ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 серпня 2010 року < ЧАС > м. Полтава Справа № 2а-725/10/1670
Полтавський окружний ад міністративний суд у складі:
головуючого судді - Слоб одянюк Н.І.,
за участю секретаря - Дри жирук М.І.,
представника позивача - К арасенко О.О.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні справу за адміністративним позовом за критого акціонерного товари ства "Райз - Максимко" до Управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Тростянецькому районі С умської області про визнанн я нечинними та скасування ви моги про сплату боргу від 16.11.2009 № 70/2 та рішення про застосуван ня фінансових санкцій за дон арахування органом Пенсійно го фонду України або страхув альником сум своєчасно не об числених та несплачених стра хових внесків від 03.12.2009 № 304, -
В С Т А Н О В И В:
22 лютого 2010 року Закрит е акціонерне товариство "Рай з - Максимко" /далі по тексту - по зивач/ звернулося до Полтавс ького окружного адміністрат ивного суду з адміністративн им позовом до Управління Пен сійного фонду України в Трос тянецькому районі Сумської о бласті /далі по тексту - відпо відач/ про визнання нечинним и та скасування вимоги про сп лату боргу від 16.11.2009 № 70/2 та рішен ня про застосування фінансов их санкцій за донарахування органом Пенсійного фонду Укр аїни або страхувальником сум своєчасно необчислених та н есплачених страхових внескі в від 03.12.2009 № 304.
В обґрунтування своїх вимо г позивач зазначив, що Романі вська філія зареєстрована бе з права юридичної особи, вход ить до складу ЗАТ «Райз-Макси мко», яке є платником фіксова ного сільськогосподарськог о податку, здійснює свою діял ьність від імені головного п ідприємства, а відтак має пра во сплачувати страхові внеск и за тією ставкою, за якою їх с плачує ЗАТ «Райз-Максимко», т обто у 2008 році - за ставкою 19,92%, а у 2009 році- за ставкою 26,56 % від сум и фактичних витрат на оплату праці. З огляду на це, позивач вважає безпідставним донара хування Романівській філії п озивача страхових внесків у сумі 269 857,00 грн, зазначеній у вим озі про сплату боргу від 16.11.2009 № 70/2, та застосування до Романів ської філії фінансових санкц ій у сумі 144 060,22 грн за донарахув ання територіальним органо м Пенсійного фонду сум своєч асно не обчислених та не спла чених страхових внесків згід но рішення про застосування фінансових санкцій від 03.12.2009 № 3 04.
Відповідач проти позову з аперечував, посилаючись на т е, що пільгову ставку страхов их внесків /у 2008 році - 19,92%, а у 2009 р оці- 26,56 % / має право застосовува ти платник фіксованого сільс ькогосподарського податку, а Романівська філія ЗАТ «Райз -Максимко»таким не є, що не зап еречується самим позивачем. Таким чином, донарахування Р оманівській філії страхових внесків за 2008 -2009 роки за ставко ю 33,2% відповідає правильному з астосуванню частини 6 статті 17, частини 2 статті 20, пункту 8 ча стини 5 Прикінцевих положень Закону України “Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування” та пунктів 4.1 та 4.4 розділу 4 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрах ованими особами внесків на з агальнообов' язкове держав не пенсійне страхування до П енсійного фонду України, зат вердженої постановою правлі ння Пенсійного фонду України від 19.12.2003, зареєстрованої у Мін істерстві юстиції України 16.01 .2004 за № 64/8663. У свою чергу у разі до нарахування платнику теріто ріальним органом Пенсійного фонду сум своєчасно не обчис лених та не сплачених страхо вих внесків є підставою для з астосування до платника стра хових внесків фінансових сан кцій у розмірі 5 відсотків заз начених сум за кожний повний або неповний місяць, за який д онараховано ці суми, відпові дно до пункту 4 частини 9 статт і 106 Закону України “Про загал ьнообов' язкове державне пе нсійне страхування”.
У судовому засіданні предс тавник позивача підтримав по зов з підстав, викладених у по зовній заяві, та просив його з адовольнити.
Відповідач явку свого упов новаженого представника у су дове засідання не забезпечив , хоча у матеріалах справи ная вні докази того, що він належн им чином повідомлений про да ту, час та місце судового розг ляду справи.
Заслухавши пояснення пред ставника позивача, дослідивш и надані суду та зібрані ним п исьмові докази та застосував ши до спірних правовідносин відповідні норми матеріальн ого та процесуального права, суд доходить до висновку п ро наявність законних підста в для часткового задоволення позову, виходячи з наступног о.
Судом встановлено, що позив ач, Закрите акціонерне товар иство «Райз-Максимко»/іденти фікаційний код 30382533/, зареєстро ване юридичною особою 26.05.1999 Гол осіївською районною у місті Києві державною адміністрац ією, та має ряд філій, у тому чи слі і Романівську філію /іден тифікаційний код 35644016/.
Відповідно до довідки з Єди ного державного реєстру підп риємств та організацій Украї ни Романівська філія ЗАТ «Ра йз-Максимко»за своїм правови м статусом є філією без права юридичної особи.
Як платник страхових внеск ів Романівська філія взята н а облік в Управлінні Пенсійн ого фонду України у Тростяне цькому районі 11.02.2008.
З 06.11.2009 по 16.11.2009 працівниками упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в Тростянецькому районі проведена планова перевірка Романівської філії ЗАТ "Райз -Максимко" з питань дотриманн я вимог законодавства щодо н арахування, обчислення та сп лати внесків на загальнообов 'язкове державне пенсійне ст рахування, інших платежів та надання достовірних відомос тей до органів Пенсійного фо нду за період з 01.06.2008 по 01.10.2009.
За результатами перевірки складено акт від 16.11.2009 № 49, яким з афіксовано порушення платни ком частини 6 статті 17, частини 2 статті 20, пункту 8 частини 5 При кінцевих положень Закону Укр аїни “Про загальнообов' язк ове державне пенсійне страху вання” та пунктів 4.1 та 4.4 розді лу 4 Інструкції про порядок об числення і сплати страхуваль никами та застрахованими осо бами внесків на загальнообов ' язкове державне пенсійне с трахування, затвердженої пос тановою правління Пенсійног о фонду України від 19.12.2003, зареє строваної у Міністерстві юст иції України 16.01.2004 за № 64/8663, внасл ідок обчислення у 2008-2009 роках ст рахових внесків за пільговою ставкою, встановленою для пл атників фіксованого сільськ огосподарського податку /у 2008 році - 19,92%, а у 2009 році- 26,56 %/. За висн овком контролюючого органу о скільки Романівська філія не була платником фіксованого сільськогосподарського под атку і повинна була обчислюв ати страхові внески за ставк ою 33,2% від суми фактичних витра т на оплату праці, то їй донара ховано страхових внесків на загальну суму 269 857, 86 грн.
16 листопада 2009 року Управлін ням Пенсійного фонду України в Тростянецькому районі сфо рмовано вимогу про сплату бо ргу № 70/2, яку направлено Романі вській філії для погашення н едоїмки.
За донарахування платнику сум своєчасно не обчислених та не сплачених страхових вн есків управлінням пенсійног о фонду на підставі пункту 4 ча стини 9 статті 106 Закону Україн и “Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня” застосовано до Романівсь кої філії позивача фінансову санкцію у сумі 144 060,22 грн /5 відсо тків зазначених сум за кожни й повний або неповний місяць , за який донараховано ці суми /, про що прийнято рішення від 03.12.2009 № 304.
Відповідно до статті 1 Основ законодавства України про з агальнообов' язкове держав не соціальне страхування від 14.01.1998 № 16/98-ВР (далі по тексту - Ос нов) загальнообов' язкове де ржавне соціальне страхуванн я - це система прав, обов' яз ків та гарантій, яка передбач ає надання соціального захис ту, що включає матеріальне за безпечення громадян у разі х вороби, повної, часткової або тимчасової втрати працездат ності, втрати годувальника, б езробіття з незалежних від н их обставин, а також у старост і та в інших випадках, передба чених законом, за рахунок гро шових фондів, що формуються ш ляхом сплати страхових внеск ів власником або уповноважен им ним органом (далі-роботода вець), громадянами, а також бюд жетних та інших джерел, перед бачених законом.
Відповідно до статті 4 цих О снов одним із видів загально обов' язкового державного с оціального страхування є пен сійне страхування.
Відносини, що виникають між суб' єктами системи загальн ообов' язкового державного пенсійного страхування, рег улює Закон України “Про зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування”від 09.07.2003 № 1058.
Статтею 2 цього Закону перед бачено, що система пенсійног о забезпечення в Україні скл адається з трьох рівнів: перш ий рівень - солідарна систем а загальнообов' язкового де ржавного пенсійного страхув ання, другий рівень - накопи чувальна система загальнооб ов' язкового державного пен сійного страхування, третій рівень - система недержавно го пенсійного забезпечення; перший та другий рівні систе ми пенсійного забезпечення в Україні становлять систему загальнообов' язкового пен сійного страхування.
Відповідно до частини перш ої статті 3 цього ж Закону суб' єктами солідарної системи є зокрема застраховані особи т а страхувальники.
Статтею 15 названого Закону визначено, що платниками стр ахових внесків до солідарно ї системи є страхувальники, з азначені в статті 14 цього Зако ну, зокрема роботодавці - підп риємства, установи і організ ації, створені відповідно до законодавства України, неза лежно від форми власності, ви ду діяльності та господарюва ння, об'єднання громадян, проф спілки, політичні партії, фіз ичні особи - суб'єкти підприєм ницької діяльності та інші о соби. Страхувальники набуваю ть статусу платників страхов их внесків до Пенсійного фон ду з дня взяття їх на облік тер иторіальним органом Пенсійн ого фонду.
За змістом пункту 8 частини 5 Прикінцевих положень цього Закону страхові внески спла чуються на умовах та у порядк у, передбачених цим Законом, т а за ставками, встановленими Законом України "Про збір на о бов'язкове державне пенсійне страхування".
Пунктом 1 статті 4 Закону Укр аїни "Про збір на обов'язкове д ержавне пенсійне страхуванн я" встановлено, що:
для платників збору, визнач ених пунктами 1 та 2 статті 1 цьо го Закону /суб'єкти підприємн ицької діяльності незалежно від форм власності, їх об'єдна ння, бюджетні, громадські та і нші установи та організації, об'єднання громадян та інші ю ридичні особи, а також фізичн і особи - суб'єкти підприємниц ької діяльності, які викорис товують працю найманих праці вників; філії, відділення та інші відокремлені підрозділ и платників податку, зазначе них у пункті 1 цієї статті, що н е мають статусу юридичної ос оби, розташовані на територі ї іншої, ніж платник зборів, те риторіальної громади/ встано влюється ставка збору у розм ірі 33,2 відсотка від об' єкта о податкування /абзац 1/;
для платників фіксованого сільськогосподарського под атку збір на обов' язкове де ржавне пенсійне страхування визначається окремо за спец іальною ставкою від об' єкта оподаткування /абзац 7/.
Пунктом 4.1 розділу 4 Інструкц ії про порядок обчислення і с плати страхувальниками та за страхованими особами внескі в на загальнообов' язкове де ржавне пенсійне страхування конкретизовано ставки для п латників фіксованого сільсь когосподарського податку, а саме: у 2008 році ставка дорівнює 19,92 відсотка, а у 2009 році - 26,56 відсо тка суми фактичних витрат на оплату праці (грошового забе зпечення) працівників.
Отже, право застосовувати з нижену ставку для обчислення страхових внесків має платн ик фіксованого сільськогосп одарського податку.
Водночас відповідно до пун кту 2 частини 1 статті 1 Закону У країни «Про фіксований сільс ькогосподарський податок»ф іксований сільськогосподар ський податок - це податок, яки й не змінюється протягом виз наченого цим Законом терміну і справляється з одиниці зем ельної площі.
Згідно з частиною 1 статті 2 ц ього Закону особи можуть бут и зареєстровані як платники ФСП, якщо такі особи є сільськ огосподарськими підприємст вами різних організаційно-пр авових форм, передбачених за конами України, селянські та інші господарства, які займа ються виробництвом (вирощува нням), переробкою та збутом сі льськогосподарської продук ції, а також рибницькі, рибаль ські та риболовецькі господа рства, які займаються розвед енням, вирощуванням та вилов ом риби у внутрішніх водойма х (озерах, ставках та водосхов ищах), у яких сума, одержана ві д реалізації сільськогоспод арської продукції власного в иробництва та продуктів її п ереробки за попередній звітн ий (податковий) рік, перевищує 75 відсотків загальної суми ва лового доходу.
За цим Законом фіксований с ільськогосподарський подат ок стягується в рахунок пода тку на прибуток підприємств, плати (податку) на землю, кому нального податку тощо /статт я 1/.
Також передбачено, що об'єкт ом оподаткування для платник ів фіксованого сільськогосп одарського податку є площа с ільськогосподарських угідь , переданих сільськогосподар ському товаровиробнику у вла сність або наданих йому у кор истування, в тому числі на умо вах оренди, а також земель вод ного фонду, які використовую ться рибницькими, рибальськи ми та риболовецькими господа рствами для розведення, виро щування та вилову риби у внут рішніх водоймах.
Тобто за змістом цього Зако ну платниками фіксованого сі льськогосподарського подат ку можуть бути лише юридичні особи - сільськогосподарськ і підприємства. Механізм спл ати такого податку не передб ачає можливість його сплати за територіальним принципом знаходження відокремлених п ідрозділів платника податку - юридичної особи.
Таким чином, філія, відділен ня або інший відокремлений п ідрозділ юридичної особи - пл атника податків, які розташо вані на території іншої, ніж т акий платник податку територ іальної громади, не можуть бу ти самостійними платниками ф іксованого сільськогоспода рського податку, а відповідн о до умов та порядку, визначен их Законом України "Про фіксо ваний сільськогосподарськи й податок", сплачують його у складі консолідованого пода тку юридичної особи - платник а цього податку.
Такий висновок суду підтве рджується листами органу дер жавної податкової служби, а т акож листом Комітету Верховн ої Ради України з питань фіна нсів і банківської діяльност і від 30.11.2004 № 06-10/10-129, наявними у мате ріалах справи.
Пунктом 5 Положення про поря док справляння та обліку фік сованого сільськогосподарс ького податку, затвердженого постановою Кабінету Міністр ів України від 23.04.1999 року № 658, вст ановлено, що сільськогоспода рські підприємства для набут тя і підтвердження статусу п латників податку самостійно обчислюють суму такого пода тку за формою, встановленою Д ержавною податковою адміні страцією, та до 1 лютого поточн ого року подають:
загальний розрахунок фік сованого сільськогосподарс ького податку на поточний рі к щодо всієї площі земельних ділянок, з якої справляється податок, до органу державної податкової служби за своїм м ісцезнаходженням;
звітний розрахунок фіксов аного сільськогосподарсько го податку окремо за кожною з емельною ділянкою до органу державної податкової служби за місцем розташування тако ї земельної ділянки;
розрахунок питомої ваги до ходу від реалізації сільсько господарської продукції вла сного виробництва та продукт ів її переробки в загальній с умі валового доходу підприєм ства за попередній звітний (п одатковий) рік до органів дер жавної податкової служби за своїм місцезнаходженням та з а місцем розташування земель них ділянок за формою, встано вленою Мінагрополітики разо м з Державною податковою адм іністрацією;
витяг з державного земельн ого кадастру про склад земел ь сільськогосподарських угі дь та їх грошову оцінку до орг анів державної податкової сл ужби за своїм місцезнаходжен ням та за місцем розташуванн я земельних ділянок.
Судом встановлено, що у 2008 т а 2009 роках ЗАТ «Райз-Максимко» було платником фіксованого с ільськогосподарського пода тку. Втім, у 2008 році товариство не нарахувало фіксований сіл ьськогосподарський податок щодо всієї площі земельних д ілянок, у тому числі щодо земе льних ділянок у Тростянецько му районі Сумської області, д е розташована і діє Романівс ька філія. Згідно листа ДПІ у Г олосіївському районі м. Києв а від 13.02.2008 № 2313/10/15-332 ЗАТ «Райз-Макси мко»розрахунок фіксованого сільськогосподарського под атку за земельними ділянками , на яких здійснює діяльність Романівська філія, до органу ДПС за місцем розташування ц их земельних ділянок не пода вало, а згідно листа Охтирськ ої МДПІ № 1245 у 2008 році ЗАТ «Р айз-Максимко»фіксований сіл ьськогосподарський податок по Білківській сільській ра ді та Станівській сільській раді, на землях яких проводит ь діяльність Романівська філ ія, не сплачувало /а.с. 45, 87,88 /.
Водночас зазначеним листо м Охтирської МДПІ підтверджу ється, що у 2009 році ЗАТ «Ра йз-Максимко»фіксований сіль ськогосподарський податок п о Білківській сільській раді та Станівській сільській ра ді, на землях яких проводить д іяльність Романівська філія , сплачувало. Також згід но листа ДПІ у Голосіївськом у районі м. Києва від 12.02.2009 № 2716/10/15-311 ЗАТ «Райз-Максимко»у 2009 році за місцем розташування земел ьних ділянок нарахував фіксо ваний сільськогосподарськи й податок у 6 районах Сумської області, зокрема по Тростяне цькому районі, в якому здійсн ює свою діяльність Романівсь ка філія /а.с. 46, 87,88/.
Таким чином, суд доходить ви сновку, що Романівська філія неправомірно нарахувала та утримала страхові внески за пільговою ставкою лише у 2008 ро ці, тоді як у 2009 році мала закон ні підстави обчислювати стра хові ставки за такою ставкою .
Згідно акту перевірки від 16 .11.2009 № 49 за 2008 рік Романівській фі лії визначено до сплати стра хових внесків у сумі 163 812,94 грн, з а 2009 рік -у сумі 106 044,92 грн, всього - 269857,86 грн /а.с. 15/.
Отже, спірна вимога про спла ту боргу від 16.11.2009 № 70/2 не відпові дає законодавству та фактичн им обставинам у справі у част ині визначення позивачу борг у у сумі 106 044,92 грн.
Пунктом 4 частини 9 статті 106 З акону України “Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування” встановлено , що за донарахування територ іальним органом Пенсійного ф онду або страхувальником сум своєчасно не обчислених та н е сплачених страхових внескі в накладається штраф у розмі рі 5 відсотків зазначених сум за кожний повний або неповни й місяць, за який донарахован о ці суми.
Згідно розрахунку фінансо вої санкції до рішення про за стосування фінансових санкц ій за донарахування органом Пенсійного фонду України або страхувальником сум своєчас но необчислених та несплачен их страхових внесків від 03.12.2009 № 304 за 2008 рік позивачу визначено фінансову санкцію у сумі 112 675,45 грн, за 2009 рік - у сумі 31 384,77 грн, в сього 144 060,22 грн /а.с. 23/.
Отже, спірне рішення не відп овідає законодавству та факт ичним обставинам у справі у ч астині застосування до позив ача фінансової санкції у сум і 31 384,77 грн.
Оскільки вимога про сплату боргу від 16.11.2009 № 70/2 та рішення пр о застосування фінансових са нкцій за донарахування орган ом Пенсійного фонду України або страхувальником сум своє часно необчислених та неспла чених страхових внесків від 03.12.2009 № 304 є правовими актами інди відуальної дії та згідно з ча стиною 2 статті 162 КАС України, у разі їх неправомірності, виз наються судом протиправними і скасовуються, суд вважає за необхідне в силу частини 2 ста тті 11 вказаного Кодексу вийти за межі позовних вимог про ви знання нечинними та скасуван ня цих вимоги і рішення, і визн ати протиправними та скасува ти вимогу про сплату боргу ві д 16.11.2009 № 70/2 та рішення про застос ування фінансових санкцій за донарахування органом Пенсі йного фонду України або стра хувальником сум своєчасно не обчислених та несплачених ст рахових внесків від 03.12.2009 № 304 у з азначених частинах.
Частиною 3 статті 94 КАС Украї ни передбачено, що якщо адм іністративний позов задовол ено частково, судові витрати , здійснені позивачем, присуд жуються йому відповідно до з адоволених вимог, а відповід ачу - відповідно до тієї части ни вимог, у задоволенні яких п озивачеві відмовлено.
Отже, понесені позивачем ви трати у вигляді сплати судов ого збору у сумі 3,40 грн, які згі дно зі статтею 87 вказаного Код ексу відносяться до судових витрат, підлягають стягненню на його користь у сумі 1,70 грн.
На підставі викладеного, ке руючись статтями 160-163 Кодексу а дміністративного судочинст ва України,
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний поз ов закритого акціонерного то вариства "Райз - Максимко" до У правління Пенсійного фонду У країни в Тростянецькому райо ні Сумської області про визн ання нечинними та скасування вимоги про сплату боргу від 16 .11.2009 № 70/2 та рішення про застосув ання фінансових санкцій за д онарахування органом Пенсій ного фонду України або страх увальником сум своєчасно не обчислених та несплачених ст рахових внесків від 03.12.2009 № 304 зад овольнити частково.
Визнати протиправними та с касувати вимогу про сплату б оргу від 16.11.2009 № 70/2 у частині визн ачення Романівській філії з акритого акціонерного товар иства "Райз - Максимко" суми не доїмки у розмірі 106 044, 92 грн та рі шення про застосування фінан сових санкцій за донарахуван ня органом Пенсійного фонду України або страхувальником сум своєчасно не обчислених та несплачених страхових вн есків від 03.12.2009 № 304 у частині зас тосування до Романівської фі лії закритого акціонерного т овариства "Райз - Максимко" фін ансових санкцій на загальну суму 31 384,77 грн.
У задоволенні іншої частин и позовних вимог відмовити.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь закри того акціонерного товариств а "Райз - Максимко" (вул. Матросо ва, 10, м. Червонозаводське, Лохв ицький район, Полтавська обл асть, код 30382533) витрати зі сплати судового збору у розмірі 1 грн . 70 коп.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному по рядку до Харківського апеляц ійного адміністративного су ду через Полтавський окружни й адміністративний суд шляхо м подачі в 10 - денний строк з дня її проголошення, а у разі скла дання постанови у повному об сязі відповідно до статті 160 К АС України чи прийняття пост анови у письмовому проваджен ні - протягом десяти днів з дня отримання копії постанови а пеляційної скарги з подачею її копії до апеляційної інст анції.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення вста новленого строку на апеляцій не оскарження. У разі подання апеляційної скарги судове р ішення, якщо його не скасован о, набирає законної сили післ я повернення апеляційної ска рги, відмови у відкритті апел яційного провадження або наб рання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Повний текст постанови виг отовлено 25 серпня 2010 року.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.08.2010 |
Оприлюднено | 03.09.2010 |
Номер документу | 10954904 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні