Рішення
від 28.02.2023 по справі 500/4274/22
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/4274/22

28 лютого 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Подлісної І.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Івашенюків" до Відділу державного нагляду (контролю) у Тернопільській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Фермерського господарства "Івашенюків" (далі - позивач) до Відділу державного контролю у Тернопільській області Державної служби України з безпеки на транспорті (далі - відповідач), в якій позивач просить суд скасувати постанову Державної служби України з безпеки на транспорті Відділу державного нагляду (контролю) у Тернопільській області про застосування адміністративно-господарського штрафу № 324545 від 08.11.2022.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 21 листопада 2022 року позивачем отримано постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 324545 від 08.11.2022 року, якою фермерське господарство «Івашенюків» притягнуто до відповідальності за нібито порушення вимог ст. 48 ЗУ «Про автомобільний транспорт», п. 2 ГІДР та накладено штраф у розмірі 51 000 грн.

Позивач вважає постанову № 324545 від 08.11.2022 року незаконною, протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 02.12.2023 позовну заяву було залишено без руху та надано строк, достатній для усунення недоліків позовної заяви, із зазначенням способу їх усунення. Недоліки позовної заяви усунуто позивачем у строк, встановлений судом.

Ухвалою від 20.12.2022 судом прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у справі. Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) судом вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Відповідачу надано п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти задоволення позовних вимог та зазначає, що За результатами проведення рейдової перевірки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №344044 від 14.09.2022, в якому вказано, що автомобілем марки DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 , згідно з товарно-транспортною накладною №1 від 12.09.2022 здійснювалось перевезення вантажу з перевищенням вагових обмежень - маса брутто складає 39.76т, що на 52.6 % перевищує нормативно визначені пунктом 22.5 Правил дорожнього руху України масу трьохвісного вантажного автомобіля 26т (для автомобільних доріг державного значення, якщо ведуча вісь обладнана здвоєними колесами), тобто на момент перевірки перевозився подільний вантаж з перевищенням вагових параметрів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30%, відповідальність дане порушення передбачено абзацом 17 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

Відповідачем спростовуються доводи позивача, про те, що акт №344044 від 14.09.2022 не містить жодних відомостей про товарно-транспортну накладну на підставі якої визначалась фактична маса транспортного засобу.

За результатами розгляду акту №344044 від 14.09.2022 начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Тернопільській області було винесено постанову №324545 від 08.09.2022 про застосування адміністративно - господарського штрафу до ФГ «Івашенюків» у сумі 51000 грн., відповідальність передбачена абзацом 17 частини 1 статті 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт», перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Представник відповідача просив відмовити у задоволенні позову.

10.01.2023 до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла відповідь на відзив від представника позивача, відповідно до якої вказано на безпідставність та необґрунтованість відзиву відповідача, оскільки зазначені в ньому відомості не відповідають дійсності.

Ухвалою суду від 13.01.2023 ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін у судове засідання та призначено судове засідання на 13.02.2023 о 11:30 год.

Ухвалою суду від 13.02.2023, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, згідно ч.7, 8 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) оголошено перерву до 28.02.2023 о 11:00 год.

Учасники справи 28.02.2023 подали до суду письмові заяви про розгляд справи за їх відсутності, а тому враховуючи положення статей 194, 229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) розгляд справи проведено у порядку письмового провадження.

Суд, розглянувши адміністративну справу, вивчивши зміст відзиву на позов, відповіді на відзив, дослідивши і оцінивши зібрані по справі докази, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з таких підстав та мотивів.

Як випливає із матеріалів справи, що інспекторами Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області в рамках проведення заходів державного контролю відповідно до Порядку №1567 здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, шляхом проведення рейдової перевірки, 14.09.2022 на а/д М-30, км253, перевірено транспортний засіб DAF XF 105/460, реєстраційний номер НОМЕР_1 (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 ), що належить та використовується в своїй діяльності автомобільним перевізником ФГ «Івашенюків», при перевезенні подільного вантажу (гречка), згідно товарно-транспортної накладної №1 від 12.09.2022, по маршруту с. Шумбар, Тернопільська обл. - м. Хмельницький.

Рейдова перевірка (перевірка на дорозі) здійснювалася на підставі направлень на рейдову перевірку №004345 від 09.09.2022 та графіка проведення рейдових перевірок Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області в період з 12.09.2022 по 18.09.2022.

Під час здійснення документального габаритно-вагового контролю трьохвісного транспортного засобу, ведуча вісь обладнана здвоєними колесами, марки DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 , що використовувався позивачем, встановлено згідно товарно-транспортної накладної №1 від 12.09.2022 маса транспортного засобу із вантажем становить 39.78т, при нормативно допустимому навантажені для вантажного трьохвісного автомобіля 26т (для автомобільних доріг державного значення), пункт 22.5 Правил дорожнього руху України.

За результатами проведення документального габаритно-вагового контролю - інспекторами Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області складено довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0059711 від 14.09.2022 та акт №0051600 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 14.09.2022.

За результатами проведення рейдової перевірки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №344044 від 14.09.2022, в якому вказано, що автомобілем марки DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 , згідно з товарно-транспортною накладною №1 від 12.09.2022 здійснювалось перевезення вантажу з перевищенням вагових обмежень - маса брутто складає 39.76 т, що на 52.6 % перевищує нормативно визначені пунктом 22.5 Правил дорожнього руху України масу трьохвісного вантажного автомобіля 26т (для автомобільних доріг державного значення, якщо ведуча вісь обладнана здвоєними колесами), тобто на момент перевірки перевозився подільний вантаж з перевищенням вагових параметрів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30%, відповідальність дане порушення передбачено абзацом 17 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

Тож, за результатами розгляду акту №344044 від 14.09.2022 начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Тернопільській області було винесено постанову №324545 від 08.09.2022 про застосування адміністративно - господарського штрафу до ФГ «Івашенюків» у сумі 51000 грн., відповідальність передбачена абзацом 17 частини 1 статті 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт», перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Не погодившись з правомірністю вказаної постанови, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначенні Законом України "Про автомобільний транспорт" (далі - Закон № 2344-ІІІ).

Відповідно до положень статті 6 Закону № 2344-ІІІ реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну інспекцію України з безпеки на наземному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103 (далі - Положення № 103) Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Відповідно до підпункту 1 пункту 3 Положення № 103 основними завданнями Укртрансбезпеки є, зокрема, реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування (далі - автомобільний транспорт), міському електричному, залізничному транспорті.

Процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт визначено Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567 (далі - Порядок № 1567).

Відповідно до пунктів 12-15 Порядку № 1567, рейдова перевірка (перевірка на дорозі) здійснюється на підставі щотижневого графіка. Графік проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) складається та затверджується керівником або заступником керівника Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин. Рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт. Під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно, зокрема: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.

Згідно п. 22.5 Правил дорожнього руху, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2.6 м. за висотаю від поверхні дороги - 4

м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь -11т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь -11т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т. здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.

Відповідно до п. 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30 (далі - Правила №30) транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.

За приписами ст. 48 Закону № 2344-III автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Рейдова перевірка (перевірка на дорозі) - перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Відповідно до п. 17 ст. 6 Закону 2344-III рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 року № 1567 (далі - Порядок № 1567). згідно з пунктами 3, 4 якого державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю шляхом проведення планових, позапланових та рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Пунктом 15 Порядку № 1567 визначено виключний перелік питань, що перевіряється контролюючими особами під час здійснення рейдової перевірки, зокрема, в частині виконання внутрішніх вантажних перевезень перевіряється:

-наявність визначених ст. 48 ЗУ «Про автомобільний транспорт» документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом;

-виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

Пунктом 16 Порядку № 1567 передбачена можливість під час рейдової перевірки здійснення габаритно-вагового контролю.

Згідно з пп. 20-22 Порядку № 1567 виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.

У разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3 до Порядку № 1567.

Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі - великовагові та/або великогабаритні транспорті засоби), що використовуються па автомобільних дорогах загального користування визначений «Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 р. № 879 (далі-Порядок № 879).

Згідно пп. 3 та 4 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів па автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Відповідно до п.п. 4, 5-1 п.2 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів; документальний габаритно-ваговий контроль - визначення загальної маси транспортного засобу шляхом додавання власної маси транспортного засобу та маси вантажу.

Згідно із п. 16 Порядку №879, що габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.

Пунктом 18 Порядку №879 встановлено, що за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видасться довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.

Як вбачається з оскаржуваної постанови від 08.11.2022 року, що Фермерське господарство «Івашенюків» 14.09.2022 року «о 10 год. 26 хв.. А/Д М-30 253 км Хмельницька область допущено порушення вимог ст. 48 ЗУ «Про автомобільний транспорт», п. 2 ПДР».

Згідно Акту № 044 про перевищення транспортним засобом нормативно вагових параметрів від 14.09.2022 року здійснювалась перевірка автомобіля DAF XF 105.460. реєстраційний номер НОМЕР_1 за участю водія ОСОБА_1 .

У відповідності до п. 8 Акту № 044 від 14.09.2022 року встановлено, що нормативно допустима масою автомобіля є 26 000 кг, а нібито фактичною була маса « 39 760 згідно ТТН документально».

Разом з тим Акт № 044 від 14.09.2022 року не містить жодних відомостей про товарно- транспортну накладну на підставі якої нібито визначалась фактична маса транспортного засобу.

Також представником відповідача, згідно п. 18 Порядку № 879 складено Довідку № 600 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 14.09.2022 року автомобіля DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 .

У графі 5 цієї Довідки № 600 представником відповідача самостійно визначено тип транспортного засобу - автомобіля DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 під номером « 3», тобто транспортний засіб був без причіпа.

Натомість водій автомобіля DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 , ОСОБА_1 пояснив, що 14.09.2022 року він помилково, після завантаження автомобіля гречкою у Фермерському господарстві «Іваиленюків», самостійно забрав у бухгалтерії господарства товарно-транспортну накладну № 1 від 12.09.2022 року складену на перевезення гречки іншим транспортним засобом, а саме автомобілем MAN TGX 18.440 вантажно-сідловий тягач-Е, реєстраційний номер НОМЕР_3 , з напівпричіпом TAD AGRO55-3 Н/ПР-самоскид. реєстраційний номер НОМЕР_4 .

Саме цей вантажно-сідловий тягач з напівпричіпом і перевозив гречку вагою 24 280 кг. а загальна маса автомобіля з напівпричіпом і крупою становила 39 760 кг.

Реальної і фактичної накладної № 14/09 від 14.09.2022 року складеної ФГ «Івашенюків» на перевезення гречки автомобілем DAFXF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 , тау якій зазначено реальну вагу крупи - 12120 кг. яку він перевозив 14.09.2022 року у м. Хмельницький на момент його зупинки і перевірки у нього не було, тому, з метою уникнення адміністративного покарання, він намагався самостійно внести зміни кульковою ручкою / товарно-транспортну накладну № 1 від 12.09.2022 року складену для перевезення вантажу автомобілем MAN TGX 18.440 з напівпричіпом TAD AGRO55-3.

Також слід зазначити, що представники відповідача під час здійснення перевірки знали про те, що товарно-транспортна накладна № 1 від 12.09.2022 року будь-якого відношення до зупиненого ними автомобіля DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 , та вантажу, який у ньому перебуває немає, оскільки з відомостей, які містяться у ТТН № 1 вбачалося, що вантаж загальною масою 39 760 кг перевозився саме вантажно-сідловим тягачем MAN TGX 18.440, з реєстраційним номером НОМЕР_3 , з напівпричіпом TAD AGRO55-3 Н/ПР- самоскид, реєстраційний номер НОМЕР_4 , а не зупиненим автомобілем DAF XF 105.460.

Крім того, цілком очевидним був той факт, що у автомобіль DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 , який є самоскидом із вагою 11 660 кг (згідно свідоцтва про реєстрацію технічного засобу), неможливо завантажити гречку масою (39 760 кг - 11 660 кг =) 28 100 кг, оскільки це не дозволяють зробити його технічні характеристики (згідно свідоцтва про реєстрацію технічного засобу).

Разом з тим, представники відповідача свідомо, знаючи про те, що автомобіль DAF XF 105.460 є самоскидом, про що зробили відповідну відмітку у Довідці № 600 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 14.09.2022 року, а не вантажно-сідловим тягачем MAN TGX 18,440 з напівпричіпом TAD AGRO55-3, як про це зазначено у товарно- транспортній накладній № 1 від 12.09.2022 року, і цей самоскид не може за своїми фізичними властивостями перевозити вантажі масою більше 14-15 тон, а також те, що фактично і реально ОСОБА_1 не здійснював перевезення на автомобілі DAF XF 105.460 гречку масою 24 280 кг, протиправно склали Акт № 044 про перевищення транспортним засобом нормативно вагових параметрів від 14.09.2022 року, на підставі одноосібно внесених водієм виправлень у згадану вище ТТН № 1.

При цьому посадові особи відповідача вказали у Акті № 044 відомості щодо маси вантажу отримані ними із накладної № 1 від 12.09.2022 року, яка була складена ФГ «Івашенюків» для автомобіля MAN TGX 18.440 з напівпричіпом TAD AGRO55-3 та в порушення вимог законодавства України застосували ці відомості до вантажу, який перевозився автомобілем DAF XF 105.460 та на який, водієм ОСОБА_1 не було надано представникам відповідача складеної ФГ «Івашенюків» відповідної товарно-транспортної накладної № 14/09 від 14.09.2022 року із відомостями стосовно фактичної/реальної/точної маси вантажу, яка перевозиться.

Усі ці протиправні дії узгоджуються із навмисним не проведення реального зважування на пункті габаритно-вагового контролю автомобіля DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 , із вантажем, для встановлення фактичної і точної маси гречки, що перевозилась 14.09.2022 року.

Так, складаючи Акт № 044 та вносячи до нього неправдиві відомості посадові особи відповідача не звернули увагу та порушили наступні положення законодавства України.

У відповідності до п. 11.1 «Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом України» затверджених Наказом Міністерства транспорту України 14.10.1997 р. № 363. зареєстрованого в МЮ України 20.02.1998 р. за № 128/2568 (далі - Правила № 363) основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил.

Товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип. реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип. реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

Згідно п. 11.3. - п. 11.5 Правил № 363 товарно-транспортну накладну на перевезення вантажів автомобільним транспортом виписує Замовник (вантажовідправник) у_ трьох примірниках. Замовник (вантажовідправник) засвідчує всі примірники товарно-транспортної накладної підписом. Після прийняття вантажу згідно з товарно-транспортною накладною водій (експедитор) підписує всі її примірники. У разі використання товарно-транспортної накладної у паперовій формі перший примірник товарно-транспортної накладної залишається у Замовника (вантажовідправника), другий - водій (експедитор) передає вантажоодержувачу, третій примірник, засвідчений підписом вантажоодержувача, передається Перевізнику.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 ЗУ "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні документи - це письмові свідоцтва, що ідентифікують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) па їх проведення.

За приписами ч. 2 ст. 9 ЗУ "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" первинні документи для надання їм юридичної сили і доказовості повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву підприємств від імені яких складено документ, назву документа (форми), дату і місце складання, зміст, обсяг та одиницю виміру господарської операції, посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особисті підписи або інші дані, що дають змогу ідентифікувати осіб, які брали участь у здійсненні господарської операції.

Згідно п.п. 2.1, 2.2. 2.4, 2.5 «Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку», затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 88 від 24.05.1995 (із змінами та доповненнями), первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення. Первинні документи повинні бути складені у момент проведення кожної господарської операції або. якщо це неможливо, безпосередньо після її завершення. Первинні документи повинні мати такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата і місце складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий чи електронний підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Документ мас бути підписаний особисто, а підпис може бути скріплений печаткою.

Таким чином, фактом підтвердження отримання товару або послуг є виключно первинні документи, які відображаються в регістрах бухгалтерського обліку відповідно до вимог діючого законодавства.

До первинних документів, які підтверджують виконання договору або наявність яких є обов`язковою, згідно зі змістом договору купівлі-продажу (поставки) відносяться: видаткові й товарно-транспортні накладні, касові ордери, акти про виконані роботи накладні, акти приймання-передачі товару, специфікація, довіреності на отримання товарно-матеріальних цінностей тощо, які свідчать про реальність здійснення операції.

Як вбачається з товарно-транспортної накладної № 1 від 12.09.2022 року водієм ОСОБА_1 було одноосібно зроблені виправлення від руки щодо автомобіля, який здійснював перевезення вантажу, ініціалів водія, який керував транспортним засобом та параметрів транспортного засобу, для уникнення особистої адміністративної відповідальності за відсутність на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 48 цього Закону (фактично ОСОБА_1 перевозив вантаж без товарно-транспортної накладної).

Однак, згідно п. 4.1 «Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку», затвердженого наказом МФ України від 24.05.1995 р. № 88, зареєстрованого в МЮ України від 05.06.1995. за № 168/74, у тексті та цифрових даних первинних документів, облікових регістрів і звітності підчистки і необумовлені виправлення не допускаються.

Відповідно до приписів п. 4.4 зазначеного Положення, виправлення помилки повинно бути обумовлено написом «виправлено» та підтверджено підписами осіб, що підписали цей документ із зазначенням дати виправлення.

Отже у зв`язку з тим, що первинний документ - товарно-транспортна накладна № 1 від 12.09.2022 року, була оформлена і підписана уповноваженими особами Фермерського господарства «Івашенюків», то будь-які виправлення на цих документах мали бути обов`язково підписані також і цими особами. Оскільки підписи уповноважених осіб ФГ «Івашенюків» на товарно-транспортній накладній № 1 від 12.09.2022 року щодо виправлення відсутні, то ці виправлення - вчинені кульковою ручкою одноособово водієм ОСОБА_1 виходячи з приписів чинного законодавства, не мають юридичної сили.

Незважаючи на вказані норми законодавства України, представники відповідача також склали постанову про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі серії НК № 027077 від 14.09.2022 року про те, що ОСОБА_1 керуючи транспортним засобом DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_5 , перевозив вантаж згідно ТТН № 1 від 12.09.2022 року «Гречка» загальною масою 39 760 кг чим порушив пп. 22.5 ПДР та наклали на водія стягнення у вигляді штрафу розміром 340 грн., хоча мали б притягнути водія до адміністративної відповідальності за відсутність товарно-транспортної накладної, оскільки ТТН № 1 від 12.09.2022 року була складена для перевезення гречки вантажно-рідловим тягачем MAN TGX 18.440, з реєстраційним номером НОМЕР_3 , з напівпричіпом TAD AGRO55-3 Н/ПР-самоскид, реєстраційний номер НОМЕР_4 , а не автомобілем DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 .

Аналізуючи зазначене вище у своїй сукупності, суд приходить до висновку, що наявні підстави для визнання протиправною та скасування оскаржуваної постанови.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Відповідачем не доведено правомірність прийняття оскаржуваної позивачем постанови, а тому, зважаючи на наведені вище норми законодавства та встановлені судом обставини справи, суд вважає, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат здійснити в порядку ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову відділу державного нагляду (контролю) у Тернопільській області Державної служби з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу № 324545 від 08 листопада 2022 року до Фермерського господарства «Івашенюків» (код ЄДРПОУ 32291113) у розмірі 51000,00 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті на користь Фермерського господарства «Івашенюків» (код ЄДРПОУ 32291113) сплачений судовий збір у сумі 992 (дев`ятсот дев`яносто дві) грн. 40 коп. відповідно до квитанції №ПН3284647 від 29.11.2022 та у розмірі 1488 (одна тисяча чотириста вісімдесят вісім) грн. 60 копійок, відповідно до квитанції №ПН3291047 від 06.12.2022 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 02 березня 2023 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Фермерське господарство "Івашенюків" (місцезнаходження/місце проживання: с. Шумбар,Кременецький район, Тернопільська область,47152 код ЄДРПОУ/РНОКПП 32291113);

відповідач:

- Відділ державного нагляду (контролю) у Тернопільській області Державної служби України з безпеки на транспорті (місцезнаходження/місце проживання: вул. Тролейбусна, 12,м. Тернопіль,46027 код ЄДРПОУ/РНОКПП 39816845).

Головуючий суддяПодлісна І.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.02.2023
Оприлюднено15.03.2023
Номер документу109498111
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —500/4274/22

Рішення від 28.02.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 13.01.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 20.12.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 02.12.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні