Ухвала
від 13.03.2023 по справі 560/11772/22
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/11772/22

УХВАЛА

13 березня 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючої-судді Гнап Д.Д., розглянувши адміністративну справу за позовом Хмельницького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до товариства з обмеженою відповідальністю "ЗНЕТ" про стягнення заборгованості,

ВСТАНОВИВ:

Хмельницьке обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулося в суд з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "ЗНЕТ", в якому просить стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "ЗНЕТ" на користь Хмельницького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю заборгованість в сумі 43 200 грн 20 коп, з яких: адміністративно-господарські санкції у розмірі 37 277,28 грн; пеня за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 6142,92 грн.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 листопада 2022 року відкрито провадження в адміністративній справі.

До суду від відповідача надійшов відзив, у якому відповідач, поміж іншого, просить адміністративний позов Хмельницького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до товариства з обмеженою відповідальністю "ЗНЕТ" про стягнення заборгованості залишити без розгляду. Мотивує клопотання тим, що відповідно до частини четвертої статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. Вважає, що саме з 16 квітня 2022 року у позивача виникло право на стягнення несплачених підприємством самостійно сум у судовому порядку, а припинилося 16 жовтня 2022 року, у той час, як позивач звернувся до суду 11 листопада 2022 року.

У свою чергу позивач у додаткових поясненнях у справі вказує, що у нього виникло право та підстави для звернення до суду щодо стягнення заборгованості 17 жовтня 2022 року, з часу подання відповідачем звіту за формою №10-ПОІ.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 22 лютого 2023 року позовну заяву Хмельницького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю залишено без руху, надано строк для усунення недоліків позовної заяви - 5 днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху шляхом подання заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду із зазначенням підстав для його поновлення.

Станом на 13 березня 2023 року позивач заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду не подав.

Вирішуючи клопотання відповідача про залишення позовної заяви без розгляду та враховуючи доводи позивача щодо відсутності факту пропуску звернення до суду, зазначених у додаткових письмових поясненнях, суд виходить з такого.

Відповідно до частини першої статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Відповідно до абзацу 2 частини другої статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог. Цим Кодексом та іншими законами можуть також встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень.

Слід зазначити, що згідно з частиною четвертою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.

Дотримання строку звернення до адміністративного суду є однією з обов`язкових умов для реалізації суб`єктом владних повноважень відповідного повноваження на звернення до суду у визначених Конституцією та законами України випадках, є чинником, який запобігає зловживанням та сприяє досягненню юридичної визначеності у відповідних правовідносинах.

Суд може встановити наявність підстав для поновлення строку звернення до суду виключно з ініціативи та в межах наведених доводів особи, яка подала позовну заяву. При цьому поважними причинами пропуску строку звернення до суду можуть бути визнані лише такі, підтверджені належними доказами, обставини, які є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи, що звертається до суду, та пов`язані з дійсно істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення процесуальних дій.

Як свідчить зміст адміністративного позову, Хмельницьке обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю просить стягнути з відповідача адміністративно-господарські санкції та пеню за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2021 році.

Частиною четвертою статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" від 21 березня 1991 року № 875-XII (далі - Закон № 875-XII) передбачено, що адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

У постанові від 21 лютого 2011 року у справі № 2 1-9а11 Верховний Суд України дійшов висновку, що за змістом статті 20 Закону № 875-XII адміністративно-господарські санкції за недотримання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів сплачується (нараховується, застосовується) підприємствами самостійно до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону.

При цьому, Верховним Судом України зазначено, що саме з 16 квітня відповідного року у контролюючого органу виникає право на стягнення несплачених підприємством самостійно сум санкцій у судовому порядку.

Крім того, на такі правовідносини поширюється строк звернення до суду, встановлений Кодексом адміністративного судочинства України.

Аналогічна позиція у подібних правовідносинах викладена у постанові Верховного Суду від 06 листопада 2020 року у справі № 160/8707/19 та від 08 серпня 2019 року у справі № 809/1931/16.

Отже, позов про стягнення несплачених сум адміністративно-господарських санкцій мав бути поданий позивачем у строк до 16 липня 2021 року.

Крім того, слід зазначити, що наведеною вище правовою позицією Верховного Суду відлік строку на звернення до суду з цим позовом для позивача, як суб`єкта владних повноважень, розпочався не з моменту, коли він отримав відповідний звіт, як він помилково вважає, а з дня виникнення підстав, що дають право на пред`явлення передбачених законом вимог, тобто з 16 квітня 2022 року.

Таким чином, звернувшись з позовом 07 листопада 2022 року (засобами поштового зв`язку), позивач пропустив тримісячний строк, встановлений статтею 122 Кодексу адміністративного судочинства України.

Заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, належних, допустимих та достатніх доказів на підтвердження існування обставин, які є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи та пов`язані з дійсними істотними перешкодами та труднощами для своєчасного звернення до суду, позивач суду не надав.

Згідно з частиною третьою статті 123 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо факт пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду буде виявлено судом після відкриття провадження в адміністративній справі і позивач не заявить про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані ним у заяві, будуть визнані судом неповажними, суд залишає позовну заяву без розгляду.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для залишення позовної заяви без розгляду.

Керуючись частиною 15 статті 171, статтею 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя

УХВАЛИВ:

клопотання товариства з обмеженою відповідальністю "ЗНЕТ" задовольнити.

Позовну заяву Хмельницького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до товариства з обмеженою відповідальністю "ЗНЕТ" про стягнення заборгованості залишити без розгляду.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання.

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її підписання.

Головуюча суддя Д.Д. Гнап

Дата ухвалення рішення13.03.2023
Оприлюднено15.03.2023
Номер документу109498835
СудочинствоАдміністративне
Сутьстягнення заборгованості

Судовий реєстр по справі —560/11772/22

Ухвала від 13.03.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 22.02.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 11.11.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні