Рішення
від 14.03.2023 по справі 420/829/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/829/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 березня 2023 року м. Одеса

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Токмілова Л.М., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання протиправною бездіяльність щодо не зарахування для обчислення стажу при визначенні пенсії,

ВСТАНОВИВ:

17.01.2023 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, в якому позивач просить:

визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо не зарахування для обчислення стажу при визначенні пенсії ОСОБА_1 періодів роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО, та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ ПРАЙМ МЕРІТАЙМ;

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити ОСОБА_1 розрахунок та виплату пенсії з дати її призначення з урахуванням при розрахунку стажу періодів роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО, та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ ПРАЙМ МЕРІТАЙМ з урахуванням вже отриманих сум пенсії.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем протиправно не зараховано до страхового стажу період роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ "ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО" та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ "ПРАЙМ МЕРІТАЙМ" у зв`язку з тим, що вказаними юридичними особами надано відомості про позивача як найманого працівника з невірними реєстраційним номером облікової картки платника податків. Позивач зазначає, що стаж його роботи у спірні періоди підтверджується записами трудової книжки, що безпідставно не прийнято до уваги пенсійним органом.

Ухвалою суду від 23.01.2023 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

02.02.2023 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач зазначає що згідно наявних даних, що містяться в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, страхувальниками ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» в період з 06.09.2005 року по 31.12.2008 рік та ТОВ "ПРАЙМ МЕРІТАЙМ" з 01.04.2011 року по 31.07.2013 рік було надано відомості за позивача, як за найманого працівника, з невірним реєстраційним номером облікової картки платника податків, а саме: НОМЕР_1 , замість вірного НОМЕР_2 . На думку відповідача, відсутні підстави для зарахування до загального страхового стажу ОСОБА_1 періодів роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 рік в ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНСТВО» та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 рік в ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» на підставі невірних даних в реєстрі застрахованих осіб при призначенні пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», у зв`язку з чим просить суд у задоволенні позовної заяви відмовити у повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.

ОСОБА_1 з 26.08.2020 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Одеській області та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

21.11.2022 року ОСОБА_1 звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області із заявою, в якій просила ГУ ПФУ в Одеській області включити до страхового стажу періоди роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ "ЛІНІЙНЕСУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО", та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ "ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» згідно із записами трудової книжки.

Листом №20016-17589/П-02/8-1500/22 від 07.12.2022 року ГУ ПФУ в Одеській області відмовило позивачу у зарахуванні до страхового стажу спірних періодів роботи у зв`язку з тим, що згідно наявних даних, що містяться в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, страхувальниками ТОВ "ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО", код ЄДРПОУ 33720938 за період з 06.09.2005 року по 31.12.2008 рік та ТОВ "ПРАЙМ МЕРІТАЙМ", код ЄДРПОУ 35641476 за період з 01.04.2011 року по 31.07.2013 рік було надано відомості за позивача, як за найманого працівника, з невірним реєстраційним номером облікової картки платника податків а саме: НОМЕР_1 , замість вірного НОМЕР_2 .

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що даний позов підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 8 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» № 1058 громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж, а в разі смерті цих осіб члени їхніх сімей, зазначені у статті 36 цього Закону, та інші особи, передбачені цим Законом.

Частиною 1 статті 1 Закону України № 1058-IV визначеною, що застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.

Відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону України № 1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом (ч. 2 ст. 24 Закону України № 1058-IV).

У відповідності до ч. 3 ст. 24 Закону України № 1058-IV страховий стаж обчислюється в місяцях. Неповний місяць роботи, якщо застрахована особа підлягала загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню або брала добровільну участь у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови, що сума сплачених за цей місяць страхових внесків з урахуванням сум страхових внесків, сплачених виходячи з мінімальної заробітної плати, є не меншою, ніж мінімальний страховий внесок.

Страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування найманих працівників та інших осіб, які належать до кола осіб, що підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та зазначені у ст. 11 Закону України № 1058-IV, сплачуються їх роботодавцями та безпосередньо застрахованими особами.

Механізм обов`язкового пенсійного страхування передбачає відповідні державні гарантії реалізації застрахованими особами своїх пенсійних прав.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону України № 1058-IV страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.

Так, зокрема ч. 1 ст. 113 Закону України № 1058-IV передбачено, що держава створює умови для функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування і гарантує дотримання законодавства з метою захисту майнових та інших прав і законних інтересів осіб стосовно здійснення пенсійних виплат.

Згідно ч. 1 ст. 16 Закону України № 1058-IV, застрахована особа має право отримувати від страхувальника підтвердження про сплату страхових внесків, вимагати від страхувальників сплати внесків, у тому числі в судовому порядку тощо.

З цим правом кореспондується обов`язок страхувальника нараховувати, обчислювати і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески (п. 6 ч. 2 ст. 17 Закону України № 1058-IV) незалежно від фінансового стану платника (ч. 12 ст. 20 Закону України № 1058-IV).

Отже, до страхового стажу законом віднесено період, у якому особа підлягала загальнообов`язковому державному страхуванню та за який сплачені страхові внески, зокрема, органами, які виплачують цій особі заробітну плату, грошове забезпечення (заробіток), допомогу та ними подано відомості про застрахованих осіб.

Згідно з ч. 1 ст. 56 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв.

Відповідно до статті 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

Відповідно до трудової книжки НОМЕР_3 від 15.09.1978 року ОСОБА_1 з 06.09.2005 року прийнята на посаду фінансового директора ТОВ ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО Наказом №1 від 06.09.2005 року та 30.04.2009 року звільнена за власним бажанням Наказом №8 від 30.04.2009 року. Також позивача 01.04.2011 року Наказом №3 від 01.04.2011 року прийнято на посаду економіста у ТОВ "ПРАЙМ МЕРІТАЙМ" та 01.10.2013 року звільнено за власним бажанням згідно Наказу №7 від 01.10.2013 року.

При цьому, відповідачем не спростовуються наявні відповідні записи у трудовій книжці позивача НОМЕР_3 від 15.09.1978 року за №20, №21, №22 та №23 щодо спірних періодів роботи позивача.

Також відповідач не заперечує той факт, що ТОВ ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО та ТОВ "ПРАЙМ МЕРІТАЙМ" сплачувалися страхові внески за ОСОБА_1 , але з помилкою в реєстраційному номері облікової картки платника податків, а саме: " НОМЕР_1 ", замість " НОМЕР_2 ".

Відповідно до ст.11 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», застрахованими особами є громадяни, які працюють на підприємствах, в установах і організаціях, створених відповідно до законодавства України, незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання, у фізичних осіб-суб`єктів підприємницької діяльності та інших осіб (включаючи юридичних та фізичних осіб-суб`єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування - фіксований податок, єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок) на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або виконують роботи за договорами цивільно-правового характеру.

За осіб, які працюють на вищезазначених умовах, страхувальник (роботодавець) зобов`язаний нараховувати, обчислювати і сплачувати до солідарної системи в установлені строки та в повному обсязі страхові внески від об`єкту для їх нарахування.

Згідно ст.2 Інструкції про порядок обчислення і сплати підприємствами, установами, організаціями та громадянами страхових зборів до Пенсійного фонду України, а також обліку надходження і витрачання його коштів» затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 10 червня 1994 р. № 5-5. Інструкції затвердженої постановою правління Пенсійного Фонду України від 6 вересня 1996 р. № 11-1, ст. 1 Закону України «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування» від 26.06.1997 року платниками зборів на пенсійне страхування є підприємства, установи та організації усіх форм власності, які також несуть відповідальність за своєчасну сплату страхових внесків. Сама застрахована особа не сплачує зборів та не несе відповідальності за несвоєчасну сплату страхових внесків підприємством, на якому вона працювала.

Таким чином, обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків Закону №1058-ІV покладено на страхувальника, тобто роботодавця.

У зв`язку з вищевикладеним, обов`язок нарахування, обчислення та сплати страхових внесків до Пенсійного фонду покладено на підприємство на якому позивач працював.

Отже, відсутність факту перерахування страхових внесків роботодавцем або будь-які помилки щодо внесення страхових внесків за застраховану особу, не може бути підставою для відмови у зарахуванні періоду роботи позивача до страхового стажу, оскільки відповідальність за сплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, в якому працює застрахована особа.

Аналогічна правова позиція узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 24.05.2018 у справі №490/12392/16-а та постанові від 01.11.2018 у справі №199/1852/15-а.

Також, суд не приймає до уваги доводи відповідача щодо пропущення позивачем строку звернення, оскільки ст. 51 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» визначено, що перерахунок пенсій, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

За таких обставин суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо не зарахування до страхового стажу ОСОБА_1 періоду роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО, та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ ПРАЙМ МЕРІТАЙМ.

Обираючи спосіб захисту порушеного права, суд зважує на його ефективність з точки зору статті 13 "Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод" та враховує положення "Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень", прийняті Комітетом Міністрів 11.03.1980, а саме суд не може підміняти державний орган рішення якого оскаржується, приймати замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.

Відповідно до ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

З метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів позивача, суд дійшов висновку, що належним та достатнім способом захисту буде зобов`язання ГУ ПФУ в Одеській області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 періоди роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ ПРАЙМ МЕРІТАЙМ та здійснити перерахунок та виплату пенсії з урахуванням зазначених періодів роботи та отриманої заробітної плати за визначені періоди з 26.08.2020 року, з урахуванням вже отриманих сум пенсії.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За правилами ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Суд вважає необхідним у відповідності до вимог ст.139 КАС України стягнути з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача судовий збір в розмірі 1073,60 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 9, 12, 139, 242-246, 255, 262, 263, 295, 297 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (вул. Канатна, буд. 83, м. Одеса, 65012, код ЄДРПОУ 20987385) про визнання протиправною бездіяльність щодо не зарахування для обчислення стажу при визначенні пенсії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо не зарахування до страхового стажу ОСОБА_1 періоду роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО, та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ ПРАЙМ МЕРІТАЙМ.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 періоди роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ ПРАЙМ МЕРІТАЙМ та здійснити перерахунок та виплату пенсії з урахуванням зазначених періодів роботи та отриманої заробітної плати за визначені періоди з 26.08.2020 року, з урахуванням вже отриманих сум пенсії.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (65012, м. Одеса, вул. Канатна, 83, код ЄДРПОУ 20987385) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) судові витрати по сплаті судового збору у сумі 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн. 60 коп.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.

Суддя Токмілова Л.М.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.03.2023
Оприлюднено16.03.2023
Номер документу109536185
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —420/829/23

Рішення від 14.03.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні