ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"10" березня 2023 р. Справа № 911/51/23
Господарський суд Київської області у складі судді Щоткіна О.В. розглянув матеріали справи
Державної служби України з безпеки на транспорті
до Товариства з обмеженою відповідальністю "ТКС-Трейд"
про стягнення 5207,50 грн.
без виклику учасників справи
СУТЬ СПОРУ:
До Господарського суду Київської області звернулась Державна служба України з безпеки на транспорті (далі - позивач) з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «ТКС-Трейд» (далі - відповідач) про стягнення 5207,50 грн.
Позов пред`явлено з підстав нарахування Товариству з обмеженою відповідальністю «ТКС-Трейд» плати за проїзд великовагового транспортного засобу у розмірі 161,60 євро, що еквівалентно 5207,50 грн (станом на 27.07.2020), про що також складено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 1458 від 27.07.2020.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 09.01.2023 відкрито провадження у справі; постановлено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання (без виклику учасників справи); сторонам встановлено строки для вчинення процесуальних дій у справі.
Як свідчать матеріали справи, відповідач не скористався наданим йому процесуальним правом, передбаченим ч. 1 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), щодо надіслання відзиву на позовну заяву.
При цьому суд зазначає, що відповідач належним чином повідомлений про розгляд даної справи, що підтверджується наявним у матеріалах справи рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 0103281795817, врученого представнику за довіреністю 20.01.2023.
Відповідно до ч. 2 ст. 178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Оскільки відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву, справа розглядається виключно за наявними матеріалами відповідно до приписів ч. 9 ст. 165 та ч. 2 ст. 178 ГПК України.
Відповідно до ч. 8 ст. 252 ГПК України при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Згідно з ч. 4 ст. 240 ГПК України, у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, суд підписує рішення без його проголошення.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, та об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Старшими державними інспекторами управління Укртрансбезпеки у Черкаській області Паштепою Ю.М. та Полярушем С.Ф. 27.07.2020 на підставі направлення на рейдову перевірку №010972 від 23.07.2020 на 210 км + 450 м на а/д М-05 «Київ-Одеса» проведена рейдова перевірка транспортного засобу марки DAF XF 105.460, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 з напівпричіпом марки RENDERS EURO 903, реєстраційний номер НОМЕР_2 під керуванням водія ОСОБА_1 щодо додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
Згідно товарно-транспортної накладної Серія ПЗО № 512100 від 26.07.2020, наданої під час проведення перевірки, автомобільним перевізником є ТОВ «ТКС-Трейд».
Під час перевірки виявлено порушення: «перевезення подільного вантажу з перевищенням вагових обмежень, а саме навантаження на строєну вісь 25,250 кг (допустима 24 т), чим порушено п. 22.5 ПДР ПКМУ № 879», що підтверджується копією талона про зважування від 27.07.2020.
За результатами перевірки було складено: довідку № 043976 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 27.07.2020; акт № 044565 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 27.07.2020; акт № 236530 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 27.07.2020.
Зазначені акти містять підписи водія ОСОБА_1 та посадових осіб, що провели перевірку.
Відповідно до розрахунку плати за проїзд № 1458 від 27.07.2020 великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування до акту від 27.07.2020 № 044565, виконаного відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007, ТОВ «ТКС-Трейд» нараховано 161,60 євро плати за проїзд великовагового транспортного засобу, що еквівалентно 5 207 грн. 50 коп.
Державна служба безпеки України на транспорті 08.09.2020 винесла постанову № 220080 про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою постановлено стягнути з ТОВ «ТКС-Трейд» на користь держави адміністративно-господарський штраф у сумі 8500,00 грн.
Заступником начальника Рокитнянського районного відділу державної виконавчої служби Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) було винесено постанову про закінчення виконавчого провадження № 63814499 від 08.12.2020 з примусового виконання постанови № 220080 від 08.09.2020 про стягнення з ТОВ «ТКС-Трейд» штрафу у сумі 8500,00 грн, у зв`язку з його фактичним виконанням.
За твердженнями позивача, Управлінням Укртрансбезпеки у Черкаській області скеровувалися листи-повідомлення № 56931/39/24-20 від 31.07.2020 та № 46497/4.3/24-22 від 13.12.2022 про необхідність внесення плати за проїзд великовагового транспортного засобу марки DAF XF 105.460, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 з напівпричіпом марки RENDERS EURO 903, реєстраційний номер НОМЕР_2 автомобільними дорогами загального користування у розмірі 161,60 євро. Докази надсилання підтверджуються списками згрупованих поштових відправлень листів та фіскальними чеками, датованими 03.08.2020 та 13.12.2022.
Оскільки ТОВ «ТКС-Трейд» зазначену суму коштів у добровільному порядку не сплатило, Укртрансбезпека звернулась до господарського суду із цим позовом.
За приписами статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
Відповідно до частини другої статті 29 Закону України "Про дорожній рух" з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Статтею 33 Закону Україну "Про автомобільні дороги" рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно із частинами першою, четвертою статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
За приписами статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт покладено на автомобільних перевізників.
Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі - великовагові та/або великогабаритні транспорті засоби), що використовуються на автомобільних дорогах загального користування визначено Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 (далі - Порядок № 879, застосовується у редакції, чинній на момент виявлення спірного порушення).
Відповідно до пункту 3 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
За визначенням, наведеним у підпункті 3 пункту 2 Порядку № 879, великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.
Згідно з пунктом 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30, транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Відповідно до пункту 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306 (у редакції, чинній на момент виявлення порушення), за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
Пунктом 21 Порядку № 879 передбачено, що у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування (далі - плата за проїзд). Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.
Відповідно до пунктів 26, 27 Порядку № 879 кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету. Плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування справляється з транспортних засобів вітчизняних та іноземних власників, у тому числі тих, що визначені у статті 5 Закону України "Про єдиний збір, який справляється у пунктах пропуску через державний кордон України", справляється у разі виявлення факту перевищення їх фактичних параметрів над параметрами, які враховувалися під час встановлення розміру єдиного збору в пунктах пропуску через державний кордон, де відсутні вагові комплекси, та з транспортних засобів, які виїжджають за межі України і на які в установленому порядку не отримано дозвіл на рух або не внесено плату за проїзд. Плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.
Згідно з пунктом 28 Порядку № 879 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.
Методику розрахунку плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту визначено пунктом 30 Порядку № 879, відповідно до якого плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів. Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 метра.
При визначенні розміру плати за проїзд транспортних засобів з осьовим сполученням більше трьох береться до рахунку схема, що спричиняє більші руйнування доріг з комбінацій одно-, двох- та трьохосьових сполучень, а найбільша сума навантаження на суміжні осі припадає на максимальну колісну формулу. Для строєних осей з одиночними шинами плата за перевищення допустимих навантажень на вісь (осі) збільшується у два рази (пункт 31 Порядку № 879).
Відповідно до пункту 31-1 Порядку № 879, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням. Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
Аналіз наведених норм свідчить про те, що у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру, плату за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу має вносити саме перевізник.
Наявні у справі докази свідчать про те, що перевезення вантажу здійснювалось транспортним засобом марки DAF XF 105.460, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 (серія і номер свідоцтва про реєстрацію - НОМЕР_3 ), з напівпричіпом марки RENDERS EURO 903 реєстраційний номер НОМЕР_4 (серія і номер свідоцтва про реєстрацію - НОМЕР_5 ) під керуванням водія ОСОБА_1 .
Матеріали цієї справи містять передбачені Порядком № 879 документи, зокрема, акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 044565 від 27.07.2020, акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 236530 від 27.07.2020, довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю № 043976 від 27.07.2020, розрахунок № 1458 від 27.07.2020 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування до вказаних актів, які складені за підписом посадової особи Укртрансбезпеки, старшим державним інспектором Паштепом Ю.М., уповноваженого на проведення рейдової перевірки в період з 27.07.2020 по 02.08.2020 на підставі направлення № 010972 від 23.07.2020, копія якого наявна у матеріалах справи.
Дослідивши розрахунок № 1458 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування до акту від 27.07.2020 №044565, суд установив, що розмір плати позивач визначив відповідно до вимог зазначених вище норм Порядку № 879 та відповідно до Ставок плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879.
Оскільки відповідач не здійснив оплату нарахованої суми відшкодування у встановлений законодавством строк, позивач здійснив її розрахунок у гривнях за офіційним курсом іноземної валюти на момент вчинення правопорушення. Станом на 27.07.2020 сума в розмірі 161,60 євро за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком України, становила 5207,50 грн (32,2246 грн за 1 євро).
Пунктами 37 та 41 Порядку № 879 визначено, що учасники відносин у сфері габаритно-вагового контролю несуть відповідальність згідно із законодавством, а дії або бездіяльність учасників відносин у сфері габаритно-вагового контролю можуть бути оскаржені в установленому порядку.
Відповідач не надав суду жодних доказів на спростування факту перевищення габаритно-вагових параметрів транспортним засобом, який перебуває у його власності, а також не надав доказів оскарження у встановленому порядку дій позивача щодо фіксування правопорушення та нарахування стягуваної плати за проїзд.
Проаналізувавши наявні матеріали справи, суд дійшов висновку, що при проведенні габаритно-вагового контролю, складанні відповідної довідки та актів про перевищення транспортним засобом нормативних вагових та габаритних параметрів № 236530 та № 044565, розрахунку плати за проїзд посадова особа Управління Укртрансбезпеки у Черкаській області діяла на підставі та у спосіб, що встановлені чинним законодавством.
Статтею 13 ГПК України визначено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
За приписами частини першої статі 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
З огляду на встановлені обставини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Укртрансбезпеки до ТОВ «ТКС-Трейд» про стягнення 5207,50 грн плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, є правомірними, підтверджуються матеріалами справи і підлягають задоволенню повністю.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, пов`язаних зі сплатою судового збору, суд керується пунктом 2 частини першої статті 129 ГПК України, відповідно до якого судовий збір покладається, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи висновок суду про задоволення позову у повному обсязі, сплачений позивачем судовий збір за подання позовної заяви в розмірі 2481,00 грн покладається на відповідача повністю.
Керуючись статтями 73, 74, 76-79, 129, 237, 238, 240, 242 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ТКС-Трейд» (09602, Київська обл, Рокитнянський район, смт Рокитне, вул. Зарічна, 2, код ЄДРПОУ 39996126) на користь Державного бюджету України плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, у сумі 5207 (п`ять тисяч двісті сім) грн. 50 коп. за реквізитами: одержувач платежу ГУК у Черк.обл./тг м. Черкаси/22160100, код ЄДРПОУ 37930566, банк: Казначейство України (ел. адм. подат.), р/р UA368999980313121216000023759, призначення платежу: плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ТКС-Трейд» (09602, Київська обл, Рокитнянський район, смт Рокитне, вул. Зарічна, 2, код ЄДРПОУ 39996126) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті (03150, м. Київ, вул. Антоновича, буд. 51; код ЄДРПОУ 39816845) 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одну) грн 00 коп. судового збору.
4. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення відповідно до ст. ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України.
Суддя О.В. Щоткін
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 10.03.2023 |
Оприлюднено | 13.03.2023 |
Номер документу | 109465280 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди |
Господарське
Господарський суд Київської області
Щоткін О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні