Справа № 686/3570/22
Провадження № 2/686/115/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 березня 2023 року м. Хмельницький
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
в складі : головуючого судді - Заворотної О.Л.,
секретаря судового засідання Сікори Ю.В.
з участю представника позивача ОСОБА_1
представника відповідача ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Хмельницький цивільну справу за позовом ОСОБА_3 до Хмельницької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 13, Департаменту освіти та науки Хмельницької міської ради про визнання незаконним та скасування наказу, стягнення середнього заробітку,
встановив:
В лютому 2022 року ОСОБА_3 звернулася до Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області із позовом до Хмельницької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 13, Департаменту освіти та науки Хмельницької міської ради про визнання незаконним та скасування наказу, стягнення середнього заробітку, в обґрунтування якого вказала, що 08 листопада 2021 року від директора школи №13 Ніни Хулуб, позивач отримала повідомлення №01-42\535 від 05 листопада, в якому вказувалося про обов`язкове профілактичне щеплення проти COVID-19, та про необхідність до 08 листопада надати документ, що підтверджує наявність профілактичного щеплення або ж довідки про наявність медичних протипоказань до такого.
Також зазначеним повідомленням, позивача було повідомлено про те, «що вразі ненаданняодного ізвищезазначених документів,відповідно дост.46КЗпП України,ст.12Закону України«Про захистнаселення відінфекційних хвороб»,на підставіта п.41-6постанови КабінетуМіністрів Українивід 09.12.2020року №1236із змінами,з 08листопада 2021року її «буде відсторонено від роботи (не звільнено від роботи) без збереження заробітної плати до усунення причин, що його зумовили».
А вже 09 листопада 2021 року, на наступний день, директором школи № 13 Ніною Хулуб позивачу було вручено наказ № 82-к «Про відсторонення від займаної посади вчителя зарубіжної літератури ОСОБА_3 », де було зазначено: «відсторонити ОСОБА_3 від займаної посади вчителя зарубіжної літератури з 10 листопада 2021 року без збереження заробітної плати до усунення причин, що його зумовили».
Своє відсторонення позивач вважає незаконним, а тому змушена звернутися до суду за захистом своїх прав з вимогою визнати незаконним та скасувати наказ про відсторонення від займаної посади та стягнути середній заробіток за час вимушеного прогулу.
Представник позивача в судовому засіданні, позов підтримав, просив задоволити.
Представник відповідача Хмельницької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 13 в судовому засіданні заперечує проти позову, просила відмовити в позові.
Представник відповідача Департаменту освіти та науки Хмельницької міської ради в судове засідання не з`явився, повідомлений про час та місце судового розгляду у встановленому законом порядку, подав клопотання про розгляд справи за відсутності представника.
Суд, заслухавши пояснення учасників судового розгляду, дослідивши та оцінивши докази у справі, встановив наступні обставини справи та відповідні правовідносини.
Судом встановлено, що ОСОБА_3 працює на посаді вчителя зарубіжної літератури в Хмельницькій середній загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №13 імені М.К.Чекмана з січня 1993 року.
Наказом від 09.11.2021 року ОСОБА_3 відсторонено від посади вчителя зарубіжної літератури з 10 листопада 2021 року без збереження заробітної плати до усунення причин, що зумовили таке відсторонення.
Позивач із винесеним наказом не погоджується, вважає що були порушені її конституційні права на працю, оскільки не вбачається правових підстав у роботодавця примушувати працівників вакцинуватися від коронавірусної хвороби COVID-19, а ні факту відмови, а ні факту ухилення від обов`язкових профілактичних щеплень відповідачем належним чином зафіксовано не було, крім цього в законі йде мова про відсторонення «від виконання зазначених видів робіт», а не від займаної посади.
Так,постановою Кабінету Міністрів України № 1236 від 09.12.2020 року «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2»вирішено установити з 19 грудня 2020 року до 31 грудня 2021 року на території України карантин, продовживши дію карантину, встановленогопостановами Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року № 211, від 20 травня 2020 року та від 22 липня 2020 року № 641.
Відповідно до п. 41-6 Постанови № 1236 встановлено обов`язок керівникам державних органів (державної служби), керівникам підприємств, установ та організацій забезпечити: 1) контроль за проведенням обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 працівниками та державними службовцями, обов`язковість профілактичних щеплень яких передбачена переліком професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням, затвердженимнаказом Міністерства охорони здоров`я від 04 жовтня 2021 року № 2153; 2) відсторонення від роботи (виконання робіт) працівників та державних службовців, обов`язковість профілактичних щеплень проти COVID-19 яких визначена переліком та які відмовляються або ухиляються від проведення таких обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 відповідно достатті 46 Кодексу законів про працю України, частини другоїстатті 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб»та частини третьоїстатті 5 Закону України «Про державну службу», крім тих, які мають абсолютні протипоказання до проведення таких профілактичних щеплень проти COVID-19 та надали медичний висновок про наявність протипоказань до вакцинації проти COVID-19, виданий закладом охорони здоров`я.
Відповідно до пункту 3. Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням, що затвердженийНаказом Міністерства охорони здоров`я України 04 жовтня 2021 року № 2153, обов`язковим профілактичним щепленням проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, підлягають працівники: закладів вищої, післядипломної, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальних, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форми власності.
Відповідно до положеньст. 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», працівники окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких може призвести до зараження цих працівників та (або) поширення ними інфекційних хвороб, підлягають обов`язковим профілактичним щепленням також проти інших відповідних інфекційних хвороб. У разі відмови або ухилення від обов`язкових профілактичних щеплень у порядку, встановленому законом, ці працівники відсторонюються від виконання зазначених видів робіт. Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням проти інших відповідних інфекційних хвороб, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я. У разі загрози виникнення особливо небезпечної інфекційної хвороби або масового поширення небезпечної інфекційної хвороби на відповідних територіях та об`єктах можуть проводитися обов`язкові профілактичні щеплення проти цієї інфекційної хвороби за епідемічними показаннями.
Відповідно дост. 46 Кодексу законів про працю України, відсторонення працівників від роботи власником або уповноваженим ним органом допускається у разі: появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп`яніння; відмови або ухилення від обов`язкових медичних оглядів, навчання, інструктажу і перевірки знань з охорони праці та протипожежної охорони; в інших випадках, передбачених законодавством.
27 жовтня 2021 року обласна комісія з ТЕБ і НС прийняла рішення про переведення Хмельницької області у «червону» зону епідемічних обмежень. Таким чином, з 30 жовтня в місті Хмельницькому почали діяти усі обмеження, встановленіпостановою Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 року № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2». «Червоний» рівень епіднебезпеки передбачає ряд обмежень, які запроваджуються в регіоні.
Зокрема, забороняється: робота закладів громадського харчування, окрім адресної доставки та замовлень навинос, робота ТРЦ та інших розважальних закладів, кінотеатрів, театрів тощо, робота закладів освіти, окрім дитячих садків і початкових класів шкіл, робота непродовольчих ринків і магазинів, спортзалів, басейнів і фітнес-центрів, проведення масових заходів, окрім офіційних спортивних заходів і матчів командних ігрових видів спорту без глядачів, робота закладів культури, окрім історико-культурних заповідників, проведення кіно- та відеозйомки.
Для роботи закладів освіти, цілої низки суб`єктів господарювання встановлена вимога обов`язкової наявності у 100% співробітників (організаторів) та відвідувачів (учасників) вказаних закладів (заходів) одного із документів: зелений СОVID-сертифікат; негативний результат ПЛР- тестування чи експрес-тестування на антиген (дійсний 72 години) або сертифікат про одужання.
29 жовтня 2021 року адміністрацією Хмельницької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 13 ім. М.К. Чекмана проведено нараду, на якій доведено до відома працівників вимоги наказу МОЗ України від 04.10.2021 № 2153 щодо переліку організацій, представники яких підлягають обов`язковій вакцинації проти СОVID-19, а також порядком дій щодо виконання з 08.11.2021 вимог відсторонення від роботи працівників закладів освіти, які відмовляються або ухиляються від проведення профілактичних щеплень проти СОVID-19.
08 листопада 2021 року ОСОБА_3 було вручено повідомлення №01-42\535 від 05 листопада 2021 року, згідно якого директором школи № 13 повідомлено позивача про необхідність надання документу, що підтверджує наявність профілактичного щеплення або ж довідки про наявність медичних протипоказань до такого.
ОСОБА_3 відсторонено від посади вчителя зарубіжної літератури з 10 листопада 2021 року без збереження заробітної плати до усунення причин, що зумовили таке відсторонення на підставі наказу директора від 09.11.2021 року.
Відповідно до наказу Хмельницької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 13 ім. М.К. Чекмана від 02.03.2022 № 24-к ОСОБА_3 допущено до роботи з 02.03.2022 до завершення воєнного стану в Україні.
Відповідно до частини четвертої статті 263 ЦПК України при виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені у постановах Верховного Суду.
У постанові Великої Палати Верховного суду від 14 грудня 2022 року справа № 130/3548/21 викладено висновок щодо застосування норм права у спірних правовідносинах:
«11.35. Таким чином, відсторонення від роботи (виконання робіт) певних категорій працівників, які відмовляються або ухиляються від проведення обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19, було передбачене законом. Приписи законів України з приводу такого відсторонення є чіткими, зрозумілими та за дотримання визначеної в них процедури дозволяють працівникові розуміти наслідки його відмови або ухилення від такого щеплення за відсутності медичних протипоказань, виявленої за наслідками медичного огляду, проведеного до моменту відсторонення, а роботодавцеві дозволяють визначити порядок його дій щодо такого працівника.
13.14. Велика Палата Верховного Суду не вбачає підстав для сумнівів у тому, що у відповідний період Україна, поряд з іншими державами, зазнала значних труднощів у сфері охорони здоров`я. Згідно зі статистичними даними в середньому у 2021 році від COVID-19 в Україні помирало 7 168 осіб на місяць. Коронавірусна інфекція COVID-19 у тому році стала другою за частотою причиною смертей українців (12 %) після серцево-судинних захворювань (60,2 %) (https://opendatabot.ua/open/death-statistics). Вказане зумовлювало необхідність вжиття державою певних обмежувальних заходів, пов`язаних, зокрема, із втручанням у право на повагу до приватного життя для захисту здоров`я населення від хвороби, яка може становити серйозну небезпеку, а саме для запобігання подальшому її поширенню, попередження важких ускладнень у хворих на COVID-19, мінімізації серед них кількості летальних випадків. Така мета відповідно до пункту 2 статті 8 Конвенції є легітимною. Встановивши обов`язковість щеплення проти COVID-19 для окремих категорій працівників як умову продовження виконання ними трудових обов`язків, держава намагалася досягнути цієї мети».
При цьому Велика Палата Верховного Суду в постанові від 14.12.2022 справа № 130/3548/21 викладено висновок, «…що в кожному конкретному випадку для вирішення питання про наявність підстав для обов`язкового щеплення працівника проти COVID-19 і, відповідно, для відсторонення працівника від роботи, слід виходити не тільки з Переліку № 2153, але й оцінки загрози, яку потенційно на роботі може нести невакцинований працівник. Зокрема, слід враховувати і такі обставини, як:
- кількість соціальних контактів працівника на робочому місці (прямих/непрямих);
- форму організації праці (дистанційна/надомна), у тому числі можливість встановлення такої форми роботи для працівника, який не був щепленим;
- умови праці, у яких перебуває працівник і які збільшують вірогідність зараження COVID-19, зокрема потребу відбувати у внутрішні та закордонні відрядження;
- контакт працівника з продукцією, яка буде використовуватися (споживатися) населенням.»
Судом встановлено, що позивач, працює на посаді вчителя зарубіжної літературив Хмельницькійсередній загальноосвітнійшколі І-ІІІступенів №13імені М.К.Чекмана,що зумовлюваловелику кількістьсоціальних контактів,неможливість встановленнядля неї дистанційної форми роботи, а тому відсторонення позивачки з огляду на потребу охорони громадського здоров`я, а також здоров`я заінтересованих осіб є виправданим.
Згідно підпункту 3. п. 41-6 Постанови № 1236 на час відсторонення оплата праці працівників та державних службовців здійснюється з урахуванням частини першоїстатті 94 Кодексу законів про працю України, частини першоїстатті 1 Закону України «Про оплату праці»та частини третьоїстатті 5 Закону України «Про державну службу». Відсторонення працівників та державних службовців здійснюється шляхом видання наказу або розпорядження керівника державного органу (державної служби) або підприємства, установи, організації з обов`язковим доведенням його до відома особам, які відсторонюються. Строк відсторонення встановлюється до усунення причин, що його зумовили.
Аналогічна позиція викладена і у роз`ясненнях Державної служби з питань праці № 7336/1/4.1 від 28.10.2021 року, де зокрема зазначено, що «відповідно до частини 1 першоїстатті 1 Закону України «Про оплату праці»заробітна плата - це винагорода, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану роботу. Оскільки під час відсторонення працівник тимчасово увільняється від виконання своїх трудових обов`язків та не може виконувати роботу, то за загальним правилом такому працівникові заробітна плата в період відсторонення не виплачується, якщо інше не встановлено законодавством. Законодавством не передбачено обов`язку роботодавця щодо збереження за працівником заробітної плати на період його відсторонення від роботи у зв`язку з відмовою або ухиленням від проведення обов`язкових профілактичних щеплень проти гострої респіраторної хвороби СОVID-19.»
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що наказ директора школи №13 Ніни Хулуб від 09.11.2021 року №82-К, яким відсторонено від роботи ОСОБА_3 з 10 листопада 2021 року до моменту надання одного із документів, що підтверджує можливість роботи, є правомірним та законним, а тому не підлягає скасуванню.
За таких обставин, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення решти позовних вимог, оскільки вони є похідними від вимоги про визнання незаконним та скасування наказу про відсторонення від роботи.
Керуючись ст.ст.12,13,81,82,141,223,259,263-265ЦПК України, ст.46 КЗпП,Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб», суд -
ухвалив:
В позові ОСОБА_3 до Хмельницької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 13, Департаменту освіти та науки Хмельницької міської ради про визнання незаконним та скасування наказу, стягнення середнього заробітку - відмовити.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Хмельницького апеляційного суду шляхом подання в 30-ти денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення набуває законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Позивач: ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_1 .
Відповідач: Хмельницька середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 13 ім. М.К. Чекмана, код ЄДРПОУ 22787354, м. Хмельницький, вул. Профспілкова, 39.
Відповідач : Департамент освіти та науки Хмельницької міської ради, код ЄДРПОУ 02146920, м. Хмельницький, вул.. Грушевського, 53.
Дата складання повного тексту рішення суду 20.03.2023.
Суддя:
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 14.03.2023 |
Оприлюднено | 27.03.2023 |
Номер документу | 109752274 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них |
Цивільне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Заворотна О. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні