Справа № 369/18068/21
Провадження № 2/367/2568/2023
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 березня 2023 року Ірпінський міський суд Київської області у складі:
головуючого судді Мерзлому Л.В.,
при секретарі судових засідань Валюх В.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Відділу культури, національностей та релігії Ірпінської міської ради Бучанського району Київської області, Комунального початкового закладу (школа естетичного виховання) "Ірпінська дитяча школа мистецтв імені Михайла Вериківського" про скасування наказу про відсторонення, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,-
в с т а н о в и в :
Позивач звернулась до суду з даним позовом, мотивуючи вимоги тим, що 01.09.2006 року на підставі наказу №82-к ОСОБА_2 прийнято на роботу у відділ культури на посаду контцертмейстер Ірпінської ДМШ. 02.01.2023 згідно наказу №2-к відбулася зміна прізвища ОСОБА_2 на ОСОБА_1 у зв`язку із одруженням. 16.11.2021 року згідно наказу №97 Позивача, концертмейстера КЗ «Ірпінська дитяча школа мистецтв імені Михайла Вериківського» було відсторонено від роботи з 17.11.2021 року, як зазначено в наказі, у зв`язку із ненаданням сертифікату про щеплення проти СОVID-19. Позивач вважає даний наказ незаконним та таким, який підлягає скасуванню по тим підставам, що звільнення працівника з цієї підстави не є заходом дисциплінарного стягнення. Звертає увагу суду на те, що виключно Законом України «Захист населення від інфекційних хвороб» встановлено перелік обов`язкових щеплень. Цим Законом щеплення від СОVID-19 не встановлене, як обов`язкове, а тому відсторонення працівника є безпідставним. Позивач вказує про те, що ні положеннями Кодексу законів України про працю, ні іншими законами України не передбачено правової можливості відсторонення працівника від роботи з підстав відсутності у нього щеплення від СОVID-19, а тому наказ про відсторонення є незаконним та підлягає скасування в судовому порядку, що є належним правовим захистом прав Позивача, як працівника. Вказує про те, що у роботодавця не було правових підстав примушувати працівника вакцинуватися від короновірусної хвороби СОVID-19 та/або притягати до дисциплінарної відповідальності за відмову вакцинуватися від цієї хвороби.
Враховуючи викладене, Позивач просить суд скасувати наказ інспектора з кадрів, заступника відділу культури, національностей та релігії Ірпінської міської ради про відсторонення від роботи ОСОБА_1 , поновити ОСОБА_1 на посаді концертмейстера КЗ «Ірпінська дитяча школа мистецтв імені Михайла Вериківського», стягнути з Відділу культури, національностей та релігії Ірпінської міської ради Бучанського району Київської області середній заробіток за час вимушеного прогулу з 17.11.2021 до дня поновлення на роботі.
У судове засіданні позивач та представник позивача не з`явилися, до суду від представника позивача надійшла заява про розгляд справи у їх відсутність.
Відповідач - Відділ культури, національностей та релігії Ірпінської міської ради Бучанського району Київської областів судове засідання свого представника не направили, про місце, дату та час судового розгляду справи повідомлені.
Відповідач - Комунальний початковий заклад (школа естетичного виховання) "Ірпінська дитяча школа мистецтв імені Михайла Вериківського" в судове засідання свого представника не направили, про місце, дату та час судового розгляду справи повідомлені. До суду подавали відзив на позовну заяву, згідно якого вважають позов безпідставним та таким, що не підлягає задоволенню з огляду на те, що відсторонення Позивача від займаної посади проводилось на законних підставах, позивач про наслідки відмови від проходження повного курсу вакцинації від СОVID-19 була повідомлена. Крім того, вказують про те, що 24.01.2022 начальником Відділу культури, національностей та релігії Ірпінської міської ради Бучанського району Київської області було видано наказ № 8 «Про допуск до роботи відстороненого працівника ОСОБА_1», відповідно до якого, Позивач допущена до роботи з 25.02.2022, а отже, зазначають про те, що предмет позову за основною вимогою про скасування наказу про відсторонення та поновлення на роботі - фактично відсутній.
Представник позивача подавав до суду відповідь на відзив, в якій, зокрема зазначив про те, що ОСОБА_1 з наказом про допуск її до роботи не ознайомлена, а також відсутні докази того, що наказ від 16.11.2021 про відсторонення відкликаний чи скасований або визнаний недійсним, або ж зупинено дію такого наказу.
Ухвалою Ірпінського міського суду Київської області від 30.05.2022 відкрито спрощене позовне провадження.
У відповідності до частини 8 статті 279 ЦПК України при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їх усні пояснення та показання свідків. Судові дебати не проводяться.
Положеннями статті 174 ЦПК України закріплено, що при розгляді справи судом у порядку позовного провадження учасники справи викладають письмово свої вимоги, заперечення, аргументи, пояснення та міркування щодо предмета спору виключно у заявах по суті справи, визначених цим Кодексом. Заявами по суті справи є: позовна заява; відзив на позовну заяву (відзив); відповідь на відзив; заперечення; пояснення третьої особи щодо позову або відзиву. Подання заяв по суті справи є правом учасників справи.
За даних обставин, суд вирішує справу за наявними матеріалами, що передбачено частиною 8 статті 178, статтею 181 ЦПК України.
Відповідно до частини 2 статті 247 ЦПК України у разі неявки в судове засідання всіх осіб, які беруть учать у справі фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, дослідивши наявні в матеріалах справи докази та оцінивши їх у сукупності, встановив наступні обставини справи та відповідні їм правовідносини.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України) кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Відповідно до ст. 16 ЦПК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання права.
Судом установлено, що наказом Відділу культури, національностей та релігії Ірпінської міської ради Бучанського району Київської області від 16.11.2021 № 97 «Про відсторонення від роботи ОСОБА_1», концертмейстра КЗ "Ірпінська дитяча школа мистецтв імені Михайла Вериківського"ОСОБА_1 відсторонено від роботи з 17.11.2021 у зв`язку із ненаданням сертифікату про щеплення проти СОVID-19 чи медичного висновку про наявність протипоказань до вакцинації СОVID-19, виданого закладом охорони здоров`я та ухиленням від обов`язкового профілактичного щеплення проти гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на строк до усунення причин, що зумовили відсторонення, але не більше, ніж до закінчення дії карантину, встановленого КМУ з метою запобігання поширення на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19. На період відсторонення працівника ОСОБА_1 призупинено їй виплати заробітної плати. З вказаним наказом ОСОБА_1 ознайомилась 16.11.2021 та надала до наказу свої заперечення щодо нього. В запереченнях ОСОБА_1 посилається, зокрема, на те, що клінічні випробування від СОVID-19 є абсолютно добровільними і людина не може бути примушена до участі в них, дані щодо ефективності вакцини уточняються та корегуються в процесі здійснення клінічних досліджень та не є остаточними. Дії відповідача щодо відсторонення її від роботи вважає незаконними та вимагає негайно припинити відносно ОСОБА_1 обмеження її конституційних прав.
Наказом Відділу культури, національностей та релігії Ірпінської міської ради Бучанського району Київської області № 8 «Про допуск до роботи відстороненого працівника ОСОБА_1» від 24.02.2022, ОСОБА_1 допущена до роботи з 25.02.2022. Підставою для видачі такого наказу є Наказ МОН від 25.02.2022 № 380 «Про зупинення дії наказу МОЗ України від 04.10.2021 № 2153 «Про затвердження Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням».
Пунктами а, б ст.10 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» встановлено обов`язки громадян у сфері охорони здоров`я піклуватись про своє здоров`я та здоров`я дітей, не шкодити здоров`ю інших громадян, у передбачених законодавством випадках проходити профілактичні медичні огляди і робити щеплення.
Відповідно ч.1 ст.46 КЗпП України відсторонення працівників від роботи власником або уповноваженим ним органом допускається в разі: появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп`яніння; відмови або ухилення від обов`язкових медичних оглядів, навчання, інструктажу і перевірки знань з охорони праці та протипожежної охорони; в інших випадках, передбачених законодавством.
До інших передбачених законодавством випадків належить відмова або ухилення від профілактичних щеплень працівників професій, виробництв та організацій, для яких таке щеплення є обов`язковим.
Відсторонення працівника від роботи є призупиненням з ним трудових відносин, яке полягає в тимчасовому увільненні працівника від обов`язку виконувати роботу за укладеним трудовим договором і тимчасовому увільненні роботодавця від обов`язку забезпечувати працівника роботою.
Тимчасове увільнення працівника від виконання трудових обов`язків в порядку відсторонення від роботи, на умовах та з підстав, встановлених законодавством, є особливим запобіжним заходом, який застосовується у виняткових випадках і має на меті запобігання негативним наслідкам.
Статтею 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» передбачено, що профілактичні щеплення проти дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу є обов`язковими і включаються до календаря щеплень.
Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням проти інших відповідних інфекційних хвороб, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Працівники окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких може призвести до зараження цих працівників, або поширення ними інфекційних хвороб, підлягають обов`язковим профілактичним щепленням також проти інших відповідних інфекційних хвороб. У разі відмови або ухилення від обов`язкових профілактичних щеплень ці працівники у порядку, встановленому законом, відсторонюються від виконання зазначених робіт.
Наказом Міністерства охорони здоров`я від 04.10.2021 року №2153 затверджено Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням. Відповідно до цього Переліку обов`язковим профілактичним щепленням проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, з метою запобігання поширенню на території України цієї хвороби, підлягають працівники:
1)центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів;
2)місцевих державних адміністрацій та їх структурних підрозділів;
3)закладів вищої, післядипломної, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальної, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форм власності;
4)підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади;
5)установ і закладів, що надають соціальні послуги, закладів соціального захисту для дітей, реабілітаційних закладів;
6)підприємств, установ та організацій, включених до Переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 року №83.
Під час відсторонення працівник тимчасово увільняється від виконання своїх трудових обов`язків та не може виконувати роботу, такому працівникові заробітна плата в період відсторонення не виплачується, якщо інше не встановлено законодавством.
Законодавством не передбачено обов`язку роботодавця щодо збереження за працівником заробітної плати на період його відсторонення від роботи у зв`язку з ухиленням чи відмовою від проведення обов`язкових профілактичних щеплень проти гострої респіраторної хвороби COVID-19.
Пунктом 416 Постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 року №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», яка набрала чинності з 08.11.2021 року на керівників державних органів, керівників підприємств, установ та організацій покладено обов`язки забезпечити:
1)контроль за проведенням обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 працівниками та державними службовцями, обов`язковість профілактичних щеплень яких передбачена Переліком №2153;
2)відсторонення від роботи працівників та державних службовців, обов`язковість профілактичних щеплень проти COVID-19 яких визначена переліком №2153 та які відмовляються або ухиляються від проведення таких обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19, згідно з статтею 46 КЗпП України, ч.2 ст.12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», ч.3 ст.5 Закону України «Про державну службу», крім тих, які мають абсолютні протипоказання до проведення профілактичних щеплень проти COVID-19 та надали медичний висновок про наявність протипоказань до вакцинації проти COVID-19, що виданий закладом охорони здоров`я;
3)взяти до відома, що на час відсторонення оплата праці працівників та державних службовців здійснюється з урахуванням ч.1 ст.94 КЗпП України, ч.1 ст.1 Закону України «Про оплату праці» та ч.3 ст.5 Закону України «Про державну службу».
Відсторонення працівників та державних службовців здійснюється шляхом видання наказу або розпорядження керівника державного органу або підприємства, установи, організації з обов`язковим доведенням його до відома осіб, які відсторонюються. Строк відсторонення встановлюється до усунення причин, що його зумовили.
Відсторонюючи працівника від роботи, роботодавець повинен діяти на підставі, у межах повноважень, згідно закону. Керівник зобов`язаний ознайомити працівника з наказом, розпорядженням про відсторонення від роботи. У разі коли працівник відмовляється ознайомитися зі змістом наказу, розпорядження або поставити свій підпис на наказі, розпорядженні, керівник має скласти акт про відмову працівника ознайомитися з документом. На період відсторонення від роботи за працівником зберігається його робоче місце.
Верховний Суд в постанові від 17.04.2019 року у справі №682/1692/17 дійшов висновку, що вимога про обов`язкову вакцинацію населення проти особливо небезпечних хвороб з огляду на потребу охорони громадського здоров`я, а також здоров`я заінтересованих осіб є виправданою. Принцип важливості суспільних інтересів превалює над особистими правами особи, однак лише тоді, коли таке втручання має об`єктивні підстави, та є виправданим.
У постанові від 10.03.2021 року у справі №331/5291/19 Верховний Суд зазначив, що згідно зі статтею 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю в Україні. Інтереси однієї особи не можуть домінувати над інтересами держави в питанні безпеки життя і здоров`я її громадян.
ЄСПЛ в рішенні від 15.03.2012 року у справі «Соломахін проти України» (заява №24429/03) сформулював правовий висновок, що обов`язкове щеплення, як примусовий медичний захід, є втручанням у гарантоване пунктом 1 статті 8 Конвенції право на повагу до приватного життя особи, що включає фізичну та психологічну недоторканність особи. Порушення фізичної недоторканності заявника можна вважати виправданим для дотримання цілей охорони здоров`я населення та необхідності контролювати поширення інфекційного захворювання.
Проаналізувавши встановлені у справі обставини, дослідженими доказами, суд приходить до висновку, що в позові ОСОБА_1 до Відділу культури, національностей та релігії Ірпінської міської ради Бучанського району Київської області, Комунального початкового закладу (школа естетичного виховання) "Ірпінська дитяча школа мистецтв імені Михайла Вериківського" про скасування наказу про відсторонення, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, слід відмовити, за безпідставністю.
Відсторонення ОСОБА_1 від роботи без збереження заробітної плати з 17.11.2021 року до усунення причин, що зумовили таке відсторонення, є законним і правомірним.
Керуючись ст.ст.12, 13, 81, 263-265 ЦПК України, пунктами а, б ст.10 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я», ч.1 ст.46 КЗпП України, статтею 12 «Про захист населення від інфекційних хвороб», наказом Міністерства охорони здоров`я від 04.10.2021 року №2153 яким затверджено Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням, пунктом 416 Постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 року №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», яка набрала чинності з 08.11.2021 року, суд -
в и р і ш и в :
В задоволенні позову ОСОБА_1 до Відділу культури, національностей та релігії Ірпінської міської ради Бучанського району Київської області, Комунального початкового закладу (школа естетичного виховання) "Ірпінська дитяча школа мистецтв імені Михайла Вериківського" про скасування наказу про відсторонення, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,- відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Київського апеляційного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи можуть отримати інформацію щодо даної справи в мережі Інтернет за веб-адресою сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України - https://court.gov.ua/sud1013/ та в Єдиному державному реєстрі судових рішень за посиланням - http://reyestr.court.gov.ua.
Суддя Л.В.Мерзлий
Суд | Ірпінський міський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2023 |
Оприлюднено | 16.03.2023 |
Номер документу | 109516613 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про поновлення на роботі, з них |
Цивільне
Ірпінський міський суд Київської області
Мерзлий Л. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні