Справа № 645/728/23
Провадження №1-кс/645/217/23
У Х В А Л А
Іменем України
13 березня 2023 року Слідчий суддя Фрунзенського районного суду м. Харкова ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , за участю прокурора ОСОБА_3 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Харкові клопотання слідчого про тимчасовий доступ до речей і документів,
Встановив:
Слідчий СВ відділу поліції №2 Харківського районного управління №2 ГУНП в Харківській області майор поліції ОСОБА_4 звернулась до Фрунзенського районного суду м. Харкова з клопотанням, погодженим із прокурором Немишлянської окружної прокуратури м.Харкова ОСОБА_3 , про тимчасовий доступ до оригіналів документів, з вилученням відповідним чином їх завірених копій, які знаходяться у володінні Державного підприємства « ІНФОРМАЦІЯ_1 », що розташовано за адресою: АДРЕСА_1 ..
В обґрунтування клопотання зазначено, що слідчим відділенням відділу поліції № 2 ХРУП № 2 ГУНП в Харківській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 12023221190000121 від 26.01.2023, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст.190 КК України, щодо заволодіння шахрайським шляхом нежитловими приміщеннями, розташованими у АДРЕСА_2 , по АДРЕСА_3 , по АДРЕСА_4 та по АДРЕСА_5 та інші.
Під час проведення досудового розслідування встановлено, що невстановлені особи, діючи за попередньою змовою з державними реєстраторами, заволоділи об`єктами нерухомого майна, розташованими на території міста Харкова, які належали на праві комунальної власності Територіальній громаді міста Харкова в особі ІНФОРМАЦІЯ_2 та іншим особам, чим спричинили останнім матеріальну шкоду.
В ході опрацьованої інформації, розміщеної на офіційному веб-порталі Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна було виявлено ряд порушень при реєстрації права власності на об`єкти нерухомого майна, які розташовані на території міста Харкова, а саме: по АДРЕСА_2 , по АДРЕСА_3 , по АДРЕСА_4 та по АДРЕСА_5 та інші.
Крім того, порушення при реєстрації прав власності встановлено на наступні об`єкти нерухомого майна:
- згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 1689807263101 - приміщень підвалу №№ 15-18 загальною площею 67,7 кв.м., в будинку АДРЕСА_6 , державним реєстратором КП « ІНФОРМАЦІЯ_3 » Солоницівської селищної ради Харківської області ОСОБА_5 відкрито розділ вперше та 09.11.2018 прийнято рішення про реєстрацію права приватної власності на вказаний об`єкт нерухомості за ОСОБА_6 лише на підставі технічного паспорту та довідки, виданих ФОП « ОСОБА_7 ». Документи, що підтверджують набуття у власність вказаних приміщень - відсутні;
- згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 1676133063101 - приміщень підвалу №№ III, VI, V загальною площею 116,3 кв.м., в будинку АДРЕСА_7 , державним реєстратором КП « ІНФОРМАЦІЯ_3 » Солоницівської селищної ради Харківської області ОСОБА_8 відкрито розділ вперше та 25.10.2018 прийнято рішення про реєстрацію права приватної власності на вказаний об`єкт нерухомості за ОСОБА_9 лише на підставі технічного паспорту та довідки, виданих ФОП « ОСОБА_7 ». Документи, що підтверджують набуття у власність вказаних приміщень відсутні.
Слідчий зазначає, що на даний час у органу досудового розслідування виникла необхідність у отриманні тимчасового доступу до даних ЕОМ, що використовувалися із застосуванням захищеного носія ключової інформації (ключа) державного реєстратора КП « ІНФОРМАЦІЯ_3 » Солоницівської селищної ради Харківської області ОСОБА_8 за період його роботи з 27.06.2018 по 31.07.2020, а саме ІР-адреса та МАС- адреса, переліку документів та записів у Державному реєстрі, створених із застосуванням зазначеного захищеного носія ключової інформації (ключа) за вказаний період його роботи, заяви ОСОБА_8 на видачу захищеного носія ключової інформації (ключа), пам`ятки користувача програми Державний реєстр прав на нерухоме майно ОСОБА_8 , положення (інструкція) про користування захищеним носієм ключової інформації (ключем) державного реєстратора.
Зазначена інформація надасть змогу встановити, з якого саме ЕОМ проводились вищезазначені реєстраційні дії із застосування ключа державного реєстратора ОСОБА_8 , надасть змогу перевірити створені записи та документи на предмет їхнього створення із порушеннями, надасть змогу встановити інші предмети нерухомості, про перереєстрацію яких зверталися невстановлені особи до ОСОБА_8 .
У разі отримання вищезазначеної інформації, та встановлення певних порушень порядку використання ключа державного реєстратора ОСОБА_8 , орган досудового розслідування матиме змогу звернутися до відповідного відділу Міністерства юстиції України з приводу встановлених порушень використання ключа державного реєстратора ОСОБА_8 , надати відповідні докази (отримані матеріали під час проведення тимчасового доступу за ухвалою суду по зазначеному клопотанню) та ініціювати проведення камеральної перевірки діяльності державного реєстратора ОСОБА_8 .
Вищезазначені документи та інформація знаходяться у ДП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за адресою: АДРЕСА_1 .
Крім того, слідчий зазначає, що зазначені документи мають ознаки речових доказів у вказаному кримінальному провадженні та нададуть можливість встановлення способу та механізму незаконного розпорядження майном - вищевказаними нежитловими приміщеннями, а також будуть використані для встановлення свідків вчинення указаного злочину. Отримання вищезазначених документів є необхідним для встановлення усіх обставин, які мають значення для проведення досудового розслідування по кримінальному провадженню. З метою забезпечення повноти, всебічності та неупередженості подальшого досудового розслідування, встановлення особи, яка вчинила дане правопорушення, притягнення її до кримінальної відповідальності, зібрання важливих доказів по кримінальному провадженню, беручи до уваги, що іншими способами одержати дану інформацію неможливо, слідчий клопоче про надання тимчасового доступу до вказаних докуменітв.
Прокурор у судовому засіданні доводи клопотання підтримав у повному обсязі просив про його задоволення.
Представник ДП « ІНФОРМАЦІЯ_1 », належним чином повідомлений про час та місце розгляду клопотання, до суду не з`явився, просив розглянути клопотання у їх відсутності.
За положеннями ч. 4 ст. 163 КПК України, неприбуття за судовим викликом особи, у володінні якої знаходяться речі і документи, без поважних причин або неповідомлення нею про причини неприбуття не є перешкодою для розгляду клопотання.
Представником ДП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » були подані до суду письмові пояснення, згідно яких зазначили, що відповідно до положень постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та положень Порядку забезпечення доступу осіб, уповноважених на здійснення реєстраційних дій, до Єдиних та Державних реєстрів, створення та забезпечення функціонування яких належить до компетенції Міністерства юстиції України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 15.12.2015 № 2586/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 03.02.2020 № 340/5), доступ користувачів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно здійснюється з використанням ідентифікаторів доступу до Єдиних та Державних реєстрів та за умови використання кваліфікованого електронного підпису, для створення якого використовуються виключно засоби кваліфікованого електронного підпису, які мають вбудовані апаратно-програмні засоби, що забезпечують захист записаних на них даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання, відповідають вимогам, визначеним Законом України «Про електронні довірчі послуги», та є сумісними з програмним забезпеченням реєстрів.
Щодо надання данних ЕОМ, а саме ІР-адреси та МАС-адреси, що використовувалися для доступу до Державного реєстру з застосуванням ідентифікаторів доступу державного реєстратора ОСОБА_8 за період його роботи з 27.06.2018 по 31.07.2020, зазначили, що чинним законодавством України не визначено термінів зберігання інформації щодо ІР-адрес та МАС-адрес, які використовуються Користувачами під час доступу до Єдиних та Державних реєстрів.
Положенням про резервне копіювання інформаційних ресурсів Єдиних та Державних реєстрів Міністерства юстиції, затвердженим наказом ДП « ІНФОРМАЦІЯ_4 » від 18.08.2017 №240, визначено, що Журнал подій засобів реєстрів зберігається протягом 2 років.
На підставі вищевикладеного, Підприємство не має можливості надати інформацію щодо даних ЕОМ, а саме ІР-адреси та МАС-адреси, що використовувалися для доступу до Державного реєстру з застосуванням ідентифікаторів доступу державного реєстратора ОСОБА_8 за період його роботи з 27.06.2018 по 31.07.2020, у зв`язку з відсутністю такої інформації у володінні ДП « ІНФОРМАЦІЯ_4 » за давністю часу.
Щодо надання переліку докуметів у Державному реєстрі. створених із застосуванням ідентифікаторів доступу державного реєстратора ОСОБА_8 за період його роботи з 27.06.2018 по 31.07.2020, зазначили, що Порядок отримання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно регулюється Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 № 1952-ІУ, норми якого є спеціальними у регулюванні відносин, що виникають у сфері надання/отримання інформації з Державного реєстру прав. Положення Закону деталізовано у Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127. Так, відповідно до пункту 7 частини 1 статті 2 Закону, ДП « ІНФОРМАЦІЯ_4 » визначений, як технічний адміністратор Державного реєстру прав, на якого покладені функції із створення, впровадження та супроводження програмного забезпечення Державного реєстру прав, збереження та захист даних цього реєстру, надання, блокування та анулювання доступу до Державного реєстру прав, навчання для роботи з Реєстром. Одночасно функція з надання інформації з Державного реєстру прав, згідно до пункту 2 Порядку, покладена на надавачів інформації, якими є державні реєстратори прав на нерухоме майно (виключний перелік яких наведено у статті 10 Закону і до яких ДП « ІНФОРМАЦІЯ_4 » не належить), адміністратор центру надання адміністративних послуг або помічник нотаріуса. Таким чином, надання інформації з Державного реєстру прав не належить до повноважень ДП « ІНФОРМАЦІЯ_4 », а відтак у Підприємства відсутні нормативно визначені можливості для надання відомостей з Державного реєстру прав, що визначені у клопотанні.
Разом з тим, частиною 3 статті 32 Закону передбачено, що для посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, судів, органів Національної поліції, органів прокуратури, органів Служби безпеки України, Бюро економічної безпеки України, Національного банку України, ІНФОРМАЦІЯ_5 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , приватних виконавців, адвокатів, нотаріусів інформація з Державного реєстру прав у зв`язку із здійсненням ними повноважень, визначених законом, надається за суб`єктом права чи за об`єктом нерухомого майна в електронній формі шляхом безпосереднього доступу до Державного реєстру прав, за умови ідентифікації відповідної посадової особи за допомогою електронного цифрового підпису.
Таким чином, для суддів, органів Національної поліції, органів прокуратури та інших передбачених Законом осіб, реалізована технічна можливість отримання (шляхом безпосереднього доступу до Державного реєстру прав, за умови ідентифікації відповідної особи за допомогою електронного цифрового підпису) інформації про:
- зареєстровані речові права, обтяження речових прав, про об`єкти та суб`єктів таких прав (обтяжень) - тобто про наявність / відсутність зареєстрованих речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень в Державному реєстрі прав та його невід`ємній архівній складовій частині як за параметрами об`єкта (реєстраційним номером об`єкта/ адресою / кадастровим номером), так і за параметрами суб`єкта. Також, в Державному реєстрі прав можливо сформувати деталізовану інформаційну довідку (з історією змін), в який буде зазначено інформацію щодо внесених змін та виправлень до інформації, що міститься у Державному реєстрі прав, осіб, що вносили такі зміни (виправлення), та дату та час внесення таких змін (виправлень).
- документи реєстраційної справи - тобто, електронні копії документів (ЕКД), виготовлених шляхом сканування та долучених державним реєстратором до заяв/записів в процесі вчинення реєстраційних дій з певним об`єктом нерухомого майна (розділом), а також документи, що були сформовані в процесі проведення таких дій (друковані форми заяв, рішень тощо). Пошук реєстраційної справи здійснюється за її реєстраційним номером, що відповідає реєстраційному номеру об`єкта нерухомого майна (розділу). При цьому, зазначаємо, що в реєстраційній справі можна переглянути також відомості про операції з ЕКД, у тому числі, щодо дати додавання та/або вилучення сторінок ЕКД.
Тож, отримувати інформацію з Державного реєстру прав у вигляді Актуальної/Деталізованої інформації чи документів реєстраційних справ слідчий може самостійно, у передбачений законодавством спосіб - шляхом безпосереднього доступу до відповідного реєстру.
Зауважили, що на сьогодні частина співробітників ГУ НП в Харківській області та ІНФОРМАЦІЯ_7 забезпечена доступом до Державного реєстру. При цьому, у відповідності з положеннями п.3 Порядку забезпечення доступу осіб, уповноважених на здійснення реєстраційних дій, до Єдиних та Державних реєстрів, створення та забезпечення функціонування яких належить до компетенції ІНФОРМАЦІЯ_8 (далі - Реєстри), затвердженого наказом Міністерства юстиції України 15.12.2015 №2586/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 03 лютого 2020 року №340/5), для отримання доступу до реєстрів суб`єкт, визначений у пункті 2 цього Порядку, подає до ДП « ІНФОРМАЦІЯ_4 » або його філії відповідне Замовлення про надання ідентифікаторів доступу до Єдиних та Державних реєстрів. У зв язку з вищевикладеним, слідчим у даному кримінальному провадженні для отримання доступу до Державного реєстру прав, необхідно направити до відповідної регіональної філії ДП « ІНФОРМАЦІЯ_4 » належним чином оформлене Замовлення щодо надання ідентифікаторів доступу до Єдиних та Державних реєстрів.
Згідно ч. 3,5,6 ст. 132 КПК України - застосування заходів забезпечення кримінального провадження не допускається, якщо слідчий, дізнавач, прокурор не доведе, що: 1) існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення такого ступеня тяжкості, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження;2) потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, про який ідеться в клопотанні слідчого, дізнавача, прокурора;3) може бути виконане завдання, для виконання якого слідчий, дізнавач, прокурор звертається із клопотанням. Для оцінки потреб досудового розслідування слідчий суддя або суд зобов`язаний врахувати можливість без застосованого заходу забезпечення кримінального провадження отримати речі і документи, які можуть бути використані під час судового розгляду для встановлення обставин у кримінальному провадженні. Під час розгляду питання про застосування заходів забезпечення кримінального провадження сторони кримінального провадження повинні подати слідчому судді або суду докази обставин, на які вони посилаються.
Відповідно до ст. 159 КПК України - тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та вилучити їх (здійснити їх виїмку).Тимчасовий доступ до електронних інформаційних систем, комп`ютерних систем або їх частин, мобільних терміналів систем зв`язку здійснюється шляхом зняття копії інформації, що міститься в таких електронних інформаційних системах, комп`ютерних системах або їх частинах, мобільних терміналах систем зв`язку, без їх вилучення.
Згідно ч. 5,6 ст. 163 КПК України - слідчий суддя, суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, якщо сторона кримінального провадження у своєму клопотанні доведе наявність достатніх підстав вважати, що ці речі або документи:1) перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи;2) самі по собі або в сукупності з іншими речами і документами кримінального провадження, у зв`язку з яким подається клопотання, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні;3) не становлять собою або не включають речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю.Слідчий суддя, суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю, якщо сторона кримінального провадження, крім обставин, передбачених частиною п`ятою цієї статті, доведе можливість використання як доказів відомостей, що містяться в цих речах і документах, та неможливість іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих речей і документів.
Таким чином, суд вважає, що чинним законодавством визначено інший спосіб, окрім судового, отримання інформації (п. 6 ч. 2 ст. 160 КІІК України) і що у слідчого наявна можливість без застосованого заходу забезпечення кримінального провадження отримати інформацію, яка може бути використана під час судового розгляду для встановлення обставин у кримінальному провадженні (ч. 4 ст. 132 КПК України).
Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 164 КПК України, в ухвалі про тимчасовий доступ до речей і документів має бути зазначено назва, опис, інші відомості, які дають можливість визначити речі і документи, до яких повинен бути наданий тимчасовий доступ. Однак, слідчим у клопотанні не зазначено назва, опис, інші відомості, які дають можливість визначити речі і документи, до яких повинен бути наданий тимчасовий доступ.
Крім того, слідчий в клопотанні просить надати доступ до інформації та документів за певний проміжок часу, без зазначення адреси нерухомого майна чи певного суб`єкту, щодо якого необхідно надати інформацію, що в свою чергу може призвести до надання слідчому інформації, що виходить за межі відповідного даного кримінального провадження.
Слідчий суддя, вислухавши пояснення прокурора, вивчивши документи та матеріали, якими слідчий обґрунтовує доводи клопотання, а також витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо кримінального провадження, в рамках якого подається клопотання, приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення клопотання, оскільки на виконання вимог ч.5, 6 ст.163 КПК України слідчий не довів наявність достатніх підстав вважати, що відшукувані документи та речі у кримінальному провадженні щодо зазначеного кримінального правопорушення мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у даному кримінальному провадженні; перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної юридичної особи; та що відомості, які містяться у відшукуваних документах та речах можуть бути використані в якості доказів під час судового розгляду.
На підставі викладеного і керуючись ст. ст.40-1, 107, 162-165, 300, 309, 372 КПК України, слідчий суддя -
П о с т а н о в и в :
У задоволенні клопотання слідчого про тимчасовий доступ до речей і документів відмовити.
Ухвала оскарженнюнепідлягає.Запереченняпротинеї можутьбутиподаніпід часпідготовчогопровадженняв суді.
Слідчийсуддя ОСОБА_1
Суд | Фрунзенський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2023 |
Оприлюднено | 09.05.2024 |
Номер документу | 109609408 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про тимчасовий доступ до речей і документів |
Кримінальне
Фрунзенський районний суд м.Харкова
Ульяніч І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні