Рішення
від 16.03.2023 по справі 420/121/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/121/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 березня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Хомякової В.В., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом фермерського господарства "ПУЖАНСЬКИХ" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

В провадженні суду знаходиться справа за адміністративним позовом фермерського господарства "ПУЖАНСЬКИХ" (далі - позивач) до Державної податкової служби України (далі - відповідач-1, ДПСУ), Головного управління ДПС в Одеській області (далі - відповідач-2, ГУ ДПС), в якому позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС рішень від 01.11.2022 №7543184/43248788 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 18.01.2022, від 01.11.2022 №7543183/43248788 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 19.01.2022, від 01.11.2022 №7543182/43248788 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 28.01.2022, від 03.11.2022 №7559975/43248788 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 03.02.2022, від 03.11.2022 №7559976/43248788 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 05.02.2022, від 03.11.2022 №7559977/43248788 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 06.02.2022 , від 03.11.2022 №7559978/43248788 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 16.02.2022, від 03.11.2022 №7559980/43248788 про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 17.02.2022, від 03.11.2022 №7559979/43248788 про відмову в реєстрації податкової накладної №9 від 19.02.2022, від 03.11.2022 №7559981/43248788 про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 19:02.2022, від 15.11.2022 №7632682/43248788 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 21.02.22 в Єдиному реєстрі податкових накладних, та

- зобов`язати ДПСУ зареєструвати податкові накладні датою їх подання.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що податкові накладні були видані позивачем на підставі продажу товарів (пшениці, кукурудзи) ТОВ "КЕРНЕЛ-ТРЕЙД" за договорами поставки. Реєстрацію податкових накладних зупинене контролюючим органом з посиланням, що платник податків (позивач) не відповідав вимогам п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач вважає, що зупинення реєстрації податкових накладних було є неправомірним, контролюючий орган не обґрунтував фактичні та правові підстави такого зупинення. Недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникла можливість прояву нічим необмеженої дискреції. Вказане призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкової накладної. Позивач надав відповідні пояснення та документи, які свідчать про реальність поставки продукції, зокрема: договори поставки з додатками , видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, платіжні доручення, докази наявності матеріальної бази та умов для вирощування сільгоспкультур та інші.

Разом з тим, 01.11.2022 та 03.11.2022 комісією ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення № 7543184/43248788, № 7543183/43248788, № 7543182/43248788, № 7559975/43248788, №7559976/43248788, № 7559977/43248788, № 7559978/43248788, № 7559980/43248788, №7559979/43248788, № 7559981/43248788, № 7632682/43248788 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки- фактури, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм галузевої специфіки, накладні. Позивач вказує, що підкреслення документів, які, на думку контролюючого органу, позивачем не надано, оскаржувані рішення не містять. Тобто, комісією ГУ ДПС в Одеській області формально визначено підстави для прийняття оскаржуваного рішення та не наведено конкретної інформації з приводу документів, які не надані позивачем, проте є необхідними для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної. Оскаржувані рішення містять лише загальне твердження про не надання документів, без конкретизації конкретного переліку документів, які на думку комісії, не надані. Таким чином, рішення суб`єкта владних повноважень не містять чіткої підстави їх прийняття, що свідчить про їх необґрунтованість. Відповідач в оскаржуваних рішеннях комісії не наводить аргументів в обґрунтування наявності підстав для неврахування поданих позивачем пояснень та не надає доказів про те, що обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.

Ухвалою від 10.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Вирішено розгляд справи здійснити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Представник відповідачів надав до суду 27.01.2023 відзив на позов, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Так, у квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган вказує на наявну податкову інформацію щодо позивача та надає право на спростування вказаної інформації. Вказане право відображається у формі пояснення платника податку та копіях документів, які підтверджують відомості, зазначені у поясненні. Обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. Вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність". За отриманими квитанціями №1 від 11.07.2022 року та 12.07.2022 року з Єдиного вікна приймання звітності Державної податкової служби України позивачу було повідомлено, що реєстрація податкових накладних зупинена, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації податкові накладні/розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку". Платник податку отримує статус ризикового в той момент, коли у контролюючого органа наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування. Представник відповідачів звертає увагу суду на неповноту доказової бази щодо операції з постачання врожаю кукурудзи та пшениці 2021 року. Серед документів, наданих до контролюючого органу, відсутні документи на підтвердження трудових ресурсів для збору врожаю 2021 року, а саме документи щодо штатного розпису працівників на підприємстві, договори купівлі/оренди земельних ділянок, зазначених у формі 20-ОПП, договори купівлі/оренди сільськогосподарських агрегатів, що також зазначені у формі 20-ОПП, інвентаризаційні описи складського приміщення, описи щодо підтвердження саме факту сбору врожаю за період 2021 року. Відсутні оборотно-сальдові відомості за період з 01.01.2021 по 01.12.2022, відсутні сертифікати та/або паспорти якості вирощеного насіння кукурудзи та пшениці. Згідно договору суборенди нежитлового приміщення №1 від 02.01.2020 року, ФОП ОСОБА_1 передав у тимчасове користування нежитлове приміщення (склад) загальною площею 1931 кв.м. ФГ "ПУЖАНСЬКИХ", що знаходиться за адресою: Одеська обл., Любашівський р-н, с Познанка Перша, проте, у формі 20-ОПП відсутні відомості щодо складського приміщення, наданого в орендну власність позивачеві. Також, відсутні відомості щодо автомобільного майданчику задля зберігання технічних засобів збору врожаю (комбайн, трактор, сільськогосподарські агрегати). Згідно наданих договорів із ТОВ "КЕРНЕЛ-ТРЕЙД", постачальник повинен забезпечити надання покупцеві копії реєстру портового елеватора про прийом товару на особовий рахунок покупця, проте, до Головного управління ДПС в Одеській області зазначений документ не надходив. Відсутня форма 29-СГ "Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду". Згідно видаткової накладної №31122-89270 від 19.02.2022 , ймовірно, була проведена операція з постачання кукурудзи 3-го класу (податкова накладна №9 від 19.02.2022 року), проте, відсутність додаткової угоди до договору унеможливлює контролюючий орган провести повний ланцюг взаємозв`язків ФГ "ПУЖАНСЬКИХ" та ТОВ "КЕРНЕЛ-ТРЕЙД" саме з даної поставки кукурудзи 3-го класу у кількості 27,08 т. Серед наданого списку видаткових накладних, зазначає, що позивач мав взаємовигідні зв`язки з контрагентами ФОП ОСОБА_2 - операції з перевезення врожаю 2021 року автомобільним транспортом, ТОВ "Аграрно-хімічна компанія" - закупівля мінеральних добрив, гербіцидів тощо, ТОВ "ГРАНД ОЙЛ ПЛЮС" - закупівля палива, однак, договорів на проведення вищевизначених з постачальниками надано не було. Таким чином, операція з постачання зібраного врожаю за період 2021 року не була доведена позивачем в повному обсязі. Позивач не виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування доказів та подання податкових накладних, і саме з цих підстав Головне управління ДПС відмовило у реєстрації податкових накладних.

Слід зазначити, що позивачем до суду надано копії документів, які не надавались на розгляд комісії регіонального рівня. Відповідач-2 приймав рішення за одних обставин та документів, а позивач просить суд скасувати вказані рішення, обгрунтовуючи іншими (додатковими) обставинами та документами. За таким обставин, позивач фактично просить суд перебрати на себе функції контролюючого органу (ДПС) в частині дослідження документів та визначення права позивача на складення податкової накладної, що на думку контролюючого органу, є неправомірною вимогою та не може бути задоволеною.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну датою її подання до ДПС України представник відповідачів повідомляє, що згідно пункту 20 Порядку №1246, у разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду. З урахуванням наведеного, правові підстави для зобов`язання ДПС здійснити реєстрацію спірних податкових накладних саме датою їх доставлення до ДПС України відсутні.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

ФГ "ПУЖАНСЬКИХ" 25.09.2019 зареєстровано платником податку в Головному управлінні ДПС в Одеській області, Любашівська ДПІ. Одним із видів діяльності є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

В межах своєї господарської діяльності позивачем укладені в січні - лютому 2022 року договора поставки, виконуючи умови яких, позивачем проведено реалізацію кукурудзи . пшениці ТОВ "КЕРНЕЛ-ТРЕЙД" , складені податкові накладні №№ 1-11 та направлені на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

Проте 12.07.2022 та 13.07.2022 , отримано квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних № 1 від 18.01.2022 , № 2 від 19.01.2022 , № 3 від 28.01.2022 , № 4 від 03.02.2022, № 5 від 05.02.2022, № 6 від 06.02.2022 , № 7 від 16.02.2022 , № 8 від 17.02.2022 , № 9 від 19.02.2022 , № 10 від 19.02.2022, № 11 від 21.02.2022, відповідно до яких: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку".

Позивач подав до ГУ ДПС в Одеській області пояснення з доданими документами, в поясненнях позивач зазначає, що є платником реального сектору економіки, має власні та орендовані потужності, використовує найману працю, заборгованість по податкам відсутня. В доданих до повідомлень документах містяться договори поставки з ТОВ "КЕРНЕЛ-ТРЕЙД" з додатковими угодами, видаткові накладні, платіжні документи про оплату ТОВ "КЕРНЕЛ-ТРЕЙД" сільсгоппродукції , аналізи якості, договір поставки засобів захисту рослин, міндобрив та насіння сільськогосподарських культур № 21/185-ОД від 24.05.2021, укладений з ТОВ "АгроРось" із специфікаціями, видатковими накладними, платіжними документами, видаткові накладні на отримання насіння кукурудзи від ТОВ "Аграрно-хімічна компанія" та платіжні документи про оплату, докази перевезення сільгоспкультур (акти надання послуг, рахунки на оплату з ФОП ОСОБА_2 , ТТН), договір № 1 суборенди нежитлового приміщення від 02.01.2020 з ФОП " ОСОБА_1 , договора оренди транспортних засобів (комбайну зернозбирального, трактора колісного) від 01.10.2019, звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під врожай 2021 року, докази придбання дизпалива у ТОВ "Гранд Ойл Плюс" ( рахунок на оплату, видаткова накладна, товарно-транспортна накладна, платіжне доручення).

Разом з тим 01.11.2022, та 03.11.2022 комісією ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення № 7543184/43248788, № 7543183/43248788, № 7543182/43248788, № 7559975/43248788, №7559976/43248788, № 7559977/43248788, № 7559978/43248788, № 7559980/43248788, №7559979/43248788, № 7559981/43248788, № 7632682/43248788 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки- фактури, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм галузевої специфіки, накладні.

Позивач, вважаючи рішення Комісії ГУ ДПС протиправними, звернувся до суду з даним позовом.

Вимогами ч.1 ст.2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до вимог ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини регулюються нормами Податкового кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" (далі - Постанова №1246), Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (далі - Порядок №1165), Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 (далі - Порядок №520).

Відповідно до п.п. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронним и документами.

Згідно з підпунктами "а", "б" п.185.1 ст.185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми п.187.1 ст.187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1 ст.188 ПК України).

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін. Згідно з пунктом 201.7 статті 201 Податкового кодексу України накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок ж попередня оплата (аванс).

Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, жа надсилається протягом операційного дня. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до вимог п.2 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 (у редакції постанови КМУ від 26.04.2017 року №341) (далі - Порядок №1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з вимогами п.12 Порядку №1246 після надходження ПН/РК до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1. статті 192 та пунктом 201.10. статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1. статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3. і 200-1.9. статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (п.13 Порядку №1246).

У свою чергу механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН , організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі , права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (далі - Порядок №1165).

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються, щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Як зазначалось вище, підставою зупинення реєстрації спірних податкових накладних контролюючим органом зазначено п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Відповідно до пункту 8 Додатку 1 до Порядку №1165 Критерії ризиковості платника податку на додану вартості зазначено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного для надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/роз рахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстру з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідаю платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування и Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі Порядок № 520).

Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3). У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подподати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (п. 4).

Відповідно до п. 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки- фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку …(п. 7).

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (п. 9). Аналогічні норми містить і Порядок № 1165: комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (пункт 44 Порядку №1165).

Згідно п. 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Відповідно до п. 12 вказаного Порядку № 520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Системний аналіз вищенаведених законодавчих приписів свідчить про те, що контролюючого органу наділено повноваженнями пропонувати платнику податків надати пояснення та копії документів, які необхідні для розгляду питання щодо прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Поряд з цим, суд відмічає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної/розрахунку коригування прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Як установлено судом, у квитанціях, якими зупинена реєстрація податкових накладних позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено, що позивач відповідає п. 8 критеріїв ризиковості платника податку. Даний пункт передбачає, що "у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування".

Разом з тим , контролюючим органом в суді не доведено наявності, визначених п.8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, умов, які надавали б контролюючому органу підстави для зупинення реєстрації податкових накладних. Тобто не надано ніякої податкової інформації, яка б давала підстави вважати господарські операції поставки позивачем сільськогосподарської продукції ТОВ "КЕРНЕЛ-ТРЕЙД" ризиковими.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Відтак, саме відповідачі мають довести правомірність та законність віднесення позивача до ризикових платників.

Щодо посилань у спірних рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на факти ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, суд вважає, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Таким чином, рішення Комісії повинні містити чіткі підстави для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів.

Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом переліку таких документів. Суб`єктом владних повноважень не конкретизовано, які, зокрема, документи необхідно надати платником податку з метою реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Таку конкретизацію було наведено тільки у відзиві на позовну заяву.

Проведення будь-якої господарської операції підприємства фіксується і підтверджується первинними документами, на підставі яких ведеться бухгалтерський облік. Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону України "Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні" на даних бухгалтерського обліку ґрунтуються фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, тобто первинні документи з відображення господарських операцій є основою і для податкового обліку. Зважаючи на те, що податковий облік ґрунтується на даних бухгалтерського обліку, (ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні"), згідно з даною нормою підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є належним чином оформленні первинні документи, які фіксують факт здійснення господарських операцій. Зокрема, документом, що засвідчує факт надання послуг, виконання робіт, є належним чином оформлені первинні документи (видаткові накладні, платіжні доручення. акти виконаних робіт, рахунки, та інш.)

Разом з тим відповідачі не заперечують факт подання позивачем пояснень та копій первинних документів. Але вважають, що їх недостатньо. Доводи відповідача щодо необхідності надання платником документів про трудові ресурси, про наявність основних засобів, земельних ділянок, є надуманими, оскільки всі вказані відомості відповідачі мають у податковій звітності платника. Сертифікати якості сільгосппродукції , договір на перевезення та договір поставки міндобрив взагалі не є документами бухгалтерського оліку або податкової звітності. Позивач надав документи, яких, на його думку, достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Проте, посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття рішення про відмову, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані позивачем є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.

Суд зазначає, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкових накладних чи розрахунку коригування без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції. Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

До того ж, не зазначення (не здійснення підкреслення) в квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК конкретних документів, які необхідно подати платнику податків для реєстрації, не зазначення конкретного переліку документів, які не були надані та стали підставою для прийняття оскаржуваних рішень про відмову у такій реєстрації, позбавили платника податків у встановленому законодавством порядку надати відповідні документи, навести свої аргументи та доводи.

Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено Порядком №520, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема, від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки. Суд вважає, що надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів повністю відображають зміст господарських операцій позивача із його контрагентом та були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію податкових накладних. Натомість, всупереч частини другої статті 77 КАС України контролюючий орган не довів належними, достатніми та беззаперечними доказами правомірності спірних у справі індивідуальних актів.

Отже, з огляду на неконкретність вимог контролюючого органу про надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідають критерію обґрунтованості. Доводи відповідачів щодо прийняття комісією рішень за одних обставин та документів, а позивач просить суд скасувати вказані рішення, обґрунтовуючи іншими (додатковими) обставинами та документами, суд не приймає до уваги, оскільки вони документально не обгрунтовані, суду не надано представником відповідачів копій документів, які додавались до пояснень платника податків.

Повноваження суду щодо зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії регламентовані нормами КАС України. Так, частиною 4 статті 245 КАС України визначено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Тобто, для прийняття такого рішення, необхідні одночасно дві умови: якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом; прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Згідно з положеннями п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Суд не заперечує посилань відповідачів на те, що повноваження з реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі покладені на Державну податкову службу України. Разом з тим, суд уважає необґрунтованими доводи стосовно передчасності зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні. Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення. До того ж, Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010року №1246, не передбачено іншого ефективного способу захисту порушеного права у спірних правовідносинах, аніж зобов`язання ДПС зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Обраний позивачем спосіб захисту порушеного права забезпечує ефективний захист таких прав у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єкта владних повноважень, та є гарантією того, що спір між сторонами буде вирішено остаточно.

На підставі наведеного, суд погоджується з доводами позивача щодо протиправності рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також, суд вважає, що вказаними рішеннями контролюючого органу порушені права позивача, тому позовні вимоги про зобов`язання Державну податкову служби України зареєструвати податкові накладні фермерського господарства "ПУЖАНСЬКИХ" № 1 від 18.01.2022 , № 2 від 19.01.2022, № 3 від 28.01.2022 , № 4 від 03.02.2022, № 5 від 05.02.2022, № 6 від 06.02.2022, № 7 від 16.02.2022, № 8 від 17.02.2022, № 9 від 19.02.2022, № 10 від 19.02.2022, № 11 від 21.02.2022, датою їх подання на реєстрацію підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до вимог ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, в адміністративному процесі, як виняток із загального правила, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень встановлена презумпція його винуватості. Презумпція винуватості покладає на суб`єкта владних повноважень обов`язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів.

Позов задовольняється в повному обсязі. З відповідача-2, який неправомірно відмовив у реєстрації податкових накладних, стягуються судові витрати у вигляді сплаченого позивачем судового збору в сумі 27291 грн.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 139, 143, 241-246, 255, 257-263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Задовольнити позов фермерського господарства "ПУЖАНСЬКИХ".

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби України в Одеській області № 7543184/43248788 від 01.11.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 18.01.2022, № 7543183/43248788 від 01.11.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 19.01.2022 , №7543182/43248788 від 01.11.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 28.01.2022, № 7559975/43248788 від 03.11.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної № 4 від 03.02.2022 , № 7559976/43248788 від 03.11.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 05.02.2022 року, № 7559977/43248788 від 03.11.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 06.02.2022, №7559978/43248788 від 03.11.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 16.02.2022, № 7559980/43248788 від 03.11.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №8 від 17.02.2022, № 7559979/43248788 від 03.11.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 19.02.2022, № 7559981/43248788 від 03.11.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 19.02.2022, №7632682/43248788 від 15.11.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №11 від 21.02.2022, в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданих фермерським господарством "ПУЖАНСЬКИХ".

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні № 1 від 18.01.2022 , № 2 від 19.01.2022 , № 3 від 28.01.2022, № 4 від 03.02.2022 , № 5 від 05.02.2022 , № 6 від 06.02.2022, № 7 від 16.02.2022, № 8 від 17.02.2022, № 9 від 19.02.2022, № 10 від 19.02.2022, № 11 від 21.02.2022, подані фермерським господарством "ПУЖАНСЬКИХ", в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166) на користь фермерського господарства "ПУЖАНСЬКИХ" (код ЄДРПОУ 43248788) витрати по сплаті судового збору в сумі 27291 грн. (двадцять сім тисяч двісті дев`яносто одна гривня) 00 коп.

Рішення, відповідно до ст. 255 КАС України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма часниками справи, якщо таку скаргу не було подано, а у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складення.

Суддя В.В.Хом`якова

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.03.2023
Оприлюднено20.03.2023
Номер документу109637016
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/121/23

Ухвала від 21.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 18.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 16.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 17.04.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Рішення від 16.03.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 10.01.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні