ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 березня 2023 рокум. ОдесаСправа № 923/1186/21Південно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Богатиря К.В.
суддів: Аленіна О.Ю., Таран С.В.
секретар судового засідання Арустамян К.А.
представники сторін у судове засідання не з`явилися
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги
- Олешківської міської ради Херсонської області
- Херсонської районної ради Херсонської області
на рішення Господарського суду Херсонської області від 16 грудня 2021 року, суддя суду першої інстанції Нікітенко С.В., м. Херсон, повний текст рішення складено та підписано 04.01.2022
у справі №923/1186/21
за позовом Олешківської міської ради Херсонської області
до Херсонської районної ради Херсонської області
про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
Описова частина.
21 серпня 2021 року Олешківська міська рада звернулась до Господарського суду Херсонської області із позовною заявою з вимогами спрямованими до Херсонської районної ради Херсонської області, в якій просить:
- визнати протиправною бездіяльність Херсонської районної ради Херсонської області, яка полягає в безпідставному зволіканні щодо передачі об`єкту спільної власності територіальних громад Херсонського району - Комунального підприємства «Олешки» (код ЄДРПОУ 34988304) разом з майном до комунальної власності Олешківської територіальної громади.
- зобов`язати Херсонську районну раду Херсонської області прийняти рішення про вихід Херсонської районної ради Херсонської області зі складу засновників Комунального підприємства «Олешки» Херсонської районної ради (код згідно з ЄДРПОУ 34988304) та його передачу у комунальну власність Олешківської територіальної громади разом з наступним майном: адміністративна будівля, розташовані за адресою: м. Олешки, вул. Пароходна, 32-б; нежитлова будівля та споруди дитячо-юнацької спортивної школи «Авангард», розташовані за адресою: м. Олешки, вул. Першотравнева, 179-а; будівлі та споруди човнового причалу, розташовані за адресою: м. Олешки, вул. Першотравнева, 179-б; будівля «Будинку побуту «Біла акація», розташована за адресою: м. Олешки, вул. Гвардійська, 23; інше індивідуально визначене майно, у тому числі основні засоби, техніка, обладнання, предмети довгострокового користування, матеріали, інвентар та інші матеріальні активи, закріплені за підприємством на праві господарського відання. Судові витрати покласти на відповідача.
Позовні вимоги мотивовані тим, що Олешківською міською радою у відповідності до вимог Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» та з метою врегулювання питання передачі Комунального підприємства «Олешки» Цюрупинської районної ради з адміністративними будівлями та іншим майном, що перебуває у його господарському віданні, було прийнято рішення № 254 від 23 квітня 2021 року «Про надання згоди на прийняття до комунальної власності Комунального підприємства «Олешки» Цюрупинської районної ради». За твердженням позивача, Херсонська районна рада всупереч вимог Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до 01 липня 2021 року об`єкт спільної власності Олешківської територіальної громади не передала, відповідне рішення не прийняла. Позивач вважає, що відповідачем порушено вимоги Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Короткий зміст оскаржуваного рішення суду першої інстанції.
Рішенням Господарського суду Херсонської області від 16.12.2021 позов задоволено частково; визнано протиправною бездіяльність Херсонської районної ради Херсонської області, яка полягає в безпідставному зволіканні щодо передачі об`єкту спільної власності територіальних громад Херсонського району - Комунального підприємства «Олешки» разом з майном до комунальної власності Олешківської територіальної громади; у задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено; стягнуто з Херсонської районної ради Херсонської області на користь Олешківської міської ради Херсонської області суму судових витрат по сплаті судового збору у розмірі 2270,00 грн.
Частково задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що ним встановлено протиправну бездіяльність Херсонської районної ради Херсонської області, яка полягає в безпідставному зволіканні щодо передачі об`єкту спільної власності територіальних громад Херсонського району - Комунального підприємства «Олешки разом з майном до комунальної власності Олешківської територіальної громади. Дана бездіяльність Херсонської районної ради Херсонської області порушує гарантовані Конституцією права на належні умови праці працівників Комунального підприємства Олешки, розвитку фізичної культури, фінансових надходжень до дохідної частини бюджету громади, які будуть спрямовуватись позивачем у тому числі, й на утримання освітніх та інших неприбуткових закладів.
В той же час, суд першої інстанції зазначив, що вимога позивача про зобов`язання Херсонської районної ради Херсонської області прийняти рішення про вихід Херсонської районної ради Херсонської області зі складу засновників Комунального підприємства Олешки Херсонської районної ради та його передачу у комунальну власність Олешківської територіальної громади - не підлягає задоволенню, оскільки в цьому випадку суд не може давати вказівки органу місцевого самоврядування, яке саме рішення йому необхідно прийняти.
Аргументи учасників справи.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги Херсонської районної ради Херсонської області та узагальнення її доводів.
До Південно-західного апеляційного господарського суду надійшла апеляційна скарга Херсонської районної ради Херсонської області на рішення Господарського суду Херсонської області від 16.12.2021.
Апелянт зазначає, що висновки суду першої інстанції щодо незаконної бездіяльності апелянта є помилковими, оскільки Апелянтом виконано норми законодавства та вчинено всі необхідні дії для виконання вимог ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», а саме, абз.4 п.10 Прикінцевих та перехідних положень в редакції ЗУ «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій».
Окрім того, на думку апелянта визнання незаконної бездіяльності Херсонської районної ради мало б місце лише за умов, якщо Апелянтом взагалі би не виносилось на розгляд комісій та на розгляд сесії питання щодо передачі КП «Олешки» зі спільної власності територіальних громад Херсонського району до Олешківської територіальної громади.
Відповідач також вказав, що бездіяльність Херсонської районної ради може бути визнана протиправною судом лише у випадку, якщо відповідач ухиляється від вчинення дій, які входять до кола його повноважень та за умови наявності правових підстав для вчинення таких дій, тоді як Відповідачем доведено протилежне.
Керуючись викладеним вище, відповідач просить скасувати рішення Господарського суду Херсонської області від 16 грудня 2021 року по справі №923/1186/21 в частині визнання протиправною бездіяльності Херсонської районної ради Херсонської області, яка полягає в безпідставному зволіканні щодо передачі об`єкту спільної власності територіальних громад Херсонського району - Комунального підприємства «Олешки» разом з майном до комунальної власності Олешківської територіальної громади, та ухвалити у відповідній частині нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Короткий зміст відзиву Олешківської міської ради Херсонської області на апеляційну скаргу Херсонської районної ради Херсонської області.
До Південно-західного апеляційного господарського суду надійшов відзив Олешківської міської ради Херсонської області на апеляційну скаргу Херсонської районної ради Херсонської області.
Позивач зазначив, що відсутність належним чином оформленого рішення Херсонської районної ради Херсонської області про передачу до комунальної власності Олешківської територіальної громади Комунального підприємства «Олешки» (або про відмову) після спливу встановленого законом строку, встановленого законодавством для передачі таких об`єктів, свідчить про те, що орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом. За таких обставин має місце протиправна бездіяльність Херсонської районної ради Херсонської області. Сам лише факт розгляду питання про передачу КП «Олешки» на постійній депутатській комісії ради не свідчить про виконання органом місцевого самоврядування обов`язку, покладеного на нього абз. 4 п. 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Позивач вважає, що висновки суду першої інстанції в частині визнання протиправною бездіяльністю Херсонської районної ради щодо зволікання до передачі об`єкту спільної власності територіальних громад є обґрунтованими, винесені із відповідністю викладеним в рішенні обставинам справи та цілком відповідають вимогам чинного законодавства.
Керуючись викладеним вище, позивач просить у задоволенні апеляційної скарги Херсонської районної ради Херсонської області на рішення Господарського суду Херсонської області від 16.12.2021 року по праві № 923/1186/21 відмовити у повному обсязі.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги Олешківської міської ради Херсонської області та узагальнення її доводів.
До Південно-західного апеляційного господарського суду надійшла апеляційна скарга Олешківської міської ради Херсонської області на рішення Господарського суду Херсонської області від 16.12.2021.
Позивач вказав, що задоволення вимоги про зобов`язання відповідача прийняти рішення про вихід Херсонської районної ради Херсонської області зі складу засновників Комунального підприємства «Олешки» Херсонської районної ради (код згідно з ЄДРПОУ 34988304) та його передачу у комунальну власність Олешківської територіальної громади разом з майном в даному випадку не буде втручанням суду в дискреційні повноваження Херсонської районної ради, а буде обґрунтованим способом захисту порушеного права позивача (апелянта), оскільки відповідач протиправно не приймає рішення про передачу Комунального підприємства «Олешки» разом з майном, що є його прямим обов`язком в силу вимог закону у чітко визначений проміжок часу. Оскільки процес неприйняття рішення щодо передачі майна може тривати безкінечно, то в даному випадку єдиним правильним способом захисту порушеного права є зобов`язання відповідача прийняти саме рішення про передачу об`єкту спільної власності Олешківської територіальної громади. До того ж, на момент звернення до суду строки встановлені для передачі об`єктів, були порушені Херсонською районною радою, що свідчить про навмисне ухилення від виконання законодавчо встановленого обов`язку.
Позивач вказує, що у даній справі, суд помилково вважає повноваження Херсонської районної ради Херсонської області дискреційними. Відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд, зокрема, передавати об`єкт спільної власності Олешківської територіальної громади, або ні. Безперечно, правомірним у даному випадку є лише один варіант поведінки, залежно від фактичних обставин.
Керуючись викладеним вище, позивач просить скасувати рішення Господарського суду Херсонської області від 16 грудня 2021 року по справі 923/1186/21 в частині відмови у задоволені позовної вимоги Олешківської міської ради про зобов`язання Херсонської районної ради Херсонської області прийняти рішення про вихід Херсонської районної ради Херсонської області зі складу засновників Комунального підприємства «Олешки» Херсонської районної ради та його передачу у комунальну власність Олешківської територіальної громади та прийняти в цій частині нове рішення про задоволення таких позовних вимог.
Короткий зміст відзиву Херсонської районної ради Херсонської області на апеляційну скаргу Олешківської міської ради Херсонської області.
До Південно-західного апеляційного господарського суду надійшов відзив Херсонської районної ради Херсонської області на апеляційну скаргу Олешківської міської ради Херсонської області.
Відповідач зазначає, що питання щодо передачі майна, яке належить Херсонській районній раді, не відноситься до компетенції суду, а є виключно компетенцією ради. Таким чином суд не може підміняти державний орган (орган місцевого самоврядування), рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, і давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, що належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.
Відповідач просить відмовити Олешківській міській раді у задоволенні Апеляційної скарги на рішення Господарського суду Херсонської області від 16.12.2021 по справі №923/1186/21 в частині відмови у задоволенні позовних вимог про зобов`язання Херсонської районної ради Херсонської області прийняти рішення про вихід Херсонської районної ради Херсонської області зі складу засновників Комунального підприємства «Олешки» Херсонської районної ради та його передачу у комунальну власність Олешківської територіальної громади в повному обсязі.
Рух справи у суді апеляційної інстанції.
Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 31.01.2022, зокрема, відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Олешківської міської ради Херсонської області на рішення Господарського суду Херсонської області від 16.12.2021 по справі №923/1186/21 та призначено справу до розгляду у судовому засіданні 22.02.2022 о 14.00 год. з повідомленням учасників справи.
Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 09.02.2022 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Херсонської районної ради Херсонської області на рішення Господарського суду Херсонської області від 16.12.2021 у справі №923/1186/21 та об`єднано цю апеляційну скаргу з апеляційною скаргою Олешківської міської ради Херсонської області в одне провадження для сумісного розгляду у судовому засіданні 22.02.2022 о 14.00 год.
Розпорядженням керівника апарату Південно-західного апеляційного господарського суду № 132 від 22.02.2022, у зв`язку зі звільненням суддів ОСОБА_1 у відставку призначено повторний автоматизований розподіл судової справи № 923/1186/21.
Відповідно витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.02.2022 справу № 923/1186/21 передано на розгляд колегії суддів у складі головуючий суддя - Богатир К.В., судді Таран С.В., Аленін О.Ю.
Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 24.03.2022 прийнято справу №923/1186/21 за апеляційними скаргами Олешківської міської ради Херсонської області та Херсонської районної ради Херсонської області на рішення Господарського суду Херсонської області від 16.12.2021 до провадження колегією суддів у складі: головуючого судді Богатиря К.В., суддів: Таран С.В., Аленіна О.Ю.; визначено, що про дату, час та місце судового засідання учасники справи будуть повідомлені додатково.
Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 07.07.2022, окрім іншого, призначено справу №923/1186/21 за апеляційними скаргами Олешківської міської ради Херсонської області та Херсонської районної ради Херсонської області на рішення Господарського суду Херсонської області від 16.12.2021 до розгляду на 06 жовтня 2022 року о 12:00 год.
06.10.2022 представники сторін у судове засідання по справі №923/1186/21 не з`явилися.
Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 06.10.2022 відкладено розгляд справи №923/1186/21 за апеляційними скаргами Олешківської міської ради Херсонської області та Херсонської районної ради Херсонської області на рішення Господарського суду Херсонської області від 16.12.2021 на 24 листопада 2022 року о 10.45.
Судове засідання по справі №923/1186/21 призначене на 24.11.2022 не відбулося у зв`язку з відсутністю у Південно-західному апеляційному господарському суді електропостачання, про що було складено довідку секретаря судового засідання.
Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 01.12.2022 призначено розгляд справи №923/1186/21 за апеляційними скаргами Олешківської міської ради Херсонської області та Херсонської районної ради Херсонської області на рішення Господарського суду Херсонської області від 16.12.2021 на 26 січня 2023 року о 11.40.
Судове засідання по справі №923/1186/21 призначене на 26.01.2023 не відбулося у зв`язку з оголошенням в Одеській області повітряної тривоги, про що було складено довідку секретаря судового засідання.
Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 27.01.2023 призначено розгляд справи №923/1186/21 за апеляційними скаргами Олешківської міської ради Херсонської області та Херсонської районної ради Херсонської області на рішення Господарського суду Херсонської області від 16.12.2021 на 02 березня 2023 року о 13.15; встановлено, що судове засідання відбудеться у приміщенні Південно-західного апеляційного господарського суду за адресою: м. Одеса, пр. Шевченка, 29, в залі судових засідань № 7, 3-й поверх; доведено до відома учасників справи, що явка їх представників в судове засідання не є обов`язковою; роз`яснено учасникам судового провадження їх право подавати до суду заяви про розгляд справ у їхній відсутності за наявними в справі матеріалами; роз`яснено учасникам судового провадження їх право брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду у тому числі із застосуванням власних технічних засобів.
02.03.2022 представники сторін у судове засідання не з`явилися, хоча про дату час та місце його проведення повідомлялися належним чином.
Копія ухвали Південно-західного апеляційного господарського суду від 27.01.2023, якою, розгляд справи №923/1186/21 призначено на 02 березня 2023 року о 13.15, направлялася на адресу Олешківської міської ради Херсонської області. Копія даної ухвали також була направлена на електронну пошту позивача.
Згідно з пунктом 17 Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя від 17.08.2021 р. № 1845/0/15-21 (далі Положення), особам, які зареєстрували Електронний кабінет, суд надсилає документи у справах, в яких такі особи беруть участь, в електронній формі шляхом їх надсилання до Електронного кабінету таких осіб або в інший спосіб, передбачений процесуальним законодавством, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.
Відповідно до пункту 42 Положення засобами ЄСІТС в автоматичному режимі здійснюється перевірка наявності в особи зареєстрованого Електронного кабінету. У разі наявності в особи Електронного кабінету засобами ЄСІТС забезпечується надсилання до автоматизованої системи діловодства підтвердження доставлення до Електронного кабінету користувача документа у справі. В іншому випадку до автоматизованої системи діловодства надходить повідомлення про відсутність в особи зареєстрованого Електронного кабінету.
Отже, чинним процесуальним законодавством передбачено два способи належного повідомлення сторони про дату, час та місце судового засідання - шляхом направлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення та в електронній формі - через "Електронний кабінет", у тому числі шляхом направлення листа на офіційну електронну пошту засобами підсистем ЄСІТС у випадках, передбачених пунктом 37 глави 2 розділу ІІІ Положення про ЄСІТС.
Відповідно до даних комп`ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду» Олешківська міська рада Херсонської області має зареєстрований Електронний кабінет.
Згідно з відомостями комп`ютерної програми Діловодство спеціалізованого суду документ в електронному вигляді - ухвала від 27.01.23 по справі № 923/1186/21 (суддя Богатир К.В.) було надіслано одержувачу Олешківська міська рада Херсонської області в його електронний кабінет. Документ доставлено до електронного кабінету: 31.01.2023 о 12:24.
В матеріалах справи також міститься заява Олешківської міської ради Херсонської області (вх. 412/22/Д4 від 05.10.2022), в якій позивач просив здійснити розгляд справи за його відсутності та підтримував вимоги позовної заяви.
З огляду на викладене вище, колегія суддів доходить до висновку, що Олешківська міська рада була належним чином повідомлена про дату, час та місце проведення судового засідання.
Копія ухвали Південно-західного апеляційного господарського суду від 27.01.2023, якою, розгляд справи №923/1186/21 призначено на 02 березня 2023 року о 13.15, направлялася на адресу відповідача засобами поштового зв`язку. Копія даної ухвали також була направлена на електронну пошту відповідача, що підтверджується довідкою секретаря судового засідання.
Окрім того, на адресу відповідача засобами поштового зв`язку направлялися і інші ухвали по справі №923/1186/21, зокрема, ухвала Південно-західного апеляційного господарського суду від 01.12.2022, якою призначено розгляд справи №923/1186/20 на 26 січня 2023 року о 11.40.
Копія даної ухвали не була отримана апелянтом у зв`язку з «відсутністю адресата за вказаною адресою», що підтверджено рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, яке долучено до матеріалів справи.
Відповідно до ч. 2, 7 ст. 120 ГПК України, суд повідомляє учасників справи про дату, час і місце судового засідання чи вчинення відповідної процесуальної дії, якщо їх явка є не обов`язковою.
Учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.
Колегія суддів направляла всі ухвали по справі №923/1186/21 на останню відому адресу Херсонської районної ради Херсонської області (пр. Ушакова,47,м.Херсон,73000), інші адреси апелянта не відомі суду апеляційної інстанції.
Херсонська районна рада Херсонської області є апелянтом у даній справі, яка сама ініціювала апеляційне провадження по справі, тому як заінтересована особа повинна самостійно вживати заходи до участі у розгляді власної апеляційної скарги судом.
Крім того, відповідно до наявних у матеріалах справи рекомендованих повідомленнях про вручення поштового відправлення, Херсонська районна рада Херсонської області отримала наступні ухвали Південно-західного апеляційного господарського суду по справі №923/1186/21:
-Від 31.01.2022, якою відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Олешківської міської ради Херсонської області на рішення Господарського суду Херсонської області від 16.12.2021 (т. 1 а.с.187);
-Від 09.02.2022, якою відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Херсонської районної ради Херсонської області на рішення Господарського суду Херсонської області від 16.12.2021 (т. 1 а.с.202).
З врахуванням встановлених обставин відсутності апелянта за адресою, яка була відома суду та керуючись положеннями ч. 2, 7 ст. 120 ГПК України, колегія суддів вважає апелянта повідомленим про розгляд його апеляційної скарги в Південно-західному апеляційному господарському суді.
Також необхідно зазначити, що за змістом статті 2 Закону України Про доступ до судових рішень кожен має право на доступ до судових рішень у порядку, визначеному цим Законом. Усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі. Ухвала Південно-західного апеляційного господарського суду від 27.01.2023, якою розгляд справи №923/1186/21 призначено на 02 березня 2023 року о 13.15, була оприлюднена на офіційному веб-порталі судової влади України 31.01.2023. Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України.
Сторони у розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатися про стан відомого їм судового провадження, та зобов`язані сумлінно користуватися наданими їм процесуальними правами (рішення Європейського суду з прав людини від 03.04.2008 у справі Пономарьов проти України.)
Явка представників сторін у судове засідання, призначене на 02.03.2023, не визнавалась апеляційним господарським судом обов`язковою, про наявність у сторін доказів, які відсутні у матеріалах справи та без дослідження яких неможливо розглянути справу №923/1186/21 за апеляційними скаргами Олешківської міської ради Херсонської області та Херсонської районної ради Херсонської області на рішення Господарського суду Херсонської області від 16.12.2021, до суду не повідомлялося.
Таким чином, колегія суддів вважає, що в даному судовому засіданні повинен відбутися розгляд справи №923/1186/21 за апеляційними скаргами Олешківської міської ради Херсонської області та Херсонської районної ради Херсонської області на рішення Господарського суду Херсонської області від 16.12.2021 по суті, не дивлячись на відсутність представників сторін, повідомлених про судове засідання належним чином. Відсутність зазначених представників сторін по справі у даному випадку не перешкоджає вирішенню спору та не повинно заважати здійсненню правосуддя.
Фактичні обставини, встановлені судом.
Постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-ІХ «Про утворення та ліквідація районів» змінено адміністративно-територіальний устрій країни та утворено нові райони.
На підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування районних державних адміністрацій», постанови Верховної Ради України «Про утворення та ліквідацію районів» № 807-ІХ від 17 липня 2020 року, розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року № 726-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Херсонської області» була утворена Херсонська районна рада Херсонської області.
Надалі, 23 грудня 2020 року Херсонською районною радою Херсонської області було прийнято рішення № 14 «Про початок реорганізації Білозерської та Олешківської районних рад Херсонської області шляхом злиття у Херсонську районну раду Херсонської області».
Згідно з підпунктом 4 пункту 6-2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» зі змінами, внесеними Законом України № 1009-ІХ від 17 листопада 2020 року, районна рада, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, з дня набуття нею повноважень є правонаступником всього майна, прав та обов`язків районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад ліквідованих районів, території яких включені до складу новоутвореного району, якщо інше не передбачено цим Законом.
Таким чином, Херсонська районна рада є правонаступником прав та обов`язків Олешківської районної ради Херсонської області.
Позивач вказав, що відповідно до пункту 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» зі змінами, внесеними Законом України № 1009-ІХ від 17 листопада 2020 року, правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 01 липня 2021 року, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.
За твердженням позивача, з моменту прийняття рішення про припинення Олешківської районної ради внаслідок її реорганізації шляхом приєднання до Херсонської районної ради Херсонської області в останньої виник обов`язок передати до комунальної власності Олешківської територіальної громади майно спільної власності територіальних громад району.
Позивач вказував, що згідно рішень Херсонської районної ради були передані до комунальної власності Олешківської територіальної громади заклади загальної середньої та позашкільної освіти, комунальні заклади та установи, комунальні заклади охорони здоров`я.
Поряд з цим, залишилось неврегульованим питання передачі Комунального підприємства «Олешки» Цюрупинської районної ради разом з наступним майном:
- адміністративна будівля, розташовані за адресою: м. Олешки, вул. Пароходна, 32-6;
- нежитлова будівля та споруди дитячо-юнацької спортивної школи «Авангард», розташовані за адресою: м. Олешки, вул. Першотравнева, 179-а;
- будівлі та споруди човнового причалу, розташовані за адресою: м. Олешки, вул. Першотравнева, 179-6;
- будівля «Будинку побуту «Біла акація», розташована за адресою: м. Олешки, вул. Гвардійська, 23.
Позивач вказав, що зазначені об`єкти спільної власності безпосередньо знаходяться на території Олешківської територіальної громади та задовольняють її колективні потреби. У відповідності до вимог Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної та власності» та з метою врегулювання питання передачі Комунального підприємства «Олешки» Цюрупинської районної ради з адміністративними будівлями та іншим майном, що перебуває у його господарському віданні, Олешківською міською радою було прийнято рішення № 254 від 23 квітня 2021 року «Про надання згоди на прийняття до комунальної власності Комунального підприємства «Олешки» Цюрупинської районної ради». Вказане рішення листом від 28 квітня 2021 року вих. № 07/01-16 було направлено до Херсонської районної ради.
За твердженням позивача, Херсонська районна рада, всупереч вимог Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до 01 липня 2021 року об`єкт спільної власності Олешківської територіальної громади не передала, відповідне рішення не прийняла, у зв`язку з чим позбавила Олешківську територіальну громаду відповідного майна.
Дані обставини стали підставою для звернення позивача з позовною заявою до суду.
Мотивувальна частина.
Відповідно до ч. 1 ст. 269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Частиною 2 ст. 269 ГПК України передбачено, що суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Розглянувши матеріали господарської справи, доводи та вимоги апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню, а рішення суду першої інстанції не підлягає скасуванню, виходячи з таких підстав.
Частиною 2 ст. 16 ЦК України встановлено, що способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 3 ст. 24 ЗУ «Про місцеве самоврядування» органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Відповідно до пункту 32 частини першої статті 43 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішується питання, зокрема, надання згоди на передачу об`єктів з державної власності у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст та прийняття рішень про передачу об`єктів права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що перебувають в управлінні районних, обласних рад, у державну власність, а також щодо придбання об`єктів державної власності.
Частиною першою статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Відповідно до частини восьмої статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Відповідно до ч. 4 статті 11 ЦК України, у випадках, установлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Отже, рішення суб`єктів владних повноважень, до яких належать, зокрема, органи місцевого самоврядування, можуть бути підставами виникнення цивільних прав та обов`язків.
З наведених вище норм вбачається, що об`єднані територіальні громади набувають права власності на об`єкти нерухомого майна на підставі та з моменту прийняття рішення відповідною районною, обласною радою про надання згоди на передачу таких об`єктів.
Постановою Верховної ради України від 17 липня 2020 року № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів" (далі постанова від 17.07.2020 р. № 807-ІХ) було ліквідовано Олешківський район Херсонської області та одночасно утворено Херсонський район Херсонської області (з адміністративним центром у місті Херсон) у складі територій Білозерської селищної, Великокопанівської сільської, Виноградівської сільської, Дар`ївської сільської, Музиківської сільської, Олешківської міської, Станіславської сільської, Херсонської міської, Чорнобаївської сільської, Ювілейної сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Згідно абзацу 4 п. 10 розділу V Прикінцеві та Перехідні положення ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій" від 17 листопада 2020 року № 1009-ІХ, правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.
Згідно абз. 2 ч. 4 ст. 60 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», визначення місцезнаходження комунального підприємства, установи, організації, що перебуває в управлінні відповідної районної, обласної ради, яке зазначається в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань при державній реєстрації зазначеного комунального підприємства, установи, організації як юридичної особи або державній реєстрації змін до відомостей про таку юридичну особу, здійснюється відповідно до статті 93 Цивільного кодексу України.
За приписами ст. 93 ЦК України, місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) і та здійснення управління і обліку.
Враховуючи вказане, законодавством встановлено обов`язковість для районної ради здійснювати передачу майна із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у комунальну власність територіальних громад при наявності двох неодмінних умов: знаходження майна на території територіальної громади та відповідно розмежування видатків (тобто фінансування об`єкту тією територіальною громадою, на території якої знаходиться певний об`єкт).
Матеріали справи свідчать, що на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування районних державних адміністрацій», постанови Верховної Ради України «Про утворення та ліквідацію районів» № 807-ІХ від 17 липня 2020 року, розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року № 726-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Херсонської області» була утворена Херсонська районна рада Херсонської області.
23 грудня 2020 року Херсонською районною радою Херсонської області було прийнято рішення № 14 «Про початок реорганізації Білозерської та Олешківської районних рад Херсонської області шляхом злиття у Херсонську районну раду Херсонської області».
Згідно п.п. 2 п. 4 Верховної ради України від 17 липня 2020 року № 807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів», повноваження депутатів районних рад у районах, ліквідованих відповідно до пункту 3 цієї Постанови, припиняються в день набуття повноважень депутатів районних рад, обраних на перших виборах до районних рад у районах, утворених відповідно до пункту 1 цієї Постанови.
Отже, під час виконання Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» в редакції Закону № 1009-ІХ від 17.11.2020, між суб`єктами владних повноважень виникають адміністративні відносини, що пов`язані з виконанням органом місцевого самоврядування певних управлінських функцій з передачі майна у комунальну власність територіальних громад.
З метою врегулювання питання передачі Комунального підприємства «Олешки» Цюрупинської районної ради з адміністративними будівлями та іншим майном, що перебуває у його господарському віданні, Олешківською міською радою було прийнято рішення № 254 від 23 квітня 2021 року «Про надання згоди на прийняття до комунальної власності Комунального підприємства «Олешки» Цюрупинської районної ради» (т.1, а.с. 13).
Вказане рішення було направлено позивачем на адресу відповідача листом від 28 квітня 2021 року вих. № 07/01-16 (т.1, а.с. 14).
Як вбачається з Витягу Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань щодо Комунального підприємства «Олешки», місцезнаходження останнього - Олешківський район, м. Олешки, вул. Гвардійська, буд. 23, кв. 76, засновником вказаного підприємства зазначено - Херсонська районна рада Херсонської області.
Судом встановлено, що згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна, міститься наступна інформація:
- адміністративна будівля, розташована за адресою: м. Олешки, вул. Пароходна, 32-б;
- нежитлова будівля та споруди дитячо-юнацької спортивної школи «Авангард», розташовані за адресою: м. Олешки, вул. Першотравнева, 179-а;
- будівлі та споруди човнового причалу, розташовані за адресою: м. Олешки, вул. Першотравнева, 179-б;
- будівля «Будинку побуту «Біла акація», розташована за адресою: м. Олешки, вул. Гвардійська, 23.
Власником вказаного майна зазначено Херсонську районну раду Херсонської області, дане майно перебуває на праві господарського відання у користуванні Комунального підприємства «Олешки» та перебуває на території Олешківської територіальної громади.
Відповідно до п. 39 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного Бюджетним кодексом України.
Отже, враховуючи місцезнаходження (територія Олешківської міської територіальної громади) комунального підприємства "Олешки", де відповідно здійснює свою господарську діяльність, з урахуванням приписів абзацу 4 п. 10 розділу V Прикінцеві та Перехідні положення ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій" від 17 листопада 2020 року № 1009-ІХ, питання щодо передачі відповідачем вищезазначеного майна позивачу повинно було бути розглянуто в строк до 01.07.2021 на відповідній сесії ради народних депутатів Херсонської районної ради та прийнято рішення про передачу об`єкту спільної власності територіальних громад Херсонського району - Комунального підприємства «Олешки» разом з майном до комунальної власності Олешківської територіальної громади.
Матеріали справи свідчать, що постійною комісією Херсонської районної ради з питань управління об`єктами комунальної власності протоколом від 12.01.2021 було прийнято рішення винести питання передачі майна та юридичних осіб (у т.ч. КП «Олешки») зі спільної власності територіальних громад Херсонського району до Олешківської територіальної громади згідно з додатком 1 на ІІІ-ю позачергову сесію Херсонської районної ради.
За результатами голосування третьої позачерговій сесії Херсонської районної ради від 19.01.2021 питання про передачу юридичної особи Комунального підприємства «Олешки» до Олешківської територіальної громади не набрало відповідної кількості голосів.
Отже, рішення про передачу спірного майна не було прийнято.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що не прийняття відповідачем позитивного рішення щодо передачі юридичної особи Комунального підприємства «Олешки» до Олешківської територіальної громади, не звільняє відповідача від обов`язку в строк до 01.07.2021 виконати приписи ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні».
Тому посилання Херсонської районної ради на те, що ними були вжиті заходи щодо передачі майна Олешківській територіальній громаді, не приймається колегією суддів до уваги, адже у відповідача не зник обов`язок щодо передачі спірного майна, в той же час відповідачем не надано суду доказів, які б підтверджували, що відповідач неодноразово в строк до 01.07.2021 намагався виконати приписи ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" щодо передачі юридичної особи Комунального підприємства Олешки до Олешківської територіальної громади, а також існують поважні причини невиконання вимог закону.
Таким чином, в порушення вищезазначених норм ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" відповідачем в строк до 01.07.2021 не було прийнято відповідне рішення. При чому відповідач не заперечує факт того, що відповідне рішення не було прийнято.
З огляду на викладене вище, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що вказані порушення норм законодавства свідчать про протиправну бездіяльність Херсонської районної ради Херсонської області, яка полягає в безпідставному зволіканні щодо передачі об`єкту спільної власності територіальних громад Херсонського району - Комунального підприємства Олешки разом з майном до комунальної власності Олешківської територіальної громади.
Бездіяльність Херсонської районної ради Херсонської області у питанні передачі об`єкту спільної власності територіальних громад Херсонського району - Комунального підприємства Олешки разом з майном до комунальної власності Олешківської територіальної громади порушує гарантовані Конституцією права на належні умови праці працівників Комунального підприємства Олешки, розвитку фізичної культури, фінансових надходжень до дохідної частини бюджету громади, які будуть спрямовуватись позивачем у тому числі, й на утримання освітніх та інших неприбуткових закладів.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З огляду на вищевикладене, суд першої інстанції дійшов вірного та обгрунтованого висновку, що вимога позивача про визнання протиправною бездіяльність Херсонської районної ради Херсонської області, яка полягає в безпідставному зволіканні щодо передачі об`єкту спільної власності територіальних громад Херсонського району - Комунального підприємства «Олешки» (код ЄДРПОУ 34988304) разом з майном до комунальної власності Олешківської територіальної громади є обґрунтованою, а тому підлягає задоволенню.
Щодо вимоги позивача про зобов`язання Херсонської районної ради Херсонської області прийняти рішення про вихід Херсонської районної ради Херсонської області зі складу засновників Комунального підприємства «Олешки» Херсонської районної ради (код згідно з ЄДРПОУ 34988304) та його передачу у комунальну власність Олешківської територіальної громади, колегія суддів зазначає наступне.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні.
Відповідно до ст.1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом ч. 1 ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення у межах Конституції і законів держави.
Згідно зі ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до ч.3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Відповідно до п. 51 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об`єктів з комунальної у державну власність.
Згідно наукового висновку Верховного Суду Щодо меж дискреційного повноваження суб`єкта владних повноважень та судового контролю за його реалізацією, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи бездіяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. При реалізації дискреційного повноваження суб`єкт владних повноважень зобов`язаний поважати основоположні права особи, додержуватися: конституційних принципів; принципів реалізації відповідної владної управлінської функції; принципів здійснення дискреційних повноважень; змісту публічного інтересу; положень власної компетенції; вказівок, викладених у інтерпретаційних актах; фахових правил, закріплених у нормативних актах; адміністративної практики; судової практики; процедурних вимог.
Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 щодо здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з декількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає кращим за даних обставин.
Дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.
Суд не може підміняти державний орган (орган місцевого самоврядування), рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, і давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, що належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.
Єдиним можливим випадком, коли суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Наведені норми законодавства свідчать про те, що за органами місцевого самоврядування законодавець закріпив повноваження самостійно вирішувати питання місцевого значення шляхом прийняття рішень, що є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що вимога позивача про зобов`язання Херсонської районної ради Херсонської області прийняти рішення про вихід Херсонської районної ради Херсонської області зі складу засновників Комунального підприємства «Олешки» Херсонської районної ради та його передачу у комунальну власність Олешківської територіальної громади - не підлягає задоволенню, адже в такому випадку суд даватиме колегіальному органу місцевого самоврядування вказівку, яке саме рішення йому необхідно прийняти, переймаючи на себе повноваження, які віднесенні саме до компетенції органів місцевого самоврядування. В даному випадку суд не повинен підміняти колегіальний орган місцевого самоврядування.
Посилання позивача на те, що закон встановлює відповідачу безальтернативність прийняття саме рішення про передачу комунального майна, жодним чином не спростовує того, що прийняття відповідного рішення є саме дискреційним повноваженням відповідача і саме відповідач, як колективний орган у встановленому законом порядку шляхом голосування на пленарному засіданні депутатів районної ради має прийняти відповідне рішення.
Інші доводи апеляційних скарг також жодним чином не спростовують висновків, до яких дійшла колегія суддів та не доводять неправильність чи незаконність рішення, прийнятого судом першої інстанції.
Згідно зі статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Відповідно до рішення Європейського суду з прав людини від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.1994р., серія A, №303-A, п.29).
Названий Суд зазначив, що, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення Європейського суду з прав людини у справі "Трофимчук проти України").
Висновки апеляційного господарського суду.
Згідно статті 276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Будь-яких підстав для скасування рішення Господарського суду Херсонської області від 16 грудня 2021 року по справі №923/1186/21 за результатами його апеляційного перегляду колегією суддів не встановлено.
За вказаних обставин оскаржуване рішення Господарського суду Херсонської області від 16 грудня 2021 року по справі №923/1186/21 підлягає залишенню без змін, а апеляційні скарги залишенню без задоволення із віднесенням витрат на оплату судового збору за подачу апеляційних скарг на апелянтів.
Керуючись статтями 269-271, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Південно-західний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги Олешківської міської ради Херсонської області та Херсонської районної ради Херсонської області на рішення Господарського суду Херсонської області від 16 грудня 2021 року по справі №923/1186/21 залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Херсонської області від 16 грудня 2021 року по справі №923/1186/21 залишити без змін.
Витрати по сплаті судового збору за подачу апеляційних скарг покласти на апелянтів.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку до Верховного Суду у випадках і строки, передбачені ст.ст. 287, 288 ГПК України.
Повний текст постанови складено та підписано 07.03.2023.
Головуючий К.В. Богатир
Судді: О.Ю. Аленін
С.В. Таран
Суд | Південно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 02.03.2023 |
Оприлюднено | 09.03.2023 |
Номер документу | 109421637 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність |
Господарське
Південно-західний апеляційний господарський суд
Богатир К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні