Рішення
від 08.03.2023 по справі 600/14/23-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 березня 2023 року м. Чернівці Справа № 600/14/23-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лелюка О.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження справу за позовом Дністровської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області до Сокирянського районного споживчого товариства про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,,

У С Т А Н О В И В:

Дністровська окружна прокуратура в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області звернулася до суду з позовом до Сокирянського районного споживчого товариства про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.

Позивач просить суд визнати бездіяльність протиправною та зобов`язати Сокирянське районне споживче товариство (код ЄДРПОУ 30812800) привести у стан готовності захисні споруди:

- №98004, що знаходиться за адресою: вул. Михайла Грушевського, 4, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області;

- №98009, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 1, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області;

- №98025, що знаходиться за адресою: вул. Павла Поповича, 2а, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області;

- №98027, що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 5а, с. Білоусівка, Сокирянської ТГ, Дністровського району Чернівецької області;

- № 98121, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 6, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області, з метою використання їх за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що згідно з інформацією Чернівецької обласної військової адміністрації від 14.09.2022№01.46-23/6668 на території Дністровського району перебувають у відповідному фонді захисні споруди цивільного захисту №98004, №98009, №98018, №98025, №98027, №98029, №98031, №98121 (балансоутримувач Сокирянське РСТ). Аналогічну інформацію щодо облікованих споруд цивільного захисту населення надано на запит окружної прокуратури Дністровським PB ГУ ДСНС України у Чернівецькій області. Разом з тим, на сьогодні, на балансі Сокирянскього РСТ перебувають захисні споруди цивільного захисту №98004, № 98009, №98121, які згідно з актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, оцінку яких проведено 02.12.2022 за участю працівника Дністровського PB ГУ ДСНС України у Чернівецькій області у присутності балансоутримувача, оцінені як обмежено готові до використання за призначенням, а захисні споруди цивільного захисту №98025, №98027 - як неготові до використання за призначенням.

Крім того, перевіркою, проведеною Сокирянським районним сектором Управління ДСНС України у Чернівецькій області у період з 08.04.2019 до 19.04.2019, встановлено ряд порушень, зокрема, захисні споруди не забезпечені первинними засобами пожежогасіння, не обладнані системою пожежної автоматики і сигналізації, стан входів та виходів захисних споруд цивільного захисту, доступність для усіх категорій населення, зокрема - для осіб з інвалідністю та інших мало мобільних груп населення не відповідає вимогам з утримання, системи водопостачання, каналізації і опалення знаходяться, у несправному стані та не захищені від корозії, захисні споруди не забезпечено спеціальним інвентарем, майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку, не забезпечено герметичність та дотримання в сховищах температурно - вологісного режиму, який запобігає утворенню конденсату, не проводиться перевірка та обслуговування захисно-герметичних пристроїв сховищ, захисно - герметичних та герметичних дверей (воріт), віконниць (ставень), герметичних клапанів надмірного тиску та систем каналізації сховищ, не ведеться документація захисних споруд, у якій відображаються відомості про терміни, результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів, тощо (акт перевірки від 19.04.2019 № 89, припис від 19.04.2019 № 83).

Згідно з інформацією Сокирянського РСТ від 06.12,2022 № 54 протягом більш ніж 3 років, товариством усунено лише незначні порушення, зокрема, захисні споруди, які перебувають на балансі, забезпечено первинними засобами пожежогасіння, спеціальним інвентарем, у тому числі засобами індивідуального захисту, ведеться документація захисних споруд, у якій відображаються відомості про терміни і результати первинних оглядів.

Разом з тим, системами пожежної автоматики і сигналізації захисні споруди так і не були обладнані, стан входів та виходів захисних споруд цивільного захисту, доступність для усіх категорій населення, зокрема - для осіб з інвалідністю та інших мало мобільних груп населення продовжує не відповідати вимогам з утримання, системи водопостачання, каналізації і опалення знаходяться у несправному стані та не захищені від корозії, не забезпечено герметичність та дотримання у сховищах температурно - вологісного режиму тощо.

Вказане свідчить про бездіяльність Сокирянського РСТ протягом тривалого періоду часу та не готовність, як наслідок, споруд цивільного захисту до убезпечення життя та здоров`я членів Сокирянської територіальної громади у разі ракетних атак та проведення бойових дій, що є неприпустимим в умовах сьогодення.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 05 січня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; вирішено, що справа буде розглядатись в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами; встановлено строк для подання заяв по суті справи.

Відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, подав до суду відзив на позовну заяву, в якому вказано про те, що заперечує щодо наведених в позовній заяві обставин та правових підстав позову. Вказує, що нежитлове приміщення (зазначене в позовній заяві, як захисна споруда № 98025) за адресою: вул. Павла Поповича, 2а в місті Сокиряни було продано згідно нотаріально посвідченого договору купівлі-продажу від 30.09.2022 року і з дати підписання договору на балансі райспоживтовариства не обліковується.

Крім того, на житлове приміщення (зазначене в позовній заяві, як захисна споруда № 98027) за адресою: вул. Центральна, 5а в селі Білоусівка відсутній паспорт, який би свідчив про те, що приміщення за вказаною адресою відноситься до захисних споруд цивільного захисту. Відповідно до технічного паспорту на нежитлову будівлю будь-які захисні споруди в цьому приміщенні відсутні.

Вважає, що позов є передчасним оскільки згідно актів оцінки стану готовності захисних споруд цивільного захисту від 02.12.2022 року позивачем було надано рекомендації щодо приведення захисних споруд у готовність до використання за призначенням, а саме необхідно провести поточний ремонт усіх приміщень та виконати вимоги розділів ІІ та ІV вимог щодо утримання та експлуатації ЗСЦЗ.

Звертає увагу, що на день подання позову Сокирянське районне споживче товариство ще не встигло повністю виконати рекомендації зазначені в актах стану готовності захисних споруд цивільного захисту.

Позивач надав до суду відповідь на відзив, в якій зазначив, що відповідачем у встановленому законодавством порядку не доведено до відома уповноважених органів інформацію про зняття з балансу товариства захисної споруди цивільного захисту №98025, а також про відсутність на балансі захисної споруди цивільного захисту № 98027. Натомість під час проведення 02.12.2022 начальником ОППР та ЗЦЗ Дністровського РВ ГУ ДСНС України у Чернівецькій області оцінки стану готовності захисних споруд цивільного захисту, в тому числі і захисних споруд №98025, №98027, була присутня голова правління Сокирянського районного споживчого товариства, яка своїм підписом в акті засвідчила та підтвердила перебування вищезгаданих споруд на балансі Сокирянського РСТ.

Позивач вважає, що порушення встановлені органом контролю тривалий час не були усунені, а отже незважаючи на постійну загрозу з боку російської федерації щодо початку повномасштабного вторгнення на територію України належна увага утриманню захисних споруд цивільного захисту у стані готовому до використання за призначенням Сокирянським РСТ не приділена, підприємством не вживались належні заходи з метою приведення у відповідність до вимог чинного законодавства вказаних споруд, а отже і посилання товариства на передчасність подання прокурором адміністративного позову є необґрунтованим.

Правом подати заперечення відповідач не скористався.

Дослідивши наявні матеріали справи, оцінивши повідомлені обставини, які є достатніми для ухвалення законного і обґрунтованого судового рішення, суд дійшов висновку про те, що адміністративний позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що 26.08.2022 Дністровська окружна прокуратура звернулась із запитом до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області за №51-3443вих-22 щодо використання захисних споруд цивільного захисту населення на території Дністровського району Чернівецької області.

14.09.2022 Чернівецька обласна військова адміністрація, у відповідь на запит позивача від 26.08.2022, надала інформацію щодо використання захисних споруд цивільного захисту населення на території Дністровського району Чернівецької області, зокрема про те, що на території Дністровського району перебувають у відповідному фонді захисні споруди цивільного захисту №98004, №98009, №98018, №98025, №98027, №98029, №98031, №98121 (балансоутримувач Сокирянське РСТ).

09.09.2022 Головне управління ДСНС у Чернівецькій області (Дністровський районний відділ) повідомив Дністровську окружну прокуратуру щодо використання захисних споруд цивільного захисту населення на території Дністровського району Чернівецької області, зокрема про те, що на балансі Сокирянскього РСТ перебувають захисні споруди цивільного захисту №98004, № 98009, №98121, які згідно з актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, оцінку яких проведено 02.12.2022 за участю працівника Дністровського PB ГУ ДСНС України у Чернівецькій області у присутності балансоутримувача, оцінені як обмежено готові до використання за призначенням, а захисні споруди цивільного захисту №98025, №98027 - як неготові до використання за призначенням.

Крім того, перевіркою, проведеною Сокирянським районним сектором Управління ДСНС України у Чернівецькій області у період з 08.04.2019 до 19.04.2019, встановлено ряд порушень, зокрема, захисні споруди не забезпечені первинними засобами пожежогасіння, не обладнані системою пожежної автоматики і сигналізації, стан входів та виходів захисних споруд цивільного захисту, доступність для усіх категорій населення, зокрема - для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення не відповідає вимогам з утримання, системи водопостачання, каналізації і опалення знаходяться, у несправному стані та не захищені від корозії, захисні споруди не забезпечено спеціальним інвентарем, майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку, не забезпечено герметичність та дотримання в сховищах температурно- вологісного режиму, який запобігає утворенню конденсату, не проводиться перевірка та обслуговування захисно-герметичних пристроїв сховищ, захисно- герметичних та герметичних дверей (воріт), віконниць (ставень), герметичних клапанів надмірного тиску та систем каналізації сховищ, не ведеться документація захисних споруд, у якій відображаються відомості про терміни, результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів, тощо (акт перевірки від 19.04.2019 № 89, припис від 19.04.2019 № 83).

02.12.2022 позивач звернувся до Сокиряського районного споживчого товариства із листом № 51-4960вих-22, в якому просив до 06.12.2022 надати на електронну адресу окружної прокуратури, а також у письмовому вигляді інформацію щодо вжитих заходів із усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, окремо зазначивши вжиті заходи щодо приведення у відповідність до вимог чинного законодавства споруд цивільного захисту (протирадіаційних укриттів).

Відповідач листом від 06.12.2022 № 54 надав інформацію, щодо виконання припису ГУ ДСНС України у Чернівецькій області від 19.04.2019 №83.

Згідно вказаного листа, пункти 9, 10, 11 припису не виконано у зв`язку із скрутним фінансовим станом. Пункти 14, 15, 16 припису не виконано в силу відсутності каналізації сховищ, захисно-герметичних пристроїв.

15.12.2022 позивач звернувся до Сокиряського районного споживчого товариства із листом №51-5253вих-22, в якому просив надати інформацію щодо вжитих протягом 2019-2022 років заходів до приведення у відповідність до вимог чинного законодавства захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі Сокирянського РСТ, зокрема інформувати чи виділялись кошти на утримання об`єктів цивільного захисту протягом 2019-2022 Сокирянського РСТ. Крім того, просив надати копії актів оцінки готовності, облікових карток, паспортів захисних споруд цивільного захисту населення, які перебувають на балансі Сокирянського РСТ та витяг з ЄДРПОУ щодо Сокирянського РСТ.

Відповідач листом від 21.12.2022 №56 надав інформацію, що правління райспоживтовариства як балансоутримувач за наявних коштів забезпечує утримання захисних споруд, що повинні використовуватися для укриття працівників, покупців, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням. Вказано, що протягом 2019-2022 у межах фінансових можливостей здійснювались заходи по проведенню часткового ремонту будівель, в яких розміщенні захисні споруди, а також частково і до приведення у відповідність до вимог чинного законодавства захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі Сокирянського РСТ.

До вказаних правовідносин суд застосовує такі положення закону та робить висновки по суті спору.

Згідно зі статтею 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до вимог ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Частинами 3, 4 та 5 ст. 53 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за ново виявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Відповідно до ч.4 ст. 23 Закону України Про прокуратуру наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.

Виключно з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, прокурор має право отримувати інформацію, яка на законних підставах належить цьому суб`єкту, витребувати та отримувати від нього матеріали та їх копії.

Відповідно до п. 1 абзацу 5 ч. 4 ст. 23 Закону України Про прокуратуру у разі відсутності суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесений захист законних інтересів держави, а також у разі представництва інтересів громадянина або представництва інтересів держави у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави з метою встановлення наявності підстав для представництва прокурор має право витребувати за письмовим запитом, ознайомлюватися та безоплатно отримувати копії документів і матеріалів органів державної влади, органів місцевого самоврядування, військових частин, державних та комунальних підприємств, установ і організацій, органів Пенсійного фонду України та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, що знаходяться у цих суб`єктів, у порядку, визначеному законом.

Відповідно до ст. 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який продовжений до 19.02.2023 на підставі указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 14.03.2022 № 133/2022, від 18.04.2022 № 259/2022, від 17.05.2022 № 341/2022, від 12.08.2022 № 573/2022, від 07.11.2022 № 757/2022.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно ст. 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України (далі Кодекс ЦЗ) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до ст. 4 Кодексу ЦЗ, є комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних запобігання виникненню таких ситуацій та інших небезпечних подій, ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у 1 сфері пожежної та техногенної безпеки.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу ЦЗ громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту» та їх використання.

Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу ЦЗ для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (далі Порядок №138), визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу ЦЗ, п. 9 Порядку №138 утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням і здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони (перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

У відповідності до п. 3 Порядку №138 балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно пункту 10 Порядку №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття заселення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у Готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті західної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною 1 ст. 20 Кодексу ЦЗ визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання, здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій, забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту.

Згідно пункту 11 Порядку №138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до п. 1 Розділу І «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимоги).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).

Відповідно підпункту 1 п. 2 розділу VI Вимоги, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувач і здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Підпунктами 5, 6 п. 2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення , фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану і готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 п. 2 Розділу VI Вимоги під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого, інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може фути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використанню за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готового або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основ них недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 Кодексу та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138.

Відтак, систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення захисних споруд цивільного захисту, балансоутримувачем яких є Сокирянське районне споживче товариство до стану готовності, суперечать інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічних правових позицій за позовами прокурора притримується Верховний Суд у справі №826/12192/16 постанова від 03.10.2018 та у справі №820/5164/15 постанова від 25.07.2019.

Вказане свідчить про допущену бездіяльність Сокирянського районного споживчого товариства щодо не вжиття заходів по приведенню у стан готовності захисні споруди: - №98004, що знаходиться за адресою: вул. Михайла Грушевського, 4, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області; - №98009, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 1, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області; - №98025, що знаходиться за адресою: вул. Павла Поповича, 2а, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області; - №98027, що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 5а, с. Білоусівка, Сокирянської ТГ, Дністровського району Чернівецької області; - № 98121, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 6, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області, з метою використання їх за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018

Таким чином, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для визнання протиправною бездіяльність Сокирянського районного споживчого товариства щодо не вжиття заходів по приведенню у стан готовності захисні споруди: - №98004, що знаходиться за адресою: вул. Михайла Грушевського, 4, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області; - №98009, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 1, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області; - №98025, що знаходиться за адресою: вул. Павла Поповича, 2а, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області; - №98027, що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 5а, с. Білоусівка, Сокирянської ТГ, Дністровського району Чернівецької області; - № 98121, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 6, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області, з метою використання їх за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 та зобов`язання Сокирянське районне споживче товариство привести у стан готовності захисні споруди: - №98004, що знаходиться за адресою: вул. Михайла Грушевського, 4, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області; - №98009, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 1, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області; - №98025, що знаходиться за адресою: вул. Павла Поповича, 2а, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області; - №98027, що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 5а, с. Білоусівка, Сокирянської ТГ, Дністровського району Чернівецької області; - № 98121, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 6, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області, з метою використання їх за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Стосовно твердження відповідача у відзиві, суд зазначає наступне.

Так, відповідачем указано, що захисна споруда № 98025 за адресою: вул. Павла Поповича, 2а в місті Сокиряни була продана згідно нотаріально посвідченого договору купівлі-продажу від 30.0.2022 року і з дати підписання договору на балансі райспоживтовариства не обліковується. На захисну споруду № 98027 за адресою: вул. Центральна, 5а в селі Білоусівка відсутній паспорт, який би свідчив про те, що приміщення за вказаною адресою відноситься до захисних споруд цивільного захисту.

У зв`язку з цим суд звертає увагу на те, що у матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази, про те, що відповідачем у встановленому законодавством порядку доведено до відома уповноважених органів інформацію про зняття з балансу товариства захисної споруди цивільного захисту №98025, а також про відсутність на балансі захисної споруди цивільного захисту №98027.

Натомість, як вбачається з матеріалів справи, під час проведення 02.12.2022 начальником ОППР та ЗЦЗ Дністровського РВ ГУ ДСНС України у Чернівецькій області оцінки стану готовності захисних споруд цивільного захисту, в тому числі і захисних споруд №98025, №98027, була присутня голова правління Сокирянського районного споживчого товариства, яка своїм підписом в акті засвідчила та підтвердила перебування вищезгаданих споруд на балансі Сокирянського РСТ.

Щодо тверджень у відзиві про передчасність позову, то такі суд оцінює критично, адже, як убачається з матеріалів справи, встановлені органом контролю порушення тривалий час не були усунені, при цьому, незважаючи на постійну загрозу з боку російської федерації щодо початку повномасштабного вторгнення на територію України, належна увага утриманню захисних споруд цивільного захисту у стані готовому до використання за призначенням Сокирянським РСТ не було приділена, підприємством не вживались належні заходи з метою приведення у відповідність до вимог чинного законодавства вказаних споруд.

Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків. Особливості визначення шкоди, заподіяної протиправними (незаконними) індивідуальними актами та/або рішеннями, зазначеними у частині першій статті 266-1 цього Кодексу, встановлюються Законом України Про банки і банківську діяльність та Законом України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб.

Відповідно до ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Згідно статей 74-76 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Станом на час розгляду справи доказів приведення у стан готовності захисних споруд, відносно яких заявлені позовні вимоги, відповідачем суду не надано, а доводів позову ним не спростовано.

Зважаючи на наведені вище норми законодавства та встановлені судом обставини справи, суд приходить до висновку, що заявлені вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки під час розгляду даної справи не залучались свідки та не проводились експертизи, то відсутні підстави для стягнення з відповідача судових витрат.

Керуючись статтями 9, 72, 73, 74, 76, 77, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Дністровської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області до Сокирянського районного споживчого товариства про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Сокирянського районного споживчого товариства щодо не вжиття заходів по приведенню у стан готовності захисні споруди: №98004, що знаходиться за адресою: вул. Михайла Грушевського, 4, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області; №98009, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 1, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області; №98025, що знаходиться за адресою: вул. Павла Поповича, 2а, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області; №98027, що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 5а, с. Білоусівка, Сокирянської ТГ, Дністровського району Чернівецької області; №98121, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 6, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області.

Зобов`язати Сокирянське районне споживче товариство привести у стан готовності захисні споруди: №98004, що знаходиться за адресою: вул. Михайла Грушевського, 4, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області; №98009, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 1, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області; №98025, що знаходиться за адресою: вул. Павла Поповича, 2а, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області; №98027, що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 5а, с. Білоусівка, Сокирянської ТГ, Дністровського району Чернівецької області; № 98121, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 6, м. Сокиряни Дністровського району Чернівецької області, з метою використання їх за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Датою ухвалення судового рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення. Повне судове рішення складено 08 березня 2023 року.

Повне найменування учасників справи: позивач керівник Дністровської окружної прокуратури (вул. Сагайдачного, 39Б, смт. Кельменці, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 02910120) в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (вул. Комарова, 1а, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 38595868); відповідач Сокирянське районне споживче товариство (Чернівецька область, Дністровський район, м. Сокиряни, вул. Шевченка, 6, код ЄДРПОУ 30812800).

Суддя О.П. Лелюк

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.03.2023
Оприлюднено10.03.2023
Номер документу109430574
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —600/14/23-а

Рішення від 08.03.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

Ухвала від 05.01.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні