Рішення
від 14.03.2023 по справі 260/623/23
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

14 березня 2023 року м. Ужгород№ 260/623/23

Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гебеш С.А. розглянувши у підготовчому судовому засіданні у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес-С" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач - Державна служба геології та надр України звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес-С" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

Позовні вимоги мотивовані тим, що з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, спеціальним дозволом на користування надрами №4220 від 22.02.2007 року, Угодою про умови користування надрами. Після проведеної планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр відповідачем було виявлено порушення, а саме: не виконується мета спеціального дозволу, а саме у 2021 році видобування мінеральних лікуваотно-столових вод зі свердловини № 1-СД,2-Д, 3_д Неліпинського-1 родовища не проводиться; за даними звітного балансу запасів корисних копалин за 2020 рік (форма 7-ГР) у 2020 році видобуток мінеральних вод становив 2.4 тис. м 3, а у 2021 році - взагалі не проводився; авторський нагляд за реалізацією проекту розробки (технологічної схеми) родовища, не проводиться, звіт про авторський нагляд за 2020 рік - відсутній; не виконується умови користування надрами від 26.12.2018 р. №4220. Приписом від 14.05.2021 р. № 264-21/02 зобов`язався надрокорнстувач у строк до 14.06.2021 року усунути вказане порушення у сфері надрокористування, однак такий не виконаний, порушення не усунуто.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2023 року відкрито загальне позовне провадження та призначено підготовче засідання.

15 лютого 2023 року представник позивача подав до суду клопотання про розгляд справи без його участі, у порядку письмового провадження на підставі наданих маеріалів.

13 березня 2023 року представник відповідача подав заяву про визнання позову на підставі ч. 4 ст. 47 КАС України та також просив суд розглядати справу без його участі.

Враховуючи вимоги ч. 9 ст. 205 КАС України та подані сторони клопотання про розгляд справи без їх участі суд вважає за можливе провести розгляд даної справи у порядку письмового провадження.

Відповідно до вимог ч. 4 ст. 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Разом з тим, враховуючи подану заяву представника відповідача про визнання позову від 13 березня 2023 року, суд відповідно до вимог ч. 3 ст. 183 КАС України вважає за можливе винести рішення у даній справі за наслідками підготовчого судового засідання.

Розглянувши подані сторонами документи та матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Товариству з обмеженою відповідальністю «Прогрес-с» (надалі - Відповідач або Надрокорнстувач) надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4220 від 22.02.2007 року (надалі - Дозвіл) з метою видобування мінеральних лікувально-столових вод, придатних для внутрішнього застосування у лікувальних цілях та промислового розливу (а.с. 8).

Таким чином, з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615 (надалі - Порядок № 615), спеціальним дозволом на користування надрами № 4220 від 22.02.2007 року, Угодою про умови користування надрами, тощо.

Відповідно до статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов`язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та Угодою, тощо.

Наказом Державної служби геології та надр України від 20.11.2020 року № 528 затверджено Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2021 рік.

Наказом Державної служби геології та надр України від 14.04.2021 року № 291 було доручено Департаменту державного геологічного контролю провести планові заходи державного нагляду (контролю) у травні 2021 року, зокрема і щодо TOB «Прогрес-С».

Після проведеної планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр відповідача, було виявлено наступні порушення: не виконується мета спеціального дозволу, а саме у 2021 році видобування мінеральних лікувально-столових вод зі свердловини № 1-СД,2-Д, 3_д Неліпинського-1 родовища не проводиться; за даними звітного балансу запасів корисних копалин за 2020 рік (форма 7-ГР), у 2020 році видобуток мінеральних вод становив 2.4 тис.м3, а у 2021 році - взагалі не проводився; авторський нагляд за реалізацією проекту розробки (технологічної схеми) родовища, не проводиться, звіт про авторський нагляд за 2020 рік - відсутній, про що складено акт від 14.05.2021 року №02-01/08/2021-27/п-50 (а.с. 17-23).

Разом з тим, приписом від 14.05.2021 р. № 264-21/02 зобов`язано надрокористувача у строк до 14.06.2021 року усунути вказані порушення у сфері надрокористування (а.с. 17).

Відповідно до пункту 8 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.

Згідно ст. 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства.

У зв`язку із не усуненням відповідачем порушень Східним міжрегіональним відділом Департаменту геологічного контролю Держгеонадр було підготовлено подання від 14.06.2021року № 329-21/02 на зупинення спеціального дозволу на користування надрами від 22.02.2007 № 4220 (а.с 25).

Наказом Держгеонадра від 18.06.2021 р. № 467 "Про поновлення зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушена та внесення змін до наказів" зупинено дію спеціального дозволу з 01.10.2021 року (а.с. 28).

Листом Державної служби геології та надр України, надрокористувача - ТОВ "Прогрес-С" було повідомлено щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами (а.с. 29).

У зв`язку із неусуненням порушень, Східним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю було підготовлено подання про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 23.10.2021 року за №598-21/02 (а.с. 30).

Наказом Державної служби геології та надр від 16.11.2021 р. № 863 "Про поновлення дії, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушена та внесення змін до наказів" відповідачу надано терміни на усунення порушень до 01.03.2022 року (а.с. 33).

Листом Державної служби геології та надр України, надрокористувача було повідомлено щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами.

Наказом Державної служби геології та надр від 01.04.2022 р. № 123 «Про продовження термінів на усунення порушень» - надано терміни на усунення порушень до 01.07.2022 року (а.с. 35).

Листом Державної служби геології та надр України, надрокористувача було повідомлено щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами (а.с. 36).

У зв`язку із неусунення порушень, Східним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю було підготовлено подання про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 04.07. 2022 року №133-22/02 (а.с. 37).

Наказом Державна служба геології та надр України від 27.07.2022 р. № 263 «Про продовження термінів на усунення порушень» - продовжено термін на усунення порушень до 01.10.22 року.

Листом Державна служба геології та надр України поінформувала про вказаний вище наказ ТОВ "Прогрес-С".

У зв`язку із неусуненням порушень, Східним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю було підготовлено подання про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №206/22/02 від 04.10.2022 року.

Як вбачається із матеріалів справи порушення відповідачем так і не були усунутими, тому Державна служба геології та надр України звернулась із листом до ТОВ "Прогрес-С" про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами від 03.11.2022 р. № 1658/02-1/2-22.

Станом на дату подання позовної заяви до суду, порушення законодавства про надрокористування так і залишились не усунутими.

У відповідності до ч. 2 ст. 24 Кодексом України про надра, користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Пунктом 23 Порядку 615 визначено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Крім того, згідно п. 7 ст.4-1 ЗУ "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру разі здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності, або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Слід зауважити, що із змісту вищевказаного та наведених правових норм вбачається, що головною з підстав припинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокорнстувачем умов та порядку користування надрами та невиконання обов`язків, визначених сг.24 Кодексом України про надра, спеціальним дозволом на користування надрами та Угодою до нього.

Відповідно до частини другої статті 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів - у судовому порядку, а відповідно до пункту 5 статті 26 Кодексу України про надра - використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Оскільки вищезазначені порушення, є порушенням вимог передбачених спеціальним дозволом, враховуючи подану відповідачем заяву про визнання позову, суд приходить до висновку про наявність підстав для анулювання Дозволу на користування надрами від 22.02.2007 року №4220.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Згідно ч. 1 ст. 72 КАС України, доказами у справі є будь які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Позивачем доведено та наявними в матеріалах справи підтверджено правомірність звернення до суду з зазначеним позовом, у зв`язку з чим вимоги позовні заяви є обґрунтованими, підтверджені належними та допустимими доказами, відповідачем не спростовані (позовні вимоги визнані) та підлягають до задоволення повністю.

Згідно з ч. 2 ст. 139 КАС України, судові витрати з відповідача не стягуються.

Керуючись ст.ст. 5, 19, 47, 77, 78, 139, 183, 243, 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

1. Адміністративний позов Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес-С" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами - задовольнити повністю.

2. Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4220 від 22.02.2007 року, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Прогрес-С" (вул. Шевченка, буд. 24. с. Неліпино, Свалявський район, Закарпатська область, 89308, код ЄДРПОУ - 32322345).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяС.А. Гебеш

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.03.2023
Оприлюднено17.03.2023
Номер документу109567094
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —260/623/23

Рішення від 14.03.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гебеш С.А.

Ухвала від 13.02.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гебеш С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні