Рішення
від 17.03.2023 по справі 140/8594/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 березня 2023 року ЛуцькСправа № 140/8594/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Сороки Ю.Ю.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за Товариства з обмеженою відповідальністю УКРБРОК АВТОХАУС до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю УКРБРОК АВТОХАУС звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування і Єдиному реєстрі податкових накладних: від 05 жовтня 2022 року №7434872/43695510 по податковій накладній №1 від 17.08.2022 року на суму 791034,60 грн, від 06 жовтня 2022 року №7440579/43695510 по податковій накладній №1 від 06.09.2022 року на суму 6199725,60 грн, від 06 жовтня 2022 року №7440580/43695510 по податковій накладній №2 від 07.09.2022 року на суму 100000 грн, від 06 жовтня 2022 року №7440578/43695510 по податковій накладній №3 від 30.09.2022 року на суму 298588 грн, від 6 жовтня 2022 року №7440577/43695510 по податковій накладній №4 від 30.09.2022 року на суму 14366026,40 грн.

Зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні: №1 від 17.08.2022 року на суму 791 034,60 грн, №1 від 06.09.2022 року на суму 6 199 725,60 грн, №2 від 07.09.2022 року на суму 100 000,00 грн, №3 від 30.09.2022 року на суму 298 588,00 грн, №4 від 30.09.2022 року на суму 14 366 026,40 грн, які подавались Товариством з обмеженою відповідальністю УКРБРОК АВТОХАУС.

Позові вимоги обґрунтовані тим, що позивачем за результатами своєї господарської діяльності було подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні №1 від 17.08.2022 року на суму 791 034,60 грн, №1 від 06.09.2022 року на суму 6 199 725,60 грн, №2 від 07.09.2022 року на суму 100 000,00 грн, №3 від 30.09.2022 року на суму 298 588,00 грн, №4 від 30.09.2022 року на суму 14 366 026,40 грн, однак, їх реєстрація була зупинена ГУ ДПС у Волинській на підставі п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України (далі - ПКУ України), у зв`язку із тим, що платник податку, яким подано для реєстрації податкову накладну/розрахунок коригування відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач зазначає, що ним, з метою усунення причин зупинення реєстрації податкових накладних, до податкового органу надано повідомлення та перелік первинних документів, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по вищезазначених податкових накладних.

Однак, пояснення не були прийняті до уваги та Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Волинській області було прийнято рішення від 05 жовтня 2022 року №7434872/43695510, від 06 жовтня 2022 року №7440579/43695510, від 06 жовтня 2022 року №7440580/43695510, від 06 жовтня 2022 року №7440578/43695510, від 06 жовтня 2022 року №7440577/43695510 про відмову у реєстрації відповідних податкових накладних. Підстава прийняття рішення - ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунків фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів(робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, документів щодо підтвердження відповідності продукції(декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством, зокрема: відсутні підтверджуючі документи по вказаній операції, а саме: документи зх. Перевізником, сертифікати відповідності, розрахункові документи, що підтверджують факт оплати передбачену умовами Договору.

На думку позивача, надані ГУ ДПС у Волинській області документи є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а відтак вважає, оскаржувані рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

На підставі наведеного просить позов задовольнити повністю.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 30.12.2022 відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

17.01.2023 представником Головного управління ДПС у Волинській області та ДПС України подано відзив на позовну заяву у якому вимоги позивача не визнала, посилаючись на те, що за результатами засідання ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 05 жовтня 2022 року №7434872/43695510, від 06 жовтня 2022 року №7440579/43695510, від 06 жовтня 2022 року №7440580/43695510, від 06 жовтня 2022 року №7440578/43695510, від 06 жовтня 2022 року №7440577/43695510 про відмову у реєстрації податкових накладних №1 від 17.08.2022 року на суму 791 034,60 грн, №1 від 06.09.2022 року на суму 6 199 725,60 грн, №2 від 07.09.2022 року на суму 100 000,00 грн, №3 від 30.09.2022 року на суму 298 588,00 грн, №4 від 30.09.2022 року на суму 14 366 026,40 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки позивачем не було подано документів: первинних документів щодо постачання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунків фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів(робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, документів щодо підтвердження відповідності продукції(декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством, зокрема: відсутні підтверджуючі документи по вказаній операції, а саме: документи зх. Перевізником, сертифікати відповідності, розрахункові документи, що підтверджують факт оплати передбачену умовами Договору.

Звертає увагу суду на те, що долучений позивачем до матеріалів справи перелік документів є більш розширеним та не відповідає переліку документів, шо досліджувався комісією ГУ ДПС у Волинській області при прийнятті оскаржуваних рішень.

Вважає, що при дослідженні правомірності рішення про відмову в реєстрації податкової накладної підлягають врахуванню лише документи, що подавались платником податків безпосередньо суб`єкту владних повноважень, який приймав відповідне рішення.

Крім того, із наданого суду договору - заявки про надання транспортно- експедиційних послуг ФОП ОСОБА_1 від 26.09.2022 №26/09-2 вбачається, що замовник зобов`язуються здійснити своєчасне завантаження та розвантаження автомобіля, правильно оформити супровідні документи, указавши фактичну адресу завантаження та розвантаження автомобіля.

Разом з тим, як у вказаному договорі - заявці так і у товарно - транспортних накладних від 30.09.2022 №Р1. №Р2 зазначено адреса завантаження - м. Ковель та адреса розвантаження - м. Київ, без зазначення конкретної адреси, де саме в межах вказаних населених пунктів таке завантаження та розвантаження має відбуватися.

Окрім того, у вказаних товарно - транспортних накладних відсутні будь-які відмітки про фактичний час прибуття та відправлення автомобіля, відсутні підписи вантажовідправника та вантажоодержувача, в графі «Водій» зазначено лише прізвище та ініціали особи та не вказано номеру посвідчення водія.

Також, зазначає, що нормами пункту 6.1 договору поставки від 10.08.2022 №17-'21 передбачено, що покупець здійснює попередню оплату в розмірі 30% від загальної суми договору: 326 866,78 грн.

Згідно із наданою позивачем випискою по особовим рахункам станом за 17.08.2022 на користь ТОВ УКРБРОК АВТОХАУС, як аванс за пристрій/передачі інформації згідно рахунку №1 від 16.08.2022, були сплачені кошти в сумі 791 034,60 грн.

Таким чином, враховуючи невідповідність зазначених сум, а також той факт, що у призначені платежу відсутнє посилання на сам договір, без надання відповідного рахунку на оплату відсутні підстави для висновку, що така сплата була здійснена саме но спірних податкових накладних, а відтак у даному випадку відсутні належні документи, які підтверджують факт настання першої події, а саме: авансової сплати.

Також, представник відповідачів зазначив, що вимога позивача про реєстрацію податкових накладних не підлягає до задоволення, оскільки задоволення позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №1 від 17.08.2022 року на суму 791 034,60 грн, №1 від 06.09.2022 року на суму 6 199 725,60 грн, №2 від 07.09.2022 року на суму 100 000,00 грн, №3 від 30.09.2022 року на суму 298 588,00 грн, №4 від 30.09.2022 року на суму 14 366 026,40 грн є втручанням в дискреційні повноваження відповідачів.

А тому вважає, що оскаржувані рішення є обґрунтованими та прийняті з дотриманням вимог чинного законодавства, яке регулює дані правовідносини.

На підставі наведеного просить відмовити у задоволенні позову повністю.

Крім того, представник відповідачів у відзиві на позовну заяву просив розгляд справи проводити за участі представника.

Ухвалою суду від 15.03.2023 в задоволенні заяви представника Головного управління ДПС у Волинській області та ДПС України про розгляд справи за участю сторін, відмовлено.

У відповіді на відзив представник позивача щодо доводів представника відповідачів стосовно того, що позивачем долучено до позовної заяви документи, які раніше не було долучено комісії регіонального рівня, звертає увагу суду на висновок ВС, викладений у постанові від 07.12.2022 у справі №200/6156/20-а про те, що суд не може обмежити право платника довести у судовому процесі обставини, на яких грунтуються його вимоги, поданням виключно тих доказів, що надавались ним під час проведення податкової перевірки. Право надавати заперечення щодо висновків органу державної фіскальної служби та долучати до матеріалів справи докази на підтвердження таких заперечень надається платнику як на усіх стадіях податкового контролю, так і на стадіях судового процесу, на яких допускається подання учасником процесу нових доказів..

Відтак, вважає, що позивачем цілком правомірно надано до позовної заяви всі наявні докази.

Представник відповідачів у письмових запереченнях проти задоволення позовних вимог заперечує з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву. Просить суд відмовити у задоволенні позову повністю.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позовні вимоги слід задовольнити повністю, враховуючи наступне.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою діяльністю УКРБРОК АВТОХАУС здійснює діяльність в сфері оптової торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення (КВЕД 46.43).

05.10.2020 між ТОВ Укрброк Автохаус та Green Agro був укладений Контракт №02/10/2020 з додатковою угодою №1 від 02.08.2022 на постачання імпортного товару - камери НС801 LTE 4G та BolyGuard BG584G- 24.4G.

В подальшому між ТОВ Укрброк Автохаус та покупцем ТОВ Квірін укладено два договори №17/22 від 10.08.2022 (на камери НС801 LTE 4G) та №19/22 від 30.08.2022 (на камери BolyGuard BG584G-24.4G).

17.08.2022 на рахунок ТОВ Укрброк Автохаус поступив авансовий платіж в сумі 791 034, 60 грн. по договору №17/22 від 10.08.2022 та відповідно до вимог статті 201 ПК України було сформовано та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 17.08.2022.

На виконання умов договору №19/22 від 30.08.2022, ТОВ Квірін 06.09.2022 перераховано позивачу авансові кошти в сумі 6 199 725,60 грн., про що ТОВ Укрброк Автохаус сформовано та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 06.09.2022 та 07.09.2022 в сумі 100 000,00 грн, про що позивачем сформовано та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 07.09.2022.

Податкові накладні №1 від 17.08.2022 на суму з ПДВ 791 034, 60 грн, №1 від 06.09.2022 на суму з ПДВ 6 199 725,60 грн, №2 від 07.09.2022 на суму з ПДВ 100 000,00 грн було подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних 30.09.2022.

Також, 03.10.2022 ТОВ Укрброк Автохаус на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних відправлені податкові накладні №3 від 30.09.2022 на суму з ПДВ 298 588,00 грн та №4 від 30.09.2022 на суму з ПДВ 14 366 026,40 грн.

30.09.2022 Комісією ГУ ДПС у Волинській області було прийнято рішення №5150 про віднесення ТОВ Укрброк Автохаус до переліку ризикових суб`єктів господарювання відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Відповідно до квитанцій від 30.09.2022 реєстрація вищезазначених податкових накладних була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України, у зв`язку із тим, що платник податку, яким подано для реєстрації податкові накладні в ЄРПН, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Крім того, у квитанції також було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної з податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

З метою реєстрації зупинених податкових накладних позивачем подано до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Волинській області поясненнями та копіями документів для прийняття рішення про реєстрацію відповідних податкових накладних в ЄРПН, а саме:

до податкової накладної від 17.08.2022 №1: пояснення від 30.09.2022 №3, податкова накладна від 17.08.2022 №1, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної від 17.08.2022 №1, контракт від 05.10.2020 №02/10/2020, додаткова угода №1 від 02.08.2022 до контракту від 05.10.2020 №02/10/2020, виписка по рахунку, фактура (інвойс) 02/09/2022, виписка по особовим рахункам за 17.08.2022, видаткова накладна від 30.09.2022 №1, вантажно-митна декларація UА205140/2022/068633, CMR №26092022, договір поставки від 10.08.2022 №17/22 з додатком №1 до вказаного договору, рішення від 30.09.2022 №5150 про відповідність Критеріям ризикованості платника податку на додану вартість;

до податкової накладної від 06.09.2022 №1: пояснення від 03.10.2022 №04, податкова накладна, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної від 06.09.2022 №1, контракт від 05.10.2020 №02/10/2020, додаткова угода №1 від 02.08.2022 до контракту від 05.10.2020 №02/10/2020, виписка по рахунку, фактура (інвойс) 03/09/2022, виписка по особовим рахункам за 06.09.2022, видаткова накладна від 30.09.2022 №2, вантажно-митна декларація UA205 140/2022/068687, CMR, договір поставки від 30.08.2022 №І9/22 з додатком до вказаного договору, довіреність від 29.09.2022 №95, рішення від 30.09.2022 №5150 про відповідність Критеріям ризикованості платника податку на додану вартість;

до податкової накладної від 07.09.2022 №2: пояснення від 03.10.2022 №05, податкова накладна від 07.09.2022 №2, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної від 07.09.2022 №2, контракт від 05.10.2020 №02/10/2020, додаткова угода №1 від 02.08.2022 до контракту від 05.10.2020 №02/10/2020, виписка по рахунку, фактура (інвойс) 03/09/2022 від 23.09.2022, виписка по особовим рахункам за 17.09.2022, видаткова накладна від 30.09.2022 №2, вантажно-митна декларація UA205140/2022/068687, CMR, договір поставки від 30.08.2022 №19/22 з додатком №1 до вказаного договору, довіреність від 29.09.2022 №95, рішення від 30.09.2022 №5150 про відповідність Критеріям ризикованості платника податку на додану вартість;

до податкової накладної від 30.09.2022 №3: пояснення від 03.10.2022 №06, податкова накладна від 30.09.2022 №3, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної від 30.09.2022 №3, податкова накладна від 17.08.2022 №1, контракт від 05.10.2020 №02/10/2020, додаткова угода №1 від 02.08.2022 до контракту від 05.10.2020 №02/10/2020, виписка по рахунку, фактура (інвойс) 02/09/2022 від 22.09.2022, виписка по особовим рахункам за 17.08.2022, видаткова накладна від 30.09.2022 №1, вантажно-митна декларація UA205140/2022/068633, CMR №26092022, договір поставки від 10.08.2022 №17/22 з додатком №1 до вказаного договору, довіреність від 29.09.2022 №94, рішення від 30.09.2022 №5150 про відповідність Критеріям ризикованості платника податку на додану вартість;

до податкової накладної від 30.09.2022 №4: пояснення від 03.10.2022 №07, податкова накладна від 30.00.2022 №4, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної від 30.09.2022 №4, податкова накладна від 06.09.2022 №1, податкова накладна від 07.09.2022 №2, контракт від 05.10.2020 №02/10/2020, додаткова угода №1 від 02.08.2022 до контракту від 05.10.2020 №02/10/2020, виписка по рахунку, фактура (інвойс) 03/09/2022 від 23.09 2022, виписка по особовим рахункам за 06.09.2022, виписка по особовим рахункам за 07 09.2022, видаткова накладна від 30.09.2022 №2, вантажно-митна декларація UA205140/2022/0686387, CMR №26092022, договір поставки від 30.08.2022 №19/22 з додатком №1 до вказаного договору, довіреність від 29.09.2022 №95, рішення від 30.09.2022 №5150 про відповідність Критеріям ризикованості платника податку на додану вартість.

За результатами розгляду поданих документів Комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладноі/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення від 05.10.2022 №7434872'43695510 про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної від 17.08.2022 №1 з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В графі додаткова інформація зазначено про відсутність розрахункових документів (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати за транспортні послуги перевізника.

Також, за результатами розгляду поданих документів комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято оскаржувані рішення від 06.10.2022 №7440580/43695510, №7440579/43695510, №7440578/43695510 та №7440577/43695510 про відмову у реєстрації податкових накладних від 06.09.2022 №1, від 07.09.2022 №2, від 30.09.2022 №3, від 30.09.2022 №4 з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання, придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором га/або законодавством. В графі додаткова інформація зазначено про відсутність підтверджуючих документів по вказаній операції, а саме: документи з перевізником; сертифікатів відповідності; розрахункових документів, що підтверджують факт оплати передбачену умовами договору.

Не погоджуючись із прийнятими рішеннями, 05.10.2022 та 06.10.2022 ТОВ Укрброк Автохаус в порядку, визначеному пунктом 56.23 статті 56 Податкового кодексу України, подало скарги на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних і додавало такі документи: копія платежу від ТОВ Квірін від 13.10.2022 в сумі 298 588 грн. (повне виконання по договору №17/22); копія платежу від ТОВ Квірін від 11.10.2022 в сумі 14 366 026,40 грн. (повне виконання по договору №19/22); копія платежу на Green Agro (Swift) від 11.10.2022 в сумі 289 640 дол., (договір/інвойси по проплаті закриті); договір-заявка по перевезенню вантажу по Україні № 26/09-2 від 26.09.2022; акт надання послуг по перевезенню №22 від 30.09.2022; проплата за перевезення №53 від 06.10.2022 закрита; копія сертифікату якості BCTC15/5Nov 2019/RevA; копія декларації відповідності.

Рішеннями ДПС України від 14.10.2022 №56559/43695510/2, від 24.10.2022 №56564/43695510/2, від 24.10.2022 №56610/43695510/2, від 24.10.2022 №56518/43695510/2 скарги ТОВ УКРБРОК АВТОХАУС на рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - залишено без задоволення, а вищезазначені рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних №1 від 17.08.2022 року на суму 791034,60 грн, №1 від 06.09.2022 року на суму 6199725,60 грн, №2 від 07.09.2022 року на суму 100000 грн, №3 від 30.09.2022 року на суму 298588 грн, №4 від 30.09.2022 року на суму 14 366 026,40 грн - без змін, з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документь (інвентаризаційні описи), у тому числі рахуйків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм га галузевої специфіки накладних.

Позивач не погоджуючись із вказаними рішеннями, вважаючи їх протиправними та такими, що порушують його права, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України (далі ПК України).

Абзацом першим пункту 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. За операціями з виконання підрядних будівельних робіт суб`єкти підприємницької діяльності можуть застосовувати касовий метод податкового обліку відповідно до підпункту 14.1.266 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу.

Згідно абзацу 1-2 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр) врегульовано Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №204) (далі - Порядок №1246 у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пунктів 12 - 15 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування (абз. 10 п.12 Порядку №1246).

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки (п.п.13-15 Порядку №1246).

Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання вказаної норми 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» №1165.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165) визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з приписами п.6 Порядку №1165 комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Пунктом 7 Порядку №1165 установлено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет (п.п.8, 9 Порядку №1165).

Пунктами 10-11 Порядку №1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Крім того, наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з пунктами 9 - 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Як встановлено судом, відповідні пояснення з копіями необхідних документів були направлені позивачем до ГУ ДПС у Волинській області, а саме:

до податкової накладної від 17.08.2022 №1: пояснення від 30.09.2022 №3, податкова накладна від 17.08.2022 №1, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної від 17.08.2022 №1, контракт від 05.10.2020 №02/10/2020, додаткова угода №1 від 02.08.2022 до контракту від 05.10.2020 №02/10/2020, виписка по рахунку, фактура (інвойс) 02/09/2022, виписка по особовим рахункам за 17.08.2022, видаткова накладна від 30.09.2022 №1, вантажно-митна декларація UА205140/2022/068633, CMR №26092022, договір поставки від 10.08.2022 №17/22 з додатком №1 до вказаного договору, рішення від 30.09.2022 №5150 про відповідність Критеріям ризикованості платника податку на додану вартість;

до податкової накладної від 06.09.2022 №1: пояснення від 03.10.2022 №04, податкова накладна, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної від 06.09.2022 №1, контракт від 05.10.2020 №02/10/2020, додаткова угода №1 від 02.08.2022 до контракту від 05.10.2020 №02/10/2020, виписка по рахунку, фактура (інвойс) 03/09/2022, виписка по особовим рахункам за 06.09.2022, видаткова накладна від 30.09.2022 №2, вантажно-митна декларація UA205 140/2022/068687, CMR, договір поставки від 30.08.2022 №І9/22 з додатком до вказаного договору, довіреність від 29.09.2022 №95, рішення від 30.09.2022 №5150 про відповідність Критеріям ризикованості платника податку на додану вартість;

до податкової накладної від 07.09.2022 №2: пояснення від 03.10.2022 №05, податкова накладна від 07.09.2022 №2, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної від 07.09.2022 №2, контракт від 05.10.2020 №02/10/2020, додаткова угода №1 від 02.08.2022 до контракту від 05.10.2020 №02/10/2020, виписка по рахунку, фактура (інвойс) 03/09/2022 від 23.09.2022, виписка по особовим рахункам за 17.09.2022, видаткова накладна від 30.09.2022 №2, вантажно-митна декларація UA205140/2022/068687, CMR, договір поставки від 30.08.2022 №19/22 з додатком №1 до вказаного договору, довіреність від 29.09.2022 №95, рішення від 30.09.2022 №5150 про відповідність Критеріям ризикованості платника податку на додану вартість;

до податкової накладної від 30.09.2022 №3: пояснення від 03.10.2022 №06, податкова накладна від 30.09.2022 №3, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної від 30.09.2022 №3, податкова накладна від 17.08.2022 №1, контракт від 05.10.2020 №02/10/2020, додаткова угода №1 від 02.08.2022 до контракту від 05.10.2020 №02/10/2020, виписка по рахунку, фактура (інвойс) 02/09/2022 від 22.09.2022, виписка по особовим рахункам за 17.08.2022, видаткова накладна від 30.09.2022 №1, вантажно-митна декларація UA205140/2022/068633, CMR №26092022, договір поставки від 10.08.2022 №17/22 з додатком №1 до вказаного договору, довіреність від 29.09.2022 №94, рішення від 30.09.2022 №5150 про відповідність Критеріям ризикованості платника податку на додану вартість;

до податкової накладної від 30.09.2022 №4: пояснення від 03.10.2022 №07, податкова накладна від 30.00.2022 №4, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної від 30.09.2022 №4, податкова накладна від 06.09.2022 №1, податкова накладна від 07.09.2022 №2, контракт від 05.10.2020 №02/10/2020, додаткова угода №1 від 02.08.2022 до контракту від 05.10.2020 №02/10/2020, виписка по рахунку, фактура (інвойс) 03/09/2022 від 23.09 2022, виписка по особовим рахункам за 06.09.2022, виписка по особовим рахункам за 07 09.2022, видаткова накладна від 30.09.2022 №2, вантажно-митна декларація UA205140/2022/0686387, CMR №26092022, договір поставки від 30.08.2022 №19/22 з додатком №1 до вказаного договору, довіреність від 29.09.2022 №95, рішення від 30.09.2022 №5150 про відповідність Критеріям ризикованості платника податку на додану вартість.

Відповідно до пунктів 25 - 26 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Згідно з приписами пунктів 42, 44 - 46 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС.

Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.

У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

Відповідачами також не надано до суду доказів додержання вимог пункту 44 Порядку №1165 - результатів проведених перевірок поданих платником податку копій документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Більше того, в оскаржуваних рішеннях не зазначено, які вимоги законодавства порушено при складанні документів.

Як слідує зі змісту вказаних рішень, підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних є ненадання платником податків копій документів: первинних документів щодо постачання, придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором га/або законодавством. В графі додаткова інформація зазначено про відсутність підтверджуючих документів по вказаній операції, а саме: документи з перевізником; сертифікатів відповідності; розрахункових документів, що підтверджують факт оплати передбачену умовами договору.

Проте, посилання ГУ ДПС у Волинській області в оскаржуваних рішеннях на те, що позивачем не надано додаткових документів суд вважає безпідставними, оскільки усі необхідні документи були долучені позивачем до письмових пояснень, які скеровувалися відповідачу та надано до матеріалів справи.

При цьому, квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містили конкретного переліку документів, які платник податків повинен був додатково подати до Комісії ГУ ДПС у Волинській області для реєстрації в ЄРПН вказаних податкових накладних.

В свою чергу, не зазначення у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних чіткого та конкретного переліку документів фактично позбавило позивача можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів для реєстрації спірних податкових накладних.

Доказами, які безпосередньо підтверджують факт здійснення господарських операцій з поставки позивачем для ТОВ Квірін товару на умовах укладених договорів №17/22 від 10.08.2022 (на камери НС801 LTE 4G) та №19/22 від 30.08.22 (на камери BolyGuard BG584G-24.4G, за наслідками яких складені ПН, є накладні від 30.09.2022 за №1 та №2, товарно-транспортні накладні від 30.09.2022, які містять опис товару, його кількісне вираження та вартість, підписи і печатки сторін договору, а також договір-заявка №26/09-2 від 26.09.2022, акт про надання послуг №22 від 30.09.2022, докази оплати послуг з перевезення від 06.10.2022.

Факт придбання/розмитнення товару, який є об`єктом господарської операції підтверджується: копіями контракту №02/10/2020 від 05.10.2020 з додатковою угодою №1 від 02.08.2022 та рахунками фактури, копіями доказів оплат по контракту №02/10/2020 від 05.10.2020, супровідними документами необхідними для розмитнення та перевезення товару.

Щодо ненадання позивачем на розгляд Комісії ГУ ДПС у Волинській області розрахункових документів (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати за транспортні послуги перевізнику та документів по операції, а саме: документи з перевізником; сертифікати відповідності; розрахункові документи, що підтверджують факт оплати передбачену умовами Договору, наголошуємо на тому, що у квитанціях про зупинення реєстрації спірних податкових накладних не було зазначено конкретного переліку документів, які платник податків повинен був додатково подати до Комісії ГУ ДПС у Волинській області для реєстрації в ЄРПН таких податкових накладних, тому позивач на власний розсуд подав документи, які вважав достатніми для підтвердження вказаних господарських операцій.

Таким чином, ненадання позивачем на розгляд Комісії ГУ ДПС у Волинській області означених документів не може бути підставою для відмови у реєстрації вказаних податкових накладних, оскільки позивачем надавалися інші документи, які підтверджують реальність здійснення господарських операцій.

Крім того, суд враховує, що до скарг на оскаржувані рішення, які подавалися до ДПС України, позивачем було долучено більшу кількість документів та надано письмові пояснення, однак це не вплинуло на прийняття позитивного рішення, оскільки відповідними рішеннями комісії ДПС України скарги залишено без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.

Всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних. Під час реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Таким чином, документи надані податковому органу вказують на виконання обов`язку постачальника поставити і передати товар у власність покупця з одного боку та обов`язок покупця вчасно і у повному обсязі провести оплату за товар; ці первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту та у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарські операції.

Крім того, посилання на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішень про відмову, за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність таких рішень.

Водночас, суд звертає увагу, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28 листопада 2019 року у справі №1640/2650/18, від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18.

Зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентами та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, суд дійшов висновку, що у ГУ ДПС у Волинській області не було правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних №1 від 17.08.2022 року на суму 791 034,60 грн, №1 від 06.09.2022 року на суму 6 199 725,60 грн, №2 від 07.09.2022 року на суму 100 000,00 грн, №3 від 30.09.2022 року на суму 298 588,00 грн, №4 від 30.09.2022 року на суму 14 366 026,40 грн.

Варто також зазначити, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. При цьому невиконання ним законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом у постанові від 04.12.2018 у справі №821/1173/17.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішень комісії ГУ ДПС у Волинській області від 05 жовтня 2022 року №7434872/43695510 по податковій накладній №1 від 17.08.2022 року на суму 791 034,60 грн, від 06 жовтня 2022 року №7440579/43695510 по податковій накладній №1 від 06.09.2022 року на суму 6 199 725,60 грн, від 06 жовтня 2022 року №7440580/43695510 по податковій накладній №2 від 07.09.2022 року на суму 100 000,00 грн, від 06 жовтня 2022 року №7440578/43695510 по податковій накладній №3 від 30.09.2022 року на суму 298 588,00 грн, від 6 жовтня 2022 року №7440577/43695510 по податковій накладній №4 від 30.09.2022 року на суму 14 366 026,40 грн.

Стосовно позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №1 від 17.08.2022 року на суму 791 034,60 грн, №1 від 06.09.2022 року на суму 6 199 725,60 грн, №2 від 07.09.2022 року на суму 100 000,00 грн, №3 від 30.09.2022 року на суму 298 588,00 грн, №4 від 30.09.2022 року на суму 14 366 026,40 грн, суд враховує, що відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків. Разом з тим, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, оскільки у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

Так, пунктом 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246), окрім іншого, визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку №1246).

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.

Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про необхідність для належного захисту порушеного права позивача зобов`язати ДПС України зареєструвати у ЄРПН податкові накладні №1 від 17.08.2022 року на суму 791 034,60 грн, №1 від 06.09.2022 року на суму 6 199 725,60 грн, №2 від 07.09.2022 року на суму 100 000,00 грн, №3 від 30.09.2022 року на суму 298 588,00 грн, №4 від 30.09.2022 року на суму 14 366 026,40 грн, оскільки задоволення такої позовної вимоги є дотриманням гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Частинами 1, 2 статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно зі статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищевикладене, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю УКРБРОК АВТОХАУС.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Звертаючись до суду, позивач сплатив судовий збір у сумі 12 405,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням від 26.12.2022 №81 на суму 12 405,00 грн.

Оскільки суд задовольняє позов повністю, то на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судовий збір в сумі 12 405,00 грн.

Керуючись статтями 139, 243-246, 250, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05 жовтня 2022 року №7434872/43695510 по податковій накладній №1 від 17.08.2022 року на суму 791034,60 грн, від 06 жовтня 2022 року №7440579/43695510 по податковій накладній №1 від 06.09.2022 року на суму 6199725,60 грн, від 06 жовтня 2022 року №7440580/43695510 по податковій накладній №2 від 07.09.2022 року на суму 100000 грн, від 06 жовтня 2022 року №7440578/43695510 по податковій накладній №3 від 30.09.2022 року на суму 298588 грн, від 6 жовтня 2022 року №7440577/43695510 по податковій накладній №4 від 30.09.2022 року на суму 14366026,40 грн.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 17.08.2022 року на суму 791 034,60 грн, №1 від 06.09.2022 року на суму 6 199 725,60 грн, №2 від 07.09.2022 року на суму 100 000,00 грн, №3 від 30.09.2022 року на суму 298 588,00 грн, №4 від 30.09.2022 року на суму 14 366 026,40 грн, подані Товариством з обмеженою відповідальністю УКРБРОК АВТОХАУС.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю УКРБРОК АВТОХАУС за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області 12 405 (дванадцять тисяч чотириста п`ять) гривень 00 копійок понесених витрат по сплаті судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю УКРБРОК АВТОХАУС (45000, Волинська область, м. Ковель, вул. М.Левицького,2, кв.26, код ЄДРПОУ 43695510).

Відповідач: Головне управління ДПС у Волинській області, код ЄДРПОУ 43143484, адреса: 43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4.

Відповідач: Державна податкова служба України, код ЄДРПОУ 43005393, адреса: 04053, місто Київ, Львівська площа, 8.

СуддяЮ.Ю. Сорока

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.03.2023
Оприлюднено20.03.2023
Номер документу109629261
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —140/8594/22

Ухвала від 17.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 27.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 24.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 10.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 14.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 29.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 02.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 04.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні