КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 березня 2023 року м. Кропивницький Справа № 340/4066/22
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дегтярьової С.В., розглянув у порядку спрощеного провадження (письмового провадження) адміністративну справу
за позовом: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )
до відповідача-1: Державної установи Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Кіровоградській області (25030, м. Кропивницький, вул. Волкова, 3, ЄДРПОУ:08733937)
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Державної установи ТМО УМВС по Кіровоградській області у не видачі йому оновленої довідки про нарахування пенсії за віком;
- зобов`язати Державну установу ТМО УМВС по Кіровоградській області підготувати та видати йому оновлену довідку про нарахування пенсії за віком з 01.12.2019 р.
Ухвалою судді від 17.10.2022 року відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (а.с.53).
Ухвалою судді від 09.12.2022 року залучено до участі у справі співвідповідача Головне управління Національної поліції в Кіровоградській області (а.с.67).
Позов мотивований тим, що позивач є пенсіонером органів внутрішніх справ з 2011 року та отримує пенсію за вислугою років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Позивач стверджує, що упродовж 2017-2019 років відбулося підвищення розмірів грошового забезпечення поліцейських Національної поліції, а саме:
- з жовтня 2017 року коли поліцейським розпочато нарахування індексації грошового забезпечення за постановою Кабінету Міністрів України №1078 від 17.07.2003 року "Про затвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення,
- з січня 2019 року - за рахунок збільшення преміювання поліцейських,
- з серпня 2019 року коли поліцейським розпочато виплату надбавки за специфічні умови проходження служби, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", наказом Міністерства внутрішніх справ України №260 від 06.04.2016 року та введеної в дію листом Національної поліції України №8714/09/29-2019 від 26.07.2019 року.
У вересні 2022 року позивач звернувся до відповідача-1 із заявою про виготовлення оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.12.2019 року за посадою, з якої він був звільнений, для перерахунку його пенсії.
Проте відповідач листом від 08.09.2022 року відмовив у складанні такої довідки мотивуючи це тим, що ОСОБА_1 на обліку у Секторі не перебуває і відсутня можливість сформувати та видати вказану довідку.
Позивач не погоджується з такою відмовою та наполягає, що з 19.11.2019 року виникли підстави для перерахунку його пенсії за вислугу років у зв`язку зі скасуванням судовими рішеннями в адміністративних справах №826/3858/18, №826/12704/18 окремих норм постанови Кабінету Міністрів України №103 від 21.02.2018 року.
Позивач зазначив в позовних вимогах про необхідність отримання довідки про нарахування пенсії за віком, однак мотивувальна частина позову та додані до нього докази свідчать про те, що позивачу призначена пенсія за вислугу років, яку, на його думку, і належить перерахувати на підставі довідки, про яку він веде мову, а тому суд розцінює помилковим вказання ОСОБА_1 в позовних вимогах вид пенсії "за віком".
Від відповідача-1 до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що вимагаючи видати довідку, ОСОБА_1 не надав документальних доказів того, що він отримував пенсію як пенсіонер МВС. При цьому відповідач-1 посилається на те, що згідно отриманих від органів ПФУ списків станом на 21.10.2021 року не було інформації про призначення позивачу пенсії на підставі Закону №2262-ХІІ як пенсіонеру МВС, в зв`язку з чим, йому і відмовлено в задоволенні заяви.
Від відповідача-2 до суду надійшов відзив на позовну заяву із заперечення проти позову, мотивованими тим, що підстави для перерахунку пенсії позивача, передбачені статтею 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", відсутні, оскільки до постанови Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" та наказу МВС України №260 від 06.04.2016 року не вносилися зміни в частині визначення розміру складових грошового забезпечення поліцейських чи введення нових видів їхнього грошового забезпечення.
З цих підстав відповідачі просили суд у задоволенні позову відмовити.
Розглянувши справу в порядку спрощеного (письмового) провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.
ОСОБА_1 з 1995 року проходив службу в органах внутрішніх справ, з якої 30.06.2011 року був звільнений у запас з посади начальника відділення організації службової діяльності відділу швидкого реагування "Сокіл" УБОЗ УМВС України в Кіровоградській області. Вислуга років для призначення пенсії склала 24 роки (а.с.117).
ГУ ПФУ в Кіровоградській області з 01.07.2011 року на підставі заяви позивача та подання УМВС України в Кіровоградській області позивачу призначена пенсія за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" у розмірі 62 % відповідних сум грошового забезпечення (а.с.85).
З 11.05.2014 року позивач знову був прийнятий на службу в органи внутрішніх справ на посаду заступника командира батальйону патрульної служби міліції особливого призначення "Кіровоград" при УМВС України в Кіровоградській області.
На підставі пункту 9 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" позивач з 06.11.2015 року звільнений з органів внутрішніх справ, а з 07.11.2015 року прийнятий на службу до поліції та призначений на посаду заступника командира батальйону патрульної служби поліції особливого призначення "Кіровоград" при ГУ НП в Кіровоградській області, з присвоєнням спеціального звання "майор поліції".
Наказом ГУ НП в Кіровоградській області №229о/с від 29.09.2016 року позивача звільнено зі служби в поліції з посади заступника командира батальйону патрульної служби поліції особливого призначення "Кіровоград" при ГУ НП в Кіровоградській області на підставі пункту 2 частини 1 статті 77 Закону України "Про Національну поліцію". Вислуга років для призначення пенсії склала 29 років (а.с.83).
ГУ НП в Кіровоградській області у листопаді 2016 року направило до ГУ ПФУ в Кіровоградській області матеріали для перерахунку пенсії позивача за його заявою від 24.10.2016 року, зокрема грошовий атестат ГУ НП в Кіровоградській області №349 від 21.10.2016 року, довідку УМВС України в Кіровоградській області №2089/28/01-2016 від 12.10.2016 року про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премії, які позивач отримував у період з вересня 2014 року по листопад 2015 року, довідку ГУНП в Кіровоградській області №1094/28/01-16 від 12.10.2016 року про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премії, які позивач отримував у період з листопада 2015 року по серпень 2016 року (а.с.97-103).
ГУ ПФУ в Кіровоградській області 23.11.2016 року склало протокол про перерахунок пенсії, яким у зв`язку зі збільшення вислуги років після повторного призначення на службу в органи внутрішніх справ та прийняттям на службу в поліцію, з 01.12.2016 року здійснено перерахунок пенсії позивача за вислугу років та визначено її основний розмір у 70% з розміру грошового забезпечення, обчисленого у сумі 10520,91 грн.
До складу грошового забезпечення для перерахунку пенсії увійшли такі види грошового забезпечення:
- посадовий оклад - 2850 грн.,
- оклад за спеціальним званням (майор) - 2000 грн.,
- відсоткова надбавка за вислугу років - 1940 грн.,
- а також середньомісячна сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення - 3730,91 грн. (а.с.96).
До середньомісячної суми щомісячних додаткових видів грошового забезпечення враховано надбавку за ОВЗ та премію, підтверджені довідками УМВС України в Кіровоградській області №2089/28/01-2016 від 12.10.2016 року та ГУНП в Кіровоградській області №2094/28/01-16 від 12.10.2016 року.
У жовтні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до ГУНП в Кіровоградській області із заявою від 21.10.2021 року, у якій просив надати йому довідку про розмір грошового забезпечення за листопад 2019 року за посадою заступника командира батальйону, що не входить до складу полку, з врахуванням надбавки за специфічні умови проходження служби та премії, доведених листом Національної поліції України №2388/09/48-2021 від 24.02.2021 року. Також просив врахувати проходження ним служби в батальйоні патрульної служби поліції особливого призначення та відповідну надбавку у розмірі до 100% посадового окладу як особі, що безпосередньо виконувала функції із забезпечення громадського порядку та безпеки громадян, згідно з постановою Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції".
На цю заяву відповідач-2 надав позивачу відповідь від 05.11.2021 року, у якій повідомив, що підстави для складання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії відсутні через те, що Кабінет Міністрів України не приймав рішення щодо перерахунку пенсій поліцейських, а органи Пенсійного фонду не повідомляли Національну поліцію про такий перерахунок.
Позивач, не погоджуючись з такою відмовою, звернувся до суду з відповідним позовом.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 09.06.2022 року у справі №340/2148/22 у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 про визнання протиправними дій ГУНП в Кіровоградській області щодо не виготовлення довідки про розмір його грошового забезпечення для перерахунку пенсії з 01.12.2019 року згідно з постановою Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 року, наказом Міністерства внутрішніх справ України №260 від 06.04.2016 року, постановою Кабінету Міністрів України №1078 від 17.07.2003 року "Про затвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення" у зв`язку з підвищенням розміру грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського - заступника командира батальйону поліції особливого призначення при ГУНП в Кіровоградській області та зобов`язання ГУНП в Кіровоградській області виготовити та направити таку довідку до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області для перерахунку пенсії з 01.12.2019 року - відмовлено.
Рішення мотивоване тим, що виплата поліцейським індексації грошового забезпечення з листопада 2017 року, підвищення премій поліцейським з січня 2019 року та виплата їм надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції з вересня 2019 року, на що вказує позивач, не є введенням нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення для відповідної категорії осіб у розумінні статей 43, 51, 63 Закону №2262-ХІІ, Порядку №45 та не є підставою для перерахунку пенсій поліцейських і не тягне за собою зміну розміру пенсій, призначених на підставі цього Закону. А відповідач, як територіальний орган Національної поліції, не має повноважень щодо складання довідок для перерахунку пенсії колишнім працівникам міліції за посадами, які вони займали перед звільненням зі служби в органах внутрішніх справ чи за прирівняними до них посад поліцейських.
Рішення набрало законної сили.
Зважаючи на дані обставини, ОСОБА_1 звернувся до Державної установи Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Кіровоградській області з заявою про отримання вищевказаної довідки та отримав відмову. Дані обставини спричинили звернення до суду за даним позовом.
Вирішуючи спір, суд виходив з того, що умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на службі в органах внутрішніх справ, визначає Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" №2262-XII від 09.04.1992 pоку (надалі - Закон №2262-XII).
Преамбулою Закону №2262-XII передбачено, що держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
Відповідно до статті 1 Закону №2262-XII особи з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особи, які мають право на пенсію за цим Законом, при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції та на службі на посадах начальницького складу в Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Бюро економічної безпеки України, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу років.
Згідно з частинами 1, 3 статті 1-1 Закону №2262-XII законодавство про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, базується на Конституції України і складається з цього Закону, Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та інших нормативно-правових актів України, прийнятих відповідно до цих законів.
Зміна умов і норм пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону та Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Відповідно до пункту "б" статті 1-2 Закону №2262-XII право на пенсійне забезпечення на умовах цього Закону мають звільнені зі служби особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України.
Частиною 1 статті 2 Закону №2262-XII передбачено, що військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, які мають право на пенсійне забезпечення, пенсії відповідно до цього Закону призначаються і виплачуються після звільнення їх зі служби.
Відповідно до частини 1 статті 5 Закону №2262-XII особам, звільненим з військової служби, іншим особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей може призначатися (за їх бажанням) пенсія на умовах і в порядку, передбачених Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". При цьому для обчислення пенсій враховуються всі види грошового забезпечення, що отримували зазначені особи, які мають право на пенсію за цим Законом, перед звільненням зі служби.
Згідно зі статтею 7 Закону №2262-XII військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, які одночасно мають право на різні державні пенсії, призначається одна пенсія за їх вибором. У разі якщо особа має право на отримання пенсії відповідно до цього Закону та Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", призначається одна пенсія за її вибором. При цьому різниця між розміром пенсії, на який особа має право відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", і розміром пенсії із солідарної системи відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", яка визначається в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, фінансується за рахунок коштів державного бюджету.
Відповідно до статті 10 Закону №2262-XII призначення і виплата пенсій особам, зазначеним у статті 1-2 цього Закону, які мають право на пенсійне забезпечення на умовах цього Закону, здійснюються органами Пенсійного фонду України.
Умови призначення пенсій за вислугу років наведені у статті 12 Закону №2262-XII, а розміри пенсій за вислугу років - у статті 13 Закону №2262-XII.
Статтею 43 Закону №2262-XII установлений порядок визначення заробітку (грошового забезпечення) для обчислення пенсій.
Відповідно до частини 3 статті 43 Закону №2262-XII пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з частиною 18 статті 43 Закону №2262-XII у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.
Статтею 48 Закону №2262-XII передбачено, що заява про призначення пенсії згідно з цим Законом подається до територіального органу Пенсійного фонду України або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, встановленому правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади та Службою зовнішньої розвідки. При цьому днем звернення за призначенням пенсії є день подання до відповідного органу Пенсійного фонду України письмової заяви про призначення пенсії з усіма необхідними для вирішення цього питання документами, а в разі пересилання заяви і документів поштою - дата їх відправлення.
У разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, заявнику роз`яснюється, які документи він повинен надати додатково. При наданні ним цих документів до закінчення тримісячного терміну з дня отримання роз`яснення днем звернення за призначенням пенсії вважається день подання заяви або дата відправлення документів поштою, зазначені в частині першій цієї статті.
Статтею 49 Закону №2262-XII передбачено, що пенсію згідно з цим Законом призначають органи Пенсійного фонду України.
Документи про призначення пенсії розглядає орган Пенсійного фонду України і не пізніше ніж у 10-денний строк з дня їх надходження приймає рішення про призначення або про відмову в призначенні пенсії.
Документом, який підтверджує призначення пенсії, є пенсійне посвідчення, що видається органом Пенсійного фонду України.
У статті 50 Закону №2262-XII унормовані строки призначення пенсій, а у статті 51 - строки перерахунку пенсій.
Так, за змістом частини 1 статті 50 Закону №2262-XII пенсії відповідно до цього Закону призначаються: б) особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу та деяким іншим особам, які мають право на пенсію за цим Законом відповідно до пунктів "а", "в" статті 12 цього Закону, - з наступного дня після звільнення їх зі служби, але не раніше того дня, по який їм сплачено грошове забезпечення; в) особам, які мають право на пенсію за цим Законом відповідно до пункту "б" статті 12 цього Закону, - з наступного дня після звільнення зі служби.
Відповідно до частин 2, 3 статті 51 Закону №2262-XII перерахунок пенсій, призначених особам, які мають право на пенсію за цим Законом, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Згідно з частиною 3 статті 52 Закону №2262-XII виплата пенсій провадиться за поточний місяць загальною сумою у встановлений строк, але не пізніше останнього числа місяця, за який виплачується пенсія.
Порядок перерахунку раніше призначених пенсій унормований статтею 63 Закону №2262-XII.
Відповідно до частин 1, 2 статті 63 Закону №2262-XII перерахунок раніше призначених пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
Судом встановлено та описано вище, що ОСОБА_1 30.06.2011 року був звільнений у запас з посади начальника відділення організації службової діяльності відділу швидкого реагування "Сокіл" УБОЗ УМВС України в Кіровоградській області та з 01.07.2011 року йому призначена пенсія за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" у розмірі 62 % відповідних сум грошового забезпечення (а.с.117).
Відповідно до частини 2 статті 2 Закону №2262-XII (у редакції, чинній на момент призначення позивачу пенсії за вислугу років у липні 2011 року) пенсіонерам з числа військовослужбовців та осіб, які отримують пенсію за цим Законом, у разі повторного прийняття їх на військову службу до Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та Державної спеціальної служби транспорту, службу до органів внутрішніх справ, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, органів та підрозділів цивільного захисту, податкової міліції та Державної кримінально-виконавчої служби України виплата пенсій на час їх служби припиняється. При наступному звільненні із служби цих осіб виплата їм пенсій здійснюється з урахуванням загальної вислуги років на день останнього звільнення.
Згідно з частинами 3, 4 статті 2 Закону №2262-ХІІ (в редакції Закону України №1243-VII від 06.05.2014 року) пенсіонерам з числа військовослужбовців та осіб, які отримують пенсію за цим Законом, у разі призову їх на військову службу під час часткової чи загальної мобілізації, на особливий період до Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, органів та підрозділів цивільного захисту виплата пенсій на час такої служби не припиняється. Після звільнення із служби цих осіб виплата їм пенсій здійснюється з урахуванням додаткової вислуги років від часу повторного прийняття їх на службу до дня демобілізації або звільнення.
А з 11.05.2014 року позивач знову був прийнятий на службу в органи внутрішніх справ на посаду заступника командира батальйону патрульної служби міліції особливого призначення "Кіровоград" при УМВС України в Кіровоградській області та виплата пенсії йому припинена не була.
З 06.11.2015 року позивач був звільнений з органів внутрішніх справ.
З 07.11.2015 року позивач прийнятий на службу до поліції та призначений на посаду заступника командира батальйону патрульної служби поліції особливого призначення "Кіровоград" при ГУ НП в Кіровоградській області, з присвоєнням спеціального звання "майор поліції". Виплата пенсії продовжувалась.
з 29.09.2016 року позивача звільнено зі служби в поліції з посади заступника командира батальйону патрульної служби поліції особливого призначення "Кіровоград" при ГУ НП в Кіровоградській області на підставі пункту 2 частини 1 статті 77 Закону України "Про Національну поліцію". Вислуга років для призначення пенсії склала 29 років (а.с.83).
За направленими ГУ НП в Кіровоградській області у листопаді 2016 року матеріалами ГУ ПФУ в Кіровоградській області 23.11.2016 року склало протокол про перерахунок пенсії, яким, у зв`язку зі збільшення вислуги років після повторного призначення на службу в органи внутрішніх справ та прийняттям на службу в поліцію, з 01.12.2016 року здійснено перерахунок пенсії позивача за вислугу років та визначено її основний розмір у 70% з розміру грошового забезпечення, обчисленого у сумі 10520,91 грн.
Державна установа ТМО УМВС по Кіровоградській області (відповідач-1 по даній справі) стверджує про те, що ОСОБА_1 не надав документальних доказів того, що він отримував пенсію як пенсіонер МВС. При цьому відповідач-1 посилається на те, що згідно отриманих від органів ПФУ списків станом на 21.10.2021 року не було інформації про призначення позивачу пенсії на підставі Закону №2262-ХІІ як пенсіонеру МВС, в зв`язку з чим, йому і відмовлено в задоволенні заяви.
Суд критично оцінює дані пояснення, оскільки за ухвалою суду Державна установа ТМО УМВС по Кіровоградській області надала до матеріалів справи копію пенсійної справи ОСОБА_1 , яка містить докази зворотного.
Окрім цього, відповідно до протоколу ГУ ПФУ в Кіровоградській області від 01.07.2011 року позивачу призначена пенсія за вислугу років за законом №2262 по лінії МВС в розмірі 62% грошового забезпечення (а.с.85).
Частиною 3 статті 63 Закону №2262-XII (у редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" від 23.12.2015 року №900-VIII, який набрав чинності 29.12.2015 року) передбачено, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.
Згідно з частиною 4 статті 63 Закону №2262-XII (у редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06.12.2016 року №1774-VIII, який набрав чинності 01.01.2017 року) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Суд бере до уваги той факт, що рішень про припинення ОСОБА_1 виплати призначеної 01.07.2011 року пенсії за вислугу років ГУ ПФУ у Кіровоградській області не приймало, виплата не припинялась, а тому у даному випадку можна вести мову про перерахунок пенсії позивачу у зв`язку зі збільшенням вислуги років - з 24 на 29 років.
Таким чином, суд вважає, що ОСОБА_1 пенсія за вислугу років, яка була призначена в 2011 році, в 2016 році була перерахована в зв`язку з наявністю додаткового стажу як в органі МВС, так і в органі Національної поліції, наслідком чого збільшився відсоток грошового забезпечення для вирахування такої пенсії (з 62% на 70%). При цьому, суд звертає увагу, що переходу з одного виду пенсії на інший в розумінні закону не відбулось: позивач продовжує отримувати пенсію за вислугу років.
Так, згідно п.23 Постанови правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 року №3-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 15.02.2007 року за №135/13402, затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (надалі Порядок №3-1), перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону.
Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.
Відповідно до п.24 Порядку №3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії.
Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5).
Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.
Пунктом 15 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" (у редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" №900-VIII від 23.12.2015 року) передбачено, що за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.
Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 11.11.2015 року №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (надалі постанова КМУ №988), яка набрала чинності 02.12.2015 року та застосовується з дня набрання чинності Законом України "Про Національну поліцію", тобто з 07.11.2015 року.
Пунктом 1 постанови КМУ №988 установлено, що грошове забезпечення поліцейських складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Пунктом 3 постанови КМУ №988 затверджено, зокрема, схеми окладів за спеціальним званням поліцейських, схеми посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3 10.
Пунктом 4 постанови КМУ №988 надано право керівникам органів, закладів та установ Національної поліції в межах затверджених для них асигнувань на грошове забезпечення установлювати: 1) установлювати посадові оклади поліцейським та курсантам закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, в розмірах, визначених затвердженими цією постановою схемами, згідно з додатками 2 - 10; надбавку за специфічні умови проходження служби в поліції в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за стаж служби; підвищення за службу в поліції особливого призначення (особам, які безпосередньо виконують функції із забезпечення громадського порядку та безпеки громадян) у розмірі до 100 відсотків посадового окладу; 2) здійснювати преміювання поліцейських відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби.
Пунктом 5 постанови КМУ №988 постановлено виплачувати: 1) надбавку за стаж служби в поліції в розмірах згідно з додатком 11; 2) надбавку за виконання функцій державного експерта з питань таємниць та надбавку за службу в умовах режимних обмежень - у розмірах та порядку, визначених законодавством; 3) доплату за службу в нічний час - у розмірі 35 відсотків посадового окладу з розрахунку за кожну годину служби в нічний час; 4) надбавку за безперервний стаж на шифрувальній роботі - у розмірі до 20 відсотків посадового окладу. Надбавка виплачується особам, які безпосередньо зайняті на шифрувальній роботі; 5) доплату за науковий ступінь кандидата або доктора наук з відповідної спеціальності, якщо діяльність за профілем відповідає науковому ступеню, - у розмірі відповідно 5 і 10 відсотків посадового окладу; 6) доплату за вчене звання у разі, коли особа займає посаду, що пов`язана з педагогічною або науковою діяльністю, і має вчене звання доцента (старшого наукового співробітника), - у розмірі 5, професора - 10 відсотків посадового окладу; 7) надбавку за почесне звання "заслужений" - у розмірі 10 відсотків посадового окладу; 8) підвищення на 25 відсотків посадових окладів курсантам за відмінне навчання або отримання відповідної кількості балів за шкалою ECTS за результатами екзаменаційної сесії.
Згідно з пунктом 7 постанови КМУ №988 постановлено Міністерству внутрішніх справ за погодженням з Міністерством соціальної політики та Міністерством фінансів затвердити у двотижневий строк порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання.
На виконання вимог статті 94 Закону України "Про Національну поліцію" та постанови КМУ №988 Міністерство внутрішніх справ України видало наказ №260 від 06.04.2016 року, яким затвердило Порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання (далі - Порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським, затверджені наказом №260). Цей наказ набрав чинності з 27.05.2016 року та застосовується з дня набрання чинності Законом України "Про Національну поліцію", тобто з 07.11.2015 року.
Згідно з пунктом 3 розділу І Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським, затверджених наказом №260, до складу грошового забезпечення входять: 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); 4) премії; 5) одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Пунктами 4 - 11 розділу ІІ Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським, затверджених наказом №260, установлено такі додаткові види грошового забезпечення: надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції; надбавка за безперервний стаж на шифрувальній роботі; надбавка за виконання функцій державного експерта з питань таємниць; надбавка за службу в умовах режимних обмежень; надбавка за почесне звання "заслужений"; доплата за науковий ступінь з відповідної спеціальності; доплата за вчене звання; доплата за службу в нічний час.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 17.02.2017 року №138, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.03.2017 року за №348/30216, затверджено Перелік посад осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", що прирівнюються посадам поліцейських.
Відповідно до частину 4 статті 63 Закону №2262-XII Кабінет Міністрів України прийняв постанову №103 від 21.02.2018 року "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (надалі постанова КМУ №103), яка набрала чинності 24.02.2018 року. Цією постановою було зокрема постановлено:
3. Перерахувати з 1 січня 2016 року пенсії, призначені згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 року №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції". Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.
Виплату перерахованих відповідно до абзацу першого цього пункту пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом) особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) проводити з 1 січня 2018 року. Сума перерахованих пенсій для виплати за період з 1 січня 2016 р. по 31 грудня 2017 р. обчислюється органами Пенсійного фонду України станом на 1 січня 2018 р. та виплачується після виділення коштів на їх фінансування з державного бюджету в такому порядку:
- з 1 січня 2019 р. по 31 грудня 2019 р. - щомісяця окремою сумою у розмірі 50 відсотків різниці між місячним розміром підвищеної пенсії, розрахованої відповідно до абзацу першого цього пункту, та місячним розміром отриманої особою пенсії за період з 1 січня 2016 р. по 31 грудня 2017 року;
- з 1 січня 2020 р. - щомісяця окремою сумою у розмірі 100 відсотків різниці між місячним розміром підвищеної пенсії, розрахованої відповідно до абзацу першого цього пункту, та місячним розміром отриманої особою пенсії за період з 1 січня 2016 р. по 31 грудня 2017 р. та до забезпечення повної виплати розрахованої суми.
4. У разі коли внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією постановою, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію згідно із Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
5. Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) відповідно до пункту 3 цієї постанови проводиться на підставі довідок про розміри грошового забезпечення, поданих Міністерством внутрішніх справ органам Пенсійного фонду України до набрання чинності цією постановою, або довідок, додатково оформлених та поданих відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 р.
7. Міністерству оборони, Міністерству внутрішніх справ, Міністерству інфраструктури, Міністерству юстиції, Державній службі з надзвичайних ситуацій, Службі безпеки, Службі зовнішньої розвідки, Адміністрації Державної прикордонної служби, Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державній фіскальній службі, Національній гвардії, Управлінню державної охорони після набрання чинності цією постановою забезпечити оформлення та подання до органів Пенсійного фонду України довідок про розміри грошового забезпечення, визначені в пункті 1 цієї постанови, відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 р. № 45.
8. Міністерству соціальної політики разом з Пенсійним фондом України забезпечити проведення перерахунків пенсій, передбачених цією постановою.
Також пунктом 6 постанови КМУ №103 внесено зміни до окремих постанов Кабінету Міністрів України, що додаються, зокрема до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року №45 (надалі - Порядок №45).
Відповідно до пунктів 1, 2 Порядку №45 (у редакції постанови КМУ №103) пенсії, призначені відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС (далі - державні органи).
Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
Пунктом 3 Порядку №45 передбачено, що на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.
Довідки видаються на осіб, які звільнені із служби: в апараті МВС, органах та підрозділах МВС, в закладах, на підприємствах та в установах, що належать до сфери управління МВС (крім органів, підрозділів, закладів та установ, передбачених абзацами четвертим, п`ятим і сьомим цього пункту) - МВС.
Згідно з пунктом 4 Порядку №45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.
Пунктом 5 Порядку №45 (у редакції постанови КМУ №103) передбачено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.
Особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) перерахунок пенсії з 1 січня 2016 р. проводиться з розміру грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського, враховуючи оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції". Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року. Подальші перерахунки здійснюються з урахуванням складових грошового забезпечення, передбачених абзацом першим цього пункту.
Додатком 2 до Порядку №45 (у редакції постанови КМУ №103) установлено форму довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, а додатком 3 - форму довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції).
Між тим, рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 року в адміністративній справі №826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019 року, зміни до пункту 5 Порядку №45, додатка 2 до Порядку №45 визнані протиправними та нечинними.
Згодом частковим рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 14.05.2019 року у справі №826/12704/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2019 року, визнано протиправним та скасовано пункт 3 постанови КМУ №103.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 17.09.2018 року №760, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10.10.2018 року за №1152/32604, затверджено Інструкцію про організацію роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та з інших соціальних питань (надалі Інструкція №760).
Ця Інструкція визначає процедуру організації в Міністерстві внутрішніх справ України, центральних органах виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ України (Національна поліція України, Державна служба України з надзвичайних ситуацій, Адміністрація Державної прикордонної служби України (далі - ЦОВВ)), та Національній гвардії України роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсійне забезпечення згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
У пункті 3 розділу І Інструкції №760 визначено, що:
- облікова справа - справа, яка містить документи щодо проходження служби (роботи) особою, якій оформлюється пенсія або якій призначено пенсію, розрахунок вислуги років (страхового стажу), копії документів та копії довідок, які були підставою для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону, копії посвідчень, що дають право на пільги;
- органи, які призначають пенсії, - головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі;
- уповноважені структурні підрозділи - визначені МВС, ЦОВВ та Національною гвардією України структурні підрозділи, на які покладено функції з підготовки та подання до органів, які призначають пенсії, необхідних для призначення пенсій документів.
Наказом МВС України №129 від 25.02.2019 року "Про визначення в Міністерстві внутрішніх справ України уповноваженого структурного підрозділу з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій" (в редакції наказу МВС України №291 від 16.04.2021 року) визначено в Міністерстві внутрішніх справ України:
- Департамент персоналу - уповноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій з покладенням таких функцій на управління координації пенсійних та соціальної роботи цього Департаменту;
- територіальні медичні об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по областях, місту Києву - уповноваженими установами за видачу довідок про розмір грошового забезпечення з покладенням таких функцій на відповідні сектори (відділ) із соціально-гуманітарних питань цих державних установ.
Аналіз вказаних норм свідчить, що Передбачені Законом №2262-ХІІ, Порядком №3-1 процедури призначення, переведення з одного виду пенсії на інший, відновлення раніше призначеної пенсії, перерахунку пенсії є різними за змістом та механізмом їх проведення, а порядок визначення грошового забезпечення для обчислення пенсії за цим Законом відрізняється від порядку визначення грошового забезпечення, яке враховується при подальших перерахунках раніше призначеної пенсії, пов`язаних з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій діючих військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, поліцейських.
В той же час, частиною 18 статті 43 Закону №2262-XII установлено правило, що у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, тобто у розмірах, установлених законодавством на день призначення пенсії, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.
Підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій відповідно до Закону №2262-XII, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи (індивідуальний перерахунок), так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком №45, повідомляють органи Пенсійного фонду (масовий перерахунок).
Визначення розміру грошового забезпечення, що враховується для призначення (перерахунку) пенсій колишнім працівникам органів внутрішніх справ України (міліції), а також оформлення документів для призначення (перерахунку) таких пенсій здійснюють уповноважені підрозділи та установами МВС України.
Органи Пенсійного фонду призначають/перераховують пенсії, обчислюючи їх розмір на підставі документів, виданих відповідними уповноваженими органами. Органи Пенсійного фонду не наділені повноваженнями самостійно визначати розмір пенсії, а здійснюють її нарахування на підставі наданих їм уповноваженими органами довідок про розмір грошового забезпечення, і розмір пенсійних виплат залежить від розміру складових грошового забезпечення, зазначених у таких довідках.
Суд зазначає, що з набранням чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" від 23.12.2015 року №900-VIII та з огляду на зміну грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, пенсіонери МВС відповідно до частин 3, 4 статті 63 Закону №2262-XII, постанови КМУ №103 з 1 січня 2016 року набули право на перерахунок пенсій з урахуванням грошового забезпечення поліцейських, за нормами, чинними за січень 2016 року.
Скасування окремих норм постанови КМУ №103 судовими рішеннями в адміністративних справах №826/3858/18, №826/12704/18 було спрямовано на відновлення прав осіб військовослужбовців та пенсіонерів МВС на належний перерахунок пенсій із урахуванням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премій, які їм не були враховані при перерахунку пенсій відповідно до постанови КМУ №103.
Тож з дня набрання законної сили судовим рішенням у справі №826/12704/18, а саме з 19.11.2019 року - знову виникли підстави для перерахунку пенсій пенсіонерам МВС, призначених згідно із Законом №2262-ХІІ, з урахуванням посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, надбавки за вислугу років, а також усіх введених для поліцейських щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії, визначених згідно з постановою Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" та наказом Міністерства внутрішніх справ України №260 від 06.04.2016 року "Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання" за нормами, чинними за листопад 2019 року.
Між тим, ці складові грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ (міліції) є значно нижчими від ідентичних видів грошового забезпечення поліцейських, визначених постановою КМУ №988, Порядком та умовами виплати грошового забезпечення поліцейським, затвердженими наказом №260, що застосовуються з 07.11.2015 року.
На звернення позивача відповідач-1 відмовив в оформленні оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на листопад 2019 року, пославшись на відсутність позивача у списках осіб, які отримують пенсію по лінії МВС України та пенсії яких підлягають перерахунку, що направлялися у 2018 році відповідно до постанови КМУ №103.
Суд вважає, що позивач як колишній працівник міліції, який у 2011 році набув та реалізував право на призначення пенсії за вислугу років за Законом №2262-XII, відповідно до частини 3 статті 63 цього Закону має право на обчислення (перерахунок) такої пенсії з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських. За правилами частини 18 статті 43 Закону №2262-XII це грошове забезпечення повинне бути визначене згідно з нормами, що діють на день поновлення виплати пенсії, та у розмірах, встановлених згідно з нормативно-правовими актами, чинними на день поновлення виплати пенсії.
Тож позивач має право і на отримання відповідної довідки про розмір грошового забезпечення за відповідною (прирівняною) посадою поліцейського, яку він повинен подати до ГУ ПФУ в Кіровоградській області для приведення розміру його пенсії у відповідність з діючим законодавством.
Такі довідки відповідно до Інструкції №760, наказу МВС України №129 від 25.02.2019 року (в редакції наказу МВС України №291 від 16.04.2021 року) готують уповноважені установи - територіальні медичні об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по областях, які також ведуть облік осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону №2262-XII, формують їхні облікові справи.
На вимогу ухвали суду про витребування доказів від 27.02.2023 року Державна установа "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Кіровоградській області" надала облікову справу пенсіонера ОСОБА_1 , яка містить документи щодо проходження ним служби в органах внутрішніх справ (міліції), розрахунок вислуги років, копії документів та копії довідок, що були підставою для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону №2262-XII (а.с.113-137).
Твердження відповідача-1 про те, що довідка про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача може складатися лише на підставі сформованих відповідачем-1 списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, є безпідставними та ґрунтуються на помилковому тлумаченні норм Закону №2262-XII, Порядку №3-1 та Порядку №45.
Суд вважає, що відповідач-1, відмовляючи за заявою позивача в оформленні довідки, необхідної для обчислення (перерахунку) основного розміру пенсії, діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та порушив право позивача на отримання пенсії в установленому розмірі, а тому такі дії слід визнати протиправними, а порушене право позивача поновити, зобов`язавши цього відповідача видати позивачу довідку про розмір грошового забезпечення для обчислення (перерахунку) його пенсії, із урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.
Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 255, 262, 263, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Визнати протиправними дії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Кіровоградській області" щодо відмови ОСОБА_1 в оформленні довідки про розмір грошового забезпечення для обчислення (перерахунку) його пенсії.
3. Зобов`язати Державну установу "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Кіровоградській області" видати ОСОБА_1 довідку про розмір грошового забезпечення для обчислення (перерахунку) його пенсії за вислугу років з 01.12.2019 року із урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.
Копію рішення суду надіслати учасникам справи.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду С.В. Дегтярьова
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.03.2023 |
Оприлюднено | 22.03.2023 |
Номер документу | 109653767 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
С.В. Дегтярьова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні