ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20.03.2023м. ДніпроСправа № 904/4013/22
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Колісника І.І.
розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу
за позовом Криворізької міської ради, м. Кривий Ріг Дніпропетровської області
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Бастард", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області
про стягнення 13 583,72 грн.
СУТЬ СПОРУ:
Криворізька міська рада звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Бастард" безпідставно збережених коштів у сумі 13583,72 грн.
Судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2481,00 грн позивач просить покласти на відповідача.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на те, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Бастард", фактично користуючись у період з 02.05.2018 по 31.12.2021 без достатньої правової підстави земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:06:135:0029, за рахунок Криворізької міської ради - власника земельної ділянки зберегло у себе кошти, які мало заплатити на рівні орендної плати за користування вказаною земельною ділянкою.
Правовою підставою позову позивач зазначає, серед іншого, частину першу статті 1212 Цивільного кодексу України.
Ухвалою суд від 14.11.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами; відповідачу для подання відзиву на позов встановлено 15-тиденний строк з дня вручення цієї ухвали.
Відповідно до довідки оператора поштового зв`язку ухвала суду від 14.11.2022, яка була відправлена відповідачу на його офіційну поштову адресу, зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-піприємців та громадських формувань, повернулася за закінченням терміну зберігання.
За частиною третьою статті 120 Господарського процесуального кодексу України виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень.
Згідно з частиною десятою статті 242 Господарського процесуального кодексу України судові рішення відповідно до цієї статті вручаються шляхом надсилання (видачі) відповідній особі копії (тексту) повного або скороченого судового рішення, що містить інформацію про веб-адресу такого рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень.
За змістом статей 9, 14, 17 Закону України № 755-IV від 15.05.2003 (із змін. і доп.) "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" на підставі поданих юридичною особою документів у Єдиному державному реєстрі зазначаються відомості про її місцезнаходження.
Статтею 93 Цивільного кодексу України встановлено, що місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.
Тобто, офіційне місцезнаходження повідомляється особою для забезпечення комунікації з нею, зв`язку зацікавлених осіб, у тому числі контрагентів, органів державної влади тощо.
Правила надання послуг поштового зв`язку визначені постановою Кабінету Міністрів України № 270 від 05.03.2009 (із змін і доп.) (далі - Правила).
Для отримання поштових відправлень юридична особа повинна забезпечити створення умов доставки та вручення поштових відправлень відповідно до вимог Закону України "Про поштовий зв`язок", цих Правил (п. 94 Правил).
Відтак, повна відповідальність за достовірність інформації про місцезнаходження, а також щодо наслідків неотримання поштових відправлень покладається саме на юридичну особу.
У разі неможливості вручення одержувачам поштових відправлень останні зберігаються об`єктом поштового зв`язку місця призначення протягом одного місяця з дня їх надходження до об`єкта поштового зв`язку місця призначення (п. 116 Правил).
Після закінчення встановленого строку зберігання поштові відправлення повертаються відправнику (п. 117 Правил).
За таких обставин суд доходить висновку, що неможливість вручення відправлень відповідачу є наслідком незабезпечення ним вимог законодавства щодо можливості реального вручення йому поштових відправлень за його офіційним місцезнаходженням, що розцінюється судом як фактична відмова від отримання адресованих йому таких поштових відправлень.
Отже, судом були вчинені всі передбачені законом заходи для належного повідомлення відповідача про розгляд справи, а неподання ним до суду відзиву не можна визнати таким, що обумовлене поважними причинами.
Згідно з частиною дев`ятою статті 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
За викладених обставин суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Між Криворізькою міською радою (далі орендодавець, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Бастард" (далі орендар, відповідач) укладено договір оренди земельної ділянки № б/н від 21.11.2012 (далі договір), згідно з яким орендодавець на підставі рішення міської ради від 25.04.2012 № 1108 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку житлової та громадської забудови для будівництва молодіжного клубу, яка знаходиться на вул. Мелешкіна, поруч із житловим будинком № 40 у Саксаганському районі м. Кривого Рогу (п. 1 договору).
Пунктами 2, 4 договору передбачено, що в оренду надається земельна ділянка площею 0,0517 га; кадастровий номер земельної ділянки: 1211000000:06:135:0029.
Договір укладено на 2 роки. Після закінчення строку договору орендар, у разі належного виконання обов`язків відповідно до умов договору, має переважне право на укладення договору оренди землі на новий строк. Орендар зобов`язаний повідомити орендодавця про намір поновити договір оренди земельної ділянки за два місяці (але не пізніше ніж за місяць) до спливу строку договору оренди, додавши до листа-повідомлення проєкт додаткової угоди. Поновлення договору здійснюється на підставі ухваленого орендодавцем відповідного рішення (п. 6 договору).
За змістом пунктів 18, 19 договору після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду; повернення земельної ділянки здійснюється за актом приймання-передачі (повернення).
Неповернення земельної ділянки не звільняє орендаря від сплати орендної плати за фактичне користування земельною ділянкою. Плата за фактичне користування земельною ділянкою вноситься у розмірах, визначених розділом "Орендна плата" цього договору. Нарахування орендної плати припиняється з дати оформлення акта приймання-передачі (повернення) земельної ділянки (п. 21 договору).
Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0006994062021 від 14.06.2021 земельна ділянка площею 0,0517 га з кадастровим номером 1211000000:06:135:0029, розташована на вулиці Мелешкіна, поруч із житловим будинком № 40 у місті Кривий Ріг Дніпропетровської області (далі спірна земельна ділянка), належить до комунальної власності територіальної громади міста Кривого Рогу. Цільовим призначенням земельної ділянки є 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі; категорія земель землі житлової та громадської забудови; вид використання земельної ділянки для будівництва молодіжного клубу. Державну реєстрацію земельної ділянки, а також права оренди на спірну земельну ділянку за Товариством з обмеженою відповідальністю "Бастард" проведено 07.12.2012; строк дії речового права Товариства з обмеженою відповідальністю "Бастард" 2 роки (а.с. 21-22).
Докази поновлення договору після 07.12.2014 у матеріалах справи відсутні. Відповідач всупереч договору свого обов`язку щодо повернення позивачу спірної земельної ділянки за актом приймання-передачі не виконав.
З інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №313388840 від 26.10.2022 убачається, що за адресою: вулиця Мелешкіна, буд. 40а у місті Кривий Ріг розташований об`єкт нерухомого майна будівля молодіжного клубу літ. А-1, загальною площею 346,8 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2403412110), право приватної власності на який зареєстроване за Товариством з обмеженою відповідальністю "Бастард" 21.01.2013. Підставою для державної реєстрації є свідоцтво про право власності, серія та номер: САЕ № 863072, видане 18.12.2012, видавник: Виконавчий комітет Криворізької міської ради.
Тож у зв`язку з користуванням відповідачем належним йому на праві приватної власності нерухомим майном, розташованим за адресою: вулиця Мелешкіна, буд. 40а у місті Кривий Ріг, ним здійснювалося фактичне користування спірною земельною ділянкою, кадастровий номер 1211000000:06:135:0029, яке після 07.12.2014 відбувалося за відсутності договірних відносин із позивачем.
25.11.2020 комісією позивача у складі завідуючої відділом земельних відносин та будівництва виконкому Саксаганської районної у місті ради Богданової І.В. та головного спеціаліста відділу земельних відносин та будівництва виконкому Саксаганської районної у місті ради Шевчук І.В. складено акт обстеження земельної ділянки, в якому за результатами проведеного в присутності представника відповідача обстеження спірної земельної ділянки встановлено, що Товариством з обмеженою відповідальністю "Бастард" сплата за землю не здійснюється, чим наносяться збитки територіальній громаді міста (а.с. 18-19).
За твердженням позивача відповідач у період з 02.05.2018 по 31.12.2021 плату за користування спірною земельною ділянкою власнику Криворізькій міській раді не здійснював, чим порушив майнові права Криворізької міської територіальної громади.
За офіційною інформацією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області ТОВ "Бастард" не перебуває на обліку як платник орендної плати та/або земельного податку у Саксаганському районі м. Кривого Рогу (лист № 25674/5/04-36-04-12-14 від 21.10.2022; а.с. 12).
Положеннями підпунктів 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Рішенням Криворізької міської ради від 12.07.2017 № 1862 "Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати, пільг зі сплати за землю та затвердження Регламенту оподаткування земельних ділянок на території м. Кривого Рогу у 2018 році", яке набуло чинності 01.01.2018 (далі - рішення № 1862), встановлено ставки плати за землю на території м. Кривого Рогу на 2018 рік, у тому числі ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю в залежності від цільового призначення земельної ділянки згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженою наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548 (Додаток 1 до рішення).
За даними витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 28.01.2021 №531602 цільове призначення земельної ділянки, що використовується відповідачем за адресою: м. Кривий Ріг, вулиця Володимира Великого (до перейменування топонімів - вулиця Мелешкіна), 40а, кадастровий номер 1211000000:06:135:0029, віднесено до секції 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (а.с. 13), що відповідає розміру ставки орендної плати для юридичних осіб 0,9% від нормативної грошової оцінки земель міста (рядок 03.07 в Додатку 1 до рішення № 1862 від 12.07.2017).
Рішенням Криворізької міської ради від 27.06.2018 № 2816 "Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати, пільг зі сплати за землю та затвердження Регламенту оподаткування земельних ділянок на території м. Кривого Рогу у 2019 році", яке набуло чинності 01.01.2019 (далі - рішення № 2816), встановлено ставки плати за землю на території м. Кривого Рогу на 2019 рік і ставку орендної плати для секції 03.07 для юридичних осіб залишено незмінною 0,9% від нормативної грошової оцінки земель міста (рядок 03.07 в Додатку 1 до рішення № 2816 від 27.06.2018).
Рішеннями Криворізької міської ради від 26.06.2019 № 3897 "Про встановлення ставок плати за землю та пільг щодо земельного податку на території м. Кривого Рогу у 2020 році" (набуло чинності 01.01.2020), від 30.06.2020 № 4799 "Про встановлення ставок плати за землю та пільг із земельного податку на території м. Кривого Рогу у 2021 році" (набуло чинності 01.01.2021) встановлені ставки плати за землю на території м. Кривого Рогу на 2020, 2021 роки відповідно і, зокрема, ставку орендної плати для секції 03.07 залишено для юридичних осіб знову незмінною 0,9% від нормативної грошової оцінки земель міста (рядок 03.07 в Додатку 2 до рішення № 3897 від 26.06.2019, в Додатку 2 до рішення № 4799 від 30.06.2020).
Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, яка є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, на виконання пункту 289.3 статті 289 Податкового кодексу України публікує на своєму офіційному сайті (http://land.gov.ua) коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель за попередні роки, які для земель населених пунктів становлять: за 2016 рік 1,06, за 2017 рік 1,0, за 2018 рік 1,0, за 2019 рік 1,0, за 2020 рік 1,0.
За розрахунком позивача відповідачем за період з 02.05.2018 по 31.12.2021 збережено у себе без достатньої правової підстави кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою площею 0,0517 га, з кадастровим номером 1211000000:06:135:0029, в розмірі 13583,72 грн.
В основу розрахунку покладено: нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.11.2021 № 531602 411930,09 грн; ставку орендної плати за землю від нормативної грошової оцінки земель міста згідно з рішеннями Криворізької міської ради від 12.07.2017 № 1862, від 27.06.2018 № 2816, від 26.06.2019 № 3897, від 30.06.2020 № 4799 0,9%; річну орендну плату 3707,37 грн (411930,09 х 0,9% = 3707,37); місячну орендну плату 308,95 грн; кількість місяців за період із червня 2018 року по грудень 2021 року - 43. Денний розмір орендної плати визначено позивачем шляхом ділення місячного розміру на кількість днів у місяці, де за травень 2018 року нараховано до сплати 298,98 грн (308,95/31х30 = 298,98). Усього 13583,83 грн (308,95 х 43 місяців = 13284,85; 13284,85+298,98 = 13583,83).
Відтак, позивач вважає, що відповідач як фактичний користувач земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:06:135:0029, який без достатньої правової підстави за рахунок Криворізької міської ради зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею нарівні орендної плати за період з 02.05.2018 по 31.12.2021, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки (позивачу) на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.
Тож, несплачена відповідачем сума й стала причиною виникнення спору.
Предметом доказування у справі є обставини щодо наявності/відсутності правових підстав для стягнення з відповідача заявлених до стягнення грошових коштів, несплачених останнім за користування спірною земельною ділянкою у період з 02.05.2018 по 31.12.2021.
Правовідносини між сторонами регулюються земельним та цивільним законодавством.
За частиною першою статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно з пунктами 34, 35 частини першої статті 26 цього Закону вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України відноситься до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад.
За частиною першою статті 122 Земельного Кодексу України саме до повноважень сільських, селищних, міських рад відноситься передача земельних ділянок у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно з частинами першою, другою статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Частиною першою статті 124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно до частин другої, третьої вказаної статті передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, зокрема, крім розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (стаття 125 Земельного кодексу України).
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (стаття 126 Земельного кодексу України).
За таких обставин Криворізька міська рада є саме тим органом місцевого самоврядування, який повноважний представляти відповідну територіальну громаду в питаннях передачі в оренду земель комунальної власності для всіх потреб, а право власності чи користування земельною ділянкою виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.
Докази законодавчого оформлення права користування відповідачем спірною ділянкою у період після 07.12.2014, а також належної державної реєстрації речових прав на неї відсутні.
Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
За частинами першою, другою статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
За змістом підпунктів 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, не може бути меншою за розмір земельного податку - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства (підпункт 289.1. статті 289 Податкового кодексу України).
За змістом частини п`ятої статті 5 та частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
За змістом частини першої статті 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно з частинами першою - третьою статті 18 зазначеного Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:
розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років;
розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Частиною другою статті 26 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.
Згідно з частинами першою - другою статті 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
За нормативними приписами частин першої - третьої статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно з підпунктом 48 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 15, витяги з із Державного земельного кадастру про земельні ділянки видає відповідно до покладених на нього завдань Держгеокадастр (Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру).
Із наданого позивачем розрахунку вбачається, що несплачена відповідачем сума орендної плати 13583,72 грн розрахована на підставі даних витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки від 28.11.2021 № 531602, підготовленого відділом у Криворізькому районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області та відповідно до вимог чинного законодавства.
Вирішуючи питання можливості стягнення з відповідача заявлених до стягнення коштів, суд також враховує таке.
Відповідно до частин першої та другої статті 1212 Цивільного кодексу України, яка відноситься до глави 83 цього Кодексу, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Згідно з висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними у постановах від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц та від 20.11.2019 у справі № 922/3412/17, до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними (п. 81 постанови Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц; п. 41 постанови Великої Палати Верховного Суду від 20.11.2019 у справі № 922/3412/17).
Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала (п. 29 постанови Великої Палати Верховного Суду від 20.11.2019 у справі № 922/3412/17).
Для кондикційних зобов`язань доведення вини особи не має значення, а важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої (п. 44 постанови Великої Палати Верховного Суду від 20.11.2019 у справі № 922/3412/17).
З огляду на викладене відповідач як фактичний користувач спірної земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.
За таких обставин вимоги позивача про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:06:135:0029 у сумі 13583,72 грн є законними й обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до частини першої статті 129 Господарського процесуального кодексу України на відповідача покладається судовий збір у сумі 2481,00 грн.
Керуючись ст.ст. 2, 3, 20, 73-79, 86, 91, 129, 165, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Криворізької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Бастард" про стягнення 13583,72 грн безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:06:135:0029 задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Бастард" (ідентифікаційний код: 33452351; місцезнаходження: 50069, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Ватутіна, буд. 50) на користь Криворізької міської ради (ідентифікаційний код: 33874388; місцезнаходження: 50101, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, пл. Молодіжна, буд. 1) безпідставно збережені кошти в розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:06:135:0029 у сумі 13583,72 грн, судовий збір у сумі 2481,00 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду в порядку та строки, передбачені статтями 256, 257 ГПК України.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено 20.03.2023.
Суддя І.І. Колісник
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2023 |
Оприлюднено | 21.03.2023 |
Номер документу | 109644242 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Колісник Іван Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Колісник Іван Іванович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні