Справа № 560/3643/23
УХВАЛА
17 березня 2023 рокум. Хмельницький
Суддя Хмельницького окружного адміністративного суду Божук Д.А., розглянувши позовну заяву ОСОБА_1 до Департаменту освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації , голови Хмельницької обласної державної адміністрації Гамалія Сергія В`ячеславовича , начальника Хмельницької обласної державної адміністрації Гамалія Сергія В`ячеславовича про визнання протиправним створення структурного підрозділу та визнання протиправними та скасування розпоряджень,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся в суд з позовом, в якому просить:
1) визнати протиправним та незаконним створення Департаменту освіти, науки, молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 44243885), з часу його створення;
2) визнати протиправними та скасувати:
- розпорядження голови Хмельницької обласної державної адміністрації № 196/2021-р від 04.02.2021 р. "Про реорганізацію Департаменту освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації та управління молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації";
- розпорядження голови Хмельницької обласної державної адміністрації № 696/2022-р від 06.09.2021 р. "Про затвердження положення про Департамент освіти, науки, молоді та спорту Хмельницької обласної державної";
- розпорядження начальника Хмельницької обласної військової адміністрації № 436/2022-р від 14.11.2022 р. "Про перейменування Департаменту освіти, науки, молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації";
- розпорядження начальника Хмельницької обласної військової адміністрації № 603/2022-р від 29.12.2022 р. "Про затвердження Положення про Департамент освіти та науки Хмельницької обласної державної адміністрації".
Позовні вимоги мотивовані, зокрема, тим, що голова Хмельницької обласної державної адміністрації своїм розпорядженням не вправі був створювати Департамент освіти, науки, молоді та спорту (код ЄДРПОУ 44243885), не припинивши Департамент освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 39091603).
Відповідно до пунктів 3, 5 частини 1 статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суддя після одержання позовної заяви з`ясовує: чи відповідає позовна заява вимогам, встановленим статтями 160, 161, 172 цього Кодексу; чи позов подано у строк, установлений законом (якщо позов подано з пропущенням встановленого законом строку звернення до суду, то чи достатньо підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними).
Відповідно до пунктів 4-5 частини п`ятої статті 160 КАС України в позовній заяві зазначаються зміст позовних вимог і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, а в разі подання позову до декількох відповідачів - зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів; виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини.
Частиною 1 статті 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, шляхом:
- визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень;
- визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій;
- визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Проте позивачем не вказано у першій позовній вимозі, що він просить визнати дії, рішення чи бездіяльність протиправними. Тобто, позовна вимога сформована без врахування положень КАС України.
Також відповідачем вказано Департамент освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації, однак позивач не заявляє позовних вимог до нього.
Крім цього, згідно з п.9 ч.5 ст. 160 КАС України в позовній заяві у справах щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень зазначається обґрунтування порушення оскаржуваними рішеннями, діями чи бездіяльністю прав, свобод, інтересів позивача.
Адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин. Вирішуючи спір, суд повинен встановити, що у зв`язку з прийнятим рішенням, вчиненням дії чи допущенням бездіяльності суб`єктом владних повноважень порушуються права, свободи чи інтереси особи у сфері публічно-правових відносин; при цьому, обставини дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів має довести належними та допустимими доказами саме позивач.
При цьому слід зазначити, що при зверненні до суду позивачу необхідно обирати такий спосіб захисту, який би міг відновити його становище та захистити порушене, на його думку право. Застосування конкретного способу захисту права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулась особа, так і від характеру його порушення. З цією метою суд повинен з`ясувати характер спірних відносин (предмет та підстави позову), характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб.
Право на оскарження рішення (індивідуального акта) суб`єкта владних повноважень надано особі, щодо якої воно прийняте або яке безпосередньо стосується прав, свобод та інтересів цієї особи. Така ж правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 29 січня 2021 року по справі № 140/2133/19.
Позивач вказує, що оскаржувані розпорядження порушують його права тим, що ним як директором ДНЗ «Подільський центр професійно-технічної освіти протягом двох років керував не легітимний, незаконно створений профільний Департамент освіти, науки, молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації (в подальшому перейменований в Департамент освіти та науки (код ЄДРПОУ 44243885), і 29 жовтня 2022 року з ним як з директором вказаного ДНЗ продовжив дію контракту від 20 вересня 2017 року незаконно створений та нелегітимиий департамент освіти, науки, молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації (код ЄДРГІОУ 44243885), хоча мав укладати додаткову угоду про продовження дії контракту Департамент освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 39091603).
Однак позивач не зазначив обґрунтування порушення саме оскаржуваними рішеннями своїх прав, свобод, інтересів.
Крім цього, згідно з частинами 1, 2 статті 122 КАС України, позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Що стосується відліку строку звернення із адміністративним позовом, слід зазначити, що порівняльний аналіз термінів "дізнався" та "повинен дізнатися", що містяться в ч. 2 ст. 122 КАС України, дає підстави для висновку про презумпцію можливості та обов`язку позивача знати про стан своїх прав.
При визначенні початку перебігу строку звернення до суду, суд з`ясовує момент, коли особа фактично дізналася або мала реальну можливість дізнатися про наявність відповідного порушення (рішення, дії, бездіяльності), а не коли вона з`ясувала для себе, що певні рішення, дії чи бездіяльність стосовно неї є порушенням.
Позивачем оскаржуються, зокрема, розпорядження голови Хмельницької обласної державної адміністрації №196/2021-р від 04.02.2021 та розпорядження голови Хмельницької обласної державної адміністрації №696/2022-р від 06.09.2021, однак з цим позовом позивач звернувся до адміністративного суду лише 09.03.2023.
Тобто шестимісячний строк звернення, визначений частиною 2 статті 122 КАС України, позивачем пропущений.
Позивач вказує, що дізнався про факт того, що розпорядженням голови Хмельницької обласної державної адміністрації було створено Департамент освіти, науки, молоді та спорту (код ЄДРГІОУ 44243885), який в подальшому було перейменовано в Департамент освіти та науки (без зміни коду ЄДРПОУ), без припинення раніше діючого Департаменту освіти і науки (код ЄДРПОУ 39091603) лише в лютому 2023 року. Доступу до оскаржуваних розпоряджень не мав, зміст оскаржуваних розпоряджень до його відома не доводився, підозрювати незаконність дій керівництва Хмельницької обласної державної адміністрації не мав підстав.
Проте позивачу недостатньо лише послатись на необізнаність щодо обставин прийняття певного рішення; при зверненні до суду він повинен довести той факт, що він не міг дізнатися про існування самого оскаржуваного рішення й саме із цієї причини не звернувся за його захистом до суду протягом шести місяців від дати прийняття такого.
В той же час, триваюча пасивна поведінка такої особи не свідчить про дотримання строку звернення до суду.
Такі доводи позивача фактично суперечать вказаним ним же твердженням, що ним як директором ДНЗ «Подільський центр професійно-технічної освіти протягом двох років керував не легітимний, незаконно створений профільний Департамент освіти, науки, молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації (в подальшому перейменований в Департамент освіти та науки (код ЄДРПОУ 44243885), і 29 жовтня 2022 року з ним як з директором вказаного ДНЗ продовжив дію контракту від 20 вересня 2017 року незаконно створений та нелегітимиий департамент освіти, науки, молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації (код ЄДРГІОУ 44243885).
Крім того, у вільному доступі в мережі Інтернет на сайті Хмельницької обласної державної (військової) адміністрації розміщені оскаржувані розпорядження: https://www.adm-km.gov.ua/doc/directions/2021/02/196r_040221.pdf та https://www.adm-km.gov.ua/doc/directions/2021/09/696r_060921.pdf
Позивач у позовній заяві сам зазначає, що про знаходження в стані припинення юридичної особи Департаменту освіти і науки Хмельницької ОДА дізнався на сайті youcontrol.com.ua, що спростовує твердження про недоступність інформації.
Поважними причинами пропуску строку звернення до суду визнаються лише ті обставини, які були чи об`єктивно є непереборними, тобто не залежать від волевиявлення особи, що звернулась з позовом, пов`язані з дійсно істотними обставинами, перешкодами чи труднощами, що унеможливили своєчасне звернення до суду. Такі обставини мають бути підтверджені відповідними та належними доказами.
Згідно з частиною 6 статті 161 Кодексу адміністративного судочинства України у разі пропуску строку звернення до адміністративного суду позивач зобов`язаний додати до позову заяву про поновлення цього строку та докази поважності причин його пропуску.
Згідно з частиною 1 статті 123 КАС України у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху.
При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку.
Крім того, позивач у позовній заяві вказав третіми особами - Департамент освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації, державний навчальний заклад "Подільський центр професійно-технічної освіти", Міністерство освіти і науки України.
Відповідно до частини четвертої статті 49 КАС України у заявах про залучення третіх осіб і у заявах третіх осіб про вступ у справу на стороні позивача або відповідача зазначається, на яких підставах третіх осіб належить залучити до участі у справі.
Проте позивач, визначаючи третіх осіб, не зазначив, на яких підставах їх належить залучити до участі у цій справі.
За таких обставин адміністративний позов слід залишити без руху. Недоліки можуть бути усунені шляхом подання до суду:
- нової редакції позовної заяви (у двох примірниках) із зазначенням позовних вимог, сформованих згідно вимог КАС України; із зазначенням відповідачів згідно із заявленими позовними вимогами; підстав для залучення третіх осіб; а також обґрунтуванням позовних вимог в частині підтвердження порушення прав позивача оскаржуваними рішеннями;
- заяви про поновлення пропущеного строку звернення до суду та доказів на підтвердження поважних причин такого, - в частині позовних вимог щодо визнання протиправними та скасування розпорядження голови Хмельницької обласної державної адміністрації № 196/2021-р від 04.02.2021 та розпорядження голови Хмельницької обласної державної адміністрації № 696/2022-р від 06.09.2021 (з урахуванням того, що оскаржувані розпорядження розміщені у вільному доступі в мережі Інтернет на сайті Хмельницької обласної державної (військової) адміністрації).
Керуючись статтями 169, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя
УХВАЛИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 , залишити без руху.
Надати позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви - 10 днів з дня вручення йому ухвали про залишення позовної заяви без руху.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання.
Ухвала оскарженню не підлягає. Заперечення на ухвалу можуть бути включені до апеляційної скарги на рішення суду.
Головуючий суддяД.А. Божук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.03.2023 |
Оприлюднено | 20.03.2023 |
Номер документу | 109632257 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Божук Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні