Рішення
від 21.06.2010 по справі 2-4275/2010
ДОБРОПІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-4275/2010

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 червня 2010 р. м. Добропіл ля

Добропільський міськрайо нний суд Донецької області в складі:

головуючого судді Любчик В .М.

при секретарі Са фроновій К.М.

за участю представника від повідача Про ценко А.І.

розглянувши у відкрито му судовому засіданні в м. Доб ропілля цивільну справу за п озовом ОСОБА_2 до управління Пенсійного Фонду України в Добропільському р айоні Донецької області, «пр о стягнення недоплачених сум державної допомоги дітям ві йни за 2007, 2008, 2009 роки», -

В С Т А Н О В И В:

19 травня 2010 року ОСОБА_2 звернула сь до суду з позовом до управл iння Пенсійного фонду Україн и в Добропільському районі Д онецької області про стягнен ня недоплачених сум державно ї допомоги відповідно до зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» за 2007, 2008, 2009 р оки.

В обґрунтування своїх вим ог, позивач зазначила, що за н ею визнано статус "Дитина вій ни", у зв' язку з чим вона пере буває на обліку в УПФУ Доброп ільського району Донецької о бласті. Згідно Закону Україн и "Про соціальний захист діте й війни", вона має право на отр имання щомісячної соціально ї допомоги в розмірі 30 відсотк ів мінімальної пенсії за вік ом, яка фактично їй не нарахов увалась. Позивач посилається на Рішення Конституційного Суду України № 6-пр/2007 від 9 липня 2007 р. та № 10-рп/2008 р. від 22 травня 2008 р. , згідно яких визнано неконст итуційними норми статей Зако нів України Про державний бю джет України на 2007, 2008 роки, що ст осується призупинення дії ст . 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни». Відп овідач відмовляється провес ти перерахунок та виплату пе редбаченої Законом зазначе ної доплати до пенсії.

Позивач просить суд зобов' язати відповідача нарахуват и на її користь суму недоплач еної державної допомоги відп овідно до Закону України “Пр о соціальний захист дітей ві йни” №2195 за 2007, 2008, 2009 роки.

В судове засіданн я позивач, не з' явилась, пові домивши про розгляд справи у її відсутність, у зв' язку з т яжким станом здоров' я, позо вні вимоги підтримує.

Представник вiдповiдача за дорученням - головний спеціа ліст-юрисконсульт управлінн я Пенсійного фонду України в Добропільському районі Доне цької області Проценко А.І. , в судовому засіданні проти позову заперечувала та нада ла суду письмові заперечення , в яких зазначила, що відповід но до п.12 ст.71 Закону України «П ро Державний бюджет України на 2007 рік» з метою приведення о кремих норм законів у відпов ідність із цим законом на 2007 рі к зупинено, зокрема, дію ст.6 За кону України «Про соціальний захист

дітей війни». Ст аттею 111 ЗУ «Про Державний бюд жет України на 2007 рік» передба чено

підвищення до пенс ії «дітям війни» в розмірі 50% в ід розміру надбавки, встанов леної для

учасників вій ни. На підставі зазначених но рм, дітям війни виплачувалос ь підвищення до пенсії з 01.01.07р. у розмірі 19 грн., з 01.04.07р. - 19,35 грн., з 01.10 .07р. - 19,75 грн. Але 09.07.2007 року Конс титуційним Судом України у с праві №1-29/2007 ухвалено рішення № 6-рп/2007, визнано таким, що не відп овідає Конституції України, положення п. 12 ст. 71 Закону Укра їни ”Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік”. Однак, оскільк и ст. 7 ЗУ «Про соціальний захи ст дітей війни» передбачено, що фінансове забезпечення д ержавних соціальних гаранті й, передбачених цим Законом, з дійснюється за рахунок кошті в Державного бюджету України , а Законом України «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» видатки на підвищення дітя м війни не передбачено, то і після рішення Конституційн ого суду України вище наве дене підвищення не виплачува лось.

Згідно до п. 5 ст. 18 ЗУ «Про зага льнообов'язкове державне пен сійне страхування» страхові внески не можуть зараховува тися до Державного бюджету У країни, бюджетів інших рівні в та не підлягають вилученню з Пенсійного фонду або з Нако пичувального фонду і не можу ть використовуватися на цілі , не передбачені цим Законом.

Відповідно до ч.2 ст. 72 ЗУ ”Про загальнообов' язкове держа вне пенсійне страхування” ко шти Пенсійного фонду не вклю чаються до складу Державного бюджету України і не підляга ють оподаткуванню.

Відповідно до ч. 2 ст. 73 ЗУ ”Про загальнообов' язкове держа вне пенсійне страхування” за бороняється використання ко штів Пенсійного фонду для оп лати договорів страхування д овічних пенсій і одноразових виплат та на цілі, не передбач ені цим Законом.

У зв' язку із Рішенням Конс титуційного Суду України від 09.07.2007 року у справі №1-29/2007 року зак онодавчим органом не прийнят о жодного нормативного акту на виконання вказаних вимог Закону, не визначено на закон одавчому рівні які органи по винні виплачувати підвищен ня пенсії за рахунок яких кош тів і джерел в якому порядку, я ким чином обчислювати вказан ий розмір. Таким чином, немає п ідстав вважати, що саме орган Пенсійного фонду України по винні виплачувати таке підви щення із бюджету Пенсійного фонду.

Рішенням Конституційного Суду України №10-рп від 22.05.2008 року визнані такими, що не відпові дають Конституції України, п оложення п.41 розділу ІІ Закону України ”Про Державний бюдж ет України на 2008 рік та про внес ення змін до деяких законода вчих актів України”.

Відповідно до принципу дії нормативно-правового акту у часі, у зв' язку зприйняттям нової редакції ст. 6 ЗУ ”Про со ціальний захист дітей війни” , редакція зазначеної статті до 01.01.2008 року втратила свою чин ність. На підставі Рішення Ко нституційного Суду України № 10-рп від 22.05.2008 року втратила чинн ість нова редакція ст. 6 ЗУ ”Пр о соціальний захист дітей ві йни”.

Законом України “Про Держа вний бюджет України на 2009 рік” не передбачена виплата підв ищення до пенсії ”Дітям війн и” в розмірі 30 відсотків мінім альної пенсії за віком. Тому н адбавка, як дитині війни випл ачується відповідно до ст. 14 З У ”Про статус ветеранів війн и, гарантії їх соціального за хисту” учасникам війни, наго родженим орденами і медалями колишнього Союзу РСР за само віддану працю і бездогану ві йськову службу в тилу в роки Великої Вітчизняної війни, п енсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державн а соціальна допомога, що випл ачується замість пенсії, під вищується на 15 відсотків прож иткового мінімуму для осіб, я кі втратили працездатність, іншим учасникам війни на 10 від сотків прожиткового мінімум у для осіб, які втратили праце здатність.

Законодавством України не передбачено автоматичного в ідновлення дії норми, яка вст ратила чинність на підставі нормативно-правового акту, я кий було визнано у подальшом у неконституційним. Натоміст ь, старий закон, що втратив юри дичну чинність, тільки за спе ціальною вказівкою нового но рмативного акту, може поширю вати свою дію на відповідні п равовідносини. Ні Рішенням К онституційного Суду України №10-рп від 22.05.2008 року, а ні іншим но рмативно-правовим актом не п ередбачено відновлення дії с татті 6 ЗУ ”Про соціальний зах ист дітей війни” в редакції д о 01.01.2008 року.

Для врегулювання си туації 28.05.08р. Кабінетом Мініст рів України була прийнята По станова № 530 «Деякі питання со ціального захисту окремих ка тегорій громадян», відповідн о до п. 8 якої встановлено, що ді тям війни до пенсії або щоміс ячного довічного грошового у тримання чи державної соціал ьної допомоги, що виплачуєть ся замість пенсії, підвищенн я проводиться у твердих розм ірах: з 22 травня -48.10 гривні, з 1 лип ня - 48,20 та з 1 жовтня - 49.80 гривні. Та ким чином, підвищення дітям в ійни виплачуються органами П енсійного фонду відповідно д о чинного на певний час закон одавтсва.

Заслухавши пояснення від повідача, вивчивши письмові заперечення та інші матерiал и справи, перевiривши доводи позивача, та заперечення пре дставника відповідача, суд вважає що позов підлягає час тковому задоволенню з наст упних пiдстав.

Позивач відноситьс я до соціальної групи «Діти в ійни» відповідно до вимог ст . 1 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни», що пі дтверджується відміткою у пе нсійному посвідченні НОМЕР_1

Законом України “Про соці альний захист дітей війни» № 2195-ІV від 18.11.2004, який набрав чиннос ті з 01.01.2006, встановлено правовий статус дітей війни і визначе но основи їх соціального зах исту та гарантовано їх соціа льну захищеність шляхом нада ння пільг і державної соціал ьної підтримки.

Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни “Про соціальний захист дітей війни» дітям війни пен сії або щомісячне довічне гр ошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищуються на 30 відсотків мінім альної пенсії за віком.

Тобто, позивач має право отр имувати державну соціальну п ідтримку передбачену ст. 6 заз наченого Закону.

З матеріалів справи вбачає ться, що позивач отримує надб авку до пенсії - щомісячну д ержавну соціальну допомогу, яку виплачує управління Пенс ійного фонду України в Добро пільському районі в розмірі 10 % з 01.01.2008 року по 31.03.2008 року в сумі 47 грн., з 01.04.2008 року по червень 2008 рок у в сумі 48,10 грн., з 01.07.2008 року по ве ресень 2008 року в сумі 48,20 грн., з 01 жовтня 2008 року в сумі 49,80 грн. дов ічно.

Закон України від 19.12.2006 року № 489-V «Про державний бюджет Укр аїни на 2007 рік», пунктом 12 статт і 71 призупинив дію статті 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни», але Конс титуційний суд України рішен ням № 6-рп/2007 від 09 липня 2007 року ви знав вказане положення таким , що не відповідає Конституці ї України.

Відповідно до частини 2 стат ті 152 Конституції України зако ни, інші правові акти або їх ок ремі положення, що визнанні н еконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Кон ституційним судом України рі шення про їх неконституційні сть.

Розглядаючи вимоги щодо ст ягнення допомоги за 2007 рік су д вважає, що позивач має право на одержання державної соці альної допомоги в розмірі 30% м інімальної пенсії за віком з 09 липня по 31 грудня 2007 року.

За приписами абзацу 1 частин и 5, частини 3 статті 62 Закону Ук раїни "Про державний бюджет У країни на 2007 рік" № 489-V від 19 грудн я 2006 року (у редакції Закону Укр аїни від 15 березня 2007 року N 749-У, я кий набрав чинності 28 березня 2007 року) для визначення мініма льного розміру пенсії за вік ом відповідно до абзацу перш ого частини першої статті 28 За кону України "Про загальнооб ов'язкове державне пенсійне страхування" для осіб, які втр атили працездатність затвер джений прожитковий мінімум н а одну особу в розрахунку на м ісяць: з 1 січня 2007 року - 380 грн., з 1 квітня 2007 року -406 грн., з 1 жовтня 2 007 року - 411 грн. Таким чином, для п озивача розмір підвищення до пенсії повинен був розрахов уватися, виходячи із наведен их розмірів.

З приводу спірних правові дносин щодо недоотриманого п ідвищення до пенсії в розмір і 30% мінімальних пенсії за вік ом як дитині війни в 2008 році су д, вбачає.

Підпунктом 2 пункту 41 розділ у II Закону України «Про Держав ний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України» в ід 28 грудня 2007 року N 107-VI, що набрав чинності з 1 січня 2008 року, стат тя 6 Закону України "Про соціал ьний захист дітей війни" викл адена в новій редакції, а саме : "Дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону Укра їни "Про статус ветеранів вій ни, гарантії їх соціального з ахисту") до пенсії або щомісяч ного довічного грошового утр имання чи державної соціальн ої допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачуєтьс я підвищення у розмірі надба вки, встановленої для учасни ків війни. Ветеранам війни, як і мають право на отримання пі двищення до пенсії або щоміс ячного довічного грошового у тримання чи державної соціал ьної допомоги, що виплачуєть ся замість пенсії, відповідн о до цього Закону та Закону Ук раїни "Про статус ветеранів в ійни, гарантії їх соціальног о захисту" дане підвищення пр овадиться за їх вибором згід но з одним із законів".

Зміни, внесені підпунктом 2 пункту 41 розділу II Закону Укр аїни «Про Державний бюджет У країни на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України» були визнан і такими, що не відповідають К онституції України (є неконс титуційними), згідно з Рішенн ям Конституційного Суду Укра їни від 22 травня 2008 року N 10-рп/2008. У вказаному рішенні Конституц ійним судом України було заз начено, що положення Закону У країни "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України", визнані нек онституційними, втрачають чи нність з дня ухвалення Конст итуційним Судом України цьог о Рішення. Рішення Конституц ійного Суду України у цій спр аві має преюдиціальне значен ня для судів загальної юрисд икції при розгляді ними позо вів у зв'язку з правовідносин ами, які виникли внаслідок ді ї положень Закону України "Пр о Державний бюджет України н а 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів У країни", визнаних неконститу ційними.

Рішення Конституційного С уду України не мають зворотн ої сили, а закони, інші правові акти або їх окремі положення , що визнані неконституційни ми, втрачають чинність з дня у хвалення Конституційним Суд ом України рішення про їх нек онституційність.

Таким чином, враховуючи ос обливість юридичних наслідк ів визнання неконституційни м нормативно-правового акту (яка проявляється в тому, що не підлягають застосуванню як такі, що втратили чинність з д ня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність) суд вва жає, що рішення Конституційн ого Суду України зворотної д ії у часі не мають і не можуть у зв'язку з цим бути поширеним и на правовідносини, які мали місце на час дії відповідної правової норми, до дня ухвале ння Конституційним Судом Укр аїни рішення про її неконсти туційність.

Отже, враховуючи вищезазна чене, суд вважає, що дії суб'єк тів владних повноважень, які були вчинені у відповідност і до вимог законів, інших прав ових актів або їх окремих пол ожень, до моменту визнання ос танніх неконституційними, є законними і такими, що відпов ідають вимогам частини 2 стат ті 19 Конституції України.

Отже, право позивача на нара хування в 2008 році відновилося з дня прийняття рішення Конс титуційним Судом України по справі N 10-рп/2008 від 22.05.2008, при цьому в тому правовому режимі, який існував до дня набрання сили змін, визнаних в подальшому н еконституційними.

Таким чином, нарахування в 2 008 році підвищення в розмірі 30 в ідсотків мінімальної пенсії за віком має бути вчинено з дн я ухвалення вищевказаного рі шення Конституційного Суду У країни, тобто з 22.05.2008, на підстав і положень статті 6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни» у редакції, що ді яла до 01.01.2008.

З приводу спірних прав овідносин щодо недоотримано го підвищення до пенсії як ди тині війни в 2009 році суд, вважає що нарахування повинно було здійснюватись відповідно до норм Закону України «Про соц іальний захист дітей війни», в розмірі 30 % мінімальної пенс ії за віком з 01.01.2009 року по 31.12.2009 р оку з наступних підстав.

Ст. 71 Закону України «П ро державний бюджет України на 2009 рік» Кабінету Міністрів України надано право у 2009 році встановлювати розміри соці альних виплат, які відповідн о до законодавства визначаю ться залежно від розміру мін імальної заробітної плати, в абсолютних сумах у межах аси гнувань, передбачених за від повідними бюджетними програ мами. Названа норма передбач ає встановлення в абсолютних сумах розмірів лише тих випл ат, необхідним критерієм роз рахунку яких є розмір мініма льної заробітної плати. Відп овідно її дія не поширюється на спірні відносини, оскільк и розмір зазначених соціальн их виплат згідно із законом У країни «Про соціальний захис т дітей війни» залежить від р озміру мінімальної пенсії за віком.

Отже, право позивача на нара хування за період з 01.01.2009 по 31.12.2009 р оку відновилося з дня прийня ття рішення Конституційним Судом України по справі N 10-рп/2 008 від 22.05.2008, але в межах при цьому в тому правовому режимі, який існував до дня набрання сили змін, визнаних в подальшому н еконституційними.

На час розгляду цієї справи у суді, розмір мінімальної п енсії за віком визначений ли ше ст. 28 Закону України «Про за гальнообов' язкове соціаль не страхування» і згідно ціє ї норми мінімальна пенсія за віком дорівнює прожитковому мінімуму встановленого для осіб, що втратили працездатн ість.

Частиною 1 статті 54 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2009 рік» встановлен ий у 2009 році прожитковий мінім ум на одну особу та для тих, хт о відноситься до основних со ціальних і демографічних гру п населення, в розмірах, що дія ли у грудні 2008 року.

Законом України „Про вс тановлення прожиткового мін імуму та мінімальної заробіт ної плати” від 20 жовтня 2009 року № 1646-У1 встановлений прожитков ий мінімум для осіб, які втрат или працездатність з 01 листоп ада 2009 року у розмірі 573 грн.

На підставі викладено го, керуючись Законом Україн и "Про соціальний захист діте й війни", Рішеннями Конституц ійного Суду України N 6-рп/2007 від 9 липня 2007 року, N 10-рп/2008 від 22.05.2008, Зак оном України «Про державний бюджет на 2008 рік», ЗУ «Про держа вний бюджет на 2009 рік», ст.19, ч.3 с т.51, 152 Конституції України, 10, 11, 209, 212-215, 218 ЦПК України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА _2 до управління Пе нсійного Фонду України в Доб ропільському районі Донецьк ої області, «про стягнення не доплачених сум державної доп омоги дітям війни» за 2007, 2008, 2009 ро ки - задовольнити частково.

Зобов' язати у правлін ня Пенсійного фонду України в Добропільському район і Донецької області нарахува ти та виплатити на користь ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підвищення до пенсії у розмірі 30 відсотків мінімал ьної пенсії за віком, як дитин і війни за періоди з 09.07.2007 року п о 31.12.2007, з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року та з 01.01.2009 року по 31.12.2009 року, з урах уванням фактично виплачених сум.

В іншій частині позовних ви мог відмовити.

Рішення може бути оскаржен е до апеляційного суду Донецької області через Добропільський міськрайонн ий суд Донецької області шля хом подачі заяви про апеляці йне оскарження протягом 10 дні в з дня проголошення рішення та наступної подачі апеляці йної скарги протягом 20 днів пі сля подання заяви про апеляц ійне оскарження.

Складено одн оособово в одному примiрнику в нарадчiй кiмнатi.

Головуючий: суддя В.М. Л юбчик

СудДобропільський міськрайонний суд Донецької області
Дата ухвалення рішення21.06.2010
Оприлюднено03.09.2010
Номер документу10939919
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-4275/2010

Рішення від 07.07.2010

Цивільне

Лисичанський міський суд Луганської області

Калитка О. М.

Рішення від 20.09.2010

Цивільне

Селидівський міський суд Донецької області

Черков В. Г.

Рішення від 13.09.2010

Цивільне

Лубенський міськрайонний суд Полтавської області

Іващенко Ю. А.

Ухвала від 31.08.2010

Цивільне

Лубенський міськрайонний суд Полтавської області

Іващенко Ю. А.

Ухвала від 23.06.2010

Цивільне

Київський районний суд м. Полтави

Турченко Т. В.

Рішення від 19.07.2010

Цивільне

Київський районний суд м. Полтави

Турченко Т. В.

Ухвала від 01.06.2010

Цивільне

Київський районний суд м. Полтави

Турченко Т. В.

Ухвала від 04.10.2010

Цивільне

Залізничний районний суд м. Сімферополя

Якушева Тамара Вікторівна

Ухвала від 16.08.2010

Цивільне

Комсомольський районний суд м.Херсона

Майдан Світлана Іванівна

Рішення від 21.06.2010

Цивільне

Добропільський міськрайонний суд Донецької області

Любчик Василина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні