ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/2114/22 Суддя (судді) першої інстанції: Непочатих В.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 березня 2023 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі: головуючого-судді: Шелест С.Б., суддів: Горяйнова А.М., Пилипенко О.Є., розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2022 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БОРЗНЯНСЬКИЙ РАЙАГРОХІМ» до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «БОРЗНЯНСЬКИЙ РАЙАГРОХІМ» (далі також - позивач, ТОВ «БОРЗНЯНСЬКИЙ РАЙАГРОХІМ») звернулось до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Чернігівській області, в якому просило суд:
визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 19.11.2021 №3393905/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної від 28.10.2021 №34, від 19.11.2021 №3393904/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної від 29.10.2021 №36, від 23.11.2021 №3413073/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної від 03.11.2021 №38, від 23.11.2021 №3413072/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної від 03.11.2021 №39, від 23.11.2021 №3413070/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної від 04.11.2021 №40, від 23.11.2021 №3413071/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної від 04.11.2021 №41 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданих ТОВ «БОРЗНЯНСЬКИЙ РАЙАГРОХІМ»;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені та подані Товариством з обмеженою відповідальністю «БОРЗНЯНСЬКИЙ РАЙАГРОХІМ» податкові накладні: від 28.10.2021 №34 на загальну суму 278264,95 грн датою її фактичного подання на реєстрацію 12.11.2021; від 29.10.2021 №36 на загальну суму 304199,95 грн датою її фактичного подання на реєстрацію 12.11.2021; від 03.11.2021 №38 на загальну суму 479504,91 грн датою її фактичного подання на реєстрацію 15.11.2021; від 03.11.2021 №39 на загальну суму 412610,06 грн датою її фактичного подання на реєстрацію 16.11.2021; від 04.11.2021 №40 на загальну суму 415128,17 грн датою її фактичного подання на реєстрацію 17.11.2021; від 04.11.2021 №41 на загальну суму 438482,73 грн датою її фактичного подання на реєстрацію 17.11.2021.
Позовні вимоги мотивовано протиправністю відмов Головного управління ДПС у Чернігівській області у реєстрації податкових накладних, як таких, що прийняті всупереч наданню ТОВ «БОРЗНЯНСЬКИЙ РАЙАГРОХІМ» повного пакету первинних документів на підтвердження змісту та обсягу здійснених господарських операцій та наявності підстав для формування податкових накладних.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2022 року позов задоволено:
визнано протиправними та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області від 19.11.2021 №3393905/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної від 28.10.2021 №34, від 19.11.2021 №3393904/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної від 29.10.2021 №36, від 23.11.2021 №3413073/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної від 03.11.2021 №38, від 23.11.2021 №3413072/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної від 03.11.2021 №39, від 23.11.2021 №3413070/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної від 04.11.2021 №40, від 23.11.2021 №3413071/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної від 04.11.2021 №41, поданих Товариством з обмеженою відповідальністю «БОРЗНЯНСЬКИЙ РАЙАГРОХІМ»;
зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні від 28.10.2021 №34, від 29.10.2021 №36, від 03.11.2021 №38, від 03.11.2021 №39, від 04.11.2021 №40, від 04.11.2021 №41 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного подання на реєстрацію.
У поданій апеляційній скарзі Головне управління ДПС у Чернігівській області із посиланням на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
У відзиві на апеляційну скаргу ТОВ «БОРЗНЯНСЬКИЙ РАЙАГРОХІМ» просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Зважаючи на те, що рішення суду першої інстанції ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, справу розглянуто у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами на підставі пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, оцінивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ТОВ «БОРЗНЯНСЬКИЙ РАЙАГРОХІМ» зареєстроване як платник податку на додану вартість; видами діяльності за КВЕД є: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (КВЕД 01.11) (основний); допоміжна діяльність у рослинництві (КВЕД 01.61); складське господарство (КВЕД 52.10); інша допоміжна діяльність у сфері транспорту (КВЕД 52.29).
Між ТОВ «БОРЗНЯНСЬКИЙ РАЙАГРОХІМ» (постачальник) та ПАТ «НІЖИНСЬКИЙ ЖИРКОМБІНАТ» (покупець) укладений договір поставки від 08.10.2021 №40НЖК, за умовами якого постачальник (ТОВ «БОРЗНЯНСЬКИЙ РАЙАГОХІМ») зобов`язується поставити, а покупець (ПАТ «НІЖИНСЬКИЙ ЖИРКОМБІНАТ») прийняти і оплатити насіння соняшнику врожаю 2021 року на умовах даного Договору (пункт 1.1.) Згідно з пунктами 2.1, 3.3 договору кількість товару та порядок оплати товару обумовлюється сторонами в специфікаціях, які є невід`ємними частинами договору.
На виконання умов договору від 08.10.2021 №40НЖК між сторонами 22.10.2021 підписана специфікація №1 з наступними умовами: кількість товару - 150 тон, загальна вартість товару - 2925000,00 грн, термін поставки до 05.11.2021.
Згідно з пунктом 3 специфікації оплата товару здійснюється наступним чином: попередня оплата вартості товару у сумі 175500,00 грн., що складає 6% від загальної вартості товару, протягом 5 (п`яти) банківських днів після підписання сторонами цієї специфікації до договору поставки; 80% вартості товару, вказаної у пункту 1 цієї специфікації, протягом 5 (п`яти) банківських днів з дати отримання всієї партії товару покупцем. Остаточні розрахунки здійснюються протягом 5 (п`яти) банківських днів після поставки постачальником товару у загальній кількості, передбаченій пунктом 1 цієї специфікації, але не раніше отримання покупцем квитанції (ій) про реєстрацію податкової (их) накладної (их)/розрахунку (ів) коригування в ЄРПН, на 100% кількості поставленого товару відповідно до пункту 4.6 цього договору та отримання покупцем від постачальника всіх підписаних сторонами первинних документів, що підтверджують поставку товару, надання яких постачальником покупцю передбачено умовами цього договору та специфікації.
Відповідно до пункту 4 специфікації умови поставки - DAP склади ПрАТ «НІЖИНСЬКИЙ ЖИРКОМБІНАТ»: вул. Прилуцька, 2, м. Ніжин, Чернігівська область, згідно з «Інкотермс- 2010».
26.10.2021 на виконання умов договору від 08.10.2021 №40НЖК від ПрАТ «НІЖИНСЬКИЙ ЖИРКОМБІНАТ» на рахунок ТОВ «БОРЗНЯНСЬКИЙ РАЙАГРОХІМ» було сплачено грошові кошти в сумі 175500,00 грн. в якості передоплати за насіння соняшнику, що підтверджується випискою по рахунку від 26.10.2021.
Також ТОВ «БОРЗНЯНСЬКИЙ РАЙАГРОХІМ» на користь ПрАТ «НІЖИНСЬКИЙ ЖИРКОМБІНАТ» поставлено насіння соняшнику 2021 року: на підставі видаткової накладної від 28.10.2021 №РН-0000007 на загальну вартість 453764,95 грн; на підставі видаткової накладної від 29.10.2021 №РН-0000009 на загальну вартість 304199,95 грн; на підставі видаткової накладної від 03.11.2021 №РН-0000010 на загальну вартість 479504,91 грн; на підставі видаткової накладної від 03.11.2021 №РН-0000011 на загальну вартість 412610,06 грн; на підставі видаткової накладної від 04.11.2021 №РН-0000012 на загальну вартість 415128,17 грн; на підставі видаткової накладної від 04.11.2021 №РН-0000013 на загальну вартість 438482,73 грн.
Проведення розрахунків за поставлений товар в сумі 2160639,23 грн. (05.11.2021), 175210,44 грн. (09.11.2021), 72699,69 грн. (03.12.2021), підтверджується копіями банківських виписок по рахунку, які містяться в матеріалах справи.
За наслідками господарських операцій із ПрАТ «НІЖИНСЬКИЙ ЖИРКОМБІНАТ» позивачем сформовано та подано на реєстрацію податкові накладні від 28.10.2021 №34, від 29.10.2021 №36, від 03.11.2021 №38, від 03.11.2021 №39, від 04.11.2021 №40, від 04.11.2021 №41.
Автоматизованою системою «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України позивачу направлено квитанції від 12.11.2021 №9343190516, від 12.11.2021 №9343244469, від 15.11.2021 №9347215372, від 16.11.2021 №9348753931, від 17.11.2021 №9349203461, від 17.11.2021 №9349203688, якими повідомлено позивача про прийняття податкових накладних №34 від 28.10.2021, №36 від 29.10.2021, №38 від 03.11.2021, №39 від 03.11.2021, №40 від 04.11.2021, №41 від 04.11.2021 та зупинення їх реєстрації; в якості підстави для зупинення реєстрації податкових накладних зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризикованості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
ТОВ «БОРЗНЯНСЬКИЙ РАЙАГРОХІМ» на адресу ДПС направлено повідомлення: від 15.11.2021 №6 про надання пояснень та копії всіх необхідних документів (додатків довільного формату), що підтверджують реальність господарської операції, за якою було складено податкову накладну №34; від 15.11.2021 №7 про надання пояснень та копії всіх необхідних документів (додаток довільного формату), що підтверджують реальність господарської операції, за якою було складено податкову накладну №36; від 18.11.2021 №10 про надання пояснень та копії всіх необхідних документів (додатка довільного формату), що підтверджують реальність господарської операції, за якою було складено податкову накладну №38; від 18.11.2021 №9 про надання пояснень та копії всіх необхідних документів (додаток довільного формату), що підтверджують реальність господарської операції, за якою було складено податкову накладну №39; від 18.11.2021 №8 про надання пояснень та копії всіх необхідних документів (додаток довільного формату), що підтверджують реальність господарської операції, за якою було складено податкову накладну №40; від 18.11.2021 №11 про надання пояснень та копії всіх необхідних документів (додатка довільного формату), що підтверджують реальність господарської операції, за якою було складено податкову накладну №41.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області ухвалено рішення: від 19.11.2021 №3393905/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної №34 від 28.10.2021; від 19.11.2021 №3393904/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної №36 від 29.10.2021; від 23.11.2021 №3413073/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної №38 від 03.11.2021; від 23.11.2021 №3413072/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної №39 від 03.11.2021; від 23.11.2021 №3413070/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної №40 від 04.11.2021; від 23.11.2021 №3413071/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної №41 від 04.11.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої було зупинено. У графі «Додаткова інформація (зазначити до якої інформації)» вказано: «відсутність інформації щодо місць зберігання зернових культур».
ТОВ «БОРЗНЯНСЬКИЙ РАЙАГРОХІМ» оскаржило вказані рішення в адміністративному порядку до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України, за наслідками розгляду яких прийняті рішення: від 26.11.2021 №55253/35892079/2, від 26.11.2021 №55248/35892079/2, від 30.11.2021 №55789/35892079/2, від 30.11.2021 №55790/35892079/2, від 30.11.2021 №55770/35892079/2, від 30.11.2021 №55801/35892079/2 про залишення скарг без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН без змін.
Вказуючи на протиправність рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, ТОВ «БОРЗНЯНСЬКИЙ РАЙАГРОХІМ» звернулось до суду із даним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з протиправності рішень про відмову у реєстрації податкових накладних від 28.10.2021 №34, від 29.10.2021 №36, від 03.11.2021 №38, від 03.11.2021 №39, від 04.11.2021 №40, від 04.11.2021 №41, як таких, що прийняті на підставі непідтверджених та належним чином не обґрунтованих висновків контролюючого органу щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних.
Судом першої інстанції зазначено, що рішення про зупинення реєстрації податкових накладних не містить в собі обґрунтування підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, а також вичерпного переліку документів, які необхідно подати платнику податків.
Наголошено, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в графі «додаткова інформація» в якості причини відмови у реєстрації зазначено посилання на відсутність інформації щодо місць зберігання зернових культур, у той час як у рішеннях про зупинення платника податків не повідомлялось про необхідність надання відповідних документів.
Апеляційна скарга Головного управління ДПС у Чернігівській області мотивована порушенням судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Апелянтом зазначено, що зупинення реєстрації податкової накладної зумовлено відповідністю господарської операції критерію ризиковості, встановленому пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, затверджених Додатком 3 до Порядку №1165. Наголошено на відсутності кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206 в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються). Зауважено, що документи на підтвердження обґрунтованості формування податкових накладних платником податків на виконання квитанцій про зупинення надано не в повному обсязі, зокрема, не надано письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено.
Колегія суддів апеляційного суду, виходячи з меж апеляційного перегляду, встановлених статтею 308 КАС України, погоджується із позицією суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення позову, з огляду на наступне.
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14 статті 14 ПК України (тут і далі - чинного на момент виникнення спірних правовідносин) єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За приписами пункту 201.7 статті 201 цього ж Кодексу податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (далі - Порядок №1246), податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 (далі - Порядок №1246), після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку №1246).
Згідно з пунктом 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком №3 до Порядку №1165 визначено критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 якого з-поміж критеріїв визначено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 12.12. 2019 №520 (далі - Порядок №520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно із пунктом 6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до пунктів 9 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Аналіз наведених положень свідчить про те, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
При цьому, як підтверджується змістом пункту 5 Порядку №520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним.
У постанові від 03.11.2021 у справі №360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
За вказаних обставин вирішення питання щодо правомірності рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування безпосередньо пов`язане з питанням щодо правомірності зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, як передумови прийняття зазначеного рішення.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних від 28.10.2021 №34, від 29.10.2021 №36, від 03.11.2021 №38, від 03.11.2021 №39, від 04.11.2021 №40, від 04.11.2021 №41 є відповідність господарських операцій, за якою ТОВ «БОРЗНЯНСЬКИЙ РАЙАГРОХІМ» сформовано податкові накладні, пункту 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій, затверджених Додатком 3 до Порядку №1165, а саме: відсутність кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206 у таблиці даних платника податків на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.
При цьому квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної містить пропозицію платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретного переліку документів.
Суд зауважує, що у випадку не конкретизації податковим органом переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати податковому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, внаслідок чого платник податків не може належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації такої податкової накладної, а для податкового органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної (аналогічна правова викладена Верховним Судом у постанові від 22.07.2019 у справі №815/2985/18).
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу (аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 28.06.2022 у справі №80/9411/21).
За наведених правових позицій, зважаючи на відсутність у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних чіткого переліку документів, який платник має надати на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, колегія суддів зазначає про невідповідність рішення про зупинення реєстрації податкової накладної вимогам щодо його добросовісності та розсудливості, які встановлені частиною другою статті 2 КАС України.
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ «БОРЗНЯНСЬКИЙ РАЙАГРОХІМ» на підтвердження наявності підстав для формування податкової накладної по господарській операції з ПрАТ «НІЖИНСЬКИЙ ЖИРКОМБІНАТ» податковому органу надано письмові пояснення та копії первинних документів, які розкривають зміст та обсяг господарської операції, у тому числі: письмові пояснення; копії договору, платіжних доручень, актів здачі-приймання робіт, договорів підряду, реєстрів відправки зерна, свідоцтв на транспортні засоби, договорів на надання автомобільних послуг, видаткових накладних, звітності форми 20-ОПП, звітності про посівні площі.
На підтвердження дати виникнення податкового зобов`язання згідно з приписами норми пункту 187.1 статті 187 ПК України, позивачем надано копії видаткових накладних від 28.10.2021 №РН-0000007 на загальну вартість 453764,95 грн; від 29.10.2021 №РН-0000009 на загальну вартість 304199,95 грн; від 03.11.2021 №РН-0000010 на загальну вартість 479504,91 грн; від 03.11.2021 №РН-0000011 на загальну вартість 412610,06 грн; від 04.11.2021 №РН-0000012 на загальну вартість 415128,17 грн; від 04.11.2021 №РН-0000013 на загальну вартість 438482,73 грн.
Колегія суддів апеляційного суду зазначає про достатність даних, які б давали можливість встановити зміст та обсяг господарських операцій в цілях формування та подання податкових накладних, у тому числі із урахуванням дати виникнення податкового зобов`язання.
Відсутність інформації щодо місць зберігання зернових культур не є підставою для відмови у реєстрації податкової накладної. Так, податковим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено про необхідність надання відповідних документів, як і не обґрунтовано яким чином встановлення тих чи інших обставин щодо здійснення господарської операції впливає на наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
Колегія суддів зауважує, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Враховуючи викладене, зважаючи на недоведеність з боку відповідача наявності обставин для зупинення реєстрації податкових накладних з підстав, зазначених у квитанціях про зупинення, а також зважаючи на те, що надані платником податків письмові пояснення з копіями первинних та інших документів повністю відображають зміст господарських операцій позивача та були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію податкових накладних, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції щодо протиправності рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області від 19.11.2021 №3393905/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної від 28.10.2021 №34, від 19.11.2021 №3393904/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної від 29.10.2021 №36, від 23.11.2021 №3413073/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної від 03.11.2021 №38, від 23.11.2021 №3413072/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної від 03.11.2021 №39, від 23.11.2021 №3413070/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної від 04.11.2021 №40, від 23.11.2021 №3413071/35892079 про відмову в реєстрації податкової накладної від 04.11.2021 №41.
За вказаних обставин, висновок суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову є обґрунтованим.
Належність обраного судом першої інстанції способу захисту порушеного права позивача в частині прийняття рішення про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, подані ТОВ «БОРЗНЯНСЬКИЙ РАЙАГРОХІМ», відповідає правовій позиції, викладеній, зокрема, у постанові Верховного Суду від 03.11.2021 у справі №360/2460/20.
Обставини справи судом першої інстанції встановлено правильно. Порушень норм матеріального чи процесуального права судом першої інстанції під час ухвалення оскаржуваного рішення не допущено.
За змістом частини першої статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 241, 242, 311, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернігівській області залишити без задоволення, а рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2022 року у справі №620/2114/22 - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, за виключенням випадків передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Cуддя-доповідач С.Б. Шелест
Судді А.М. Горяйнов
О.Є. Пилипенко
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.03.2023 |
Оприлюднено | 13.03.2023 |
Номер документу | 109477904 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Шелест Світлана Богданівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Шелест Світлана Богданівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Шелест Світлана Богданівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Шелест Світлана Богданівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Шелест Світлана Богданівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні