Справа № 740/4147/22
Провадження № 2/740/169/23
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 березня 2023 року м. Ніжин
Ніжинський міськрайонний суд Чернігівської області в складі:
головуючого - судді Карпуся І.М.,
із секретарем судового засідання Кубрак Н.М.,
за участю:
представника позивача СТОВ "ДРУЖБА-НОВА" - адвоката Буряка О.І.,
представника відповідача ОСОБА_1 - адвоката Аніщенка О.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовною заявою сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «ДРУЖБА-НОВА» до Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області, ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: відділ у Ніжинському районі міськрайонного управління у Ніжинському районі та м. Ніжині Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, акціонерне товариство «ЧЕРНІГІВОБЛЕНЕРГО», про визнання недійсним та скасування рішення, скасування державної реєстрації земельної ділянки та припинення права власності на земельну ділянку,
ВСТАНОВИВ:
Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «ДРУЖБА-НОВА» (далі СТОВ «ДРУЖБА-НОВА») через представника адвоката Буряка О.І. у листопаді 2022 року звернулося до суду із позовом, в якому просить:
- визнати недійсним та скасувати рiшення третьої позачергової сесiї восьмого скликання Вертіївської сільської ради в частині рiшення про затвердження проекту землеустрою щодо вiдведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 та надання земельної ділянки з кадастровим номером 723381900:23:002:0065 їй у власність (п.1.9. та 2.9. рiшення);
- визнати державну реєстрацію земельної дiлянки з кадастровим номером 723381900:23:002:0071 площею 1,85 га незаконною та скасувати її з одночасним припиненням права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 7423381900:23:002:0071 площею 1,85 га.
Позов аргументує тим, що СТОВ «ДРУЖБА-НОВА» на праві власності належить земельна ділянка з кадастровим номером 7423381900:23:002:0024 площею 5,3071 га, яка з півночі межувала з несформованою земельною ділянкою земель запасу категорії сільськогосподарського призначення, що знаходиться на території Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області. За рахунок цієї несформованої земельної ділянки сформовано та 01.12.2020 зареєстровано земельну ділянку з кадастровим номером 7423381900:23:002:0065 площею 2,00 га та рiшенням третьої позачергової сесiї восьмого скликання Вертіївської сільської ради від 15.12.2020 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 і надано земельну ділянку з кадастровим номером 7423381900:23:002:0065 їй у власність. Згодом, 03.10.2022 здійснено поділ земельної ділянки з кадастровим номером 7423381900:23:002:0065, в результаті чого за її рахунок сформовано дві нові земельні ділянки з кадастровими номерами 7423381900:23:002:0070 площею 0,15 га та 7423381900:23:002:0071 площею 1,85 га.
Згідно з Висновком державної експертизи землевпорядної документації від 20.10.2020 № 630 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 7423381900:23:002:0065 у власність ОСОБА_1 має ряд недоліків та не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам. Серед зауважень вказано на необхідність погодити межі земельної ділянки з суміжними землекористувачами (землевласниками) відповідно до вимог ст. 198 ЗК України. Однак, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 7423381900:23:002:0065 у власність ОСОБА_1 , який затверджений оскаржуваним рішенням Вертіївської сільської ради від 15.12.2020, взагалі не містить відомостей, що СТОВ «ДРУЖБА-НОВА» є суміжним землекористувачем, відповідно відсутнє і погодження меж з СТОВ «ДРУЖБА-НОВА». Крім того, вся площа наданої земельної ділянки має обмеження у використанні, а саме 2,00 га належить до санітарно-захисної зони навколо об`єкта та 0,0767 і 0,0494 до охоронної зони навколо (вздовж) об`єкта енергетичної системи. Однак, всупереч ч. 3-5 ст. 25 Закону України «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів» проект землеустрою не містить переліку обмежень і обтяжень, які встановлені на земельній ділянці, яка була виділена ОСОБА_1 . Проект землеустрою початково не передбачав необхідного мінімуму заходів і обмежень, потрібних для безперебійного функціонування об`єктів енергетики, а тому такий проект землеустрою не мав бути затверджений, земельна ділянка в таких межах не мала бути сформована і передана у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства.
Оскільки проект землеустрою щодо вiдведення земельної ділянки з кадастровим номером 7423381900:23:002:0065 у власність ОСОБА_1 не відповідає встановленим законодавством вимогам, рішення Вертіївської сільської ради про його затвердження є незаконним і на підставі ч. 1 ст. 155 ЗК України має бути визнано недійсним та підлягає скасуванню.
Подальший поділ зазначеної земельної ділянки на дві нові земельні ділянки з кадастровими номерами 7423381900:23:002:0070 площею 0,15 га та 7423381900:23:002:0071 площею 1,85 га також не відповідає вимогам закону і державний кадастровий реєстратор, якому було надано технічну документацію, що не відповідала нормам закону, був зобов`язаний встановити невідповідність документів вимогам законодавства та відмовити у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки у порядку ч. 5-6 ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр». Державним кадастровим реєстратором при вчиненні реєстраційних дій недотримано вимог ст. 11 цього Закону. Відтак, державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 7423381900:23:002:0071 площею 1,85 га є незаконною та підлягає скасуванню.
При скасуванні рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення та визнанні недійсним оскаржуваного рішення Вертіївської сільської ради, на підставі якого проведено державну реєстрацію земельної ділянки, за рахунок якої сформовано і зареєстровано право власності ОСОБА_1 на нові земельні ділянки, відповідно до ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» припиняється право власності ОСОБА_1 на нові земельні ділянки.
Здійснене з порушенням вимог законодавства виділення земельної ділянки та оформлення права власності ОСОБА_1 на неї порушує права і охоронювані законом інтереси позивача.
Позивач визначив відповідачами ОСОБА_1 , Вертіївську сільську раду Ніжинського району Чернігівської області, а третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - відділ у Ніжинському районі міськрайонного управління у Ніжинському районі та м. Ніжині Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області.
Відповідач - Вертіївська сільська рада Ніжинського району Чернігівської області у відзиві просить відмовити в задоволенні позову. В обгрунтування зазначає, що рішенням 73 позачергової сесії сьомого скликання Вертіївської сільської ради від 28.02.2020 ОСОБА_2 на підставі ст. 122 ЗК України надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства відповідно до її заяви, поданої згідно ст. 118 ЗК України. Приватним підприємством «ЗЕМГЕОПРОЕКТ» виготовлено проект землеустрою, який пройшов державну експертизу землевпорядної документації з виправленнями відносно зауважень про надання Акту перенесення в натуру на місцевість меж охоронних зон з планом зон обмежень: санітарно-захисної зони навколо об`єкта 2,00 га, енергетичної системи (ПЛ 10 кВ) - 0,0767 га, (ПЛ 0,4 кВ) 0,0494 га. Земельні ділянки позивача та передану у власність ОСОБА_1 розділяє дорога загального користування, з якою межує земельна ділянка позивача. Позивач навмисно вводить суд в оману та не надав всі сторінки проекту землеустрою, зокрема матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру на місцевість, які і містять Акти погодження меж суміжних землевласників. Так як земельна ділянка СТОВ «ДРУЖБА-НОВА» не межує із земельною ділянкою ОСОБА_1 погодження позивача не потрібне. Непогодження меж земельної ділянки із суміжними землевласниками та землекористувачами не може слугувати підставою для відмови місцевої ради в затвердженні технічної документації за умови правомірних дій кожного із землекористувачів. Не надання позивачем своєї згоди на погодження меж земельної ділянки суміжного землекористувача не може бути перепоною для розгляду місцевою радою питання про передачу земельної ділянки у власність відповідачу за обставин виготовлення відповідної технічної документації.
Відповідач ОСОБА_1 у відзиві, поданому через представника адвоката Аніщенка О.Г., у задоволенні позову просить відмовити. В обгрунтування зазначає, що земельна ділянка з кадастровим номером 7423381900:23:002:0065 площею 2,00 га сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства на території Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області отримана нею у межах норм безоплатної приватизації у відповідності до ст. 122, 116, 118, 186 ЗК України. Позивач не вказав, які саме права і охоронювані інтереси СТОВ «ДРУЖБА-НОВА» порушенні оскаржуваним рішенням Вертіївської сільської ради. Надання у власність ОСОБА_1 земельної ділянки таких прав та інтересів позивача не порушує, між позивачем та ОСОБА_1 не існує спору про фактичне користування земельними ділянками, їх меж, розміру, конфігурації. СТОВ «ДРУЖБА-НОВА» не є суміжним землекористувачем, оскільки належна йому земельна ділянка з кадастровим номером 7423381900:23:002:0024 не має спільних меж з належними ОСОБА_1 земельними ділянками з кадастровими номерами 7423381900:23:002:0070 та 7423381900:23:002:0071 (до поділу 7423381900:23:002:0065), а тому ОСОБА_1 і не мала погоджувати межі земельної ділянки з позивачем. Само по собі непогодження меж земельної ділянки із СТОВ «ДРУЖБА-НОВА» не може слугувати підставою для відмови в затвердженні документації із землеустрою за умови відсутності доказів порушення межі та площі земельної ділянки з кадастровим номером 7423381900:23:002:0024, належної СТОВ «ДРУЖБА-НОВА». Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 7423381900:23:002:0065 у власність ОСОБА_1 містить План зон і обмежень з означенням охоронних зон і Акт перенесення в натуру меж охоронних зон, чим спростовуються доводи позивача про недоліки цього проекту землеустрою. Він пройшов державну експертизу землевпорядної документації, про що складено висновок від 20.10.2020 № 630 із змісту якого вбачається, що зауваження до землевпорядної документації доопрацьовані 24.11.2020, а тому Вертіївська сільська рада діяла в межах повноважень та у визначений законодавством спосіб і правомірно затвердила оскаржуваним рішенням зазначений проект землеустрою та передала відведену земельну ділянку у власність ОСОБА_1 .
Треті особи заяв по суті справи не подали.
Ухвалою судді від 15.11.2022 провадження у справі відкрито за правилами загального позовного провадження, залучено до участі у справі Акціонерне товариство «ЧЕРНІГІВОБЛЕНЕРГО», як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.
Ухвалою суду від 14.02.2023 підготовче провадження закрито, справу призначено до судового розгляду по суті.
У судовому засіданні представник позивача адвокат Буряк О.І. позов підтримав та просив його задовольнити з зазначених в ньому підстав та додатково пояснив, що між земельними ділянками позивача, де знаходиться господарський двір, і відповідача ОСОБА_2 , яка оточена земельними ділянками громадської забудови, пролягає польова накатана дорога, щодо нанесення якої на картографічні матеріали чи будь-які документи землевпорядної документації відомості відсутні, а тому земельні ділянки позивача та відповідача ОСОБА_1 є суміжними. Накладень земельних ділянок чи порушення меж земельної ділянки позивача немає. Порушення прав та законних інтересів СТОВ «ДРУЖБА-НОВА» полягає у тому, що по земельній ділянці ОСОБА_1 проходять повітряні лінії електропередач, і позивач зацікавлений у тому, щоб на об`єкти на його земельній ділянці забезпечувалося безперебійне постачання електроенергії. ОСОБА_1 отримала земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства, але не надала доказів наявності у неї досвіду у сільському господарстві, відповідної освіти, засобів і знарядь для використання земельної ділянки відповідно до її цільового призначення, а в подальшому поділила земельну ділянку, що може свідчити про її дійсні наміри змінити цільове призначення земельної ділянки і забудувати її. Дії ОСОБА_1 не узгоджуються з такими принципами земельного законодавства як добросовісність, розумність, правилами добросусідства. Ніяких документів зі складу проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивач від суду не приховує, а додав до позову усі ті документи, які були надані позивачу на його запит Головним управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області.
Представник відповідача ОСОБА_1 адвокат Аніщенко О.Г. у задоволенні позову просив відмовити з викладених у відзиві підстав.
Представники відповідача - Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області у судове засідання не з`явився, подав заяву про розгляд справи у їх відсутність та просив у задоволенні позову відмовити.
Представники третіх осіб: відділу у Ніжинському районі міськрайонного управління у Ніжинському районі та м. Ніжині Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, акціонерного товариства «ЧЕРНІГІВОБЛЕНЕРГО», у судове засідання не з`явилися, заяв не подали.
Заслухваши представників позивача та відповідача ОСОБА_1 , дослідивши наявні у справі докази, суд встановив такіфактичні обставиниі приходить до наступного висновку.
Позивач є власником земельної ділянки з кадастровим номером 7423381900:23:002:0024 площею 5,3071 га з цільовим призначенням для іншого сільськогосподарського призначення за адресою: АДРЕСА_1 , Б, В, Д, Е, Ж, З, О, П, Р, С, Т, Я. Право власності зареєстровано 13.05.2017 (а.с. 45).
Як вбачається з наданих суду документів у складі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2,00 га ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель комунальної власності на території Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області, 28.02.2020 ОСОБА_2 звернулася до Вертіївської сільської ради із заявою про надання дозволу на розроблення даного проекту землеустрою (а.с. 20).
Зазначений проект землеустрою розроблений приватним підприємством «ЗЕМГЕОПРОЕКТ» на підставі рішення 73 позачергової сесії сьомого скликання від 28.02.2020, про що зазначено у завданні на виконання робіт (а.с. 19).
Згідно з п. 10, 11 висновку державної експертизи землевпорядної документації від 20.10.2020 № 630, затвердженим начальником Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, проект землеустрою має ряд недоліків та не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам. Зазначено вимоги (пропозиції, зауваження), відповідно до яких необхідно внести зміни та доповнення з метою його приведення у відповідність з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами. Зокрема, щодо необхідності уточнення у проекті землеустрою інформації про наявність обмежень у використанні земельної ділянки згідно ст.112, 114 ЗК України і у разі необхідності додати Акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарно-захисної зони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель відповідно до вимог ст. 50 Закону України «Про землеустрій», вказано на необхідність погодити межі земельної ділянки з суміжними землекористувачами (землевласниками) відповідно до вимог ст. 198 ЗК України. Даний висновок державної експертизи землевпорядної документації містить запис за підписом в.о. начальника відділу державної експертизи від 24.11.2020 про те, що зауваження доопрацьовані (а.с. 40 на звороті, 41).
Так, відповідно до наявного в проекті землеустрою Акта перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності через, земельну ділянку проходить санітарно-захисна зона навколо об`єкта площею 2,00 га, тобто по всій площі земельної ділянки, а також охоронні зони навколо (вздовж) об`єкта енергетичної системи (ПЛ 10 кВ) - 0,0767 га, (ПЛ 0,4 кВ) 0,0494 га. Розміри та місцезнаходження охоронних зон показані на плані зон обмежень (а.с. 38 на звороті 39).
Співставлення змісту проекту землеустрою (а.с. 18) та наданих суду копій документів свідчить, що не всі документи зі складу проекту землеустрою надані суду. Серед інших не подані матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру на місцевість, що позбавляє можливості встановити ким з суміжних землевласників погоджено межі земельної ділянки.
У кадастровому плані, кресленні перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) та плані зон обмежень відсутні відомості про те, що земельна ділянка, яка надається ОСОБА_1 межує з земельною ділянкою СТОВ «ДРУЖБА-НОВА» (а.с. 27, 38, 39).
Державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 7423381900:23:002:0065 площею 2,00 га здійснено 01.12.2020 (а.с. 42).
Рiшенням третьої позачергової сесiї восьмого скликання Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області від 15.12.2020 затверджено проект землеустрою щодо вiдведення земельної ділянки у власність на території Вертіївської сільської ради площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства (кадастровий номер 7423381900:23:002:0065) за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення Вертіївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області та надано у приватну власність зазначену земельну ділянку ОСОБА_1 (п.1.9. та 2.9. рiшення).
Право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 7423381900:23:002:0065 площею 2,00 га зареєстровано 23.12.2020 та за відомостями Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право власності погашено 28.09.2022 на підставі поділу об`єкту нерухомого майна і зареєстровано право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 7423381900:23:002:0070 площею 0,15 га та 7423381900:23:002:0071 площею 1,85 га (а.с. 42-44).
За змістом ст. ст. 13, 14 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Земельне законодавствобазується,серед інших,на принципах забезпеченнярівності прававласності наземлю громадян,юридичних осіб,територіальних громадта держави; забезпеченнягарантій правна землю (п.п.«б»,«ґ» ч.1ст.5ЗК України). Дозагальних засадцивільного законодавства відноситься справедливість, добросовісність та розумність. (п. 6 ч.1 ст. 3 ЦК України).
Згідно з частиною першою статті 5 Закону України «Про особисте селянське господарство» для ведення особистого селянського господарства використовують земельні ділянки розміром не більше 2,0 гектара, передані фізичним особам у власність або оренду в порядку, встановленому законом.
Громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності (пункт "б" частини першої статті 81 ЗК України).
Статтею 121 ЗК України передбачено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства не більше 2,0 га.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами, погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок регулюється ст.118, 186-1 ЗК України.
Згідно ч.6 ст.118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною 7 ст.118 ЗК України передбачно, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Згідно ч.9 ст.118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відповідно до ч.3 ст.5 Закону України «Про державний земельний кадастр» Кабінет Міністрів України постановою від 17.10.2012 №1051 затвердив Порядок ведення Державного земельного кадастру, згідно з п.107 якого державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до п.п. 49-54 цього Порядку.
Згідно з ч. 1 ст. 79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, серед іншого шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі поділу (ч. 1, абзац четвертий ч. 2, ч. 3, ч. 4, ч. 6, ч. 9, ч. 10, абзац другий ч. 13 ст. 79-1 ЗК України).
У ч.1 ст.50 Закону України «Про землеустрій» визначено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються лише у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.
Відповідно до підпунктів 3.5.3, 3.5.9 пункту 3.5 глави 3 Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації,затвердженої наказомДержкомзему Українивід 03.12.2004№ 391,чинної начас розробленняпроекту землеустроюз відведенняземельної ділянки ОСОБА_1 ,підготовлені висновкидержавної експертизиповинні зводитисьдо трьохможливих варіантів: -землевпорядна документаціяв ціломувідповідає вимогамчинного законодавстваУкраїни,встановленим нормамі правилам,оцінюється позитивнота погоджується(уразі необхідностіпогодження можеобумовлюватися певнимиумовами щодододаткового опрацюванняокремих питаньта внесеннякоректив,виконання якихне потребуєсуттєвих доробок); - землевпорядна документація не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, повертається на доопрацювання; - землевпорядна документація,яка невідповідає вимогамчинного законодавстваУкраїни,встановленим нормамі правилам,оцінюється негативноі непогоджується. Об`єкт експертизи, який повернуто на доопрацювання, оцінюється позитивно та погоджується після внесення змін і доповнень до нього в порядку, передбаченому цією Методикою, з урахуванням зауважень та пропозицій, зазначених у висновку державної експертизи. Контроль за усуненням зауважень державної експертизи здійснюють виконавці експертизи (експерти) чи, за їх дорученням, керівники територіальних органів Держгеокадастру. Факт внесення виправлень, врахування зазначених у висновку зауважень та пропозицій посвідчується відповідним записом на висновку експертизи керівника експертного підрозділу або керівника територіального органу Держгеокадастру, на якого покладено контроль за усуненням зауважень державної експертизи.
Відповідно доч.4ст.9Закону України«Про державнийземельний кадастр»державний кадастровийреєстратор здійснюєреєстрацію заявпро внесеннявідомостей доДержавного земельногокадастру,надання такихвідомостей; перевіряєвідповідність поданихдокументів вимогамзаконів таприйнятих відповіднодо нихнормативно-правовихактів,документації ізземлеустрою тамістобудівної документації; формуєпоземельні книгина земельніділянки,вносить записидо них,забезпечує зберіганнятаких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастровіномери земельнимділянкам; надаєвідомості зДержавного земельногокадастру тавідмову уїх наданні; здійснюєвиправлення помилоку Державномуземельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.
Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку (ч. 1 ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр»).
За змістомч.6ст.24цього Законупідставою длявідмови уздійсненні державноїреєстрації земельноїділянки є: подання заявникомдокументів,передбачених частиноючетвертою цієїстатті,не вповному обсязі; невідповідністьподаних документіввимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
При розгляді справи суд зобов`язаний установити: чи були порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси позивача; у чому полягає таке порушення прав; якими доказами воно підтверджується. Залежно від установленого суд повинен вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні.
Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.
Така позиція викладена в постанові Верховного Суду від 12.06.2018 у справі №826/4406/16.
Як вбачається з матеріалів справи за позивачем з 13.05.2017 зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 5,3071 га з цільовим призначенням для іншого сільськогосподарського призначення за адресою: АДРЕСА_2 , де розміщено господарський двір. Відповідачка ОСОБА_1 28.02.2020 звернулася до Вертіївської сільської ради із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою з відведення їй земельної ділянки у власність у межах норм безоплатної приватизації за рахунок земель запасу з орієнтовним розташуванням поряд з півночі з вказаною земельною ділянкою позивача. Після прийняття 28.02.2020 рішення Вертіївською сільською радою про надання такого дозволу зазначений проект землеустрою розроблений приватним підприємством «ЗЕМГЕОПРОЕКТ», пройшов державну експертизу землевпорядної документації після доопрацювання зауважень 24.11.2020, та земельна ділянка площею 2,00 га на півночі від земельної ділянки позивача була зареєстрована 01.12.2020 і Вертіївською сільською радою 15.12.2020 затверджено проект землеустрою та надано земельну ділянку площею 2,00 га ОСОБА_1 у приватну власність, яке зареєстроване 23.12.2020, а в подальшому земельну ділянку поділено на дві з площами 1,85 га та 0,15 га.
Заявляючи вимоги про визнання недійсним та скасування рішення Вертіївської сільської ради про затвердження проекту землеустрою і передання земельної ділянки площею 2,00 га у власність ОСОБА_1 , та про визнання державної реєстрації земельної дiлянки площею 1,85 га незаконною і скасування її з одночасним припиненням права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 1,85 га, позивач у позовній заяві не обґрунтував, які права та законні інтереси СТОВ «ДРУЖБА-НОВА» порушені прийняттям Вертіївською сільською радою даного рішення та реєстрацією земельної ділянки.
Наведені ж у судовому засіданні доводи представника позивача, що такими є інтерес у безперебійному забезпеченні енергопостачанням об`єктів господарського двору на земельній ділянці позивача, жодним чином не пояснюють того, як цей інтерес порушено наданням у власність земельної ділянки ОСОБА_1 .
Відтак, суд вважає слушними заперечення відповідачів з цього приводу і враховує вище наведену позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 12.06.2018 у справі №826/4406/16, та вважає наявними підстави для прийняття рішення про відмову в задовленні позові у зв`язку з недоводенням позивачем наявності на час звернення до суду порушення його прав та законних інтересів внаслідок прийняття оскаржуваного рішення сільської ради та здійснення державної реєстрації земельної ділянки.
Не знаходить свого підтвердження матеріалами справи і твердження, що позивач та відповідач ОСОБА_1 є суміжними землевласниками, так як за даними кадастрового плану, плану зон обмежень, креслення перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) земельна ділянка, що була передана ОСОБА_1 не має межі з земельною ділянкою СТОВ «ДРУЖБА-НОВА» (а.с. 27, 38, 39), тобто земельні ділянкипозивача тавідповідача ОСОБА_1 безпосередньо непримикають дозагальної межі, у зв`язку з чим обов`язок погодження меж земельної ділянки з позивачем у ОСОБА_3 не виник.
Крім того, сама по собі відсутність погодження меж не є підставою для того, щоб вважати прийняте рішення про приватизацію незаконним, оскільки стадія погодження меж земельної ділянки при виготовленні землевпорядної документації є допоміжною, спрямованою на те, щоб уникнути необов`язкових технічних помилок, яких у даному випадку і не було допущено. Так, матеріали справи не містять доказів того, що внаслідок приватизаціїземельної ділянки ОСОБА_1 ,було порушеномежі таплощі земельноїділянки позивача,і останній про таке не стверджує.
Указуючи на невідповідність вимогам законодавства проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 7423381900:23:002:0065 у власність ОСОБА_1 достатньо переконливих доказів цьому позивачем не надано.
За висновком державної експертизи землевпорядної документації від 20.10.2020 №630, затвердженим начальником Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, проект землеустрою дійсно мав ряд недоліків та не в повній мірі відповідав вимогам чинного законодавства України. Однак, як вбачається зі змісту даного висновку державної експертизи землевпорядної документації зауваження були доопрацьовані, що засвідчено підписом в.о. начальника відділу державної експертизи 24.11.2020 і лише після цього погодження земельна ділянка 01.12.2020 була зареєстрована та 15.12.2020 Вертіївська сільська рада оскаржуваним рішенням затвердила проект землеустрою з її відведення та надала у приватну власність ОСОБА_3 . Доопрацювання зауважень при виготовленні проекту землеустрою узгоджується з чинними час розроблення проекту землеустрою положеннями підпунктів 3.5.3, 3.5.9 пункту 3.5 глави 3 Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації, затвердженої наказом Держкомзему України від 03.12.2004№ 391.
Щодо дотримання загальних принципів цивільного законодавства, зокрема справедливості, добросовісності та розумності (п. 6 ч. 1 ст. 3 ЦК України), суд доходить висновку, що за встановлених обставин справи (недоведення порушень законодавства при проведенні приватизації земельної ділянки та її подальшого поділу, недоведення порушення інтересів позивача), не встановлено порушень у спірних правовідносинах зазначених принципів, чи інших порушень законодавства, які б вказували на незаконність оспорюваного рішення Вертіївської сільської ради, а отже і на незаконність державної реєстрації як земельної дiлянки з кадастровим номером 7423381900:23:002:0065, так і в подальшому при її поділі земельної дiлянки з кадастровим номером 723381900:23:002:0071 площею 1,85 га, що є підставою для відмови у задоволенні позову повністю.
Керуючись ст. 263-265 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
На рішення може бути подана апеляційна скарга безпосередньо до Чернігівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у ч. 2 ст. 358 ЦПК України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено і підписано 17 березня 2023 року.
Суддя І. М. Карпусь
Суд | Ніжинський міськрайонний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 09.03.2023 |
Оприлюднено | 23.03.2023 |
Номер документу | 109697348 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Ніжинський міськрайонний суд Чернігівської області
Карпусь І. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні