Рішення
від 14.03.2023 по справі 902/986/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"14" березня 2023 р. Cправа № 902/986/22

Господарський суд Вінницької області у складі головуючої судді Нешик О.С., при секретарі судового засідання Шаравській Н.Л.,

за участю представників:

позивача: Сторчак Т.В. (витяг з ЄДРЮОФОПтаГФ),

відповідач: не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду матеріали справи

за позовом Вінницької міської ради, м.Вінниця

до Приватного підприємства "Сковод", м.Деражня Хмельницького району Хмельницької області

про стягнення збережених коштів без достатньої правової підстави в розмірі 1189352,89 грн,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Господарського суду Вінницької області перебуває позов Вінницької міської ради про стягнення з Приватного підприємства "Сковод" 1189352,89 грн, які мали бути сплачені відповідачем за фактичне користування земельною ділянкою площею 0,5316 га з кадастровим номером 0510100000:01:017:0039, що знаходиться за адресою: вул.Можайського, 21, м.Вінниця.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що між ним та відповідачем підписаний договір оренди спірної земельної ділянки, зареєстрований Департаментом земельних ресурсів Вінницької міської ради 10.02.2020 за номером 02553. Однак, за твердженням Вінницької міської ради, Приватне підприємство "Сковод", всупереч вимогам законодавства та умовам договору, не зареєструвало право оренди земельної ділянки та не виконувало свого обов`язку щодо сплати орендних платежів.

Ухвалою суду від 12.10.2022 відкрито провадження у справі №902/986/22, вирішено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі на 15.11.2022.

20.12.2022 до суду від позивача надійшли додаткові пояснення від 20.12.2022 №07/00/011/169061 (а.с.65-68), в яких Вінницька міська рада навела свої аргументи та міркування стосовно питання визначення розміру та порядку нарахування збитків в цій справі, зокрема зауважила, що таке питання регламентовано Положенням про Комісію по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам, яке затверджене рішенням Виконавчого комітету Вінницької міської ради від 10.12.2020 №2714.

З метою надання можливості учасникам справи реалізувати свої процесуальні права та задля забезпечення виконання обов`язків, зокрема на участь в судових засіданнях, на подання усіх належних доказів для з`ясування обставин, які мають значення для вирішення справи, судом неодноразово оголошувались перерви, востаннє 20.12.2022 - до 31.01.2022.

Разом з цим, 31.01.2022 слухання справи №902/986/22 не відбулось у зв`язку з масштабною та тривалою повітряною тривогою, а також загрозою ракетних ударів по всій території України. Ухвалою суду від 31.01.2023 відкладено підготовче судове засідання у справі 902/986/22 до 15.02.2023 до 10 год. 30 хв.

07.02.2023 до суду надійшов відзив на позовну заяву б/н від 19.01.2023 (а.с.92-94), в якому Приватне підприємство "Сковод" заперечило стосовно позовних вимог, зауваживши, що використовує земельну ділянку з кадастровим номером 0510100000:01:017:0039 на підставі договору оренди земельної ділянки від 10.02.2022, зареєстрованого Департаментом земельних ресурсів Вінницької міської ради 10.03.2022 за №02553. Наведене вище, на думку відповідача, унеможливлює застосування положень ст.1212 ЦК України до спірних правовідносин.

Ухвалою суду від 15.02.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу №902/986/22 до судового розгляду по суті на 14.03.2023.

На визначену судом дату, 14.03.2023, з`явився представник позивача. Відповідач правом участі в судовому засіданні не скористався, хоча про дату, час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином, що підтверджується підписом його представника на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення (листа з ухвалою суду від 15.02.2023) (а.с.106).

Враховуючи викладене, є достатні підстави вважати, що судом вжито належних заходів до повідомлення учасників справи про дату, час та місце слухання справи.

Суд зауважує, що відповідно до положень ч. 1 ст. 202 ГПК України, неявка належним чином повідомлених учасників справи, не перешкоджає розгляду справи по суті.

В судовому засіданні представник позивача позов підтримала та просила його задовольнити в повному обсязі.

На оголошення вступної та резолютивної частини рішення учасники справи не з`явились.

Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

31.01.2020 Вінницькою міською радою прийнято рішення №2149 "Про затвердження документації із землеустрою, передачу земельних ділянок у власність, оренду, поновлення, припинення та відмова в поновленні договорів оренди, припинення права постійного користування земельною ділянкою та надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення" (а.с.25-27).

Відповідно до положень додатку 2 рішення Вінницької міської ради №2149 від 31.01.2020:

- затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: м.Вінниця, вул.Можайського, 21, розроблений ТОВ "Центр експертиз та бізнесу "Капітал-Інвест" на замовлення Приватного малого підприємства "Сковод" (п.2 додатку 2 до рішення Вінницької міської ради №2149 від 31.01.2020);

- передано Приватному малому підприємству "Сковод" в оренду земельну ділянку, на якій розташовані належні заявнику об`єкти нерухомого майна, за адресою: м.Вінниця, вул.Можайського, 21, площею 0,5316 га, кадастровий номер 0510100000:01:017:0039, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, за рахунок земель комунальної власності, терміном на 10 років (пп.2.1. додатку 2 до рішення Вінницької міської ради №2149 від 31.01.2020);

- віднесено земельну ділянку до категорії земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (пп.2.2. додатку 2 до рішення Вінницької міської ради №2149 від 31.01.2020);

- встановлено орендну плату на рівні 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (пп.2.4. додатку 2 до рішення Вінницької міської ради №2149 від 31.01.2020).

10.02.2020 між Вінницькою міською радою (надалі за текстом також - Орендодавець) та Приватним підприємством "Сковод" (надалі за текстом також - Орендар) підписано договір оренди земельної ділянки (надалі за текстом також - договір).

За умовами п.1.1. договору Орендодавець на підставі рішення від 31.01.2020 №2149 надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку площею 0,5316 га, кадастровий номер 0510100000:01:017:0039, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, що розташована за адресою: м.Вінниця, вул.Можайського, 21.

Відповідно до п.2.2., 2.3., 2.4. 2.6., 2.7. договору земельна ділянка виділена в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку. На земельній ділянці розміщено об`єкти нерухомого майна. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5015203,97 грн. (для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств, машинобудівної та іншої промисловості). Земельна ділянка передається в оренду по акту прийому-передачі, який оформляється у строк не пізніше семи днів з моменту набрання чинності договору. Земельна ділянка передається в оренду з метою несільськогосподарського використання, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.

Пунктами 3.1., 3.2., 3.3. договору погоджено, що договір укладається на 10 років з моменту прийняття рішення Вінницькою міською радою про передачу земельної ділянки в оренду терміном до 31.01.2030 року. Договір набуває чинності після підписання його сторонами (нотаріального посвідчення) та діє протягом встановленого строку. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації у встановленому законодавством порядку. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за два місяці до закінчення строку дії повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.

Згідно з п.4.2.-4.10. договору, сторонами погоджено наступний порядок розрахунку та сплати орендної плати:

- плата за оренду землі обчислюється у наступному порядку: в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки 5015203,97 грн = 601824,48 грн в рік (для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості) (п.4.2. договору);

- періодичність внесення орендної плати в строки: щомісячно протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового місяця) (п.4.3. договору);

- орендна плата нараховується з дати укладання договору оренди земельної ділянки (п.4.4. договору);

- після закінчення строку дії цього договору до його поновлення або припинення (з подальшою державною реєстрацією права оренди), орендна плата сплачується Орендарем за всю ділянку в повному обсязі (п.4.5. договору);

- орендна плата справляється також і у випадках, якщо Орендар з поважних причин тимчасово не використовує земельну ділянку за умовами договору (п.4.6. договору);

- у разі визнання договору оренди недійсним, одержана Орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди земельної ділянки не повертається (п.4.7. договору);

- розмір орендної плати переглядається у випадках і з моменту:

зміни умов господарювання, передбачених Договором;

у разі зміни індексів інфляції обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється відповідно до ст.289 Податкового кодексу України органом державної податкової інспекції;

погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря;

у разі невиконанням Орендодавцем обов`язку повідомити Орендарю про права третіх осіб на орендовану земельну ділянку;

збільшення розмірів ставки земельного податку, ставки орендної плати, а також нормативної грошової оцінки земель;

в інших випадках передбачених законодавчими актами України (п.4.8. договору);

- у разі зміни розміру ставки земельного податку, нормативної грошової оцінки, індексації нормативної грошової оцінки орендна плата вказана у договорі підлягає зміні Орендодавцем в односторонньому порядку і вираховується за формулою

Ор.Пл. = Цнф х (відсоток платежу) x S x K;

де: Цнф - грошова оцінка 1 кв.м землі відповідного функціонального використання;

S - площа земельної ділянки в кв.м;

К -коефіцієнти, передбачені законодавчими актами України (п.4.9. договору);

у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється розмірі 0,3% несплаченої суми за кожний день прострочення (п.4.10. договору).

За умовами п.6.1. договору передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Підпунктом 9.5.2. договору на Орендаря покладено обов`язок зокрема здійснити державну реєстрацію права оренди земельної ділянки в термін визначений рішенням Вінницької міської ради

Згідно з п.15.1. договору, останній набирає чинності після його підписання сторонами.

10.02.2020 між Орендодавцем та Орендарем підписано акт прийому-передачі земельної ділянки (а.с.37), згідно з яким Вінницька міська рада передала, а Приватне підприємство "Сковод" прийняло відповідно до договору земельну ділянку площею 0,5316 га, кадастровий номер 0510100000:01:017:0039, розташовану за адресою: м. Вінниця, вул. Можайського, 21. Земельна ділянка виділена в натурі, її межі чітко позначені на місцевості та закріплені відповідними межовими знаками. Категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Цільове призначення земельної ділянки: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.

24.11.2021 до Вінницької міської ради надійшов лист Головного управління Державної податкової служби у Вінницькій області від 23.11.2021 №23559/5/02-32-04-02-17, в якому податкова служба повідомила, що Приватне підприємство "Сковод" 10.02.2020 року уклало з Вінницькою міською радою договір оренди на використання земельної ділянки площею 0,5316 га по вул. Можайського, 21, договір зареєстровано у Вінницькій міській раді за №02553 від 10.03.2020 року. Договір не пройшов реєстрацію в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Сума орендної плати по договору складає 601824,48 грн. Розрахункові втрати бюджету від ненадходження орендної плати за землю з 10.02.2020 року по 23.11.2021 року складають 1003,0 тис. грн.

21.01.2022 Департаментом земельних ресурсів складено акт обстеження земельної ділянки Вінницької міської територіальної громади №9 (а.с.19-24), яким встановлено, що відповідач використовує земельну ділянку комунальної власності, площею 0,5316 га (кадастровий номер: 0510100000:01:017:0039) із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншої промисловості. Цільове призначення: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Станом на дату проведення обстеження в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутня інформація щодо реєстрації договору.

В матеріалах справи наявний акт визначення розміру збитків від 02.02.2022 (а.с.14-16), згідно з яким:

- земельна ділянка використовувалась Приватним підприємством «Сковод» з порушенням земельного законодавства без оформлення у встановленому порядку речового права на земельну ділянку, без сплати орендної плати та без реєстрації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права оренди, що підтверджується Актом №9 обстеження земельної ділянки Вінницької міської територіальної громади від 21.01.2022 року, складеним департаментом земельних ресурсів Вінницької міської ради (п.2 акту визначення розміру збитків від 02.02.2022);

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з витягами з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Вінниці, наданими Відділом №1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області листами від 29.10.2021 р. №313/456-21 та від 01.02.2022 р. №342/14-22, складає: 2020 - 2021 роки - 5015203,97 грн., 2022 рік - 4893005,88 грн (п.3 акту визначення розміру збитків від 02.02.2022);

- відповідно до листів ГУ ДПС у Вінницькій області від 23.11.2021 р. №23559/5/02-32-04-02-17 та від 28.01.2022 р. №1410/5/02-32-04-02-17 Приватним підприємством «Сковод» протягом 2019 - поточного періоду 2022 року не нараховувало та не сплачувало земельний податок (орендну плату) (п.4 акту визначення розміру збитків від 02.02.2022);

- період, за який визначено розмір збитків: з 10.02.2020 р. до 02.02.2022 р. (з дати укладання договору оренди земельної ділянки до засідання Комісії) (п.5 акту визначення розміру збитків від 02.02.2022);

- цільове (функціональне) використання земельних ділянок - 11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (п.6 акту визначення розміру збитків від 02.02.2022);

- розмір збитків (безпідставно збережених коштів), заподіяних Вінницькій міській територіальній громаді в особі Вінницької міської ради, нараховано за 723 дні (період з 10.02.2020р. до 02.02.2022р.), для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, у вигляді недоотриманої орендної плати у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, і становить: 1189352,89 грн, на підставі Розрахунків департаменту земельних ресурсів Вінницької міської ради від 02.02.2022 року (п.7 акту визначення розміру збитків від 02.02.2022);

- враховуючи п.4 та п.7 даного Акту, сума збитків до сплати становить - 1189352,89 грн (п.8 акту визначення розміру збитків від 02.02.2022).

10.02.2022 Виконавчим комітетом Вінницької міської ради прийнято рішення №396 "Про затвердження Актів про визначення розміру збитків, заподіяних Вінницькій міській територіальній громаді, та внесення змін до рішення виконавчого комітету міської ради від 30.09.2021 р. №2339" (а.с.10-11), яким затверджено Акти про визначення розміру збитків, подані Комісією по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам, згідно з додатками 1-9 до цього рішення (зокрема акт визначення розміру збитків від 02.02.2022).

Враховуючи несплату відповідачем коштів в розмірі 1189352,89 грн, які мали бути сплачені за фактичне користування земельною ділянкою, площею 0,5316 га з кадастровим номером 0510100000:01:017:0039, позивач звернувся із цим позовом до суду.

Враховуючи встановлені обставини суд дійшов до таких висновків.

Предметом позову у цій справі є стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі 1189352,89 грн на підставі статті 1212 ЦК України за фактичне користування відповідачем земельною ділянкою, площею 0,5316 га з кадастровим номером 0510100000:01:017:0039 в 2020-2022 роках.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами суд зазначає таке.

Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно з ч. 1 ст. 206 Земельного кодексу України (надалі за текстом також - ЗК України) (в редакції, чинній станом на час виникнення спірних відносин) використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

Надаючи оцінку договору оренди земельної ділянки від 10.02.2020, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Частиною 1 ст.124 ЗК України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Судом встановлено, що 10.02.2020 між позивачем та відповідачем підписано договір оренди земельної ділянки площею 0,5316 га з кадастровим номером 0510100000:01:017:0039. Разом з тим, з огляду на відомості Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (інформаційна довідка (а.с.43-45), право оренди земельної ділянки площею 0,5316 га з кадастровим номером 0510100000:01:017:0039 зареєстровано не було.

За приписами ст. 640 ЦК договір є укладеним з моменту одержання особою, яка направила пропозицію укласти договір, відповіді про прийняття цієї пропозиції. Якщо відповідно до акта цивільного законодавства для укладення договору необхідні також передання майна або вчинення іншої дії, договір є укладеним з моменту передання відповідного майна або вчинення певної дії. Договір, що підлягає нотаріальному посвідченню, є укладеним з дня такого посвідчення.

Відповідно до ч. 1 ст. 210 ЦК України правочин, що підлягає державній реєстрації є вчиненим з моменту його державної реєстрації. Згідно приписів ч. 1 ст. 182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Статтею 125 ЗК України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, чинній станом на час виникнення спірних відносин) договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Частиною 1 ст. 19 Закону України "Про оренду землі" визначено, що строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років. Дата закінчення дії договору оренди обчислюється від дати його укладення. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації такого права.

У п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, чинній станом на час виникнення спірних відносин) визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (ч. 2 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

Учасники правочину, дійшовши згоди щодо всіх істотних умов договору оренди землі, складають і підписують відповідний письмовий документ, надаючи згоді встановленої форми. Разом з тим, цивільні права та обов`язки, на досягнення яких спрямоване волевиявлення сторін під час укладення договорів оренди, набуваються після відповідної державної реєстрації.

Поняття "момент укладення договору" та "момент набрання чинності договором оренди земельної ділянки" різняться за змістовним наповненнями, а також можуть відрізнятися у часі, про що зазначено у постановах Верховного Суду України від 19.02.2014 у справі №0426/14068/2012 та від 13.06.2016 у справі №570/3056/15-ц.

Системний аналіз наведених положень чинного законодавства дає підстави для висновку, що для визначення початку перебігу та закінчення строку дії договору оренди землі має значення не момент його підписання, а момент вчинення реєстраційних дій, тобто внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень як єдиної державної інформаційної системи, яка містить відомості про речові права на нерухоме майно, їх обтяження, суб`єктів речових прав, технічні характеристики об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд тощо), кадастровий план земельної ділянки, а також відомості про правочини, вчинені щодо таких об`єктів нерухомого майна, з якими закон пов`язує набрання чинності договору, а саме можливість реалізації сторонами своїх суб`єктивних прав та обов`язків.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.01.2020 у справі №322/1178/17.

Законодавством, чинним на час укладення 10.02.2020 року договору оренди землі, орендарем за яким є відповідач, обов`язковою була державна реєстрація права оренди земельної ділянки, з якою пов`язувався момент передачі орендодавцем орендареві об`єкту за договором оренди землі.

Як встановлено судом та не заперечується сторонами у справі, державна реєстрація права оренди земельної ділянки площею 0,5316 га з кадастровим номером 0510100000:01:017:0039 за відповідачем на підставі договору оренди земельної ділянки від 10.02.2020, не була здійснена, тобто у відповідача не виникло право користування спірною земельною ділянкою на підставі зазначеного договору оренди земельної ділянки від 10.02.2020. Зазначений висновок також узгоджується з висновком Верховного Суду, висвітленим у постанові від 28.12.2022 у справі № 131/1494/20.

Враховуючи наведене, суд зауважує, що у випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію вартості неотриманої орендної плати в порядку ст. 1212 ЦК України.

Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.

До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.

Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України.

Зазначені правові висновки викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі №922/3412/17, від 09.11.2021 у справі №905/1680/20.

У постанові Верховного Суду від 05.08.2022 у справі №922/2060/20 викладено правову позицію, згідно з якою для вирішення спору щодо стягнення з власника об`єкта нерухомого майна безпідставно збережених коштів на підставі положень статей 1212-1214 ЦК України за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій цей об`єкт розташований, необхідно, насамперед, з`ясувати: 1) фактичного користувача земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цих ділянок зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування ділянками у відповідний період, або наявність правової підстави для використання земельної ділянки у такого фактичного користувача; 2) площу земельної ділянки; 3) суму, яку мав би отримати власник земельної ділянки за звичайних умов, яка безпосередньо залежить від вартості цієї ділянки (її нормативно-грошової оцінки); 4) період користування земельною ділянкою комунальної власності без належної правової підстави.

Матеріалами справи підтверджується, що з 09.09.2016 за відповідачем зареєстровано право власності на нерухоме майно, розміщене за адресою: вул. Можайського, буд. 21, м.Вінниця на земельній ділянці площею 0,5316 га з кадастровим номером 0510100000:01:017:0039.

Земельна ділянка площею 0,5316 га з кадастровим номером 0510100000:01:017:0039 є сформованою, що підтверджують зокрема витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що містяться у матеріалах справи (а.с.17,18).

Суд зауважує, що Велика Палата Верховного Суду у постанові від 22.06.2021 у справі №200/606/18 зазначила, що принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди відомий ще за часів Давнього Риму (лат. superficies solo cedit - збудоване приростає до землі). Цей принцип має фундаментальне значення та глибокий зміст, він продиктований як потребами обороту, так і загалом самою природою речей, невіддільністю об`єкта нерухомості від земельної ділянки, на якій він розташований. Нормальне господарське використання земельної ділянки без використання розташованих на ній об`єктів нерухомості неможливе, як і зворотна ситуація - будь-яке використання об`єктів нерухомості є одночасно і використанням земельної ділянки, на якій ці об`єкти розташовані. Отже, об`єкт нерухомості та земельна ділянка, на якій цей об`єкт розташований, за загальним правилом мають розглядатися як єдиний об`єкт права власності.

Звідси власник нерухомого майна має право на користування земельною ділянкою, на якій воно розташоване. Ніхто інший, окрім власника об`єкта нерухомості, не може претендувати на земельну ділянку, оскільки вона зайнята об`єктом нерухомого майна.

Аналогічну правову позицію викладено Верховним Судом у постанові від 15.12.2021 у справі №924/856/20.

Отже, з дня набуття права власності на об`єкт нерухомого майна, Приватне підприємство "Сковод" як власник такого майна, стало фактичним користувачем земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, тому саме із цієї дати у відповідача виник обов`язок належно оформити правовідносини щодо користування земельною ділянкою (укласти відповідний договір та оформити речові права на земельну ділянку), а також обов`язок сплачувати кошти за користування земельною ділянкою, на якій розміщено майно.

Таким чином, положення глави 15, ст. 120, 125 ЗК України, ст. 1212 ЦК України дають підстави вважати, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, ураховуючи принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, особа яка придбала такий об`єкт стає фактичним користувачем тієї земельної ділянки, на якій такий об`єкт нерухомого майна розташований, а відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформлення прав на цю ділянку (без укладення договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у виді орендної плати є за своїм змістом кондикційними (такий правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 17.03.2020 у справі №922/2413/19).

Наведені вище висновки спростовують доводи відповідача, наведені у відзиві на позовну заяву б/н від 19.01.2023 (а.с.92-94).

Із сукупності доказів, що містяться у матеріалах справи вбачається, що у періоді, зазначеному в акті визначення розміру збитків від 02.02.2022 (а.с.14-16) - з 10.02.2020 по 01.02.2022 земельна ділянка перебувала у фактичному володінні і користуванні відповідача, проте у зазначений період право користування (оренди) чи інші речові права відповідачем на зазначену земельну ділянку зареєстровані не були. Доказів належного оформлення відповідачем права користування земельною ділянкою за спірний період, державної реєстрації речового права, здійснення відповідачем плати за використання земельної ділянки матеріали справи також не містять.

За таких обставин, відповідач (набувач), не сплачуючи орендну плату за користування земельними ділянками за відсутності укладеного договору оренди, фактично збільшив свої доходи, а позивач (потерпілий) втратив належне йому майно (кошти від орендної плати).

Отже, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг (заощадив) у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути такі кошти власникові земельної ділянки на підставі положень ч. 1 ст. 1212 ЦК України.

Визначаючись щодо суми, яку мав би отримати власник земельної ділянки за звичайних умов, суд враховує наступне.

Плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (надалі за текстом також - ПК України) (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)).

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп. 14.1.72, 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України).

Отже, законодавець розмежовує поняття земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності в залежності від правових підстав передання прав землекористування такими ділянками.

Відповідно до пп. 288.5.1 та 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, як це передбачено ч. 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі".

Згідно із ч. 1 ст. 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Відповідно до ч. 1, 3, 4, 9 ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Згідно з ч. 2 ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.

Відповідно до абз. 1 п. 289.1 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 1 січня поточного року, за певною формулою (п. 289.2 ст. 289 ПК України).

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України.

Частиною 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

В матеріалах справи наявні витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що містяться у матеріалах справи (а.с.17,18), згідно з якими нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0510100000:01:017:0039 в 2020, 2021 роках становила 5048638,66 грн, а в 2022 році - 4893005,88 грн.

Згідно з п. 286.2 ст. 286 та пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельної ділянки; платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку; при поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Таким чином, як положення Податкового кодексу України, так і законодавство про оцінку земель, визнають належними доказами на обґрунтування оцінки землі довідку, витяг з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, яка є об`єктом плати за землю та технічну документацію на земельну ділянку, виготовлену компетентним органом.

Із матеріалів справи слідує, що розрахунок безпідставно збережених відповідачем коштів за період з 10.02.2020 по 01.02.2022 здійснювався позивачем у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 0510100000:01:017:0039 в рік, що відповідає положенням пп. 288.5.1 та 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 ПК України.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про стягнення з Приватного підприємства "Сковод" на користь Вінницької міської ради безпідставно збережених коштів у розмірі 1189352,89 грн за використання земельної ділянки площею 0,5316 га з кадастровим номером 0510100000:01:017:0039 є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.

Положення ст. 76, 77 ГПК України передбачають, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Згідно з ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Враховуючи наведене вище, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

За правилами п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Таким чином, на відповідача покладається 17840,29 грн судового збору.

Керуючись ст. 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 42, 45, 46, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 80, 86, 91, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326, 327 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Приватного підприємства "Сковод" (місцезнаходження: Україна, 32200, Хмельницька область, Хмельницький район, місто Деражня, вул.Промислова, будинок 15, ідентифікаційний код 14179178) на користь Вінницької міської ради (місцезнаходження: Україна, 21050, Вінницька область, Вінницький район, місто Вінниця, вул.Соборна, будинок 59, ідентифікаційний код 25512617) 1189352,89 грн збережених коштів без достатньої правової підстави та 17840,29 грн на відшкодування витрат по сплаті судового збору.

3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

4. Примірник повного судового рішення надіслати згідно переліку.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1, 2 ст.241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст.256, 257 ГПК України).

Повне рішення складено 23 березня 2023 р..

Суддя Нешик О.С.

кількість прим. ухвали:

1 - до справи;

2 - Вінницькій міській раді (vinrada@vmr.gov.ua, mychkivskyiIP@vmr.gov.ua);

3 - Приватного підприємства "Сковод" (вул.Промислова, 15, м.Деражня, Хмельницький район, Хмельницька обл., 32200) - рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення;

4 - представнику Приватного підприємства "Сковод" Хомі С.В. ІНФОРМАЦІЯ_1

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення14.03.2023
Оприлюднено27.03.2023
Номер документу109745379
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків

Судовий реєстр по справі —902/986/22

Судовий наказ від 17.04.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Нешик О.С.

Рішення від 14.03.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Нешик О.С.

Ухвала від 15.02.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Нешик О.С.

Ухвала від 31.01.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Нешик О.С.

Ухвала від 12.10.2022

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Нешик О.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні