СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 березня 2023 року Справа № 480/254/23
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Прилипчука О.А.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/254/23
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "БАТЬКІВЩИНА"
до Головного управління Державної податкової служби у Сумській області
про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
До Сумського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "БАТЬКІВЩИНА" з позовною заявою до Головного управління Державної податкової служби у Сумській області, в якій просить:
1. Визнати протиправним та скасувати рішення від 24.11.2022р. № 7704292/32414074 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 10.11.2022р. в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у відповідності до вимог п. 201.10. ст. 201 Податкового кодексу України ТОВ БАТЬКІВЩИНА було складено податкову накладну № 2 від 10.11.2022р. та направлено 18.11.2022р. для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманої квитанції № 1 від 18.11.2022р. податкову накладну № 2 від 10.11.2022р. прийнято, в ЄРПН зареєстровано за № 9246030940, але реєстрацію зупинено.
21.11.2022р. ТОВ БАТЬКІВЩИНА подано до Головного управління державної податкової служби у Сумській області лист за № 21/11 з поясненнями та копіями документів, щодо податкової накладної/розрахунків коригування, реєстрацію якої зупинено.
ГУ ДПС у Сумській області пояснення ТОВ БАТЬКІВЩИНА не взято до уваги, внаслідок чого, 24.11.2022р. позивачем отримано рішення комісії ГУ ДПС у Сумській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7704292/32414074 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 10.11.2022р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів.
ТОВ БАТЬКІВЩИНА вважає рішення від 24.11.2022р. № 7704292/32414074 про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 10.11.2022р. в Єдиному реєстрі податкових накладних за своїм характером необґрунтованим як нормативно, так і документально з огляду на те, що сільськогосподарська операція є реальною, вона підтверджується первинними бухгалтерськими документами та відповідає інтересам обох підприємств, а блокування податкової накладної суперечать нормам та вимогам податкового законодавства.
Ухвалою суду від 23.01.2023 відкрито провадження у справі, ухвалено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначив, що оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкової накладної прийняте комісією Головного управління ДПС у Сумській області за результатами розгляду поданих позивачем документів, а саме: повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної № 2 від 10.11.2022, яка складена на постачання соняшнику на ТОВ "EUROPE AQUA GROUP" (код ЄДРПОУ 32675125).
Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 передбачено проведення автоматизованого моніторингу відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків.
Автоматизований моніторинг розглядається як сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Направлена позивачем на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних податкова накладна № 2 від 10.11.2022 в автоматичному режимі перевірялася на відповідність ознакам безумовної реєстрації.
За результатами автоматизованого моніторингу реєстрація вищевказаних податкових накладних зупинена, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Таким чином, квитанція, надіслана позивачу на етапі зупинення податкової накладної повністю відповідає вимогам Порядку 1165.
У зв`язку із зупиненням реєстрації податкової накладної, відправником квитанції (Автоматизованою системою Єдине вікно подання електронних документів ДПС України) було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, для розгляду питання прийняття рішення про її реєстрацію/відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідач зауважив, що чинним законодавством не передбачено обов`язку контролюючого органу зазначати в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування перелік документів, які потрібно подати платнику разом з поясненням.
Згідно з Рішенням Комісії № 7704292/32414074 від 24.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 10.11.2022, у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів:
договорів зокрема зовнішньоекономічні контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Відсутня статистична звітність щодо наявності земельних угідь та вирощування сої урожаю 2021 року;
Відсутня інформація щодо обсягів вирощеної та зібраної пшениці, залишків на складі (акти оприбуткування, ОСВ 27).
Відсутня інформація про наявність основних засобів на балансі підприємства або орендованих (ОСВ 10 не надано).
Відсутні платіжні документи за реалізовану сою, відсутня інформація щодо стану розрахунків з покупцем (ОСВ 361).
Відсутні первинні бухгалтерські документи на придбання та списання насіння, добрив, засобів захисту рослин та паливо-мастильних матеріалів (договори, видаткові накладні, ТТН, розрахункові документи, ОСВ 631, акти витрат насіння і посівного матеріалу, акти про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин, облікові листи тракториста - машиніста, ОСВ 203, ОСВ 208);
Відсутні документи на зберігання, збирання, транспортування з поля сої. (Договори, Акти виконаних робіт, оплата).
Крім цього, не надано жодного документу, визначеного п. 3.5 Договору поставки від 10.11.2022 № 09/11/2022, а саме довідки про наявність земель, декларації платника єдиного податку, звітів за формою 50-сг, 29-сг, 4-сг.
Таким чином, не наданий повний пакет документів передбачений Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що не дає змогу зробити висновок щодо реальності здійсненої господарської операції.
Відповідач також зазначив, що будь-яких інших документів (в тому числі які додані до адміністративного позову) на розгляд комісії не надавалося, а тому просить врахувати ту обставину, що оскаржуване рішення приймалось за одних обставин та документів, а позивач просить суд його скасувати та обґрунтовує позов вже фактично іншими (додатковими) обставинами та документами, що, на думку, Головного управління ДПС у Сумській області є порушенням вимог принципу офіційного з`ясування обставин справи та безпідставне розширення предмету доказування.
Враховуючи вищезазначене, просить відмовити у задоволенні позовних вимог (а.с. 67-70).
У відповіді на відзив на позовну заяву позивач не погодився з позицією відповідача. Зауважив, що предметом поставки на адресу ТОВ "EUROPE AQUA GROUP" є насіння соняшнику, а ніяк не сої чи пшениці як зазначено у відзиві на позовну заяву. Просить позовні вимоги задовольнити (а.с. 84-85).
Дослідивши матеріали адміністративної справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів.
Судом встановлено, що ТОВ «БАТЬКІВЩИНА» є сільськогосподарським виробником. Станом на 07.11.2022р. згідно поданих декларацій про єдиний податок 4-ї групи, в оренді ТОВ «БАТЬКІВЩИНА» перебуває понад 1300,00 га земельних ділянок. Основними видами культур, які вирощуються на даних ділянках є соя, соняшник та кукурудза.
Площі посівів, урожайність, обсяги реалізації даних культур підтверджуються статистичними звітами форми 4-СГ, 29-СГ, 37-СГ (а.с. 23-24).
10.11.2022 р. між ТОВ «Батьківщина» та ТОВ «EUROPEAQUAGROUP» укладено договір поставки соняшника №09/11/2022 (а.с.13-14).
П.1.1 наведеного договору передбачено, що у порядку та умовах цього Договору Постачальник у визначений сторонами строк передає покупцеві у власність зерно культури, встановленої спеціфікацією/ додатком до цього договору (далі-Товар), а покупець зобов`язується прийняти та оплатити його.
На підтвердження виконання наведеної угоди позивачем надано до суду:
-Акт звірки взаємних розрахунків (а.с.15);
-видаткову накладну № 75 від 10.11.2022р. (а.с.8);
-видаткову накладну №76 від 20.11.1022р. (а.с.9);
-банківську виписку за 10.11.2022р.;
-платіжне доручення №14 від 10.11.2022 на суму 2 245 614,00грн. (а.с.12);
-платіжне доручення №14 від 10.01.2022p.;
-товарно -транспортну накладну№13/10/1/1 від 13.10.2022 (а.с.16);
-товарно -транспортну накладну №1 від 30.09.2022 (а.с.16 звор бік);
-товарно -транспортну накладну №18/11/2 від 18.11.2022 (а.с.17);
-товарно -транспортну накладну №18/11/1 від 18.11.2022 (а. с. 17 звор бік);
-товарно -транспортну накладну №18/11/7 від 18.11.2022 (а.с.18);
-товарно -транспортну накладну №20/11/1 від 20.11.2022 (а.с.19);
-товарно -транспортну накладну №20/11/2 від 20.11.2022 (а.с.19 звор бік);
-товарно -транспортну накладну №20/11/3 від 20.11.2022 (а.с.20);
-товарно -транспортну накладну №20/11/4 від 20.11.2022 (а.с. 20 звор.бік);
-товарно -транспортну накладну №13/10/1/1 від 13.10.2022 (а.с.21)
-товарно -транспортну накладну №1 від 30.09.2022 (а.с. 21 звор.бік).
ТОВ БАТЬКІВЩИНА складено податкову накладну № 2 від 10.11.2022р. та 18.11.2022р. направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а. с. 10).
Згідно квитанції № 1 від 18.11.2022р. податкову накладну № 2 від 10.11.2022р. прийнято, в ЄРПН зареєстровано за № 9246030940, реєстрацію зупинено (а.с. 6). Підставою зупинення зазначено: Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платнику податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбаного товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник: «D»=3,7461%, «Р»=0.
21.11.2022р. ТОВ БАТЬКІВЩИНА подано до Головного управління державної податкової служби у Сумській області лист № 21/11, щодо податкової накладної/розрахунків коригування, реєстрацію якої зупинено.
Разом із наведеним листом підприємством до податкового органу подано:
-копію акту звірки взаємних розрахунків за період: листопад 2022р. між ТОВ «EUROPEAQUAGROUP» і ТОВ «БАТЬКІВЩИНА» за договором договір поставки;
-- копію договору поставки соняшника № 09/11 від 10.11.2022р;
- копію специфікації до договору поставки соняшника № 09/11 від 10.11.2022р.;
- копію платіжного доручення № 14 від 10.11.2022р.;
- копію виписки з поточного рахунку ТОВ «БАТЬКІВЩИНА» б/н від 10.11.2022р.
24.11.2022р. комісією ГУ ДПС у Сумській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №7704292/32414074 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 10.11.2022р. в Єдиному реєстрі податкових накладних (а. с. 7). В обґрунтування рішення ГУ ДПС у Сумській області зазначено, що підприємством не надано копії документів:
«договорів зокрема зовнішньоекономічні контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків».
Відсутня статистична звітність щодо наявності земельних угідь та вирощування сої урожаю 2021 року;
Відсутня інформація щодо обсягів вирощеної та зібраної пшениці, залишків на складі (акти оприбуткування, ОСВ 27).
Відсутня інформація про наявність основних засобів на балансі підприємства або орендованих (ОСВ 10 не надано).
Відсутні платіжні документи за реалізовану сою, відсутня інформація щодо стану розрахунків з покупцем (ОСВ 361).
Відсутні первинні бухгалтерські документи на придбання та списання насіння, добрив, засобів захисту рослин та паливо-мастильних матеріалів (договори, видаткові накладні, ТТН, розрахункові документи, ОСВ 631, акти витрат насіння і посівного матеріалу, акти про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин, облікові листи тракториста - машиніста, ОСВ 203, ОСВ 208);
Відсутні документи на зберігання, збирання, транспортування з поля сої. (Договори, Акти виконаних робіт, оплата).
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права, обов`язки платників податків та зборів, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються ПК України.
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації в порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (абзац перший); підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абзац п`ятий); якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п. 201.1 цієї статті та/або п. 192.1 ст. 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п. 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин (абзац десятий).
Пунктом 201.16 ст. 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 передбачено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п. 4, 5 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно п. 6, 7, 10, 11 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11). Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25).
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (набрав чинності 14.12.2019), яким визначено, зокрема, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі комісія регіонального рівня) (пункт 2).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п. 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4).
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (пункт 5).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у п. 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)) (пункт 6).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та «Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого в установленому порядку (пункт 7).
ДПС розміщує та постійно оновлює на своєму офіційному вебпорталі відомості щодо засобів електронного зв`язку, за допомогою яких можуть подаватися письмові пояснення та копії документів (пункт 8).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (пункт 10).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства (пункт 11).
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246.
Відповідно до п. 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Згідно п. 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених п. 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
З аналізу вище наведених правових норм вбачається, що підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність: платника податку - критеріям ризиковості платника податку; податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
Так, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/ розрахунку коригування; б) визначення критерію (в) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що підставою для зупинення реєстрації поданої підприємством податкової накладної було: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платнику податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбаного товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник: «D»=3,7461%, «Р»=0.
Також, у відзиві на адміністративний позов відповідач посилається, що підприємством не були надані у повному обсязі документи, які б надавали можливість зареєструвати податкову накладну.
Водночас, як вбачається з матеріалів справи, зупиняючи реєстрацію податкової накладної контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Суд звертає увагу на те, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Зупинення реєстрації податкової накладної не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі N 822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18.
Отже, позивачем було надано контролюючому органу необхідні первинні документи на підтвердження господарських операцій.
Таким чином, суд дійшов висновку про невідповідність рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкових накладних критерію обґрунтованості.
Суд констатує, що рішення Комісії повинне містити чіткі підстави для відмови в реєстрації податкових накладних, у даному випадку, або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування, або надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування.
Суди, приймаючи рішення, виходить з того, що оскаржуване рішення не містять чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладної. Натомість платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковою накладною, у реєстрації яких відмовлено.
Як встановлено судом, податковим органом у рішенні не наведено жодної конкретної інформації щодо причин, підстав та обґрунтувань прийняття такого рішення.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Вищевказаний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, висловленою в постанові від 16 вересня 2022 року у справі № 380/7736/21.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Положеннями ст. 72 КАС України закріплено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Враховуючи наведене, суд дійшов до висновку, що матеріали справи не містять належних і достатніх доказів спростування відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, тверджень позивача, наведення ним відповідних мотивів прийняття спірного рішення та неврахування наданих позивачем Комісії документів, а відтак, підтверджень правомірності рішення податкового органу. Відтак, оскаржуване рішення прийнято відповідачем необґрунтовано, без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, у зв`язку із чим, таке рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Тому, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір, сплачений при подачі позову до суду (а.с. 5).
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "БАТЬКІВЩИНА" до Головного управління Державної податкової служби у Сумській області про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення від 24.11.2022р. № 7704292/32414074 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 10.11.2022р. в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "БАТЬКІВЩИНА" (41672, Сумська область, Конотопський район, с. Карабутове, вул. Берегова (Чубаря),59, код ЄДРПОУ 32414074) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Сумській області (40009, м. Суми, вул. Іллінська, 13, код ЄДРПОУ 43995469) судовий збір в сумі 2481,00 грн.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.А. Прилипчук
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.03.2023 |
Оприлюднено | 27.03.2023 |
Номер документу | 109755722 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.А. Прилипчук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні