Рішення
від 10.03.2023 по справі 440/8365/22
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 березня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/8365/22

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Петрової Л.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "Безпека 21" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач Приватне підприємство "Безпека 21" звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України, у якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідачів 18.07.2022 №7074420/44283137, щодо відмови в реєстрації податкової накладної №2 від 29.03.2022,

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 29.03.2022 подану ПП "БЕЗПЕКА 21",

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідачів 18.07.2022 №7074421/44283137, щодо відмови в реєстрації податкової накладної №3 від 30.03.2022,

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 30.03.2022 подану ПП "БЕЗПЕКА 21",

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідачів від 18.07.2022 №7074422/44283137, щодо відмови в реєстрації податкової накладної №4 від 31.03.2022,

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 від 31.03.2022 подану ПП "БЕЗПЕКА 21",

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідачів від 14.07.2022 №7053130/44283137, щодо відмови в реєстрації податкової накладної №7 від 25.02.2022,

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 від 25.02.2022 подану ПП "БЕЗПЕКА 21",

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідачів від 14.07.2022 №7053131/44283137, щодо відмови в реєстрації податкової накладної №8 від 28.02.2022,

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №8 від 28.02.2022 подану ПП "БЕЗПЕКА 21".

В обґрунтування позову зазначено, що ПП "БЕЗПЕКА 21" здійснює діяльність з надання транспортних послуг КВЕД 49.31. 01.01.2022 між ПП "БЕЗПЕКА 21" та ПП «Сек`юриті» було укладено договір надання транспортних послуг №13 на умовах визначених договором. Позивачем відповідно до вимог законодавства було складено та направлено на реєстрацію податкові накладні, проте контролюючим органом прийнято рішення щодо відмови у реєстрації податкових накладних.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 03.10.2022 позов залишено без руху.

07.10.2022 на виконання вимог ухвали суду про залишення позову без руху позивачем надано докази.

Ухвалою суду від 13.10.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/8365/22, призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

03.11.2022 до суду надійшов відзив на позов в якому зазначено, що за результатами розгляду податкових накладних Комісією сформовано квитанцію про зупинення реєстрації податкових накладних у якій зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.31 відсутні у таблиці даних платника ПДВ як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару /послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Відповідачем зазначено, що результатами опрацювання копій первинних документів, поданих платником податків до повідомлення щодо податкових накладних №2 від 29.03.2022, №3 від 30.03.2022, №4 від 31.03.2022 встановлено, що платником не було подано банківських документів щодо оплати послуг та/або рахунку бухгалтерського обліку 361/акту звірики взаєморозрахунків. За результатами опрацювання копій первинних документів, поданих платником податків до повідомлення щодо податкових накладних від 25.02.2022 №7, від 28.02.2022 №8 ПП "БЕЗПЕКА 21" встановлено, що платником не надано товарно-транспортні накладні чи інші документи, що підтверджують надання послуг перевезення (номенклатуру, об`єм, кількість тощо). Крім цього, платником надані акти виконаних робіт від 25.02.2022 № 3, від 28.02.2022 №4 , в яких не розкрито зміст господарських операцій з наданих послуг перевезення та пов`язаних з ним витрат (відповідно до вимог статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», п. 2.4, п. 2.5 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку».).

07.11.2022 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив в якій зазначено, що зважаючи на наявність документів, які свідчать про фактичне здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентами, а також те, що такі документи були надані до контролюючого органу, останній не мав достатніх правових підстав для відмови у реєстрації податкових накладних.

Ухвалою суду від 20.10.2022 заперечення представника Головного управління ДПС у Полтавській області проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження залишено без задоволення.

Згідно з частиною п`ятою статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.

З матеріалів справи вбачається, що ПП "БЕЗПЕКА 21" є юридичною особою, зареєстроване 12.07.2021, про що зроблено відповідний запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (код ЄДРПОУ 44057192).

Позивач зазначає, що на даний час здійснює діяльність з надання транспортних послуг КВЕД 49.31.

01.01.2022 між ПП "БЕЗПЕКА 21" та ПП «Сек`юриті» було укладено договір надання транспортних послуг №13 на умовах визначених договором.

Відповідно до п.1.1 Договору виконавець зобов`язується надати замовнику одну або декілька транспортних послуг з використання транспортних засобів, які є власними або орендованими виконавцем і перебувають у справному технічному та належному санітарному стані.

29.03.2022 ПП "БЕЗПЕКА 21" було складено податкову накладну №2, яку направлено на реєстрацію в ЄРПН 13.07.2022.

Податкову накладну №2 від 29.03.2022 прийнято 13.07.2022. Реєстрацію зупинено. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 29.03.2022 №2 в ЄРПН зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.31, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару /послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН.

На виконання вимог контролюючому органу позивачем 14.07.2022 подано додаткові пояснення з копіями документів та з проханням здійснити заходи щодо розблокування реєстрації податкової накладної, але рішенням про реєстрацію /відмову в реєстрації від 18.07.2022 за №7074420/44283137 контролюючим органом було відмовлено в реєстрації податкової накладної.

У рішенні зазначено про ненадання платником податків розрахункових документів та /або банківських виписок. Додаткова інформація: не надано банківських документів щодо оплати послуг та /або розрахунку бухгалтерського обліку 361/акту звірки взаєморозрахунків.

30.03.2022 ПП "БЕЗПЕКА 21" було складено податкову накладну №3 від 30.03.2022, яку направлено на реєстрацію в ЄРПН 13.07.2022.

Податкову накладну №3 від 30.03.2022 прийнято 13.07.2022. Реєстрацію зупинено. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.31, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару /послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН.

На виконання вимог контролюючому органу позивачем 15.07.2022 подано додаткові пояснення з копіями документів та з проханням здійснити заходи щодо розблокування реєстрації податкової накладної, але рішенням про реєстрацію /відмову в реєстрації від 18.07.2022 № 7074421/44283137 контролюючим органом було відмовлено в реєстрації податкової накладної.

У рішенні зазначено про ненадання платником податків розрахункових документів та /або банківських виписок. Додаткова інформація: не надано банківських документів щодо оплати послуг та /або розрахунку бухгалтерського обліку 361/акту звірки взаєморозрахунків.

31.03.2022 ПП "БЕЗПЕКА 21" було складено податкову накладну №4 від 31.03.2022, яку направлено на реєстрацію в ЄРПН 13.07.2022.

Податкову накладну №4 від 31.03.2022 прийнято 13.07.2022. Реєстрацію зупинено. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.31, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару /послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН.

На виконання вимог контролюючому органу позивачем 16.07.2022 подано додаткові пояснення з копіями документів та з проханням здійснити заходи щодо розблокування реєстрації податкової накладної, але рішенням про реєстрацію /відмову в реєстрації від 18.07.2022 за №7074422/44283137 контролюючим органом було відмовлено в реєстрації податкової накладної.

У рішенні зазначено про ненадання платником податків розрахункових документів та /або банківських виписок. Додаткова інформація: не надано банківських документів щодо оплати послуг та /або розрахунку бухгалтерського обліку 361/акту звірки взаєморозрахунків.

25.02.2022 ПП "БЕЗПЕКА 21" було складено податкову накладну №7 від 25.02.2022, яку направлено на реєстрацію в ЄРПН 11.07.2022.

Податкову накладну №7 від 25.02.2022 прийнято 11.07.2022. Реєстрацію зупинено. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.31, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару /послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН.

На виконання вимог контролюючому органу позивачем 12.07.2022 подано додаткові пояснення з копіями документів та з проханням здійснити заходи щодо розблокування реєстрації податкової накладної, але рішенням про реєстрацію /відмову в реєстрації від 14.07.2022 №7053130/44283137 контролюючим органом було відмовлено в реєстрації податкової накладної.

У рішенні зазначено про ненадання платником податків розрахункових документів та /або банківських виписок. Додаткова інформація: ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Додаткова інформація: не надано товарно-транспортні накладні чи інші документи, які підтверджують надання послуг перевезення (номенклатуру, об`єм, кількість, тощо). Крім цього, платником надані акти виконаних робіт від 25.02.2022 №3, від 25.02.2022 №4, в яких не розкрито зміст господарських операцій з наданих послуг перевезення та пов`язаних з якими витрат (відповідно до вимог статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», п. 2.4, п. 2.5 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку».).

28.02.2022 ПП "БЕЗПЕКА 21" було складено податкову накладну №8 від 28.02.2022, яку направлено на реєстрацію в ЄРПН 11.07.2022.

Податкову накладну №8 від 28.02.2022 прийнято 11.07.2022. Реєстрацію зупинено. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.31, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару /послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН.

На виконання вимог контролюючому органу позивачем 12.07.2022 подано додаткові пояснення з копіями документів та з проханням здійснити заходи щодо розблокування реєстрації податкової накладної, але рішенням про реєстрацію /відмову в реєстрації від 14.07.2022 №7053131/44283137 контролюючим органом було відмовлено в реєстрації податкової накладної.

У рішенні зазначено про ненадання платником податків розрахункових документів та /або банківських виписок. Додаткова інформація: ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Додаткова інформація: не надано товарно-транспортні накладні чи інші документи, які підтверджують надання послуг перевезення (номенклатуру, об`єм, кількість, тощо). Крім цього, платником надані акти виконаних робіт від 25.02.2022 №3, від 25.02.2022 №4, в яких не розкрито зміст господарських операцій з наданих послуг перевезення та пов`язаних з якими витрат (відповідно до вимог статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», п. 2.4, п. 2.5 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку».)

Не погоджуючись із спірними рішеннями Комісії ГУ ДПС в Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступного висновку.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

У силу положень пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: б) (...) дата відвантаження товарів.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінет Міністрів України прийняв постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Так, за змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

У силу абзацу першого пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Відповідно до абзацу першого пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет /пункт 8 Порядку №1165/.

Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до абзацу другого пункту 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520), що, відповідно до пункту 1, визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 9, 10 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

У силу абзацу третього пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції Постанови КМ від 21.04.2021 №378), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій - набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Як визначено пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Згідно з частиною другою статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

За обставин цієї справи між сторонами виник спір щодо правомірності рішень Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних №2 від 29.03.2022, №3 від 30.03.2022, №4 від 31.03.2022, №7 від 25.02.2022, №8 від 28.02.2022, які подані ПП "БЕЗПЕКА 21".

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку (частина друга статті 2 КАС України).

Аналіз наведених вище положень Порядку №1165 свідчить, що контролюючий орган, після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1156).

У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Зі змісту залучених до матеріалів справи квитанцій суд встановив, що контролюючим органом сформовано висновок про зупинення податкових накладних, оскільки відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 29.03.2022 №2 в ЄРПН зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.31, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару /послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН.

При цьому у надісланих платнику податку квитанціях відсутня будь-яка інформація на обґрунтування такого висновку податкового органу.

Водночас, виходячи з наведених вище положень пунктів 10, 11 Порядку №1165, зміст такого рішення наводиться податковим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

При цьому, пунктом 11 Порядку №11 передбачено вимоги до змісту такої квитанції, а саме - у ній обов`язково мають бути зазначені: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Дослідивши залучені до матеріалів справи копії оскаржуваних рішень, суд встановив, що Комісією ГУ ДПС у Полтавській області відмовлено у реєстрації податкових накладних №2 від 29.03.2022, №3 від 30.03.2022, №4 від 31.03.2022, оскільки платником не було подано банківських документів щодо оплати послуг та/або рахунку бухгалтерського обліку 361/акту звірки взаєморозрахунків.

Водночас позивачем надавалися пояснення в яких зазначено, що накладні було виписано у зв`язку із складенням актів наданих послуг та рахунків на оплату.

Зазначено, що оплата за надані послуги не проводилася, тому банківську виписку не було додано.

Позивач стверджував, що реєстрація відбулася за першою подією, а саме у зв`язку з складенням акту наданих послуг.

Суд зазначає, що відповідно до пункту 3.1 Договору про надання транспортних послуг №13 від 01.01.2022 замовник оплачує надані послуги у сумі, розрахованій за фактично відпрацьований та актів виконаних робіт, час роботи на об`єкті та пробіг транспортної техніки згідно наданих рахунків на оплату.

З огляду на зазначене, у даному випадку датою виникнення податкових зобов`язань була саме дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання (надання) послуг складення актів наданих послуг, а не дата зарахування коштів на банківський рахунок.

Суд наголошує, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації ПН. Під час реєстрації ПН фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18, від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18.

З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що оскаржувані рішення Комісії ГУ ДПС у Полтавській області рішення відповідачів 18.07.2022 №7074420/44283137, рішення відповідачів 18.07.2022 №7074421/44283137, рішення відповідачів від 18.07.2022 №7074422/44283137 прийняте без наявності правових та фактичних підстав, оскільки платник надав первинні документи щодо господарських операцій, по якій складена податкові накладні №2 від 29.03.2022, №3 від 30.03.2022, №4 від 31.03.2022, та поданих після зупинення реєстрації ПН позивачем вказаних вище первинних документів є достатньо для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН.

Стосовно такої підстави прийняття оскаржуваних рішень Комісії ГУ ДПС у Полтавській області від 14.07.2022 №7053130/44283137 та від 14.07.2022 №7053131/44283137, як не надання платником товарно-транспортних накладних чи інші документів, що підтверджують надання послуг перевезення (номенклатуру, об`єм, кількість тощо).

А також щодо посилання відповідача стосовно того, що платником надані акти виконаних робіт від 25.02.2022 № 3, від 28.02.2022 №4 , в яких не розкрито зміст господарських операцій з наданих послуг перевезення та пов`язаних з ним витрат (відповідно до вимог статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», п. 2.4, п. 2.5 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку».).

Однак, враховуючи зміст квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних, та відсутність конкретизації, які саме документи позивачу слід подати для усунення сумнівів щодо реальності задекларованих позивачем операцій, позивач направив контролюючому органу пакет документів та повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.

Як наслідок, не заслуговують на увагу доводи податкового органу про ненадання позивачем разом з письмовими поясненнями товарно-транспортної накладної та щодо не розкриття позивачем зміст господарських операцій з наданих послуг перевезення, адже надіслана платнику податку квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної у ЄРПН не містила вимог про надання конкретно цих документів.

Підсумовуючи вищевикладене, враховуючи встановлені обставини та наведені вище норми права, якими врегульовані спірні правовідносини, зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів необхідних для складання податкових накладних від 25.02.2022 № 7 та від 28.02.2022 №8, беручи до уваги, що реальність господарської операції може бути перевірена контролюючим органом під час проведення перевірки платника податків, суд дійшов висновку, що у ГУ ДПС у Полтавській області були відсутні правові підстави для відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, тому рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14.07.2022 №7053130/44283137 та рішення від 14.07.2022 №7053131/44283137 прийняте Головним управлінням ДПС у Полтавській області без урахування всіх обставин, що мають значення для його прийняття, тобто необґрунтовано, а отже є протиправним та підлягає скасуванню.

Суд зауважує, що спосіб відновлення порушеного права позивача має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010, передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Таким чином, обов`язок щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних поданих платником податків податкових накладних №2 від 29.03.2022, №3 від 30.03.2022, №4 від 31.03.2022, №7 від 25.02.2022, №8 від 28.02.2022, які подані ПП "БЕЗПЕКА 21" покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику - ДПС України.

Беручи до уваги викладене, суд дійшов висновку, що належним та ефективним способом захисту прав позивача є: визнання протиправним та скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.07.2022 №7074420/44283137, від 18.07.2022 №7074421/44283137, від 18.07.2022 №7074422/44283137, від 14.07.2022 №7053130/44283137, від 14.07.2022 №7053131/44283137 та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №2 від 29.03.2022, №3 від 30.03.2022, №4 від 31.03.2022, №7 від 25.02.2022, №8 від 28.02.2022, які подані на реєстрацію ПП "БЕЗПЕКА 21" датою їх подання.

Отже, адміністративний позов ПП "БЕЗПЕКА 21" обґрунтований та підлягає задоволенню.

При зверненні до суду з позовом у цій справі позивачем сплачено судовий збір у сумі 12405,00 грн, що підтверджується платіжними дорученнями.

Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, при задоволенні позову суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору в сумі 12405,00 грн.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 9, 77, 139, 229, 243-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Приватного підприємства "Безпека 21" (вул. Олександра Бідного, буд. 1, кв. 3, м. Полтава, Полтавська область, 36004, код ЄДРПОУ 44283137)до Головного управління ДПС у Полтавській області (ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 44057192, вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36000), Державної податкової служби України (ідентифікаційний код 43005393, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.07.2022 №7074420/44283137 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 29.03.2022, подану на реєстрацію ПП "БЕЗПЕКА 21", датою її подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.07.2022 №7074421/44283137 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 30.03.2022, подану на реєстрацію ПП "БЕЗПЕКА 21", датою її подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.07.2022 №7074422/44283137 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 від 31.03.2022, подану на реєстрацію ПП "БЕЗПЕКА 21", датою її подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14.07.2022 №7053130/44283137 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 від 25.02.2022, подану на реєстрацію ПП "БЕЗПЕКА 21", датою її подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14.07.2022 №7053131/44283137 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №8 від 28.02.2022 подану на реєстрацію ПП "БЕЗПЕКА 21", датою її подання.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Приватного підприємства "Безпека 21" судові витрати зі сплати судового збору в сумі 12405,00 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному ч.8 ст. 18, ч.ч. 7-8 ст. 44 та ст. 297 КАС України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підп. 15.5 підп. 15 п. 1 р. VII "Перехідні положення" КАС України.

СуддяЛ.М. Петрова

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.03.2023
Оприлюднено13.03.2023
Номер документу109473668
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/8365/22

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 26.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 26.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 27.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 19.04.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Рішення від 10.03.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

Ухвала від 20.10.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

Ухвала від 13.10.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

Ухвала від 03.10.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні