ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 березня 2023 року ЛуцькСправа № 140/8776/22
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Димарчук Т.М.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Луцької міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернулася в суд з позовом до Луцької міської ради (далі відповідач) про визнання протиправною бездіяльності щодо вирішення питання про надання в оренду земельної ділянки кадастровий номер 0710100000:31:180:0045 площею 0,1383 га, на якій розміщено придбане нею за договором купівлі-продажу від 10.01.2017 нежитлове приміщення для спортивного інвентарю /літер А-1/ загальною площею 43 кв м, яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 ; зобов`язання повторно розглянути заяву позивача і вирішити питання про надання в оренду земельної ділянки кадастровий номер 0710100000:31:180:0045 площею 0,1383 га, на якій розміщено придбане нею за договором купівлі-продажу від 10.01.2017 нежитлове приміщення для спортивного інвентарю /літер А-1/ загальною площею 43 кв м, яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач 10.01.2017 за договором купівлі-продажу придбала в орендаря виробничо-комерційної фірми «Інтегро» у формі Товариства з обмеженою відповідальністю (надалі - ВКФ «Інтегро») у власність нежитлове приміщення для спортивного інвентарю /літер А-1/ загальною площею 43 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , яке розташоване на земельній ділянці кадастровий номер: 0710100000:31:180:0005 площею 0,462 га. Право власності на нежитлове приміщення у встановленому порядку 11.01.2017 зареєстроване за позивачкою, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно.
21.05.2019 між Луцькою міською радою (орендодавцем) та ВКФ «Інтегро» (орендарем) підписано та зареєстровано акт приймання-передачі земельної ділянки, в якому сторонами зафіксовано факт повернення ВКФ «Інтегро» орендодавцю земельної ділянки кадастровим номером 0710100000:31:180:0005 загальною площею 0,462 га на АДРЕСА_1 .
24.06.2020, на підставі розробленої ПП «Луцькземресурс» технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, сформовано дві земельні ділянки, місце розташування яких: АДРЕСА_2 (раніше АДРЕСА_1 , право власності на які зареєстровано за Луцькою міською радою: земельну ділянку кадастровий номер 0710100000:31:180:0045 площею 0,1383 га (на якій розміщено об`єкт нерухомого майна позивачки) та земельну ділянку кадастровий номер 0710100000:31:180:0046, площею 0,3237 га (на якій розміщено об`єкт нерухомого майна ВКФ «Інтегро»).
Позивачка впродовж 2020-2022 років неодноразово, а саме 18.08.2020, 11.12.2020, 02.06.2021, 20.09.2021, 04.02.2022 зверталась до Луцької міської ради через департамент «Центр надання адміністративних послуг у місті Луцьку» із відповідними заявами та пакетами документів про надання їй в оренду земельної ділянки кадастровий номер: 0710100000:31:180:0045 площею 0,1383 га, на якій розміщене придбане нею за договором купівлі-продажу від 10.01.2017 нежитлове приміщення для спортивного інвентарю /літер А-1/ загальною площею 43 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Однак, відповідачем за результатами розгляду звернень позивача не прийнято жодного обґрунтованого рішення ані про надання земельної ділянки позивачу в оренду, ані про відмову, що підтверджується листом Луцької міської ради від 14.10.2022. Окрім того, з витягів протоколів сесій Луцької міської ради від 15.10.2020, від 27.01.2021, від 23.06.2021, від 27.10.2021, від 30.03.2022 вбачається, що клопотання позивача були винесені на розгляд сесії міської ради, однак при голосуванні рішення не набрало необхідної кількості голосів депутатів, а отже не було прийнято.
Положення норм Земельного кодексу України та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" надають Луцькій міській раді повноваження на вирішення питання про передачу або відмову в передачі в оренду земельної ділянки та зобов`язують прийняти рішення, а також визначають підстави, з яких таке рішення, може бути прийняте.
Позивач вважає протиправною бездіяльність відповідача щодо нерозгляду її заяв 18.08.2020, 11.12.2020, 02.06.2021, 20.09.2021, 04.02.2022 про надання в оренду земельної ділянки кадастровий номер 0710100000:31:180:0045 площею 0,1383 га, на якій розміщено придбане нею за договором купівлі-продажу від 10.01.2017 нежитлове приміщення, оскільки відсутність належним чином оформленого обгрунтованого законодавчо рішення відповідача про надання дозволу чи відмову у його наданні у формі наказу, рішення, свідчить про те, що уповноважений орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен був ухвалити за законом.
З наведених підстав позивач просить позов задовольнити.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 04.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи відповідно до статті 262 КАС України.
У відзиві на позовну заяву від 23.01.2023 №20-31/100/2023 відповідач позовних вимог не визнав. В обґрунтування такої позиції зазначив, що згідно із статтею 59 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі Закон № 280/97-ВР) рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків передбачених цим законом.
Позивач зверталася до Луцької міської ради із відповідними заявами про надання в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0710100000:31:180:0045, площею 0,1383 га, зокрема 18.08.2020, 11.12.2020, 02.06.2021, 20.09.2021 та 04.02.2022. За результатами розгляду вказаних заяв були підготовлені відповідні проекти рішень міської ради про надання громадянці ОСОБА_1 в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0710100000:31:180:0045 площею 0,1383 га, однак за результатами розгляду на пленарному засіданні зазначені проекти рішень не були прийняті, оскільки не набрали необхідної кількості голосів.
З урахуванням наведеного просив у задоволенні позову відмовити повністю.
У поданій до суду відповіді на відзив від 07.02.2023 (а.с.47-50) позивач підтримала вимоги заявлені у позовній заяві. Зазначила, що заперечуючи проти позову в цілому, відповідач не спростовує жодних аргументів позивача, лише звертає увагу суду, ще позивач, вимагаючи повторно розглянути заяву та прийняти відповідне рішення щодо надання в оренду земельної ділянки, не вказує, яку саме із раніше поданих заяв необхідно розглянути повторно. Натомість позивач зазначає, що просить відповідача розглянути повторно заяву з одного і того ж предмета про надання їй в оренду земельної ділянки кадастровий номер: 0710100000:31:180:0045 площею 0,1383 га, з якою позивачка неодноразово зверталась до відповідача впродовж 2020-2022 років і за результатами розгляду якої суб`єктом владних повноважень впродовж двох років не прийнято жодного обгрунтованого рішення, що є триваючим правопорушенням з боку відповідача як суб`єкта владних повноважень.
У клопотанні про долучення додаткових доказів відповідач зазначив, що заява ОСОБА_1 від 04.02.2022 про надання в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0710100000:31:180:0045, площею 0,1383 га, по АДРЕСА_2 30.03.2022 розглядалась на дистанційному пленарному засіданні 30-ї сесії Луцької міської ради VIII скликання, однак рішення не було прийняте, оскільки не набрало достатньої кількості голосів депутатів ради (а.с.53).
Суд, перевіривши доводи позивача та відповідача у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення, з наступних мотивів та підстав.
Судом встановлено, що 10.01.2017 між ОСОБА_1 та ВКФ «Інтегро» у формі ТзОВ укладено договір купівлі-продажу, зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за №23, відповідно до якого позивач придбала у власність нежитлове приміщення для спортивного інвентарю /літер А-1/ загальною площею 43 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (зараз АДРЕСА_2 ), яке розташоване на земельній ділянці кадастровий номер: 0710100000:31:180:0005 площею 0,462 га. У договорі зазначено, що земельна ділянка передана для користування та обслуговування спортивного комплексу по договору оренди землі укладеного між Луцькою міською радою та ВКФ «Інтегро» у формі ТзОВ від 01.02.2010 та зареєстрованого в Державному реєстрі земель 18.03.2010 за №041007700129 та додаткової угоди про поновлення договору оренди землі від 10.09.2013 терміном на 5 років (а.с.10-12).
Право власності на нежитлове приміщення у встановленому порядку 11.01.2017 зареєстроване за ОСОБА_1 , що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно (а.с.17-18).
Рішенням Луцької міської ради №48/59 від 31.10.2018 надано ВКФ «Інтегро» у формі ТзОВ згоду на поділ орендованої земельної ділянки на АДРЕСА_1 площею 0,4620 га, з кадастровим номером 0710100000:31:180:0005, для обслуговування спортивного комплексу. Погоджено поділ орендованої земельної ділянки загальною площею 0,4620 га, а саме: земельна ділянка 1 - площею 0,1383 га, земельна ділянка НОМЕР_1 - площею 0,3237 га (а.с.22).
Листом від 29.03.2019 №1.1-16/1711/2019 Луцька міська рада повідомила ВКФ «Інтегро» у формі ТзОВ про втрату чинності рішенням Луцької міської ради №48/59 від 31.10.2018 у зв`язку з закінченням 20.01.2019 строку дії договору оренди землі укладеного між Луцькою міською радою та ВКФ «Інтегро» у формі ТзОВ від 01.02.2010 та зареєстрованого в Державному реєстрі земель 18.03.2010 за №041007700129, поновленого додатковою угодою про поновлення договору оренди землі від 10.09.2013. У листі зазначено, що враховуючи те, що ВКФ «Інтегро» у формі ТзОВ було відчужено громадянці ОСОБА_1 право власності на приміщення для спортивного інвентарю по АДРЕСА_1 , вищевказаний договір оренди землі вважається припиненим у зв`язку із закінченням строку його дії, а земельна ділянка підлягає поверненню в комунальну власність по акту приймання-передачі. При цьому зазначивши, що лише після припинення договору оренди землі буде можливий розгляд питання поділу земельної ділянки комунальної власності з подальшою передачею новоутворених земельних ділянок в оренду власникам об`єктів нерухомого майна (а.с.23).
21.05.2019 між Луцькою міською радою (орендодавцем) та ВКФ «Інтегро» у формі ТзОВ (орендарем) підписано та зареєстровано акт приймання-передачі земельної ділянки, в якому сторонами зафіксовано факт повернення ВКФ «Інтегро» у формі ТзОВ орендодавцю земельної ділянки кадастровим номером 0710100000:31:180:0005 загальною площею 0,462 га на АДРЕСА_1 (а.с.25).
Рішенням Луцької міської ради №66/27 від 27.11.2019 «Про поділ земельної ділянки комунальної власності на АДРЕСА_2 » вирішено погодити технічну документацію із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки комунальної власності АДРЕСА_2 з кадастровим номером 0710100000:31:180:0005 площею 0,4620 га, для обслуговування спортивного комплексу та здійснити поділ земельної ділянки з кадастровим номером 0710100000:31:180:0005 площею 0,4620 га, а саме: земельна ділянка 1 - площею 0,1383 га, земельна ділянка НОМЕР_1 - площею 0,3237 га для обслуговування спортивного комплексу (а.с.26).
26.06.2020, на підставі розробленої ПП «Луцькземресурс» технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, сформовано дві земельні ділянки, місце розташування яких: АДРЕСА_2 (раніше АДРЕСА_1 , право власності на які зареєстровано за Луцькою міською радою: земельну ділянку кадастровий номер 0710100000:31:180:0045 площею 0,1383 га (на якій розміщено об`єкт нерухомого майна позивачки) та земельну ділянку кадастровий номер 0710100000:31:180:0046, площею 0,3237 га (на якій розміщено об`єкт нерухомого майна ВКФ «Інтегро» ТЗОВ) (а.с.20 зворот).
Листом Луцької міської ради від 24.07.2020 позивача повідомлено, що оскільки вона є власником об`єкта нерухомого майна (приміщення для спортивного інвентарю А-1), розташованого на земельній ділянці площею 0,1383 га з кадастровим номером 0710100000:31:180:0045, враховуючи те, що відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання, землі в Україні є платним, а тому для уникнення відповідальності, передбаченої статтею 211 Земельного кодексу України, ОСОБА_1 необхідно в найкоротші терміни, оформити право оренди даної земельної ділянки (а.с.27).
З матеріалів справи вбачається, що 18.08.2020, 11.12.2020, 02.06.2021, 20.09.2021 та 04.02.2022 ОСОБА_1 зверталась до Департаменту «Центр надання адміністративних послуг у місті Луцьку» Луцької міської ради із заявами аналогічного змісту та пакетом документів про надання їй в оренду земельної ділянки кадастровий номер: 0710100000:31:180:0045 площею 0,1383 га, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 на якій розміщене придбане нею за договором купівлі-продажу від 10.01.2017, зареєстрованим за №23, нежитлове приміщення для спортивного інвентарю /літер А-1/ загальною площею 43 кв.м (а.с.55).
За результатами розгляду вказаних заяв були підготовлені відповідні проекти рішень Луцької міської ради про надання громадянці ОСОБА_1 в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0710100000:31:180:0045 площею 0,1383 га.
Як вбачається з витягу з протоколу дистанційного пленарного засідання позачергової 94-ї сесії міської ради VII скликання від 15.10.2020, витягу з протоколу пленарного засідання 5-ї сесії Луцької міської ради VIII скликання від 27.01.2021, витягу з протоколу пленарного засідання 13-ї сесії Луцької міської ради VIII скликання від 23.06.2021, витягу з протоколу пленарного засідання 20-ї сесії Луцької міської ради VIII скликання від 27.10.2021, витягу з протоколу дистанційного пленарного засідання чергової 30-ї сесії Луцької міської ради VIII скликання від 30.03.2022 за результатами розгляду на пленарних засіданнях зазначені проекти рішень не були прийняті, оскільки не набрали необхідної кількості голосів «за», а отже рішення ані про надання позивачу земельної ділянки в оренду, ані про відмову не були прийняті (а.с.30-33,56).
Вважаючи бездіяльність відповідача протиправною, ОСОБА_1 звернулася до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірні правовідносини між сторонами по даній справі щодо порядку надання земельних ділянок державної або комунальної власності в користування, в тому числі на умовах оренди, громадянам регулюються правовими нормами Земельного кодексу України, що були чинні на день виникнення таких відносин та іншими законами України, що регулюють земельні відносини.
Частиною першою статті 3 ЗК України встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно із пунктами а, в частини першої статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до частин першої, другої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до частини п`ятої статті 116 ЗК України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Частиною першою статті 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до частин першої-другої статті 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Відповідно до частини одинадцятої статті 120 ЗК України якщо об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), інша будівля або споруда), об`єкт незавершеного будівництва розміщений на земельній ділянці державної або комунальної власності, що не перебуває у користуванні, набувач такого об`єкта нерухомого майна зобов`язаний протягом 30 днів з дня державної реєстрації права власності на такий об`єкт звернутися до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про передачу йому у власність або користування земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, що належить йому на праві власності, у порядку, передбаченомустаттями 118,123або128цього Кодексу.
Орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122цього Кодексу, зобов`язаний передати земельну ділянку у власність або користування набувачу в порядку, встановленому цим Кодексом.
Пропущення строку подання клопотання, зазначеного в абзаці першому цієї частини, не може бути підставою для відмови набувачу (власнику) такого об`єкта у передачі йому у власність або користування земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт.
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування, в тому числі на умовах оренди, врегульовано статтями 123 та 124 ЗК України.
Стаття 123 ЗК України встановлює порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування. За змістом частини першої-третьої якої надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду (частина шістнадцята статті 123 ЗК України).
Порядок передачі земельних ділянок в оренду встановлений статтею 124 ЗК України. Згідно зазначеної статті передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Це положення узгоджується з вимогами частини другої статті 16 Закону України від 06.10.1998 №161-XIV Про оренду землі, згідно з якою укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу (частина 2 статті 124 Земельного кодексу України).
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу (частина 3 статті 124 Земельного кодексу України).
Отже, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 ЗК України (частина перша статті 124).
Як встановлено в ході розгляду даної справи, позивач 18.08.2020, 11.12.2020, 02.06.2021, 20.09.2021 та 04.02.2022 зверталась до Департаменту «Центр надання адміністративних послуг у місті Луцьку» Луцької міської ради із заявами аналогічного змісту та пакетом документів про надання їй в оренду земельної ділянки кадастровий номер: 0710100000:31:180:0045 площею 0,1383 га, що знаходиться за адресою: м. Луцьк, пров. Красовського, 7 на якій розміщене придбане нею за договором купівлі-продажу від 10.01.2017, зареєстрованим за №23, нежитлове приміщення для спортивного інвентарю /літер А-1/ загальною площею 43 кв.м (а.с.55).
Відповідно до частини першої статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно з частинами першою-третьою статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Як зазначалось вище, відповідно до пунктів а, в частини першої статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що вирішення заяви позивача повинно відбуватись в порядку, визначеному Законом України Про місцеве самоврядування в Україні, тобто на пленарному засіданні ради із прийняттям відповідного рішення, оскільки саме такий спосіб прийняття рішення про надання земельної ділянки в оренду, передбачений законодавством.
Тобто, способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади, з регулювання земельних відносин, є прийняття рішення сесією. Відтак, приписами чинного законодавства встановлено, що розгляд клопотання заінтересованої особи у вирішенні зазначеного питання повинно прийматися у формі рішення, що є виключною компетенцією органів місцевого самоврядування.
З аналізу вказаних норм вбачається, що відповідач, отримавши заяву позивача щодо надання земельної ділянки в оренду, повинен був розглянути її та прийняти за результатом розгляду відповідне рішення.
Проте, як вбачається із матеріалів справи, проекти рішень Луцької міської ради про надання громадянці ОСОБА_1 в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0710100000:31:180:0045 площею 0,1383 га були винесені на розгляд пленарних засідань сесії Луцької міської ради, натомість з витягу з протоколу дистанційного пленарного засідання позачергової 94-ї сесії міської ради VII скликання від 15.10.2020, витягу з протоколу пленарного засідання 5-ї сесії Луцької міської ради VIII скликання від 27.01.2021, витягу з протоколу пленарного засідання 13-ї сесії Луцької міської ради VIII скликання від 23.06.2021, витягу з протоколу пленарного засідання 20-ї сесії Луцької міської ради VIII скликання від 27.10.2021, витягу з протоколу дистанційного пленарного засідання чергової 30-ї сесії Луцької міської ради VIII скликання від 30.03.2022 вбачається, що за результатами розгляду на пленарних засіданнях зазначені проекти рішень прийняті не були, оскільки не набрали необхідної кількості голосів «за» (а.с.30-33,56).
Таким чином, судом встановлено, що відповідачем за результатами розгляду заяв позивача від 18.08.2020, 11.12.2020, 02.06.2021, 20.09.2021 та 04.02.2022 рішення ані про надання позивачу земельної ділянки в оренду, ані про відмову у наданні прийняті не були (а.с.30-33,56).
На думку суду, оскільки вказані вище заяви позивача стосувалися вирішення земельних питань, тому вони повинні були бути розглянуті на пленарному засіданні міської ради з прийняттям відповідного рішення, у даному випадку має місце триваюча протиправна бездіяльність відповідача, яка полягає у неприйнятті рішення за наслідками розгляду поданих вище заяв.
Відсутність належним чином оформленого рішення Луцької міської ради про передачу в оренду земельної ділянки чи відмову у такій передачі у формі рішення, свідчить про те, що уповноважений орган Луцька міська рада не прийняла жодного рішення з числа тих, які повинна була ухвалити за законом.
Винесення 15.10.2020, 27.01.2021, 23.06.2021, 27.10.2021 та 30.03.2022 на сесію міської ради проекту рішення Про надання громадянці ОСОБА_1 на умовах оренди земельної ділянки для обслуговування спортивного комплексу по АДРЕСА_2 площею 0,1383 га» та неприйняття такого рішення (через недостатню кількість голосів за депутатів) свідчить про неналежне виконання відповідачем вимог Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та ЗК України.
Відтак, з урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, виходячи з наданих суду статтею 245 КАС України повноважень, позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не прийняття рішення за вказаними вище заявами належить задовольнити.
Разом з тим суд зазначає, що заяви позивача від 18.08.2020, 11.12.2020, 02.06.2021, 20.09.2021 та 04.02.2022 з якими вона зверталась до Департаменту «Центр надання адміністративних послуг у місті Луцьку» Луцької міської ради є аналогічного змісту про надання їй в оренду земельної ділянки кадастровий номер: 0710100000:31:180:0045 площею 0,1383 га, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , що не заперечується відповідачем (а.с.55).
Відтак, належним способом захисту, необхідним для поновлення прав позивача, є визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не прийняття рішення про надання позивачу в оренду земельної ділянки кадастровий номер 0710100000:31:180:0045 площею 0,1383 га, на якій розміщено придбане нею за договором купівлі-продажу від 10.01.2017 нежитлове приміщення для спортивного інвентарю /літер А-1/ загальною площею 43 кв.м, яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 та зобов`язання у встановленому законодавством порядку розглянути заяву позивача від 04.02.2022 про надання громадянці ОСОБА_1 в оренду земельної ділянки кадастровий номер 0710100000:31:180:0045 площею 0,1383 га, на якій розміщено придбане нею за договором купівлі-продажу від 10.01.2017 нежитлове приміщення для спортивного інвентарю /літер А-1/ загальною площею 43 кв.м, яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 та прийняти рішення, з урахуванням правової оцінки, наданої судом.
Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач не довів правомірності своєї триваючої бездіяльності, у зв`язку із чим позовні вимоги є підставними, обгрунтованими та такими, що підлягають до задоволення.
Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Частиною першою статті 139 КАС України обумовлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача необхідно стягнути судовий збір у розмірі 992,40 грн, сплачений згідно з квитанцією від 30.12.2022 №1 (а.с.9).
Керуючись статтями 243-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Земельного кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Луцької міської ради щодо не прийняття рішення за заявою ОСОБА_1 про надання в оренду земельної ділянки кадастровий номер 0710100000:31:180:0045 площею 0,1383 га, на якій розміщено придбане нею за договором купівлі-продажу від 10.01.2017 нежитлове приміщення для спортивного інвентарю /літер А-1/ загальною площею 43 кв.м, яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Зобов`язати Луцьку міську раду на пленарному засіданні міської ради у встановленому законодавством порядку розглянути заяву ОСОБА_1 від 04 лютого 2022 року про надання в оренду земельної ділянки кадастровий номер 0710100000:31:180:0045 площею 0,1383 га, на якій розміщено придбане нею за договором купівлі-продажу від 10.01.2017 нежитлове приміщення для спортивного інвентарю /літер А-1/ загальною площею 43 кв.м, яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , та за наслідками розгляду прийняти рішення, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Луцької міської ради на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 992,40 грн (дев`ятсот дев`яносто дві гривні 40 копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, встановленого статтею 295 КАС України, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , ідентифікаційний код НОМЕР_2 ).
Відповідач: Луцька міська рада (43025, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Богдана Хмельницького, 19, код ЄДРПОУ 34745204).
Суддя Т.М. Димарчук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.03.2023 |
Оприлюднено | 20.03.2023 |
Номер документу | 109594580 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні