Рішення
від 24.06.2010 по справі 2-4375-2010
СЛОВ'ЯНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ №2-4375-10

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 червня 2010 року Слов'янський міськрайонний суд Донецьк ої області в складі:

головуючий - суддя Мінаєв І.М.

при секретарі - Бондарєві й В.П.

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в залі суд у міста Слов'янська цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного Фо нду України у м. Слов' янську Донецької області, за участю третьої особи на стороні від повідача, яка не заявляє само стійних вимог - Головного у правління Державного Казнач ейства України в Донецькій о бласті про визнання дій Упра вління Пенсійного Фонду Укра їни у м. Слов' янськ Донецько ї області протиправними, стя гнення недоплаченої щомісяч ної державної допомоги «Дітя м війни»,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулась до Слов' янського міськрайо нного суду Донецької області з позовом до Управління Пенс ійного Фонду України у м. Слов ' янську Донецької області п ро визнання дій Управління П енсійного Фонду України у м. С лов' янську Донецької облас ті протиправними, стягнення недоплаченої щомісячної дер жавної допомоги «Дітям війни », обґрунтувавши свої вимоги тим, що вона народилась ІНФ ОРМАЦІЯ_1, відповідно до Зак ону України № 2195-ІУ від 18 листоп ада 2004 року «Про соціальний за хист дітей війни», є дитиною в ійни. Згідно зі ст. 6 зазначено го Закону з першого січня 2006 ро ку їй повинна виплачуватись щомісячна соціальна допомог а у розмірі 30 відсотків мініма льної пенсії за віком. У 2006 та 2007 роках їй така допомога не ви плачувалась.

У 2006 році урядом не впр оваджувався порядок надання пільг, передбачених статтею 6 Закону України « Про соціал ьний захист дітей війни». Дію статті на 2006 рік було зупинено Законом України від 20 грудня 2005 року № 3235-4 внаслідок чого пит ання про стягнення недоплаче них сум за 2006 рік у позовній зая ві не ставиться.

Статтею 71 Закону Украї ни «Про державний бюджет Укр аїни на 2007 рік» дія статті 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» зупинена на 2007 рік.

Однак рішенням Конст итуційного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 положення ст.. 71 Закону України «Про державни й бюджет України на 2007 рік», яки ми була зупинена дія статті З акону України «Про соціальни й захист дітей війни», визнан і такими, що не відповідають К онституції. Законом України «Про Конституційний Суд Укра їни» від 16.10.1996 року № 422/96-ВР, а саме ст.73 вказаного Закону передба чено, що у разі, коли нормативн о-правові акти або їх окремі п оложення визначаються таким и, що не відповідають Констит уції України (є неконституці йними), то вони оголошуються н ечинними та втрачають чинніс ть від дня прийняття Констит уційним Судом України відпов ідального рішення.

Відповідно до ст. 62 Зак ону України «Про Державний б юджет України на 2007 рік» та абз ацу першого частини 1 ст. 28 Зако ну України «Про загальнообов ' язкове державне пенсійне с трахування» у 2007 році діяли на ступні розміри мінімальної п енсії за віком з 01 квітня - 410 г рн. 06 коп., з 01 жовтня - 415 грн. 11 коп .

Тобто, за період 09.07.2007 ро ку по 31.12.2007 року має право на отр имання підвищення пенсії на підставі ст.. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» у розмірі 710 грн. 91 коп. ( 410 ,06 х 30/31 х 23 дні + 410 грн. 06 коп. х 2 х 30 % + 415 г рн.11 коп. х 3 х 30 %).

Рішенням Конституцій ного Суду України № 10-рп/2008 віл 22 .05.2008 року положення пункту 28 роз ділу ІІ «Внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни», Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України » від 28.12.2007 року щодо внесення з мін до Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» визнанні такими, що не відпов ідають Конституції України.

Таким чином, за період з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року має прав о на підвищення пенсії «дити ні війни» у 2008 році на суму 715 грн . 23 коп. (у 2008 році діяли наступні розміри мінімальної пенсії за віком: з 01 квітня - 481 грн., з 01 липня - 482 грн., з 01 жовтня - 498 гр н.) За період з 01 січня 2009 року по 31 квітня 2010 року, що складає 16 мі сяців сума недоплати станови ть 1593,60 грн., а разом недорахован а і не дотримана їм надбавка д о пенсії як «дитині війни» ск ладає 3019,74 грн. (710,91 + 715, 23 + 1593,60), що стосу ється строку звернення до су ду, то він є таким, що діє 3 роки згідно ЦПК України.

Відповідно до ст. 87 Зако ну України про пенсійне забе зпечення від 05.11.1991 року № 1788- ХІІ - суми пенсії або її частина не одержані своєчасно з вини ор гану, що нараховує або виплач ує пенсію, виплачується за ми нулий час без обмеження будь яким строком.

Відповідно до частини 3 статті 22, статті 64 Конституції України право громадян на со ціальний захист, інші соціал ьні - економічні права можу ть бути обмежені, у тому числі зупиненням дії законів (їх ок ремих положень), лише в умовах воєнного або надзвичайного стану на певний строк.

Вимоги щодо закону про Державний бюджет України міс тяться в частині другій стат ті 95 Конституції України, поло ження якої конкретизовано у статті 38 Бюджетного Кодексу.

Оскільки предмет Закон у про Державний бюджет Украї ни чітко визначений у Консти туції України, Кодексі, то цей закон не може скасовувати чи змінювати обсяг прав і обов' язків, пільг, компенсацій і га рантій, передбачених іншими законами України.

Враховуючи відсутніст ь повноважень Верховної Ради при прийнятті закону про Дер жавний бюджет України включа ти до нього положення про вне сення змін до чинних законів України, зупиняти дію окреми х законів України, вважає, що в ідповідач зобов' язаний був підвищити йому пенсію з часу зазначеного в позовній заяв і.

Таким чином недоплата ст ановить з 09.07.2007 року по 31.12.2007 рік у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком, що становить 710, 91 грн., з 22.05.2008 року по 31.12.2008 р. - 715, 23 грн. та з 01.01.2009 по 30.04.2010 р. - 1593, 60 грн., що стан овить разом - 3019, 70 грн.

У ході розгляду справи за заявою позивача, ухвалою с уду від 24 червня 2010 року позовн і вимоги в частині визнання д ій відповідача протиправним и щодо проведення перерахунк у, та стягнення державної доп омоги за період з 1 січня 2010 рок у по 30 квітня 2010 року залишені б ез розгляду.

До судового засіда ння позивач ОСОБА_1 не з' явилась, про що надала с уду заяву в якій просить спра ву за її позовом до Управлінн я Пенсійного Фонду України у м. Слов' янську про стягненн я недоплаченої щомісячної де ржавної допомоги «Дітям війн и» розглядати за її відсутно сті. Позовні вимоги підтриму є у повному обсязі. (а.с.6).

Представник відпові дача - Управління Пенсійног о фонду України у м. Слов' янс ьк Донецької області до судо вого засідання не з' явився, про що надав заперечення в як ому просив справу розглянути без його участі та зазначив, щ о відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни», який набрав чин ності з 01.01.06 р., дітям війни або щ омісячне довічне грошове утр имання чи державна соціальна допомога, що виплачується за мість пенсії, підвищується н а 30 % мінімальної пенсії за вік ом.

Статтею 110 Закону Укра їни «Про Державний бюджет на 2006 рік» було встановлено, що пі льги дітям війни, передбачен і абзацом сьомим ст. 5 Закону У країни « Про соціальний захи ст дітей війни», запроваджує ться з 01.01.06 р., а статтею 6- протяго м 2006 року поетапно, за результа тами виконання бюджету в пер шому півріччі, у порядку, визн аченому Кабінетом України за погодженням з Комітетом Вер ховної ради України з питань бюджету. Зазначені статті не були визнані неконституцій ними у встановленому законом порядку, отже відсутні підст ави для їх не застосування. Кр ім того, у 2006 році урядом впрова джувався порядок надання піл ьг, передбачених статтею 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни»

Відповідно до п 12 ст. 71 Закону України «Про Державни й бюджет України на 2007 рік» з ме тою приведення окремих норм законів у відповідність із ц им законом на 2007 рік зупинено, зокрема, дію ст. 6 Закону Украї ни « Про соціальний захист ді тей війни». Статтею 111 ЗУ « Про Д ержавний бюджет України на 2007 рік» передбачено підвищення до пенсії «Дітям війни» в роз мірі 50 % від розміру надбавки, в становленої для учасників ві йни. На підставі зазначених н орм, дітям війни ( інвалідам) в иплачувалось підвищення до пенсії з 01.01.07 року у розмірі 19 гр н., з 01.04.07 року - 19,35 грн., з 01.10.07 року - 19,75 грн.

09.07.07 року Конституційн им Судом України у справі «1-29/20 07 (справа про соціальні гарант ії громадян) ухвалено Рішенн я № 6-рп/2007, відповідно до якого, в изнані такими, що не відповід ають Конституції України (є н еконституційними) положення , зокрема, п. 12 ст. 17 Закону Україн и « Про Державний бюджет на 2007 р ік».

Однак, оскільки ст. 7 За кону України «Про соціальний захист дітей війни» передба чено, що фінансове забезпече ння державних соціальних гар антій, передбачених цим Зако ном, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету У країни, а Законом Україні «Пр о Державний бюджет України н а 2007 рік» видатки на підвищенн я дітям війни не передбачено , то і після рішення Конституц ійного суду України вище нав едене підвищення не виплачув алось.

Відповідно до ч. 2 ст. 95 К онституції України виключно законом про Державний бюдже т України визначаються будь- які видатки держави на загал ьносуспільні потреби, розмір і цільове призначення спрям ування цих видатків.

Згідно до п. 5 ст. 18 Зако ну України «Про загальнообов ' язкове державне пенсійне с трахування» страхові внески не можуть зараховуватися до Державного бюджету України, бюджетів інших рівнів та не п ідлягають вилученню з Пенсій ного фонду або з Накопичувал ьного фонду і не можуть викор истовуватися на цілі, не пере дбачені цим Законом.

Відповідно до ч. 2 ст. 72 З акону України «Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування» кошти Пенсій ного фонду не включаються до складу Державного бюджету У країни і не підлягають опода ткуванню.

Відповідно до ч. 2 ст. 73 З акону України «Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування» забороняєть ся використання коштів Пенсі йного фонду для оплати догов орів страхування довічних пе нсій і одноразових виплат та на цілі, не передбачені цим З аконом.

У зв' язку із Рішення м Конституційного Суду Украї ни від 09.07.2007 року у справі № 1-29/2007 р. законодавчим органом не при йнято жодного нормативного а кту на виконання вказаних ви мог Закону, не визначено на за конодавчому рівні які органи повинні виплачувати підвище ння пенсії, за рахунок яких ко штів і джерел, в якому порядку , яким чином обчислюється вка заний розмір.

Таким чином, немає під став вважати, що саме органи П енсійного фонду України пови нні виплачувати таке підвище ння із бюджету Пенсійного фо нду.

Підпунктом 2 пункту 41 р озділу ІІ Закону України «Пр о Державний бюджет України н а 2008рік та про внесення змін д о деяких законодавчих актів України» внесені зміни до За кону України «Про соціальний захист дітей війни», а саме, т екст статті 6 викладений в так ій редакції: «Дітям війни (крі м тих, на яких поширюється дія Закону України «Про статус в етеранів війни, гарантії їх с оціального захисту») до пенс ії або щомісячного довічного грошового утримання чи держ авної соціальної допомоги, щ о виплачується замість пенсі ї, виплачується у розмірі над бавки, встановленої для учас ників війни».

Відповідно до ст. 14 Зак ону України «Про статус вете ранів війни, гарантії їх соці ального захисту» учасникам в ійни, нагородженим орденами і медалями колишнього Союзу РСР за самовіддану працю і бе здоганну військову службу в тилу в роки ВОВ, пенсії або щом ісячне довічне грошове утрим ання чи державна соціальна д опомога, що виплачується зам ість пенсії, підвищується на 15 процентів прожиткового мін імуму для осіб, які втратили п рацездатність, іншим учасник ам війни - на 10 процентів про житкового мінімуму для осіб, які втратили працездатність .

Рішенням Конституці йного Суду України № 10-рп від 22. 05.08 р. визнані такими, що не відп овідають Конституції Україн и (є неконституційними) полож ення, зокрема, п. 41 розділу ІІ З акону України «Про державний бюджет на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України».

Відповідно до принци пу дії нормативно-правового акту у часі, у зв' язку з прийн яттям нової редакції ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» ( пп. 2 п. 41 роз ділу ІІ Закону України «Про Д ержавний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укр аїни»), редакція зазначеної с татті до 01.01.08 року втратила сво ю чинність. На підставі Рішен ня Конституційного Суду Укра їни № 10-рп від 22.05.08 р. втратила чин ність нова редакція ст. 6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни».

Законодавством Укра їни не передбачено автоматич ного відновлення дії норми, я ка втратила чинність на підс таві нормативно-правового ак ту, який було визнано у подаль шому неконституційним. Натом ість, старий закон, що втратив юридичну чинність, тільки за спеціальною вказівкою новог о нормативного акту, може пош ирювати свою дію на відповід ні правовідносини. А ні Рішен ням Конституційного Суду Укр аїни № 10-рп від 22.05.08 року, а ні інш им нормативно-правовим актом не передбачено відновлення дії статті 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» в редакції до 01.01.08 р.

Для врегулювання сит уації, 28.05.08 року Кабінетом Міні стрів України була прийнята Постанова № 530 «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян», відпов ідно до п. 8 якої встановлено, щ о дітям війни до пенсії або що місячного довічного грошово го утримання чи державної со ціальної допомоги, що виплач ується замість пенсії, підви щення проводиться у твердих розмірах: з 22 травня - 48,10 грн., з 1 липня - 48,20 грн. та з 1 жовтня - 49,8 0 грн.

Статтею 54 Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2009 рік» № 835-VІ від 26.12.2008 рок у встановлено у 2009 році прожит ковий мінімум на одну особу т а для тих, хто відноситься до о сновних соціальних і демогр афічних груп населення, в роз мірах, що діяли у грудні 2008 року .

Розміри державних со ціальних гарантій на 2009 рік, що визначаються незалежно від прожиткового мінімуму, вста новлюються відповідними зак онами України, цим Законом та нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України.

Таким чином, підвищен ня дітям війни виплачується органами Пенсійного фонду ві дповідно до чинного на певни й час законодавства.

Враховуючи вищевикл адене, положення ст. 95 Констит уції України, Закону України « Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня» від 09.07.2003 року № 1058-ІV, ст. 6,7 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни», управлін ня Пенсійного фонду України в м. Слов' янську позов О СОБА_1 до УПФУ в м. Слов' янську про поновлення пропущ еного строку для звернення д о адміністративного суду та стягнення недоплаченої щомі сячної державної соціальної допомоги «Дітям війни» не ви знає в повному обсязі і проси ть суд відмовити в задоволен ні позовних вимог повністю.

Представник третьої особ и - Головного Управління держ авного казначейства України в Донецькій області до судов ого засідання не з' явився, х оча належним чином був повід омлений про час та місце розг ляду справи, направили до суд у заяву, в якій просять суд роз глянути справу без участі їх представника та вказали, що „ Згідно до ст.ст. 48,51 Бюджетного Кодексу України, Державне ка значейство України здійснює розрахунково-касове обслуго вування розпорядників бюдже тних коштів. Розрахунково-ка сове обслуговування здійсню ється органом Державного каз начейства за дорученням влас ника рахунку.

Відповідно до п.п. 10,17 Положен ня про Пенсійний фонд Україн и, затвердженого Указом През идента від 1 січня 2001 року № 121/2001 П енсійний фонд є юридичною ос обою, яка має самостійний бал анс, рахунки в уповноваженом у банку, який визначається Ка бінетом Міністрів України, п ечатку з зображенням державн ого герба України та своїм на йменуванням. Кошти Пенсійног о фонду України зараховуютьс я на єдиний рахунок Пенсійно го фонду України і зберігают ься на окремих рахунках в упо вноваженому банку, який визн ачається Кабінетом Міністрі в України.

З тих підстав, що законодавч о не передбачено право або об ов' язок на відкриття рахунк ів Пенсійного фонду України та його територіальних управ лінь в органах державного ка значейства України, рахунків Пенсійного фонду України в У правлінні державного казнач ейства у місті Слов' янську не відкрито, органи Пенсійно го фонду в Державному казнач ействі не обслуговуються.

Виходячи з вищевикл аденого, Державне казначейст во України не порушувало пра ва або інтереси позивача, над ати пояснення стосовно суті позовних вимог можливості не має”

Суд, розглянувши пода ні сторонами документи та ма теріали, всебічно і повно з' ясувавши всі фактичні обстав ини, на яких ґрунтуються позо вні вимоги, об' єктивно оцін ивши докази, які мають юридич не значення для розгляду спр ави і вирішення справи по сут і, приходить до висновку, що п озовні вимоги ОСОБА_1 до Управління Пенсійного Фонду України у м. Слов' янсь к Донецької області, за участ ю третьої особи на стороні ві дповідача, яка не заявляє сам остійних вимог - Головного управління Державного Казна чейства України в Донецькій області про визнання дій Упр авління Пенсійного Фонду Укр аїни в м. Слов' янськ Донецьк ої області протиправними, ст ягнення недоплаченої щоміся чної державної допомоги «Діт ям війни» підлягають задовол енню частково з наступних пі дстав.

Як встановлен о в судовому засіданні, позив ач ОСОБА_1, ІНФОР МАЦІЯ_1 Згідно із статтею 1 За кону України «Про соціальний захист дітей війни» дитиною війни є особа, яка є громадянк ою України та якому на час зак інчення (2 вересня 1945 року) Друг ої світової війни було менше 18 років. Відповідно, позивач є дитиною війни в розумінні За кону України “Про соціальний захист дітей війни”. Відпові дач не заперечує того факту, що ОСОБА_1 є дитиною війни в розумінні Закону Укр аїни “Про соціальний захист дітей війни”.

Виходячи із того, що позива ч ОСОБА_1 є дитин ою війни в розумінні Закону У країни “Про соціальний захис т дітей війни”, суд вважає, що на нього повністю розповсюд жуються всі пільги та соціал ьні гарантії, передбачені За коном України “Про соціальни й захист дітей війни”, в тому ч ислі й право на підвищення пе нсії на 30% мінімальної пенсії за віком, як передбачено стат тею 6 зазначеного Закону.

Рішенням Конституційного Суду України від 09 липня 2007 рок у № 6-рп/2007 положення статті 71 Зак ону України "Про державний бю джет на 2007 рік", якими була зупи нена дія статті 6 Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни", визнані такими, що н е відповідають Конституції.

Таким чином, за період з 1 січ ня 2006 року до 31 грудня 2007 року, за який заявлено позовні вимоги , положення статті 6 Закону Укр аїни "Про соціальний захист д ітей війни" стосовно того, що д ітям війни пенсії або щоміся чне довічне грошове утриманн я чи державна соціальна допо мога, що виплачується заміст ь пенсії, підвищуються на 30 ві дсотків мінімальної пенсії з а віком були чинними лише з 9 л ипня 2007 року (день ухвалення рі шення Конституційним Судом У країни) до 31 грудня 2007 року.

Відповідно до статті 62 Зако ну України "Про Державний бюд жет України на 2007 рік" та абзацу першого частини 1 статті 28 Зак ону України "Про загальнообо в'язкове державне пенсійне с трахування" у 2007 році діяли нас тупні розміри мінімальної пе нсії за віком: з 1 квітня - 410,06 грн ., з 1 жовтня - 415,11 грн.

Тобто, за період з 09.07.2007 року до 31.12.2007 року позивач мав право на отримання підвищення до пен сії на підставі ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни" у розмірі 710,91 грн. ( 410,06 грн. х 30% / 3 1 х 23 дні + 410,06 грн. х 2 х 30% + 41 5,11 грн.хЗх30%)

Згідно Закону Украї ни "Про Державний бюджет за 2008р ік" прожитковий мінімум для о сіб, які втратили працездатн ість становить: з 1 січня - 470 грн ., з 1 квітня - 481 грн., з 1липня - 482 грн ., з 1 жовтня - 498 грн.

Згідно ст. 54 Закону Укр аїни "Про Державний бюджет на 2009 рік" прожитковий мінімум на одну особу встановлений у ро змірі, що діяв у грудні 2008 року, тобто 498 грн.

Відповідно до ст.6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни» дітям війни (кр ім тих, на яких поширюється ді я Закону України "Про статус в етеранів війни, гарантії їх с оціального захисту") до пенсі ї або щомісячного довічного грошового утримання чи держа вної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії , виплачується підвищення у р озмірі надбавки, встановлено ї для учасників війни.

Відповідно до частини 1 стат ті 28 Закону України “Про загал ьнообов'язкове державне пенс ійне страхування” мінімальн ий розмір пенсії за віком за н аявності у чоловіків 25, а у жін ок - 20 років страхового стажу в становлюється у розмірі прож иткового мінімуму для осіб, я кі втратили працездатність, визначеного законом.

При цьому статтею 28 Закону У країни “Про загальнообов'язк ове державне пенсійне страху вання” передбачено, що мінім альний розмір пенсії за віко м, встановлений абзацом перш им частини першої цієї статт і, застосовується виключно д ля визначення розмірів пенсі й, призначених згідно з цим За коном. Однак, Суд вважає за мож ливе застосувати саме частин у 1 статті 28 Закону України “Пр о загальнообов'язкове держав не пенсійне страхування”, ос кільки в даному випадку міні мальний розмір пенсії за вік ом використовується не для в изначення розміру будь-якої пенсії, а лише як коефіцієнт д ля визначення розміру щоміся чної доплати до пенсії, перед баченої Законом України “Про соціальний захист дітей вій ни”, оскільки цей закон перед бачає в якості критерію визн ачення розміру щомісячної до плати до пенсії, що на думку Су ду, не суперечить вимогам час тини 3 статті 28 Закону України “Про загальнообов'язкове де ржавне пенсійне страхування ”.

Відповідно до статті 46 Конс титуції України громадяни ма ють право на соціальний захи ст, що включає право на забезп ечення їх у разі повної, частк ової або тимчасової втрати п рацездатності, втрати годува льника, безробіття з незалеж них від них обставин, а також у старості та в інших випадках , передбачених законом. Таким чином, щомісячна доплата до п енсії для дітей війни є формо ю соціального забезпечення г ромадян, які відповідно до сп еціального закону, є дітьми в ійни. Тобто, фактично ця щоміс ячна надбавка є формою реалі зації конституційного права громадян, які є дітьми війни, на соціальний захист.

В той же час, що відповідно д о статті 7 Закону України “Про соціальний захист дітей вій ни” фінансове забезпечення д ержавних соціальних гаранті й здійснюється за рахунок Де ржавного бюджету України, а н е за рахунок бюджету Пенсійн ого фонду України. За умови ві дсутності у державному бюдже ті коштів на виплату щомісяч них надбавок дітям війни це с творює ситуацію правової нев изначеності стосовно джерел а коштів, з яких має виплачува тися зазначена надбавка. Одн ак, в той же час, на думку Суду, ц е не може бути підставою для п орушення прав громадян на со ціальний захист, в тому числі й на отримання надбавки до пе нсії, яка прямо передбачена з аконом.

Суд звертає увагу на те, що р еалізація особою права, що по в'язане з отриманням бюджетн их коштів, яке базується на сп еціальних та чинних на час ви никнення спірних правовідно син нормативно-правових акті в національного законодавст ва, не може бути поставлена у з алежність від бюджетних асиг нувань, тобто посилання орга нами державної влади на відс утність коштів як на причину невиконання своїх зобов'яза нь судом не приймається до ув аги. Так, наприклад, у справі “ Кечко проти України” Європей ський Суд з прав людини конст атував, що не приймає аргумен т Уряду щодо бюджетних асигн увань, оскільки органи держа вної влади не можуть посилат ись на відсутність коштів як на причину невиконання свої х зобов'язань.

Враховуючи те, що Поз ивач є дитиною війни, він наді лений державою певним правов им статусом, який включає в се бе й право на додаткові елеме нти соціального захисту, зок рема право на отримання надб авки до пенсії.

Наділивши дітей війни заз наченою соціальною гарантіє ю, держава таким чином взяла н а себе публічне зобов'язання забезпечити належний матері альний рівень осіб, які є діть ми війни.

Тобто, між позивачем і держа вою встановлено певний право вий зв'язок у визначеній сфер і життєдіяльності, який хара ктеризується наявністю зобо в'язання держави забезпечити соціальний захист дітей вій ни.

Відповідно до статті 22 Конс титуції України конституцій ні права і свободи гарантуют ься і не можуть бути скасован і. При прийнятті нових законі в або внесенні змін до чинних законів не допускається зву ження змісту та обсягу існую чих прав і свобод.

Таким чином, в иходячи з меж заявлених позо вних вимог, системного аналі зу положень чинного законода вства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, щ о викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтов аними та відповідно такими, щ о підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни» ( 2195-15), який наб рав чинності з 01.01.2006 року, дітям війни пенсії або щомісячне д овічне грошове утримання чи державна соціальна допомога , що виплачується замість пен сії, підвищується на 30 відсотк ів мінімальної пенсії за вік ом.

Відповідно до положень ст . 28 Закону України «Про загаль нообов' язкове державне пен сійне страхування», мінімаль ний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жі нок - 20 років страхового стаж у встановлюється у розмірі п рожиткового мінімуму для осі б, які втратили працездатніс ть, визначеного законом.

Визначення прожиткового м інімуму, закладення правової основи для його встановленн я, затвердження та врахуванн я при реалізації державою ко нституційної гарантії грома дян на достатній життєвий рі вень, дає Закон України «Про п рожитковий мінімум» від 15 лип ня 1999 року № 966-14, а також Закон Укр аїни « Про державні соціальн і стандарти та державні соці альні гарантії» від 5 жовтня 20 00 року № 2017-ІІІ, згідно статті 1 я кого, прожитковий мінімум ви користовується для визначен ня, у тому числі мінімального розміру пенсії за віком, який відповідно до статті 28 Закону України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування» встановлюється у р озмірі прожиткового мінімум у для осіб, які втратили праце здатність, визначеного закон ом.

Частиною 3 статі 4 даного Зак ону ( в редакції Закону № 2505-4 від 25 березня 2005 року, що діє з 31 бере зня 2005 року) передбачено, що про житковий мінімум на одну осо бу, а також окремо для тих, хто відноситься до основних соц іальних і демографічних груп населення, щороку затверджу ється Верховною Радою Україн и в законі про Державний бюдж ет України на відповідний рі к. Прожитковий мінімум публі кується в офіційних виданнях загальнодержавної сфери роз повсюдження.

Законом України «Про Держа вний бюджет України на 2008 рік» /п. 41 розділу 2 внесення змін до деяких законодавчих актів /т екст статті 6 викладено в такі й редакції: «Дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія З акону України «Про статус ве теранів війни, гарантії їх со ціального захисту») (3531-12) до пен сії або щомісячного довічног о грошового утримання чи дер жавної соціальної допомоги, що виплачується замість пенс ії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановл еної для учасників війни.

Ветеранам війни, які мають п раво на отримання підвищення до пенсії або щомісячного гр ошового утримання чи державн ої соціальної допомоги, що ви плачується замість пенсії, в ідповідно до цього Закону та Закону України «Про статус в етеранів війни, гарантії їх с оціального захисту» ( 3351-12) дане підвищення провадиться за ї х вибором згідно із законів.

Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 ро ку визнано таким, що не відпов ідають Конституції України ( 254к/96-ВР) ( є неконституційним), п оложення ст. 67 розділу І, пункт і 2-4,6-8,10-18, підпункту 7 пункту 19, пун ктів 20-22,24-34, підпунктів 1-6,8-12 пункт у 35, пунктів 36-100 розділу ІІ «Внес ення змін до деяких законода вчих актів України» та пункт у 3 розділу ІІІ « Прикінцеві по ложення» Закону України «Про Державний бюджет на 2008 рік та п ро внесення змін до деяких за конодавчих актів України» ( 107 -17, в пункті 5 резолютивної част ини якого визначено, що Полож ення Закону України «Про Дер жавний бюджет України на 2008 рі к та про внесення змін до деяк их законодавчих актів Україн и», визнані неконституційним и, втрачають чинність з дня ух валення Конституційним Судо м України цього Рішення».

Відповідно до принципу дії нормативно-правового акту у часі, у зв' язку з прийняттям нової редакції статті 6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» ( підпункт 2 пункту 41 розділу ІІ Закону Укр аїни «Про Державний бюджет н а 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів У країни»), редакція зазначено ї статті що існувала до 01 січн я 2008 року втратила свою чинніс ть. На підставі рішення Конст итуційного Суду України № 10-р п від 22.05.2008 року втратила чинніс ть нова редакція статті 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни», внаслідо к чого відновлена попередня редакція закону.

28 травня 2008 року Кабінетом Мі ністрів України була прийнят а Постанова № 530 «Про деякі пит ання соціального захисту окр емих категорій громадян», ві дповідно до пункту якої вста новлено, що дітям війни до пен сії або щомісячного довічног о грошового утримання чи дер жавної соціальної допомоги, що виплачується замість пенс ії, підвищення проводиться у твердих розмірах: з 22 травня - 48,10 грн., з 01 липня - 48,20 грн.; з 01 жов тня - 49,80 грн.

Стосовно конкретного в изначення позивачем суми нар ахування, суд зазначає, що пре дмет спору є зобов' язання в ідповідача вчинити певні дії , а саме здійснити нарахуванн я, а не стягнення певної суми. Визначення розміру нарахува ння у спірних правовідносина х є функцією суб' єкта владн их повноважень(відповідача у справі), внаслідок чого у цій частині позовні вимоги не пі длягають задоволенню.

Посилання відповідача на відсутність та суперечливіс ть законодавства, суд не прий має до уваги з огляду на насту пне.

Відповідно до частини 3 стат ті 54 Закону України «про Держа вний бюджет» на 2009 рік» від 26.12.2008 року № 835 VІ розміри державних с оціальних гарантій на 2009 рік, щ о визначаються залежно від п рожиткового мінімуму, встано влюється відповідними закон ами України, цим Законом та но рмативно-правовими актами Ка бінету Міністрів України.

Проте, на виконання вищезаз наченої норми Кабінетом Міні стрів України не приймалося окремої постанови щодо встан овлення в 2009 році розміру підв ищення до пенсії особам, відн есеним до категорії «дитина війни». Пунктом 8 постанови Ка бінету Міністрів України від 28 травня 2008 року № 530 «Деякі пита ння соціального захисту окре мих категорій громадян» пере дбачено, що дітям війни (крім т их, на яких поширюється дія За конів України «Про статус ве теранів війни, гарантії їх со ціального захисту» та «Про ж ертви нацистських пересліду вань») до пенсії або щомісячн ого довічного грошового утри мання чи державної соціально ї допомоги, що виплачується з амість пенсії, підвищення пр оводиться у таких розмірах: з 22 травня - 48, 1 гривні, з 1 липня - 48, 2 та з 1 жовтня - 49,8 гривні. Роз мір підвищення до пенсії з 1 сі чня 2009 року цією постановою не визначений та змін стосовно цього питання у 2009 році в вищез азначену постанову не вносил ося.

Стаття 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» з 1 січня 2009 року по дійсний час є діючою в наступній реда кції «дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове у тримання чи державна соціаль на допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуєтьс я на 30 % відсотків мінімальної пенсії за віком.»

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Ко нституції України органи дер жавної влади, органи місцево го самоврядування, їх посадо ві особи зобов' язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією України т а Законами України.

При вирішенні даного сп ору суд вважає, що органи Пенс ійного фонду України не пови нні виплачувати зазначене пі двищення, оскільки це спрост овується їх функціями та пов новаженнями, а також тим, що ви плата підвищення здійснюєть ся саме до пенсії позивача, а н е є окремим видом виплат.

Відповідно до ст. 15 ЦПК Укра їни суди розглядають у поряд ку цивільного судочинства сп рави щодо: захисту порушених , невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житл ових, земельних, сімейних, тру дових відносин; спорів з приводу призначення, обчисле ння, перерахунку, здійснення , надання, одержання пенсійни х виплат, соціальних виплат н епрацездатним громадянам, ви плат за загальнообов'язковим державним соціальним страху ванням та інших соціальних в иплат, соціальних послуг, доп омоги, захисту, пільг, речовог о майна, пайків або грошової к омпенсації замість них; інши х правовідносин, крім випадк ів, коли розгляд таких справ п роводиться за правилами іншо го судочинства.

Відповідно до ст. 11 ЦПК Укра їни суд розглядає справи не і накше, як за зверненням фізич них та юридичних осіб, подани м відповідно до цього Кодекс у, в межах заявлених ними вимо г і на підставі доказів сторі н та інших осіб, які беруть уча сть у справі.

Враховуючи наведене, с лід зобов' язати УПФУ в м. Сло в' янську здійснити нарахув ання та виплату за рахунок ко штів Державного Бюджету Укра їни, ОСОБА_1, підви щення до пенсії у розмірі 30 % мі німальної пенсії за віком, ві дповідно до статті 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни»: за періоди: з 9 ли пня 2007 року по 31 грудня 2007 року; за період з 22 травня 2008 року по 31 гр удня 2008 року; з 1 січня 2009 року по 3 1 грудня 2009 року.

Заявлені позивачем вим оги про визнання протиправно ю бездіяльність відповідача щодо не нарахування та випла ти йому доплати до пенсії не ґрунтуються на законі, оскіл ьки не передбачені діючим ци вільним законодавством, згід но до вимог ст.16 ЦК України.

На підставі зазначеного т а керуючись ст. 6 Закону Україн и ,,Про соціальний захист діте й війни”, ст. 71 п. 12 Закону Україн и від 19.12.2006 року ,,Про Державний б юджет України на 2007 рік”, Рішен ням Конституційного Суду Укр аїни від 09.07.2007 року № 6-рп/2007, ст. 62 За кону України ,,Про Державний б юджет України на 2007 рік”, ч.1 ст. 2 8 Закону України ,,Про загально обов' язкове державне пенсі йне страхування”, ЗУ ,,Про Держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України ”, ЗУ ,,Про Державний бюджет Ук раїни на 2009 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, Рішенням Кон ституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року, ст. ст. 10, 11, 60, 212 - 214, 228 ЦПК України, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління Пе нсійного Фонду України в м. Сл ов' янську, за участю 3-ої особ и: Головного Управління Держ авного Казначейства України в Донецькій області про стяг нення недоплаченої щомісяч ної державної соціальної до помоги ,,Дітям війни” - задово льнити частково.

Зобов' язати Управлі ння Пенсійного Фонду України в м. Слов' янську Донецької о бласті здійснити нарахуванн я та виплату за рахунок кошті в Державного Бюджету України , ОСОБА_1 , підви щення до пенсії у розмірі 30 % мі німальної пенсії за віком, ві дповідно до статті 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни»: за періоди: з 9 ли пня 2007 року по 31 грудня 2007 року; за період з 22 травня 2008 року по 31 гр удня 2008 року; з 1 січня 2009 року по 3 1 грудня 2009 року.

В іншій частині позовн их вимог відмовити.

Рішення може бути оск аржено до Донецького Апеляці йного суду через Слов'янськи й міськрайонний суд Донецько ї області шляхом подачі в 10-де нний термін з моменту прогол ошення рішення заяви про апе ляційне оскарження і наступн у подачу в 20 денний термін апе ляційної скарги, з направлен ням її копії в апеляційну інс танцію, або в порядку ч.4 ст. 295 ЦП К України.

Суддя Слов' янського

міськрайонного суду І.М.Мінаєв

СудСлов'янський міськрайонний суд Донецької області
Дата ухвалення рішення24.06.2010
Оприлюднено06.09.2010
Номер документу10961596
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-4375-2010

Ухвала від 09.12.2010

Цивільне

Красногвардійський районний суд м.Дніпропетровська

Нізік Олена В'ячеславівна

Рішення від 24.06.2010

Цивільне

Слов'янський міськрайонний суд Донецької області

Мінаєв Ігор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні