ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
22 лютого 2023 року м. Дніпросправа № 280/10922/21Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Шальєвої В.А., Олефіренко Н.А., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 29.12.2021 року в адміністративній справі №280/10922/21 (суддя у 1 інстанції Сацький Р.В.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ІРАДА ФУД КОМПАНІ до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю ІРАДА ФУД КОМПАНІ звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії відповідача 1 №2630626/35924640 від 06.05.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 15.02.2021 року №2630613/35924640 від 06.05.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної №33 від 15.02.2021 року;
- зобов`язати відповідача 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №32 від 15.02.2021 року та №33 від 15.02.2021 року датою їх подання на реєстрацію.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 29.12.2021 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області №2630626/35924640 від 06.05.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної №32 від 15.02.2021 року, №2630613/35924640 від 06.05.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної №33 від 15.02.2021 року. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №32 від 15.02.2021 року та №33 від 15.02.2021 року, які подані Товариством з обмеженою відповідальністю «ІРАДА ФУД КОМПАНІ», датою їх подання на реєстрацію. Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ІРАДА ФУД КОМПАНІ» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області судові витрати зі сплати судового збору у сумі 4540 грн. 00 коп. Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ІРАДА ФУД КОМПАНІ» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області витрати на професійну правничу допомогу у сумі 3000 грн. 00 коп.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Запорізькій області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволені позову.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що підставами для прийняття комісією Головного управління ДПС у Запорізькій області рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних стало те, що платником податків не було надано на розгляд комісії первинних документів достатніх для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, про що зазначено у графі «Додаткова інформація» до спірних рішень.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з наступного.
За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю «ІРАДА ФУД КОМПАНІ» зареєстровано як юридична особа 14.05.2008 за номером 11031020000022962.
З матеріалів справи слідує, що ТОВ «ІРАДА ФУД КОМПАНІ» (Постачальник) та ТОВ «Клевер Маркет» (Покупець) 20.01.2021 року уклали Договір поставки № 2001-1, за умовами якого Постачальник зобов`язується поставити і передати у власність Покупцю певну продукцію у кількості і по найменуваннях, зазначених у рахунках-фактурах та накладних (товарно-транспортних або товарних), що виписуються на кожну партію Товару.
На виконання умов Договору, 15.02.2021 року Покупцю була відвантажена куряча продукція, що підтверджується Рахунком-фактурою №СФ-0000090 від 15.02.2021 року; Видатковою накладною №РН-000089 від 15.02.2021 року, Товарно-транспортною накладною №089 від 15.02.2021 року. Поставка була виконана транспортом ФГ «Улар», яке є виробником та постачальником даного товару.
Оплата за поставлений товар була здійснена у повному обсязі, що підтверджується платіжним дорученням № 659 від 16.02.2021 року.
Реалізований товар було придбано у Фермерського господарства «УЛАР», що підтверджується Договором поставки № 1-18/245 від 08.08.2019 року, видатковими накладними №УЛ-00002002 від 02.02.2021 року, № УЛ-00003280 від 13.02.2021 року; товарно-транспортними накладними № Р2002 від 02.02.2021 року, № Р3280 від 13.02.2021 року (поставка була здійснена транспортом ФГ «УЛАР» напряму кінцевому покупцю ТОВ «Клевер Маркет», залишок товару був відвантажений на орендований склад позивача); зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними № 116 від 02.02.2021 року, № 788 від 13.02.2021 року, деклараціями виробника № УЛ-00002002 від 02.02.2021 року, № УЛ-00003280 від 13.02.2021 року. Оплата була здійснена у повному обсязі, що підтверджується платіжними дорученнями № 424 від 03.02.2021 року, № 425 від 04.02.2021 року, №439 від 16.02.2021 року.
Наявність та рух сировини, матеріалів на складі підтверджується Оборотно - сальдовими відомостями по рахункам 281 за лютий 2021 р. та 361 за лютий 2021 р., видатковими накладними.
На виконання вимог ПК України, позивачем були направлені на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні №32 від 15.02.2021 року.
Згідно з квитанцією від 25.02.2021 року №35924640, податкова накладна № 32 від 15.02.2021 року прийнята, реєстрація зупинена. У квитанції про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН зазначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ, реєстрація ПН/РК від 15.02.2021 року № з 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковостІ платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=.1988%, "Р"=55201.11.
30 квітня 2021 року Позивачем подано Повідомлення № 14 від 30.04.2021 року про подання пояснень та копій документів на підтвердження господарської операції, а саме: Пояснення; Копія Виписки з ЄДР№ 13331243 7624 від 02.11.2020 року; Копія листа № 101220 від 10.12.2020 року; Копія договору оренди пежитлового приміщення №60/21 від 01.04.2021 року; Копія акту передання-приймання до договору№60/21 від 01.04.2021 року; Копія акту здач Сприйняття робіт (надання послуг) №9450 від 30.04.2021 року; Копія договору оренди нежитлового приміщення №62/21 від 01.01.2021 року; Копія акту передання-приймання до договору №62/21 від 01.01.2021 року; Копія акту здачі-прийняття робіт (надання послуг) № 451 від 30.04.2021 року; Копія договору поставки № 2001-1 від 20.01.2021 року; Копія рахунку-фактури № СФ-0000117 від 13.04.2021 року; Копія видаткової накладноі № РН-0000095 від 13.04.2021 року; Копія товарно-транспортної накладної № 00000095 від 13.04.2021 року; Копія податкової накладної № 32 від 13.04.2021 року; Копія квитанції за реєстраційним номером 9106704289 від 29.04.2021 року; Копія платіжного доручення № 802 від 28.04.2021 року; Копія пчатіжного доручення № 804 від 30.04.2021 року; Копія договору поставки №1-18/293 від 01.02.2021 року; Копія видаткової накладної № УЛ-00009597 від 12.04.2021 року; Копія товарно-транспортної накладної № Р9597 від 12.04.2021 року; Копія декларації виробника № УЛ-00009597 від 12.04.2021 року; Копія податкової накладної № 744/2 від 12.04.2021 року; Копія платіжного доручення № 64 від 16.04.2021 року; Копія інвентаризаційного опису запасів 01.04.2021 року; Копія інвентаризаційного опису запасів 05.05.2021; Оборотно-сальдові відомості по рахункам 281 та 361.
В подальшому комісією Головного управління ДПС у Запорізькій област прийнято рішення № 2630626/35924640 від 06.05.2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 32 від 01.06.2020 року. Підставами для відмови у реєстрації податкової накладної було наступне: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
ТОВ «ІРАДА ФУД КОМПАНІ» (Постачальні) та ТОВ «Клевер Маркет» (Покупець) 20.01.2021 року уклали Договір поставки № 2001-1, за умовами якого Постачальник зобов`язується поставити і передати у власність Покупцю певну продукцію у кількості і по найменуваннях, зазначених у рахунках-фактурах та накладних (товарно-транспортних або товарних), що виписуються на кожну партію Товару.
На виконання умов Договору, 15.02.2021 року Покупцю була відвантажена куряча продукція, що підтверджується Рахунком-фактурою №СФ-0000090 від 15.02.2021 року; Видатковою накладною №РН-000089 від 15.02.2021 року, Товарно-транспортною накладною №089 від 15.02.2021 року. Поставка була виконана транспортом ФГ «Улар», яке є виробником та постачальником даного товару.
Оплата за поставлений товар була здійснена у повному обсязі, що підтверджується платіжним дорученням № 659 від 16.02.2021 року.
Реалізований товар було придбано у Фермерського господарства «УЛАР», що підтверджується Договором поставки № 1-18/245 від 08.08.2019 року, видатковими накладними №УЛ-00002002 від 02.02.2021 року, № УЛ-00003280 від 13.02.2021 року; товарно-транспортними накладними № Р2002 від 02.02.2021 року, № Р3280 від 13.02.2021 року (поставка була здійснена транспортом ФГ «УЛАР» напряму кінцевому покупцю ТОВ «Клевер Маркет», залишок товару був відвантажений на орендований склад позивача); зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними № 116 від 02.02.2021 року, № 788 від 13.02.2021 року; деклараціями виробника № УЛ-00002002 від 02.02.2021 року, № УЛ-00003280 від 13.02.2021 року. Оплата була здійснена у повному обсязі, що підтверджується платіжними дорученнями № 424 від 03.02.2021 року, № 425 від 04.02.2021 року, №439 від 16.02.2021 року.
Наявність та рух сировини, матеріалів на складі підтверджується Оборотно - сальдовими відомостями по рахункам 281 за лютий 2021 р. та 361 за лютий 2021 р., видатковими накладними.
На виконання вимог ПК України, позивачем були направлені на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні №33 від 15.02.2021.
Згідно з квитанцією від 25.02.2021 року №35924640, податкова накладна № 33 від 15.02.2021 року прийнята, реєстрація зупинена. У квитанції про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН зазначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ, реєстрація ПН/РК від 15.02.2021 року № з 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковостІ платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=.1988%, "Р"=55201.11.
30 квітня 2021 року Позивачем подано Повідомлення № 15 від 30.04.2021 року про подання пояснень та копій документів на підтвердження господарської операції, а саме:
1. Пояснення; Копія Виписки з СДР від 03.04.2019 року; Копія листа № 101120 від 10.11.2020 року; копія експлуатаційного дозволу № 08-22-165 від 07.12.2020 року; Копія договору оренди нежитлового приміщення № 7/21 від 01.01.2021 року; Копія акту здачі-прийняття робіт (надання послуг) №175 від 28.02.2021 року; Копія договору оренди нежитлового приміщення № 6/21 від 01.01.2021 року; Копія акту здачі-прийняття робіт (надання послуг) №176 від 28.02.2021 року; Копія договору поставки № 2001-1 від 20.01.2021 року; Копія рахунку № СФ-0000090 від 15.02.2021 року; Копія видаткової накладної № РН-000089 від 15.02.2021 року; Копія товарно-транспортної накладної № 089 від 15.02.2021 року; Копія податкової накладної № 33 від 15.02.2021 року; Копія квитанції за реєстраційним номером 90371734І7 від 25.02.2021 року;
2. Копія платіжного доручення № 659 від 16.02.2021 року; Копія договору поставки № 1-18/245 від 08.08.2019 року; Копія видаткової накладної № УЛ-00002002 від 02.02.2021 року; Копія видаткової накладної № УЛ-00003280 від 13.02.2021 року; Копія товарно-транспортної накладної № Р2002 від 02.02.2021 року; Копія товарно-транспортної накладної № Р3280 від 13.02.2021 року; Копія декларації виробника № УЛ-00002002 від 02.02.2021 року; Копія декларації виробника № УЛ-00003280 від 13.02.2021; Копія податкової накладної № 116/2 02.02.2021 року; Копія податкової накладної № 788/2 13.02.2021 року; Копія платіжного доручення № 424 від 03.02.2021 року; Копія платіжного доручення № 425 від 04.02.2021 року; Копія платіжного доручення № 439 від 16.02.2021 року; Оборотно-сальдові відомості по рахункам 281 та 361.
Після опрацювання пакетів документів, комісією прийнято рішення: № 2630613/35924640 від 06.05.2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 33 від 01.06.2020, підставами для відмови у реєстрації податкової накладної було наступне: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно із пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (далі по тексту - Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки реквізитів та відомостей, зазначених у податковій накладній, зокрема і відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України.
Згідно з приписами, наведеними у пункті 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, який набрав чинності з 01.02.2020 (далі по тексту - Порядок №1165).
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі, коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно із пунктом 6 Порядку №1165 у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Критерії ризиковості платника податку на додану вартість затверджені Додатком №1 до Порядку №1165.
Підставою для зупинення реєстрації спірних податкових накладних в квитанціях про їх зупинення вказано, що позивач відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно із п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
В квитанціях про реєстрацію податкових накладних не визначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою, як і не зазначено яка саме податкова інформація, що стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, та яка визначає ризиковість здійснення господарських операцій, зазначених в поданих позивачем для реєстрації податкових накладних.
Відповідно до абзацу другого пункту 25, абзацу першого пункту 26 Порядку №1165 Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі по тексту - Порядок №520), згідно пункту 2 якого прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку №520).
Відповідно до пункту 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
У пункті 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Абзацем першим пункту 6 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/ розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7 Порядку №520).
Згідно із п.9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
У відповідності до вимог пункту 11 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Суд зазначає, що обов`язок надання документів платником податків кореспондує із правом контролюючого органу на витребування в платника податків певних документів у передбачених законом випадках.
Втім, контролюючий орган під час витребування від платника податків документів, має визначити їх перелік, платник податку має чітко розуміти що саме від нього вимагає орган владних повноважень та мати можливість передбачати наслідки своєї поведінки в залежності від виконання чи не виконання вимоги контролюючого органу. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв оцінки призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не довільно, на власний розсуд. Відсутність чіткої вимоги податкового органу до платника податків стосовно надання певного документу виключає можливість визнання правомірним застосування до такого платника негативних наслідків через невиконання такої вимоги.
Матеріалами справи підтверджено надання позивачем на вимогу податкового органу відповідних пояснень та копій документів, які підтверджують та розкривають суть, внутрішню сторону господарських операцій, на виконання яких складено спірні податкові накладні.
Формальне зазначення у Квитанції пропозиції «надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН» є лише дублюванням норми підпункту 3 п. 11 Порядку №1165: «пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації».
Відсутність у Квитанціях чіткого переліку документів, які необхідні контролюючому органу для розгляду питання щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, свідчить про те, що останній надає право/можливість платнику податків надавати документи на власний розсуд, що, в свою чергу, свідчить про те, що контролюючий орган буде позбавлений можливості (не матиме права) не прийняти такі документи/відхилити чи визнати недостатніми.
Пред`явлення контролюючим органом до платника податків загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до такого платника податків негативні наслідки, пов`язані із ненаданням певного документа.
Разом з тим, позивачем надано до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень, детальні пояснення та первинні документи, які дозволяють розкрити зміст операції, за якою складені спірні податкові накладні.
Відтак, на переконання суду, надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів повністю відображають зміст господарських операцій позивача із його контрагентом та були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.
Суд зазначає, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
В даному випадку, відповідачами ґрунтовних недоліків щодо поданих позивачем документів не встановлено та не виказано у відповідному рішенні.
Оцінюючи вищевикладені обставини, суд приходить до висновку, що спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних є протиправним та підлягають скасуванню.
Відповідно до пп.14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних/розрахунків коригування ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами
При цьому, згідно з нормами п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому, датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України, до якої з 21 серпня 2019 року перейшли повноваження ДФС України.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.
Стосовно тверджень апелянта, що вимоги позивача щодо відшкодування витрат на правову допомогу у розмірі 3000,00 грн. не підлягають задоволенню, оскільки є неспівмірними з обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Представництво ТОВ ««ІРАДА ФУД КОМПАНІ»» у даній справі здійснювалось Адвокатським об`єднанням «Хілько» на підставі договору про надання правової допомоги №41 від 29.09.2021 року.
Згідно з акту приймання-передачі наданих послуг від 29.09.2021 року позивач отримав правову допомогу, яка полягала у підготовці позовної заяви про визнання протиправним та скасування рішень комісії та підготовки відповіді на відзив.
Згідно з рахунку-фактури № 4101 від 29.09.2021 року позивачем сплачено витрати на професійну правничу допомогу у повному обсязі, що підтверджено платіжним дорученням №521 від 29.09.2021 року.
Так, суд апеляційної інстанції погоджується з розміром присуджених витрат на професійну правничу допомогу (3000,00 грн.), оскільки останній є обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, підтверджений належними доказами. Протилежного апелянтом не доведено.
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.
Доводи апеляційної скарги не спростовують правильності прийнятого судом першої інстанції судового рішення.
Відповідно до ч.4 ст.243 КАС України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 29.12.2021 року в адміністративній справі №280/10922/21 - залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 29.12.2021 року в адміністративній справі №280/10922/21 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий - суддяС.В. Білак
суддяВ.А. Шальєва
суддяН.А. Олефіренко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2023 |
Оприлюднено | 15.03.2023 |
Номер документу | 109500397 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Білак С.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні