печерський районний суд міста києва
Справа № 757/7834/23-к
Примірник № ___
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 березня 2023 року слідчий суддя Печерського районного суду м. Києва ОСОБА_1 ,
за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання старшого слідчого в особливо важливих справах Головного слідчого управління Національної поліції України капітана поліції ОСОБА_3 ,про тимчасовий доступ до речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю, -
ВСТАНОВИВ:
До провадження слідчого судді Печерського районного суду м. Києва ОСОБА_1 надійшло клопотання старшого слідчого в особливо важливих справах Головного слідчого управління Національної поліції України капітана поліції ОСОБА_3 , погоджене прокурором Офісу Генерального прокурора ОСОБА_4 про тимчасовий доступ до документів, які знаходяться у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 (код ЄДРПОУ: НОМЕР_1 ), юридична адреса: АДРЕСА_1 .
В обґрунтування клопотання слідчий посилається на те, що Головним слідчим управлінням Національної поліції України здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 12021000000000488 від 05.04.2023 за підозрою ОСОБА_5 , ОСОБА_6 у вчиненні кримінальних правопорушень передбачених ч. 2 ст. 28 ч. 2 ст. 364, ч. 2 ст. 28 ч. 1 ст. 366 КК України, за підозрою ОСОБА_7 у вчиненні кримінальних правопорушень передбачених ч. 2 ст. 364, ч. 1 ст. 366 КК України, за підозрою ОСОБА_8 у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України та за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України.
У ході досудового розслідування кримінального провадження встановлено, що службові особи ІНФОРМАЦІЯ_2 , зловживаючи службовим становищем, діючи в інтересах третіх осіб, без належного погодження з Кабінетом Міністрів України затвердили проєкт землеустрою щодо відведення в оренду ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » земельної ділянки в м. Чорноморську Одеської області, в акваторії Сухого лиману, яка належить до земель водного фонду і є об`єктом державної власності.
Так, рішенням ІНФОРМАЦІЯ_2 від 13.03.2016 № 70/8-VII ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,9000 га для будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури з подальшою передачею у довгострокову оренду, строком на 49 років.
В подальшому ПП « ОСОБА_9 » розроблено проект землеустрою щодо відведення в оренду ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » земельної ділянки площею 0,7907.
Пізніше, рішенням ІНФОРМАЦІЯ_2 від 12.04.2018 № 335/29 затверджено проект землеустрою щодо відведення в оренду ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » земельної ділянки площею 0,7907 га за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, в акваторії Сухого лиману на стику причалів № НОМЕР_2 Іллічівської філії ДП « ІНФОРМАЦІЯ_4 ».
03.05.2018 між ІНФОРМАЦІЯ_2 та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,7909 із кадастровим номером 5110800000:03:001:0485 для будівництва та експлуатації об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ в акваторії Сухого лиману на стику причалів № НОМЕР_2 Іллічівської філії ДП « ІНФОРМАЦІЯ_4 ».
Поняття акваторія морського порту (портова акваторія) закріплено в ст. 1 Законі України «Про морські порти України», ст. 1 Водного кодексу України та визначається як визначена межами частина водного об`єкта (об`єктів), крім суднового ходу, призначена для безпечного підходу, маневрування, стоянки і відходу суден.
В той же час у ч.ч. 1-3 ст. 8 вказаного Закону України зазначається, що межами морського порту є межі його території та акваторії. Межі акваторій морських портів визначаються і змінюються Кабінетом Міністрів України без порушення меж акваторій суміжних морських рибних портів та річкових портів. Відведення акваторії морського порту (надання в користування) адміністрації морських портів України здійснюється на підставі рішення Кабінету Міністрів України відповідно до закону. Правовий режим земель морського порту визначається у ст. 24 зазначеного Закону, згідно якої штучно створені земельні ділянки перебувають у державній власності та можуть надаватися у користування, у тому числі в довгострокову оренду. Штучно створені земельні ділянки належать до земель водного фонду.
Земельний кодекс України у ст. 58 до земель водного фонду віднесено землі, зайняті штучно створеними земельними ділянками в межах акваторій морських портів.
Ст. 5 Водного кодексу України встановлено, що акваторії морських портів належать до об`єктів до водних об`єктів загальнодержавного значення належать.
Окрім цього п. 2 ст. 3 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» визначено перелік майна, що не можуть бути об`єктами оренди, до яких віднесено об`єкти, які забезпечують виконання державою своїх функцій, забезпечують обороноздатність держави, її економічну незалежність, та об`єкти права власності Українського народу, майно, що становить матеріальну основу суверенітету України, зокрема акваторії морських портів.
Постановою Кабінету міністрів України від 31.10.2007 № 1278 «Про межі акваторії морського порту ІНФОРМАЦІЯ_2 » та паспортом акваторії ДП « ІНФОРМАЦІЯ_5 » від 20.12.2012 визначено межі портової акваторії Іллічівської філії ДП « ІНФОРМАЦІЯ_4 ».
Згідно досліджень та складених в результаті них карт схем вбачається, що земельна ділянка із кадастровим номером 5110800000:03:001:0485, що надана ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » безпосередньо розміщена в портовій акваторії Чорноморської філії ДП « ІНФОРМАЦІЯ_4 », що підтверджується листом ІНФОРМАЦІЯ_6 та загальнодоступними відомостями офіційного Інтернет-ресурсу «Публічна кадастрова карта України». Тобто земельна ділянка, що розташована за адресою Одеська область, м. Чорноморськ, в акваторії Сухого лиману на стику причалів № НОМЕР_2 Чорноморської філії ДП « ІНФОРМАЦІЯ_4 » як об`єкт, що забезпечує виконання державою своїх функцій, забезпечує обороноздатність держави, її економічну незалежність, могла бути передана в оренду виключно за погодженням Кабінету Міністрів України, погодження якого відсутнє.
Таким чином, службові особи ІНФОРМАЦІЯ_2 , ІНФОРМАЦІЯ_7 та ІНФОРМАЦІЯ_8 зловживаючи владою, в супереч положенням Земельного кодексу України, Водного кодексу України, Закону України «Про морські порти України» та Закону України «Про оренду державного та комунального майна» надали ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » земельну ділянку, що знаходиться в акваторії Чорноморської філії ДП « ІНФОРМАЦІЯ_4 », чим спричини збитки державі.
Під час досудового розслідування установлено, що ДП « ІНФОРМАЦІЯ_4 » (далі ДП « ІНФОРМАЦІЯ_9 ») подано в межах адміністративного судочинства позов до ІНФОРМАЦІЯ_10 із вимогою зобов`язати відповідний орган місцевого самоврядування надати ДП « ІНФОРМАЦІЯ_9 » дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 494 га (перший та другий ковші Сухого лиману) із земель комунальної власності, розташованих на землях водного фонду в межах акваторії морського порту Чорноморськ, для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами.
У ході відповідного судового процесу 09.12.2022 П`ятим апеляційним адміністративним судом винесено рішення у справі № 420/9324/21, де позов ДП « ІНФОРМАЦІЯ_9 » задоволено, а у тексі рішення вказується про ряд документів щодо меж акваторії морського порту Чорноморськ, документів, які стали підставою щодо прийняття рішення про зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_10 надати дозвіл на розробку відповідного проекту землеустрою ДП « ІНФОРМАЦІЯ_9 », а відтак така документація має значення також для встановлення обставин в указаному кримінальному провадженні.
Слідчий зазначає, що вказані документи, містять фактичні дані, які прямо та опосередковано підтверджують обставини, що підлягають доказуванню відповідно до ст. 91 КПК України.
В судове засідання слідчий не з`явився, про місце і час розгляду клопотання повідомлений належним чином. Слідчий подав до суду заяву про розгляд вказаного клопотання у відсутність сторони обвинувачення, клопотання підтримав та просив його задовольнити.
Представник ІНФОРМАЦІЯ_1 у судове засідання не з`явився, до суду надійшла заява від голови ІНФОРМАЦІЯ_1 про розгляд вказаного клопотання у відсутність їх представника.
Згідно норми ч. 4 ст.107КПК України фіксація за допомогою технічних засобів під час розгляду клопотання слідчим суддею не здійснювалась.
Дослідивши матеріали клопотання, слідчий суддя приходить наступного висновку.
З матеріалів клопотання вбачається, Головним слідчим управлінням Національної поліції України здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 12021000000000488 від 05.04.2023 за підозрою ОСОБА_5 , ОСОБА_6 у вчиненні кримінальних правопорушень передбачених ч. 2 ст. 28 ч. 2 ст. 364, ч. 2 ст. 28 ч. 1 ст. 366 КК України, за підозрою ОСОБА_7 у вчиненні кримінальних правопорушень передбачених ч. 2 ст. 364, ч. 1 ст. 366 КК України, за підозрою ОСОБА_8 у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України та за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України.
В ході досудового розслідування виникла необхідність у тимчасовому доступі до документів, які знаходяться у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 (код ЄДРПОУ: НОМЕР_1 ), юридична адреса: АДРЕСА_1 .
Виходячи зі змісту вимог ст. 131 КПК України, заходи забезпечення кримінального провадження застосовуються з метою досягнення дієвості цього провадження, одним із яких є тимчасовий доступ до речей і документів.
Відповідно до ч. 1 ст. 159 КПК України, тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та вилучити їх (здійснити їх виїмку).
Згідно з ч. 5 ст. 163 КПК України слідчий суддя, суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, якщо сторона кримінального провадження у своєму клопотанні доведе наявність достатніх підстав вважати, що ці речі або документи: перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи; самі по собі або в сукупності з іншими речами і документами кримінального провадження, у зв`язку з яким подається клопотання, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні; не становлять собою або не включають речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю.
Відповідно до ч. 6 ст. 163 КПК України слідчий суддя, суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю, якщо сторона кримінального провадження, крім обставин, передбачених частиною п`ятою цієї статті, доведе можливість використання як доказів відомостей, що містяться в цих речах і документах, та неможливість іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих речей і документів.
Пунктом 23 Розділу VII Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах України, затвердженої наказом Державної судової адміністрації України від 20.08.2019 №814, визначено, що вилучення із судової справи оригіналів документів (крім процесуальних, які виготовлені судом) допускається тільки після закінчення провадження у справі. У виняткових випадках, визначених законодавством, вилучення документів з матеріалів судової справи може здійснюватися за резолюцією судді (судді-доповідача), у провадженні якого перебуває судова справа, або голови суду, якщо провадження у справі закінчено, з обов`язковою заміною вилучених матеріалів їх належно засвідченими копіями, про що зазначається у внутрішньому описі справи у графі Примітки.
Згідно частин 1, 2 ст.48 Закону України Про судоустрій та статус суддів, суддя у своїй діяльності щодо здійснення правосуддя є незалежним від будь-якого незаконного впливу, тиску або втручання. Суддя здійснює правосуддя на основі Конституції і законів України, керуючись при цьому принципом верховенства права. Втручання у діяльність судді щодо здійснення правосуддя забороняється і має наслідком відповідальність, установлену законом. Відповідно до пункту 4 постанови Пленуму ВСУ від 13.06.2007 № 8 Про незалежність судової влади, суддя не зобов`язаний давати будь-які пояснення щодо розглянутих справ або справ, які, знаходяться в його провадженні, а також надавати їх будь-кому для ознайомлення, крім випадків і порядку, передбачених законом.
Порушенням принципів самостійності судів та незалежності суддів слід визнавати, зокрема, витребування від судді пояснень з питань, які підлягають чи були предметом обговорення у нарадчій кімнаті або спроби розкриття таємниці постановлення рішення в інший спосіб, витребування чи вилучення судових справ, розгляд яких не завершено, а також отримання матеріалів судових справ (копій документів, які містяться у справі, виписок з неї тощо) з порушенням встановленого законом порядку (неповноважним суб`єктом, без належного документального оформлення тощо).
Вилучення матеріалів судових справ, які перебувають у провадженні суду будь-якої юрисдикції, органами досудового розслідування не ґрунтується на кримінальному процесуальному законі та може бути передумовою грубого порушення прав учасників такого судового провадження.
Саме тому виїмка матеріалів судової справи або їх окремих частин є винятковою процесуальною дією, яка може бути здійснена лише у тому випадку, якщо потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи.
Незалежність суддів є складовою права на справедливий суд, тому застосування заходів забезпечення кримінального провадження, зокрема тимчасового доступу до речей і документів, а також отримання матеріалів судових справ, які перебувають у провадженні суду апеляційної інстанції, та розгляд яких не завершений, не може бути виправданий потребами досудового розслідування.
У разі звернення слідчого чи прокурора із клопотанням про надання тимчасового доступу до матеріалів справи відповідної судової юрисдикції слідчий суддя вправі надати тимчасовий доступ лише для ознайомлення з матеріалами справи, виготовлення їх копій, виписок. Вилучення матеріалів судових справ не допускається. При цьому, у виняткових випадках для проведення судових експертиз із матеріалів судових справ можуть вилучатися лише оригінали документів, які існують в одному екземплярі або якщо отримати інший екземпляр неможливо, з одночасною заміною вилученого документа його копією.
Слідчий суддя, дослідивши матеріали клопотання, дійшов висновку про наявність підстав для надання тимчасового доступу до речей та документів, оскільки стороною обвинувачення не ставиться питання щодо вилучення оригіналів матеріалів справи, а лише можливість ознайомитись з вказаними документами та вилучити їх копії. Без отримання вказаних документів неможливо встановити істину у кримінальному провадженні, що має суттєве значення для розслідування кримінального провадження.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 108, 131, 132, 159-164, 166, 309 КПК України, слідчий суддя, -
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання задовольнити.
Надати старшому слідчому в особливо важливих справах ГСУ НП України ОСОБА_10 , старшому слідчому в особливо важливих справах ГСУ НП України ОСОБА_11 , старшому слідчому в особливо важливих справах ГСУ НП України ОСОБА_12 , старшому слідчому в особливо важливих справах ГСУ НП України ОСОБА_13 , старшому слідчому в особливо важливих справах ГСУ НП України ОСОБА_14 , старшому слідчому в особливо важливих справах ГСУ НП України ОСОБА_15 , старшому слідчому в особливо важливих справах ОСОБА_16 , старшому слідчому в особливо важливих справах ГСУ НП України ОСОБА_17 , старшому слідчому в особливо важливих справах ГСУ НП України ОСОБА_18 , старшому слідчому в особливо важливих справах ГСУ НП України ОСОБА_19 , старшому слідчому в особливо важливих справах ГСУ НП України ОСОБА_3 , старшому слідчому в особливо важливих справах ГСУ НП України ОСОБА_20 , старшому слідчому в особливо важливих справах ГСУ НП України ОСОБА_21 , старшому слідчому в особливо важливих справах ГСУ НП України ОСОБА_22 , старшому слідчому в особливо важливих справах ГСУ НП України ОСОБА_23 , слідчому відділення розслідування злочинів у сфері господарської діяльності слідчого відділу СВ Чернігівського РУП ГУНП в Чернігівській області ОСОБА_24 , старшому слідчому СВ Надвірнянського РВП ГУНП в Івано-Франківській області ОСОБА_25 , слідчому СВ Дрогобицького РВП ГУНП у Львівській області ОСОБА_26 , слідчого СВ ВП №1 ЛРУП №1 ГУНП у Львівській області ОСОБА_27 , а також іншим слідчим яким доручено здійснення досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12021000000000488, тимчасовий доступ до речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю та перебувають у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 (код ЄДРПОУ: НОМЕР_1 ), юридична адреса: АДРЕСА_1 , з можливістю вилучення належним чином завірених копій документів судової справи № 420/9324/21, що відкрита за позовом ДП « ІНФОРМАЦІЯ_9 » (код ЄДРПОУ: НОМЕР_3 ) до ІНФОРМАЦІЯ_10 (код ЄДРПОУ: НОМЕР_4 ).
Строк дії ухвали не може перевищувати два місяці з дня її постановлення.
У разі невиконання ухвали про тимчасовий доступ до речей і документів слідчий суддя, суд за клопотанням сторони кримінального провадження, якій надано право на доступ до речей і документів на підставі ухвали, має право постановити ухвалу про дозвіл на проведення обшуку згідно з положеннями цього Кодексу з метою відшукання та вилучення зазначених речей і документів.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Ухвала виготовлена в двох примірниках: примірник № 1 - у матеріалах судового провадження; примірник № 2 та завірену копію ухвали надано слідчому у кримінальному провадженні.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Печерський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2023 |
Оприлюднено | 09.05.2024 |
Номер документу | 109526972 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про тимчасовий доступ до речей і документів |
Кримінальне
Печерський районний суд міста Києва
Головко Ю. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні