ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"28" лютого 2023 р. м. Житомир Справа № 906/1335/21
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Маріщенко Л.О.
секретар судового засідання: Малярчук Р.А.
за участю представників сторін:
від позивача: Сахненко М.М. - витяг з ЄДРПОУ,
Беседовська Л.В. - дов. від 26.12.2022,
Черниш М.М. - дов. від 26.12.2022
від відповідача: Войтович І.П. - виписка з ЄДРПОУ
Могильницька І.М. - ордер від 28.04.2022
від третьої особи: не з`явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Підприємства райспоживспілки Кооперативний ринок
до Черняхівської селищної ради
Третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача - Комунальне підприємство "Черняхів-Добробут " Черняхівської селищної ради
про визнання протиправними та скасування рішень, визнання договору укладеними
Підприємство райспоживспілки Кооперативний ринок звернулося до господарського суду з позовом до Черняхівської селищної ради у якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення чотирнадцятої сесії VIII скликання від 27 жовтня 2021 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок";
- визнати протиправним та скасувати рішення п`ятнадцятої позачергової сесії VIII скликання від 11 листопада 2021 "Про припинення дії договору оренди земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі";
- визнати укладеним договір оренди між Черняхівською селищною радою та Підприємством райспоживспілки кооперативний ринок земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка знаходиться за адресою: Житомирська область, смт. Черняхів, вул. Юліана Мовчана, 13, кадастровий номер: 1825655100:03:003:0254, загальною площею 0,3968 га, на строк 5 (п`ять) років, з орендною платою у розмірі 6% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, що становить 89 341,90 грн за рік, 7 475,16 грн за місяць.
Ухвалою суду від 15.12.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №906/1335/21 за правилами загального позовного провадження.
05.01.2022 на електрону адресу суду від відповідача надійшов відзив.
10.01.2022 на адресу суду від відповідача надійшов вищезазначений відзив в оригінальному вигляді. (а.с.63-70)
20.01.2022 до суду від позивача надійшла заява № 36 від 19.01.2022 про збільшення розміру позовних вимог, на підставі прийнятих рішень 16 та 17 сесій Черняхівської селищної ради VIII скликання від 10 та 21 грудня 2021 року, які пов`язані з предметом спору (стосуються спірної земельної ділянки з кадастровим номером 1825655100:03:003:0254), позивач додає нові вимоги:
- Визнати протиправним та скасувати рішення шістнадцятої сесії селищної ради VIII скликання від 10 грудня 2021 року Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності яка розташована на території смт. Черняхів;
- Визнати протиправним та скасувати рішення сімнадцятої сесії VIII скликання від 21 грудня 2021 року Про передачу земельної ділянки комунальному підприємству Черняхів - добробут Черняхівської селищної ради в постійне користування для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 46 ГПК України позивач вправі збільшити або зменшити розмір позовних вимог - до закінчення підготовчого засідання або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження.
Судом прийнято до розгляду заяву № 36 від 19.01.2022 про збільшення розміру позовних вимог подана позивачем.(а.с. 107-109)
15.02.2023 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву з урахуванням заяви про збільшення розміру позовних вимог (а.с.121-127)
21.04.2022 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив відповідача (а.с.154-158)
Ухвалою суду від 28.04.2022З залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача - Комунальне підприємство "Черняхів-Добробут " Черняхівської селищної ради. (а.с. 174-176)
27.06.2022 до суду від позивача надійшли докази сплати орендної плати за землю за період з жовтня 2021 по травень 2022, з липня по вересень 2022,з жовтня по листопад 2022 (а.с.178,212)
Ухвалою суду від 05.07.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу №906/1335/21 до судового розгляду по суті.
У зв`язку з поданими клопотаннями про відкладення розгляду даної справи та оголошенням тривог розгляд справи по суті відкладався.
В судовому засіданні 28.02.2023 представники позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі. Представники відповідача в позові просили відмовити.
Представник третьої особи в судове засідання не з`явився, про час, дату та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
13 вересня 2016 року між Підприємством райспоживспілки Кооперативний ринок (орендар, позивач) та Черняхівською селищною радою (орендодавець, відповідач) було укладено Договір б/н (надалі - Договір) оренди землі, за умовами якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: Житомирська область, смт. Черняхів, вул. Юліана Мовчана, 13, кадастровий номер: 1825655100:03:003:0254..
Загальна площа земельної ділянки, що передається в оренду, становить 0,3968 га, з яких: 0,934 га - під капітальною одноповерховою будівлею, 0,3034 га - під проїздами, проходами та площадками. (а. с. 9 -11)
На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна, що належать орендарю на праві приватної власності, а саме приміщення павільйону, загальною площею 865,40 м кв., складу, загальною площею 24,40 м кв. згідно свідоцтва на право власності № 5752620 від 08.12.2004 р. ( а.с.31).
Договір укладено на 5 (п`ять) років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У ньому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово оренлодавня про намір продовжити його дію.( п.8 Договору)
Даний Договір оренди землі зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 21 листопада 2016 року (а.с.15)
04 серпня 2021 з метою реалізації переважного права продовження дії Договору позивач до закінчення його дії листом № 21 від 04.08.2021 звернувся до відповідача з проханням про поновлення Договору оренди землі від 13 вересня 2016 року на той самий строк і на тих самих умовах.
Лист позивача від 04.08.2021 був зареєстрований відповідачем 10.08.2021 за № 1482 (а.с.16).
Як вбачається з даного листа після підпису директора Підприємства райспоживспілки Кооперативний ринок М.М. Сахненка на його обороті іншим шрифтом був зазначений додаток щодо наступних документів: копії (проект) договору оренди землі, копії статуту підприємства райспоживспілки Кооперативний ринок, нормативно-грошову оцінки земельної ділянки, копії свідоцтва платника єдиного податку та копії свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи. Цей додаток не був підписаний повноважною особою відповідача.
До свого позову позивач додав копію листа за реєстраційним номером Ко -1363 (а.с.21)від 11.08.2021 про колективне звернення фізичних осіб - підприємців, що здійснюють торговельну діяльність на території Черняхівського кооперативного ринку по вул. Мовчана ,13, про поновлення Договору оренди землі з позивачем від 13.09.2016 року.
Листом від 09.09.2021 № 1363-Ко за підписом селищного голови Черняхівської селищної ради Наталії Ревчук на № Ко-1363 було повідомлено, що рішення по даному питанню вивчається та буде розглянуто на наступній сесії.
27.10.2021 рішенням чотирнадцятої сесії Черняхівської селищної ради " Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок" надано дозвіл Черняхівській селищній раді на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності для будівництва та обслуговування будівель торгівлі площею 0,3968 га., кадастровий номер 1825655100:03:003:0254 розташованої в межах смт. Черняхів на території Черняхівської селищної ради. Також зазначено про замовлення Черняхівській селищній раді в особі селищного голови Ревчук Н.М. виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності для будівництва та обслуговування будівель торгівлі площею 0,3968 га., кадастровий номер 1825655100:03:003:0254 розташованої в межах смт. Черняхів на території Черняхівської селищної ради в землевпорядній організації, яка має відповідний дозвіл (ліцензію) на проведення даних робіт. Виготовлена технічна документація підлягає затвердженню відповідно до вимог чинного законодавства.
03.11 2021 позивач повторно звернувся до голови Черняхівської селищної ради
з проханням вирішити питання про поновлення з ним договору оренди земельної ділянки від 13.09.2016.
11 листопада 2021 року рішенням п`ятнадцятої позачергової сесії Черняхівської селищної ради VIII скликання "Про припинення дії договору оренди земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі" вирішено припинити дію договору оренди на земельну ділянку за № б/н від 13.09.2016 року з підприємством райспоживспілки «Кооперативний ринок» для будівництва та обслуговування будівель торгівлі за кадастровим номером 1825655100:03:003:0254 площею 0,3968 га., що розташована на території смт. Черняхів, вул. Юліана Мовчана, 13, у зв`язку з закінченням строку дії договору оренди. Здійснити державну реєстрацію про припинення договору оренди у відповідності до вимог чинного законодавства.
Листом від 17.11.2021 за №2590 відповідач повідомив позивача про те, що питання про виділення або відмову щодо надання в оренду земельної ділянки,, площею 39,68 га за адресою смт. Черняхів, вул. Ю.Мовчана,13 на 14-й сесії селищної ради VIII скликання не розглядалося. ( а..25).
Таким чином, лише 11.11.2021 відповідач вирішив не поновляти з позивачем Договір оренд землі від 13.09.2016 року, а тому позивач просив визнати протиправними та скасувати вищезазначені рішення відповідача та визнати укладеним договір оренди між Черняхівською селищною радою та Підприємством райспоживспілки кооперативний ринок земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка знаходиться за адресою: Житомирська область, смт. Черняхів, вул. Юліана Мовчана, 13, кадастровий номер: 1825655100:03:003:0254, загальною площею 0,3968 га, на строк 5 (п`ять) років, з орендною платою у розмірі 6% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, що становить 89 341,90 грн за рік, 7 475,16 грн за місяць.
10.01.2022 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги позивача не визнав, посилаючись на своєчасне повідомлення останнього листом від 17.08.2021 про свої заперечення стосовно продовження з ним договірних відносин.( а.с.63-70)
Вказаний лист був направлений на адресу позивача рекомендованим листом 17.08.2021, про що свідчить запис № 1737 від 17.08.2021 в журналі вихідної кореспонденції про реєстрацію листа - повідомлення. Підтвердженням надсилання позивачеві такого листа - повідомлення є також поштовий конверт з печатками органу поштового зв`язку та відміткою останнього про повернення поштового відправлення з причин " закінчення терміну зберігання". (а.с.74-77)
Як вбачається зі змісту листа - повідомлення від 17.08.2021 за підписом селищного голови Наталії Ревчук Черняхівська селищна рада не має наміру продовжувати Договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 1825655100:03:003:0254 (а.с.73)
Посилаючись на п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", відповідач вважає, що спірні рішення прийняті відповідачем - власником земельної ділянки за кадастровим номером 1825655100:03:003:0254 відповідно до вимог чинного законодавства.
20.01.2022 до суду від позивача надійшла заява № 36 від 19.01.2022 про збільшення розміру позовних вимог, на підставі прийнятих рішень 16 та 17 сесій Черняхівської селищної ради VIII скликання від 10 та 21 грудня 2021 року, а саме:
- Визнати протиправним та скасувати рішення шістнадцятої сесії селищної ради VIII скликання від 10 грудня 2021 року Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності яка розташована на території смт. Черняхів;
- Визнати протиправним та скасувати рішення сімнадцятої сесії VIII скликання від 21 грудня 2021 року Про передачу земельної ділянки комунальному підприємству Черняхів-добробут Черняхівської селищної ради в постійне користування для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. (а.с.107-112)
Позовні вимоги в цій частині мотивовані тим, що вищезазначені рішення відповідача пов`язані з предметом спору: а саме: земельною ділянкою за кадастровим номером 1825655100:03:003:0254, яка була поділена та частину якої було передано комунальному підприємству «Черняхів - добробут» Черняхівської селищної ради у постійне користування будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
У відзиві на позовну заяву з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог відповідач зазначив, що позивач був обізнаний із запереченнями відповідача проти укладання з ним оренди на новий строк, оскільки не звертався до нього з вимогою надати йому підписаний примірник додаткової угоди в період з 05 серпня по 11 листопада 2021 року.
Щодо спірних рішень відповідача від 22.10.2021 та від 10.12.2021, то останній визначив долю земельної ділянки за кадастровим номером 1825655100:03:003:0254, здійснив ії поділ на дві земельні ділянки за кадастровими номерами 1825655100:03:003:0027 0,1520га та 1825655100:03:003:0023 0,2448 га. Тому вимоги статті 33 Закону України "Про оренду землі" ( у редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин) щодо переважного права орендаря перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк, відповідно до ч.10 ст. 33 цього Закону у разі зміни меж або цільового призначення земельної ділянки не застосовуються.
Також відповідач вважає, що позивачем обрано неналежний спосіб захисту прав, оскільки задоволення позовних вимог в частині скасування спірних рішень не призведе до поновлення нібито порушеного його права оренди земельної ділянки за кадастровим номером 1825655100:03:003:0254.
Судом встановлено, що рішенням Черняхівської селищної ради Шістнадцятої сесії VIII скликання від 10 грудня 2021 року "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності яка розташована на території смт. Черняхів" вирішено:
- затвердити технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності загальною площею 0,3968 га. кадастровий номер 1825655100:03:003:0254 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі яка розташована в межах смт. Черняхів згідно списку: №, Кадастровий номер та Площа,га
1 1825655100:03:003:0027 0,1520
2 1825655100:03:003:0023 0,2448
- здійснити державну реєстрацію земельних ділянок комунальної власності, які були утворені внаслідок поділу земельної ділянки кадастровий номер 1825655100:03:003:0254 загальною площею 0,3968 га., а саме: №, Кадастровий номер та Площа,га
1 1825655100:03:003:0027 0,1520
2 1825655100:03:003:0023 0,2448.
Також згідно рішення Черняхівської селищної ради сімнадцята сесія селищної ради VIII скликання від 21 грудня 2021 року "Про передачу земельної ділянки комунальному підприємству «Черняхів-добробут» Черняхівської селищної ради в постійне користування для будівництва та обслуговування будівель торгівлі" вирішено:
- передати комунальному підприємству «Черняхів - добробут» Черняхівської селищної ради (код ЄДРПОУ 34546877) у постійне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування будівель торгівлі за кадастровим номером 1825655100:03:003:0023 загальною площею 0,2448 га, яка розташована в межах смт. Черняхів. Керівнику комунального підприємства «Черняхів - добробут» Черняхівської селищної ради (код ЄДРПОУ 34546877)
- здійснити державну реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою для будівництва та обслуговування будівель торгівлі за кадастровим номером 1825655100:03:003:0023 загальною площею 0,2448 га, яка розташована в межах смт. Черняхів, за комунальним підприємством «Черняхів - добробут» Черняхівської селищної ради.
Щодо вимог про визнання протиправними та скасування рішень Черняхівської селищної ради чотирнадцятої сесії VIII скликання від 27 жовтня 2021 року "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок", шістнадцятої сесії селищної ради VIII скликання від 10 грудня 2021 року Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності яка розташована на території смт. Черняхів та сімнадцятої сесії VIII скликання від 21 грудня 2021 року Про передачу земельної ділянки комунальному підприємству Черняхів-добробут Черняхівської селищної ради в постійне користування для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, виданих селищною радою суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Під порушенням слід розуміти такий стан суб`єктивного права, за якого воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб`єктивне право особи зменшилося або зникло як таке, порушення права пов`язано з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.
В розумінні закону, суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.
Відповідно до частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Під захистом права розуміється державна примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин та забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути виражений як концентрований вираз змісту (суті) державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату. Спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинене порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в іншій спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.
Відповідно до пункту 34 частини 1 статті 26, статті 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Частинами 1, 2 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Згідно ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Як передбачено ст. 155 Земельного кодексу України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акту, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
За приписами ч. 10 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституціїабо законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Згідно із частиною другою статті 4 ГПК юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Водночас Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права або інтересу залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.
Подібні висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05 червня 2018 року у справі № 338/180/17, від 11 вересня 2018 року у справі № 905/1926/16, від 30 січня 2019 року у справі № 569/17272/15-ц, від 01 жовтня 2019 року у справі № 910/3907/18.
Відтак застосування судом того чи іншого способу захисту має приводити до відновлення порушеного права позивача без необхідності повторного звернення до суду (принцип процесуальної економії).
Згідно статті 14 ГПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Саме власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном (частина 1 статті 317 Цивільного кодексу України), які він може реалізовувати на власний розсуд. Тобто лише власник має право визначати юридичну долю свого майна.
Отже, Черняхівською селищною радою в порядку п.34 ч.1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" спірними рішеннями було вирішено питання щодо розпорядження земельною ділянкою за кадастровим номером 1825655100:03:003:0254.
Частиною першою статті 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Положеннями статті 123 ЗК України визначено, що передача земельних ділянок відбувається шляхом прийняття рішення на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Однак, отримання такого дозволу не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття такого права, оскільки сам по собі дозвіл не являється правовстановлюючим актом.
З наведених норм можна зробити висновок, що набуття особами права власності або користування на земельну ділянку відбувається поетапно - починаючи з отримання дозволу на розробку проекту землеустрою, який оформлюється відповідним рішенням органу місцевого самоврядування або органу державної влади, погодження та затвердження такого проекту землеустрою та завершується рішенням про передачу земельної ділянки у власність або користування.
Таким чином, заявлені позивачем у цій справі вимоги про визнання протиправним та скасування спірний рішень Черняхівської селищної ради є неналежним способом захисту порушеного права, оскільки такий спосіб не може привести до відновлення порушеного права позивача з огляду на обставини цього спору.
Щодо позовної вимоги про визнати укладеним договір оренди між Черняхівською селищною радою та Підприємством райспоживспілки кооперативний ринок земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка знаходиться за адресою: Житомирська область, смт. Черняхів, вул. Юліана Мовчана, 13, кадастровий номер: 1825655100:03:003:0254, загальною площею 0,3968 га, на строк 5 (п`ять) років, з орендною платою у розмірі 6% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, що становить 89 341,90 грн за рік, 7 475,16 грн за місяць суд дійшов наступних висновків, то господарський суд вважає, що позивач сам себе позбавив можливості здійснити, реалізувати своє право на поновлюється на новий строк шляхом укладення додаткової угоди до договору оренди землі від 13.09.2016 на той самий строк і на тих самих умовах у відповідній редакції, подав позов без врахування положень статті 33 Закону України "Про оренду землі" ( в редакції, чинній на момент укладення договору оренди землі).
Частинами 2-5 статті 33 Закону України "Про оренду землі" передбачено що орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до закінчення строку дії договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніш як за один місяць до закінчення строку дії договору оренди землі.
До листа-повідомлення про укладення договору оренди землі на новий строк орендар додає проект договору.
При укладенні договору оренди землі на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.
Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (ст. 2 Закону України "Про оренду землі").
Зокрема, порядок та умови набуття права користування земельною ділянкою на умовах оренди встановлено ст. 124 Земельного кодексу України та Законом України "Про оренду землі" (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин).
Законом України "Про оренду землі" визначено умови укладення, зміни, припинення і поновлення договору оренди землі.
16.01.2020 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству" від 05.12.2019 №340-IX (далі по тексту - Закон №340-IX), яким статтю 33 Закону України "Про оренду землі", що регламентувала порядок поновлення договорів оренди, було викладено у новій редакції: "Стаття 33: Переважне право орендаря на укладення договору оренди землі на новий строк".
Також, Законом №340-IX Закон України "Про оренду землі" було доповнено статтею32-2: "Поновлення договорів оренди землі", згідно якої поновлення договорів оренди землі здійснюється в порядку, передбаченому статтею 126-1 Земельного кодексу України".
Відповідно до абзацу 4 Розділу IX Перехідні положення Закону України "Про оренду землі" правила, визначені статтею 126-1 Земельного кодексу України щодо поновлення договорів оренди землі, поширюються на договори оренди землі, укладені або змінені після набрання чинностіЗаконом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", а поновлення договорів оренди землі, укладених до набрання чинності зазначеним Законом, здійснюється на умовах, визначених такими договорами, за правилами, чинними на момент їх укладення.
Оскільки договір оренди землі б/н був укладений 13.09.2016, зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 21.11.2016, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за №17628398, тобто до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", то поновлення договору оренди землі, укладеного до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", здійснюється на умовах, визначених таким договором, за правилами, чинними на момент його укладення.
Судом встановлено, що позивач 04.08.2021 направив відповідачеві лист про поновлення договору оренди землі від 13.09.2016 року на той самий строк та на тих самих умовах за підписом директора без додавання проекту додаткової угоди, тоб- то без дотриманням правил ст. 33 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, чинній на момент укладення договору).
Посилання позивача на додаток, що міститься на обороті цього листа, та на проект договору оренди землі від 13.09.2016, доданий до матеріалів позовної заяви, не можуть вважатись доказами належного звернення да відповідача.
Як вбачається з матеріалів справи відповідач у місячний строк не прийняв рішення про поновлення договору оренди землі з позивачем.
Позивач не скористався своїм правом, передбаченим, ч.9 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", про те, що відмова, а також наявне зволікання в укладенні нового договору оренди землі можуть бути оскаржені в суді.
Лише в листопаді 2021 року позивачу стало відомо про прийняття Черняхівською селищною радою 11 листопада 2021 року рішенням п`ятнадцятої позачергової сесії Черняхівської селищної ради VIII скликання "Про припинення дії договору оренди земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі", яким припинено дію договору оренди на земельну ділянку за № б/н від 13.09.2016 року з підприємством райспоживспілки «Кооперативний ринок» для будівництва та обслуговування будівель торгівлі за кадастровим номером 1825655100:03:003:0254 площею 0,3968 га., що розташована на території смт. Черняхів, вул. Юліана Мовчана, 13, у зв`язку з закінченням строку дії договору оренди.
Враховуючи встановлені судами обставини звернення позивача до відповідача з заявою про поновлення договору оренди, але без додання проекту додаткової угоди про поновлення договору на той самий строк і на тих самих умовах, за наведених обставин відсутні підстави для задоволення вимог позивача про визнання укладеним договору оренди між сторонами.
Суд вважає, що позивач не дотримався процедури поновлення договору оренди землі на новий строк, шляхом реалізації переважного права орендаря перед іншими особами (частини 1-5 ст, 33 Закону.)
Законодавцем у ч. 5 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" визначено алгоритм дій, який зобов`язує орендодавця після отримання листа-повідомлення орендаря:
1) розглянути лист-повідомлення на відповідність вимогам закону;
2) узгодити з орендарем (за необхідності) істотні умови договору;
3) за відсутності заперечень прийняти рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності);
4) укласти з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі.
За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендареві направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
З досліджених судом матеріалів справи вбачається, що листом від 17.08.2021 за № 1737 відповідач повідомив позивача про відсутність наміру продовжувати договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 1825655100:03:003:0254 площею 0,3968 га., що розташована на території смт. Черняхів, вул. Юліана Мовчана, 13. даний лист був надісланий 18.08.2021 року на адресу позивача згідно запису в журналі реєстрації вхідної кореспонденції Черняхівської селищної ради. Однак, його не було отримано позивачем з причин, зазначених у відповіді Житомирської дирекції АТ "Укрпошта" від 01.02.2022 № 021201-132-22 ( а.с.137).
Тому заперечення позивача про те, що його звернення від 04.08.2021 №21 не було розглянуто понад три місяці судом не приймаються.
Поновлення договору оренди землі у судовому порядку в передбачений ст. 33 Закону України "Про оренду землі" спосіб вимагає укладення додаткової угоди між сторонами як єдиної підстави продовження орендних прав і обов`язків. Належним способом захисту порушеного права у цьому випадку є позов про визнання укладеною додаткової угоди із викладенням її змісту.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 10.09.2018 у справі №920/739/17, від 15.01.2019 у справі №922/1464/18, від 19.03.2019 у справі №908/2484/17.
Зважаючи на те, що позивачем не була запропонована додаткова угода позивач звернувся із позовом про визнання укладеним договір оренди між Черняхівською селищною радою та підприємством райспоживспілки кооперативний ринок від 13.09.2016 року, відповідач як власник спірної земельної ділянки визначив долю свого майна, прийняв рішення від 11 листопада 2021 року "Про припинення дії договору оренди земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі".
Згідно ст.ст. 74, 77 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, а обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
Враховуючи все вищенаведене, позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Склад та порядок розподілу судових витрат визначено главою 8 ГПК України. Відповідно до приписів ст. 129 ГПК України, враховуючи відмову в задоволенні позову, сплачений судовий збір покладається на позивача.
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
В позові відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 14.03.23
Суддя Маріщенко Л.О.
Віддрукувати:
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2023 |
Оприлюднено | 15.03.2023 |
Номер документу | 109522480 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Маріщенко Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні