ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа№380/142/23
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 березня 2023 року
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чаплик І.Д. розглянув у письмовому провадженні в м.Львові за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області до Державного підприємства "Дашавський завод композиційних матеріалів" про стягнення коштів, -
в с т а н о в и в :
Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області (місцезнаходження: 79016, м. Львів, вул. Митрополита Андрея, 10 код ЄДРПОУ: 13814885) звернулось до суду з позовом до Державного підприємства "Дашавський завод композиційних матеріалів" (місцезнаходження: 82443, Львівська область, смт. Дашава, код ЄДРПОУ: 00152402), в якому просить стягнути з Державного підприємства "Дашавський завод композиційних матеріалів" (смт. Дашава Стрийського району Львівської області, 82443, код ЄДРПОУ 00152402) на користь Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (вул. Митрополита Андрея, 10, м. Львів, 79016, код ЄДРПОУ 13814885) суму заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку (вул. Митрополита Андрея. 10. м. Львів. 79016, код ЄДРГІОУ 13814885) суму заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за жовтень - грудень 2022 року у розмірі 139 660 (сто тридцять дев`ять тисяч шістсот шістдесят) гри. 99 коп.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до вимог Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" на відповідача покладений обов`язок відшкодовувати фактичні витрати на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених за Списком № 1, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Вказує, що відповідно до вимог Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою Правління Пенсійного фонду України від 19 грудня 2003 року №21-1, позивач надіслав відповідачу розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за період жовтень - грудень 2022 року. Проте, відповідач не сплатив заборгованість з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених за Списком № 1 за жовтень - грудень 2022 року, яка складає 139 660,99 грн. Просить суд стягнути таку заборгованість у судовому порядку.
Ухвалою від 09.01.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін та запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання зазначеної ухвали, подати відзив на позовну заяву та всі письмові докази, що підтверджують заперечення проти позову.
У зв`язку з недостатнім фінансуванням суду на здійснення витрат на закупівлю поштових марок та оплати послуг відправлення поштової кореспонденції копія ухвали суду від 09.01.2023, підписана цифровим підписом, була направлена на електронну адресу відповідача, яка вказана у позовній заяві (dzkm@rambler.ru).
Відповідач на виконання вимог ухвали суду 14.02.2023 подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити в задоволенні позову. Відзив обґрунтований тим, що позивач неправильно розрахував суму відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за осіб, які працювали в шкідливих умовах праці після 01 січня 1992 року. На думку відповідача, підприємство повинно відшкодовувати Пенсійному фонду України лише ту частину витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, яка стосується періоду роботи особи після 01 січня 1992 року. Вважає неправомірним встановлення ГУ ПФУ у Львівській області 100% відшкодування пільгових пенсій, оскільки фактичні витрати на виплату і доставку пільгових пенсій повинні розраховуватись, виходячи з частки стажу роботи працівника в шкідливих умовах, отриманого після 01.01.1992 в повному стажі для призначення пільгової пенсії. В підтвердження своєї позиції покликається на юридичний висновок Львівського національного університету імені Івана Франка. Просить у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.
28.02.2023 на адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій позивач навів аргументи на спростування доводів відповідача. Додатково посилається на судову практику в аналогічних спорах.
Інших заяв по суті спору до суду не надходило.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Державне підприємство "Дашавський завод композиційних матеріалів" зареєстроване як юридична особа та відповідно до пунктів 1, 2 статті 1 Закону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" є платником збору на обов`язкове державне пенсійне страхування".
ГУ ПФУ у Львівській області повідомило ДП "ДЗКМ" про необхідність відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України. Повідомлення здійснено у встановлений Інструкцією про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою Правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1, шляхом надіслання рекомендованим відправленням з повідомленням про вручення поштового відправлення відповідних Розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, а саме:
- розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з жовтня 2022 року від 13.10.2022 №4653/05-83;
- розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України з листопада 2022 року від 10.11.2022 б/н;
- розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України з грудня 2022 року від 12.12.2022 б/н.
Відповідно до розрахунку суми боргу на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених відповідно до пунктів "а" та "б-з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" за період жовтень - грудень 2022 року по ДП "ДЗКМ", загальна сума заборгованості відповідача з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за Списком № 1 за період жовтень - грудень 2022 року становить 139 660 грн 99 копійок.
Оскільки відповідач не сплатив заборгованість з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за Списком № 1 за період жовтень - грудень 2022 року у сумі, яка становить 139 660 грн 99 копійок, позивач звернувся з цим позовом до суду.
При вирішенні спору суд керувався таким.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пунктів 1, 2 статті 1 Закону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" від 26.06.1997 №400/97-ВР (далі - Закон № 400/97-ВР) платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування є: суб`єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об`єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об`єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників; філії, відділення та інші відокремлені підрозділи платників податку, зазначених у пункті 1 цієї статті, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої, ніж платник збору, територіальної громади.
Згідно з абзацом четвертим пункту 1 статті 2 Закону № 400/97-ВР для платників збору, визначених пунктами 1 і 2 частини першої статті 1 цього Закону, крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та призначених після дня набрання чинності зазначеним Законом відповідно до пунктів 2 - 8 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у період до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Відповідно до пункту 1 статті 4 Закону № 400/97-ВР для платників збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону встановлюються ставка збору у розмірі 100 відсотків від об`єкта оподаткування, визначеного абзацом четвертим пункту 1 статті 2 цього Закону.
Згідно з пунктом "а" частини першої статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05 листопада 1991 року № 1788-XII (далі Закон № 1788-XII) на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.
Відповідно до абзаців 1-4 пункту 2 розділу XV Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09 липня 2003 року № 1058-IV (далі Закон № 1058-IV) пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.
Покриття витрат Пенсійного фонду на виплату і доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах відповідно до статей 13 і 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" та призначених відповідно до частин другої і третьої статті 114 цього Закону до досягнення пенсійного віку, визначеного статтею 26 цього Закону, здійснюється у такому порядку: підприємства та організації (крім сільськогосподарських товаровиробників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України; на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, а також на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини другої статті 114 цього Закону, - до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону за раніше діючим порядком.
Закон № 1058-IV набрав чинності з 01 січня 2004 року.
Таким чином, обов`язок підприємств та організацій покривати фактичні витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пільгових пенсій діє, починаючи з 2004 року.
Порядок відшкодування підприємствами витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, встановлений розділом 6 Інструкції "Про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України", затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1 (далі - Інструкція).
Абзацами першим-другим пункту 6.2 Інструкції визначено, що витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покриваються цими підприємствами пропорційно стажу роботи. При цьому стаж роботи на останньому підприємстві враховується у повному розмірі, а з попередніх місць роботи осіб він додається до стажу, необхідного для призначення пенсій на пільгових умовах.
Відповідно до пункту 6.4 Інструкції розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини другої Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.
Згідно з пунктом 6.5 Інструкції розрахунки складаються на підставі відомостей відділів з призначення пенсій органів Пенсійного фонду України, які подаються згідно з додатком 8 та додатком 8а до 1 січня поточного року та протягом місяця з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії.
За змістом абзацу першого пункту 6.7 Інструкції підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
Аналіз наведених норм права дає підстави дійти висновку, що у відповідного територіального органу Пенсійного фонду України підстави для пред`явлення відповідних позовних вимог про стягнення з відповідача щомісячних фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій виникають з наступного дня після 25 числа в разі невиконання відповідачем свого обов`язку по добровільному внесенню до Пенсійного фонду України зазначених в повідомленні місячних сум таких витрат.
Саме така правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 06.02.2018 у справі № 1170/2а-4153/12.
Головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі головне управління Фонду) є територіальними органами Пенсійного фонду України (далі Фонд) та діють на підставі постанови Пенсійного фонду від 22.12.2014 № 28-2, якою затверджено Положення про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
Головне управління Пенсійного Фонду відповідно до покладених на нього завдань організовує роботу управлінь Фонду, зокрема, щодо:
- забезпечення надходжень від сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, інших коштів, ведення обліку їх надходжень та платників відповідно до законодавства;
- стягнення у передбаченому законодавством порядку своєчасно не нарахованих та/або не сплачених сум страхових внесків та інших платежів.
Так, за період роботи на Державному підприємстві "Дашавський завод композиційних матеріалів" його працівники набули право на призначення пільгової пенсії за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.
Як встановлено судом, позивач направив відповідачу розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій від 13.10.2022 №4653/05-83, від 10.11.2022 б/н та від 1212.2022 б/н.
Таким чином, особи, які перелічені у вказаних розрахунках, мали право на отримання пільгових пенсій за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, а відповідач, у свою чергу, зобов`язаний відшкодувати фактичні витрати, що пов`язані з виплатою та доставкою пільгових пенсій цим особам.
З матеріалів справи суд встановив, що у відповідача наявна заборгованість перед ГУ ПФУ у Львівській області з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій працівникам, які отримали трудовий стаж у ДП "ДЗКМ", за період жовтень-грудень 2022 року на загальну суму 139 660 грн 99 копійок.
Докази вжиття відповідачем заходів щодо погашення заборгованості перед ГУ ПФУ у Львівській області з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій в матеріалах справи відсутні.
Щодо доводів відповідача про те, що підприємство повинно відшкодовувати тільки ту частину витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пільгових пенсій, яка стосується періоду роботи особи після 01 січня 1992 року, суд зазначає наступне.
Предметом спору у цій справі є стягнення заборгованості з відшкодування витрат, пов`язаних з виплатою та доставкою пільгових пенсій на підставі складених територіальним органом Пенсійного фонду України розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. Тобто, спірні правовідносини між сторонами виникли з приводу стягнення заборгованості та не стосуються правовідносин щодо права, порядку та розміру пенсій, призначених певним працівникам. Крім цього, суд звертає увагу відповідача на те, що розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", в частині пенсій призначених відповідно до пункту "а" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" скеровувались відповідачу. Такі обставини не заперечуються відповідачем у поданому відзиві на позовну заяву. Доказів того, що відповідач оскаржував дії чи рішення позивача з цього приводу, суду не надано.
Суд також враховує правову позицію Верховного Суду України, викладену в постановах від 25 вересня 2012 року у справах № 21-251а12, № 21-293а12, від 17 грудня 2013 року у справі № 21-453а13 про те, що стаття 100 Закону № 1788-XII не підміняє положення статті 13 цього ж Закону стосовно визначення кола осіб, які мають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, а лише врегульовує питання щодо визначення необхідного стажу та віку для призначення цих пенсій. Обов`язок підприємств і організацій щодо відшкодування понесених Пенсійним фондом України після 01 січня 2004 року (набрання чинності Закону № 1058-IV) витрат на виплату і доставку пенсій не пов`язаний із датою призначення такої пенсії чи часом набуття необхідного для цього пільгового стажу.
Докази погашення відповідачем 139 660 грн 99 копійок заборгованості в матеріалах справи відсутні.
Ураховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області є обґрунтованими, підтверджуються наявними у справі доказами та підлягають до задоволення.
Відповідно до положень статті 139 КАС України судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись ст. ст. 2, 8-10, 14, 72-79, 90, 139, 242-246, 250, 257-262, пп. 15.5 п.15 розділу VII Перехідні положення КАС України, суд, -
в и р і ш и в:
адміністративний позов Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (вул. Митрополита Андрея, буд. 10, м. Львів, 79016, код ЄДРПОУ 13814885) до Державного підприємства "Дашавський завод композиційних матеріалів" (смт. Дашава, Стрийський район, Львівська область, 82443, код ЄДРПОУ 00152402) про стягнення заборгованості - задовольнити повністю.
Стягнути з Державного підприємства "Дашавський завод композиційних матеріалів" (смт. Дашава, Стрийський район, Львівська область, 82443, код ЄДРПОУ 00152402) на користь Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (вул. Митрополита Андрея, буд. 10, м. Львів, 79016, код ЄДРПОУ 13814885) суму заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за жовтень - грудень 2022 року у розмірі 139 660 (сто тридцять деі`ять тисяч шістсот шістдесят) грн 99 копійок.
Судовий збір розподілу не підлягає.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду із врахуванням п.п15.5 п.15 розділу VII Перехідні положення КАС України протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Чаплик І.Д.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2023 |
Оприлюднено | 08.03.2023 |
Номер документу | 109372058 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Чаплик Ірина Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні