 розділу ІV ППБУ - в корівнику для породілля, топічній біля доїльні, майстерні допущено улаштування та експлуатація тимчасової електричної мережі;
22) пункту 1.18 розділу IV ППБУ - в корівнику для породілля біля мотору для викиду перегною, між секціями та біля бокових входів; корівнику, який розташовано північніше (14 світильників), корівнику, який прибудовано до телятника (3 світильника), майстерні допущено підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи;
23) пункт 3.17 розділу V ППБУ - наявні первинні засоби пожежогасіння (вогнегасники) не пройшли технічне обслуговування;
24) пункту 1.17 розділу ІV ППБУ - в корівнику для породілля при вході та між секціями електрощит з напругою 580 В, електричний вимикач, розетка не встановлено на негорючі основи або з підкладанням під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 м;
25) пункту 2.12 розділу IV ППБУ - в телятнику допущено прокладання захищених проводів (кабелів) з оболонками з горючих матеріалів, відстань від яких до горючих основ (конструкцій, деталей) повинна становити не менше 0,01 метра. У разі неможливості забезпечити вказану відстань провід (кабель) слід відокремлювати від горючої поверхні шаром негорючого матеріалу, який виступає з кожного боку проводу (кабелю) не менше ніж на 0,01 метра;
26) пункту 1.6 розділу IV ППБУ - в корівнику для породілля на електричному двигуні для викиду перегною, на світильниках; в телятнику на електричному двигуні для викиду перегною, в коровнику, який прибудовано до телятника на світильнику, в топічній біля доїльного цеху на електричному щиті та світильнику відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюються за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
27) пункту 1.6 розділу IV ППБУ - приміщення котельні, оператора котельні, майстерні, роздягальні майстерні, корівників, ЗАВ-40, склад для запчастин не своєчасно очищається від горючого сміття та відходів виробництва;
28) пункту 1.18 розділу ІV ППБУ - допущено користування побутових електронагрівальних приладів (кип`ятильників) в роздягальні майстерні;
29) пункту 1.18 розділу IV ППБУ - в майстерні допущено користування пошкодженими електричними розетками;
30) пункту 1.18 розділу ІV ППБE - в майстерні допущено застосування саморобних подовжувачів, які не відповідають вимогам ПУЕ;
31) пункту 1.16 розділу IV ППБУ - електрощити оснастити схемою підключення споживачів;
32) пункту 1.18 розділу IV ППБУ - в корівнику для породілля допущено експлуатацію світильників із знятими ковпаками;
33) пункту 2.9 розділу ІІІ ППБУ - не визначено категорії за вибухопожежною та пожежною небезпекою для всіх будівель і приміщень виробничого, складського призначення відповідно до вимог ДСТУ Б В.1.1-36:2016 «Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою», які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон у середні приміщень та ззовні. Не визначено класи зон вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно з «Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок», які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон у середині приміщень та ззовні;
34) пункту 1.1. розділу VІІ ППБУ - допущено розміщення постійного місця для проведення вогневих робіт у приміщеннях майстерні;
35) пункту 1.1 розділу VІІ ППБУ - допускається до зварювальних та інших вогневих робіт осіб, які не мають кваліфікаційних посвідчень та не пройшли у встановленому порядку навчання за програмою пожежно-технічного мінімуму та щорічної перевірки знань з одержанням спеціального посвідчення;
36) пунктів 2.23 глави 2 розділу ІІІ ППБУ, частини 5 статті 55, частини 1 статті 57 КЦЗУ; розділу 6 пункту 6.17, пункту 6.2 ДБН В.1.1-7:2016 - не забезпечено відокремлення між собою частин будинку різного призначення протипожежними перешкодами (приміщенні майстерні та зварювальних постів). Не застосовано для заповнення прорізів у протипожежних перешкодах протипожежні: двері, ворота, вікна, люки, клапани, завіси (екрани);
37) пункту 3.11 глави 3 розділу V ППБУ - не встановлено на території підприємства спеціальні пожежні щити (стенди), для розміщення первинних засобів пожежогасіння у виробничих, складських, допоміжних приміщеннях, будинках, та спорудах;
38) пункту 16 постанови КМУ №565 від 17.07.2013 - члени ДПД не мають обов`язкового особистого страхування відповідно до вимог нормативно-правових актів;
39) пункту 12 розділу ІІ ППБУ - з метою проведення заходів із запобігання виникненню пожеж та організації їх гасіння на підприємстві не створено добровільна пожежна охорона;
40) пункту 7.17 розділу VІ ППБУ - у приміщеннях ЗАВ, майстерні, склади, де є виділення горючого пилу та стружки, підлоги, стеля, стіни, конструкції та устаткування повинні систематично прибиратися. Періодичність прибирання встановлюється в об`єктовій інструкції;
41) пункту 1.21 розділу ІV ППБУ - відсутній захист будівель адмінкорпусу, майстерні, корівників, ЗАВ-50, від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів;
42) пункту 1.20 розділу ІV ППБУ - не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів та електроустановок від короткого замкнення на будівлях адмінкорпусу, майстерні, корівників, ЗАВ-50;
43) пункту 14 розділу ІІІ Наказу Міністерства палива та енергетики України від 24.12.2008 №659 «Про затвердження правил пожежної безпеки для об`єктів зберігання, транспортування та реалізації нафтопродуктів» - на території підприємства на видних місцях не встановлено схему руху транспорту, також в якій зазначається розміщення будівель, водойм;
44) пункту 2.1.10 розділу V ППБУ - водонапірні башти повинні бути забезпечені під`їздом з твердим покриттям. На корпус водонапірної башти слід наносити позначення, яке вказує на місце розташування пристрою для забирання води пожежно-рятувальною технікою;
45) пункту 2.1.11 розділу V ППБУ - не допускається використовувати для побутових, виробничих та інших господарських потреб протипожежний запас води, що зберігається в резервуарах, водонапірних баштах, водоймах та інших ємнісних спорудах;
46) пункту 2.1.4 розділу V ППБУ - для контролю працездатності мережі систем зовнішнього протипожежного водопроводу власнику мережі водопостачання або іншій відповідальній особі, визначеній у відповідному договорі згідно з вимогами чинного законодавства необхідно 1 раз на рік проводити випробування на тиск та витрату води з оформленням акта;
47) пункту 3 статті 40 КЦЗУ - суб`єктом господарювання не забезпечено довідковим куточком з питань цивільного захисту, для отримання працівниками відомостей про конкретні дії у надзвичайних ситуаціях з урахуванням особливостей виробничої діяльності;
48) пункту 2.9 розділу ІV ППБУ - не обладнано вогнегасниками димові труби будівлі;
49) пункту 2.3 розділу ІV ППБУ - не надано журнал протипожежних інструктажів з особами, які топлять печі і котли;
50) пункту 2.5 розділу ІV ППБУ - не очищено димоходи та печі від сажі. Не надано журнал очищення печі та димоходу від сажі;
51) пункту 2.12 розділу ІV ППБУ - допущено улаштування та експлуатація тимчасових печей;
52) пункту 1.1 розділу ІІІ ППБУ - допущено зменшення протипожежної відстані металевих контейнерів для зберігання ПММ до майстерні;
53) пункту 9.2.24 розділу VІ ППБУ - допущено зберігання ЛЗР та ГР в полімерних ємностях;
54) пункту 21 розділу ІІ ППБУ - нове будівництво корівника та реконструкція телятника здійснюються без проектної документації, яка затверджена у встановленому порядку;
55) постанови КМУ від 26.10.2016 №763 «Про затвердження переліку суб`єктів господарювання, галузей та окремих територій, які підлягають обов`язковому аварійно-рятувальному обслуговуванню на договірній основі» - об`єкт не обслуговується аварійно-рятувальною службою на постійній та обов`язковій договірній основі;
56) пункту 8.2.5 розділу VІІІ ППБ АПК - площа основи однієї скирти не повинна перевищувати 300 кв. м, а штабеля пресованого сіна чи соломи - 500 кв. м. Біля штабеля пресованого сіна чи соломи необхідно мати два гаки завдовжки не менше висоти штабеля. Скирти на відстані 5 м від основи повинні бути оборані захисними смугами не менше 4 м завширшки;
57) пункту 8.2.6 розділу VІІІ ППБ АПК - протипожежні розриви між скиртами, штабелями мають бути не менше 20 м. Відстань від скирт, штабелів грубих кормів повніша бути не менше 15 м до ліній електропередач, 20 м - до доріг, 50 м - до будинків та споруд;
58) пункту 8.2.7 розділу VІІІ ППБ АПК скирти, штабелі дозволяється розташовувати попарно, при цьому розриви між скиртами, штабелями в одній парі мають бути не менше 30 м. Протипожежні розриви між двома парами повинні бути проорані смугою не менше 4 м завширшки на відстані 5 м від основи скирти, штабеля;
59) пункту 8.2.14 розділу VІІІ ППБ АПК - місця постійного складування грубих кормів мають бути огороджені та обладнані блискавозахистом;
60) пункту 8.3.2 розділу VІІІ ППБ АПК - зерносклади слід розміщувати в окремо розташованих будівлях. Ворота в них повинні відчинятися назовні й нічим не захаращуватися;
61) пункту 8.6.7 розділу VІІІ ППБ АПК - розподільчі щити, вимикачі, запобіжники слід установлювати в тамбурах або на зовнішніх стінах тваринницьких приміщень з розміщенням їх у негорючих шафках;
62) пункту 8.6.7 розділу VІІІ ППБ АПК - не дозволяється прокладати електропроводи та кабелі транзитом через приміщення тваринницьких ферм складувати під електропроводкою сіно, солому тощо, розміщувати електропроводи над місцями перебування тварин.
Акт за наслідками проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 23.06.2021 № 27 містить відмітку про відмову суб`єкта господарювання від його підпису. Акт надіслано відповідачу рекомендованим листом 23.06.2021 за № 9270334319792, що підтверджується фіскальним чеком від 23.06.2021 та отримано ФГ "Крот" 29.07.2021, що не заперечується відповідачем у відзиві на позовну заяву.
Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.
Згідно з частиною першою статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
В силу статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Приписами статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до пункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України та полягають у:
1) недотриманні вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушенні вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуску і реалізації вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійсненні заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутності на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідності кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушенні правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутності або непридатності до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутності на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовності до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовності до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведенні робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні. Забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.
Згідно із пунктами 2, 18 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, зокрема забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; створення і використання матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.
У відповідності до вимог частини третьої статті 40 КЦЗУ для отримання працівниками відомостей про конкретні дії у надзвичайних ситуаціях з урахуванням особливостей виробничої діяльності суб`єкта господарювання у кожному суб`єкті господарювання обладнується інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту.
Правилами пожежної безпеки в України (ППБУ), затвердженими наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697, встановлено загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (далі - об`єкт).
Приписами пункту 3 розділу ІІ ППБУ визначено, що на кожному об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим, який включає: порядок утримання шляхів евакуації; визначення спеціальних місць для куріння; порядок застосування відкритого вогню; порядок використання побутових нагрівальних приладів; порядок проведення тимчасових пожежонебезпечних робіт; правила проїзду та стоянки транспортних засобів; місця для зберігання і допустиму кількість сировини, напівфабрикатів та готової продукції, що можуть одночасно знаходитися у приміщеннях і на території; порядок прибирання горючого пилу й відходів, зберігання промасленого спецодягу та ганчір`я, очищення елементів вентиляційних систем від горючих відкладень; порядок відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі; порядок огляду й зачинення приміщень після закінчення роботи; порядок проходження посадовими особами навчання й перевірки знань з питань пожежної безпеки, а також проведення з працівниками протипожежних інструктажів та занять з пожежно-технічного мінімуму з призначенням відповідальних за їх проведення; порядок організації експлуатації і обслуговування наявних засобів протипожежного захисту; порядок проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок, опалювального, вентиляційного, технологічного та іншого інженерного обладнання; порядок збирання членів пожежно-рятувального підрозділу добровільної пожежної охорони та посадових осіб, відповідальних за пожежну безпеку, у разі виникнення пожежі, виклику вночі, у вихідні й святкові дні; порядок дій у разі виникнення пожежі: порядок і способи оповіщення людей, виклику пожежно-рятувальних підрозділів, зупинки технологічного устаткування, вимкнення ліфтів, підйомників, вентиляційних установок, електроспоживачів, застосування засобів пожежогасіння; послідовність евакуації людей та матеріальних цінностей з урахуванням дотримання техніки безпеки. При розробленні інструкцій дій у разі виникнення (виявлення) по
Працівники об`єкта мають бути ознайомлені з цими вимогами на інструктажах або під час проходження пожежно-технічного мінімуму.
Для кожного приміщення об`єкта мають бути розроблені та затверджені керівником об`єкта або уповноваженою ним посадовою особою інструкції про заходи пожежної безпеки.
У цих інструкціях повинні вказуватися: категорія приміщення з вибухопожежної та пожежної небезпеки (для виробничих, складських приміщень та лабораторій); вимоги щодо утримання евакуаційних шляхів та виходів; спеціальні місця для куріння та вимоги до них; порядок утримання приміщень, робочих місць; порядок зберігання та застосування легкозаймистих рідин, горючих рідин (далі - ЛЗР, ГР), пожежовибухонебезпечних речовин і матеріалів; порядок прибирання робочих місць, збирання, зберігання та видалення горючих відходів, промасленого ганчір`я; порядок утримання та зберігання спецодягу; місця, порядок та норми одночасного зберігання в приміщенні сировини, напівфабрикатів та готової продукції; порядок проведення зварювальних та інших вогневих робіт; порядок огляду, вимкнення електроустановок, приведення в пожежобезпечний стан приміщень та робочих місць, закриття приміщень після закінчення роботи; заходи пожежної безпеки при роботі на технологічних установках та апаратах, які мають підвищену пожежну небезпеку; граничні показання контрольно-вимірювальних приладів, відхилення від яких можуть викликати пожежу або вибух; обов`язки та дії працівників у разі виникнення пожежі.
Ці інструкції мають вивчатися під час проведення протипожежних інструктажів, проходження навчання за програмою пожежно-технічного мінімуму, а також в системі виробничого навчання і вивішуватися на видимих місцях.
Інструкції про заходи пожежної безпеки не розробляються для душових, басейнів, мийних, умивалень та санвузлів, а також для коридорів та вестибюлів (пункт 4 розділу ІІ ППБУ).
За пунктом 7 розділу ІІ ППБУ у приміщеннях на видимих місцях біля телефонів слід вивішувати таблички із зазначенням номера телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів.
Територія об`єкта, а також будинки, споруди, приміщення мають бути забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 «ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности» (пункт 8 розділу ІІ ППБУ).
У відповідності до пункту 10 розділу ІІ ППБУ для працівників охорони (сторожів, вахтерів, вартових) повинно бути розроблено інструкцію, в якій необхідно визначити їхні обов`язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі, спрацювання систем протипожежного захисту, а також указати, хто з посадових осіб об`єкта має бути викликаний у нічний час у разі пожежі.
Працівники охорони повинні мати список посадових осіб об`єкта із зазначенням їх місць проживання, службових, домашніх (мобільних) телефонів.
Усі працівники при прийнятті на роботу на робочому місці повинні проходити інструктажі з питань пожежної безпеки (далі - протипожежні інструктажі) (пункт 15 розділу ІІ ППБУ).
Відповідно до пункту 16 розділу ІІ ППБУ посадові особи та працівники проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях».
Приписами пункту 1.19 глави 2 розділу ІІІ ППБУ встановлено, що керівник об`єкта та/або підприємства своїм розпорядчим документом визначає спеціальні місця для куріння, які необхідно позначити відповідним знаком або написом, і місця, де встановлюють урну або попільницю з негорючих матеріалів.
Куріння за межами спеціально відведених місць забороняється
Двері горищ, технічних поверхів, вентиляційних камер, електрощитових, підвалів повинні утримуватися зачиненими. На дверях слід вказувати місце зберігання ключів. Вікна горищ, технічних поверхів, підвалів повинні бути засклені (пункт 2.12 глави 2 розділу ІІІ ППБУ).
Згідно із пунктом 2.22 глави 2 розділу ІІІ ППБУ будинки та інші об`єкти мають бути забезпечені адресними вказівниками (назва вулиці, номер будинку), встановленими на фасадах будівель або інших видних місцях і освітлюваними у темний час доби.
За приписами пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБУ у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.
Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.
Відповідно до пункту 1.8 глави 1 розділу ІV ППБУ улаштування та експлуатація тимчасових електромереж забороняються. Винятком можуть бути тимчасові електромережі, які живлять ілюмінаційні установки, а також електропроводки в місцях проведення будівельних, тимчасових ремонтно-монтажних та аварійних робіт.
Приписами пункту 1.12 глави 1 розділу ІV ППБУ встановлено, що відстань від кабелів та ізольованих проводів, прокладених відкрито, до місць відкритого зберігання (розміщення) горючих матеріалів повинна бути не менше 1 метра.
У разі відкритого прокладання незахищених проводів та захищених проводів (кабелів) з оболонками з горючих матеріалів відстань від них до горючих основ (конструкцій, деталей) повинна становити не менше 0,01 метра. У разі неможливості забезпечити вказану відстань провід (кабель) слід відокремлювати від горючої поверхні шаром негорючого матеріалу, який виступає з кожного боку проводу (кабелю) не менше ніж на 0,01 метра.
Електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати повинні встановлюватися на не горючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (пункт 1.17 глави 1 розділу ІV ППБУ).
У відповідності до пунктів 1.20, 1.21 глави 1 розділу ІV ППБУ замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання мають проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ.
Захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку необхідно виконувати відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 «Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд».
Пунктом 3.8 глави 3 розділу V ППБУ встановлено, що необхідна кількість первинних засобів пожежогасіння повинна визначатися відповідальним за пожежну безпеку на об`єкті окремо для кожного поверху та приміщення, а також для етажерок відкритих установок.
Приписами пункту 1.2 глави 1 розділу V ППБУ встановлено, що будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту».
У приміщеннях, де є виділення горючого пилу та стружки, підлога, стеля, стіни, конструкції та устаткування повинні систематично прибиратися. Періодичність прибирання встановлюється в об`єктовій інструкції (пункт 7.17 розділу VІІ ППБУ).
Наказом Міністерства аграрної політики України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 04.12.2006 № 730/770, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.04.2007 за № 313/13580 затверджено Правила пожежної безпеки в агропромисловому комплексі України (далі Правила № 730/770), дія яких поширюється на об`єкти агропромислового комплексу
(далі - АПК), що експлуатуються, будуються, реконструюються, технічно переоснащуються і розширюються та є обов`язковими для виконання юридичними та фізичними особами у сфері агропромислового комплексу України.
Пунктом 8.2.5 розділу VІІІ Правил № 730/770 встановлено, що площа основи однієї скирти не повинна перевищувати 300 кв.м, а штабеля пресованого сіна чи соломи - 500 кв.м.
Біля штабеля пресованого сіна чи соломи необхідно мати два гаки завдовжки не менше висоти штабеля.
Скирти на відстані 5 м від основи повинні бути оборані захисними смугами не менше 4 м завширшки.
Протипожежні розриви між скиртами, штабелями мають бути не менше 20 м.
Відстань від скирт, штабелів грубих кормів повинна бути не менше 15 м до ліній електропередач, 20 м - до доріг, 50 м - до будинків та споруд (пункт 8.2.6 розділу VІІІ Правил № 730/770).
Відповідно до пункту 8.2.7 розділу VІІІ Правил № 730/770 скирти, штабелі дозволяється розташовувати попарно, при цьому розриви між скиртами, штабелями в одній парі мають бути не менше 6 м, а між сусідніми парами - не менше 30 м. Протипожежні розриви між двома парами повинні бути проорані смугою не менше 4 м завширшки на відстані 5 м від основи скирти, штабеля.
Місця постійного складування грубих кормів мають бути огороджені та обладнані блискавкозахистом (пункт 8.2.14 розділу VІІІ Правил № 730/770).
У відповідності до пункту 8.3.2 розділу VІІІ Правил № 730/770 зерносклади слід розміщувати в окремо розташованих будівлях. Ворота в них повинні відчинятися назовні й нічим не захаращуватися.
За приписами пункту 8.6.7 розділу VІІІ Правил № 730/770 розподільчі щити, вимикачі, запобіжники слід установлювати в тамбурах або на зовнішніх стінах тваринницьких приміщень з розміщенням їх у негорючих шафках.
Не дозволяється прокладати електропроводи та кабелі транзитом через приміщення тваринницьких ферм, складувати під електропроводкою сіно, солому тощо, розміщувати електропроводи над місцями перебування тварин.
Слід зазначити, що визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Також згідно з визначенням ДСТУ 2272-06 «Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять» небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опіків, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.
Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Суд зауважує, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівель, споруд, приміщень є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. При цьому, поняття «загроза життю та/або здоров`ю людини» є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Суд вважає, що встановлені позивачем порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначені в акті перевірки, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, призводять до загрози життю та здоров`ю людей у випадку виникнення пожежі. Тобто, вони є суттєвими, адже можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для людей та навколишнього природного середовища. Отже, виявленні порушення можуть створювати і небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.
Частиною третьою статті 55 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Враховуючи встановлені судом під час розгляду справи порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, а також не надання відповідачем доказів усунення у повному обсязі порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 23.06.2021 № 27, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, суд дійшов висновку про застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення експлуатації будівлі та приміщень, розташованих за адресою: 92733, Луганська область, Старобільський район, с. Петрівське, вул. Слобожанська, 23, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 23.06.2021 № 27.
Доводи відповідача, наведені у відзиві на позовну заяву щодо усунення частини встановлених актом перевірки порушень, до уваги судом не приймаються, оскільки позивачем перевірка повторно не проводилася, а встановити усунення виявлених в ході перевірки порушень може виключно позивач шляхом проведення нової перевірки та оформлення її результатів.
Такий правовий висновок зроблено Верховним Судом у постанові від 26.06.2018 у справі № 823/589/16.
Не заслуговують на увагу також доводи відповідача щодо некоректності зазначення у позовній заяві перевіряємого об`єкта, оскільки з матеріалів справи вбачається, що ФГ «Крот» зареєстровано за адресою: 92733, Луганська область, Старобільський район, с.Веселе. Проте, як з додатку наказу ГУ ДСНС у Луганській області від 26.05.2021 № 162-НС графіку проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки на території Луганської області, так і з акта перевірки від 23.06.2021 № 27 вбачається, що адресою розташування об`єкта, щодо якого буде здійснюватися та відповідно здійснено захід державного нагляду (контролю), є: 92733, Луганська область, Старобільський район, с.Петрівське, вул.Слобожанська, 23.
Зазначення в прохальній частині позовної заяви невірного номеру та дати акта перевірки є технічною помилкою, про що зазначено позивачем у додаткових поясненнях на адресу суду.
Таким чином, позовні вимоги належить задовольнити повністю.
При вирішенні питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).
З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.
Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.
Оскільки Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Фермерського господарства «Крот» про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), задовольнити.
Застосувати до Фермерського господарства «Крот» заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 92733, Луганська область, Старобільський район, с.Петрівське, вул.Слобожанська, 23, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 23.06.2021 № 27.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя К.Є. Петросян
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2023 |
Оприлюднено | 08.03.2023 |
Номер документу | 109371780 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
К.Є. Петросян
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні