РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 березня 2023 року справа № 580/84/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кульчицького С. О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у приміщенні суду адміністративну справу за позовом Першого заступника керівника Звенигородської окружної прокуратури в інтересах держави до Тальнівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача комунальний заклад "Тальнівський будинок культури" про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся Перший заступник керівника Звенигородської окружної прокуратури в інтересах держави (далі позивач) з позовом до Тальнівської міської ради (далі відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача комунальний заклад "Тальнівський будинок культури" в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Червонянського клубу культури - філія КЗ "Тальнівський будинок культури", а також на земельну ділянку за адресою: вул. Гагаріна, 1а, с. Червоне, Звенигородський район, Черкаська область;
- зобов`язати відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Червонянського клубу культури - філія КЗ "Тальнівський будинок культури", а також на земельну ділянку за адресою: вул. Гагаріна, 1 а, с. Червоне, Звенигородський район, Черкаська область.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачем зазначено, що на його думку відповідач протиправно не вживає заходів з оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Червонянського клубу культури - філія КЗ "Тальнівський будинок культури" та на земельну ділянку під ним, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження будівлями, спорудами та земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування клубного закладу та забезпечення потреб дозвілля громадян, що може призвести до негативних наслідків та порушення їх прав на вільний культурний розвиток та інтересів держави, що, у свою чергу, є невиконанням гарантій держави у сфері культури та дозвілля.
Ухвалою від 09.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Відповідач у встановлений судом строк відзив на позовну заяву не подав.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Звенигородською окружною прокуратурою під час вивчення підстав для представництва інтересів держави в суді у порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» щодо оформлення органами влади та місцевого самоврядування правовстановлюючих документів на будівлі та земельні ділянки закладів культури встановлені порушення вимог законодавства, які підлягають усуненню у судовому порядку.
На території Тальнівської об`єднаної територіальної громади за адресою: вул. Гагаріна, 1 а, с. Червоне, Звенигородського (колишнього Тальнівського) району, Черкаської області знаходиться Червонянський клуб культури - філія комунального закладу «Тальнівський будинок культури» (далі - Тальнівський БК), який діє на підставі рішення від 08.12.2020 № 1/8-9 «Про реорганізацію сільських рад розформованих територіальних громад Тальнівського району Черкаської області».
Майно, закріплене за Червонянським клубом культури - філія комунального закладу «Тальнівський будинок культури» передане в оперативне управління відділу культури, туризму та з питань діяльності засобів масової інформації Тальнівської міської ради, відповідно до рішення міської ради від 30.12.2020 №3/8-1 «Про передачу в оперативне управління відділу культури, туризму та з питань діяльності засобів масової інформації Тальнівської міської ради нерухомого, рухомого майна, інших необоротних активів і майнових прав, що обліковуються за закладами культури сільських рад, розформованих територіальних громад Тальнівського району Черкаської області».
Відповідно до статуту комунального закладу «Тальнівський будинок культури» (далі - Статут) затвердженого рішенням Тальнівської міської ради Звенигородського району Черкаської області від 05.10.2021 №16-8-23 Червонянський сільський клуб - філія належить до комунальної власності Тальнівської міської ради.
Засновником закладу є територіальна громада в особі Тальнівської міської рада (далі - Засновник). Функції оперативного управління здійснює уповноважений Засновником орган - відділ культури, туризму та з питань діяльності засобів масової інформації Тальнівської міської ради (далі - орган Управління).
Тальнівський будинок культури створений з метою забезпечення реалізації державної політики в галузі культури, організації культурно-просвітницьких заходів, які покликані сприяти духовному відродженню українського народу, здійснення комплексу заходів, спрямованих на розвиток художньої творчості, піднесення творчого потенціалу діючих колективів художньої самодіяльності та створення нових, організації дозвілля населення, збереження та розвитку української культури та культур інших національностей, (п. 1.7 Статуту).
Управління Закладом в межах повноважень здійснює Орган управління, безпосереднє керівництво Закладом здійснює директор, (п. 3.1 Статуту)
Директор Закладу несе відповідальність за виконання покладених на Заклад завдань, результати фінансово-господарської діяльності, стан і збереження майна, що перебуває в управлінні Закладу (п.п. 7 п. 3.1 Статуту)
Матеріально-технічна база Закладу включає приміщення, споруди, обладнання, засоби зв`язку, транспортні засоби, оргтехніку, земельні ділянки, рухоме та нерухоме майно, що перебуває в його користуванні (п. 6.8 Статуту) Структурним підрозділом Тальнівського БК є Червонянський сільський клуб - філія.
За інформацією виконавчого комітету Тальнівської міської ради Звенигородського району Черкаської області від 08.08.2022 № 01-06/4005 відповідно до актів приймання-передачі правовстановлююча документація на будівлі закладів та землю, на якій вони розміщені, до відділу культури, туризму та з питань діяльності засобів масової інформації Тальнівської міської ради не передавалися. Зазначено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку, на якій розміщенні заклад культури, відсутні (земельна ділянка не сформована, кадастровий номер відсутній).
Листом від 08.08.2022 № 01-06/4005 Тальнівська міська рада поінформувала прокуратуру про те, що в бюджеті на 2021 рік у міській раді заплановано кошти на виготовлення право встановлюючих документів лише на приміщення Вишнопільського сільського будинку культури - філія КЗ «Тальніський будинок культури» та Павлівський-І сільський будинок культури - філія КЗ «Тальніський будинок культури». На 2022 рік заплановано подальше виготовлення правовстановлюючої документації, проте робота на вказаному напрямку зупинена у зв`язку із введення положення воєнного стану.
Відповідно до листа виконавчого комітету Тальнівської міської ради від 05.09.2022 № 01-06/4818 правовстановлюючі документи на будівлю Чсрвонянського клубу - філії КЗ «Тальнівський будинок культури» оформлено на спільну власність територіальних громад сіл та міста Тальнівського району в особі Тальнівської районної ради. Водночас, у вказаному листі зазначено, що відділом культури, туризму та з питань діяльності ЗМІ Тальнівської міської ради укладено договір із ФОН ОСОБА_1 на виготовлення технічної документації на приміщення Червонянського клубу - філії КЗ «Тальнівський будинок культури» (вул. Гаганріна 1 а, с. Червоне, Звенигородський район Черкаська область).
Листом від 31.08.2022 №16 Тальнівський виробничий відділок КП «Черкаське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації» проінформував, що інформація про земельні ділянки, хто являється власником правовстановлюючих документів на Червонянський клуб культури - філія комунального закладу «Тальнівський будинок культури», - відсутня.
Відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 08.11.2022 № 10-23-0.21-3722/2-22 за інформацією відділу №2 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області земельна ділянка, яка знаходиться в адміністративних межах Тальнівської територіальної громади, за адресою: вул. Гагаріна, 1 а, с. Червоне, Звенигородського району Черкаської області, несформована, правовстановлюючі документи на земельну ділянку не виготовлялись, відомості про земельні ділянки до Державного земельного кадастру не внесені.
Лист Тальнівської міської ради 21.11.2022 №01/06/6358 повідомлено про відсутність фактів відхилення від вимог чинного законодавства в частині формування земельних ділянок під об`єктами соціальної інфраструктури комунальної власності. Заначено, що міська рада, у межах наданих повноважень, систематично реалізовує право володіння, користування та розпорядження майновими ресурсами територіальної громади, в тому числі приведення у відповідність облікових даних, шляхом виготовлення правовстановлюючих документів та реєстрації речових прав.
Водночас, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 14.11.2022, номер інформаційної довідки 315107414, відомості щодо права власності, інші речові права, іпотеки, обтяження, за адресою: вул. І`агаріна, будинок 1 а, с. Червоне, Звенигородський район Черкаська область, - відсутні.
Рішенням Тальнівської міської ради від 12.07.2017 № 1/8-12 «Про реорганізацію Соколівоцької сільської ради» розпочато процедуру реорганізації Соколівоцької сільської ради (ЄДРПОУ 26490243, вул. Коцюбинського, 24, с. Соколівочка, Тальнівського району, Черкаської області) шляхом приєднання до Тальнівської міської ради (ЄДРПОУ 04061607, вул. Соборна, 28, м. Тальне, Тальнівського району. Черкаської області. Тальнівська міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Соколівоцької сільської ради.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає, що відповідно до ст. 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.
Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до вимог статті 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.
Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.
Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
В даному випадку, необхідність захисту інтересів держави у сфері культури зумовлена тим, що внаслідок допущеної відповідачами бездіяльності не оформлено правовстановлюючі документи та не проведено державну реєстрацію права власності на будівлю будинку культури, та порушено передбачений законодавством порядок користування земельною ділянкою. Оскільки відсутній орган, уповноважений відповідно до вимог чинного законодавства України звертатися до суду з позовом про зобов`язання сільської ради здійснити вищевказані дії, є підстави для відповідного звернення до суду прокурора в інтересах держави.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до вступної частини Концепції реформування системи забезпечення населення культурними послугами затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23.01.2019 № 27-р «Про схвалення Концепції реформування системи забезпечення населення культурними послугами» у глобально-історичному контексті суспільного розвитку та еволюції інституцій культура була і залишається важливим інструментом збору та передачі соціального досвіду від покоління до покоління, від одного народу до іншого, формою самореалізації та самовдосконалення людини, що є основою особистісного самовираження, міжкультурного діалогу, поступального розвитку людства.
Як системоутворюючий фактор єднання і розквіту суспільства на регіональному та національному рівнях культура є важливим інструментом його соціального, економічного і політичного розвитку.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.1998 №1775 «Про нормативи забезпечення населення клубними закладами» передбачено, що на території кожної сільської, селищної, міської ради має функціонувати як мінімум один (базовий) клубний заклад. Кількість місць у ньому визначається відповідно до сумарної чисельності населення всіх населених пунктів, що знаходяться на території ради, та наведеного нормативу. До закладів культури клубного типу належать сільські, селищні, міські, районні, обласні будинки і палаци культури, клуби, народні доми, клуби технічної та художньої творчості, клуби-бібліотеки, центри дозвілля, клуби-кафе, культурно-спортивні центри тощо.
Культурний простір України - сфера, в якій відповідно до законодавства провадиться культурна діяльність та задовольняються культурні, інформаційні та дозвіллєві потреби громадян, що охоплює, зокрема, телебачення, радіомовлення, періодичні друковані видання та книговидавничу продукцію, ринок культурних благ, а також культурно-мистецьке середовище (п. 7 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про культуру»).
Об`єкти культурного призначення - цілісні майнові комплекси клубних закладів (клубів, будинків культури, палаців культури тощо), парків культури та відпочинку, бібліотек, музеїв, архівів історико-культурних заповідників, театрально-видовищних закладів (театрів, філармоній, концертних організацій, музичних колективів, ансамблів тощо), кінотеатрів, інших закладів культури; пам`ятки культурної спадщини, предмети колекцій, зібрання, фонди, будівлі, споруди культурного призначення та інші культурні цінності (п. 17 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про культуру»).
Відповідно до ст. 12 Закону України «Про культуру» суб`єктами діяльності у сфері культури є територіальні громади в особі органів місцевого само вря ду вання.
Згідно зі ст. 74 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.
Відповідно до ст.ст. 32, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: управління закладами культури, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення, а також створення умов для розвитку культури, сприяння відродженню осередків традиційної народної творчості, національно-культурних традицій населення, художніх промислів і ремесел. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, землю.
Крім того, ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування» передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Відповідно до ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Статтею 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема, власні: 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.
Приписами п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.
Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.
Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.
Згідно зі ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
З наведеного слідує, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону.
Крім того за визначенням статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до частин 1, 2 ст. 3 цього Закону загальними засадами державної реєстрації прав є гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; публічність державної реєстрації прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до ч. 2 ст. 3 цього Закону виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до ст. 5 вказаного Закону у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких не можливо без їх знецінення та зміни призначення, зокрема будівлі, споруди, а також їх окремі частини, житлові та нежитлові приміщення.
З наведеного вбачається, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених відповідно до вимог закону. При цьому відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель і призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування.
Суд зазначає, що в матеріалах справи відсутні докази, що підтверджують вжиття відповідачем заходів щодо належного оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Червонянського клубу культури - філія КЗ "Тальнівський будинок культури", а також на земельну ділянку за адресою: вул. Гагаріна, 1а, с. Червоне, Звенигородський район, Черкаська область.
Разом з тим, наявні в матеріалах справи докази не підтверджують вчинення відповідачем дій, спрямованих на оформлення вказаних документів, а лише свідчать про намір їх вчинення.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Відповідно до ст. 139 КАС України, оскільки позивачем у справі є суб`єкт владних повноважень, тому підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6, 9, 14, 189, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Тальнівської міської ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Червонянського клубу культури - філія КЗ "Тальнівський будинок культури", а також на земельну ділянку за адресою: вул. Гагаріна, 1а, с. Червоне, Звенигородський район, Черкаська область;
Зобов`язати Тальнівську міську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Червонянського клубу культури - філія КЗ "Тальнівський будинок культури", а також на земельну ділянку за адресою: вул. Гагаріна, 1 а, с. Червоне, Звенигородський район, Черкаська область.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання рішення.
Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.03.2023 |
Оприлюднено | 20.03.2023 |
Номер документу | 109632582 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні