МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 березня 2023 р. № 400/613/23 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т. О. розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу
за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю " Транспівдень ", вул. Новозаводська, 34, м. Миколаїв, 54028,
до відповідача:Державної податкової служби України, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, Головного управління ДПС у Волинській області, Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43027,
про:визнання протиправними та скасування рішень,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області, Головного управління ДПС у Миколаївській області та Державної податкової служби України про:
1. визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.08.2022 року № 7161671/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 30.11.2021 року № 13 на загальну суму 87728,47 грн., у т. ч. ПДВ 14621,41 грн., та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати цю податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних;
2. визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.08.2022 року № 7161676/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 30.11.2021 року № 15 на загальну суму 366283,82 грн., у т. ч. ПДВ 61047,30 грн. та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати цю податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних;
3. визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.08.2022 року № 7161684/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №16 від 30.11.2021р. на загальну суму 495420 грн., у т. ч. ПДВ 82570 грн. та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати цю податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних;
4. визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.08.2022 року № 7161670/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №19 від 30.11.2021р. на загальну суму 87954,84 грн., у т. ч. ПДВ 14659,14 грн. та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати цю податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних;
5.визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстраціїподаткової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.08.2022 року № 7161682/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №20 від 30.11.2021р. на загальну суму 487500 грн., у т. ч. ПДВ 81250 грн. та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати цю податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних;
6. визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.08.2022 року № 7161672/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №21 від 30.11.2021р. на загальну суму 585000 грн., у т. ч. ПДВ 97500 грн. та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати цю податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних;
7.визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстраціїподаткової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.08.2022 року № 7161685/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №22 від 30.11.2021р. на загальну суму 487500 грн., у т. ч. ПДВ 81250 грн. та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати цю податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних;
8. визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.08.2022 року № 7161687/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №24 від 30.11.2021р. на загальну суму 71378,32 грн., у т. ч. ПДВ 11896,39 грн. та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати цю податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних;
9.визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.08.2022 року № 7161667/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №25 від 30.11.2021р. на загальну суму 408207,32 грн., у т. ч. ПДВ 68034,55 грн. та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати цю податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних;
10. визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.08.2022 року № 7161678/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №26 від 30.11.2021р. на загальну суму 320372,38 грн., у т. ч. ПДВ 53395,40 грн. та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати цю податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних;
11. визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.08.2022 року № 7161668/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №27 від 30.11.2021р. на загальну суму 495420 грн., у т. ч. ПДВ 82570 грн. та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати цю податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних;
12. визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.08.2022 року № 7161677/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №32 від 30.11.2021р. на загальну суму 494551,88 грн., у т. ч. ПДВ 82425,31 грн. та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати цю податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних;
13. визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.08.2022 року № 7174472/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №33 від 30.11.2021р. на загальну суму 463881,78 грн., у т. ч. ПДВ 77313,63 грн. та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати цю податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних;
14. визнання протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.08.2022 року № 7174474/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №34 від 30.11.2021р. на загальну суму 431663,45 грн., у т. ч. ПДВ 71943,91 грн. та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати цю податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних;
15. визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.08.2022 року № 7161665/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №35 від 30.11.2021р. на загальну суму 102506,80 грн., у т. ч. ПДВ 17084,47 грн., та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати цю податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивачем надано усі необхідні документи на підтвердження здійснення господарської операції, проте відповідачем протиправно відмовлено у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідач, ГУ ДПС у Волинській області, надав відзив на позов, просив відмовити у задоволенні позову, оскільки Не надано достатній пакет документів, а саме не надано картку рах.361/акт звірки взаєморозрахунків з контрагентом, відповідно неможливо встановити дотримання платником вимог п.187.1 ПКУ. Відсутні товаро - супроводжуючі документи (ТТН). Розрахунок 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями» призначений для обліку розрахунків з вітчизняними покупцями за реалізовану продукцію, товари, виконані роботи, надані послуги, проте таких не було надано комісії регіонального рівня.
Таким чином, позивачем не додано до повідомлення про надання пояснень, документів, перелік яких був зазначений у Рішеннях про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних\розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відсутність конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної перешкоджає платнику податків надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, однак такі обґрунтування недоречно застосовувати у спірній ситуації, коли платник не просто не надав окремих документів, які податковий орган уважав обов`язковими, а фактично не надав контролюючому органу належних документів для підтвердження господарських операціях. Подати контролюючому органу документи, достатні для реєстрації податкової накладної, є обов`язком платника податку.
Відповідно до ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
Дослідив докази, суд дійшов висновку:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПІВДЕНЬ» - є платником податків з основним видом діяльності 49.41 Вантажний автомобільний транспорт та перебуває на обліку в ГУ ДПС у Миколаївській області.
Позивач здійснює свою господарську діяльність шляхом надання транспортних та супутніх послуг іншим платникам податків.
Вантажний автомобільний транспорт перебуває у ТОВ «ТРАНСПІВДЕНЬ» в оренді на підставі Договоруоренди транспортних засобів № 1/01.08.2021р. від 01.08.2021р. та додаткових угод з ТОВ «Миколаївтранспорт Плюс», та на підставі Договоруоренди транспортних засобів № 2/01.04.2021р. від 01.04.2021р. та додаткових угод з ТОВ «Миколаївтранспорт Плюс».
01.04.2021 між ТОВ «ТРАНСПІВДЕНЬ» (Перевізник) та ПП «БФ «Миколаївавтодор» (код ЄДРПОУ 42677684) (Замовник) був укладений Договір про надання послуг транспортними засобами № 1/01.04.2021 від 01.04.2021р. Перевізник на підставі та у відповідності до умов Договору надає Замовнику послуги транспортними засобами, а Замовник зобов`язується прийняти надані Перевізником послуги та оплатити їх.
Позивач на виконання договору від 01.07.2021 здійснив перевезення вантажів, що підтверджується актами приймання-здавання робіт.
30.11.2021 позивачем складено податкові накладні: №13 від 30.11.2021р. на загальну суму 87728,47 грн., у т. ч. ПДВ 14621,41 грн.; № 15 від 30.11.2021р. на загальну суму 366283,82 грн., у т. ч. ПДВ 61047,30 грн.; №16 від 30.11.2021р. на загальну суму 495420 грн., у т. ч. ПДВ 82570 грн.; № 19 від 30.11.2021р. на загальну суму 87954,84 грн., у т. ч. ПДВ 14659,14 грн.; №20 від 30.11.2021р. на загальну суму 487500 грн., у т. ч. ПДВ 81250 грн.; №21 від 30.11.2021р. на загальну суму 585000 грн., у т. ч. ПДВ 97500 грн.; № 22 від 30.11.2021р. на загальну суму 487500 грн., у т. ч. ПДВ 81250 грн.; №23 від 30.11.2021р. на загальну суму 40265,63 грн., у т. ч. ПДВ 6710,94 грн.; №24 від 30.11.2021р. на загальну суму 71378,32 грн., у т. ч. ПДВ 11896,39 грн.; №25 від 30.11.2021р. на загальну суму 408207,32 грн., у т. ч. ПДВ 68034,55 грн.; № 26 від 30.11.2021р. на загальну суму 320372,38 грн., у т. ч. ПДВ 53395,40 грн.; №27 від 30.11.2021р. на загальну суму 495420 грн., у т. ч. ПДВ 82570 грн.; № 32 від 30.11.2021р. на загальну суму 494551,88 грн., у т. ч. ПДВ 82425,31 грн.; № 33 від 30.11.2021р. на загальну суму 463881,78 грн., у т. ч. ПДВ 77313,63 грн.; № 34 від 30.11.2021р. на загальну суму 431663,45 грн., у т. ч. ПДВ 71943,91 грн.; № 35 від 30.11.2021р. на загальну суму 102506,80 грн., у т. ч. ПДВ 17084,47 грн.
Вказані податкові накладні від 30.11.2021 було направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманих квитанцій від 03.12.2021, 14.12.2021, 15.12.2021 податкові накладні доставлені до центрального органу ДПС, але реєстрацію зупинено, оскільки відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару послуг 49.41.1 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
ТОВ «ТРАНСПІВДЕНЬ» надані письмові пояснення з копіями документів для прийняття рішення про реєстрацію вищезазначених податкових накладних, а саме: договір про надання транспортних послуг № 1/01.04.2021 від 01.04.2021р.; акт приймання-здавання робіт, договір оренди транспортних засобів № 2/01.04. 2021від 01.04.2021р. з додатками; договір оренди транспортних засобів № 1/01.08.2021року від 01.08.2021р. з додатками; первині бухгалтерські документи, надані покупцю, первині бухгалтерські документи від постачальника, ОСВ по рах. 361 «Розрахунки з покупцями» в розрізі з покупцем ПП «БФ «Миколаївоблавтодор» тощо.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення:
1) від 04.08.2022 року № 7161671/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 30.11.2021 року № 13 на загальну суму 87728,47 грн., у т. ч. ПДВ 14621,41 грн.;
2) від 04.08.2022 року № 7161676/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 30.11.2021 року № 15 на загальну суму 366283,82 грн., у т. ч. ПДВ 61047,30 грн.;
3) від 04.08.2022 року № 7161684/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №16 від 30.11.2021р. на загальну суму 495420 грн., у т. ч. ПДВ 82570 грн.;
4) від 04.08.2022 року № 7161670/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №19 від 30.11.2021р. на загальну суму 87954,84 грн., у т. ч. ПДВ 14659,14 грн.;
5) від 04.08.2022 року № 7161682/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №20 від 30.11.2021р. на загальну суму 487500 грн., у т. ч. ПДВ 81250 грн.;
6) від 04.08.2022 року № 7161672/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №21 від 30.11.2021р. на загальну суму 585000 грн., у т. ч. ПДВ 97500 грн.;
7) від 04.08.2022 року № 7161685/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №22 від 30.11.2021р. на загальну суму 487500 грн., у т. ч. ПДВ 81250 грн.;
8) від 04.08.2022 року № 7161687/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №24 від 30.11.2021р. на загальну суму 71378,32 грн., у т. ч. ПДВ 11896.39 грн.;
9) від 04.08.2022 року № 7161667/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №25 від 30.11.2021р. на загальну суму 408207,32 грн., у т. ч. ПДВ 68034,55 грн.;
10) від 04.08.2022 року № 7161678/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №26 від 30.11.2021р. на загальну суму 320372,38 грн., у т. ч. ПДВ 53395.40 грн.;
11) від 04.08.2022 року № 7161668/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №27 від 30.11.2021р. на загальну суму 495420 грн., у т. ч. ПДВ 82570 грн.;
12) від 04.08.2022 року № 7161677/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №32 від 30.11.2021р. на загальну суму 494551,88 грн., у т. ч. ПДВ 82425,31 грн.;
13) від 08.08.2022 року № 7174472/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №33 від 30.11.2021р. на загальну суму 463881,78 грн., у т. ч. ПДВ 77313,63 грн.;
14) від 08.08.2022 року № 7174474/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №34 від 30.11.2021р. на загальну суму 431663,45 грн., у т. ч. ПДВ 71943,91 грн.;
15) від 04.08.2022 року № 7161665/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №35 від 30.11.2021р. на загальну суму 102506,80 грн., у т. ч. ПДВ 17084,47 грн.
У рішеннях зазначено, що у реєстрації цих податкових накладних відмовлено у зв`язку з ненаданням платником податків первинних документів щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Також у рішеннях зазначена додаткова інформація: не надано достатній пакет документів, а саме не надано картку рах. 361/акт звірки взаєморозрахунків з контрагентом, відповідно неможливо встановити дотримання платником вимог п. 187.1 ПКУ. Відсутні товаро-супроводжуючі документи (ТТН).
Згідно з п. 201.1. ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
У відповідності до п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі Порядок № 1246), передбачено, що податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165).
Вказаний Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі права та обов`язки їх членів.
Пунктами 10, 11 Порядку № 1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до абзацу 2 п. 25, п. 26 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Пунктом 27 Порядку № 1165 передбачено, що комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.
Відповідно до п. 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зокрема окреслений Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Пунктами 3,4 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктом 5 Порядку № 520 передбачено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
1. договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
2. договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
3. первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
4. розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
5. документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з п. 6 Порядку № 520 копії визначених у пункті 5 документів разом з письмовими поясненнями платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Пунктом 11 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
1. ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
2. та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п. 5 цього Порядку;
3. та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, зважаючи на вказані норми, Комісія регіонального рівня на виконання п. 44 Порядку № 1165 перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) та за результатом такої перевірки приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до п. 11 Порядку № 520.
Підставою для зупинення реєстрацію податкової накладної стало те, що позивач відповідає п.1 Критеріям ризиковості здійснення операції, якою передбачено, що відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі.
Запропоновано позивачу було надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК.
Позивач надав відповідачу всі наявні у нього документи щодо надання ТОВ БФ "Миколаївавтодор автопослуг.
У той же час, податковим органом, незважаючи на надані позивачем документи, прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, без належної перевірки комісією контролюючого органу достовірності наданих позивачем разом з поясненнями документів.
Щодо вимоги відповідача надати товаро-транспортні накладні та картку рах. 361/акт звірки взаєморозрахунків з контрагентом позивач дізнався зі спірних рішень.
До позову позивачем надано товаро-транспортні накладні та картку рах. 361 в розрізі з контрагентом ТОВ БФ "Миколаївавтодор. Вказані документи також надавалися відповідачу разом з поясненнями щодо зупинення реєстрації податкових накладних.
Натомість, у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних зазначено лише, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару послуг 49.41.1 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Проте, Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань свідчить, що основним видом економічної діяльності позивача є 49.41 - вантажний автомобільний транспорт.
Також позивач надав суду таблицю даних платника податку на додану вартість, відповідно до якої видом діяльності позивача є 49.41 (код згідно з КВЕД), 49.41.1 (код згідно з УКТЗЕД).
Відповідачі жодних належних та достатніх доказів щодо відсутності у позивача в таблиці даних платника податку на додану вартість коду УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41.1 суду не надали.
Відтак, про необхідність надання товаро-транспортних накладних та картки рах. 361/акт звірки взаєморозрахунків з контрагентом позивачу стало відомо вже після того, як відповідач відмовив йому у реєстрації податкових накладних.
При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.05.2019 по справі № 0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі № 819/330/18 та від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а.
При цьому, Верховний Суд у постанові від 05 січня 2021 року у справі № 640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.
Таким чином, суд дійшов висновку, що посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності зазначеної у них інформації, свідчить про протиправність такого рішення ( Аналогічна позиція висловлена ВС у постанові від 27.10.2022 по справі № 360/3253/20).
Згідно з ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем не доведено правомірності своїх рішень щодо відмови у реєстрації податкової накладної.
Спірні рішення контролюючого органу ГУ ДПС у Волинській області щодо відмови у реєстрації податкових накладних не відповідають критеріям ч.2 ст.2 КАС України, а саме є необґрунтованими, тому їх слід скасувати.
Судові витрати розподіляються відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241- 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Транспівдень» (вул. Новозаводська, 34, м. Миколаїв, 54028, ідентифікаційний код 43820449) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393), Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 44104027), Головного управління ДПС у Волинській області (Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43010, ідентифікаційний код 44106679) задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: від 04.08.2022 року № 7161671/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 30.11.2021 року № 13; від 04.08.2022 року № 7161676/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 30.11.2021 року № 15; від 04.08.2022 року № 7161684/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №16 від 30.11.2021р.; від 04.08.2022 року № 7161670/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №19 від 30.11.2021р.; від 04.08.2022 року № 7161682/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №20 від 30.11.2021р.; від 04.08.2022 року № 7161672/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №21 від 30.11.2021р.; від 04.08.2022 року № 7161685/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №22 від 30.11.2021р.; від 04.08.2022 року № 7161687/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №24 від 30.11.2021р.; від 04.08.2022 року № 7161667/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №25 від 30.11.2021р.; від 04.08.2022 року № 7161678/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №26 від 30.11.2021р.; від 04.08.2022 року № 7161668/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №27 від 30.11.2021р.; від 04.08.2022 року № 7161677/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №32 від 30.11.2021р.; від 08.08.2022 року № 7174472/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №33 від 30.11.2021р.; від 08.08.2022 року № 7174474/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №34 від 30.11.2021р.; від 04.08.2022 року № 7161665/43820449, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №35 від 30.11.2021р.
3. Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 30.11.2021 № 13, № 15, № 16, № 19, № 20, № 21, № 22, № 24, № 25, № 26, № 27, № 32, № 33, № 34, № 35, подані Товариством з обмеженою відповідальністю «Транспівдень» (вул. Новозаводська, 34, м. Миколаїв, 54028, ідентифікаційний код 43820449).
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Транспівдень» (вул. Новозаводська, 34, м. Миколаїв, 54028, ідентифікаційний код 43820449) судовий збір у сумі 20130,00 грн. (двадцять тисяч сто тридцять гривень) сплачений платіжною інструкцією № 45 від 27.01.2023 року.
5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області (Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43010, ідентифікаційний код 44106679) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Транспівдень» (вул. Новозаводська, 34, м. Миколаїв, 54028, ідентифікаційний код 43820449) судовий збір у сумі 20130,00 грн. (двадцять тисяч сто тридцять гривень) сплачений платіжною інструкцією № 45 від 27.01.2023 року та платіжною інструкцією № 56 від 07.02.2023 року.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду - 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження - 30 днів з дня складання повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України.
Суддя Т. О. Гордієнко
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2023 |
Оприлюднено | 20.03.2023 |
Номер документу | 109630822 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Гордієнко Т. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні