Рішення
від 23.02.2023 по справі 910/6150/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

23.02.2023Справа № 910/6150/22Суддя Господарського суду міста Києва Стасюк С.В., за участю секретаря судового засідання Демидової А.А., розглянувши в порядку загального позовного провадження матеріали справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Стандарт Інк"

до Державного підприємства "Укрліктрави"

про стягнення 4 747 684,01 грн. та припинення зобов`язань

Представники учасників справи:

від позивача: Прилуцька Н.М.;

від відповідача: не з`явився;

вільний слухач: Пшегарницька І.Е.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Стандарт Інк" (надалі по тексту - позивач) звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Державного підприємства "Укрліктрави" про припинення зобов`язань та стягнення 4 747 684,01 грн., у тому числі 1 677 120,34 грн. вартості компенсації витрат, пов`язаних з доведенням товару до належної якості, 3 070 563,67 грн. штрафу.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем взятих на себе зобов`язань з поставки товару за Договором поставки № 27/16 від 01.04.2021 та відшкодування витрат покупця (позивача), пов`язаних з доведенням товару до належної якості. Крім того, позивач просить припинити зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Стандарт Інк" перед Державним підприємством "Укрліктрави" щодо сплати боргу за Договором поставки № 27/17 від 01.04.2021 у розмірі 1 889 268,60 грн. у зв`язку з зарахуванням зустрічних вимог за Договором поставки № 27/16 від 01.04.2021.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 25.07.2022 у справі № 910/6150/22 позовну заяву залишено без руху.

02.08.2022 до суду представником позивача подано заяву про усунення недоліків.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 03.08.2022 відкрито провадження у справі № 910/6150/22, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 01.09.2022.

У судовому засіданні 01.09.2022 закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 22.09.2022.

Розгляд справи у судовому засіданні 22.09.2022 відкладено на 03.11.2022.

У судовому засіданні 03.11.2022 розгляд справи відкладено на 17.11.2022.

Розгляд справи у судовому засіданні 17.11.2022 відкладено на 08.12.2022.

У судовому засіданні 08.12.2022 розгляд справи відкладено на 02.02.2023.

Розгляд справи у судовому засіданні 02.02.2023 відкладено на 23.02.2023.

У судовому засіданні 23.02.2023 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

01.04.2021 між Державним підприємством "Укрліктрави" як постачальником та Товариством з обмеженою відповідальністю "Стандарт Інк" як покупцем укладено Договір поставки №27/16, відповідно до якого постачальник зобов`язується поставити, а покупець прийняти та оплатити сільськогосподарську продукцію, а саме - зерно кукурудзи, врожаю 2021 року, у кількості (обсязі) 4 000 метричних тон на умовах визначених у цьому договорі та у відповідній додаткові угоді до нього, що є його невід`ємною частиною (п. 1.1 Договору №27/16).

Якісні показники товару визначаються відповідною додатковою угодою (специфікацією) а також мають відповідати вимогам ДСТУ 4525:2006.

Відповідно до додаткової угоди №1 від 01.04.2021 до договору №27/16 визначено такі вимоги щодо якості:

-вологість не більше 14%;

-сміттєва домішка - не більше 2% (включно), з них шкідлива домішка, включаючи дурман - не більше 0,05%;

-вміст насіння амброзії - не допускається;

-зернова домішка - не більше 10%, з них битих не більше 5%, пошкоджених не більше 5%;

-вміст хлопірифосу та хлопірифосу-метилу в товарі не повинен перевищувати 0,01 мг/кг;

-зараженість шкідниками не допускається;

-вміст амброзії, фузаріозних зерен, сажків всіх видів, ріжки, будь-яких спор грибків, головневих грибів, захворювань, насіння бур`яну не допускається.

Товар має бути поставлений у здоровому стані, без самозігрівання та теплового пошкодження під час сушіння; мати властивий здоровому зерну запах (без затхлого, пліснявого, інших сторонніх запахів), мати нормальний колір відповідно до певних сортових ознак;

- інші показники якості товару - відповідно до ДСТУ 4525:2006.

Якість товару, що поставляється, зазначається елеватором у складському документі, що видається покупцю після переоформлення товару. Після переоформлення товару покупець отримує від елеватора складський документ на кількість та якість переоформленого товару (п. 8 Додаткової угоди №1 до Договору №27/16).

Згідно з п. 2.1, 2.2 Договору №27/16 строк (термін) поставки з 01.09.2021 до 31.10.2021. Товар може передаватись окремими партіями, але повний обсяг, визначений у відповідній додатковій угоді, має бути поставлений у терміни (строки) визначені такою додатковою угодою;

Передача товару є завершеною в момент переходу права власності на товар від постачальника до покупця. Моментом переходу права власності на товар та всіх ризиків пошкодження або загибелі товару є дата підписання накладної, яка є доказом поставки (передачі) партії товару, та тристороннього акта приймання-передачі підписаного уповноваженими представниками постачальника, елеватора та покупця, що є доказом передачі права власності на товар (п. 2.4 Договору №27/16).

Сторони визначили, що встановлюється фіксована вартість товару, яка може бути змінена виключно у випадках, передбачених даним договором. Ціна товару складає 4 003,61 грн. без ПДВ за одну метричну тону (п. 3.1.1 Договору №27/17). Загальна ціна (вартість) товару без ПДВ становить 16 014 440,00 грн.

Відповідно до п. 1.6 Додаткової угоди №1 до Договору №27/16 передбачена попередня оплата в розмірі 60% від загальної ціни товару на підставі рахунку-фактур згідно договору, протягом 10 робочих днів з дня отримання відповідних рахунків-фактур.

Згідно з п. 13 Додаткової угоди №1 до договору №27/16 остаточна оплата товару у розмірі 40% від загальної ціни товару здійснюється покупцем до 31.12.2021, але виключно після отримання у повному обсязі товару.

У випадку прострочення поставки товару покупець має право вимагати, а постачальник зобов`язується сплатити на користь покупця штраф та пеню, передбачені умовами договору (п. 14 додаткової угоди №1 до Договору №27/16). У випадку не поставки товару (повністю чи частково) постачальник зобов`язується сплатити на користь покупця штраф у розмірі вартості такого товару за ціною визначеною даною додатковою угодою (п. 15 додаткової угоди №1 до Договору №27/16).

Наслідки виявлення невідповідності товару за кількістю або якістю визначені п. 16 додаткової угоди №1 до Договору №27/16, зокрема передбачено право покупця вимагати від продавця відшкодувати покупцю витрати, пов`язані з доведенням товару до належної якості, в разі невідповідності товару показникам, зазначеним в п. 1.5 додаткової угоди. За вибором покупця відшкодування витрат може здійснюватися на підставі актів наданих послуг елеватора (сушка, очистка від різноманітних домішок та інших послуг, пов`язаних з доведенням товару до відповідної якості), або у розмірі витрат, що здійснені покупцем з метою приведення товару до належних якісних показників, на підставі документів, які підтверджують здійснення таких витрат.

Відповідачем здійснено поставку товару в обсязі 3 233,051 мт на загальну суму 12 943 875,32 грн. без ПДВ, 14 756 017,85 грн. з ПДВ, що підтверджується наявними в матеріалах справи видатковими накладними:

- № 89 від 02.10.2021, кількість товару 59,953 т, загальна вартість без ПДВ 240 028,43 грн., з ПДВ - 273 632,41 грн.;

- № 90 від 03.10.2021, кількість товару 101,512 т, загальна вартість без ПДВ 406 414,46 грн., з ПДВ - 463 312,48 грн.;

- № 92 від 04.10.2021, кількість товару 85,84 т, загальна вартість без ПДВ 343 669,88 грн., з ПДВ - 391 783,66 грн.;

- №100 від 05.10.2021, кількість товару 153,897 т, загальна вартість без ПДВ 616 143,57 грн., з ПДВ - 702 403,67 грн.;

- №101 від 06.10.2021, кількість товару 254,968 т, загальна вартість без ПДВ 1 020 792,43 грн., з ПДВ - 1 163 703,37 грн.;

- №102 від 07.10.2021, кількість товару 309,916 т, загальна вартість без ПДВ 1 240 782,80 грн., з ПДВ - 1 414 492,39 грн.;

- №103 від 08.10.2021, кількість товару 271,573 т, загальна вартість без ПДВ 1 087 272,38 грн., з ПДВ - 1 239 490,51 грн.;

- №104 від 09.10.2021, кількість товару 109,85 т, загальна вартість без ПДВ 439 796,56 грн., з ПДВ - 501 368,08 грн.;

- №105 від 09.10.2021, кількість товару 125,14 т, загальна вартість без ПДВ 501 011,76 грн., з ПДВ - 571 153,41 грн.;

- №106 від 10.10.2021, кількість товару 131,704 т, загальна вартість без ПДВ 527 291,45 грн., з ПДВ - 601 112,25 грн.;

- №107 від 10.10.2021, кількість товару 118,483 т, загальна вартість без ПДВ 474 359,72 грн., з ПДВ - 540 770,08 грн.;

- №118 від 11.10.2021, кількість товару 119,376 т, загальна вартість без ПДВ 477 934,95 грн., з ПДВ - 544 845,84 грн.;

- №119 від 12.10.2021, кількість товару 102,419 т, загальна вартість без ПДВ 410 045,73 грн., з ПДВ - 467 452,13 грн.;

- №120 від 12.10.2021, кількість товару 111,653 т, загальна вартість без ПДВ 447 015,07 грн., з ПДВ - 509 597,18 грн.;

- №169 від 18.10.2021, кількість товару 127,708 т, загальна вартість без ПДВ 511 293,03 грн., з ПДВ - 582 874,05 грн.;

- №170 від 19.10.2021, кількість товару 159,889 т, загальна вартість без ПДВ 640 133,20 грн., з ПДВ - 729 751,85 грн.;

- №171 від 20.10.2021, кількість товару 163,69 т, загальна вартість без ПДВ 655 350,92 грн., з ПДВ - 747 100,05 грн.;

- №172 від 21.10.2021, кількість товару 142,081 т, загальна вартість без ПДВ 568 836,91 грн., з ПДВ - 648 474,08 грн.;

- №191 від 22.10.2021, кількість товару 97,344 т, загальна вартість без ПДВ 389 727,41 грн., з ПДВ - 444 289,25 грн.;

- №192 від 23.10.2021, кількість товару 124,085 т, загальна вартість без ПДВ 496 787,95 грн., з ПДВ - 566 338,26 грн.;

- №193 від 24.10.2021, кількість товару 41,627 т, загальна вартість без ПДВ 166 658,27 грн., з ПДВ - 189 990,43 грн.;

- №210 від 25.10.2021, кількість товару 141,99 т, загальна вартість без ПДВ 568 472,58 грн., з ПДВ - 648 058,74 грн.;

- №211 від 26.10.2021, кількість товару 69,035 т, загальна вартість без ПДВ 276 389,22 грн., з ПДВ - 315 083,71 грн.;

- №213 від 27.10.2021, кількість товару 21,962 т, загальна вартість без ПДВ 87 927,28 грн., з ПДВ - 100 237,10 грн.;

- №214 від 28.10.2021, кількість товару 87,356 т, загальна вартість без ПДВ 349 739,36 грн., з ПДВ - 398 702,87 грн.;

Випискою по рахунку № НОМЕР_1 підтверджується оплата позивачем відповідачу за зерно кукурудзи за договором на суму 15 041 897,78 грн.

Таким чином, сума переплати позивача становить 15 041 897,78-14 756 017,85=285 879,93 грн.

Матеріалами справи також підтверджується, що якість частини товару, який було поставлено відповідачем не відповідала умовам договору:

-відповідно до складської квитанції №1065 від 04.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 70 080 кг, залікова вага 59 953 кг, вологість 26,2%, зернова домішка 11,2%, сміттєва домішка 2,3% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1068 від 04.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 116 640 кг, залікова вага 101 512 кг, вологість 25%, зернова домішка 10,9%, сміттєва домішка 2,2% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1071 від 05.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 98 080 кг, залікова вага 85 840 кг, вологість 24,5%, зернова домішка 10%, сміттєва домішка 2,3% (перевищено показники вологості, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1076 від 06.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 172 860 кг, залікова вага 153 897 кг, вологість 23,2%, зернова домішка 10,6%, сміттєва домішка 2,3% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1080 від 07.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 279 540 кг, залікова вага 254 968 кг, вологість 21,4%, зернова домішка 11,3%, сміттєва домішка 2,2% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1086 від 08.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 346 120 кг, залікова вага 309 916 кг, вологість 22,6%, зернова домішка 11,3%, сміттєва домішка 2,5% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1094 від 11.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 303 400 кг, залікова вага 271 573 кг, вологість 22,7%, зернова домішка 10,5%, сміттєва домішка 2,4% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1100 від 11.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 266 640 кг, залікова вага 234 990 кг, вологість 23,5%, зернова домішка 10,2%, сміттєва домішка 2,9% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1103 від 11.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 281 520 кг, залікова вага 250 187 кг, вологість 23,1%, зернова домішка 11,8%, сміттєва домішка 2,6% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1107 від 12.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 132 980 кг, залікова вага 119 376 кг, вологість 22%, зернова домішка 14%, сміттєва домішка 3% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1111 від 13.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 239 320 кг, залікова вага 214 072 кг, вологість 22,6%, зернова домішка 11%, сміттєва домішка 2,6% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1145 від 19.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 145 420 кг, залікова вага 127 708 кг, вологість 23,3%, зернова домішка 12,1%, сміттєва домішка 3,5% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1150 від 20.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 184 800 кг, залікова вага 159 889 кг, вологість 24,2%, зернова домішка 13,2%, сміттєва домішка 3,8% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1155 від 21.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 185 800 кг, залікова вага 163 690 кг, вологість 22,5%, зернова домішка 14,6%, сміттєва домішка 4,2% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1162 від 22.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 164 560 кг, залікова вага 142 081 кг, вологість 24,2%, зернова домішка 12,8%, сміттєва домішка 4% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1176 від 25.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 117 480 кг, залікова вага 97 344 кг, вологість 26,8%, зернова домішка 12,3%, сміттєва домішка 4,6% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1181 від 25.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 147 580 кг, залікова вага 124 085 кг, вологість 25,4%, зернова домішка 14%, сміттєва домішка 5% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1185 від 25.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 50 580 кг, залікова вага 41 627 кг, вологість 27,9%, зернова домішка 11,8%, сміттєва домішка 3,8% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1195 від 26.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 167 560 кг, залікова вага 141 990 кг, вологість 25,6%, зернова домішка 11,6%, сміттєва домішка 4% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1200 від 27.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 78 280 кг, залікова вага 69 035 кг, вологість 22,9%, зернова домішка 11,5%, сміттєва домішка 3,6% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1210 від 28.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 24 660 кг, залікова вага 21 962 кг, вологість 22,3%, зернова домішка 12,8%, сміттєва домішка 3,4% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки);

-відповідно до складської квитанції №1214 від 29.10.2021 «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів» прийняв на зберігання від позивача кукурудзу 3 класу, рік урожаю 2021, фізична вага 98 540 кг, залікова вага 87 356 кг, вологість 22,5%, зернова домішка 12%, сміттєва домішка 3,6% (перевищено показники вологості, зернової домішки, сміттєвої домішки).

Витрати позивача для доведення товару до належної якості склали 3 280 509,94 грн., що підтверджується наявними в матеріалах справи актами виконаних робіт, складеними позивачем та ТОВ «Ворожбянський комбінат хлібопродуктів»:

-№95 від 07.10.2021 на суму 631 901,52 грн.;

-№96 від 11.10.2021 на суму 1 000 611,62 грн.;

-№97 від 12.10.2021 на суму 293 217,76 грн.;

-№98 від 28.10.2021 на суму 1 274 284,67 грн.;

-№100 від 28.10.2021 на суму 80 494,37 грн.;

та актами здачі-приймання робіт (надання послуг), підписаних між позивачем та відповідачем:

-№4 від 07.10.2021 на суму 631 901,52 грн.;

-№5 від 11.10.2021 на суму 1 000 611,62 грн.;

-№6 від 12.10.2021 на суму 293 217,76 грн.;

-№7 від 28.10.2021 на суму 1 354 779,04 грн..

Відповідно до п. 15 Додаткової угоди №1 від 01.04.2021 до Договору №27/16 у випадку не поставки товару (повністю чи частково) постачальник зобов`язаний сплатити на користь покупця штраф у розмірі вартості такого товару за ціною визначеною даною Угодою.

Оскільки відповідачем не було поставлено позивачу товару товар в обсягах, які були погоджені сторонами у Договорі №27/16, позивачем нарахована до стягнення з відповідача 3 070 563,67 грн. штрафу.

Крім того, між позивачем та відповідачем було укладено Договір поставки № 27/17 від 01.04.2021.

Позивач зазначає, що за Договором № 27/17 відповідачем поставлено позивачу товар на суму 17 403 034,81 грн. У свою чергу, позивачем здійснено часткову оплату поставленого відповідачем товару за Договором № 27/17 на суму 15 513 766,21 грн., внаслідок чого за позивачем рахується заборгованість перед відповідачем за Договором № 27/17 у розмірі 1 889 268,60 грн.

За твердженнями позивача, у відповідача перед позивачем рахується заборгованість за Договором № 27/16 у розмірі 285 879,93 грн. за сплачений, проте не поставлений товар, 3 280 509,94 грн. компенсації витрат пов`язаних з доведенням товару до належної якості, 3 070 563,67 грн. штрафу за не поставку товару в обсягах, погоджених сторонами.

Звертаючись з позовом до суду позивач зазначає, що зобов`язання позивача щодо сплати відповідачу грошових коштів у розмірі 1 889 268,60 грн. слід припинити шляхом зарахування однорідних вимог, а саме у рахунок боргу відповідача за переплату у розмірі 285 879,00 грн. та частково за рахунок компенсації витрат, пов`язаних з доведенням товару до належної якості у розмірі 3 070 563,67 грн.

Враховуючи викладене позивач просить суд стягнути з відповідача 1 677 120,34 грн. вартості компенсації витрат, пов`язаних з доведенням товару до належної якості, 3 070 563,67 грн. штрафу та припинити зобов`язання позивача перед відповідачем щодо сплати боргу за Договором поставки № 27/17 від 01.04.2021 у розмірі 1 889 268,60 грн. у зв`язку із зарахуванням зустрічних вимог за Договором поставки № 27/16 від 01.04.2021.

Оцінивши наявні в справі докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, виходячи з наступного.

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.

Відповідно до ч. 1 ст. 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Частина 1 ст. 626 Цивільного кодексу України передбачає, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно з ст. 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Укладений між сторонами договір за своєю правовою природою є договором поставки.

Відповідно до ст. 712 Цивільного кодексу України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.

До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Відповідно до ст. 655 Цивільного кодексу України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Щодо вимоги про припинення зобов`язання позивача перед відповідачем щодо сплати боргу за договором поставки №27/17 від 01.04.2021 у розмірі 1 889 268,60 грн. у зв`язку з зарахуванням зустрічних вимог за договором №27/16, суд звертає увагу на таке.

За правовою природою припинення зобов`язання зарахуванням зустрічної вимоги - це одностороння угода, яка оформляється заявою однієї із сторін, згідно з вимогами статті 601 Цивільного кодексу України.

Однак якщо ця угода суперечить вимогам чинного законодавства та інша сторона не погоджується з проведенням такого зарахування, то сторона має право звернутись за захистом своїх охоронюваних законом прав з позовом до суду про визнання її недійсною, з урахування частини першої, пункту 2 частини другої статті 16 Цивільного кодексу України та статті 20 Господарського кодексу України.

Згідно з ст. 202 Цивільного кодексу України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Правочини можуть бути односторонніми та дво - чи багатосторонніми (договори). Одностороннім правочином є дія однієї сторони, яка може бути представлена однією або кількома особами.

Відповідно до статті 601 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняється зарахуванням зустрічних однорідних вимог, строк виконання яких настав, а також вимог, строк виконання яких не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги.

Вимоги, які можуть підлягати зарахуванню, мають відповідати таким умовам: 1) бути зустрічними (кредитор за одним зобов`язанням є боржником за іншим, а боржник за першим зобов`язанням є кредитором за другим); 2) бути однорідними (зараховуватися можуть вимоги про передачу речей одного роду, у зв`язку з чим зарахування як спосіб припинення зазвичай застосовується до зобов`язань по передачі родових речей, зокрема, грошей). Правило про однорідність вимог розповсюджується на їх правову природу, але не стосується підстави виникнення такої вимоги. Отже, допускається зарахування однорідних вимог, які випливають з різних підстав (різних договорів тощо); 3) строк виконання таких вимог настав, не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги.

Наслідком здійснення такого правочину є припинення як обов`язку заявника перед адресатом, так і обов`язку адресата перед заявником з моменту здійснення заяви про зарахування, що зумовлює необхідність визначення заявником тих вимог до нього, які відповідають вказаним вище умовам.

Спеціального порядку та форми здійснення відповідної заяви як одностороннього правочину не передбачено законодавством; за загальними правилами про правочини (наслідки недодержання його письмової форми), відповідну заяву про зарахування на адресу іншої сторони як односторонній правочин слід вважати зробленою та такою, що спричинила відповідні цивільно-правові наслідки, в момент усної заяви однієї з сторін на адресу іншої сторони чи в момент вручення однією стороною іншій стороні повідомлення, що містить письмове волевиявлення на припинення зустрічних вимог зарахуванням. Моментом припинення зобов`язань сторін у такому разі є момент вчинення заяви про зарахування у визначеному порядку.

Зарахування зустрічних однорідних вимог як односторонній правочин є волевиявленням суб`єкта правочину, спрямованим на настання певних правових наслідків у межах двосторонніх правовідносин. Інститут заліку покликаний оптимізувати діяльність двох взаємозобов`язаних, хоч і за різними підставами, осіб. Ця оптимізація полягає в усуненні зустрічного переміщення однорідних цінностей, які складають предмети взаємних зобов`язань, зменшує ризик сторін, який виникає при здійсненні виконання, а також їх витрати, пов`язані з виконанням.

Таким чином, зарахування можливе за наявності таких умов: зустрічність вимог, тобто сторони беруть участь у двох зобов`язаннях, і при цьому кредитор в одному зобов`язанні є боржником в іншому зобов`язанні; однорідність вимог (гроші, однорідні речі), строк виконання яких настав.

Припинення зобов`язання зарахуванням зустрічної вимоги є односторонньою угодою, яка оформляється заявою однією з сторін. Зарахування, проведене за заявою однієї сторони, діє з моменту, коли є у наявності всі умови для зарахування.

Заяви однієї сторони достатньо для проведення зарахування, а якщо інша сторона не погоджується з проведенням такого зарахування, вона вправі звернутися за захистом своїх охоронюваних законом прав до суду.

Таким чином припинення зобов`язання у зв`язку з зарахуванням зустрічних однорідних вимог відбувається на підставі одностороннього правочину - заяви сторони про зарахування зустрічних однорідних вимог, а не на підставі рішення суду.

Матеріали справи не містять доказів вчинення позивачем такого правочину. Крім того, позивач в позовній заяві не зазначає про вчинення такого правочину та дату його вчинення.

Враховуючи викладене позовні вимоги про припинення зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Стандарт Інк" перед Державним підприємством "Укрліктрави" щодо сплати боргу за Договором поставки № 27/17 від 01.04.2021 у розмірі 1 889 268,60 грн. у зв`язку з зарахуванням зустрічних вимог за Договором поставки № 27/16 від 01.04.2021 задоволенню не підлягають.

Щодо позовних вимог про стягнення з відповідача 1 677 120,34 грн. вартості компенсації витрат, пов`язаних з доведенням товару до належної якості та 3 070 563,67 грн. штрафу, суд зазначає таке.

Згідно з ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання.

Відповідно до ч. 1. ст. 614 Цивільного кодексу України особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання. При цьому відсутність своєї вини відповідно до частини другої статті 614 Цивільного кодексу України доводить особа, яка порушила зобов`язання.

Згідно з ст. 625 Цивільного кодексу України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання.

Згідно з ст. 216 Господарського кодексу України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

Позивачем пред`явлено позовну вимогу про стягнення з відповідача 1 667 120,34 грн. компенсації витрат пов`язаних з доведенням товару до належної якості.

Відповідно до п. 16 Додаткової угоди 1 від 01.04.2021 до Договору № 27/16 від 01.04.2021 у разі виявлення невідповідності товару за кількістю аюо якістю умовам Договору, даної Угоди або нормам чинного законодавства при виявленні прихованих недоліків товару, пакування, маркування, недостачі у дрібному пакуванні під час приймання або після його завершення постачальник зобов`язаний на вибір покупця за свій рахунок:

-здійснити заміну товару протягом 3 (трьох) календарних днів з дня отримання повідомлення покупця на аналогічний товар або протягом іншого, вказаного покупцем терміну;

-відшкодувати покупцю витрати пов`язані з доведенням товару до належної якості, вразі не відповідності товару показникам, зазначеним в п. 1.5. цієї Додаткової угоди.

З матеріалів справи вбачається, що витрати позивача для доведення товару до належної якості склали 3 280 509,94 грн.

Відповідно до ч. 2. ст. 237 Господарського процесуального кодексу України при ухваленні рішення суд не може виходити у рішенні за межі позовних вимог.

Оскільки, судом встановлено, що позивачем поставлено товар неналежної якості, а витрати позивача на доведення товару до належної якості перевищують заявлений розмір позовних вимог, позовна вимога підлягає задоволенню в розмірі, заявленому позивачем.

Крім того, позивач просить стягнути з відповідача 3 070 563,67 грн. штрафу.

Відповідно до п. 15 Додаткової угоди №1 від 01.04.2021 до Договору №27/16 у випадку не поставки товару (повністю чи частково) постачальник зобов`язаний сплатити на користь покупця штраф у розмірі вартості такого товару за ціною визначеною даною Угодою.

Як встановлено судом, відповідачем не поставлено позивачу обумовлений обсяг товару на суму 3 070 563,67 грн.

Таким чином, позовні вимоги про стягнення з відповідача 3 070 563,67 грн. штрафу підлягають задоволенню.

Суди здійснюють правосуддя на основі Конституції і законів України та на засадах верховенства права (ч. 1 ст. 6 Закону України "Про судоустрій і статус суддів").

Аналіз практики Європейського суду з прав людини щодо застосування статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (див. рішення від 21 січня 1999 року в справі "Гарсія Руїз проти Іспанії", від 22 лютого 2007 року в справі "Красуля проти Росії", від 5 травня 2011 року в справі "Ільяді проти Росії", від 28 жовтня 2010 року в справі "Трофимчук проти України", від 9 грудня 1994 року в справі "Хіро Балані проти Іспанії", від 1 липня 2003 року в справі "Суомінен проти Фінляндії", від 7 червня 2008 року в справі "Мелтекс ЛТД (MELTEX LTD) та Месроп Мовсесян (MESROP MOVSESYAN) проти Вірменії") свідчить, що право на мотивоване (обґрунтоване) судове рішення є частиною загального права людини на справедливий і публічний розгляд справи та поширюється як на цивільний, так і на кримінальний процес.

Вимога п. 1 ст. 6 Конвенції щодо обґрунтовування судових рішень не може розумітись як обов`язок суду детально відповідати на кожен довід заявника. Стаття 6 Конвенції також не встановлює правил щодо допустимості доказів або їх оцінки, що є предметом регулювання в першу чергу національного законодавства та оцінки національними судами. Проте Європейський суд з прав людини оцінює ступінь умотивованості рішення національного суду, як правило, з точки зору наявності в ньому достатніх аргументів стосовно прийняття чи відмови в прийнятті саме тих доказів і доводів, які є важливими, тобто такими, що були сформульовані заявником ясно й чітко та могли справді вплинути на результат розгляду справи.

Відповідно до п. 58 рішення ЄСПЛ Справа "Серявін та інші проти України" (Заява № 4909/04) від 10.02.2010 у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п. 29).

При цьому суд наголошує, що усі інші доводи та міркування сторін, окрім зазначених у мотивувальній частині рішення, взяті судом до уваги, однак не спростовують висновків суду та не суперечать дійсним обставинам справи і положенням чинного законодавства.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

За приписами ст. 76, 77, 78, 79 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Враховуючи викладене вище, позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Стандарт Інк" до Державного підприємства "Укрліктрави" підлягають частковому задоволенню в частині стягнення 1 677 120,34 грн. вартості компенсації витрат, пов`язаних з доведенням товару до належної якості та 3 070 563,67 грн. штрафу.

Судовий збір за розгляд справи відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на сторін пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. 129, 231, 232, 233, 236, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Стандарт Інк" до Державного підприємства "Укрліктрави" про стягнення 4 747 684,01 грн. та припинення зобов`язань - задовольнити частково.

2.Стягнути з Державного підприємства "Укрліктрави" (01001, місто Київ, вулиця Бориса Грінченка, будинок 1, ідентифікаційний код 37471692) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Стандарт Інк" (04053, місто Київ, Кудрявський узвіз, будинок 5Б, офіс 318, ідентифікаційний код 42527406) 1 677 120 (один мільйон шістсот сімдесят сім тисяч сто двадцять) грн. 34 коп. компенсації витрат пов`язаних з доведенням товару до належної якості, 3 070 563 (три мільйони сімдесят тисяч п`ятсот шістдесят три) грн. 67 коп. штрафу, 56 972 (п`ятдесят шість тисяч дев`ятсот сімдесят дві) грн. 21 коп. витрат по сплаті судового збору.

3.У іншій частині позову - відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 17.03.2023.

Суддя С. В. Стасюк

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення23.02.2023
Оприлюднено21.03.2023
Номер документу109644568
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —910/6150/22

Рішення від 23.02.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Стасюк С.В.

Ухвала від 02.02.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Стасюк С.В.

Ухвала від 08.12.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Стасюк С.В.

Ухвала від 17.11.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Стасюк С.В.

Ухвала від 03.11.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Стасюк С.В.

Ухвала від 22.09.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Стасюк С.В.

Ухвала від 31.08.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Стасюк С.В.

Ухвала від 02.08.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Стасюк С.В.

Ухвала від 25.07.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Стасюк С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні