ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
просп. Науки, 5, м. Харків, 61022, телефон/факс (057)702 10 79, inbox@lg.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
10 березня 2023 року м.Харків Справа № 913/412/16
Провадження №913/412/16
Господарський суд Луганської області у складі судді М.Ю. Ковалінас, при секретарі Чуєвій М.С., розглянувши матеріали справи
за заявою кредитора - Головного управління ДПС у Луганській області,
м. Cєвєродонецьк Луганської області
до боржника - Публічного акціонерного товариства Лисичанський склозавод
Пролетарій, м. Лисичанськ Луганської області
Про визнання грошових вимог
В присутності представників:
від кредитора - не прибули;
ліквідатор Віскунов О.В. - не прибув (клопотання від 03.03.2023 №03/03-23.1).
ОБСТАВИНИ СПРАВИ: банкрутство, ліквідаційна процедура за нормами Кодексу України з процедур банкрутства (далі - КузПБ); розгляд заяви ГУ ДПС у Луганській області від 29.10.2021 №9054/5/12-32-20-04-29 про визнання поточних грошових вимог до банкрута в розмірі 163048 грн 30 коп та 4540 грн 00 коп судового збору.
Сторони та учасники провадження у справі своєчасно та належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи у даному засіданні суду (ухвала від 14.02.2023 з доказами її направлення на електронну пошту, повідомлення на веб-сайті суду).
Розглянувши матеріали справи та додатково надані, суд
в с т а н о в и в :
Постановою Господарського суду Луганської області від 03.10.2017 у справі №913/412/16 боржника - Публічне акціонерне товариство Лисичанський склозавод Пролетарій, ідентифікаційний код 31380846, вул. Мічуріна, буд.1, м. Лисичанськ Луганської області, визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру строком на 12 місяців, тобто до 03.10.2018, ліквідатором банкрута призначено арбітражного керуючого Віскунова Олександра Віталійовича (ідентифікаційний код НОМЕР_1 , свідоцтво №115 від 07.09.2013 видане Міністерством юстиції України, адреса для листування: а/с 64, м. Київ, 03022 ).
Офіційне оприлюднення оголошення про визнання боржника банкрутом у справі №913/412/16 про банкрутство ПАТ Лисичанський склозавод Пролетарій, здійснено на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України 18.10.2017 за №46513.
Ухвалою Господарського суду Луганської області від 28.09.2021 у справі №913/412/16 задоволено клопотання голови комітету кредиторів АТ "Укрексімбанк" від 28.08.2021 №0000606/21-454 та комітету кредиторів від 26.08.2021; відсторонено арбітражного керуючого Віскунова О. В. (свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого від 07.02.2013 №115) від повноважень ліквідатора у справі №913/412/16 про банкрутство ПАТ "Лисичанський склозавод "Пролетарій"; ліквідатором у справі №913/412/16 про банкрутство ПАТ Лисичанський склозавод Пролетарій призначено арбітражного керуючого Ткачука О. В. (свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого від 04.02.2013 №113), на якого покладено обов`язки та повноваження по проведенню ліквідаційної процедури, встановлені Кодексом України з процедур банкрутства.
Постановою Східного апеляційного господарського суду від 07.12.2021 у справі №913/412/16 скасовано ухвалу Господарського суду Луганської області від 28.09.2021 в частині задоволення клопотання голови комітету кредиторів АТ "Укрексімбанк" від 28.08.2021 №0000606/21-454 та комітету кредиторів від 26.08.2021; відсторонення арбітражного керуючого Віскунова О. В. (свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого від 07.02.2013 №115) від повноважень ліквідатора у справі №913/412/16 про банкрутство ПАТ "Лисичанський склозавод "Пролетарій"; призначення ліквідатором у справі №913/412/16 про банкрутство ПАТ "Лисичанський склозавод "Пролетарій" арбітражного керуючого Ткачука О. В. (свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого від 04.02.2013 №113), на якого було покладено обов`язки та повноваження по проведенню ліквідаційної процедури, встановлені Кодексом України з процедур банкрутства.
Прийнято в цій частині нове рішення, яким відмовлено у задоволенні клопотання голови комітету кредиторів АТ "Укрексімбанк" від 28.08.2021 №0000606/21-454 та комітету кредиторів від 26.08.2021; в іншій частині ухвалу Господарського суду Луганської області від 28.09.2021 у справі №913/412/16 залишено без змін.
До Господарського суду Луганської області надійшла заява ГУ ДПС у Луганській області від 29.10.2021 №9054/5/12-32-20-04-29 про визнання поточних грошових вимог до банкрута в загальному розмірі 163048 грн 30 коп, з яких основний борг (недоїмка) зі сплати єдиного внеску за II квартал 2021 року - 27726 грн 27 коп, штрафні санкції та пеня - 135322 грн 03 коп згідно рішення ГУ ДФС у Луганській області від 09.02.2018 №31380846/12 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, а також витрати на оплату судового збору в розмірі 4540 грн 00 коп, цю заяву було призначено до розгляду у засіданні суду (ухвала від 02.11.2021).
Арбітражний керуючий Ткачук О.В., який виконував повноваження ліквідатора на той час, надав до суду повідомлення від 12.11.2021 №02-15/41 про результати розгляду заяви ГУ ДПС у Луганській області від 29.10.2021 №9054/5/12-32-20-04-29, згідно якого ним не визнано вимоги ГУ ДПС України в Луганській області зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в розмірі 27726грн 27коп на підставі положень ч1 ст59 КУзПБ, при цьому визнано у повному обсязі вимоги кредитора в частині штрафних санкцій та пені в розмірі 135322 грн 03 коп, з віднесенням їх до шостої черги та включенням до реєстру вимог кредиторів боржника.
Кредитор ГУ ДПС у Луганській області надав до суду письмові пояснення від 24.11.2021 №9670/10.20-24-20-04-29, з додатком у вигляді документального підтвердження заявлених грошових вимог та на повідомлення ліквідатора Ткачука О.В. від 12.11.2021 №02-15/41 про результати розгляду заяви ГУ ДПС у Луганській області від 29.10.2021 №9054/5/12-32-20-04-29, згідно цих пояснень кредитор просить визнати його поточні грошові вимоги до банкрута у загальному розмірі боргу (недоїмки) 163048 грн 30 коп, який складається з основного боргу зі сплати єдиного внеску за II квартал 2021 року - 27726 грн 27 коп, а також штрафних санкцій в розмірі 109227грн 54коп і пені - в розмірі 26094грн 49коп та витрати на оплату судового збору в розмірі 4540 грн 00 коп, та включити ці вимоги до реєстру вимог кредиторів у порядку та черговості встановлених законодавством.
Ухвалою Господарського суду Луганської області від 30.11.2021 у справі №913/412/16 розгляд заяви кредитора ГУ ДПС у Луганській області від 29.10.2021 №9054/5/12-32-20-04-29 призначено у засіданні суду на 25.01.2022.
На адресу суду надійшли додаткові письмові пояснення ГУ ДПС у Луганській області від 17.01.2022 №331/5/12-32-20-04-29, з додатком, у яких викладено нормативне обгрунтування щодо заявлених кредитором вимог в частині заборгованості по єдиному внеску (основному платежу) в сумі 27726 грн 27 коп, яка виникла внаслідок поточних нарахувань за період з 01.04.2021 по 31.08.2021.
Ухвалою Господарського суду Луганської області від 25.01.2022 у справі №913/412/16 розгляд заяви кредитора ГУ ДПС у Луганській області від 29.10.2021 №9054/5/12-32-20-04-29 призначено у засіданні суду на 15.03.2022, яке не відбулося у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
ГУ ДПС у Луганській області надав до суду за заявою від 03.02.2022 №872/5/12-32-20-04-29, докази направлення письмових пояснень кредитора від 24.11.2021 та від 17.01.2022 на адресу ліквідатора Віскунова О.В.
Ухвалою Господарського суду Луганської області від 24.06.2022 у справі №913/412/16 повідомлено про те, що про дату, час і місце проведення наступного судового засідання сторін та учасників справи буде додатково повідомлено відповідною ухвалою суду.
Ухвалою Господарського суду Луганської області від 14.02.2023 у справі №913/412/16 розгляд заяви кредитора ГУ ДПС у Луганській області від 29.10.2021 №9054/5/12-32-20-04-29 про визнання поточних грошових вимог до банкрута призначено у засіданні суду на 10.03.2023.
Ліквідатор банкрута Віскунов О.В. у запереченнях від 03.03.2023 №03/03-23.1 (з доказами їх направлення кредитору) клопотав про розгляд справи у засіданні суду без його участі, а також зазначив про підстави невизнання у повному обсязі грошових вимог кредитора, просив про відхилення грошових вимог кредитора як безпідставних.
Ухвалами Господарського суду Луганської області від 27.02.2023 та від 06.03.2023 у справі №913/412/16 задоволено заяви та клопотання кредиторів про проведення судового засідання в режимі відеоконференції, але у зв`язку із знеструмленням електромережі з 04 години 00 хвилин 09.03.2023 до 08 годин 00 хвилин 11.03.2023, проведення судового засідання призначеного на 10.03.2023 в режимі відеоконференції не є можливим, про що свідчать Акт Господарського суду Луганської області від 13.03.2023 №2 та Розпорядження Господарського суду Луганської області від 13.03.2023 №1-р/ос.
Відповідно до ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
З огляду на зазначене справа розглядається за наявними у ній матеріалами.
Розглянувши заяву ГУ ДПС у Луганській області про визнання поточних грошових вимог до боржника, перевіривши матеріали наявні у справі, суд дійшов висновків про таке.
ГУ ДПС у Луганській області визначає заявлені грошові вимоги як поточні та обгрунтовує їх наступним.
Згідно з даними інформаційно-телекомунікаційної системи органів ДПС станом на 20.10.2021 залишок не заявленого боргу зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) ПАТ «Лисичанський склозавод «Пролетарій» складає 163 048,30 грн, який складається з основного боргу в розмірі 27 726,27грн, а також штрафних санкцій та нарахування пені в загальному розмірі 135322,03 гривень.
Посилаючись на норми ст ст 4, 9 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - Закон №2464), кредитор зазначає, що сума основного боргу (недоїмки) з єдиного внеску становить 27726,27 грн, яка виникла на підставі самостійно визначених та наданих в електронному вигляді боржником до контролюючого органу податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі - Розрахунок), а саме: Розрахунок №9199169644 від 20.07.2021 (за 1 місяць 2 кварталу 2021 року) на суму 9764,89 грн; Розрахунок №9199169644 від 20.07.2021 (за 2 місяць 2 кварталу 2021 року) на суму 8959,95 грн; Розрахунок №9199169644 від 20.07.2021 (за 3 місяць 2 кварталу 2021 року) на суму 9001,43 грн.
Сума штрафних санкцій та нарахування пені становить 135322,03грн, яка виникла на підставі Рішення від 09 лютого 2018 року №31380846/12 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску (далі - Рішення №313 80846/12), яким до ПАТ «Лисичанський склозавод «Пролетарій» застосовано штраф у розмірі 155659,89 грн та нараховано пеню у розмірі 26094,49 гривень. Вказане Рішення №31380846/12 контролюючого органу боржником було оскаржено в адміністративному та судовому порядку.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 08.06.2018 у справі №812/1270/18 у задоволенні адміністративного позову ПАТ «Лисичанський склозавод «Пролетарій» до Головного управління ДФС в Луганській області про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління ДФС у Луганській області про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 09.02.2018 № 31380846/12 відмовлено.
Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 05.09.2018 у справі №812/1270/18 апеляційну скаргу ПАТ «Лисичанський склозавод «Пролетарій» на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 08.06.2018 у справі №812/1270/18 за позовом ПАТ «Лисичанський склозавод «Пролетарій» до Головного управління ДФС у Луганській області про визнання протиправним та скасування рішення залишено без задоволення, а рішення Луганського окружного адміністративного суду від 08.06.2018 у справі № 812/1270/18 залишено без змін. Судове рішення набрало законної сили.
Загальний залишок не сплаченого боргу (недоїмки) за Рішенням №31380846/12 складає 135322,03 гривні.
У зв`язку з наявністю станом на 31.08.2021 заборгованості зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування 07.09.2021 платнику сформовано та спрямовано вимогу про сплату боргу (недоїмки) № 24420-13. Згідно інформації зазначеної поштовою службою у рекомендованому повідомленні поштове відправлення вручено адресату 29.09.2021 року.
Станом на 20.10.2021 повідомлення від ПАТ «Лисичанський склозавод «Пролетарій» про оскарження в адміністративному чи судовому порядку вимоги про сплату боргу (недоїмки) №24420-13 від 07.09.2021 до Головного управління ДПС у Луганській області не надходило, заборгованість не сплачено.
Відповідно до ч. 7 ст. 25 Закону №2464 сума недоїмки не підлягає списанню.
У письмових поясненнях від 24.11.2021 кредитор підтверджує суму основного боргу (недоїмки) з єдиного внеску - 27726,27 грн, яка виникла на підставі самостійно визначених та наданих в електронному вигляді боржником до контролюючого органу податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі - Розрахунок), зазначає, що ПАТ «Лисичанський склозавод «Пролетарій» є суб`єктом електронного документообігу, свідчить Повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого електронного підпису від 06.11.2020 №61120201, отримане з автоматичної системи «Архів електронної звітності», до якого додається квитанція №2, з результатом обробки «Документ прийнято», а також роздруковані з автоматичної системи «Єдине вікно подання електронних документів», стосовно отримання контролюючим органом в електронному вигляді від посадових осіб боржника ПАТ «Лисичанський склозавод «Пролетарій», розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, сум нарахованого єдиного внеску №9199169644 від 20.07.2021 (за 1 місяць 2 кварталу 2021 року), №9199169644 від 20.07.2021 (за 2 місяць 2 кварталу 2021 року), №9199169644 від 20.07.2021 (за 3 місяць 2 кварталу 2021 року), а саме: квитанція №1 про отримання контролюючим органом 20 липня 2021 року податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 2 квартал 2021 року; квитанція №2 про обробку контролюючим органом 20 липня 2021 року податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 2 квартал 2021року, які у копіях надає суду.
Посилаючись на норми ст ст 9, 25 Закону №2464 кредитор зазначає, що станом на 25.10.2021 загальний залишок несплаченого ПАТ «Лисичанський склозавод «Пролетарій» боргу (недоїмки) за Рішенням №31380846/12 складає 135322,03грн (штрафні санкції - 109 227,54 грн та пеня - 26 094,49грн), тобто після визнання банкрутом ПАТ «Лисичанський склозавод «Пролетарій» та відкриття судом ліквідаційної процедури.
На підтвердження кредитор надає копію постанови Донецького апеляційного адміністративного суду від 05.09.2018 у справі №812/1270/18.
У додаткових письмових поясненнях від 17.01.2022 кредитор підтверджує раніше заявлені грошові вимоги та підстави, на яких грунтуються вимоги кредитора, зокрема норми Закону №2464, а також заперечує проти застосування до його вимог приписів ч1ст59 КузПБ, з огляду на факт самостійного подання ліквідатором до податкового органу звітності нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску №9199169644.
Колишній ліквідатор Ткачук О.В. у повідомленні від 12.11.2021 вих№02/15/41частково визнав вимоги кредитора ГУ ДПС України в Луганській області посилаючись на приписи ч.1 ст59 КузПБ та правові висновки викладені в постанові КГС ВС від 12.03.2019 у справі № 910/14827/16, зазначив, що вимоги в розмірі 27726,27 грн недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування не підлягають визнанню та включенню до реєстру вимог кредиторів банкрута - ПАТ Лисичанський склозавод "Пролетарій".
Вимог по сплаті штрафних санкцій визнані ліквідатором з віднесенням їх до шостої черги та включенням до реєстру вимог кредиторів боржника, з урахуванням наступного.
Сума штрафних санкцій та нарахування пені в розмірі 135 322,03 грн, яка виникла на підставі рішення контролюючого органу від 09.02.2018 року №31380846/12 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (несвоєчасну сплату) ПАТ "Лисичанський склозавод "Пролетарій" єдиного внеску за період з 21.12.2013 по 14.04.2014 року.
Вказане рішення було оскаржено боржником, та залишено без змін Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 08.06.2018 року у справі №812/1270/18 та Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 05.09.2018 року у справі №812/1270/18.
Ліквідатор банкрута Віскунов О.В., який є уповноваженою особою банкрута на цей час, у запереченнях від 03.03.2023 №03/03-23.1 вважає вимоги кредитора безпідставними та просить суд їх відхилити, в обгрунтування посилається на приписи ч.1 ст. 38 Закону України Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом, ч.1 ст 59 КУзПБ, ліквідатор вказує, що заявлені в ліквідаційній процедурі кредиторські вимоги Головного управління ДПС у Луганській області до боржника у загальному розмірі 163048,30 грн нараховані в ліквідаційній процедурі ПАТ «Лисичанський склозавод «Пролетарій», не є конкурсними і поточними в розумінні ст.1 КУзПБ та відхиляються їм у повному обсязі.
Також, ліквідатор спростовує посилання заявника на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 08.06.2018 року та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 05.09.2018 року у справі №812/1270/18 згідно яких ПАТ «Лисичанський склозавод «Пролетарій» було відмовлено у позовних вимогах про визнання протиправними та скасування рішення Головного управління ДФС у Луганській області про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 09.02.2018 року №31380846/12, та зазначає, що Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 27.05.2022 року у справі №812/1270/18 касаційна скарга ПАТ «Лисичанський склозавод «Пролетарій» задоволена. Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 08 червня 2018 року та постанова Донецького апеляційного адміністративного суду від 05 вересня 2018 року у справі №812/1270/18 скасовані. Ухвалено нове рішення, яким адміністративний позов ПАТ «Лисичанський склозавод «Пролетарій» задоволений. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДФС у Луганській області від 09 лютого 2018 року №31380846/12 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчаснусплату(несвоєчаснеперерахування) єдиного внеску.
Ухвалою Господарського суду Луганської області у справі №913/412/16 від 04.04.2016 порушено провадження у справі про банкрутство Публічного акціонерного товариства «Лисичанський склозавод «Пролетарі» (Луганська область, м. Лисичанськ, вул. Мічуріна, буд.1, код ЄДРПОУ 31380846).
Постановою господарського суду Луганської області від 03.10.2017 у справі №913/412/16 боржника ПАТ «Лисичанський склозавод «Пролетарі» визнано банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру. Ліквідатором призначено арбітражного керуючого Віскунова О.В.
Офіційне оприлюднення оголошення про визнання боржника банкрутом у справі №913/412/16 про банкрутство ПАТ «Лисичанський склозавод «Пролетарі» здійснено на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України 18.10.2017 за №46513.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 ГПК України судочинство в господарських судах здійснюється відповідно до Конституції України, цього Кодексу, Закону України "Про міжнародне приватне право", Закону України HYPERLINK "http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ed_2018_10_18/pravo1/T234300.html?pravo=1""HYPERLINK "http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ed_2018_10_18/pravo1/T234300.html?pravo=1"Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутомHYPERLINK "http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ed_2018_10_18/pravo1/T234300.html?pravo=1"", а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Кодекс України з процедур банкрутства набрав чинності з 21.10.2019.
Відповідно до ч. 2 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу України з процедур банкрутства з дня введення в дію цього Кодексу визнано такими, що втратили чинність: Закон України HYPERLINK "http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ed_2018_10_18/pravo1/T234300.html?pravo=1""HYPERLINK "http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ed_2018_10_18/pravo1/T234300.html?pravo=1"Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутомHYPERLINK "http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ed_2018_10_18/pravo1/T234300.html?pravo=1"" (Відомості Верховної Ради України, 1992 р., N 31, ст. 440 із наступними змінами); Постанову Верховної Ради України HYPERLINK "http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ed_2000_11_02/pravo1/F960505.html?pravo=1""HYPERLINK "http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ed_2000_11_02/pravo1/F960505.html?pravo=1"Про введення в дію Закону України HYPERLINK "http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ed_2000_11_02/pravo1/F960505.html?pravo=1""Про банкрутство" (Відомості Верховної Ради України, 1992 р., N 31, ст. 441).
Згідно ч. 4 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу України з процедур банкрутства установлено, що з дня введення в дію цього Кодексу подальший розгляд справ про банкрутство здійснюється відповідно до положень цього Кодексу незалежно від дати відкриття провадження у справі про банкрутство, крім справ про банкрутство, які на день введення в дію цього Кодексу перебувають на стадії санації, провадження в яких продовжується відповідно до Закону України HYPERLINK "http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ed_2018_10_18/pravo1/T234300.html?pravo=1""HYPERLINK "http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ed_2018_10_18/pravo1/T234300.html?pravo=1"Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутомHYPERLINK "http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ed_2018_10_18/pravo1/T234300.html?pravo=1"". Перехід до наступної судової процедури та подальше провадження у таких справах здійснюється відповідно до цього Кодексу.
Ч. 1 ст. 2 Кодексу України з процедур банкрутства передбачено, що провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України.
Відповідно до абз. 1-3 ч. 1 ст. 38 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" з дня прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури: господарська діяльність банкрута завершується закінченням технологічного циклу з виготовлення продукції у разі можливості її продажу за виключенням укладення та виконання договорів, що мають на меті захист майна банкрута або забезпечення його збереження (підтримання) у належному стані, договорів оренди майна, яке тимчасово не використовується, на період до його продажу в процедурі ліквідації тощо; строк виконання всіх грошових зобов`язань банкрута вважається таким, що настав; у банкрута не виникає жодних додаткових зобов`язань (у тому числі зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів)), крім витрат, безпосередньо пов`язаних із здійсненням ліквідаційної процедури.
Згідно абз. 8 ч. 1 ст. 38 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" з дня прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури вимоги за зобов`язаннями боржника, визнаного банкрутом, що виникли під час проведення процедур банкрутства, можуть пред`являтися тільки в межах ліквідаційної процедури протягом двох місяців з дня офіційного оприлюднення повідомлення про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури. Зазначений строк є граничним і поновленню не підлягає. Кредитори, вимоги яких заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, або не заявлені взагалі, не є конкурсними, а їх вимоги погашаються в шосту чергу в ліквідаційній процедурі.
У зв`язку з визнанням боржника банкрутом у такої особи виникає особливий правовий статус, який є значно відмінний від статусу боржника і з дня прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури у останнього не можуть виникати нові зобов`язання зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів).
При цьому, боржник визнаний судом банкрутом, з урахуванням вимог ст. 38 Закону України HYPERLINK "http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/an_930349/ed_2018_10_18/pravo1/T234300.html?pravo=1#930349""HYPERLINK "http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/an_930349/ed_2018_10_18/pravo1/T234300.html?pravo=1#930349"Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутомHYPERLINK "http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/an_930349/ed_2018_10_18/pravo1/T234300.html?pravo=1#930349"", має право на легітимне очікування щодо звільнення від податкового обов`язку щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), термін сплати яких настав в період після прийняття постанови про визнання боржника банкрутом.
Легітимні очікування безпосередньо випливають із конституційно норми ч. 2 ст. 19 Конституції України про те, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Характеристика очікувань як легітимних поєднує в собі: 1) їх законність, яка зумовлена реалізацією особою належного їй суб`єктивного права, 2) їх обґрунтованість, тобто зумовлену законом раціональність сподівань учасників суспільних відносин.
Звільнення від податкового обов`язку щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), термін сплати яких настав в період після прийняття постанови про визнання боржника банкрутом передбачена законом (ч. 1 ст. 38 Закону України HYPERLINK "http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/an_930349/ed_2018_10_18/pravo1/T234300.html?pravo=1#930349""HYPERLINK "http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/an_930349/ed_2018_10_18/pravo1/T234300.html?pravo=1#930349"Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутомHYPERLINK "http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/an_930349/ed_2018_10_18/pravo1/T234300.html?pravo=1#930349""), а також зумовлює раціональне сподівання такого боржника на те, що після встановлення його неплатоспроможності у нього не виникають додаткові зобов`язання.
Таким чином, в ліквідаційній процедурі нові зобов`язання у банкрута в особі його органу управління - ліквідатора (ліквідаційної комісії) можуть виникати виключно у випадках, прямо передбачених у цьому Законі і порядок їх виконання визначений спеціальними нормами Закону про банкрутство. Такими випадками є зобов`язання з оплати витрат, пов`язаних із здійсненням ліквідаційної процедури.
Законодавець чітко встановив, що поточні вимоги кредитора - це неоплачені боржником вимоги, які виникли в процедурах банкрутства, за період після порушення господарським судом провадження у справі про банкрутство і до винесення постанови про визнання боржника банкрутом, відкриття ліквідаційної процедури і призначення ліквідатора.
Також, згідно положень зазначених норм у банкрута припиняється підприємницька діяльність та припиняються повноваження органів управління банкрута щодо управління банкрутом та розпорядження його майном, а також повноваження власника (власників) майна банкрута.
При цьому, суд зазначає, що положення Кодексу України з процедур банкрутства стосовно визнання понять (ст. 1 ) та наслідків визнання боржника банкрутом (ст. 59) є аналогічними положенням Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».
Ч. 3 ст. 3 ГПК України передбачено, що судочинство у господарських судах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Враховуючи введення в дію Кодексу України з процедур банкрутства з 21.10.2019, суд також застосовує норми Кодексу України з процедур банкрутства, які є аналогічними положенням Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».
Грошове зобов`язання згідно абз. 4 ч. 1 ст. 1 Кодексу України з процедур банкрутства зобов`язання боржника сплатити кредитору певну грошову суму відповідно до цивільно-правового правочину (договору) та на інших підставах, передбачених законодавством України. До грошових зобов`язань належать також зобов`язання щодо сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), страхових внесків на загально-обов`язкове державне пенсійне та інше соціальне страхування; зобов`язання, що виникають внаслідок неможливості виконання зобов`язань за договорами зберігання, підряду, найму (оренди), ренти тощо та які мають бути виражені у грошових одиницях. До складу грошових зобов`язань боржника, у тому числі зобов`язань щодо сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне та інше соціальне страхування, не включаються неустойка (штраф, пеня) та інші фінансові санкції, визначені на дату подання заяви до господарського суду, а також зобов`язання, що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю і здоров`ю громадян, зобов`язання з виплати авторської винагороди, зобов`язання перед засновниками (учасниками) боржника - юридичної особи, що виникли з такої участі. Склад і розмір грошових зобов`язань, у тому числі розмір заборгованості за передані товари, виконані роботи і надані послуги, сума кредитів з урахуванням відсотків, які зобов`язаний сплатити боржник, визначаються на день подання до господарського суду заяви про відкриття провадження у справі про банкрутство, якщо інше не встановлено цим Кодексом. При поданні заяви про відкриття провадження у справі про банкрутство розмір грошових зобов`язань визначається на день подання до господарського суду такої заяви.
Згідно абз. 10 ч. 1 ст. 1 Кодексу України з процедур банкрутства кредитор - юридична або фізична особа, а також контролюючий орган, уповноважений відповідно до Податкового кодексу України здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у межах своїх повноважень, та інші державні органи, які мають вимоги щодо грошових зобов`язань до боржника; поточні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, що виникли після відкриття провадження у справі про банкрутство.
Відповідно до абз. 1-3 ч. 1 ст. 59 Кодексу України з процедур банкрутства з дня ухвали господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури: господарська діяльність банкрута завершується закінченням технологічного циклу з виготовлення продукції у разі можливості її продажу, крім укладення та виконання договорів, що мають на меті захист майна банкрута або забезпечення його збереження (підтримання) у належному стані, договорів оренди майна, яке тимчасово не використовується, на період до його продажу у процедурі ліквідації тощо; строк виконання всіх грошових зобов`язань банкрута вважається таким, що настав; у банкрута не виникає жодних додаткових зобов`язань, у тому числі зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), крім витрат, безпосередньо пов`язаних із здійсненням ліквідаційної процедури.
Відповідно до ч. 4 ст. 60 КзПБ у ліквідаційній процедурі господарський суд розглядає заяви з вимогами поточних кредиторів, які надійшли до господарського суду після офіційного оприлюднення повідомлення про визнання боржника банкрутом.
Ч. 1 ст. 61 Кодексу України з процедур банкрутства передбачено, що ліквідатор з дня свого призначення здійснює такі повноваження: з дня визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури повідомляє працівників банкрута про звільнення та здійснює його відповідно до законодавства України про працю.
Відповідно до п. 2 ч. 1 Закону України „Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно положень пункту 1.3. статті 1 Податкового Кодексу України, цей Кодекс не регулює питання погашення податкових зобов`язань або стягнення податкового боргу з осіб, на яких поширюються судові процедури, визначені Законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», з банків, на які поширюються норми Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», та погашення зобов`язань зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, зборів на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій.
Системний аналіз положень пункту 1.3. статті 1 Податкового Кодексу України та положень ч. 1 ст. 59 КУзПБ, дає підстави дійти до висновку, що з моменту визнання боржника банкрутом (ухвалення постанови у справі про банкрутство) у банкрута не виникає обов`язку зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів) (котрі нараховані після моменту визнання боржника банкрутом), крім витрат, безпосередньо пов`язаних із здійсненням ліквідаційної процедури.
До того ж, подання боржником, щодо якого введено ліквідаційну процедуру, декларацій (розрахунків) до контролюючого органу не є підставою виникнення у такого боржника зобов`язання щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), термін сплати яких настав в період після прийняття постанови про визнання боржника банкрутом.
Враховуючи зазначене, суд дійшов висновку, що вимоги заявлені ГУ ДПС у Луганській області за заявою від 29.10.2021 №9054/5/12-32-20-04-29 про визнання поточних грошових вимог до банкрута в загальному розмірі 163048грн 30коп, у розумінні Закону та КузПБ не є поточними, оскілки виникли після визнання боржника банкрутом.
Відповідні правові позиції викладені у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у справі №904/404/15 від 12.04.2018, від 12.03.2019 у справі № 910/14827/16, у справі №913/412/16 від 14.08.2019, від 19.01.2021 у справі №916/4181/14, від 08.12.2021 у справі №911/2498/18.
Європейський Суд з прав людини у рішенні, прийнятому у справі «Проніна проти України» зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент.
Приймаючи до уваги викладене, суд залишає без задоволення заяву Головного управління ДПС у Луганській області від 29.10.2021 №9054/5/12-32-20-04-29 про визнання поточних грошових вимог до банкрута ПАТ "Лисичанський склозавод "Пролетарій" в загальному розмірі 163048грн 30коп та відхиляє у повному обсязі поточні грошові вимоги Головного управління ДПС у Луганській області до банкрута - ПАТ "Лисичанський склозавод "Пролетарій".
Судові витрати відповідно до ч 4 ст129 ГПК України покладаються на ГУ ДПС у Луганській області.
Керуючись ст ст 1, 2, 6, 58-89, п п 1, 2, 4 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу України з процедур банкрутства, ст ст 129, 202, 233-235 Господарського процесуального кодексу України, суд
у х в а л и в:
1.Заяву Головного управління ДПС у Луганській області від 29.10.2021 №9054/5/12-32-20-04-29 про визнання поточних грошових вимог до банкрута ПАТ "Лисичанський склозавод "Пролетарій" в загальному розмірі 163048грн 30коп - залишити без задоволення.
2.Відхилити у повному обсязі поточні грошові вимоги Головного управління ДПС у Луганській області до банкрута - ПАТ "Лисичанський склозавод "Пролетарій".
Ухвала набирає законної сили з 10.03.2023, її може бути оскаржено до апеляційної інстанції у порядку та у строк, встановлені ст ст 253-257 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст ухвали складено та підписано 20.03.2023.
Суддя Марина КОВАЛІНАС
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 10.03.2023 |
Оприлюднено | 21.03.2023 |
Номер документу | 109644959 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Ковалінас М.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні