ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
15 березня 2023 року м. Дніпросправа № 160/11103/22
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Малиш Н.І. (доповідач), суддів: Прокопчук Т.С., Баранник Н.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2022року (суддя 1-ї інстанції Савченко А.В.) в адміністративній справі №160/11103/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРЕКСПЕРТДЕВЕЛОПМЕНТ" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
26.07.2022р. позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби про визнання протиправними та скасування рішення Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 18.10.2021р. №3240230/43794519 про відмову в реєстрації податкової накладної від 16.09.2021р. №54.; зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №54 від 16.09.2021р.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2022 року у позов задоволено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач ГУ ДПС у Дніпропетровській області подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити. Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до прийняття невірного рішення.
В силу пункту 3 частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Перевіривши матеріали справи, обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов таких висновків.
Судом встановлено, що ТОВ «УКРЕКСПЕРТДЕВЕЛОПМЕНТ» зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 24.11.2020 р., згідно із випискою про державну реєстрацію №1002241070001095281 та перебуває на обліку у Соборній ДПІ (Соборного р-н м.Дніпра), Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області з 08.09.2020 р. № 046320195336. Основним видом економічної діяльності є 41.20 «Будівництво житлових і нежитлових будівель».
Товариство є платником податку на додану вартість.
Товариство використовує технологічне обладнання: Будівельне обладнання та інструмент, яке Товариство взяло в оренду у Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на підставі Договору оренди обладнання від 01.09.2021 р. № 01/09-21 та актом прийому-передачі об`єкту оренди до Договору оренди обладнання від 01.09.2021 р. №1/09-21.
Товариство забезпечує свої господарські потреби в трудових ресурсах за рахунок власних штатних працівників, що підтверджується штатним розкладом від 30.09.2012р. №06-ш та наказом від 30.09.2021 р. №06-ш.
Між Товариством з обмеженою відповідальністю «УКРЕКСПЕРТДЕВЕЛОПМЕНТ» (Виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «АГРОСФЕРА-ТРЕЙД» (Замовник), укладено Договір від 09.09.2021 р. №УЕД-21/004-МР, відповідно до якого Виконавець зобов`язується виконати роботи з монтажу металевого навісу (29,1x12,6x5м. Б= 366,7 м2) над вантажно-розвантажувальною рампою за завданням та на об`єкті Замовника, який знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, с. Лобойківка, вул. Центральна, 1-А, та поставку матеріалів у відповідності з завданням, а Замовник зобов`язується прийняти виконані роботи та оплатити їх.
Згідно із п.2.1. цього Договору 2.1. ціна Робіт (Договірна ціна) визначена Сторонами на підставі Протоколу погодження Договірної ціни, (Додаток № 1 до Даного Договору, який є його невід`ємною частиною) та складає 1 183 050,00 грн., в тому числі ПДВ (20%) 197 175,00 грн.
Відповідно до п.2.4.1. цього Договору, Замовник зобов`язується здійснити попередню оплату у розмірі 100% від вартості матеріалів, що вказана у Додатку №2 до Договору, яка складає 688420,00 грн., в т.ч. ПДВ 20% - 114736,67 грн., а також здійснити попередню оплату у розмірі 50% від вартості виконання монтажних робіт, що вказана у Додатку №1 до Договору, яка складає 247 315,00 грн., в т.ч. ПДВ 20% - 41219,17 грн., впродовж 7 (семи) банківських днів з дати підписання Сторонами Договору та отримання рахунку від Виконавця.
Згідно із п.2.4.2. 2.4.2. цього Договору решту у розмірі 50% від вартості монтажних робіт, що вказана у Додатку № 1 до Договору, яка складає 247 315,00 грн., в т.ч. ПДВ 20% - 41 219,16 грн. Замовник сплачує Виконавцю впродовж 3 (трьох) банківських днів з моменту прийняття робіт та підписання Сторонами Акту здачі-приймання виконаних робіт.
Відповідно до протоколу погодження договірної ціни Додатку №1 до Договору від 09.09.2021 р. №УЕД-21/004-МР сторони, на виконання п.1.1 Договору досягли згоди, що загальна вартість робіт за виконання монтажних робіт складає 494630,00 грн. (з ПДВ).
Згідно із калькуляцією на матеріали №1 Додатку №2 до Договору від 09.09.2021 р. №УЕД-21/004-МР сторони, на виконання п.1.1 Договору досягли згоди, що роботи виконуються матеріалами, які забезпечує Виконавець за рахунок Замовника та їх загальна вартість складає 688420,00 грн. (з ПДВ).
Відповідно до Додаткової угоди №1 від 02.11.2021 р. до Договору від 09.09.2021 р. №УЕД-21/004-МР сторони уклали про таке:
1. Виконати додаткові роботи з влаштування бетонної основи та викласти їх у Додатку №3 (Протокол погодження договірної ціни №2) та Додатку №4 (Калькуляція на матеріали №2) до цього Договору.
2.Викласти п.1.1. цього Договору в наступній редакції:
На умовах, викладених в Договорі, Виконавець зобов`язується виконати роботи з монтажу металевого навісу (29,1x12,6x5м.S=366,7м2) над вантажно-розвантажувальною рампою за завданням Замовника та виконати додаткові роботи з влаштування бетонної основи на об`єкті Замовника, який знаходиться за адресою: Дніпропетровська обл., с.Лобойківка, вул. Центральна, 1-А, (далі за текстом-Роботи), та поставку матеріалів, у відповідності з завданням, а Замовник зобов`язується прийняти виконані роботи та оплатити їх.
3. Викласти п.2.1. цього Договору в наступній редакції: Ціна Робіт (Договірна ціна) визначена Сторонами на підставі Протоколу погодження договірної ціни та Протоколу погодження договірної ціни №2 (Додаток № 1 та Додатком № 3 до Даного Договору, який є його невід`ємною частиною) та складає 1 276 946,71 грн., в тому числі ПДВ (20%) 212 824,45 грн.
Викласти п.2.4. цього Договору в наступній редакції:
2.4. Оплата робіт Замовником, розмір якої, погоджений Сторонами у пункті 2.1 цього Договору, здійснюється шістьма частинами у національній валюті України - гривні, шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок Виконавця, у наступному порядку:
2.4.1. Замовник зобов`язується здійснити попередню оплату у розмірі 100% від вартості матеріалів, що вказана у Додатку № 2 до Договору, яка складає 688 420,00 грн., в т.ч. ПДВ 20% - 114 736,67 грн., а також здійснити попередню оплату у розмірі 50% від вартості виконання монтажних робіт, що вказана у Додатку № 1 до Договору, яка складає 247 315,00 грн., в т.ч. ПДВ - 20% 41 219,17 грн., впродовж 7 (семи) банківських днів з дати підписання Сторонами Договору та отримання рахунку від Виконавця.
Замовник зобов`язується здійснити попередню оплату за додаткові роботи у розмірі 100% від вартості матеріалів, що вказана у Додатку №4 до Договору, яка складає 58772,71 грн., в т.ч. ПДВ 20% - 9795,45 грн., а також здійснити попередню оплату у розмірі 50% від вартості виконання додаткових робіт, що вказана у Додатку №3 до Договору, яка складає 17562,00 грн., в т.ч. ПДВ - 20%2 927,00 грн., впродовж 7 (семи) банківських днів з дня підписання Сторонами Додаткової угоди №1 до цього Договору та отримання рахунку від Виконавця.
2.4.2.Решту у розмірі 50% від вартості додаткових робіт, що вказана у Додатку №3 Договору, яка складає 17 562,00 грн., в т.ч. ПДВ - 20% 2 927,00 грн. Замовник сплачує Виконавцю впродовж 3 (трьох) банківських дні моменту прийняття робіт та підписання Сторонами Акту здачі-приймання виконаних робіт №1.
Решту у розмірі 50% від вартості монтажних робіт, що вказана у Додатку № 1 Договору, яка складає 247 315,00 грн., в т.ч. ПДВ 20% - 41 219,16 грн. Замовник сплачує Виконавцю впродовж 3 (трьох) банківських дні моменту прийняття робіт та підписання Сторонами Акту здачі-приймання виконаних робіт №2.
5. Викласти п.3.2. цього Договору в наступній редакції:
Виконавець зобов`язується виконати роботи, які викладені у Додатку №1, у строк (шістдесят) календарних днів з моменту отримання попередньої оплати від Замовника підписаного технічного завдання за актом прийому-передачі, а також виконати додаткові роботи, які викладені у Додатку №3, у строк 10 (десять) календарних днів з моменту отримання попередньої оплати (за додаткові роботи) від Замовника.
Відповідно до Додаткової угоди №2 від 08.11.2021 р. до Договору від 09.09.2021 р. №УЕД-21/004-МР сторони уклали цю Додаткову угоду №2 про нижченаведене:
1.Викласти пункт 3.2. Договору в наступній редакції:
« 3.2. Виконавець зобов`язується виконати роботи, які викладені у Додатку №1, у строк 90 (дев`яносто) календарних днів з моменту отримання попередньої оплати від Замовника та підписаного технічного завдання за актом прийому-передачі, а також виконати додаткові роботи, які викладені у Додатку №3, у строк 10 (десять) календарних днів з моменту отримання попередньої оплати (за додаткові роботи) від Замовника»
Згідно із Додатковою угодою №3 від 14.12.2021 р. до Договору від 09.09.2021 р. №УЕД-21/004-МР сторони уклали цю Додаткову угоду №3 про нижченаведене:
1.Викласти пункт 3.2. Договору в наступній редакції:
« 3.2. Виконавець зобов`язується виконати роботи, які викладені у Додатку №1, у строк 90 (дев`яносто) календарних днів з моменту отримання попередньої оплати від Замовника та підписаного технічного завдання за актом прийому-передачі, а також виконати додаткові роботи, які викладені у Додатку №3, у строк 10 (десять) календарних днів з моменту закінчення виконання робіт, які викладені у Додатку №1 та отримання попередньої оплати від Замовника.»
Відповідно до калькуляції на матеріали №2 Додатку до Договору від 09.09.2021р. №УЕД-21/004-МР сторони на виконання Додаткової угоди №1 цього Договору досягли згоди, що роботи виконуються матеріалами, які забезпечує Виконавець за рахунок Замовника та їх загальна вартість складає 58772,71 грн. (з ПДВ).
Згідно із протоколом погодження договірної ціни №2 Додатку Договору від 09.09.2021 р. №УЕД-21/004-МР сторони на виконання Додаткової угоди №1 цього Договору досягли згоди, що розмір виконання додаткових робіт з влаштування бетонної основи складає 35124,00 грн.
На виконання вищезазначеного Договору від 09.09.2021 р. №УЕД-21/004-МР ТОВ «УКРЕКСПЕРТДЕВЕЛОПМЕНТ» здійснило попередню оплату у розмірі 50% за виконання монтажних робіт за адресою: Дніпропетровська область, с. Лобойківка, вул.Центральна, 1-а у сумі 247 315,00 грн., згідно з рахунком від 09.09.2021 р. №53, що підтверджується платіжним доручення 16.09.2021 р. №717.
Крім того, в матеріалах справи містяться оборотно-сальдові відомості по рахунку 361 та 6432 за вересень 2021 р.
ТОВ «УКРЕКСПЕРТДЕВЕЛОПМЕНТ» було складено податкову накладну від 16.09.2021р. №54 та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація вказаної податкової накладної була зупинена.
Так згідно з інформацією, зазначеною у квитанції від 11.10.2021 р. №9298627385: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 16.09.2021 р. №54 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 43.29, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу того постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, у зв`язку із чим запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
З метою надання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрації податкової накладної в ЄРПН, ТОВ «УКРЕКСПЕРТДЕВЕЛОПМЕНТ» направлено на адресу контролюючого органу повідомлення від 11.10.2021р. №1 та копії документів щодо ПН/РК, реєстрація якої зупинено від 16.09.2021р. №54 з додаванням документів, що підтверджують господарські операції, що на думку позивача, було цілком достатньою підставою для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за конкретним критерієм, підтверджуючих господарську операцію та підстави їх складання.
На підтвердження господарських операцій, що стали підставою для подання податкової накладної від 16.09.2021 р. №54, ТОВ «УКРЕКСПЕРТДЕВЕЛОПМЕНТ» надало пояснення від 12.10.2021 р. №1 з такими документами:
1.Пояснення вих. №12/10-1 від 12.10.2021 р.;
2.Договір № УЕД-21/004-МР від 09.09.2021 р.;
3.Рахунок №53 від 09.09.2021 р.;
4.Платіжне доручення №717 від 16.09.2021 р.;
5.Податкова накладна №54 від 16.09.2021 р.;
6.Квитанція від 11.10.2021 р.
Відповідно до рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України (надалі - Комісія) від 18.10.2021 р. за № 3240230/43794519 позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Додаткова інформація: відсутні первинні документи щодо придбання та транспортування ТМЦ від постачальника (відсутні договори, видатні накладні, товарно-транспортні накладні, банківські виписки тощо).
Позивачем 24.11.2021 р. направлено скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних на рішення від 18.10.2021 р. №3240230/43794519 винесеного комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.
Проте, за результатами її розгляду рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації ця скарга залишена без задоволення, а рішення Комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/рахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Вважаючи протиправним рішення податкового органу, позивач звернувся до суду із зазначеним позовом.
Суд першої інстанції задовольняючи позов дійшов висновку про обґрунтованість позову щодо протиправності оскаржених рішень відповідача ГУ ДПС у Дніпропетровській області у зв`язку з чим повний та ефективний захист порушеного права позивача може бути забезпечений шляхом зобов`язання ДПС України здійснити реєстрацію спірної податкової накладної.
Переглядаючи судове рішення, колегія суддів суду апеляційної інстанції доходить наступного висновку.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). (пункт 201.7 статі 201 ПК України).
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (надалі - Порядок №1246).
За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку №1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1246 до Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200 1.3, 200 1.9 статті 200 1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України "Про електронні довірчі послуги", «Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній / розрахунку коригування.
Пунктом 8 Порядку №1246 передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку.
Згідно з пунктом 11 Порядку №1246 після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України "Про електронні довірчі послуги", «Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктом 17 Порядку №1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Пунктом 18 Порядку №1246 передбачено, що на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до цієї норми Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 11.12.2019 року №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", яка набрала чинності 01.02.2020 року та якою зокрема затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі Порядок №1165).
Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Згідно з пунктом 2 Порядку №1165 у цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
- автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації;
- комісія контролюючого органу - комісія регіонального та центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
- комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС;
- комісія центрального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ДПС;
- критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик;
- ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
У пункті 3 Порядку №1165 наведені ознаки безумовної реєстрації, у разі відповідності яким податкових накладних / розрахунків коригування, що подані на реєстрацію в Реєстрі, такі податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку) згідно з пунктом 4 цього Порядку підлягають безумовній реєстрації в Реєстрі.
Натомість, відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Абзацом 1 пункту 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пунктів 8, 9 Порядку №1165 платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет.
Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Вказані норми свідчать, що контролюючий орган після надходження податкової накладної до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій. Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1156). Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156). У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція. У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної також зупиняється. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний зокрема вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Як свідчать встановлено обставини справи, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної, поданої позивачем на реєстрацію в ЄРПН, стали висновки контролюючого органу про відсутність в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що постачаються(виготовляються) на постійній основі, та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару та обсягу постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.
У Додатку 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій.
Згідно з п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Разом з тим, даний критерій, відповідно до Додатку 3 Порядку №1165 являє собою відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Тобто, для посилання на визначений критерій ризиковості мають існувати зазначені в критерії передумови та повинен бути обґрунтований розрахунок за цим критерієм відповідно до п. 11 Порядку №1165.
Проте, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС
Суд також звертає увагу на те, що контролюючий орган, зупинивши реєстрацію податкової накладної і запропонувавши платнику податків надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних у Реєстрі, не вказав конкретний перелік таких документів.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу.
Як встановлено з матеріалів справи позивачем окрім пояснень, на підтвердження здійснення господарських операцій, зазначених в податкових накладних були надані і відповідні документи.
За правовою позицією Верховного Суду в постанові від 18.12.2019 у справі №560/435/19 конкретний перелік документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки. У разі спору щодо правомірності рішення суб`єкт владних повноважень може посилатися тільки на ті обставини, що зазначені у рішенні як підстава його прийняття. Не зазначення в рішенні цих обставин тлумачиться на користь висновку про його неправомірність. З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації ПН не відповідає критерію обґрунтованості.
Приймаючи рішення про відмову в реєстрації податкової накладної податковий орган також податковий орган зазначив про ненадання документів щодо підтвердження відповідності продукції, наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Проте не вказав причин відхилення наданих позивачем доказів, або/та сумнів у достовірності наданої в них інформації.
Суд також враховує правовий висновок Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі №2040/7089/18 від 03.06.2021, який вказав, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Отже, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо надання необхідного обсягу документів.
Таким чином, є вірними висновки суду першої інстанції, що податковим органом не було виконано законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Відтак, оскільки рішення комісії про відмову у реєстрації податкової накладної підлягає скасуванню, суд першої інстанції вірно дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірну податкову накладну.
Суд апеляційної інстанції не надає оцінку висновкам суду першої інстанції щодо розподілу судових витрат на правничу допомогу, оскільки будь-яких доводів апеляційна скарга з цього питання не містить.
Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи зазначене, суд першої інстанції вірно встановив обставини справи та ухвалив рішення з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, підстави для скасування судового рішення відсутні.
Розподіл судових витрат не здійснюється відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2022року в адміністративній справі №160/11103/22 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки визначені ст.ст 328, 329 КАС України.
Головуючий - суддяН.І. Малиш
суддяТ.С. Прокопчук
суддяН.П. Баранник
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.03.2023 |
Оприлюднено | 20.03.2023 |
Номер документу | 109598844 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Малиш Н.І.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні