Рішення
від 08.03.2023 по справі 200/415/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 березня 2023 року Справа№200/415/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Куденкова К.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

У січні 2023 року ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі ГУ ПФУ, відповідач), в якому просить: - визнати протиправним і скасувати рішення № 051330003282 від 14.01.2023 про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах; - зобов`язати зарахувати до пільгового стажу за Списком № 1 шахтарі період роботи з 12.07.2004 по 30.11.2015 у ОП «Шахтоуправління ім. М.І.Калініна ДП «Донецьквугілля» як підземного гірника очисного вибою 4-5 рр, електрослюсаря підземного 4-5 рр, зарахувати до страхового і пільгового стажу період навчання з 01.07.2021 по 22.12.2022 в Дзержинському гірничому технікумі, зарахувати до страхового стажу період роботи з 01.07.2021 по 31.12.2022 у ОП «Шахта «Центральна» ДП «Торецьквугілля» як електрослюсаря підземного 5 р. і гірника очисного вибою 5 р та повторно розглянути заяву від 06.01.2023 про призначення пенсії за віком ні пільгових умовах з моменту отримання цього права.

Обґрунтовуючи позов ОСОБА_1 посилається безпідставну відмову в призначенні пенсії за віком у зв`язку з не зарахуванням спірних періодів роботи до страхового і пільгового стажу.

Відповідач надав відзив на адміністративний позов. Зазначає, що ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області із заявою встановленого зразка від 06.01.2023 про призначення пенсії за віком та пакетом документів. За принципом екстериторіальності документи ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком розглядалися і, відповідно, рішення про відмову у призначенні пенсії за віком № 051330003282 від 14.01.2023 приймалось Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області. Зазначає, що згідно з рішенням про відмову у призначенні пенсії за віком від 14.01.2023 вік заявника становить 46 років 28 днів. Страховий стаж позивача становить 36 років 01 місяць 15 днів (ву т.ч. додаткові роки за списком № 1 12 років). Пільговий стаж позивача становить 13 років 06 місяців 09 днів. У подальшому Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області переглянуто рішення про відмову в призначенні пенсії за віком від 14.01.2023 та на заміну цього рішення винесено рішення про відмову у призначенні пенсії за віком від 06.02.2023 № 051330003282. Згідно з рішенням про відмову в призначенні пенсії за віком від 06.02.2023 (на заміну рішення від 14.01.2023) вік заявника становить 46 років 28 днів. Страховий стаж позивача становить 46 років 01 місяць 15 днів (у т.ч. додаткові роки за списком № 1 22 роки). Пільговий стаж позивача становить 23 роки 07 місяців 04 дні. Посилається на те, що за період роботи з 12.07.2004 по 30.11.2015 ОСОБА_1 не долучив до заяви про призначення пенсії документів, що підтверджують пільговий характер роботи. Однак, оскільки підприємство розташоване на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, то до стажу за Списком № 1 зараховано періоди роботи 12.07.2004 - 31.12.2004; 10.01.2005 - 31.05.2005; 02.06.2005 04.05.2010; 05.05.2010 31.10.2010; 01.01.2011 31.08.2014 відповідно до записів в трудовій книжці та даних про спеціальний трудовий стаж з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. Зазначає, що до страхового стажу позивача не зараховано періоди роботи: з 01.07.2021 по 30.09.2022, оскільки відсутні дані про сплату внесків в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування; з 01.10.2022 по 31.12.2022, оскільки відсутні дані про нарахування заробітної плати та про сплату внесків в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. Також зазначає, що період роботи позивача з 01.07.2021 по 22.12.2022, за виключенням періодів відпустки без збереження заробітної плати, зараховано до пільгового стажу відповідно довідки № 6/461 від 26.12.2022 про пільговий характер роботи із застосуванням моніторингу несплачених місяців пільгової роботи за даними з реєстру застрахованих осіб. Посилається на те, що в електронній пенсійній справі позивача інформація про період навчання з 01.07.2021 по 22.12.2022 в Дзержинському гірничому технікумі відсутня. Право на пенсію за віком на пільгових умовах згідно з частиною 3 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування у позивача відсутнє.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 6 лютого 2023 року суддею прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні), витребувано докази.

Відповідно до пункту 31 частини 11 статті 85 Конституції України та статті 5 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні».

Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».

Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».

Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Законом України від 15 серпня 2022 року № 2500-IX «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" затверджено Указ Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

Законом України від 16 листопада 2022 року № 2738-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 7 листопада 2022 року № 757/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Законом України від 7 лютого 2023 року № 2915-IX «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 6 лютого 2023 року № 58/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

Суд, перевіривши матеріали справи та оцінивши повідомлені сторонами обставини, дійшов наступних висновків.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується копією паспорта громадянина України № НОМЕР_1 , виданого 10.07.1996.

За наслідками розгляду заяви ОСОБА_1 від 06.01.2023 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах (за ч. 3 ст. 114 Закону № 1058-IV) ГУ ПФУ прийняло оскаржуване рішення від № 051330003282 від 14.01.2023 про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах.

Указаним рішенням позивачу відмовлено в призначенні пенсії. Зазначено, що страховий стаж заявника становить 36 років 1 місяць 15 днів (у т.ч. додаткові роки за Список № 1 12 років). Пільговий стаж роботи становить 13 років 6 місяців 9 днів. Зазначено, що за доданими документами до страхового та пільгового стажу зараховані всі періоди. Згідно з наданими документами право на пенсію за віком на пільгових умовах згідно з п. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» відсутнє, роз`яснено, що 09.12.2026 особа матиме право на пенсію за віком згідно п. 1 ч. 2 ст. 114 зазначеного Закону.

У наступному Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області переглянуто рішення про відмову в призначенні пенсії за віком від 14.01.2023 та на заміну вказаного рішення, прийнято рішення про відмову в призначенні пенсії за віком від 06.02.2023 № 051330003282.

Указаним рішенням позивачу відмовлено в призначенні пенсії. Зазначено, що страховий стаж особи становить 46 років 1 місяць 15 днів (у т.ч. додаткові роки за список 1 - 22 роки). Пільговий стаж роботи особи становить 23 роки 7 місяців 4 дні. Зазначено, що за доданими документами до страхового та пільгового стажу зараховано всі періоди. Згідно з поданими документами право на пенсію за віком на пільгових умовах згідно з п.3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» відсутнє, проте 09.12.2026 особа матиме право на пенсію за віком згідно з п.1 ч.2 ст.114 зазначеного Закону.

До суду надана копія трудової книжки позивача НОМЕР_2 , в якій наявні записи: №№ 15-25 щодо роботи позивача в період з 12.07.2004 по 30.11.2015 в ОП «Шахтоуправління ім. М.І.Калініна ДП «Донецьквугілля» (у наступному ОП «Шахтоуправління ім. М.І.Калініна ДП «Донецька вугільна енергетична компанія») на посаді підземного гірника очисного забою з повним робочим днем в шахті і на посаді електрослюсаря підземного; № 30 щодо переведення позивача з 01.05.2021 на посаду електрослюсаря підземного з повним робочим днем на підземній роботі у ВП «Шахта «Центральна» ДП «Торецьквугілля»; № 31 щодо переведення позивача з 22.07.2021 на посаду гірника очисного забою підземного з повним робочим днем на підземній роботі; № 32 щодо переведення позивача з 01.07.2022 на посаду електрослюсаря підземного з повним робочим днем на підземній роботі у ВП «Шахта «Центральна» ДП «Торецьквугілля».

На підтвердження роботи позивача у Відокремленому підрозділі «Шахта «Центральна» ДП «Торецьквугілля» надано копію довідки від 26.12.2022 № 6/461 про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній в якій зазначено, що позивач працював на ВП «Шахта «Центральна» ДП «Торецьквугілля» і виконував: роботи в гірничому виробництві з повним робочим днем під землею: - з 20.06.2017 по 23.06.2017 навчання у навчальному пункті, що передбачено Списком 1, розділом 1, підрозділом 1; - з 24.06.2017 по 13.06.2018 гірник підземний чистка вагонів, що передбачено Списком 1, розділом 1, підрозділом 1; - з 14.06.2018 по 15.06.2018 навчання у навчальному пункті, що передбачено Списком 1, розділом 1, підрозділом 1; - з 16.06.2018 по 10.10.2019 електрослюсар підземний дільниці з видобування, що передбачено Списком 1, розділом 1, підрозділом 1; - з 11.10.2019 по 21.07.2021 електрослюсар підземний д.ЕМС, що передбачено Списком 1, розділом 1, підрозділом 1; - з 22.07.2021 по 30.06.2022 гірник очисного забою підземний, що передбачено Списком 1, розділом 1, підрозділом 1; - з 01.07.2022 по 22.12.2022 електрослюсар підземний д.ЕМС, що передбачено Списком 1, розділом 1, підрозділом 1.

З наданої відповідачем форми РС-право щодо позивача випливає, що період з 12.07.2004 по 31.12.2004 зараховано до пільгового стажу позивача (ст.14), також до пільгового стажу позивача (Список 1) зараховано періоди з 10.01.2005 по 31.05.2005, з 02.06.2005 по 04.05.2010, з 05.05.2010 по 31.10.2010, з 01.01.2011 по 31.08.2014. До страхового стажу зараховано період з 22.07.2015 по 30.05.2017. Період з 01.07.2021 по 31.12.2022 до страхового стажу не зараховано. Також не зараховано до пільгового та страхового стажу період з 01.09.2014 по 21.07.2015. Період з 22.07.2015 по 30.11.2015 по пільгового стажу не зараховано.

Також до суду надано індивідуальні відомості про застраховану особу з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (форма ОК-5) щодо позивача, в яких відсутні відомості щодо нарахування заробітної плати і щодо сплати страхових внесків у період з вересня 2014 року по червень 2015 року. З липня 2015 року наявні відомості про нарахування заробітної плати і сплату внесків роботодавцем Приватне акціонерне товариство "Торецький хлібокомбінат" (ідентифікаційний код 00375929). Відомості щодо нарахування заробітної плати і сплату страхових внесків роботодавцем Відокремлений підрозділ "Шахта імені Михайла Івановича Калініна" Державного підприємства "Донецька вугільна енергетична компанія" (код 33577399, місцезнаходження: 83017, Донецька область, місто Донецьк, проспект миру, будинок 44) відсутні.

Крім того, у вказаних індивідуальних відомостях наявна інформація щодо нарахування в періоді з липня 2021 року по вересень 2022 року заробітної плати без сплати страхових внесків роботодавцем ДП «Торецьквугілля» (ідентифікаційний код 33839013, місцезнаходження: 85200, Донецька область, місто Торецьк, вулиця Дружби, будинок 19). За період жовтень 2022 року грудень 2022 року відсутні відомості про заробітну плату і сплачені страхові внески вказаним роботодавцем.

Позивач також надав до суду копію диплома молодшого спеціаліста ІР НОМЕР_3 від 05.06.1996 (з додатком), в якому зазначено, що ОСОБА_1 в 1992 році вступив до Дзержинського гірничого технікуму і в 1996 році закінчив повний курс названого технікуму.

Спірні правовідносини виникли з приводу правомірності відмови в зарахування спірних періодів до пільгового і страхового трудового стажу.

Частиною 1 і ч. 3 ст. 44 Закону України від 9 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон № 1058-IV) передбачено, що призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.

Органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 64 Закону № 1058-IV передбачено, що Виконавча дирекція Пенсійного фонду та її територіальні органи мають право: отримувати безоплатно від органів державної влади, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання і від фізичних осіб - підприємців відомості, пов`язані з нарахуванням, обчисленням та сплатою страхових внесків, а також інші відомості, необхідні для виконання ними функцій, передбачених цим Законом та іншими законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 114 Закону № 1058-IV встановлено, що право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.

Приписами ч. 3 ст. 114 Закону № 1058-IV передбачено, що працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років. Такий самий порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) на шахтах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або перебувають у стадії ліквідації, але не більше двох років

Згідно з п. 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі Порядок № 637), передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи за період до впровадження персоніфікованого обліку у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - персоніфікований облік), є трудова книжка.

За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній стаж роботи встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Згідно з п. 20 розділу «Особливості підтвердження стажу роботи окремих категорій працівників» Порядку №637 передбачено, що в тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального стажу роботи приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5).

У довідці повинно бути вказано періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до яких включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка, в тому числі виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій.

Надання уточнюючих довідок підприємств, установ, організацій або їх правонаступників для підтвердження спеціального трудового стажу необхідно лише у випадку відсутності трудової книжки або коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах.

Між тим записи у трудовій книжці підтверджують характер роботи позивача за період з 12.07.2004 по 31.08.2014, проте, як було встановлено судом, період з 12.07.2004 по 31.12.2004 зараховано до пільгового стажу позивача (ст.14), також до пільгового стажу позивача (Список 1) зараховано періоди з 10.01.2005 по 31.05.2005, з 02.06.2005 по 04.05.2010, з 05.05.2010 по 31.10.2010, з 01.01.2011 по 31.08.2014.

Суду не повідомлено підстав не повного зарахування до пільгового стажу періоду з 12.07.2004 по 31.08.2014.

Отже, до пільгового стажу має бути зараховано наступні періоди: з 01.01.2005 по 09.01.2005, 01.06.2005, з 01.11.2010 по 31.12.2010.

Приписами статті 24 Закону № 1058-IV передбачено, що страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Страховий стаж обчислюється в місяцях. Неповний місяць роботи, якщо застрахована особа підлягала загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню або брала добровільну участь у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови, що сума сплачених за цей місяць страхових внесків з урахуванням сум страхових внесків, сплачених виходячи з мінімальної заробітної плати, є не меншою, ніж мінімальний страховий внесок.

Якщо сума сплачених за відповідний місяць страхових внесків з урахуванням сум страхових внесків, сплачених виходячи з мінімальної заробітної плати, є меншою, ніж мінімальний страховий внесок, цей період зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови здійснення в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду, відповідної доплати до суми страхових внесків з урахуванням сум страхових внесків, сплачених виходячи з мінімальної заробітної плати, таким чином, щоб загальна сума сплачених коштів за відповідний місяць була не меншою, ніж мінімальний страховий внесок.

За кожний повний рік стажу роботи (врахованого в одинарному розмірі) на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, зайнятість на яких давала та дає право на пенсію на пільгових умовах, до страхового стажу додатково зараховується по одному року.

Статтею 41 Закону № 1058-IV встановлено, що до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються: 1) суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески в межах встановленої законодавством максимальної величини заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, а після набрання чинності Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" - максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначеної відповідно до закону; 2) суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, а за періоди до запровадження обмеження максимального розміру заробітної плати (доходу), з якої сплачувалися зазначені внески (збір), - у межах сум, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, включалися до заробітної плати, з якої обчислювалася пенсія відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення", і не перевищують 5,6 розміру середньої заробітної плати в Україні на день отримання зазначених сум.

Для осіб, які у період до запровадження обмеження максимального розміру заробітної плати (доходу), з якої сплачувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, отримували заробітну плату (дохід) за результатами роботи, термін виконання якої перевищував календарний місяць, до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються суми виплат (доходу), які відповідно до законодавства, що діяло раніше, включалися і до заробітної плати, з якої обчислювалася пенсія відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення", і не перевищують 5,6 розміру середньої заробітної плати в Україні, у розрахунку на кожний місяць виконання роботи. Перелік таких осіб, а також порядок визначення для них заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії встановлюється Кабінетом Міністрів України; 3) суми заробітної плати (доходу), визначені виходячи із здійсненої застрахованою особою доплати, передбаченої частиною третьою статті 24 цього Закону.

Суд зазначає, що період роботи позивача у Відокремленому підрозділі "Шахта імені Михайла Івановича Калініна" Державного підприємства "Донецька вугільна енергетична компанія" (код 33577399, місцезнаходження відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 83017, Донецька область, місто Донецьк, проспект миру, будинок 44) з вересня 2014 року по 30.11.2015 взагалі не може бути зарахований пільгового стажу позивача (у межах заявлених позовних вимог), оскільки за цей час відсутні відомості щодо нарахування і виплати позивачу зарплати та сплату страхових внесків за законодавством України. Як було встановлено судом у цій справі, починаючи з вересня 2014 року ВП "Шахта імені Михайла Івановича Калініна" ДП "Донецька вугільна енергетична компанія", який розташований на тимчасово окупованій території України, не функціонує в межах законодавства України, про що позивач, як особа, яка працювала на тимчасово окупованій території України, не міг не знати.

Законодавство України, зокрема Закон № 1058-IV, не передбачає зарахування до страхового і пільгового стажу особи періоду її роботи в підприємствах та організаціях, підконтрольних окупаційній владі.

Суд звертає увагу на те, що позивач з липня 2015 року працював на Приватному акціонерному товаристві "Торецький хлібокомбінат". Тобто період за який позивач стверджує, що він був зайнятий повний робочий день під землею на ВП "Шахта імені Михайла Івановича Калініна" ДП "ДВЕК", що розташовано на тимчасово окупованій території, частково збігається з періодом роботи на підприємстві (повна зайнятість згідно з формою ОК-5), що розташоване на підконтрольній українській владі території. Тому суд не приймає записи в трудовій книжці позивача щодо його роботи з 01.09.2014 по 30.11.2015 ВП "Шахта імені Михайла Івановича Калініна" ДП "ДВЕК", що розташовано на тимчасово окупованій території, як безумовну підставу для зарахування цього періоду до пільгового стажу.

З огляду на викладене, позовні вимоги в частині зарахування до пільгового стажу періоду з 01.09.2014 по 30.11.2015 не підлягають задоволенню.

Згідно з ч. 6 ст. 20 Закону № 1058-IV встановлено, що страхувальники зобов`язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду.

Пунктом 1 ч. 2 ст. 6 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» передбачено, що платник єдиного внеску зобов`язаний: своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску.

Частинами 1-3 ст. 24 Закону № 1058-IV визначено, що страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

За кожний повний рік стажу роботи (врахованого в одинарному розмірі) на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, зайнятість на яких давала та дає право на пенсію на пільгових умовах, до страхового стажу додатково зараховується по одному року.

Аналіз наведених приписів законодавства свідчить про те, що обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника, та вказані внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника таких внесків.

Позивач у періоди 01.07.2021 по 31.12.2022 працював у ДП «Торецьквугілля», що підтверджується відповідними записами в копії трудової книжки.

Внаслідок невиконання роботодавцем позивача обов`язку по сплаті внесків до Пенсійного фонду України позивач позбавлена соціальної захищеності та пенсійного стажу за окремі періоди роботи на вказаному підприємстві.

Позивач не може нести відповідальність у вигляді позбавлення права на включення вказаних періодів роботи до страхового стажу за порушення, вчинене страхувальником, оскільки згідно з Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник.

Наведене відповідає правовим висновкам Верховного Суду, які наведені в постанові від 27.03.2018 у справі № 208/6680/16-а (2а/208/245/16).

Ураховуючи підтвердження характеру роботи позивача в періоді 01.07.2021 по 31.12.2022 року його трудовою книжкою та відповідною довідкою роботодавця, суд дійшов висновку про протиправність не зарахування указаного періоду позивача до його страхового стажу.

Щодо спірного періоду навчання з 01.07.2021 по 22.12.2022 в Дзержинському гірничому технікумі суд зазначає наступне.

Позивачем до суду не надані докази навчання з 01.07.2021 по 22.12.2022 в Дзержинському гірничому технікумі.

Суд зазначає, що відповідно до копії диплома молодшого спеціаліста ІР НОМЕР_3 від 05.06.1996 в якому зазначено, що ОСОБА_1 у 1992 році вступив до Дзержинського гірничого технікуму і в 1996 році закінчив повний курс названого технікуму.

Отже, суд вважає необхідним розглянути як спірний період навчання в Дзержинському гірничому технікумі з 1992 року по 1996 рік.

Позовні вимоги в цій частині обґрунтовані приписами ч. 1 ст. 38 Закону України від 10 лютого 1998 року № 103/98-ВР «Про професійно-технічну освіту».

Частиною 1 ст. 38 Закону України від 10 лютого 1998 року № 103/98-ВР «Про професійно-технічну освіту» передбачено, що час навчання у закладі професійної (професійно-технічної) освіти зараховується до трудового стажу здобувача освіти, у тому числі в безперервний і в стаж роботи за спеціальністю, що дає право на пільги, встановлені для відповідної категорії працівників, якщо перерва між днем закінчення навчання і днем зарахування на роботу за набутою професією не перевищує трьох місяців.

У постанові Верхового Суду України від 25.03.2014 № 21-47а14 зазначено, що можливість зарахування часу навчання до трудового стажу, що дає право на пільги, передбачена лише щодо професійно-технічних навчальних закладів, які не є вищими навчальними закладами (стаття 38 Закону України від 10 лютого 1998 року № 103/98-ВР «Про професійно-технічну освіту»).

Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Дзержинський гірничий технікум змінив назву на «Донбаський державний коледж технологій та управління» і здійснює вид діяльності - вища освіта.

До суду не надано жодних доказів того, що Дзержинський гірничий технікум у спірний період був саме професійно-технічним навчальним закладом.

Суд також звертає увагу на постанову Вищого адміністративного суду України від 23 квітня 2015 року № К/800/60430/14, в якій зазначено, що Закон УРСР від 28.06.1974 р. № 2778-VIII "Про народну освіту" відносив технікуми до середніх спеціальних навчальних закладів, а Закон України від 23.05.1991 р. № 1060-XII "Про освіту" (в редакції, яка була чинною до 06.09.2014 р.) - до вищих навчальних закладів.

У листі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 16.03.2011 № 4.7-17/674 «Роз`яснення щодо прирівняння середньої спеціальної освіти, здобутої за часів існування Радянського Союзу в технікумах та училищах, до неповної вищої освіти» також зазначено, що після набуття чинності Закону України "Про освіту" ( 1060-12 ) (з 1991 р.) та Закону України "Про вищу освіту" ( 2984-14 ) (з 2002 р.) технікуми та училища віднесені до вищих навчальних закладів I рівня акредитації, в яких здійснюється підготовка фахівців за спеціальностями освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста. Середня спеціальна освіта, здобута за часів існування Радянського Союзу в технікумах та училищах, прирівнюється відповідно до чинного законодавства до неповної вищої освіти освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста.

Як було встановлено судом, позивач здобув спеціальність освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста.

Отже, відсутні підстави для застосування приписів ч. 1 ст. 38 Закону України «Про професійно-технічну освіту» до спірних правовідносин.

Позивачем заявлені позовні вимоги, якими позивач просить визнати протиправним і скасувати рішення № 051330003282 від 14.01.2023 про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах. Але в спірних правовідносинах рішення ГУ ПФУ від 06.02.2023 № 051330003282 також створило для позивача негативні наслідки, а тому враховуючи приписи ч. 2 ст. 9 КАС України, з метою забезпечення правової визначеності в спірних правовідносинах, суд вважає за потрібне вийти за межі позовних вимог для захисту прав позивача і прийняти рішення про визнання протиправним та скасування рішення ГУПФУ від 06.02.2023 № 051330003282, що відповідає приписам п. 2 ч. 2 ст. 245 КАС України.

При цьому, рішення від 14.01.2023 також має бути скасоване, оскільки скасування лише рішення від 06.02.2023 може створити становище правової невизначеності щодо дії рішення від 14.01.2023.

На підставі наведеного, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.

Відповідно до квитанції № 0.0.2836060316.1 від 27.01.2023 позивачем сплачено судовий збір за подання позову в загальному розмірі 1073,60 грн.

Частинами 1 та 3 ст. 139 КАС України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Отже, стягненню на користь позивача підлягає 536,80 грн понесених судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 2, 5-10, 19, 72-77, 90, 132, 139, 143, 241-246, 250, 255, 263, 295, 297, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_4 , АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (ідентифікаційний код: 13814885; 79046, м. Львів, вул. Митрополита Андрія, буд. 10) про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області № 051330003282 від 14 січня 2023 року.

Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області № 051330003282 від 6 лютого 2023 року.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 06.01.2023 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах із зарахуванням до пільгового стажу періодів роботи з з 01.01.2005 по 09.01.2005, 01.06.2005, з 01.11.2010 по 31.12.2010, а також із зарахуванням до страхового стажу періоду роботи з 01.07.2021 по 31.12.2022 з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області суму судових витрат у розмірі 536 (п`ятсот тридцять шість) гривень 80 (вісімдесят) копійок.

Повне рішення суду складено 8 березня 2023 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя К.О. Куденков

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.03.2023
Оприлюднено10.03.2023
Номер документу109428268
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —200/415/23

Рішення від 08.03.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Куденков К.О.

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Куденков К.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні