Категорія №6.13
ПОСТАНОВА
Іменем України
18 липня 2010 року Справа № 2а-2483/10/1270
Луганський окружни й адміністративний суд у скл аді
головуючого судді Чернявс ької Т.І.,
за участю
секретаря судового засіда ння Ігнатович О.А.
та представників сторін:
від прокурора - помічник прокурора Ле нінського району м. Луганськ а
Буняченко Ю.А. (посв ідчення від 25.08.2009 № 814)
від позивача - провідний спеціаліст-ю рисконсульт юридичного відд ілу
Скрилова І.І. (довір еність від 07.09.2009 № 10291/09)
від відповідача - не прибув
розглянувши у відкритому с удовому засіданні у м. Луганс ьку
справу за адміністративни м позовом
Прокурора Ленінського рай ону м. Луганська в інтересах д ержави в особі
управління Пенсійного фон ду України в Ленінському рай оні м. Луганська
до приватного підприємств а «Машпромкомплект»
про стягнення збору на обов ' язкове державне пенсійне с трахування в розмірі 49254 40,33 грн.,
ВСТАНОВИВ:
01 квітня 2010 року Проку рор Ленінського району м. Луг анська звернувся до Луганськ ого окружного адміністратив ного суду з позовом в інтерес ах держави в особі управлінн я Пенсійного фонду України в Ленінському районі м. Луганс ька, в якому згідно з уточнени м адміністративним позовом в ід 28.05.2010 № 1012-вих-10 просить стягнут и з приватного підприємства «Машпромкомплект» збір на об ов' язкове державне пенсійн е страхування в розмірі 4925440,33 гр н. (арк. справи 25-27).
В обгрунтування позовних в имог прокурор зазначив таке.
Приватне підприємство «Ма шпромкомплект» є платником с трахових внесків (страхуваль ником) на загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання.
Відповідно до акта перевір ки від 06 грудня 2007 року, проведе ної управлінням Пенсійного ф онду України в Ленінському р айоні м. Луганська, приватне п ідприємство «Машпромкомпле кт» у період з 24.02.2004 по 30.06.2004 на під ставі заяв про купівлю інозе мної валюти придбало іноземн ої валюти на загальну суму 1334323 20,31 грн., з якої збір на обов' яз кове державне пенсійне страх ування до Пенсійного фонду с кладає 2001484,81 грн. У період з 02.07.2004 п о 09.08.2004 підприємство придбало і ноземної валюти на загальну суму 194930370,40 грн., з якої збір на об ов' язкове державне пенсійн е страхування до Пенсійного фонду складає 2923955,52 грн.
Фактично за місцем реєстра ції приватного підприємства «Машпромкомплект» в управлі ння Пенсійного фонду України в Ленінському районі м. Луган ська збір у загальному розмі рі 4925440,33 грн. не було перерахова но.
У судовому засіданні проку рор та представник позивача позов та уточнення до адміні стративного позову підтрима ли, надали пояснення, аналогі чні викладеним у позові, з ура хуванням уточнень, та просят ь стягнути з відповідача збі р на обов' язкове державне п енсійне страхування в розмір і 4925440,33 грн.
Відповідач у судове засіда ння не прибув, про дату, місце та час слухання справи повід омлявся належним чином, одна к поштові відправлення з суд овими повістками поверталис я без вручення адресатам на а дресу суду за закінченням те рміну зберігання (арк. справи 18, 73-82).
Заслухавши пояснення прок урора та представника позива ча, дослідивши матеріали спр ави, суд вважає, що позов підля гає задоволенню повністю з т аких підстав.
Статтею 19 Конституції Украї ни встановлено, що правовий п орядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яки х ніхто не може бути примушен ий робити те, що не передбачен о законодавством. Органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та Закона ми України.
Відповідно до вимог Кодекс у адміністративного судочин ства України, суд при вирішен ні справи керується принципо м законності, відповідно до я кого органи державної влади, органи місцевого самоврядув ання, їхні посадові і службов і особи зобов'язані діяти лиш е на підставі, в межах повнова жень та у спосіб, що передбаче ні Конституцією та Законами України, та принципом рівнос ті усіх учасників адміністра тивного процесу перед законо м і судом.
Згідно зі статтею 67 Констит уції України кожен зобов`яза ний сплачувати податки і збо ри в порядку і розмірах, встан овлених законом.
У статті 1 Закону України ві д 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загал ьнообов' язкове державне пе нсійне страхування» страхов і внески визначено як кошти в ідрахувань на соціальне стра хування та збір на обов' язк ове державне пенсійне страху вання, сплачені згідно із зак онодавством, що діяло раніше ; кошти, сплачені на загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування відповідно до цього Закону.
Статею 5 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загаль нообов' язкове державне пен сійне страхування» передбач ено, що цей Закон регулює відн осини, що виникають між суб' єктами системи загальнообов ' язкового державного пенсі йного страхування. Дія інших нормативно-правових актів м оже поширюватися на ці відно сини лише у випадках, передба чених цим Законом, або в части ні, що не суперечить цьому Зак ону. Виключно цим Законом виз начаються, зокрема, принципи та структура системи загаль нообов' язкового державног о пенсійного страхування; пе релік платників страхових вн есків, їх права та обов' язки ; порядок нарахування, обчисл ення та сплати страхових вне сків, стягнення заборгованос ті за цими внесками.
Приватне підприємство „Ма шпромкомплект” відповідно д о ст. ст. 14, 15 Закону України від 0 9 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування» є платнико м страхових внесків (страхув альником) на загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування та перебуває на облі ку в управлінні Пенсійного ф онду України в Ленінському р айоні м. Луганська.
Статтею 18 Закону України ві д 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загал ьнообов' язкове державне пе нсійне страхування» зокрема , встановлено, що страхові вне ски є цільовим загальнообов' язковим платежем, який справ ляється на всій території Ук раїни в порядку, встановлено му цим Законом; вони не включа ються до складу податків, інш их обов' язкових платежів, щ о складають систему оподатку вання. На ці внески не поширює ться податкове законодавств о; страхові внески не можуть з араховуватися до Державного бюджету України, бюджетів ін ших рівнів, не підлягають вил ученню з Пенсійного фонду аб о з Накопичувального фонду і не можуть використовуватися на цілі, не передбачені цим За коном. Крім того, законодавст вом не можуть встановлюватис я пільги з нарахування та спл ати страхових внесків або зв ільнення від їх сплати.
Законом України від 26 червня 1997 року № 400/97-ВР „Про збір на обов`язкове державне пенс ійне страхування” визначено порядок справляння та викор истання збору на обов' язков е державне пенсійне страхува ння. Тобто, Закон України від 2 6 червня 1997 року № 400/97-ВР „Про збір на обов`язкове державне пенс ійне страхування” є спеціаль ним законом у сфері загально обов`язкового державного пен сійного страхування, а його п риписи є обов`язковими для ус іх суб`єктів господарювання на території України.
Відповідно до пункту 5 статті 1 Закону України від 26 червня 1997 року № 400/97-ВР „Про збір на обов`язкове державне пенс ійне страхування” та пунктів 2, 3 Порядку сплати збору на обо в`язкове державне пенсіне ст рахування з окремих видів го сподарських операцій, затвер дженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 листо пада 1998 року № 1740, платниками зб ору з купівлі-продажу безгот івкової іноземної валюти за гривню є юридичні особи, - рези денти, нерезиденти, постійні представництва юридичної ос оби, - нерезидента, власники ко рпоративних картрахунків ін оземної валюти, банки, - члени міжнародних платіжних систе м, банки (у тому числі уповнова жені банки з операцій за влас ними зовнішньоекономічними договорами) та фізичні особи , в тому числі нерезиденти, що здійснюють операції з купівл і-продажу безготівкової іноз емної валюти за гривню. Банки та їх установи зобов' язані нараховувати, утримувати та одночасно із подачею заявки на купівлю іноземної валюти , здійснювану ними за власним и операціями і від імені та за рахунок клієнтів таких банк ів, сплачувати до спеціально го фонду державного бюджету додатковий збір на обов' язк ове державне пенсійне страху вання у розмірі, встановлено му цим Законом, від суми опера ції з купівлі-продажу безгот івкової іноземної валюти за гривню, зазначеної у такій за явці, вести податковий облік та подавати звітність орган ам Пенсійного фонду України.
При цьому абзацом 2 пункту 3 Порядку сплати збору на обов `язкове державне пенсіне стр ахування з окремих видів гос подарських операцій, затверд женого постановою Кабінету М іністрів України від 03 листоп ада 1998 року № 1740, встановлено, що юридична або фізична особа, - клієнт банку в заяві на купів лю іноземної валюти зазначає , що він доручає банку утримат и із суми в гривнях, перерахов аної для купівлі іноземної в алюти, суму збору на обов' яз кове державне пенсійне страх ування та перерахувати її до спеціального фонду державно го бюджету.
Пунктом 4 статті 2 Закону Укр аїни від 26 червня 1997 року № 400/97-ВР „Про збір на обов`язкове держ авне пенсійне страхування” в становлено, що об`єктом опода ткування для платників збору , визначених пунктом 5 статті 1 цього Закону, є сума операції з купівлі-продажу безготівк ової іноземної валюти за гри вню.
Ставки збору на обов`я зкове державне пенсійне стра хування для платників збору, визначених пунктом 5 статті 1 цього Закону, становлять 1 ві дсоток від об' єкта оподатку вання, визначеного пунктом 4 с татті 2 цього Закону, а з 2008 року , - 0,5 відсотка об' єкта оподатк ування, визначеного пунктом 4 статті 2 цього Закону (п. 6 ст. 4 З акону України від 26 червня 1997 р оку № 400/97-ВР „Про збір на обов`яз кове державне пенсійне страх ування”).
В частині 1 статті 3 Зак ону України від 26 червня 1997 рок у № 400/97-ВР „Про збір на обов`язко ве державне пенсійне страхув ання” зазначено, що збір на об ов' язкове державне пенсійн е страхування сплачується пл атниками збору до Пенсійного фонду України в порядку, визн аченому законодавством Укра їни.
Аналіз вищенаведених норм законодавства дає підс тави дійти висновку, що зобов `язання зі сплати збору з купі влі-продажу валюти покладено не на банк, а на юридичних та ф ізичних осіб, які купують вал юту. Отже, приватне підприємс тво „Машпромкомплект” є плат ником збору на обов`язкове де ржавне пенсійне страхування і підстав для звільнення йог о від сплати вказаного плате жу, а саме, збору за купівлю-пр одаж валюти, відсутні.
Статтею 73 Закону України ві д 27 листопада 2003 року № 1344-ІV „Про Державний бюджет України на 2004 рік” продовжено до 01 січня 2005 року дію Законів України “Пр о внесення змін до Закону Укр аїни “Про збір на обов' язко ве державне пенсійне страхув ання” від 22 жовтня 1998 року № 208-XIV т а від 15 липня 1999 року № 967-XIV. Встано влено, що збір з купівлі-прода жу валюти протягом 2004 року спр авляється з операцій купівлі -продажу безготівкової валют и в розмірі 1,5 відсотка.
З матеріалів справи вбачає ться, що управлінням Пенсійн ого фонду України в Ленінськ ому районі м. Луганська була п роведена перевірка філії зак ритого акціонерного товарис тва „Перший Український Мі жнародний Банк” у м. Луганс ьку у період з 01.01.2004 по 31.12.2004 з пита нь правильності, повноти нар ахування та своєчасності пер ерахування збору на обов`язк ове державне пенсійне страху вання з операцій купівлі-про дажу валюти за дорученнями п риватного підприємства „Маш промкомплект”, за результата ми якої складено акт від 06 гру дня 2007 року за № 764 (арк. справи 8-9).
Перевіркою встановлено, що приватне підприємство «Машп ромкомплект» у період з 24.02.2004 по 30.06.2004 на підставі заяв про купі влю іноземної валюти № 1 - № 17 пр идбало іноземної валюти на з агальну суму 133432320,31 грн., з якої з бір на обов' язкове державне пенсійне страхування до Пен сійного фонду складає 2001484,81 грн . У період з 02.07.2004 по 09.08.2004 підприєм ство придбало іноземної валю ти на загальну суму 194930370,40 грн., з якої збір на обов' язкове де ржавне пенсійне страхування до Пенсійного фонду складає 2923955,52 грн. Розрахункова сума за вданої приватним підприємст вом „Машпромкомплект” шкоди державі в особі Пенсійного ф онду за період з 24.02.2004 по 09.08.2004 (сум а несплаченого збору на обов `язкове державне пенсійне ст рахування) складає 4925440,33 грн.
Під час розгляду справи суд ом встановлено, що постаново ю Ленінського районного суду м. Луганська від 14 жовтня 2009 рок у у кримінальній справі № 1п-924/2 009 кримінальну справу за обвин уваченням ОСОБА_4, ОСОБА _5 за частиною 2 статті 367 КК Ук раїни припинено та звільнено за закінченням строку давно сті притягнення до криміналь ної відповідальності ОСОБ А_4, ОСОБА_5, яка набрала за конної сили і підлягає викон анню, серед іншого встановле но, що недбале відношення вищ езазначених посадових осіб п риватного підприємства „Маш промкопмлект” до свої служб ових обов`язків призвело до н есплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхуван ня з операцій з придбання іно земної валюти до управління Пенсійного фонду України в Л енінському районі м . Луганська у загальному розм ірі 5006963,16 грн., зокрема, і у заявле них прокурором у позові пері одах, а саме, з 24.02.2004 по 30.06.2004 та з 02.07.200 4 по 09.08.2004 (арк. справи 63, 70).
Відповідно до частини 4 стат ті 72 КАС України вирок суду в к римінальній справі або поста нова суду у справі про адміні стративний проступок, які на брали законної сили, є обов`яз ковими для адміністративног о суду, що розглядає справу пр о правові наслідки дій чи без діяльності особи, щодо якої у хвалений вирок або постанова суду, лише в питаннях, чи мало місце діяння та чи вчинене во но цією особою.
Таким чином, обставини щодо вчиненого приватним підприє мством «Машпромкомплект» у п еріод з 24.02.2004 по 30.06.2004 та з 02.07.2004 по 09.08.200 4 порушення законодавства в с фері обов' язкового державн ого пенсійного страхування, встановленого судовим рішен ням, внаслідок якого управлі ння Пенсійного фонду України в Ленінському районі м. Луган ська недоотримало збору на о бов' язкове державне пенсій не страхування з операцій ку півлі-продажу іноземної валю ти у розмірі 4925440,33 грн., у відпові дності із частиною 4 статті 72 К одексу адміністративного су дочинства України при розгля ді даної справи не доказують ся.
Оскільки збір на загальноо бов`язкове державне пенсійне страхування не входить до си стеми оподаткування, на ньог о не поширюється податкове з аконодавство, а іншим законо давством не передбачені піль ги з нарахування та сплати ць ого збору або звільнення від його сплати, і відповідач за ч ас судового розгляду справи у добровільному порядку збір на обов`язкове державне пенс ійне страхування за купівлю- продаж іноземної валюти в су мі 4925440,33 грн. не сплатив, позовні вимоги прокурора визнаються судом обґрунтованими, довед еними і такими, що підлягають повному задоволенню.
Враховуючи вимоги частини 4 статті 94 КАС України, а також те, що прокурор та позивач від повідно до пунктів 30 та 34 части ни 1 статті 4 Декрету Кабінету Міністрів України від 21 січня 1993 року № 7-93 «Про державне мито» від сплати державного мита (с удового збору) звільнені, суд ові витрати у цій справі не пі длягають стягненню з відпові дача, оскільки у справах, в яки х позивачем є суб' єкт владн их повноважень, а відповідач ем - фізична чи юридична особа , судові витрати, здійснені по зивачем, з відповідача не стя гуються.
На підставі частини 3 статті 160 КАС України у судовому засі данні 19 липня 2010 року проголоше но вступну та резолютивну ча стини постанови. Складення п останови у повному обсязі ві дкладено, про що згідно вимог частини 4 статті 167 КАС України повідомлено після проголоше ння вступної та резолютивної частин постанови у судовому засіданні.
Керуючись ст. ст. 9, 17, 18, 71, 72, 94, 137, 158-163 К одексу адміністративного су дочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний п озов задовольнити повністю.
Стягнути з приватног о підприємства „Машпромкомп лект” (ідентифікаційний код 32539258, місцезнаходження: 91017, м. Луг анськ, кв. Пролєтаріата Донба са, буд. 13, кв. 51) на користь уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в Ленінському районі м . Луганська (ідентифікаційни й код 21792330, місцезнаходження: 91055, м. Луганськ, вул. Советська, б уд. 42) заборгованість зі збору на обов`язкове державне пенс ійне страхування у розмірі 4925 440,33 грн. (чотири мільйона дев`ят сот двадцять п`ять тисяч чоти риста сорок гривень тридцять три копійки).
Постанова набирає законної сили після закінче ння строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано у вс тановлений КАС України строк . Якщо було подано заяву про ап еляційне оскарження, але апе ляційна скарга не була подан а у встановлений КАС України строк, постанова набирає зак онної сили після закінчення цього строку. У разі подання а пеляційної скарги постанова , якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінче ння апеляційного розгляду сп рави.
Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о Донецького апеляційного ад міністративного суду.
Про апеляційне оскарження спочатку подається заява. Об ґрунтування мотивів оскарже ння і вимоги до суду апеляцій ної інстанції викладаються в апеляційній скарзі.
Заява про апеляційне оскар ження та апеляційна скарга п одаються до Донецького апеля ційного адміністративного с уду через Луганський окружни й адміністративний суд. Копі я апеляційної скарги одночас но надсилається особою, яка ї ї подає, до суду апеляційної і нстанції.
Заява про апеляційне оскар ження постанови суду першої інстанції подається протяго м десяти днів з дня її проголо шення, а в разі складення пост анови у повному обсязі відпо відно до статті 160 КАС України - з дня складення в повному об сязі. Якщо постанову було про голошено у відсутності особи , яка бере участь у справі, то с трок подання заяви про апеля ційне оскарження обчислюєть ся з дня отримання нею копії п останови. Апеляційна скарга на постанову суду першої інс танції подається протягом дв адцяти днів після подання за яви про апеляційне оскарженн я.
Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.
Постанова складена у повно му обсязі 26 липня 2010 року.
Суддя Чернявська Т.І.
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2010 |
Оприлюднено | 01.09.2010 |
Номер документу | 10954847 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Чернявська Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні