Справа №2-3030-1/10
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 серпня 2010 року Святошинс ький районний суд м. Києва
в складі: головуючого Моро зова М.О.
при секретарі Родько Г.В.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в м. Києві ц ивільну справу за позовом О СОБА_1 до Управління пен сійного фонду України в Свят ошинському районі м. Києва пр о визнання дій протиправними , зобов' язання провести пер ерахунок, виплату додаткової пенсії за шкоду, заподіяну зд оров' ю, зобов' язання призн ачити (встановити) додаткову пенсію за шкоду, заподіяну зд оров' ю,
в с т а н о в и в:
ОСОБА_1 звернувся до суд у з позовом до Управління пенсійного фонду України в С вятошинському р-ні м. Києва пр о визнання протиправними дій відносно нарахування і випл ати йому додаткової пенсії з а шкоду, як особі, котра постра ждала внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи; зобов' язанн я провести перерахунок та ви плату йому, як постраждалому внаслідок чорнобильської ка тастрофи 1 категорії (11 група і нвалідності) додаткової пенс ії за шкоду, заподіяну здоров ' ю згідно ст.50 Закону України «Про статус і соціальний зах ист громадян, які постраждал и внаслідок Чорнобильської к атастрофи» з розрахунку 75 % ві д мінімальної пенсії за віко м, встановленої ч.1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування», з урахуванням вст ановленого законодавством п рожиткового мінімуму для осі б, які втратили працездатніс ть-за період з 1.01.2007 р. по 1.07.2010 р. в су мі 13929 грн. 75 коп., з урахуванням п роведених виплат; зобов' яза ння призначити (встановити) й ому, як постраждалому внаслі док чорнобильської катастро фи 1 категорії (11 група інвалід ності) додаткову пенсію за шк оду, заподіяну здоров' ю, згі дно вимог ст. 50 Закону України «Про статус і соціальний зах ист громадян, які постраждал и внаслідок Чорнобильської к атастрофи», стягнення судови х витрат по справі.
При цьому посилається на те , що він перебуває на обліку в Управлінні ПФУ у Святоши нському р-ні м. Києва, де отрим ує з квітня 2007 р. додаткову пенс ію за шкоду, заподіяну здоров ' ю згідно ст.50 Закону України «Про статус і соціальний зах ист громадян, які постраждал и внаслідок Чорнобильської к атастрофи», та основну пенсі ю по інвалідності 2-ї групи, є у часником ліквідації аварії н а ЧАЕС, категорія 1, згідно з За коном України «Про статус і с оціальний захист громадян, я кі постраждали внаслідок Чор нобильської катастрофи». Йом у повинні були робити перера хунок додаткової пенсії відп овідно до вказаного закону. С таттею 50 даного Закону передб ачено, що розміри додаткових пенсій за шкоду, заподіяну зд оров' ю особам, які є інвалід ами 2-ї групи, віднесеним до ка тегорії 1, призначається в роз мірі 75 % мінімальної пенсії за віком. Оскільки зміни, внесен і Законом України «Про Держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» до Закону України «Про стату с і соціальний захист громад ян, які постраждали внаслідо к Чорнобильської катастрофи » в частині встановлення роз міру пенсій для інвалідів, бу ли визнані незаконними рішен ням Конституційного Суду Укр аїни від 22.05.2008 р. №10-рп/2008, тому він з мушений був звернутися 19.05.2010 р. до відповідача з проханням п ерерахувати та виплатити йом у додаткову пенсію з 1.06.2007 р. на р івні, не нижчому з врахування м мінімального розміру пенсі ї, визначеної зазначеного За коном, але отримав відмову ли стом від 27.05.2010 р., і діями відпові дача порушуються його права, а позиція відповідача не ґру нтується на законі та протир ічить Конституції України.
В судовому засіданні ОСО БА_1 позов підтримав.
Представник відповідача Управління Пенсійного фо нду України в Святошинському районі м. Києва в судове засід ання не з' явився, відповіда ч подав заперечення на позов і просить слухати справу без участі його представника, то му суд, враховуючи думку пози вача, матеріали та обставини справи, вважає за можливе роз глянути справу у відсутність представника відповідача.
Суд, вислухавши пояснення позивача, з' ясувавши обста вини справи, дослідивши пись мові докази по справі, прийшо в до висновку, що позов підляг ає частковому задоволенню з слідуючих підстав.
Судом встановлено, що ОС ОБА_1 є інвалідом 2-ї групи вн аслідок захворювання, пов' я заного з участю в ліквідації наслідків аварії на Чорноби льській АЕС, його було віднес ено до 1 категорії осіб, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи. ОСОБА_1 перебуває на обліку в Упр авлінні пенсійного фонду У країни в Святошинському р-ні м. Києва і отримує пенсію за в іком відповідно до Закону Ук раїни «Про загальнообов' яз кове державне пенсійне страх ування» в розмірі 3559 грн. 20 коп., з якої 3085 грн. 60 коп.-основний роз мір пенсії за віком, 141 грн.20 коп .-додаткова пенсія за шкоду, за подіяну здоров' ю, 282 грн. 40 коп .-підвищення інвалідам армії , прирівняних до інвалідів ві йни 2 гр., 50 грн.-щомісячна цільо ва грошова допомога на прожи ття інвалідам війни. ОСОБА_ 1 19.05.2010 р. звернувся до Управл іння пенсійного фонду Укра їни в Святошинському р-ні м. Ки єва про перерахунок і виплат у додаткової пенсії відповід но до ст.50 Закону України «Про статус і соціальний захист г ромадян, які постраждали вна слідок Чорнобильської катас трофи», починаючи з 1.06.2007 р., але Управлінням пенсійного фо нду України в Святошинському р-ні м. Києва йому була дана ві дповідь від 27.05.2010 р. про відсутн ість підстав для обчислення пенсії в бік її збільшення (а.с .8-14).
Згідно ст.46 Конституції Укр аїни громадяни мають право н а соціальний захист, що включ ає право на забезпечення їх у разі повної часткової або ти мчасової втрати працездатно сті, втрати годувальника, без робіття з незалежних від них обставин, а також у старості т а в інших випадках, передбаче них законом.
У розумінні ч.1 ст.1 Закону Ук раїни «Про прожитковий мінім ум» прожитковий мінімум-варт існа величина достатнього дл я забезпечення нормального ф ункціонування організму люд ини, збереження його здоров' я, набору продуктів харчуван ня, а також мінімального набо ру непродовольчих товарів та мінімального набору послуг, необхідних для задоволення основних соціальних і культу рних потреб особистості.
Відповідно до ст.2 даного За кону прожитковий мінімум зас тосовується, зокрема, для вст ановлення розмірів мінімаль ної заробітної плати та міні мальної пенсії за віком, визн ачення розмірів соціальної д опомоги, допомоги сім' ям з д ітьми, допомоги по безробітт ю, а також стипендій та інших с оціальних виплат, виходячи з вимог Конституції України т а законів України.
Відповідно до ст. 28 Закону Ук раїни «Про загальнообов' яз кове державне пенсійне страх ування» мінімальний розмір п енсії за віком встановлюєтьс я в розмірі прожиткового мін імуму для осіб, які втратили п рацездатність, визначеного з аконом
Отже, новий мінімальний ро змір пенсії за віком залежит ь від нового розміру прожитк ового мінімуму.
Розмір мінімальної заробі тної плати на 1998, 1999 роки встанов лювався законами України про встановлення величини варто сті межі малозабезпеченості та розміру мінімальної заро бітної плати на відповідні р оки, на 2000-2003 роки-законами Украї ни про встановлення розміру мінімальної заробітної плат и на відповідні роки, на 2004-2009 ро ки-законами України про держ авний бюджет на відповідні р оки.
Відповідно до ст.67 Закону Ук раїни «Про статус і соціальн ий захист громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи», у разі збіл ьшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втрати ли працездатність, визначено го законом, підвищується роз мір пенсії, визначений відпо відно до статті 54 цього закону , а також розмір додаткової пе нсії за шкоду, заподіяну здор ов' ю, особам, віднесеним до 1, 2, 3, 4 категорій, та розмір щоміс ячної компенсації сім' ям за втрату годувальника внаслід ок Чорнобильської катастроф и. Перерахунок пенсії здійсн юється з дня встановлення но вого розміру прожиткового мі німуму.
Суми, з яких здійснювався р озрахунок виплат, передбачен их Законом України «Про стат ус і соціальний захист грома дян, які постраждали внаслід ок Чорнобильської катастроф и», визначалися згідно з пост ановами Кабінету Міністрів У країни від 3 січня 2002 р. №1 «Про пі двищення розмірів пенсій та інших соціальних виплат окре мим категоріям пенсіонерів, фінансування яких здійснюєт ься за рахунок коштів держав ного бюджету» (втратила чинн ість з 1 вересня 2008 р. згідно з по становою Кабінету Міністрів України від 16 липня 2008 р. №654 «Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян» та в ід 26 липня 1996 р. №836 «Про компенса ційні виплати особам, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи», від 28.05.2008 р. №530.
Згідно ст.49 Закону України „Про статус і соціальний зах ист громадян, які постраждал и внаслідок Чорнобильської к атастрофи” пенсії особам, ві днесеним до категорій 1, 2, 3 і 4, вс тановлюються у вигляді держа вної пенсії та додаткової пе нсії за шкоду, заподіяну здор ов' ю, яка призначається піс ля виникнення права на держа вну пенсію. Державні пенсії о собам, віднесеним до категор ії 1,-пенсія по інвалідності вн аслідок Чорнобильської ката строфи та пенсія в разі втрат и годувальника внаслідок Чор нобильської катастрофи-приз начаються відповідно до ст.54 З акону.
Відповідно до ст.50 зазначен ого Закону особам, віднесени м до категорії 1, які є інвалід ами 2-ї групи, призначається що місячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров' ю, у розмірі 75 процентів мінімаль ної пенсії за віком.
Згідно ст. 50 Закону України „ Про статус і соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи” додаткова пенсія з а шкоду, заподіяну здоров' ю , особам, віднесеним до катего рії 1, призначається щомісячн а додаткова пенсія за шкоду, з аподіяну здоров' ю, у розмір і-інвалідам 2-ї групи-75 % мінімал ьної пенсії за віком.
Відповідно до вимог ст. 28 За кону України „Про загальнооб ов' язкове державне пенсійн е страхування” мінімальний р озмір пенсії за віком за наяв ності у чоловіків 25, у жінок-20 р оків страхового стажу встано влюється у розмірі прожитков ого мінімуму для осіб, які втр атили працездатність, визнач еного законом.
Іншого нормативно-правово го акта, який би визначав цей р озмір або встановлював інший розмір, не має. Тому, новий мін імальний розмір пенсії за ві ком залежить від нового розм іру прожиткового мінімуму.
Виходячи з цього базова мі німальна пенсія за віком при нарахуванні пенсії на підст аві ст. 50 Закону України „Про с татус і соціальний захист гр омадян, які постраждали внас лідок Чорнобильської катаст рофи” повинна визначатися зг ідно з Законами України „Про загальнообов' язкове держа вне пенсійне забезпечення”, Державний бюджет України на відповідний вік.
Згідно ст. 8 ЦПК України у раз і невідповідності нормативн о-правового акта Конституції України, Закону України, міжн ародному договору, згода на о бов' язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту , засто суванню підлягає правовий ак т, який має вищу юридичну силу .
Аналіз постанови КМ Україн и №530 від 28.05.2008 р. свідчить, що уряд України не встановлював пор ядок, в якому проводиться роз ' яснення порядку застосува ння Закону України „Про стат ус і соціальний захист грома дян, які постраждали внаслід ок Чорнобильської катастроф и”, а фактично встановлював н ові розміри соціальних випла т, зменшивши їх в порівнянні з розмірами, визначеними вказ аним Законом України.
Україна ратифікувала Євро пейську Конвенцію «Про захис т прав людини і основоположн их свобод», ст. 13 якої гарантує використання в Україні ефек тивного правового захисту, п ід яким розуміється в загаль новизнаних нормах міжнародн ого права звернення до суду, а ст. 6 даної Конвенції гарантує людині право на звернення до суду, ст. 1 Першого протоколу К онвенції гарантує право на з ахист права власності. Отже, с т. 9 Конституції України, ст. 6 ЦП К України гарантується дія в ищевказаної Конвенції, а ст. 17 Закону України «Про виконан ня рішень та застосування пр актики Європейського Суду з прав людини» встановлено, що суди застосовують при розгл яді справ Конвенцію та практ ику Суду як джерело права. З ан алогічних справ по предмету спору є рішення Європейськог о Суду з прав людини по справі №40450 від 15.10.2009 р. «ОСОБА_2 проти України», по справі від 18.07.2006 р. « Проніна проти України».
Тому, є всі правові підстав и для нарахування пенсії поз ивачу по справі у бік збільше ння з виплатою різниці на під ставі зазначених нормативно -правових актів.
Відповідно до Закону Украї ни „Про внесення змін до Зако ну України „Про статус і соці альний захист громадян, які п остраждали внаслідок Чорноб ильської катастрофи” у разі збільшення прожиткового мін імуму для осіб, які втратили п рацездатність, визначеного з аконом, підвищується розмір пенсій, визначених ст.54 Закону України „Про статус і соціал ьний захист громадян, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи” та додатк ових пенсій за шкоду, заподія ну здоров' ю особам, віднесе ним до 1, 2, 3, 4 категорій. Перераху нок пенсії здійснюється з дн я встановлення нового розмір у прожиткового мінімуму.
Згідно п.5.4 Рішення Констит уційного Суду України від 22.05.20 08 р. №10-рп/2008 Конституція України у статті 92 визначила сфери, зо крема, бюджетну, які мають вре гульовуватися виключно зако ном. Закон про Держбюджет є ос новним фінансовим документо м держави. Через своє спеціал ьне призначення цей закон не повинен регулювати відносин и в інших сферах суспільного життя. Конституція України н е надає закону про Держбюдже т вищої юридичної сили стосо вно інших законів.
Таким чином, Конституційни й Суд України дійшов висновк у, що законом про Держбюджет н е можна вносити до інших зако нів, зупиняти їх дію чи скасов увати їх, оскільки з об' єкти вних причин це створює проти річчя у законодавстві, і як на слідок-скасування та обмежен ня прав і свобод людини і гром адянина. У разі необхідності зупинення дії законів, внесе ння до них змін і доповнень, ви знання їх нечинними мають ви користовуватися окремі зако ни. Так, вищевказаним рішення м Конституційного Суду Украї ни визнано таким, що відповід ають Конституції України (є к онституційними) положення пі дпунктів 1-6 пункту 19 розділу 11 « Внесення змін до деяких зако нодавчих актів України» Зако ну України «Про державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України» від 28 гр удня 2007 р. №107-V1. Отже, Конституцій ний Суд України вирішив визн ати такими, що не відповідают ь Конституції України (є неко нституційними), положення пу нктів 36-100 розділу 11 «Внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України» та Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України».
Відповідно до ст.22 Конститу ції України конституційні пр ава і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних зако нів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих пр ав і свобод.
Згідно ст.19 Конституції Укр аїни органи державної влади та органи місцевого самовряд ування, їх посадові особи зоб ов' язані діяти лише на підс таві, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конст итуцією та законами України.
Тобто, у даному випадку вна слідок збільшення прожитков ого мінімуму підвищується ро змір пенсій та додаткових пе нсій у розмірі, що дорівнює но вому прожитковому мінімуму, і тому дії пенсійного органу не були законні відносно пер ерахування та виплати додатк ової пенсії ОСОБА_1 За кон ституційними нормами, виходя чи з пріоритетності законів над підзаконними актами, при визначенні розміру пенсії п озивачеві застосуванню підл ягає ч.1 ст.50 Закону України «Пр о статус і соціальний захист громадян, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи», а не постанови Кабін ету Міністрів України, які іс тотно звужують обсяг встанов лених законом прав.
З огляду на вищевикладене, пенсія позивачу повинна бут и перерахована у відповіднос ті з положеннями ст.50 Закону У країни «Про статус і соціаль ний захист громадян, які пост раждали внаслідок Чорнобиль ської катастрофи», виходячи із розміру мінімальної пенсі ї за віком-прожиткового рівн я для громадян, що втратили пр ацездатність.
Позовні вимоги підтверджу ються, крім пояснень позивач а, письмовими доказами, надан ими позивачем по справі при п одачі позову до суду.
Таким чином, вимоги є правом ірні, співвідносяться з вище вказаними нормативними акта ми, дослідженими доказами, су д не погоджується з письмови ми запереченнями відповідач а та вважає дії пенсійного ор гану протиправними, і виходи ть з того, що ОСОБА_1 в разі збільшення розміру прожитко вого мінімуму перерахунок йо го пенсії повинен проводитис ь, виходячи з нового розміру м інімальної пенсії за віком.
Оскільки позивачем не нада ний розрахунок невиплаченої йому додаткової пенсії, з пом ісячним нарахуванням та випл атою, з боку відповідача по сп раві таких розрахунків також не представлено, то суд, прийм аючи рішення про зобов' язан ня зробити перерахунок та ви плату пенсії виходить з того , що саме відповідач після зоб ов' язання його проведення п ерерахунку в силу своїх функ ціональних обов' язків, пови нен визначити суму недоплати та виплати недоплачену пенс ію по судовому рішенню.
Суд вважає, що не підлягают ь задоволенню позовні вимоги в частині зобов' язання від повідача призначити (встанов ити) позивачу, як постраждало му внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії (11 груп а інвалідності) додаткову пе нсію за шкоду, заподіяну здор ов' ю згідно вимог ст. 50 Закон у України «Про статус і соціа льний захист громадян, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи» від 28.02.1991 р ., бо така пенсія вже встановле на вищевказаним законом і не потребує додаткового підтве рдження судовим рішенням, а в разі подальшого невиконання відповідачем по справі поло жень вищевказаного закону, п озивач по справі не позбавле ний права звернутися до суду з позовом про відновлення по рушених його законних прав т а інтересів.
Згідно ст.ст. 84, 88 ЦПК України на користь позивача з відпов ідача підлягають стягненню с удові витрати по справі в сум і 620 грн., понесені при подачі по зову до суду за сплату витрат на інформаційно-технічне за безпечення розгляду справи, та за оплату наданої правово ї допомоги з боку ТОВ «Надія» , що підтверджується відпові дними квитанціями та довідко ю про надання такої допомоги , а витрати, понесені судом у в игляді несплаченого судовог о збору при подачі позову до с уду, слід компенсувати за рах унок державного бюджету Укра їни, бо позивач при подачі поз ову до суду по закону був звіл ьнений від його оплати (а.с.7, 15-20) .
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 8, 9, 19, 22, 46 Констит уції України, ст.ст. 6, 13 Європей ської Конвенції «Про захист прав людини і основоположних свобод», ст. 49, 50, 51, 62, 67, 71 Закону Укр аїни „ Про статус і соціальни й захист громадян, які постра ждали внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи”, ст. 28 Закону У країни „Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування”, ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та зас тосування практики Європейс ького суду з прав людини», ст.с т.1, 2 Закону України «Про прожи тковий мінімум», ст.ст. 8, 10, 15, 60, 61, 84, 88, 212, 214, 215 ЦПК України, суд
в и р і ш и в:
Позов ОСОБА_1 до Упр авління пенсійного фонду У країни в Святошинському райо ні м. Києва про визнання дій пр отиправними, зобов' язання п ровести перерахунок, виплату додаткової пенсії за шкоду, з аподіяну здоров' ю, зобов' я зання призначити (встановити ) додаткову пенсію за шкоду, за подіяну здоров' ю, задовольн ити частково.
Визнати протиправними дії Управління пенсійного ф онду України в Святошинськом у районі м. Києва щодо нарахув ання та виплати раніше призн аченої додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров' ю, ОСОБА_1, як особі, котра пост раждала внаслідок Чорнобиль ської катастрофи, відповідно до ст. 50 Закону України «Про ст атус і соціальний захист гро мадян, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи».
Зобов' язати Управління пенсійного фонду України в Святошинському районі м. Киє ва провести з 1 липня 2007 року по 1 липня 2010 року перерахунок пен сії ОСОБА_1, виходячи із ро зміру, визначеному ст.50 Закону України «Про статус і соціал ьний захист громадян, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи», а саме: до даткової пенсії за шкоду, зап одіяну здоров' ю,-у розмірі 75 % мінімальної пенсії за віком , виходячи з розміру мінімаль ної пенсії, передбаченого ст .28 Закону України «Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування», та виплат ити недоплачені суми додатко вої пенсії з урахуванням про ведених виплат за вказаний п еріод.
Стягнути з Управління п енсійного фонду України в Св ятошинському районі м. Києва на користь ОСОБА_1 судові витрати по справі в сумі 620 гри вень.
В іншій частині позову від мовити.
Судові витрати по справі у вигляд судового збору компе нсувати за рахунок державног о бюджету України.
Рішення може бути оскаржен о до апеляційного суду м. Києв а через районний суд. Апеляці йна скарга на рішення суду по дається протягом десяти днів з дня проголошення рішення. Особа, яка брала участь у спра ві, але не була присутня у судо вому засіданні під час прого лошення судового рішення, мо же подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня от римання копії цього рішення.
Суддя
Суд | Святошинський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 19.08.2010 |
Оприлюднено | 06.09.2010 |
Номер документу | 10959922 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Святошинський районний суд міста Києва
Морозов Микола Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні