Рішення
від 16.03.2023 по справі 160/294/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 березня 2023 року Справа № 160/294/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Олійника В. М. розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Фасадбудцентр» до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

03 січня 2022 року товариство з обмеженою відповідальністю «Фасадбудцентр» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України, в якій просить:

1. Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме:

-№ 7471748/42021067 від 17.10.2022 р.;

-№ 7471747/42021067 від 17.10.2022 р.;

-№ 7471749/42021067 від 17.10.2022 р.;

-№ 7559644/42021067 від 03.11.2022 р.;

-№ 7559643/42021067 від 03.11.2022 р.

2. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені та подані на реєстрацію податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю «Фасадбудцентр», а саме:

- № 6 від 16.09.2022 р.;

- № 14 від 23.09.2022 р.;

- № 13 від 30.09.2022 р.;

- № 2 від 11.10.2022 р.;

- № 5 від 14.10.2022 р.

3. Стягнути з Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області (49005, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 17-А, ЄДРПОУ ВП: 44118658) та Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, 8; код ЄДРПОУ 43005393) за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Фасадбудцентр» сплачений судовий збір, з розгляду вказаної справи.

Вобґрунтування позову позивач зазначив, що на виконання укладеного договору на поставку товару з товариством з обмеженою відповідальністю «КЛС-Сістем», були надіслані до ГУ ДПС в Дніпропетровській області податкові накладні для їх реєстрації в єдиному реєстрі податкових накладних.

Однак, реєстрацію надісланих податкових накладних спочатку було зупинено, а згодом прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних з підстав ненадання платником податків копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт/послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

У відповідь на скарги підприємства до ДПС України були отримані рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким скарги залишено без задоволення. Підставами для відмови визначено: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».

Вказує, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено конкретного переліку документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної. Наведене унеможливлює визначення платником порядку своїх дій, які він має вчинити з метою прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у ЄРПН.

Позивач вважає, що рішення про відмову у реєстрації податкових накладних є протиправними, оскільки підстав для зупинення реєстрації не було, а первинні документи фінансово-господарської діяльності підприємства та пояснення, які були подані до податкового органу, повністю підтверджують реальність господарських операцій, за результатами яких складено податкові накладні, надіслані для реєстрації.

З урахуванням наведеного, позивач вважає, що рішення є протиправними та підлягають скасуванню, а позовні вимоги задоволенню в повному обсязі.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 січня 2023 року позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю «Фасадбудцентр» залишено без руху та надано час протягом десяти днів з дня отримання копії ухвали для усунення недоліків.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19 січня 2023 року відкрито спрощене провадження у справі без виклику учасників справи.

27 лютого 2023 року засобами поштового зв`язку від представника відповідача - 1 надійшов відзив на позовнузаяву, в якому останній просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог, враховуючи наступне.

ТОВ Фасадбудцентр (код 42021067) обліковується як платник податків за основним місцем обліку (стан: 0) в ГУ ДПС у Дніпропетровській обл. (Новокодацький р-н), вид діяльності - оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням.

Згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних ТОВ Фасадбудцентр подано на реєстрацію податкові накладні: №6 від 16.09.2022 на адресу ТОВ КЛС-СІСТЕМ (код 43664000) з реалізацією товару Плити пінополістирольні екструзійні 1200x600x100 (код згідно з УКТЗЕД 3921110000) на загальну суму 40000 грн., у т.ч. ПДВ 6666,67 грн.; №14 від 23.09.2022 на адресу ТОВ КЛС-СІСТЕМ (код 43664000) з реалізацією товару - Плити пінополістирольні екструзійні 1200x600x100 (код згідно з УКТЗЕД 3921110000) на загальну суму 111200 грн., у т.ч. ПДВ 18533,33 грн.; №13 від 30.09.2022 на адресу ТОВ КЛС-СІСТЕМ (код 43664000) з реалізацією товару - Плити пінополістирольні екструзійні 1200x600x100 (код згідно з УКТЗЕД 3921110000) на загальну суму 29600 грн., у т.ч. ПДВ 4933,33 грн.; №2 від 11.10.2022 на адресу ТОВ КЛС-СІСТЕМ (код 43664000) з реалізацією товару - Плити пінополістирольні екструзійні 1200x600x100 (код згідно з УКТЗЕД 3921110000) на загальну суму 41000 грн., у т.ч. ПДВ 6833,33 грн.; №5 від 14.10.2022 на адресу ТОВ КЛС-СІСТЕМ (код 43664000); з реалізацією товару - Плити пінополістирольні екструзійні 1200x600x100 (код згідно з УКТЗЕД 3921110000) на загальну суму 41200 грн., у т.ч. ПДВ 6866,67 грн.

Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, (дані Квитанції №1).

Порядком 1165 передбачено автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3) (п. 5 Порядку 1165).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.4 Наказу Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 «Про затвердження порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за №1245/34216 (далі Порядок 520) платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку 520 визначено перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у п.5 цього порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування (п.6 Порядку 520).

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п.4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів, наданих платником з Повідомленням до вищезазначених податкових накладних винесені відповідно Рішення від 17.10.2022 № 7471748/42021067, Рішення від 17.10.2022 №7471747/42021067, Рішення від 17.10.2022 №7471749742021067, Рішення від 03.11.2022 №7559644/42021067, Рішення від 03.11.2022 №7559643/42021067 про відмову в реєстрації зазначеної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних з причини ненадання первинних документів щодо придбання товару з відповідними розмірами плити (1200x600x100).

Вказує, що ТОВ Фасадбудцентр 19.10.2022 подано скаргу на Рішення від! 17.10.2022 № 7471748/42021067, Рішення від 17.10.2022 №7471747/42021067, Рішення від 17.10.2022 №7471749/42021067, Рішення від 03.11.2022 №7559644/42021067, Рішення від 03.11.2022 №7559643/42021067. За результатами розгляду скарги комісією центрального рівня прийнято рішення про залишення скарги ТОВ Фасадбудцентр без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Представник відповідача-1 зазначає, що комісія контролюючого органу при прийнятті оскаржуваних рішень діяла у межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачений законом, здійснює перевірку поданих платником податку копій документів.

27 лютого 2023 року засобами поштового зв`язку від представника відповідача - 2 надійшов відзив на позовнузаяву, в якому останній просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог, враховуючи наступне.

ТОВ Фасадбудцентр (код 42021067) обліковується як платник податків за основним місцем обліку (стан: 0) в ГУ ДПС у Дніпропетровській обл. (Новокодацький р-н), вид діяльності - оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням.

Згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних ТОВ Фасадбудцентр подано на реєстрацію податкові накладні: №6 від 16.09.2022 на адресу ТОВ КЛС-СІСТЕМ (код 43664000) з реалізацією товару Плити пінополістирольні екструзійні 1200x600x100 (код згідно з УКТЗЕД 3921110000) на загальну суму 40000 грн., у т.ч. ПДВ 6666,67 грн.; №14 від 23.09.2022 на адресу ТОВ КЛС-СІСТЕМ (код 43664000) з реалізацією товару - Плити пінополістирольні екструзійні 1200x600x100 (код згідно з УКТЗЕД 3921110000) на загальну суму 111200 грн., у т.ч. ПДВ 18533,33 грн.; №13 від 30.09.2022 на адресу ТОВ КЛС-СІСТЕМ (код 43664000) з реалізацією товару - Плити пінополістирольні екструзійні 1200x600x100 (код згідно з УКТЗЕД 3921110000) на загальну суму 29600 грн., ут.ч. ПДВ 4933,33 грн.; №2 від 11.10.2022 на адресу ТОВ КЛС-СІСТЕМ (код 43664000) з реалізацією товару - Плити пінополістирольні екструзійні 1200x600x100 (код згідно з УКТЗЕД 3921110000) на загальну суму 41000 грн., у т.ч. ПДВ 6833,33 грн.; №5 від 14.10.2022 на адресу ТОВ КЛС-СІСТЕМ (код 43664000); з реалізацією товару - Плити пінополістирольні екструзійні 1200x600x100 (код згідно з УКТЗЕД 3921110000) на загальну суму 41200 грн., у т.ч. ПДВ 6866,67 грн.

За результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів, наданих платником з Повідомленням до вищезазначених податкових накладних винесені відповідно Рішення від 17.10.2022 № 7471748/42021067, Рішення від 17.10.2022 №7471747/42021067, Рішення від 17.10.2022 №7471749742021067, Рішення від 03.11.2022 №7559644/42021067, Рішення від 03.11.2022 №7559643/42021067 про відмову в реєстрації зазначеної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних з причини ненадання первинних документів щодо придбання товару з відповідними розмірами плити (1200x600x100).

Представник відповідача-2 звертає увагу, що після зупинення реєстрації податкових накладних ТОВ ФАСАДБУДЦЕНТР пояснення ТОВ ФАСАДБУДЦЕНТР направлялися до ГУ ДПС у Дніпропетровській області, а не до Державної податкової служби України.

За результатами розгляду повідомлення про надання пояснень та копій документів, Комісією ГУ ДПС в Дніпропетровській області (комісією регіонального рівня) прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

Зазначає, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Реєстрі, встановлений пунктом 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затвердженому Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520.

Отже, вказаною нормою не встановлено обов`язок фіскального органу зазначати в квитанції конкретний перелік документів, а лише пропозицію щодо надання документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Натомість обов`язком платника податку є надання повного пакету первинних документів, вичерпний перелік яких встановлений п.14 Порядку зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН..

Крім того, контролюючий орган не може наперед знати які саме документи наявні у платника податку, адже перелік документів, що супроводжують ту чи іншу господарську операцію, може змінюватися залежно від її особливостей.

З викладеного слідує, що платнику надано альтернативу обрання самостійних рішень (надання пояснень та/або документів для реєстрації податкової накладної платник) не обмежуючи його тим самим у поданні виключного переліку документів, а даючи можливість надання наявних документів. Проте, така норма не може допускати формального підходу до надання пояснень та/або документів.

Отже, законодавством не встановлено обов`язку контролюючого органу та відповідної процедури конкретизації переліку документів, необхідних для реєстрації податкової накладної.

Представник відповідача також вказує, що ТОВ Фасадбудцентр 19.10.2022 р. подано скаргу на рішення від 17.10.2022 № 7471748/42021067, рішення від 17.10.2022 №7471747/42021067, рішення від 17.10.2022 №7471749/42021067, рішення від 03.11.2022 №7559644/42021067, рішення від 03.11.2022 №7559643/42021067.

За результатами розгляду скарги комісією центрального рівня прийнято рішення про залишення скарги ТОВ Фасадбудцентр без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Крім того, зазначає, що дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.

Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави, дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги ТОВ «ФАСАДБУДЦЕНТР» про зобов`язання ДПС зареєструвати вищезазначену податкову накладну є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання ДПС зареєструвати податкові накладні в ЄРПН є передчасним.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Фасадбудцентр» (код ЄДРПОУ 42021067) є юридичною особою зареєстрованою 26.03.2018 р., що займається відповідно до своєї основної діяльності будівництвом житлових та нежитлових будівель, тобто є підприємством що виконує будівельно-монтажні роботи та така діяльність підприємства є постійною.

Між ТОВ Фасадбудцентр та ТОВ КЛС-Сістем (код ЄДРПОУ 43664000) укладено договір № 0501-22 від 05.01.2022 р. на поставку товару - плити пінополістирольні екструзійні 1200x600x100".

Відповідно до рахунку № 54 від 15.06.2022 р. перераховано аванс згідно з ПД № 1704 від 30.09.2022 р., ПД № 1607 від 16.09.2022 р., ПД № 1653 від 23.09.2022 р., а також товар було частково відвантажено згідно з ВН № 108 від 30.09.2022 р.

За фактом першої події позивачем складено податкові накладні № 6 від 16.09.2022 р., № 13 від 30.09.2022 р. та № 14 від 23.09.2022 р.

Після отримання передоплати було частково придбано матеріали, а саме плити пінополістирольні екструзійні, які були придбані у контрагента - ТОВ Сучасні рішення груп (код ЄДРПОУ 42874158), що підтверджується також укладеним між контрагентами договором № СР240521-1 від 24.05.2021 р. Такі плити були оплачені згідно з ПД № 959 від 17.06.2022 р. та отримані згідно до ВН № СР-0000097 від 22.06.2022 р. та ПД № 986 від 28.06.2022 р.

Також між позивачем та його контрагентом ТОВ АВЕКС ТОРГОВО-БУДІВЕЛЬНА ГРУПА (код ЄДРПОУ 40959260) відповідно до укладеного договору № 3005/01 від 30.05.2022 р., товар - плити пінополістирольні екструзійні було оплачено згідно з ПД № 927 від 31.05.2022 р. та отримано згідно ВН № АВ-0000196 від 14.06.2022 р.

Відповідно до укладеного договору № БТ-0000039 від 04.01.2022 р. між позивачем та контрагентом ТОВ Будін-Торг (код ЄДРПОУ 35740762) товар - плити пінополістирольні екструзійні було оплачено згідно з ПД № 939 від 03.06.2022 р. та отримано згідно ВН № БТ-0002083 від 15.06.2022 р.

Вказане підтверджується поданими позивачем на адресу відповідача-1 первинними документами, а саме: договір № 0501-22 від 05.01.2022 р., ПД № 1607 від 16.09.2022 р., ПД № 1653 від 23.09.2022 р., ПД № 1704 від 30.09.2022 р., ВН № 108 від 30.09.2022 р., рахунок № 54 від 15.06.2022 р., договір № СР240521-1 від 24.05.2021 р., ПД № 959 від 17.06.2022 р., ПД № 986 від 28.06.2022 р., ВН № СР-0000097 від 22.06.2022 р., договір № 3005/01 від 30.05.2022 р., ПД № 927 від 31.05.2022 р., ВН № АВ-0000196 від 14.06.2022 р., ТТН № АВ-0000196 від 14.06.2022 р., договір № БТ- 0000039 від 04.01.2022 р., рахунок № БТ-0002683 від 15.06.2022 р., ПД № 939 від 03.06.2022 р., ВН № БТ-0002083 від 15.06.2022 р., ТТН № БТ-0000395 від 15.06.2022 р., договір № 3103 від 31.03.2020 р.

Крім того, позивач згідно рахунку № 54 від 15.06.2022 р. перерахував аванс згідно з ПД № 1791 від 14.10.2022 р., ПД № 1768 від 11.10.2022 р. та за фактом першої події було виписано податкові накладні № 2 від 11.10.2022 р. та № 5 від 14.10.2022 р.

Після отримання передоплати позивачем частково придбано матеріал, товар - плити пінополістирольні екструзійні, які були придбані у контрагента - ТОВ Сучасні рішення груп, де такі господарські відносини є постійні, підтвердженням чого є договір № СР240521-1 від 24.05.2021 р. Товар оплачений згідно з ПД № 986 від 28.06.2022 р. та отримано згідно ВН № СР-0000106 від 05.07.2022 р.

Крім того, після отримання передоплати, матеріали закуповувалися у різних постачальників, в залежності від умов та строків постачання, а саме у вищенаведених контрагентів. Даний вид товару цими контрагентами постачався від одного виробника під брендом Реnоbоаrd, а саме від ТОВ ВКФ Еліт Пласт з виробничими потужностями у м. Тернопіль, вул. Микулинецька, буд. 46-6. При цьому, надавався сертифікат відповідності на відповідну продукцію.

Вказане підтверджується поданими позивачем на адресу відповідача-1 первинними документами, а саме: договір № 0501-22 від 05.01.2022 р., ПД № 1791 від 14.10.2022 р., ПД № 1768 від 11.10.2022 р., рахунок № 54 від 15.06.2022 р., договором № СР240521-1 від 24.05.2021 р.., ПД № 959 від 17.06.2022 р., ГІД № 986 від 28.06.2022 р., ВН № СР-0000097 від 26.02.2021 р., договором № 3005/1 від 30.05.2022 р., ПД № 927 від 31.05.2022 р., ВН № АВ-0000196 від 14.06.2022 р., ТТН № АВ-0000196 від 14.06.2022 р., договором № БТ-0000039 від 04.01.2022 р., рахунком № БТ-0002683 від 15.06.2022 р., ПД № 939 від 03.06.2022 р., ВН № БТ-0002083 від 15.06.2022 р., ТТН № БТ-0000395 від 15.06.2022 р., договором № 3103 від 31.03.2020 р., сертифікатом якості № б/н від 21.09.2021 р., паспортом якості № 71 від 16.05.2022 р.

16.09.2022 р. позивачем було подано на реєстрацію податкову накладну № 6 із загальною сумою коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість, 40 000, 00 грн., сума податку на додану вартість 6 666, 666 грн. відносно покупця - ТОВ КЛС-Сістем, однак реєстрацію такої накладної було зупинено з підстав не надання первинних документів щодо здійснення такої операції із контрагентом, а саме нібито позивачем не надано первинні документи щодо придбання товару з відповідними розмірами, тощо.

На підтвердження інформації щодо операції, відображеній у податковій накладній № 6 від 16.09.2022 року, позивачем до податкового органу направлено пояснення та документи, які підтверджують виконання господарської операції, а саме, що підтверджується повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 12.10.2022 року № 1, де, серед іншого, повідомлялося, що обсяг придбання товару та обсяг його постачання є однаковим, також повідомлено, що діяльність деталізована в документах є постійною, регулярною і впливає на фінансовий результат. В штаті підприємства працюють 5 осіб. По ТОВ КЛС-Сістем була передоплата по рахункам №50 від 08.06.2022, та pax №54 від 15.06.2022 на закупівлю товарів.

Однак, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення № 7471748/42021067 від 17.10.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 6 від 16.09.2022 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт/послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація: не надано первинні документи щодо придбання товару з відповідними розмірами, тощо.

Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідача-1 № 7471748/42021067 від 17.10.2022 р., позивач подав скаргу на адресу відповідача-2, однак рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.11.2022 р. № 59140/42021067/2, відповідач-2 залишив скаргу позивача без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін, через ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунку-фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Також, 23.09.2022 року позивачем було подано на реєстрацію податкову накладну № 14 із загальною сумою коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку на додану вартість 111 200, 00 грн., з урахуванням податку на додану вартість 18 533, 334 грн. відносно покупця - ТОВ «КЛС-Сістем», однак реєстрацію такої накладної було зупинено з підстав не надання первинних документів щодо здійснення такої операції із контрагентом, а саме нібито позивачем не надано первинні документи щодо придбання товару з відповідними розмірами, тощо.

На підтвердження інформації щодо операції, відображеній у податковій накладній № 14 від 23.09.2022 року, позивачем до податкового органу направлено пояснення та документи, які підтверджують виконання господарської операції, а саме, що підтверджується повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 12.10.2022 року № 1, де, серед іншого, повідомлялося, що обсяг придбання товару та обсяг його постачання є однаковим, також повідомлено, що деталізована в документах операція є постійною, регулярною і впливає на фінансовий результат. В штаті підприємства працюють 5 осіб. По ТОВ КЛС-Сістем була передоплата по рахункам №50 від 08.06.2022, та pax №54 від 15.06.2022 на закупівлю товарів.

Однак, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення № 741747/42021067 від 17.10.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 14 від 23.09.2022 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт/послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація: не надано первинні документи щодо придбання товару з відповідними розмірами, тощо.

Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідача-1 № 7471747/42021067 від 17.10.2022 року, позивач подав скаргу на адресу відповідача-2, однак рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.11.2022 р. № 59139/42021067/2, відповідач-2, залишив скаргу позивача без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін, через ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунку-фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Крім того, 30.09.2022 р. позивачем було подано на реєстрацію податкову накладну № 13 із загальною сумою коштів, що підлягають сплаті 29 600, 00 грн., з урахуванням податку на додану вартість 4 933, 334 грн. відносно покупця - ТОВ «КЛС-Сістем», однак реєстрацію такої накладної було зупинено з підстав не надання первинних документів щодо здійснення такої операції із контрагентом, а саме нібито позивачем не надано первинні документи щодо придбання товару з відповідними розмірами, тощо.

На підтвердження інформації щодо операції, відображеній у податковій накладній № 13 від 30.09.2022 року, позивачем до податкового органу направлено пояснення та документи, які підтверджують виконання господарської операції, а саме, що підтверджується повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 12.10.2022 року № 1, де, серед іншого, повідомлялося, що обсяг придбання товару та обсяг його постачання є однаковим, також повідомлено, що деталізована в документах операція є постійною, регулярною і впливає на фінансовий результат. В штаті підприємства працюють 5 осіб. По ТОВ КЛС-Сістем було передоплата по рахункам №50 від 08.06.2022, та pax №54 від 15.06.2022 на закупівлю товарів.

Однак, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення № 7471749/42021067 від 17.10.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 13 від 30.09.2022 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт/послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація: не надано первинні документи щодо придбання товару з відповідними розмірами, тощо.

Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідача-1 № 7471749/42021067 від 17.10.2022 року, позивач подав скаргу на адресу відповідача-2, однак рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.11.2022 р. № 59141/42021067/2 відповідач-2 залишив скаргу позивача без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін, через ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунку-фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

11.10.2022 р. позивачем було подано на реєстрацію податкову накладну № 2 із загальною сумою коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку на додану вартість

41 000, 00 грн., сума податку на додану вартість - 6 833, 334 грн., відносно покупця - ТОВ

«КЛС-Сістем», однак реєстрацію такої накладної було зупинено з підстав не надання

первинних документів щодо здійснення такої операції із контрагентом, а саме нібито

позивачем не надано первинні документи щодо придбання товару з відповідними розмірами, тощо.

На підтвердження інформації щодо операції, відображеній у податковій накладній № 2 від 11.10.2022 року, позивачем до податкового органу направлено пояснення та документи, які підтверджують виконання господарської операції, а саме, що підтверджується повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 27.10.2022 року № 1, де, серед іншого, повідомлялося, що обсяг придбання товару та обсяг його постачання є однаковим, також повідомлено, що деталізована в документах операція є постійною, регулярною і впливає на фінансовий результат. В штаті підприємства працюють 5 осіб. По ТОВ КЛС-Сістем було передоплата по рахункам №50 від 08.06.2022, та pax №54 від 15.06.2022 на закупівлю товарів.

Однак, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення № 7559644/42021067 від 03.11.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 11.10.2022 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт/послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація: не надано первинні документи щодо придбання товару з відповідними розмірами плити (1200х600х100), тощо.

Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідача-1 № 7559644/42021067 від 03.11.2022 року, позивач подав скаргу на адресу відповідача-2, однак рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.11.2022 р. № 63314/42021067/2 відповідач-2 залишив скаргу позивача без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін, через ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунку-фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Крім того, 14.10.2022 р. позивачем було подано на реєстрацію податкову накладну № 5 із загальною сумою коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку на додану вартість 41 200, 00 грн., сума податку на додану вартість 6 866, 666 грн. відносно покупця - ТОВ «КЛС-Сістем», однак реєстрацію такої накладної було зупинено з підстав не надання первинних документів щодо здійснення такої операції із контрагентом, а саме нібито позивачем не надано первинні документи щодо придбання товару з відповідними розмірами, тощо.

На підтвердження інформації щодо операції, відображеній у податковій накладній № 5 від 14.10.2022 року, позивачем до податкового органу направлено пояснення та документи, які підтверджують виконання господарської операції, а саме, що підтверджується повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 27.10.2022 року № 1, де, серед іншого, повідомлялося, що обсяг придбання товару та обсяг його постачання є однаковим, також повідомлено, що деталізована в документах операція є постійною, регулярною і впливає на фінансовий результат. В штаті підприємства працюють 5 осіб. По ТОВ КЛС-Сістем була передоплата по рахункам №50 від 08.06.2022, та pax №54 від 15.06.2022 на закупівлю товарів.

Однак, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення № 7559643/42021067 від 03.11.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 14.10.2022 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт/послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація: не надано первинні документи щодо придбання товару з відповідними розмірами плити (1200х600х100), тощо.

Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідача-1 № 7559643/42021067 від 03.11.2022 року, позивач подав скаргу на адресу відповідача-2, однак рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.11.2022 р. № 63313/42021067/2 відповідач-2 залишив скаргу позивача без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін, через ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунку-фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Не погоджуючись з оскаржуваними рішеннями комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7471748/42021067 від 17.10.2022 р., № 7471747/42021067 від 17.10.2022 р., № 7471749/42021067 від 17.10.2022 р.,№ 7559644/42021067 від 03.11.2022 р.,№ 7559643/42021067 від 03.11.2022 р. про відмову в реєстрації податкових накладних, з метою їх скасування та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд виходить з наступного.

Згідно з п. 197.1 ст. 197 Податкового кодексу України (далі - ПК України) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 року (далі Порядок № 1165).

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/ розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/ розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/ розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Так, реєстрацію податкової накладної позивача зупинено з тих підстав, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг відсутні в таблиці даних податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідач п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

У вказаній квитанції запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Оцінюючи наведені в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної підстави контролюючого органу, суд зазначає, що у додатку 3 до Порядку №1165, визначено критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема, відповідно до пункту 1 відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

З урахуванням положень наведених норм, суд звертає увагу, що у разі зупинення реєстрації податкових накладних на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Таким чином, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.

Як вбачається зі змісту квитанції про зупинення реєстрації складеної позивачем податкової накладної, контролюючий орган вказав, що господарська операція платника податків відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Суд зазначає, що зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Натомість, надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Таким чином, під час зупинення реєстрації податкової накладної відповідач-1 застосував критерії ризиковості здійснення операцій до податкових накладних, що не відповідає приписам пунктів 6, 7 Порядку № 1165 та свідчить про відсутність обґрунтованих підстав для зупинення реєстрації податкової накладної.

Крім того, суд зазначає, що відповідачем-1 не підтверджено факт виявлення під час моніторингу об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання товару, дані про який зазначено у податковій накладній, та/або ймовірності уникнення позивачем виконання свого податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.

Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Таким чином, судом встановлено, що позивачем подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, щодо якої заявлено позовні вимоги. ГУ ДПС у Дніпропетровській області за наслідком проведеного моніторингу зупинено реєстрацію зазначеної податкової накладної та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Позивачем надіслано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунків коригування, реєстрацію якої зупинено, що підтверджено матеріалами справи.

Проте, в порушення наведених вимог законодавства оскаржуване рішення містить лише загальне твердження про ненадання платником податку копій документів складених із порушенням законодавства без конкретизації, які саме документи складено з порушенням законодавства, які документи не надано, що не дозволяють приймати їх до податкового і бухгалтерського обліку, та не конкретизовано, які саме документи не надано на підтвердження яких операцій.

Рішення суб`єкта владних повноважень не містить чіткого визначення підстав та мотивів для прийняття рішень про відмову в реєстрації податкової накладної, що свідчить про їх необґрунтованість.

Таким чином, оскаржуване рішення є необґрунтованим, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують підставу для реєстрації податкової накладної, а отже контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення комісії яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7471748/42021067 від 17.10.2022 р., № 7471747/42021067 від 17.10.2022 р., № 7471749/42021067 від 17.10.2022 р.,№ 7559644/42021067 від 03.11.2022 р.,№ 7559643/42021067 від 03.11.2022 р. про відмову в реєстрації податкових накладних № 6 від 16.09.2022 р., № 14 від 23.09.2022 р., № 13 від 30.09.2022 р., № 2 від 11.10.2022 р., № 5 від 14.10.2022 р. прийняті не у спосіб визначений законом, а отже, є протиправними та підлягають скасуванню.

Щодо вимоги про покладення на Державну податкову службу України обов`язку зареєструвати податкову накладну № 6 від 16.09.2022 р., № 14 від 23.09.2022 р., № 13 від 30.09.2022 р., № 2 від 11.10.2022 р., № 5 від 14.10.2022 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає наступне.

Так, відповідачем-2 у відзиві на позовну заяву вказано, що вимоги щодо зобов`язання зареєструвати податкові накладні є дискреційними повноваженнями відповідача.

Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Згідно ч.4 ст.245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Тобто, законодавець передбачив обов`язок суду змусити суб`єкт владних повноважень до правомірної поведінки, а не вирішувати питання, які належать до функцій і виключної компетенції останнього (дискреційні повноваження), тому втручання в таку діяльність є формою втручання в дискреційні повноваження наведеного органу та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

При цьому, суд зазначає, що дискреційні повноваження - це комплекс прав і зобов`язань представників влади як на державному, так і на регіональному рівнях, у тому числі представників суспільства, яких уповноважили діяти від імені держави чи будь-якого органу місцевого самоврядування, що мають можливість надати повного або часткового визначення і змісту, і виду прийнятого управлінського рішення.

Тобто дискреційні повноваження це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.

У разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущення свавілля в органах влади.

Відповідно до Рекомендацій Ради Європи № R(80)2 щодо здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятих Кабінетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він уважає найкращим за конкретних обставин, та яке захистить або відновить порушене право.

Водночас, адміністративний суд під час розгляду та вирішення публічно-правових спорів перевіряє, чи рішення суб`єкта владних повноважень прийняте у межах законної дискреції.

Відповідно до правил правозастосування практики Європейського суду з прав людини, суд не може своїм рішенням підмінити рішення суб`єкта владних повноважень.

Згідно з абзацом 3 пункту 10.3 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 20.05.2013 року № 7 «Про судове рішення в адміністративній справі», суд може ухвалити постанову про зобов`язання відповідача прийняти рішення певного змісту, за винятком випадків, коли суб`єкт владних повноважень під час адміністративних процедур відповідно до закону приймає рішення на основі адміністративного розсуду.

Крім того, суд за зазначає, що Постановою Верховного Суду України від 16 вересня 2015 року № 21-1465а15 встановлено, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Положеннями КАС України визначено, що кожна особа має право звернутися до суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Адміністративний позов може містити вимоги про зобов`язання відповідача суб`єкта владних повноважень прийняти рішення або вчинити певні дії.

У разі задоволення позову суду надано право прийняти рішення про зобов`язання відповідача вчинити певні дії.

З викладеного слідує, що законодавством передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов`язувати суб`єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.

Крім того, суд зазначає, що Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Виявлення розбіжностей даних податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних, у свою чергу, є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.

Отже, відсутність реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.

Таким чином, законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання ДПС зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, у зв`язку з чим, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, порушеного оскаржуваними рішеннями.

У даному випадку, задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання ДПС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

При цьому, відповідно до пунктів 19 та 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до Державної фіскальної служби відповідного рішення суду).

У разі надходження до Державної фіскальної служби рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому, датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).

Таким чином, для відновлення порушених прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного отримання.

Відповідно до ч. 1ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Частиною 2статті 77 КАС України, встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевказане,суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову.

На підставіст. 139 КАС України суд також вважає за необхідне присудити на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровськійобласті судові витрати у розмірі 12405,00 грн.

Керуючись ст. ст. 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Дніпропетровській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиномуреєстрі податкових накладних № 7471748/42021067 від 17.10.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 6 від 16.09.2022 року, складеної товариством з обмеженою відповідальністю «Фасадбудцентр».

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6 від 16.09.2022 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Фасадбудцентр» (код ЄДРПОУ 42021067), датою її фактичного подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Дніпропетровській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиномуреєстрі податкових накладних № 7471747/42021067 від 17.10.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 14 від 23.09.2022 року, складеної товариством з обмеженою відповідальністю «Фасадбудцентр».

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 14 від 23.09.2022 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Фасадбудцентр» (код ЄДРПОУ 42021067), датою її фактичного подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Дніпропетровській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиномуреєстрі податкових накладних № 7471749/42021067 від 17.10.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 13 від 30.09.2022 року, складеної товариством з обмеженою відповідальністю «Фасадбудцентр».

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 13 від 30.09.2022 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Фасадбудцентр» (код ЄДРПОУ 42021067), датою її фактичного подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Дніпропетровській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиномуреєстрі податкових накладних № 7559644/42021067 від 03.11.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 11.10.2022 року, складеної товариством з обмеженою відповідальністю «Фасадбудцентр».

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 11.10.2022 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Фасадбудцентр» (код ЄДРПОУ 42021067), датою її фактичного подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Дніпропетровській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиномуреєстрі податкових накладних № 7559643/42021067 від 03.11.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 14.10.2022 року, складеної товариством з обмеженою відповідальністю «Фасадбудцентр».

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 від 14.10.2022 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Фасадбудцентр» (код ЄДРПОУ 42021067), датою її фактичного подання.

Присудити на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Фасадбудцентр» (код ЄДРПОУ 42021067) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ ВП: 44118658) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 12405,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України, до Третього апеляційного адміністративного суду.

Суддя В.М. Олійник

Дата ухвалення рішення16.03.2023
Оприлюднено20.03.2023
Номер документу109594597
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів

Судовий реєстр по справі —160/294/23

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 16.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 26.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 30.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 25.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Рішення від 16.03.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Ухвала від 19.01.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Ухвала від 09.01.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні