Рішення
від 21.03.2023 по справі 912/190/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25022,

тел. (0522) 32 05 11, факс 24 09 91, код ЄДРПОУ 03499951,

e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 березня 2023 рокуСправа № 912/190/23

Господарський суд Кіровоградської області в складі судді Кабакової В.Г. за участі секретаря судового засідання Лупенко А.І., розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження справу № 912/190/23

за позовом Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради, вул. Велика Перспективна, 41, м. Кропивницький, 25022

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрреклама", вул. Велика Перспективна, 42А, офіс 908 м. Кропивницький, 25022

про стягнення 10 818,76 грн

Представники сторін

від позивача - Татарко Д.А. самопредставництво, витяз з ЄДР?

від відповідача - участі не брали.

У судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрреклама" про стягнення 10 818,76 грн, з покладенням судових витрат.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про неналежне виконання відповідачем зобов`язань по договору №1214 щодо надання в тимчасове користування місць, які перебувають у комунальній власності (для розташування рекламних засобів) від 20.11.2020 в частині внесення плати.

Ухвалою від 06.02.2023 суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі № 912/190/23 за правилами спрощеного позовного провадження, призначив судовий розгляд на 06.03.2023 о 14:00 год та встановив сторонам строки для подання заяв по суті справи.

28.02.2023 відповідач подав суду відзив на позов з запереченнями позовних вимог з підстав зокрема, військової агресії в Україні, що є форс-мажорними обставинами, а також збільшенням витрат на виготовлення та розміщення реклами та зменшенням кошторису відповідача. У відзиві містяться докази його отримання позивачем.

01.03.2023 позивач подав суду відповідь на відзив де зазначив, що відповідачем не доведено форс-мажорні обставини та неможливість виконання зобов`язань по договору. До відповіді на відзив додано докази направлення відповідачу.

В судовому засіданні 06.03.2023 суд розпочав розгляд справи по суті, сторони участі не брали, належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи,про що свідчить рекомендоване поштове відправлення. Суд оголосив перерву на 21.03.2023.

21.03.2023 в судовому засіданні позивач підтримав позовні вимоги.

Відповідач своїм процесуальним правом на участь в засіданні суду не скористався, уповноважених представників не направив.

Суд вважає відповідача належним чином повідомленим про дату, час та місце розгляду справи, так як ухвала направлена на зазначену у відзиві адресу. Інформація про рух справи також доступна в реєстрі.

Відповідно до ч. 1, п. 1 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

З огляду на викладене та враховуючи відсутність підстав для відкладення розгляду справи, господарський суд розглядає справу по суті в судовому засіданні 21.03.2023 за відсутності представника відповідача.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд встановив наступні обставини.

20.11.2020 між Управлінням містобудування та архітектури Міської ради міста Кропивницького (Управління) та ТОВ "Укрреклама" (Розповсюджувач) укладено договір № 1214 щодо надання в тимчасове користування місць, які перебувають у комунальній власності (для розташування рекламних засобів) (далі - Договір, а.с. 12-15), відповідно до якого на замовлення Розповсюджувача, відповідно до Закону України "Про рекламу", Правил розміщення зовнішньої реклами в м. Кропивницькому та Порядку визначення розміру плати за право тимчасового користування місцем, що перебуває у комунальній власності, для розташування рекламних засобів, Управління виконує дії, передбачені Правилами розміщення зовнішньої реклами в м. Кропивницькому, а Розповсюджувач до початку розміщення виконує вимоги, перелічені в п. 2 цього Договору, та проводить оплату в порядку і розмірах, визначених в п. 4 цього Договору.

Згідно р. 2 Договору, відповідно до вимог Правил розміщення зовнішньої реклами в м. Кропивницькому та Порядку визначення розміру плати за право тимчасового користування місцем, що перебуває у комунальній власності, для розташування рекламних засобів, Розповсюджувач зобов`язується щомісячно перераховувати Управлінню плату за право тимчасового користування місцем, що перебуває у комунальній власності, для розташування рекламних засобів згідно з цим Договором.

Управління серед іншого має право: самостійно, у відповідності з діючим Порядком, здійснювати розрахунок розміру плати за цим Договором; своєчасно та в повному обсязі отримувати від Розповсюджувача плату за право тимчасового користування місцем, що перебуває у комунальній власності, для розташування рекламних засобів; звернутись до суду, якщо Розповсюджувач не платить, несвоєчасно або в неповному обсязі вносить Управлінню платежі за користування місцем, передбачені даним Договором (п. 3.1 Договору).

Управління зобов`язується: нараховувати Розповсюджувачу плату за право тимчасового користування місцем, що перебуває у комунальній власності (для розташування рекламних засобів) відповідно до діючих на час нарахування тарифів та Порядку. Нарахування розміру плати за новими тарифами, Порядком, та ін. здійснюється з дати набрання ними чинності, незалежно від внесення відповідних змін до Договору (п. 3.2 Договору).

Відповідно до п. 3.3 Договору Розповсюджувач має право: перевіряти правильність розрахунків Управлінням розміру плати за право тимчасового користування місцем, що перебуває у комунальній власності, для розміщення рекламних засобів; в будь-який час відмовитись від використання місця розміщення рекламного засобу, повідомивши про це у встановленому порядку робочий орган або виконавчий орган ради. При цьому місце розміщення рекламного засобу повинно бути вільним від рекламного засобу та передане Управлінню актом прийому-передачі; перераховувати авансом плату Управлінню за право тимчасового користування місцем, що перебуває у комунальній власності, для розміщення рекламних засобів.

Підпунктом б) п. 3.4. Договору Розповсюджувач зобов`язується своєчасно і в повному обсязі вносити Управлінню плату за право тимчасового користування місцем, що перебуває у комунальній власності, для розташування рекламних засобів, відповідно до умов цього Договору.

У пункті 4.1. Договору сторони визначили місце, що надається Розповсюджувачу у тимчасове користування для розташування рекламних засобів та розмір щомісячної плати за право користування ними, зокрема загальна плата за місяць - 721,25 грн.

Розповсюджувач щомісячно сплачує кошти за право тимчасового користування місцем, що перебуває у комунальній власності, для розташування рекламного засобу у розмірі, передбаченому п. 4.1. цього Договору. Здійснення платежів за цим Договором відбувається шляхом перерахування Розповсюджувачем коштів на банківський рахунок Управління до 10 числа місяця, за який здійснюється оплата. Перерахування Розповсюджувачем коштів на рахунок Управління здійснюється у встановлені цим Договором строки та відповідно до умов даного Договору. З дня укладення цього Договору і до моменту отримання дозволу, але не більше трьох календарних місяців, Розповсюджувач вносить плату Управлінню у розмірі 25% від суми, передбаченої п. 4.1 цього Договору. По закінченні 3-місячного строку (п. 4.2) з моменту укладення цього Договору, Розповсюджувач сплачує 100% плати за право тимчасового користування місцем, що перебуває у комунальній власності, передбаченої п. 4.1 цього Договору. Порядок визначення розміру плати за право тимчасового користування місцем, що перебуває у комунальній власності, для розташування рекламного засобу, та/або відповідні тарифи, зони, коефіцієнти та інше можуть бути змінені згідно з рішенням Виконавчого комітету Міської ради міста Кропивницького. У такому випадку Розповсюджувач зобов`язаний здійснювати оплату за право тимчасового користування місцем, що перебуває у комунальній власності, для розташування рекламних засобів за новими умовами (Порядок, тарифами, зонами, коефіцієнтами та ін.) з дати набрання ними чинності. При цьому підписання відповідних змін до Договору його Сторонами не є обов`язковим (п. 5.1. - 5.5. Договору).

Згідно пункту 6.1. Договору у випадку припинення дії цього Договору, повернення місця, наданого у користування, здійснюється Розповсюджувачем на підставі акта прийняття-передачі з урахуванням умов розділу 8 Договору.

По закінченню строку дії Дозволу, в тому числі у випадку його анулювання/скасування Розповсюджувач продовжує сплачувати Управлінню плату за Договором до дня повернення місця розміщення рекламного засобу Управлінню за актом прийому - передачі включно (п. 8.1.6 Договору).

Відповідно до п. 9.1. Договору останній вважається укладеним з дня його підписання обома Сторонами та реєстрації Управлінням, та діє включно до дня закінчення строку дії дозволу на розміщення зовнішньої реклами, проте з урахуванням випадків, встановлених розділом 8 Договору.

Договір підписаний сторонами та скріплений печатками.

Відповідно до Акта від 09.11.2020 (Додаток № 1 до Договору) прийому-передачі місць, які перебувають у комунальній власності (для розташування рекламних засобів) до Договору від 20.11.2020 № 1214 Управління передало, а Розповсюджувач прийняв згідно з Договором щодо надання в тимчасове користування місць, що перебувають в комунальній власності (для розташування рекламних засобів) від 20.11.2020 № 1214 у користування місце за адресою, зазначеною у п. 4.1. Договору.

Управлінням видано дозвіл на розміщення зовнішньої реклами.

12.05.2021 сторони уклали Додаткову угоду №1393 до Договору, за умовами якої змінено найменування Управління на Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради.

01.10.2022 сторони уклали Додаткову угоду №1913 до Договору, де погодили умови розміщення соціальної реклами з 01.10.2022 по 31.10.2022 та загальну плату по Договору у жовтні 2022 року - 360,63 грн.

01.11.2022 сторони уклали Додаткову угоду №1940 до Договору, де погодили умови розміщення соціальної реклами з 01.11.2022 по 30.11.2022 та загальну плату по Договору у листопаді 2021 року - 360,63 грн.

Позивач зазначає, що відповідач свої зобов`язання за Договором виконував неналежним чином, в порушення вимог закону та умов Договору за користування місцем для розміщення рекламних засобів не розрахувався, в зв`язку з чим у нього виникла заборгованість в розмірі 10 818,76 грн, що і стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Розглядаючи спір по суті, господарський суд враховує таке.

Частиною 1 ст. 143 Конституції України встановлено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.

Стаття 144 Конституції України передбачає, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування територіальної громади є однією з гарантій держави.

Згідно зі ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Частиною 1 ст. 11 Закону України "Про місцеве самоврядування" встановлено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Положеннями ст. 17 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Відповідно до приписів ст. 29 Закону України "Про місцеве самоврядування" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, щодо управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад та встановлення порядку та здійснення контролю за використанням прибутків підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних територіальних громад.

За нормами ст. 1 Закону України "Про рекламу" зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.

Згідно з ч. 1 ст. 16 Закону України "Про рекламу" розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 №2067, встановлено, що зовнішня реклама розміщуються на підставі дозволів та у порядку, встановленому виконавчими органами сільських, селищних, міських рад відповідно до цих Правил.

Відповідно до п. 24 Типових правил розміщення зовнішньої реклами виданий у встановленому порядку дозвіл є підставою для розміщення зовнішньої реклами та виконання робіт, пов`язаних з розташуванням рекламного засобу.

Згідно зі ст. 11, 509 Цивільного кодексу України зобов`язання виникають, зокрема, з договорів. Аналогічні положення містяться у ст.174 Господарського кодексу України, а саме господарські зобов`язання можуть виникати з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

За своєю правовою природою укладений між позивачем та відповідачем Договір №1214 подібний до договору оренди, адже визначає об`єкт оренди - місце, що перебуває у комунальній власності для розташування рекламних засобів (п. 2. Договору №1214), строк на який укладається договір - п. 9 Договору, орендну плату (плата за право користування п. 4.1. Договору) та порядок повернення орендованого майна (розділ 6 Договору).

Відповідно до ч. 1 ст. 759 ЦК України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.

Позивач свої зобов`язання виконав належним чином, що підтверджується актом прийому-передачі місця від 09.11.2020, складеним на виконання умов Договору №1214.

Згідно з ч. 1 ст. 762 ЦК України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.

Відповідно до ч. 1 ст. 286 Господарського кодексу України орендна плата - це фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності. Розмір орендної плати може бути змінений за погодженням сторін, а також в інших випадках, передбачених законодавством.

Пунктом 32 Типових правил розміщення зовнішньої реклами передбачено, що плата за тимчасове користування місцем розташування рекламних засобів, що перебуває у комунальній власності, встановлюється у порядку, визначеному органами місцевого самоврядування.

Судом встановлено, що порядок розрахунків між сторонами передбачений у розділі 5 Договору №1214.

Узгоджена сторонами в Договорі №1214, Додаткових угодах №1913 та №1940 плата за місце протягом періоду з вересня 2021 року по грудень 2022 року включно в загальному розмірі 10 818,76 грн не сплачувалася відповідачем, у зв`язку з чим утворилася заборгованість, що відображена в обґрунтованому розрахунку позивача (а.с. 20).

Вказаний розмір заборгованості не заперечена відповідачем. Відповідачем не надано контррозрахунок такої заборгованості. У матеріалах справи відсутні докази сплати відповідачем заборгованості із внесення плати за право тимчасового користування за спірні періоди.

Відповідно до ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. При цьому, до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарського кодексу України.

Статтями 525, 526 ЦК України передбачено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться; одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Частиною 2 ст. 193 Господарського кодексу України передбачено, що кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Факт неналежного виконання зобов`язання відповідачем, в частині невнесення плати за право тимчасового користування місцем, що перебуває у комунальній власності, яка погоджена із позивачем у Договорі №1214, встановлений судом.

Відповідач просить відмовити в позові посилаючись на неможливість виконання зобов`язань по оплаті, у зв`язку із військовою агресією Російської Федерації проти України, у зв`язку з чим Торгово-Промислова палата України листом №2024/02.0-7.1 від 28.02.22 засвідчила настання форс-мажорних обставин для суб`єктів господарської діяльності по виконанню договорів, виконання яких настало.

Дійсно , згідно Листа №2024/02.0-7.1 від 28.02.22, Торгово-Промислова палата України засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію Російської Федерації проти України, що стало підставою для введення воєнного стану з 24.02.2022 року. Враховуючи це, Торгово-Промислова палата України підтвердила, що зазначені обставини з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності по договору, виконання якого настало згідно з умовами договору і виконання якого стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин.

Суд констатує, що військова агресія Російської Федерації проти України визнана форс-мажорною обставиною та засвідчено належним чином Торгово-Промисловою палатою України.

Однак відповідач має довести, що саме ці обставини (військова агресія Російської Федерації проти України) стали причиною невиконання зобов`язань. Відповідач не надав доказів та не довів того, що військова агресія Російської Федерації проти України стала причиною неналежного виконання умов договору.

Відповідно до ст. ст. 13,73,74,77 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Тож заперечення відповідача спростовуються вищевикладеними обставинами.

Відтак позовні вимоги про стягнення 10 818,76 грн заборгованості підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 252, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрреклама" (вул. Велика Перспективна, 42А, офіс 908 м. Кропивницький, 25022, і.к. 33212755) на користь Управління містобудування та архітектури Кропивницької міської ради (вул. Велика Перспективна, 41, м. Кропивницький, 25022, і.к. 02498694) заборгованість в сумі 10 818,76 грн, а також 2 684,00 грн судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Копії рішення надіслати позивачу (arkh@krmr.gov.ua); відповідачу (вул. Велика Перспективна, 42А, офіс 908 м. Кропивницький, 25022; reklama_ukr@host.kr.ua).

Повне рішення складено 22.03.2023.

Суддя В.Г. Кабакова

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення21.03.2023
Оприлюднено27.03.2023
Номер документу109742745
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань оренди

Судовий реєстр по справі —912/190/23

Рішення від 21.03.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 06.03.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 06.02.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні