Рішення
від 15.03.2023 по справі 200/18769/21
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 березня 2023 року Справа№200/18769/21

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Бєломєстнова О.Ю.

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Донецькій області про визнання неправомірними дії та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

21.12.2021 року до Донецького окружного адміністративного суду з позовом звернувся позивач - ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) до відповідача - Головного управління Національної поліції в Донецькій області (код ЄДРПОУ: 40109058, місцезнаходження: Донецька область, м. Маріуполь, пр. Нахімова, 86), у якому просить:

- визнати неправомірними дії Головного управління Національної поліції в Донецькій області щодо відмови надати документи до ГУ ПФУ в Донецькій області для обчислення пенсії з відображенням стажу 28 років 10 місяців 12 днів як вислуги років та оформити пенсію відповідно до ст.12 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби з урахуванням пільгової вислуги, а саме: відповідно п.1 наказу Міністерства внутрішніх справ України від 29.05.2008 року № 250 щодо зарахування до вислуги років на пільгових умовах відповідно до п.3 Порядку №393 з розрахунку 1,5 року за кожен рік служби або 1 місяць служби за 1,5 місяці, та один місяць служби за три місяці служби участі в антитерористичній операції;

- зобов`язати Головне управління Національної поліції в Донецькій області внести зміни до п.4 грошового атестату №211 ОСОБА_1 в частині надбавки за стаж служби у розмірі 70% замість 40% та направити до ГУ ПФУ в Донецькій області для перерахунку пенсії за вислугою років з відображенням стажу 28 років 10 місяців 12 днів як вислуги років, відповідно до ст.12 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби з урахуванням пільгової вислуги, а саме: відповідно п.1 наказу Міністерства внутрішніх справ України від 29.05.2008 року № 250 щодо зарахування до вислуги років на пільгових умовах відповідно до п.3 Порядку №393 з розрахунку 1,5 року за кожен рік служби або 1 місяць служби за 1,5 місяці, та один місяць служби за три місяці служби участі в антитерористичній операції.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до наказу ГУ НП в Донецькій області № 539 о/с від 01.10.2021 року вислуга років на 01.10.2021 року у календарному обчисленні складає 20 років 07 місяців 22 дні, загальний трудовий стаж - 26 років 06 місяців 05 днів. Згідно наказу ГУНП в Донецькій області від 05.11.2021 року №617 о/с станом на 01.10.2021 року вислуга років в пільговому обчисленні складає 28 років 10 місяців 12 днів. Відповідно до розрахункового листа вислуги років, час служби позивача в календарному обчисленні - 20 років 07 місяців 22 дні, час служби в пільговому обчисленні (без урахування вислуги у календарному обчисленні) - 08 років 02 місяці 20 днів, пільгова вислуга років станом на 01.10.2021 року становить 28 років 10 місяців 12 днів.

Однак згідно розрахункового листа для призначення пенсії позивачу час служби в календарному обчисленні визначений 20 років 07 місяців 22 дні, вислуга років для призначення пенсії - 26 років 06 місяців 05 днів. Тобто до календарної вислуги було зараховано страховий стаж - 05 років 10 місяців 13 днів, але не зараховано пільговий стаж у розмірі 08 років 02 місяці 20 днів. Зазначене порушило його право на отримання пенсії відповідно до пункту а ст.12 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та йому було призначено пенсію відповідно до п. б ст.12 зазначеного Закону. Це також вплинуло як на розмір пенсії, так і на розмір разової грошової допомоги при звільненні.

Наведене стало підставою його звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 28.12.2021 року було відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

26.01.2022 року відповідач надав відзив на адміністративний позов, у якому просив у задоволенні позову відмовити. Зазначає, що позивача було звільнено на підставі наказу ГУНП в Донецькій області №529 о/с від 01.10.2021 року, яким останньому встановлено стаж 20 років 07 місяців 22 дні календарної вислуги та загального трудового стажу 26 років 06 місяців 05 днів. Крім того, позивача було ознайомлено із наказом про звільнення, розрахунком вислуги років та грошовим атестатом №211. На підставі розрахунку вислуги років йому було призначено пенсію відповідно до пункту б ст.12 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби (далі - Закон №2262). Тобто, ОСОБА_1 є пенсіонером та отримує пенсію відповідно до пункту б ст.12 Закону №2262.

Сектор з питань пенсійного забезпечення ГУНП в Донецькій області відповідно до додатку 2 Порядку 3-1 подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №2262 (далі - Порядок) сформували всі необхідні документи та направили до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (вих. №276/34/01-2021 від 01.11.2021 року). В той самий час позивач 25.10.2021 року звернувся із заявою до ГУНП в Донецькій області з питанням щодо нарахування йому пільгової вислуги. На виконання зазначеної заяви працівниками сектору кадрового забезпечення Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області було проведено розрахунок вислуги років. На підставі даного розрахунку видано наказ ГУНП в Донецькій області від 05.11.2021 року №617 о/с в якому зазначено, що на день звільнення позивачу оголошено вислугу років у пільговому обчисленні - 28 років 10 місяців 12 днів. На момент розгляду заяви щодо перерахунку позивачу вислуги років з урахуванням пільгової вислуги та видання наказу №617 о/с СППЗ вже направили пенсійну справу до пенсійного фонду.

Оскільки пенсійна справа позивача знаходиться в ГУ ПФУ в Донецькій області, звернення з питань перерахунку пенсії або переведення з одного виду пенсії на інший потрібно слід адресовувати органам Пенсійного фонду України, а не ГУНП в Донецькій області. Крім того звертає увагу на те, що позивач розрахунок вислуги років та подання для призначення йому пенсії не оскаржував, заяву про призначення пенсії не відкликав.

Також зазначає, що оскільки на момент звільнення позивача було встановлено надбавку за стаж служби в розмірі 40% (що відповідає 20 повним календарним рокам вислуги в поліції), в п.4 грошового атестату №211 йому визначено 40% надбавки за стаж служби.

У зв`язку з введенням воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022, рішенням Ради суддів України №9 від 24.02.2022, наказом голови Донецького окружного адміністративного суду №14/І-г від 26.02.2022 про запровадження особливого режиму роботи суду, у встановлений КАС України строк рішення по справі не було прийнято. Справу розглянуто у розумний строк після виникнення можливості для цього.

Дослідивши подані сторонами докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне.

Позивач - ОСОБА_1 є громадянином України та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій, що підтверджується паспортом громадянина України серії НОМЕР_2 , виданим 11.04.2000 року, та посвідченням серії НОМЕР_3 від 17.01.2017 року.

Відповідач Головне управління Національної поліції в Донецькій області (далі - ГУНП в Донецькій області) є органом державної влади, у якому позивач проходив публічну службу, а тому є належним відповідачем у даній справі.

З витягу з наказу ГУНП в Донецькій області (по особовому складу) № 539 о/с від 01.10.2021 року вбачається, що капітана поліції ОСОБА_1 звільнено зі служби в поліції за власним бажанням з 01.10.2021 року.

Вислуга років станом на 01.10.2021 року визначена:

календарна - 20 років 07 місяців 22 дні;

загальний трудовий стаж - 26 років 06 місяців 05 днів.

Як зазначено у розрахунку вислуги років для призначення пенсії капітана поліції ОСОБА_1 від 12.10.2021 року вислуга років, що дає право на призначення пенсії, згідно з розрахунком на 01.10.2021 року становить 26 років 07 місяців 22 дні.

Грошовий атестат №211 засвідчує, що ОСОБА_1 має надбавку за стаж служби у розмірі 40%, що відповідає стажу служби станом на 01.10.2021 року 20 років 07 місяців 22 дні.

25.10.2021 року позивачем направлена до відповідача заява щодо підготовки та направлення до ГУПФУ в Донецькій області грошового атестату та довідки грошового забезпечення за останні 24 календарних днів служби для призначення пенсії з урахуванням пільгового стажу служби.

Наказом ГУНП в Донецькій області (по особовому складу) № 617 о/с від 05.11.2021 року оголошено колишньому капітану ОСОБА_1 на 01.10.2021 року вислугу років у пільговому обчисленні 28 років 10 місяців 12 днів.

Відповідно до ч. 1 ст. 78 КАС України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.

Виходячи з визнання усіма учасниками справи даних обставин судом встановлено, що ОСОБА_1 призначена пенсія з 01.10.2021 року відповідно до пункту б ст.12 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби (далі - Закон №2262) на підставі подання та розрахунку вислуги років для призначення пенсії, у якому загальний трудовий стаж - 26 років 06 місяців 05 днів, календарна вислуга років - 20 років 07 місяців 22 дні.

У листі Головного управління Національної поліції в Донецькій області від 15.12.2021 року повідомлено позивача, що 22.11.2021 року до відповідача надійшла скарга щодо не інформування про результати розгляду попереднього звернення та надання завіреної належним чином копії розрахунку вислуги років для призначення пенсії з вказанням календарної, пільгової вислуги років та вислуги років, яка не пов`язана з проходженням служби в ОВС, НПУ. З посиланням на необхідність для задоволення запиту створити інформацію, а саме виготовити значну кількість довідок, управлінням фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУНП в Донецькій області 03.11.2021 року позивачу було надано проміжну відповідь. Відповідь була направлена позивачу на домашню та електронну адресу, які були вказані у запиті.

Під час підготовки остаточної відповіді на запит від 25.10.2021 року працівниками сектору кадрового забезпечення Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області був підготовлений розрахунок вислуги років, на підставі якого наказом ГУНП в Донецькій області від 05.11.2021 року №617 о/с на день звільнення позивачу було оголошено вислугу років у пільговому обчисленні - 28 років 10 місяців 12 днів.

Зміни до грошового атестата позивача після його складення не вносилися.

Причиною виникнення даного спору є відмова відповідача надати до ГУ ПФУ в Донецькій області виправлені (змінені) документи для обчислення пенсії позивача з урахуванням вислуги років 28 років 10 місяці 12 днів, та оформлення пенсії відповідно до п. а ст.12 Закон №2262 з урахуванням зазначеної вислуги років та надбавки за стаж служби у розмірі 70% замість 40%.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд приходить до наступних висновків.

Відповідно до частини першої статті 102 Закону України від 2 липня 2015 року №580-VIII «Про Національну поліцію» пенсійне забезпечення поліцейських та виплата одноразової грошової допомоги після звільнення їх зі служби в поліції здійснюються в порядку та на умовах, визначених Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Згідно з частиною першою статті 1 Закону № 2262 особи офіцерського складу, прапорщики і мічмани, військовослужбовці надстрокової служби та військової служби за контрактом, особи, які мають право на пенсію за цим Законом, при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу років.

Статтею 17-1 Закону № 2262 установлено, що порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

17 липня 1992 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей».

За змістом підпункту «а» пункту 3 цієї постанови до вислуги років для призначення пенсій зараховується на пільгових умовах, один місяць служби за три місяці, час проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції.

Судом на підставі розрахунку вислуги років позивача встановлено, що останній брав безпосередню участь у антитерористичній операції на території Донецької області з 01.02.2015 по 25.02.2015, з 07.03.2015 по 09.06.2015,з 15.07.2015 по 16.11.2015,з 07.11.2015 по 15.11.2016, з 15.12.2016 по 30.12.2016, з 30.12.2016 по 24.02.2017, з 10.03.2017 по 02.10.2017, з 2 по 23.11.2017, з 09.12.2017 по 30.03.2018.

За ці періоди служби до вислуги років для призначення пенсії позивачу зараховується стаж служби на пільгових умовах з розрахунку один місяць служби за три місяці.

Крім того, Постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.2004 року №1525 (набрала чинності 01.01.2005 року) було внесено доповнення до підпункту «в» п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей», згідно якого до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах: один місяць за півтора місяця час проходження служби особам начальницького складу органів внутрішніх справ на посадах дільничних, старших дільничних інспекторів міліції та працівників підрозділів з керівництва дільничними інспекторам міліції (крім центрального апарату Міністерства внутрішніх справ).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.07.2011 року №780 (набрала чинності 27.07.2011 року) втратила чинність постанова Кабінету Міністрів України від 17.11.2004 року №1525; при цьому п. 2 цієї постанови Кабінету Міністрів України було передбачено, що вислуга років осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, яка була обчислена до прийняття цієї постанови, перегляду не підлягає.

Наказом Наказ МВС від 29.05.2008 N 250 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 червня 2008 р. за N 558/15249) (далі - Переліком N 250) затверджений Перелік посад дільничних, старших дільничних інспекторів міліції та працівників підрозділів з керівництва дільничними інспекторами міліції (крім центрального апарату Міністерства внутрішніх справ), час проходження служби на яких зараховується до вислуги років для призначення пенсій на пільгових умовах один місяць служби за півтора місяця.

Пунктом 2 Переліку №250 визначено, що до категорій осіб, вислуга років яких при призначенні пенсії розраховується із застосуванням пільгового коефіцієнта відносяться: у підрозділах служби дільничних інспекторів міліці міських, районних, міськрайонних управлінь та відділів, відділів (відділень, секторів, груп) спеціальної міліції - старший інспектор; інспектор; старший дільничний інспектор міліції; дільничний інспектор міліції.

З аналізу наведених норм законодавства вбачається, що у період дії постанови №393 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17.11.2004 року №1525, до вислуги років для призначення пенсій зараховується на пільгових умовах: один місяць за півтора місяця час проходження служби особам начальницького складу органів внутрішніх справ на посадах дільничних, старших дільничних інспекторів міліції.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що у період з 06.12.2006 по 05.06.2009, з 05.06.2009 по 26.07.2011 проходив службу в органах МВС на посадах дільничного інспектора та старшого дільничного інспектора.

Отже, за вказані періоди служби, до вислуги років для призначення пенсії позивачу зараховується стаж служби на пільгових умовах з розрахунку: один місяць за півтора місяця проходження служби на посадах дільничного інспектора та старшого дільничного інспектора.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-XII врегульовано Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України № 3-1 від 30 січня 2007 року (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2007 року за № 135/13402) (далі - Порядок).

Абзацом 2 пункту 1 Порядку передбачено, що Міністерства та інші органи, їх територіальні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі визначають уповноважені структурні підрозділи, на які за їх рішенням покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів.

Згідно з пунктом 12 Порядку уповноважений структурний підрозділ у 10-денний термін з дня одержання заяви про призначення пенсії оформляє всі необхідні документи і своє подання про призначення пенсії, ознайомлює з ним особу, якій оформлюється пенсія, і направляє до органу, що призначає пенсії за місцем проживання особи.

Відповідно до пункту 7 Порядку для призначення пенсії за вислугу років і по інвалідності подаються, зокрема, документи про страховий стаж.

На момент прийняття наказу про звільнення позивача зі служби в поліції чинною була Інструкція про організацію роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та з інших соціальних питань, що затверджена наказом Міністерства внутрішніх справ України від 17 вересня 2018 року №760 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10 жовтня 2018 р. за № 1152/32604, далі - Інструкція).

Відповідно до пункту 1 цієї Інструкції вона визначає процедуру організації в Міністерстві внутрішніх справ України роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсійне забезпечення згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Пунктом 3 розділу І Інструкції передбачено, що уповноважені структурні підрозділи - визначені МВС, ЦОВВ та Національною гвардією України структурні підрозділи, на які покладено функції з підготовки та подання до органів, які призначають пенсії, необхідних для призначення пенсій документів.

Відповідно до п.п. 1, 2, 5 пункту 1 розділу ІІІ Інструкції уповноважені структурні підрозділи: 1) приймають від особи, яка набула право на пенсію відповідно до Закону, заяву про призначення пенсії, документи згідно з Порядком. Не пізніше наступного робочого дня інформують письмово в довільній формі підрозділи персоналу (кадрового забезпечення) та фінансового забезпечення (бухгалтерські підрозділи) про необхідність оформлення та подання уповноваженому структурному підрозділу документів для призначення (перерахунку) пенсії; 2) здійснюють перевірку обчислення вислуги років (страхового стажу) для призначення пенсії; 5) у 10-денний строк з дня одержання заяви про призначення пенсії та всіх необхідних документів оформлюють особі, якій оформлюється пенсія, подання про призначення пенсії за формою, установленою Порядком, та направляють до органу, що призначає пенсії, за місцем проживання особи.

У свою чергу підрозділи персоналу (кадрового забезпечення) апарату МВС, територіальних органів з надання сервісних послуг МВС, закладів, установ та підприємств, що належать до сфери управління МВС, ЦОВВ та Національної гвардії України згідно з п.п. 1, 2 п. 3 Розділу ІІІ Інструкції: 1) обчислюють вислугу років та за потреби страховий стаж особи, яка набула право на пенсію, оформлюють розрахунок вислуги років для призначення пенсії (далі - розрахунок вислуги років) (додаток 3); 2) ознайомлюють особу, яка набула право на пенсію, із розрахунком вислуги років.

До розрахунку вислуги років додаються такі документи: витяги з наказів про звільнення зі служби (роботи) та/або виключення з особового (облікового) складу у зв`язку зі смертю із зазначенням вислуги років; копія послужного списку (за потреби - додаткові відомості з особової справи) особи, яка набула право на пенсію (померлого годувальника); копія військового квитка або довідка військового комісаріату про період проходження військової служби (за наявності); копія трудової книжки та/або документи, які підтверджують страховий стаж (стаж роботи);

Одночасно підрозділи фінансового забезпечення (бухгалтерські підрозділи) апарату МВС, територіальних органів з надання сервісних послуг МВС, закладів, установ та підприємств, що належать до сфери управління МВС, ЦОВВ та Національної гвардії України, відповідно до п.п. 1 п. 4 розділу ІІІ Інструкції готують грошовий атестат.

Наведене дає підстави для висновку, що вирішення питання про обчислення вислуги років для призначення пенсії відповідно до Закону № 2262 віднесено до компетенції уповноважених структурних підрозділів, на які покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів.

Аналогічна правова позиція наведена у постанові Верховного Суду від 05.02.2020 року у справі №748/537/17.

Органи Пенсійного фонду України не наділені повноваженнями самостійно визначити чи змінювати визначену уповноваженими структурними підрозділами вислугу років для призначення пенсії. На користь цього висновку свідчить також відсутність у органів Пенсійного фонду України необхідних для визначення вислуги років документів, у тому числі наказів щодо проходження служби поліцейським.

Як встановлено судом, позивачу призначено пенсію за вислугу років з 01.10.2021 року відповідно до пункту б ст.12 Закону №2262 на підставі подання та наказу від 01.10.2021 №539 о/с, у якому зазначена календарна вислуга років станом на 01.10.2021 - 20 років, 7 місяців, 22 дні.

Разом з тим, наказом ГУНП в Донецькій області (по особовому складу) № 617 о/с від 05.11.2021 року оголошено колишньому капітану ОСОБА_1 на 01.10.2021 року вислугу років у пільговому обчисленні 28 років 10 місяців 12 днів. Ця вислуга років зазначена також у складеному до нього розрахунку вислуги років для призначення пенсії (без дати).

Таким чином судом встановлена помилковість визначення відпоідачем вислуги років позивача, необхідних для призначення пенсії. Помилковість первинного визначення вислуги років, яка полягала у неврахуванні пільгової вислуги років, підтверджується прийняттям ГУНП в Донецькій області наказу (по особовому складу) № 617 о/с від 05.11.2021 року з іншою вислугою років.

Натомість відповідач відмовився направити документи з остаточно визначеною вислугою років позивача до органів Пенсійного Фонду, мотивуючи це відсутністю у нього такого обов`язку та перекладаючи його на позивача. За твердженням відповідача відповідно до ст.63 Закону №2262 особа сама повинна подати до органу Пенсійного Фонду України документи, які надають право на підвищення пенсії.

Суд не може погодитися з такими доводами відповідача.

Відповідно до частини 1 вказаної вище статті Закону №2262 перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Ця норма регулює питання перерахунку пенсії у зв`язку із введенням в дію Закону №2262, а не питання перерахунку пенсії з будь-яких підстав. Тому її дія не поширюється на випадок призначення пенсії на підставі неправильно складених уповноваженим органом документів.

Згідно з частиною 2 статті 63 Закону №2262 якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Ця норма також вказує на можливість перерахунку пенсії, внаслідок якого вона підвищиться після подання документів, тобто у подальшому. На це також вказує строк, з якого проводиться перерахунок - з дня подання додаткових документів. Дана норма не стосується спірних правовідносин, оскільки позивач звернувся до суду за захистом права на призначення пенсії у відповідному розмірі, а не права на її підвищення у подальшому.

Ані Закон №2262, ані норми Порядку чи Інструкції не встановлюють позасудового механізму поновлення прав позивача у даному випадку. Передбачені ними перерахунки стосуються зміни розміру пенсії у майбутньому, а не ретроспективної ревізії розміру вже призначеної пенсії.

Як зазначив Європейський суд з прав людини у п. 71 рішення від 20 жовтня 2011 року по справі «Рисовський проти України» (заява № 29979/04) ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (див., серед інших джерел, mutatis mutandis, зазначене вище рішення у справі «Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки» (Pincova and Pine v. the Czech Republic), n. 58, а також рішення у справі «Ґаші проти Хорватії» (Gashi v. Croatia), заява № 32457/05, п. 40, від 13 грудня 2007 року, та у справі «Трґо проти Хорватії» (Trgo v. Croatia), заява № 35298/04, п. 67, від 11 червня 2009 року).

Виходячи з допущення помилки при первинному обчисленні вислуги років саме відповідачем, покладення на позивача обов`язку з вчинення додаткових дій для її усунення є порушенням вказаного вище принципу належного урядування.

З урахуванням вищевикладеного суд дійшов висновку про те, відповідачем вчинено протиправні дії щодо визначення у поданні та наказі від 01.10.2021 №539 о/с вислуги років позивача станом на 01.10.2021 - 20 років, 7 місяців, 22 дні, що у подальшому призвело до подання цих документів до органу ПФУ та неправильного призначення пенсії позивачеві.

Протиправність таких дій підтверджується оголошенням позивачеві на 01.10.2021 року вислуги років у пільговому обчисленні 28 років 10 місяців 12 днів наказом ГУНП в Донецькій області (по особовому складу) № 617 о/с від 05.11.2021 року та аналогічною інформацією у складеному до нього розрахунку вислуги років для призначення пенсії (без дати).

Надаючи правову оцінку обраному позивачем способу поновлення порушеного права слід зважати на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

У пункті 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі Чахал проти Об`єднаного Королівства (Chahal v. TheUnitedKingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Засіб захисту, що вимагається зазначеною статтею, повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі Афанасьєв проти України від 5 квітня 2005 року (заява N 38722/02).

З урахуванням необхідності досягнення мети адміністративного судочинства, позовні вимоги підлягають задоволенню у спосіб, який гарантував би повне відновлення порушених прав та усунув би необхідність подальшого звернення до суду.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України відповідач має діяти виключно у спосіб, передбачений законом. Водночас закон наразі не встановлює позасудового порядку (процедури) усунення порушення закону, допущеного при призначенні пенсії з вини відповідача. Зокрема, не передбачає спосіб виправлення помилково вказаної вислуги років у вже направленому до органів ПФУ поданні про призначення пенсії.

Водночас відсутність порядку поновлення права позивача не повинно створювати перешкод для судового захисту такого права, та обумовлює необхідність застосування до спірних правовідносин аналогії закону, що передбачено ч.6 ст. 7 КАС України.

Згідно з ч.2 ст.9 КАС України суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до п. 10 ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

У зв`язку з наведеним, з метою повного захисту порушеного права позивача, враховуючи принцип процесуальної економії, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог шляхом зобов`язання відповідача діяти у спосіб, аналогічний передбаченому п. 12 Порядку №3-1. А саме: у 10-денний термін з дня набрання законної сили судовим рішенням оформити своє подання та всі необхідні документи для призначення пенсії позивачеві виходячи з вислуги років 28 років 10 місяців 12 днів.

Позовні вимоги в частині зобов`язання відповідача оформити пенсію позивачу відповідно до ст.12 Закону №2262 з урахуванням пільгової вислуги років не підлягають задоволенню, оскільки за приписами ст. 49 Закону №2262 пенсію згідно з цим Законом призначають органи Пенсійного фонду України.

Стосовно позовних вимог в частині зобов`язання Головного управління Національної поліції в Донецькій області внести зміни до п.4 грошового атестату №211 ОСОБА_1 в частині надбавки за стаж служби у розмірі 70% замість 40%, у зв`язку з не зарахуванням вислуги років у пільговому обчисленні, суд зазначає наступне.

Як встановлено судом, в оформленому відповідачем грошовому атестаті №211 вказано, що на день звільнення зі служби 01.10.2021 року ОСОБА_1 мав надбавку за стаж служби у розмірі 40 %, стаж служби 20 років 07 місяців 22 дні.

Відповідно до п. 7 Порядку № 3-1 для призначення пенсії за вислугу років і по інвалідності подаються певні документи, серед яких грошовий атестат, або довідка про розмір грошового забезпечення, і довідка про додаткові види грошового забезпечення, які заявник отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби.

Крім того, за приписами п. 4 розділу ІІІ Інструкції підрозділи фінансового забезпечення (бухгалтерські підрозділи) апарату МВС готують: 1) грошовий атестат; 2) довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - довідка про додаткові види грошового забезпечення) (додаток 4).

Порядком та умовами виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання затвердженими наказом МВС України від 06.04.2016 № 260, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 29.04.2016 за № 669/28799 (далі - Порядок №260), передбачено, що надбавка за стаж служби в поліції поліцейським виплачується у відсотках до посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням у розмірах згідно з додатком 11 до постанови № 988.

Обчислення вислуги років для виплати надбавки за стаж служби поліцейським проводиться підрозділами кадрового забезпечення за матеріалами особової справи поліцейського та оголошується відповідним наказом керівника органу поліції в разі призначення на посаду, крім випадків призначення на іншу посаду в одному органі Національної поліції та за умови наявності обчисленої вислуги за попередньою посадою (пункту 3 розділу II Порядку № 260).

Розділом VII Порядку № 260 (пункт 1) передбачено, що у разі переміщення по службі (переведення, відрядження, переходу), а також звільнення поліцейського зі служби в поліції орган поліції, ЗВО, орган, до якого був відряджений поліцейський, зобов`язаний виплатити йому належні види грошового забезпечення, про що зробити відповідні записи в грошовому атестаті за формою, визначеною у додатку 2 до цих Порядку та умов.

За правилом п. 3 розділу VII Порядку № 260 поліцейським, які звільняються з призначенням пенсії, грошовий атестат на руки не видається, а передається разом з іншими документами до підрозділу відповідного органу поліції, який здійснює підготовку та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів, за запитом такого підрозділу.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що грошовий атестат є документом, у якому відображається зведена інформація про види і розміри грошового забезпечення поліцейського, яке було йому фактично призначено та виплачено у певний період служби.

Підставою для такого відображення у грошовому атестаті є у тому числі накази керівника органу поліції про визначення надбавки за стаж служби. Судом не встановлено прийняття керівником органу поліції наказів про оголошення позивачеві надбавки за стаж служби поліцейським 70 %, а тому підстави для відображення такого відсотка у грошовому атестаті відсутні.

Внесення змін до грошового атестату без внесення змін до раніше прийнятих наказів, якими визначалася надбавка за стаж служби, неможливе. Ці накази не є предметом спору у даній справі, тому суд не надає їм правової оцінки.

Крім того, правила обрахування пільгової вислуги років, які передбачені Порядком №393 та Переліком N 250, застосовуються виключно при визначенні права на призначення пенсії, а не для визначення розміру складових грошового забезпечення працівників поліції.

Це слідує з преамбул та назв цих нормативно-правових актів, що взагалі виключає їх застосування у спірних правовідносинах.

Зважаючи на це, зазначена у грошовому атестаті позивача надбавка за стаж служби поліцейським - 40% від посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням не залежить від вислуги років в пільговому обчисленні, який визначається саме для призначення пенсії.

В даному випадку грошовий атестат №211 складений Головним управлінням Національної поліції в Донецькій області за встановленою формою (додаток 2 до Порядку № 260), містить всі передбачені відомості, грунтується на належних фактичних та правових підставах.

За таких підстав позовні вимоги про зобов`язання Головне управління Національної поліції в Донецькій області внести зміни до п.4 грошового атестату №211 ОСОБА_1 в частині надбавки за стаж служби у розмірі 70% замість 40% та направити до ГУ ПФУ в Донецькій області для перерахунку пенсії за вислугою років задоволенню не підлягають.

Відповідно до ч. 3 ст.139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

У зв`язку з частковим задоволенням позовних вимог немайнового характеру та звільненням позивача від сплати судового збору, судовий збір підлягає стягненню з суб`єкта владних повноважень у розмірі 454,00 грн. (50% від судового збору) на користь Державного бюджету України.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 6, 8-10, 14, 139, 193, 242-246, 293, 295, 297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Донецькій області про визнання неправомірними дій та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Національної поліції в Донецькій області щодо щодо визначення у поданні про призначення пенсії та наказі від 01.10.2021 №539 о/с вислуги років ОСОБА_1 станом на 01.10.2021 - 20 років, 7 місяців, 22 дні.

Зобов`язати Головне управління Національної поліції в Донецькій області (код ЄДРПОУ: 40109058, місцезнаходження: Донецька область, м. Маріуполь, пр. Нахімова, 86) у 10-денний термін з дня набрання законної сили судовим рішенням оформити подання та передбачені законодавством документи для призначення пенсії ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) виходячи з вислуги років 28 років 10 місяців 12 днів та направити їх до Головного управління ПФУ в Донецькій області.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління Національної поліції в Донецькій області (код ЄДРПОУ: 40109058, місцезнаходження: Донецька область, м. Маріуполь, пр. Нахімова, 86) на користь Державного бюджету України судові витрати за сплату судового збору в розмірі 454 (чотириста пятдесят чотири) грн. 00 коп.

Повний текст судового рішення складено та підписано 15 березня 2023 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя Бєломєстнов О.Ю.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.03.2023
Оприлюднено04.04.2024
Номер документу109566653
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —200/18769/21

Постанова від 05.02.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 19.04.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 15.03.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бєломєстнов О.Ю.

Ухвала від 28.12.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бєломєстнов О.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні