ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 січня 2023 року Справа № 160/18183/22 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Захарчук-Борисенко Н. В.
розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельна Фірма «Спецукрзапчастина» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
14.11.2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якій просить:
- скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ ВП 44118658) від 29.07.2022 №7132459/44062396 про відмову у реєстрації податкової накладної від 10.09.2021 №56, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгівельна Фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» (код ЄДРПОУ 44062396).
- зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну від 10.09.2021 №56, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгівельна Фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» (код ЄДРПОУ 44062396), в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на наступне:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» є юридичною особою, код ЄДРПОУ 44062396. Підприємство створене у 2020 році, номер запису в Єдиному державному рестрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 1002241020000096143.
Товариство є платником податку на прибуток на загальних підставах та платником податку на додану. Юридична та фактична адреса знаходження Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА»: 49038, м. Дніпро, вул. Мудрого Ярослава князя, буд.68. Директором товариства з 04.01.2020 року по теперішній час є ОСОБА_1 , згідно наказу №1 від 04.01.2020 року (Наказ міститься в матеріалах справи).
Видами діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» є: Основний: код КВЕД - 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; Інші: 28.25 Виробництво промислового холодильного та вентиляційного устаткування, 28.29 Виробництво інших машин і устаткування загального призначення, 28.99 Виробництво інших машин і устаткування спеціального призначення, 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення, 33.20 Установлення та монтаж машин і устаткування, 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів, 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів, 46.11 Діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами, 46.15 Діяльність посередників у торгівлі меблями, господарськими товарами, залізними та іншими металевими виробами, 46.63 Оптова торгівля машинами й устаткуванням для добувної промисловості та будівництва, 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням, 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, 47.75 Роздрібна торгівля косметичними товарами та туалетним приладдям в спеціалізованих магазинах, 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
Для здійснення господарської діяльності Товариство має орендоване складське приміщення, розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Мандриківська, буд. 44, корп. 25, літ. Г-1, яке перебуває у розпорядженні товариства на підставі договору суборенди №04/1 від 04.01.2021 року.
01.04.2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» (Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «МИКИТІВСЬКИЙ ГРАНІТ» (код ЄДРПОУ 44012172) укладено договір поставки №ТФС-31 на поставку товарів (копія Договору міститься в матеріалах справи).
Відповідно п. 1.1. договору TФC-31, Продавець зобов`язується передати у власність Покупця, а Покупець зобов`язується прийняти у свою власність та оплати Товар на умовах, в кількості та за ціною (вартістю), що наводяться в рахунку-фактурі, або інших передбачених чинним законодавством документах на Товар, які є невід`ємною частиною Договору (Додатки) та остаточно узгоджуються Сторонами на кожну окрему партію Товару.
Відповідно до пункту 2.1. Передача Товару у власність Покупця здійснюється Продавцем на будь-яких з наступних умов: EXW склад покупця або FCA Франко-Перевізник. Згідно пункту 3.2. Розрахунки за цим договором здійснюються в національній валюті України.
Відповідно до пункту 3.4 Датою оплати вартості (ціни) Товару вважається дата надходження грошових коштів на поточний рахунок Продавця.
02.09.2021 року Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» надано Покупцю рахунок на оплату №2098, для проведення попередньої оплати за поставку товару, на загальну суму 306 842,02 грн. (в т.ч. ПДВ - 51 140,34 грн.).
10.09.2021 року відповідно до платіжного доручення №154 (яке є в матеріалах справи) ТОВ «МИКИТІВСЬКИЙ ГРАНІТ» перерахувало в адресу Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» грошові кошти у розмірі 306 842,02 грн. (в т.ч. ПДВ - 51 140,34 грн.), із зазначенням призначення платежу: «диски кільця, рахунок №2098 від 02.09.2021 року».
Таким чином, відповідно до приписів ст.ст. 187, 201 ПК України датою першої події, а саме датою зарахування коштів від покупця на банківський рахунок платника податку як оплата товарів, що підлягають постачанню, які надійшли згідно платіжного доручення №1540 від 10.09.2021 року, Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» складено податкову накладну від 10.09.2021 року №056, та направлено на реєстрацію в ЄРПН.
У свою чергу, податкову накладну №56 від 10.09.2021 року на суму 306842,02 грн. (в т.ч. ПДВ 51140,34 грн.) було направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Однак, згідно квитанції №9285913225 від 30.09.2021 року реєстрація податкової накладної була зупинена.
Відповідно квитанції №9346252414 від 15.11.2021 року, підставою для зупинення реєстрації стало наступне: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 10.09.2021 №56 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 7326, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"= 1.2760%, "P"=42438.91».
26.07.2022 року Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» було подано пояснення до контролюючого органу, в яких позивач, по-перше, надає пояснення стосовно засновників, директора, працівників підприємства, а також пояснення, щодо дати реєстрації підприємства, основних напрямів діяльності (згідно КВЕД) та інформацію щодо основних клієнтів підприємства. По-друге, щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено (№56 від 10.09.2021 року) Товариство з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» для підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній №56 від 10.09.2021 року надає наступні пояснення, що позивачем по замовленню Товариства з обмеженою відповідальністю «МИКИТІВСЬКИЙ ГРАНІТ» був виписаний рахунок на оплату №2098 від 02.09.2021 року у сумі 306 842,02 грн. (Триста шість тисяч вісімсот сорок дві гривень 02 копійок), по якому було відвантажене замовлення 04.11.2021 року та складено видаткову накладну №1705 від 04.11.2021 року та товарно-транспортна накладна №20400257015707 від 04.11.2021 року.
Позивач зазначає, що по факту відвантаження замовленого товару згідно видатковій накладній №1705 від 04.11.2021 року була складена податкова накладна №56 від 10.09.2021 року та у передбачені податковим законодавством строки направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
Позивач зазначає, що наступний товар був придбаний у ТОВ "ПРИВАТНА КОМПАНІЯ «ОЛАНВО» згідно договору постачання №0401/2021 від 04.01.2021 року:
- Диск гальмівний - 8 шт. (видаткова накладна №122 від 01.11.2021 року);
- Диск фракційний - 6 шт. (видаткова накладна №122 від 01.11.2021 року);
- Кільце - 24 шт. (видаткова накладна №122 від 01.11.2021 року).
В той же час, позивачем зазначено, що наступний товар був придбаний у ТОВ «ІМПОРТ ЛОГІСТК ГРУП» згідно договору комісії ІЛГ-1602/21 від 16.02.2021 року:
-Кільце - 4 шт. (видаткова накладна №149 від 01.11.2021 року).
Також Товариство з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» додало документи на підтвердження реальності здійснення операцій.
На підставі наданих пояснень позивач просив зареєструвати податкову накладну №56 від 10.09.2021 року в Єдиному державному реєстрі податкових накладних
29.07.2022 року контролюючий орган прийняв рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7132459/44062396. Цим рішенням Товариству з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» було відмовлено у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №56 від 10.09.2021 року за господарською операцією з надання послуг поставки.
Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної №56 від 10.09.2021 року контролюючий орган визначив: «Надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: Встановлено наявність ризикових операцій»
При цьому, незважаючи на те, що безпосередньо бланком рішення передбачена необхідність підкреслити в зазначеному переліку документи, яких платник податків не надав, жодне з найменувань документів в цій частині рішення №7132459/44062396 не підкреслене.
Позивач вважає, що у спірному рішенні не наведено обґрунтувань причин відмови в реєстрації податкової накладної, складеної позивачем, що призводить до протиправності.
29.07.2022 року позивачем було подано скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, з копіями документів до скарги в кількості 35 шт., в якій посилаючись на Порядок 1165 зазначає про необґрунтованість прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної. Разом зі скаргою позивачем було подано копії документів на підтвердження реальності здійснення операції.
15.08.2022 року за результатами розгляду скарги контролюючий орган прийняв рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №32741/44062396/2. Цим рішенням скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» було залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
На підставі вищевикладеного, позивач звернувся з цим адміністративним позовом до суду для захисту своїх порушених прав та законних інтересів.
Ухвалою суду від 16.11.2022 року відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи у письмовому провадженні.
Відповідно до ч. 1 ст. 257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.
Згідно з ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Частиною 5 статті 262 КАС Українипередбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
14.12.2022 року представником відповідача-1 Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, шляхом поштового зв`язку, було направлено на адресу Дніпропетровського окружного адміністративного суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач-1 з посиланням на загальні норми Податкового кодексу України, норми Порядку як 1165, так і 520, практику Верховного Суду у справі №940/1240/18 та «Науковий правовий висновок щодо меж дискреційного повноваження суб`єкта владних повноважень та судового контролю за його реалізацією», просить суд відмовити у задоволенні позовної заяви.
Разом з відзивом відповідачем-1 Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області було подано Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №1341 від 14.01.2022 року. В цьому рішенні в полі «дані щодо платника податку» зазначено Товариство з обмеженою відповідальністю «Торгівельна фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» (код ЄДРПОУ 44062396) віднесено до платників податку, що відповідають критеріям ризиковості платника податку. Підставою визначено п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, в полі «Податкова інформація» зазначено: «Встановлено операції з придбання товарів (послуг) у платників податків з ознаками ризиковості, а саме: ТОВ «КОМЕРЦІЙНА ФІРМА «АВТОСВІТ», ТОВ «ЛЮКСОПТ ОСНОВА», ТОВ «ТОРГІВЕЛЬНИЙ БУДИНОК «МІРАКС» та інші. Встановлено операції з реалізації товарів (послуг) платниками податків з ознаками ризиковості, а саме: ТОВ «ВЕСТАШЛЯХБУД», ТОВ «ЗЕМЛЕБУДСЕРВІС».
14.12.2022 року представником відповідача-2 Державною податковою службою, шляхом поштового зв`язку, було направлено на адресу Дніпропетровського окружного адміністративного суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач-2 з посиланням на загальні норми Податкового кодексу України, норми Порядку як 1165, так і 520, практику Верховного Суду, просить суд відмовити у задоволенні позовної заяви.
03.01.2023 року від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив, в якому наголошується, на належність способу захисту порушеного права, на реальність здійснення операцій позивачем, а також приводиться практика Верховного Суду у справах №819/330/18, 140/2160/18 та ін. Як висновок позивач заперечує довози, як іідповідача-1, так і відповідача-2 та просить задовольнити позовну заяву.
Надаючи правову оцінку оскаржуваним діям та рішенням, суд вважає за необхідне звернути увагу на наступні обставини та приписи законодавства.
Відповідно до п.187.1 ст.187 Податкового кодексу Українидатою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п.201.10 ст. 201 Податкового кодексу Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Згідно з п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу Україниреєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Суд зазначає, що податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимогПодаткового кодексу Українив електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом192.1статті142та пунктом201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 2001.3і 200 1.9 статті2001 ПК України(для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимогЗаконів України «Про електронний цифровий підпис», «Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Відповідно до п.201.1 ст. 201 Податкового кодексу Українина дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановленийПК Українитермін.
Згідно з п.201.10 статті 201 Податкового кодексу Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимогПК України, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу Українивстановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року(далі - Порядок № 1246) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимогПодаткового кодексу Українив електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
- відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
- чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
- наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
- наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року);
- наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
- факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
- наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
- дотримання вимогЗаконів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг»та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165 та Порядок розгляду скарги, відповідно).
За положеннями пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Якщо за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).
За приписами пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).
Пунктом 1 додатку 3 Порядку № 1165 «Критерії ризиковості здійснення операцій» є: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб -сайті ДПС.
Судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної є те, що кодиУКТЗЕД/ДКППтовару/послуг щокодиУКТЗЕД/ДКППтовару /послуг 0202 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
Пунктами 2-7 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленомустаттею 42 ПК України.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
-розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимогЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги»та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктами 9-11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Разом з тим, у пункті 6 Порядку № 1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимогЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги»та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
З урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Отже контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Також аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач надавав контролюючому органу копії документів, що підтверджують реальність здійснення господарської операції за податковою накладною №56 від 10.09.2021 року, реєстрацію якої зупинено.
Проте, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, незважаючи на подане Позивачем повідомлення та додані до нього документи, прийнято рішення №7132459/44062396 від 29.07.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної №56 від 10.09.2021 року.
Суд зазначає, що оскаржуване рішення №7132459/44062396 від 29.07.202 рокумістить лише загальне твердження: «Надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: Встановлено наявність ризикових операцій».
З урахуванням вищенаведеного суд зазначає, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 22 липня 2019 року в справі № 815/2985/18 (адміністративне провадження № К/9901/14651/19).
Суд наголошує, що будь-яке рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, повинні містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено.
Частинами першою та другою статті 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права.
Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод(далі - Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України, як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України від 17 липня 1997 року № 475/97-ВРтавона набула чинності для України 11 вересня 1997 року.
Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" від 23 лютого 2006 року № 3477-IV(далі Закон № 3477) встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Аналізуючи оскаржуване рішення, суд вказує, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до частини другої статті 2 КАС України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Європейським судом з прав людини у пункті 36 рішення по справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), № 37801/97 від 01 липня 2003 року, яке відповідно до частини першої статті 17 Закону № 3477 підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі «Серявін та інші проти України», Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.
Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.
Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.
Разом з тим, як встановлено в ході судового розгляду справи відповідачем-1 зазначених вище принципів при прийнятті спірного рішення дотримано не було.
Суд зазначає, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
В даному випадку, відповідачами ґрунтовних недоліків щодо поданих позивачем документів не встановлено та не вказано у відповідному рішенні, а відмова у реєстрації спірної податкової накладної фактично обґрунтована ненаданням платником податків копій документів, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податків, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів прийняття-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних та розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Також, з наданих до матеріалів справи документів та документів, які надавались контролюючому органу, було можливо встановити підстави для складання та направлення на реєстрацію спірних податкових накладних.
При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Окремо суд зазначає, що позивачем заявлено одну із вимог у такій редакції: «скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ ВП 44118658) від 29.07.2022 №7132459/44062396 про відмову у реєстрації податкової накладної від 10.09.2021 №56, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгівельна Фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» (код ЄДРПОУ 44062396)». Проте, з метою ефективного захисту прав та інтересів позивача, суд вважає за необхідне у відповідності до ч.2 ст.9 КАС України вийти за межі позовних вимог та визнати протиправним оскаржуване рішення контролюючого органу.
Оцінюючи вищевикладені обставини в їх сукупності, суд приходить до висновку, що Рішення Комісії №7132459/44062396 від 29.07.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної№56 від 10.09.2021 року є протиправним та підлягає скасуванню.
Окремо суд зазначає, що у межах даної справи не може бути врахованим Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №1341 від 14.01.2022 року, оскільки це рішення прийняте контролюючим органом 14.01.2022 року, в той час, як дата виписки спірної податкової накладної №56 є 10.09.2021 року.
Окрім того, суд наголошує, що контрагентом в спірних правовідносинах є Товариство з обмеженою відповідальністю «МИКИТІВСЬКИЙ ГРАНІТ», з яким у позивача виникли правовідносини на підставі Договору поставки №TФC-31 від 26.04.2021 року. Серед усіх перелічених контрагентів у Рішенні №1341 від 14.01.2022 року відсутній контрагент Товариство з обмеженою відповідальністю «МИКИТІВСЬКИЙ ГРАНІТ», а, отже, суд не приймає це рішення в якості такого, що впливає на вирішення даної справи.
Враховуючи викладене адміністративний позов Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгівельна Фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА», підлягає задоволенню.
Відповідно до ч.1 ст.143КАС Українисуд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Питання щодо розподілу судових витрат врегульовані ст.139КАС України.
Згідно з ч. 1 ст. 139КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
В матеріалах справи наявне платіжне доручення №691 в якому зазначається що позивачем при зверненні до суду було сплачено судовий збір у розмірі 2481,00 грн., а тому вказана сума підлягає стягненню з відповідачів за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача.
Керуючись ст. 9, 77, 139, 241-243, 246, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельна Фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» (49038, м. Дніпро, вул. Ярослава Мудрого князя, буд. 68, код ЄДРПОУ 44062396) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-А, код ЄДРПОУ 44118658), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7132459/44062396 від 29.07.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №56 від 10.09.2021 року.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельна Фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судовий збір у розмірі 1240,50 грн.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельна Фірма «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судовий збір у розмірі 1240,50 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Н.В. Захарчук-Борисенко
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.01.2023 |
Оприлюднено | 17.03.2023 |
Номер документу | 109566224 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні